Be a Star – Zjednoczeni dla Europy

Europa, to coś więcej niż 28 krajów członkowskich UE. Europa to kolebka demokracji, oświecenia i wolności, lecz także odmienne doświadczenia historyczne.

dpsg-ja17-logo-v8Wychodząc naprzeciw aktualnym wyzwaniom, z jakim mierzy się Europa tj. brexit, kryzys euro czy kwestia uchodźców przekazujemy w Wasze ręce opracowanie pod hasłem „Paszport Europejski” będący integralną częścią propozycji programowej „Be a Star – Zjednoczeni dla Europy”. Powstała ona w odpowiedzi na zaproszenie niemieckiej organizacji skautowej DPSG przy współpracy liderów z francuskiej organizacji SGDF i ZHP . W niniejszym opracowaniu znajdziecie propozycje podjęcia aktywności dla każdej grupy metodycznej pozwalającej tym samym na poznanie różnorodności i pogłębienie poczucia jedności europejskiej.

2+

INSPiRADA – Problemy wychowawcze na lata 2016-2018: Konsumpcjonizm i roszczeniowość

Uchwała nr 26/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 5 września 2015 r. w sprawie wskazania problemów wychowawczych, które zostaną uwzględnione w pracy wychowawczej Związku w roku harcerskim 2016/2017 i 2017/2018 wymieniła: roszczeniowość, konsumpcjonizm, oportunizm oraz malkontenctwo. Niniejsze zajęcia dotykają dwóch pierwszych z nich. Zbiórka przewidziana dla instruktorów poziomu hufca, z niewielkimi modyfikacjami może być przeprowadzona dla innych instruktorów (w tym drużynowych) oraz wędrowników.

0

Konspekt zbiórki wędrowniczej o Żołnierzach Niezłomnych

Jest to konspekt zbiórki wędrowniczej na warszawskich Powązkach Wojskowych. Zbiórka składa się z dwóch głównych elementów: gawędy i kuźnicy. Podczas zbiórki wędrownicy poznają panteon Żołnierzy Wyklętych (Niezłomnych), przypomną sobie historię Polski, zostaną pobudzone ich uczucia patriotyczne, zdobędą wiedzę o powązkowskiej Kwaterze “Ł”. Podczas kuźnicy będą mieli okazję poznać tę formę dyskusyjną oraz ćwiczyć umiejętność wyrażania własnego zdania.

0

Daj się złowić! W drodze do ŚDM Kraków 2016

Nie sposób jest prowadzić harcerskiego wychowania bez wymagań i wyzwań. Takim wyzwaniem są dla nas, wspólnoty instruktorskiej, nadchodzące Światowe Dni Młodzieży, które odbędą się w 2016 roku w Krakowie. Niezależnie od tego, czy pojawisz się osobiście na tym wydarzeniu, czy też z jakichś powodów jest to niemożliwe, możesz (by nie rzec: powinieneś) wykorzystać tkwiący w nim jednoczący potencjał w pracy ze swoją gromadą czy drużyną. Jesteśmy świadomi tego, że nie jest to łatwe zadanie, dlatego też podsuwamy Ci kilka naszych pomysłów, jak uczynić to wielkie święto chrześcijańskiego świata początkiem fascynującej duchowej przygody.

0

Kto wyprodukował moje zabawki?

Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2015. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosownej licencji, o posiadaczach prawa oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej.

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons CC-BY-3.0-PL Uznanie autorstwa-3.0 Polska

Publikacja, wyraża wyłącznie poglądy autorki i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto:

Otoczone pięknymi zabawkami często zapominamy, że do prawdziwej zabawy nie potrzeba wcale drogich przedmiotów, a prezenty mogą równie dobrze być niematerialne. Podczas spotkania uczestniczki dowiedzą się skąd pochodzą ich zabawki, zastanowią się jakie niematerialne prezenty mogą sprawiać im radość, a także stworzą swoje własne przedmioty do zabawy.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl

  1. Zorganizujcie kiermasz, na którym wymienicie się nieużywanymi zabawkami/książkami. Zaproście osoby spoza Waszej grupy.
  2. Zorganizujcie konkurs na najciekawszą (wymyśloną!) zabawkę.
  3. Sprawdźcie z jakich krajów pochodzą inne Wasze zabawki. Zaznaczcie je na mapie.
  4. Wymyślcie swoją własną grę planszową, wykonajcie samodzielnie wszystkie potrzebne w niej elementy.
  5. Przygotujcie kampanię „Czy zabawki są zabawne?” podczas której zwrócicie uwagę innych osób na problemy związane z zabawkami oraz zachęćcie je do tworzenia swoich.
1+

Zwalczaj smoka w sobie!

Pracując z podopiecznymi, często zabieramy ich do krain odległych, czasem nawet baśniowych. W niniejszym zbiorze to my Was zapraszamy do zapoznania się w wyjątkową opowieścią – życiorysem świętego Jerzego, patrona skautów i harcerzy. Fikcja w tej historii przeplata się z faktami historycznymi, zaś niezaprzeczalnie prawdziwe jest jej przesłanie każdy z nas powinien „zwalczać w sobie smoka”, to znaczy walczyć z własnymi słabościami oraz pielęgnować dobro. Gorąco pragniemy, aby opracowane przez nas propozycje programowe stały się dla Was i Waszych środowisk inspiracją do pracy z naszym świętym Patronem.

2+

Wschód Południa. Afryka na tle światowego rozwoju społecznego

„The Rise of the South: Human Progress in a Diverse World” to tytuł najnowszego (z 2013 roku) raportu Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju. Zawiera on aktualny wykaz państw świata uszeregowanych według Wskaźnika Rozwoju Społecznego – HDI, czyli kombinacji trzech sfer: wiedzy, długiego i zdrowego życia oraz dostatniego jego standardu. Raport dzieli państwa na 4 grupy: z bardzo wysokim, wysokim, średnim i niskim wskaźnikiem rozwoju społecznego. Jak na tym tle wypada współczesna Afryka? Czy aby na pewno zasila tylko ostatnią z grup?

0

Dzień Myśli Braterskiej 2015 – MCR 8

Tłumaczenie propozycji WAGGGS dotyczącej Milenijnego Celu Rozwoju 8. Propozycja składa się z instrukcji-poradnika oraz planszy do gry. Uczestnicy dzięki propozycji mogą zodbyć wiedzę na temat WAGGGGS, historii Dnia Myśli Braterskiej oraz Milenijnych Celów Rozwoju. Ostatni Milenijny Cel Rozwoju 8 zwraca uwagę na znaczenie partnerstw, które powinny sie tworzyć w celu podejmowania działań na rzecz innych ludzi.

6+

Co sprzedają reklamy?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Reklamy, poza produktem, sprzedają nam pewną wizję świata, w którym kobiety i mężczyźni pełnią określone role, ubierają się i wyglądają w określony sposób, prezentują określone cechy charakteru, słabe strony i zdolności. Dominujący, stereotypowy przekaz medialny wpływa na nasze decyzje i wybory, podświadomie dyktując nam normy zachowania. Jedyny sposób, by temu zapobiec to świadome, krytyczne podejście do reklam, wymaga ono jednak pewnej wrażliwości i uważności, których poniższe zajęcia starają się nauczyć.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Zorganizujcie dla swojej drużyny/klasy projekcję filmu „Delikatnie nas zabijają” dotyczącego obrazu kobiet w reklamach. Zaproście na projekcje znajome osoby spoza Waszej grupy (kontakt do osób posiadających uprawnienia do projekcji filmu pod adresem ekonomiajestkobietą@zhp.net.pl)
  2. Przygotujcie wybór reklam/kampanii społecznych prezentujących pozytywny, odmienny od dominującego wizerunek kobiety.
  3. Przygotujcie i przeprowadźcie warsztaty na temat wizerunku kobiet/mężczyzn w reklamach dla znajomej drużyny/klasy, dostosujcie przekaz do wieku uczestniczek.
  4. Przygotujcie listę firm, które dbają o różnorodny wizerunek kobiet i mężczyzn w reklamach. Pokażcie przykładowe reklamy.
  5. Napiszcie do firm, które stereotypowo ukazują kobiety i mężczyzn, wyraźcie swoją opinię w tym temacie.
  6. Przygotujcie swoją własną gazetę, która będzie przekazywać ważne dla Was wartości, nie opartą na dominującym, stereotypowym wizerunku.
0

Wachlarz możliwości (wersja 3.0)

„Wachlarz możliwości”, czyli niektóre propozycje programowe, wspomagające realizację kierunków wyznaczonych w Uchwale XXXVIII Zjazdu Związku Harcerstwa Polskiego z dnia 8 grudnia 2013 r. w sprawie wzmocnienia działalności programowej
drużyn i gromad.

2+

Duch na wakacjach 2.0

Druga edycja rozważań na każdy dzień wakacji. Tym razem zawierająca komentarz do przypadającej na dany dzień Ewangelii.

1+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Program Harcerstwa Starszego

Program był skierowany do ówczesnych harcerzy starszych. Miał wzbogacić pracę drużyn,  być inspiracją dla kadry. Autorzy w wyniku wielu konsultacji przygotowali 6 kierunków, które   w harcerskiej pracy powinny wzajemnie się przenikać. Do każdego kierunku przygotowano   bank pomysłów.

0