Be a Star – Zjednoczeni dla Europy

Europa, to coś więcej niż 28 krajów członkowskich UE. Europa to kolebka demokracji, oświecenia i wolności, lecz także odmienne doświadczenia historyczne.

dpsg-ja17-logo-v8Wychodząc naprzeciw aktualnym wyzwaniom, z jakim mierzy się Europa tj. brexit, kryzys euro czy kwestia uchodźców przekazujemy w Wasze ręce opracowanie pod hasłem „Paszport Europejski” będący integralną częścią propozycji programowej „Be a Star – Zjednoczeni dla Europy”. Powstała ona w odpowiedzi na zaproszenie niemieckiej organizacji skautowej DPSG przy współpracy liderów z francuskiej organizacji SGDF i ZHP . W niniejszym opracowaniu znajdziecie propozycje podjęcia aktywności dla każdej grupy metodycznej pozwalającej tym samym na poznanie różnorodności i pogłębienie poczucia jedności europejskiej.

1+

Gra planszowa DMB – wiedza o skautingu

plansza

Gra została zaprojektowana i stworzona na zbiórkę okolicznościową z okazji Dnia Myśli Braterskiej.  Daje świetną okazję do sprawdzenia wiedzy na temat ruchu skautowego i jego powiązań z ZHP na przestrzeni wieków. Umożliwia także weryfikację znajomości teorii wybranych technik harcerskich. Może stanowić element lub cały temat zarówno zbiórki okolicznościowej DMB, jak i zbiórki lub biwaku podczas, których poruszane są tematy dotyczące skautingu lub technik harcerskich, takich jak przyrodoznawstwo, szyfry i terenoznawstwo.

1+

CHRZEST 966 – Propozycja programowa na 1050. Rocznicę Chrztu Polski

W roku 966 Książę Mieszko I przyjął chrzest co dało początek historii naszego narodu, odtąd wszystko zaczęło się zmieniać w Państwie Polan: zwyczaje, obyczaje, kultura, nauka, polityka, ludzie, naród, społeczeństwo, Kościół. Książę Mieszko tym samym wprowadził swoich rodaków w świat kultury łacińskiej i uczynił ich obywatelami wspólnoty ludów europejskich. Jego chrzcielnica stała się kolebką rodzącego się narodu, pozostając znakiem budującym jego tożsamość. 1050 lat historii państwa Polskiego i Kościoła na naszych ziemiach to wielkie dziedzictwo, które chcemy na nowo odkrywać i rozwijać. Celem propozycji programowej CHRZEST 966 jest:

  • przypomnienie wydarzenia Chrztu Polski, jego kontekstu i znaczenia
  • pogłębienie ducha patriotycznego w środowiskach harcerskich
  • twórcze podjęcie chrześcijańskiego dziedzictwa Polski
  • popularyzacja wiedzy historycznej o początkach Państwa Polskiego
  • pogłębienie znajomości znaczenia regionu Wielkopolski oraz Poznania i Gniezna w kształtowaniu państwa Polan
  • lepsze poznanie zabytków i miejsc kultury na terenie Wielkopolski związanych z wydarzeniem chrztu księcia Mieszka I
  • wspieranie realizacji wychowania do wartości w środowiskach harcerskich, zwłaszcza w obszarze wychowania duchowego i religijnego
5+

KAMYK NA SZAŃCU – Pomysł na zajęcia podczas zbiórki zuchowej o Aleksandrze Kamińskim pt. „Leśnicy Cwanego Wodza”

Hm. Aleksander Kamiński, jest dobrze nam znany jako autor „Kamieni na szaniec” czy „Antka Cwaniaka”. Jego dorobek trwale zapisał się na kartach historii harcerstwa, a sam druh Kamyk jest wzorcem osobowym dla współczesnych instruktorów po dziś dzień.
Wspominając druha Kamyka stworzyliśmy propozycję programową o jego życiu i twórczości – “Kamyk na szańcu”. W tym materiale znajdziecie kilka pomysłów, które można wykorzystać na zbiórkach, informacje o Kamyku oraz linki do innych materiałów.

4+

Zalogowani poprzez chrzest

Historia państw i narodów jest historią nieustannych przemian. Każdy z nich posiada jednak w swoich dziejach pewien punkt zwrotny, jakieś wydarzenie, które wpłynęło na jego dalsze funkcjonowanie. Takim wydarzeniem w dziejach Rzeczypospolitej jest niewątpliwie przyjęcie chrztu, od którego to w tym roku mija 1050 lat. Decyzja ówczesnego władcy, Mieszka I, sprawiła, że Polska, dotychczas funkcjonująca jedynie jako zbiór plemion, stała się scentralizowanym, liczącym się na arenie międzynarodowej państwem.

W niniejszej publikacji autorzy prezentują Wam pomysły na „lekcję historii” dla Waszych podopiecznych. Warto, by Wasi harcerze podjęli refleksję nad konsekwencjami religijnymi, politycznymi i kulturalnymi Chrztu Polski i, być może, lepiej zrozumieli, czym jest w życiu narodu religia i duchowość.

0

Postaw na zastęp. Materiał wspierający wprowadzenie systemu zastępowego

„Postaw na zastęp!” to projekt skierowany do drużyn harcerskich, w których nie działa system pracy w małych grupach. Przygotowana przez instruktorów Hufca ZHP Sulejówek propozycja to zestaw gotowych pomysłów i materiałów, które każdy drużynowy może wykorzystać w codziennej pracy. Krok po kroku opisują w niej, jak wyglądało u nich wprowadzenie zastępów w drużynach harcerskich.

 

2+

Konspekt zbiórki wędrowniczej o Żołnierzach Niezłomnych

Jest to konspekt zbiórki wędrowniczej na warszawskich Powązkach Wojskowych. Zbiórka składa się z dwóch głównych elementów: gawędy i kuźnicy. Podczas zbiórki wędrownicy poznają panteon Żołnierzy Wyklętych (Niezłomnych), przypomną sobie historię Polski, zostaną pobudzone ich uczucia patriotyczne, zdobędą wiedzę o powązkowskiej Kwaterze “Ł”. Podczas kuźnicy będą mieli okazję poznać tę formę dyskusyjną oraz ćwiczyć umiejętność wyrażania własnego zdania.

0

Wschód Południa. Afryka na tle światowego rozwoju społecznego

„The Rise of the South: Human Progress in a Diverse World” to tytuł najnowszego (z 2013 roku) raportu Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju. Zawiera on aktualny wykaz państw świata uszeregowanych według Wskaźnika Rozwoju Społecznego – HDI, czyli kombinacji trzech sfer: wiedzy, długiego i zdrowego życia oraz dostatniego jego standardu. Raport dzieli państwa na 4 grupy: z bardzo wysokim, wysokim, średnim i niskim wskaźnikiem rozwoju społecznego. Jak na tym tle wypada współczesna Afryka? Czy aby na pewno zasila tylko ostatnią z grup?

0

Gra “Świat Zucha”

swiatzucha„Świat Zucha” to prosta gra planszowa, która pomaga zuchowi zrozumieć ścieżkę, którą będzie podążać w gromadzie, wchodzenie na wyższe stopnie zuchowego wtajemniczenia. Współzawodnictwo motywuje do zdobywania kolejnych etapów gry, ale ukazuje także indywidualny rozwój zucha.

Gra może być dostosowana do aktualnych potrzeb.

Grę można rozegrać na kursie drużynowych zuchowych/warsztatach metodycznych w celu poszerzenia wiedzy, czy wprowadzenia do tematu instrumentów metodycznych.

0

Śladami Chopina w Warszawie

Gra miejska “Śladami Chopina” jest bardzo dynamiczną grą wykorzystującą nowe technologie. Wymaga logicznego i kreatywnego myślenia, bardziej niż znajomości ternu gry, która też oczywiście się przyda.

Zadaniem zespołu liczącego od 4 do 8 osób jest odwiedzenie miejsc związanych z życiem i twórczością Chopina  w wyznaczonym limicie czasu. Zespoły otrzymują wiadomość sms albo odczytują QR kody, w celu rozwiązania zagadki określającej kolejny punkt kontrolny. Każdy zespół zaczyna z innego punktu startowego. Po dotarciu na miejsce muszą odnaleźć hasło np. datę na tablicy pamiątkowej i przesłać ją do sztabu organizatorów i na podstawie kolejnej zagadki przechodzą do kolejnej lokalizacji. Dodatkowo uczestnicy będą mieli do wykonania zadania specjalne: fotograficzne, muzyczne i artystyczne, których wykonanie skutkować będzie bonusami czasowymi. Wygra ten zespół, który uzyska najlepszy czas realizacji zrealizowania wszystkich zadań, uwzględniając wszelkie bonusy czasowe.

1+

Wachlarz możliwości (wersja 3.0)

„Wachlarz możliwości”, czyli niektóre propozycje programowe, wspomagające realizację kierunków wyznaczonych w Uchwale XXXVIII Zjazdu Związku Harcerstwa Polskiego z dnia 8 grudnia 2013 r. w sprawie wzmocnienia działalności programowej
drużyn i gromad.

2+

Czerwone Maki

„Teka drużynowego. Czerwone maki” to kolejne wydawnictwo opracowane w celu wsparcia w gromadach i drużynach realizacji zadań i zbiórek o tematyce historycznej, kształtujących postawy patriotyczne. Przedstawione propozycje zbiórek czy gier prowadzą zuchy i harcerzy szlakiem walk 2.Korpusu. Zuchy przewędrują ten szlak w towarzystwie „Misia Wojtka”, harcerze, harcerze starsi i wędrownicy biorąc udział w grach a harcerki będą mogły bliżej poznać działania tzw. PESTEK – czyli Pomocniczej Służby Kobiet w 2 Korpusie Polskim.
Dodatkowo w tece znaleźć można 20 kart do wykorzystania podczas zbiórek czy gier – takie jak: prosta majsterka maku z filcu na mundur, komiks z przygodami niedźwiedzia Wojtka, zdjęcia „Pestek” podczas różnorodnych działań czy też znaki noszone przez żołnierzy 2 Korpusu Polskiego.

mc

0

Harcerki i Harcerze w Powstaniu Warszawskim

Jest to materiał przygotowany dla wszystkich drużynowych w celu uczczenia 70. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego.
W tece znajdziecie pomysły na gry i zbiórki, projekty starszoharcerskie i zuchowe cykle sprawnościowe, a także materiały do dyskusji dla wędrowników jak również wiele tekstów źródłowych, zdjęć itp. Z materiału można korzystać nie tylko w sierpniu – do treści zawartych w tece można powracać w ciągu roku harcerskiego ale też na obozach czy koloniach.

0

2014 kroków do wolności

Propozycja nawiązująca do 25. rocznicy Wyborów 4. Czerwca. Zawiera pomysły na zbiórki i akcje lokalne związane z demokracją, wolnością i prawami człowieka, szczególnie w kontekście pierwszych półwolnych wyborów z 1989 roku. Dodatkowo znajdą się w niej inspiracje dotyczące innych rocznic 2014 roku, w tym: Powstania Warszawskiego i Monte Cassino

0

Teka drużynowego. Szare Szeregi

Teka składa się z broszury oraz kart. W części pierwszej znajdziemy propozycje cyklów sprawnościowych, pomysły na zbiórki oraz gry terenowe. Część druga zawiera 10 kart – materiałów pomocniczych. Materiał przybliża historię oraz działalność Szarych Szeregów podczas II Wojny Światowej.

ss

0

Rok regionów

Bardzo obszerna propozycja realizowana w roku 2011, której zamysłem było poznanie swojej  małej Ojczyzny. Wzięło w niej udział kilkaset środowisk, które rywalizowały ze sobą o miano   Drużyny Roku Regionów. Każda z drużyn po przesłaniu raportu z podjętych działań   otrzymywała Harcerską Odznakę Regionalną.

rr

1+

Program Harcerstwa Starszego

Program był skierowany do ówczesnych harcerzy starszych. Miał wzbogacić pracę drużyn,  być inspiracją dla kadry. Autorzy w wyniku wielu konsultacji przygotowali 6 kierunków, które   w harcerskiej pracy powinny wzajemnie się przenikać. Do każdego kierunku przygotowano   bank pomysłów.

0

Od samorządności do demokracji

Propozycja programowa z 2000 r., która powiązana jest z ideami poszczególnych punktów Prawa Harcerskiego. Wyjaśnia czym jest demokracja, jakie są prawa harcerzy oraz w jaki sposób przekazywać tą wiedzę podopiecznym. Dodatkowo zamieszczono w niej propozycje sprawności oraz wymagań na stopnie, które harcerze mogą realizować podczas zbiórek i działań związanych z propozycją.

0

Barwy Przyszłości

Mimo że ten program ma już 12 lat, ciągle jest bardzo interesującą pozycją, która może wzbogacić działania drużyny. Opiera się na czterech filarach, które są ciągle aktualne: wychowanie patriotyczne, obywatelskie i europejskie, wspieranie harcerstwa na wsi, wychowanie ekonomiczne, wzmocnienie wychowawczego charakteru organizacji.

2+

100+ Drużyna

Zadanie programowe z okazji setnej rocznicy ukazania się pierwszego rozkazu Naczelnej Komendy Skautowej.

Cele zadania:
· Przygotowanie się i uczczenie setnej rocznicy wydania pierwszego rozkazu.
· Umocnienie poczucia przynależności do ZHP – zuchów, harcerek i harcerzy.
· Promowanie możliwości i korzyści, jakie daje członkostwo w ZHP.
· Nawiązanie przez zuchów i harcerzy przyjaźni z członkami z innych drużyn.

0