Kolejka rozwoju – gra planszowa na temat rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży

Celem gry planszowej: „KOLEJKA ROZWOJU” jest poznanie etapów rozwoju psychofizyczny dzieci i młodzieży, ich szczególnych cech i charakterystycznych zachowań,i przypisanie ich do konkretnych metodyk, a także zdobycie umiejętności dopasowania cech rozwojowych do konkretnego etapu rozwoju. Uczestnicy mają za zadanie  zdobycie wszystkich metodyk z karty „Kolejka rozwoju. Karta drużynowego”. Gracz, który jako pierwszy zdobędzie ostatnią z metodyk ze swojej listy – wygrywa. Warunkiem koniecznym do zwycięstwa będzie umiejętne zagrywanie kartami zagrywki.

Gra stworzona na podstawie gry planszowej pt. „Kolejka” wydawnictwo: Trefl S.A.

kolejka

0

Gra karciana o kierunkach programowych

harcstyle_gra_kierunki_strGra karciana, której celem jest zapoznanie uczestników z kierunkami programowymi.

ZASADY GRY na slajdach: http://slideplayer.pl/slide/10854958/

2+

Podstawy planowania pracy

Uwaga!

Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.

Prowadzący zajęcia może wykorzystać cały konspekt, jak również jego poszczególne elementy.

Na uwagę zasługuje prozaicznie zwykłe zadanie, jak gotowanie budyniu. Cała grupa ma za zadanie zaplanować ugotowanie budyniu na ognisku. Wykonanie zadania to doskonały przykład do zastosowania różnych narzędzi pomocnych w planowaniu (SWOT, diagram Gantta).  Uczestnicy mają zdefiniować cele i zamierzenia, zrobić listę i podział zadań wraz z określeniem czasu, zapewnić sobie wszystkie narzędzia lub zdobyć je, wykonać i podsumować zadanie. Ma miejsce analiza zadania pod względem użytych narzędzi i osiągnięcia celu. Uczestnicy zajęć odpowiadają na pytanie – Jaki wpływ na osiągnięcie celu miały narzędzia?

3+

Plan pracy drużyny, warsztat pracy drużynowego

Uwaga!

Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom. Dodatkowo pamiętaj, że wcześniej zajęcia te były przypisane do kursu przewodnikowskiego. Teraz znajdziesz je w kursach drużynowych, a co za tym idzie zajęcia są bardziej sprecyzowane metodycznie. 

Najwięcej czasu w opracowanym konspekcie, przeznacza się na przeprowadzenie gry planszowej. Dzięki tej grze uczestnicy mają możliwość odpowiedzieć na pytania: jaki powinien być dobry program? O czym należy pamiętać przy tworzeniu go? Skąd czerpać inspiracje? Jak dobierać formy pracy? Atutem gry jest rzeczywiste odniesienie do przedsięwzięć programowych danego środowiska działania kursantów. Podsumowaniem zajęć jest dyskusja na temat koordynowania planowania programu przez radę drużyny oraz ewaluacji programu, a także burza mózgów skąd drużynowy ma czerpać siłę, motywację i inspiracje.

0

Budowla według planu

Element zajęć – ćwiczenie z zakresu planowania, podczas którego zostanie wykorzystana praca w grupach oraz umiejętność zarządzania czasem, zespołem i umiejętność logicznego myślenia. Zajęcia mogą być także stosowane jako przerywnik podczas innych zajęć lub jako ćwiczenie wprowadzające do zagadnień związanych z planowaniem pracy.

0

Planowanie i zarządzanie sobą w czasie

Konspekt zajęć wykracza poza standardowe elementy konspektów z zakresu planowania. Pokazuje także mniej standardowe narzędzia pomocne w planowaniu. Uczestnicy mają okazję zapoznać się z metodą planowania ALPEN oraz kwadratem Eisenhowera. Następnie wiedza ta zostaje przełożona na praktykę harcerską.

0

Planowanie pracy – wyznaczanie celów i zamierzeń

Uwaga!

Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.

Konspekt zajęć, którego głównym zadaniem jest usystematyzowanie wiedzy z zakresu wyznaczania celów i zamierzeń. Uczestnicy zajęć będą mieli również okazję zapoznać się
z matrycą logiczną oraz podejmą dyskusję nad dwiema metodami – indukcyjną i dedukcyjną.

0

Planowanie pracy “Wesele”

Uwaga!

Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.

„Jesteście firmą zajmującą się organizacją ślubów i wesel. Właśnie dostaliście bardzo pilne zlecenie, jednak macie na nie wyjątkowo mało czasu. Należy załatwić wiele spraw, jak odebranie tortu z cukierni, czy umówienie się z krawcową na uszycie sukni i garnituru dla państwa młodych…”

1+

Indywidualna Ścieżka Rozwoju – kurs przewodnikowski

Element zajęć ” Planowanie własnego rozwoju w oparciu o stopnie instruktorskie, stopnie harcerskie, uprawnienia i odznaki” na kursie przewodnikowskim wg nowych standardów wynikających z uchwały Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. lub zajęcia na warsztatach instruktorskich. 

Zajęcia zostały przeprowadzone na kursie przewodnikowskim w Konstantynowie Łódzkim 21.02.2015r. Ich celem było zapoznanie uczestników kursu z narzędziem jakim jest Indywidualna Ścieżka Rozwoju, pokazanie różnych sposobów planowania swojego czasu, co pozwala na wszechstronny rozwój i pogodzenie różnych ról społecznych, a także zwrócenie uwagi jak instrumenty metodyczne: stopnie, sprawności to ułatwiają.  Zajęcia zostały podzielone na trzy części. Pierwsza z nich w formie gry planszowej uczy w jaki sposób należy planować rozwój harcerski – każdy gracz prowadząc rozgrywkę musi w grze zdobyć odpowiednie stopnie, ukończyć kursy żeby móc zrealizować cel bohatera, którym gra tj. zostać drużynowym, szczepowym czy instruktorem hufca. W drugiej części uczestnicy planują swój rozwój w życiu prywatnym i zawodowym, zaś w trzeciej w oparciu o wiadomości nabyte w grze – rozwój harcerski.

0

Boże, spraw by nam się chciało, tak jak nam się nie chce!

Konspekt chorągwianych warsztatów z motywacji dla drużynowych i przybocznych, który w zasadzie bez poprawek wykorzystany był następnie podczas kilku innych spotkań poświęconych motywacji dla drużynowych, szczepowych, a także kadr hufców i chorągwi.motto kubusia

2+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Gra planszowa dla drużynowych Zbudujmy Hufiec Przewodniku!

zhp_logo

Gra planszowa, pomagająca zrozumieć jak działa hufiec i drużyny wewnątrz niego, a poza tym rozwijająca kreatywność. Mechanika gry zmusza do dzielenia się pomysłami i kreatywnego myślenia (by wygrać!).  Do wykorzystania na kursach dla przyszłej kadry, ale również dla namiestników harcerskich, czy zespołów programowych/kształceniowych Hufców.

board

Zbudujmy Hufiec Przewodniku zaprojektowana została dla 3-6 graczy. Każdy z nich wciela się w drużynowego/drużynową drużyny harcerskiej, i stara się w trakcie jednego roku harcerskiego zbudować jak najprężniej działającą drużynę, nie zapominając oczywiście o rozwoju osobistym.

Całość w linku poniżej lub w załącznikach podzielone na części.

ZbudujmyHufiecPrzewodniku

1+

Gra “Próba na Tip-Top”

Gra ma na celu przybliżenie trybu realizacji próby instruktorskiej. Pomaga uczestnikowi gry wdrożyć się w system próby. Zadania z Karty próby są adekwatne do opisu postaci oraz spełniają wymagania opisane w Systemie Stopni Instruktorskich dla stopnia przewodnika/przewodniczki. Gra skupia się na elementach dokumentacji próby. Dobrze dobrana dokumentacja jest istotna z punktu widzenia Komisji Stopni Instruktorskich. Po za systemem realizacji próby (zbieranie konspektów, zdjęć, opinii itp.) uczestnik poznaje warunki zamknięcia próby (opinia komendanta, opiekuna; stopień HO; raport z przebiegu próby, ukończenie KPP). Można ją wykorzystać na zbiórce drużyny wędrowniczej, kręgu akademickiego czy kręgu instruktorskiego, a także w kształceniu – na kursie przewodnikowskim, seminarium opiekunów prób instruktorskich lub warsztatach dla realizujących próby przewodnikowskie.

1+

Gra karciana – Zasady Dobrej Zbiórki

Druhna drużynowa 2 miesiące temu doznała amnezji. Nie pamięta jak przygotować dobrą zbiórkę. Zbiórki przestały podobać się zuchom. Co tydzień coraz mniej dzieci pojawia się w harcówce. Wysłuchajcie ich i pomóżcie tej gromadzie stanąć z powrotem na nogi!

instrukcja gry Zasady Dobre Zbiórki

0

Lider wśród liderów

Ćwiczenie ukazujące trudność współpracy w zespole, gdzie każdy chce dowodzić. Przyczynek do dyskusji jak jednocześnie rozwijać w sobie cechy dobrego lidera i być wodzem dla swojej drużyny oraz umiejętność współpracy w grupie podobnych sobie liderów i być konstruktywnym członkiem namiestnictwa lub innych hufcowych zespołów i ciał.

Ćwiczenie powstało z myślą o kursie przewodnikowskim, ale może być z powodzeniem wykorzystane także na innych formach kształcenia poruszających dano zagadnienie.

2+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Gra planszowa “Rozwój instruktorski”

zdjęcie gry_Gra_Rozwój Instruktorski_A.Erhardt

Uwaga!

Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.

Ta gra to świetne narzędzie kształceniowe na innowacyjna formę zapoznania się z wymaganiami na stopnie instruktorskie, a także zdobycie każdego z nich wędrując po polach planszy. Gra składa się z trzech etapów – zdobywanie stopnia pwd., phm., hm. Każdy etap można rozegrać oddzielnie w ok. 2 godziny. Gracze zaznajamiają się z wymaganiami na stopnie instruktorskie, planując i realizując wymyślone przez siebie zadania. Jednak, żeby móc podjąć konkretne wyzwania trzeba posiadać odpowiednią wiedzę, umiejętności, doświadczenie, odznaczać się odpowiednia postawa oraz mieć na to wszystko czas.

1+