Fałszywe informacje? Czuwaj!

Fałszywe informacje? Czuwaj! to propozycja programowa Programowego Ruchu Odkrywców przygotowana we współpracy ze specjalistami z zakresu fact-checkingu ze Stowarzyszenia Demagog.

Związek Harcerstwa Polskiego zostanie zlikwidowany. Główna Kwatera ZHP będzie przejęta przez call center firmy zajmującej się sprzedażą cudownych garnków. Sami harcerze mają zostać zweryfikowani przez policję pod kątem tworzenia tajnej organizacji o charakterze zbrojnym.

Taka jest prawda. Znamy pięciu policjantów i człowieka z rządu, którzy mogą to potwierdzić. Poza tym sam wiesz, jaki hejt wylewał się od czasu do czasu na ZHP. Nie uważasz, że to możliwe?

Jeśli ciągle nam nie wierzysz, to szacun dla Ciebie. Przeszedłeś pierwszy test. A nawet jeśli przez chwilę myślałeś, że to wszystko fakty, nie przejmuj się. Wszyscy będziecie mieli okazję nabyć i rozwijać własną odporność na fałszywe informacje.

Takiej okazji nie można przepuścić. Nie dziś. Im mocniej jesteśmy związani z nowoczesnym światem, tym częściej zmagamy się z całą masą informacji. Internet jest nimi wprost zalewany. W 2019 roku co minutę na Twitterze pojawiało się 511 200 tweetów, a na Instagramie 55 140 zdjęć (źródło: Data Never Sleeps 7.0.). W bałaganie nowości internetowych, programów telewizyjnych, audycji radiowych, artykułów prasowych, wiadomości od rodziny, znajomych i ludzi zupełnie obcych czasem można zgubić orientację.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Stowarzyszenie Demagog w 2019 roku, najpopularniejszym źródłem informacji wśród młodych ludzi jest Facebook (źródło: raport „Krytyczny umysł” 2019 r.). Problem w tym, że to właśnie w mediach społecznościowych publikuje się i udostępnia najwięcej nieprawdziwych informacji (źródło: raport „Dezinformacja w sieci”, 2018 r.). Mimo to co piąta młoda osoba nawet nie zastanawia się nad rzetelnością docierających do niej przekazów (źródło: Demagog 2019).

Na szczęście z informacyjnym chaosem i nieświadomością zagrożeń można sobie poradzić. Programowy Ruch Odkrywców, przy wsparciu doświadczonego w pracy z informacją Stowarzyszenia Demagog, proponuje Wam krótki poradnik i wiele zadań, dzięki którym dowiecie się:

  • Jak z ogromu informacji wybrać to, co naprawdę istotne?
  • Jak skutecznie docierać do informacji, których akurat potrzebujesz?
  • Jak analizować przekazy medialne, aby wyrobić na ich podstawie własną, niezależną opinię?
  • Jak uczciwie tworzyć informacje, posługiwać się nimi i przekazywać je innym osobom?

Przy okazji zdobywania odpowiedzi na te cztery pytania, konieczne będzie m.in. zdobycie umiejętności rozpoznawania fałszywych informacji, odróżniania faktów od opinii i korzystania z wiarygodnych źródeł. O wszystkim pamiętaliśmy.

Rozwijając własną zdolność do pracy z informacjami, możecie sprawić, że nasz świat będzie miejscem bliższym prawdzie, uczciwości i wzajemnemu zrozumieniu. Jeśli przyświecają Wam podobne ideały, zapoznajcie się z naszym poradnikiem i zorganizujcie dla Waszych drużyn zbiórki według proponowanych scenariuszy. Harcerze nieraz pokazywali, że są w stanie zmieniać świat na lepsze. Wierzymy, że i tym razem Wam się to uda. Powodzenia!

Materiały znajdziecie także na stronie odkrywcy.zhp.pl.

0

Poranna herbatka u Sherlock’a Holmes’a

Zuchy otrzymują zaproszenie na herbatkę do Sherlocka Holmes’a. Okazuje się, że ma on problem ze sprawą. Obiecuje pomóc nam w odnalezieniu Kleksa, jeśli tylko rozwiążemy jego sprawę.
Zuch po skończonych zajęciach będzie znał podstawy pierwszej pomocy, polepszy swoją pamięć i zdolność kojarzenia, rozwinie się manualnie i umysłowo.  Celem tych zajęć jest  nauka  logicznego myślenia, kojarzenia, pomagania innym, zapamiętywania, pierwszej pomocy, pobudzenie wyobraźni.

1+

Gra planszowa DMB – wiedza o skautingu

plansza

Gra została zaprojektowana i stworzona na zbiórkę okolicznościową z okazji Dnia Myśli Braterskiej.  Daje świetną okazję do sprawdzenia wiedzy na temat ruchu skautowego i jego powiązań z ZHP na przestrzeni wieków. Umożliwia także weryfikację znajomości teorii wybranych technik harcerskich. Może stanowić element lub cały temat zarówno zbiórki okolicznościowej DMB, jak i zbiórki lub biwaku podczas, których poruszane są tematy dotyczące skautingu lub technik harcerskich, takich jak przyrodoznawstwo, szyfry i terenoznawstwo.

8+

Gra “Ulica Zuchowa”

Gra “Ulica Zuchowa” jest prostym i ciekawym pomysłem na sprawdzenie podstawowej zuchowej wiedzy waszych członków gromady.

W prosty sposób można ją dostosować do własnych potrzeb opierając się na tych samych zasadach.

Ciekawa tematyka jest uniwersalna dla zuchów w każdym wieku. Przed rozpoczęciem gry można zapoznać graczy z występującymi w niej postaciami dzięki załączonym opisom.

Gra planszowa

15+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Gra “Świat Zucha”

swiatzucha„Świat Zucha” to prosta gra planszowa, która pomaga zuchowi zrozumieć ścieżkę, którą będzie podążać w gromadzie, wchodzenie na wyższe stopnie zuchowego wtajemniczenia. Współzawodnictwo motywuje do zdobywania kolejnych etapów gry, ale ukazuje także indywidualny rozwój zucha.

Gra może być dostosowana do aktualnych potrzeb.

Grę można rozegrać na kursie drużynowych zuchowych/warsztatach metodycznych w celu poszerzenia wiedzy, czy wprowadzenia do tematu instrumentów metodycznych.

0