INSPIRADA – PROBLEMY WYCHOWAWCZE NA LATA 2016-2018: MALKONTENCTWO, OPORTUNIZM

Uchwała nr 26/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 5 września 2015 r . w sprawie wskazania problemów wychowawczych, które zostaną uwzględnione w pracy wychowawczej Związku w roku harcerskim 2016/2017 i 2017/2018 wymieniła: roszczeniowość, konsumpcjonizm, oportunizm oraz malkontenctwo. Niniejsze zajęcia dotykają dwóch z nich – oportunizm i malkontenctwo. Zbiórka przewidziana dla instruktorów poziomu hufca, z niewielkimi modyfikacjami może być przeprowadzona dla innych instruktorów (w tym drużynowych) oraz wędrowników .

0
Autor:
hm. Agnieszka Rytel SOKK, Hufiec Łódź Polesie, Chorągiew Łódzka
Recenzenci
  • hm. Łukasz Kochowski, SOKK, ZOKP, Chorągiew Gdańska
Treści:
  • Zajęcia nie pochodzą ze standardu kursu.
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • wiedział na czym polegają problemy malkontenctwa oraz oportunizmu i jakie są ich przejawy;
  • rozumiał zagrożenia płynące z tych postaw;
  • potrafił zauważyć i właściwie zareagować na przejawy tych problemów w swoim środowisku;
  • znalazł sposoby by walczyć z przejawami tych postaw;
  • miał świadomość własnych potknięć na tym polu oraz wolę poprawy;
Informacje organizacyjne
min
8
opt
16
maks
24
150 min.
Prowadzących:
Wymagane: Kompetencje w zakresie prowadzenia zajęć dla osób dorosłych Wiedza w zakresie umiejętności miękkich: motywacji, komunikacji,
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

Miejsce odpowiednie do przeprowadzenia warsztatów, raczej pomieszczenie. Krzesła ustawione w kręgu
Wymagane materiały:

Materiały dla 16 osób:
Kartki a4 x 35
kartki A3 x4 (mogą być części z szarego papieru)
długopisy x 20
koperty x 16
znaczki na list x 16
mazaki x 16
taśma papierowa
małe przylepne kartki ok 40

wzory origami
kartka CHĘĆ ZMIAN (w załączeniu)
kartka WARTOŚCI i ZASADY (w załączeniu)
kartka MOTYWACJA x 2 (w załączeniu)
kartka ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SŁOWA (w załączeniu)
Kartka MAŁE SUKCESY (w załączeniu)
Dwa duże napisy MALKONTENCTWO i OPORTUNIZM
(w załączeniu)
komunikaty powielone, tyle razy ilu uczestników zajęć (znajdują się pod konspektem)
Materiał o samobójstwach do rozdania 2-3 na grupę (w załączeniu)
statyki skutków hejtu (w załączeniu)
metriały pokazujące efekty hejtu oraz zapobieganie (w załączeniu)
wydruk plakatów z dzieckiem (w załączeniu)
opis 10 sytuacji ze świata (w załączeniu)

Przebieg
1
5 min.
Przywitanie
Powitanie uczestników, przedstawienie się prowadzącego, wprowadzenie ich w tematykę uchwały RN, zaprezentowanie zakresu zajęć. Wskazanie napisów na ścianie i informacja, że naszym zadaniem jest zniwelować.
Potrzebne materiały: Dwa duże napisy MALKONTENCTWO i OPORTUNIZM
2
5 min.
Poznanie się
Każdy z uczestników, ma za zadanie przedstawienie się za pomocą 3 słów: imię, hobby, zajęcie w harcerstwie.
Reszta uczestników jest uczulona, że powinna zapamiętać te 3 słowa.
3
15 min.
Małe sukcesy
Forma: Rozmowa w parach
Każdy z uczestników dostaje zadanie, by przypomnieć sobie jakiś swój mały sukces z ostatnich 2 tygodni. Wstajemy i chodzimy po sali, mamy wymienić się swoimi sukcesami z jak największą ilością osób, w określonym czasie.
Także słuchamy ludzi i zastanawiamy się co może być małym sukcesem.
Na koniec siedząc w kręgu wymieniamy się opiniami, jak to jest komuś obcemu, czy łatwo jest znaleźć mały sukces, czemu ich nie doceniamy.
Na koniec doklejamy na napis Malkontenctwo kartkę MAŁE SUKCESY
Potrzebne materiały: Kartka MAŁE SUKCESY
4
20 min.
Odpowiedzialność za słowa - samoocena
Forma: Tworzenie kodeksu
Nawiązanie do trudności w mówieniu z poprzedniego zadania. Mówię o tym, że łatwo jest mówić wszystko w Internecie, że często nie bierzemy za to odpowiedzialności.
Zazwyczaj nie powiemy komuś obcemu na sali, że jego sukces jest słaby.

Zadaniem uczestników, jest zastanowić się czy ten problem dotyczy także instruktorów ZHP, jakie problemy są w harcerskim Internecie, których powinniśmy unikać.
Dzielimy się na grupy, zadaniem uczestników, jest ustawić się w kolejności alfabetycznej używając imion swoich. Nie wolno się odzywać. Sprawdzamy jak nam poszło i odliczamy do 4, dzielimy się w ten sposób.
Tworzymy w grupach instruktorski kodeks zachowań – powinien zawierać 3 najważniejsze zasady.
Potrzebne materiały: Duże kartki A3 mazaki 4 szt.
5
20 min.
Odpowiedzialność za słowa - konsekwencje
Forma: Plakaty
Dzielimy się znów na grupy, uczestnicy starają się dobrać podobnymi zainteresowaniami, po tym ich połączeniu, łączę te zainteresowania w 4 grupy.
Każda grupa dostaje 3 sytuacje zaczerpnięte z prasy lub Internetu, które opisują tragiczne skutki hejtu w Internecie. Zadaniem uczestników, jest przeczytać te historie. Zastanawiają się czy są w stanie wskazać te które są najbardziej prawdopodobne. Dzielimy się spostrzeżeniami. Przytaczam im statystyki.
Metody można oczywiście się czepiać, ale ponieważ lepszych statystyk nie ma, zobaczmy, co wyszło. Na forach i w komentarzach pod artykułami wpisy przekraczające granice kultury stanowią 1,2%. Jeszcze mniej jest ich w blogach (0,5%) i serwisach społecznościowych (0,1%).
Innymi słowy, nienawiści w polskim Internecie jest bardzo mało. To zjawisko marginalne, którym nie należy się przejmować. 99% komentarzy nie ma nic wspólnego z hejterstwem.


Następnie kładę przed uczestnikami plakat z dzieckiem zamieszczony w załączniku, chwilę rozmawiamy na temat przekazu.
Każdy z uczestników dostaje dwie kartki samoprzylepne, na jednej musi napisać dobre słowo, które zamieściłby na tablicy rodzica na FB– odwaracamy działanie hejtu. Zasada jest taka, że dajemy dobry komunikat, nie wolno nawiązywać do hejtera/trola. Przyklejamy je.
Zasada – by pod hejtami, wpisywać dobre rzeczy w necie, wtedy to pomaga osobie hejtowanej, wzmacnia ją.

Na drugiej kartce piszemy skąd naszym zdaniem się bierze hejt, mała rozmowa na ten temat.
Na koniec przyklejamy na słowo malkontenctwo hasło ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SŁOWA.
Potrzebne materiały: Materiał o samobójstwach statyki skutków hejtu wydruk plakatów długopisy małe przylepne kartki ok 40 kartka ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SŁOWA
6
15 min.
Motywacja
Forma: Odwracanie komunikatu
Każdy z uczestników dostaje kartkę z opisem sytuacji i negatywnymi komunikatami. Ich zadaniem jest napisać komunikat pozytywny, wzmacniający. Dobierają się w grupy – osoby mające ten sam komunikat – wybierają najlepszy. Dzielimy się na forum.
Warto się też zastanowić, czy wszystko warto powiedzieć, czy są komunikaty, których wypowiedzenie nic nie wnosi.
Rozmawiamy chwilę, na temat marudnych i negatywnych komunikatów, czy mamy szanse coś zmieniać w tym temacie.
Na koniec przyklejamy na słowo malkontenctwo hasło MOTYWACJA.

• - Zobacz kupiłam nową sukienkę:D
- Ładna sukienka, jak schudniesz będziesz świetnie w niej wyglądać.

• - Próbuję przygotować to spotkanie, ale spotykam same trudności :(
- Nie radzisz sobie, mogę zrobić to za ciebie.

• - Dobrze, że już jesteś, od godziny robię nasze zadanie.
- Spoko poradzę sobie, wiem co mam robić.

• - Miałem dziś świetny trening, przebiegłem 10 km.
- No super, od czegoś trzeba zacząć.

• - Znasz Paulinę, umówiliśmy się na weekend.
- Twoja poprzednia dziewczyna była chyba ładniejsza.

- Chciałabym spędzić weekend na plaży i nic nie robić.
- Plaża to straszne nudy, masz słabe pomysły.
Potrzebne materiały: Komunikaty zgodnie z ilością uczestników długopisy kartka MOTYWACJA
7
15 min.
Wartości i zasady
Forma: Kartki na plecach
Każdy uczestnik zapisuje na kartce a5. rzeczy, które powodują, że nie ma on odwagi i wolałby przejść obok nich obojętnie, wobec, którym nie ma sił się przeciwstawić, momenty gdy jesteśmy konformistami.
Np. nie reagujemy gdy widzimy osobę leżącą w krzakach
nie reagujemy gdy ktoś pali w miejscu publicznym
nie reagujemy gdy ktoś popycha kogoś na ulicy

Kartki te przyczepiamy sobie do pleców, zadaniem każdego uczestnika jest zapisać na tej kartce wartości i zasady jakie mogą wzmocnić i wesprzeć osobę by podjęła działania, by sprzeciwiła się złemu zachowaniu i działaniu.
np. dobro społeczne, konkretne punkty prawa, emaptia itd.

Na koniec wieszamy na słowie oportunizm kartę WARTOŚCI I ZASADY
Potrzebne materiały: Kartki a5 x 16 mazaki x 16 taśma papierowa kartka WARTOŚCI i ZASADY
8
25 min.
Chęć zmian
Forma: Plakaty
Na ścianie wiszą sytuacje (10 szt) krytyczne ze świata takie, które wydają nam się nieprawdopodobne i niemożliwe w XXI w.
Każdy wybiera sytuację jedną, którą chciałby zmienić, która budzi jego największy sprzeciw. Dzielimy się spostrzeżeniami.
Mówię im, że zmiana zależy od nich, że klikanie lików na FB nie wystarczy.
Każdy z nich na kartce pisze sobie zadanie jakie wykona, do końca roku by zmienić tą sytuację, kartki należy włożyć do koperty i zaadresować do siebie. Wyślę je w za kilka miesięcy, w czasie postanowień noworocznych.
Na koniec wieszamy na słowie oportunizm kartę CHĘĆ ZMIAN
Potrzebne materiały: Kartki a4 x 16 koperty x 16 znaczki na list x 16 długopisy x 16 wydruki sytuacji trudnych na świecie kartka CHĘĆ ZMIAN
9
10 min.
Motywacja
Forma: Dokończenie zdania
Uczestnicy zastanawiają się kto ich motywuje w zmianach, kto wspiera ich w realizowaniu wartości. Mówimy o tym, że w podejmowaniu wyzwań potrzebne jest wsparcie i ktoś kto buduje poczucie naszej wartości.
Muszą pomyśleć o jednej takiej osobie.
Zadaniem chętnych jest dokończyć zdanie:
Wstydziłabym się przed …. (tutaj osoba) gdyby się przekonał, że jestem komformistką.

Na koniec wieszamy kartkę MOTYWACJA. Komentuję, że ponownie ten sam napis, że do zmiany musimy szukać motywacji.
Potrzebne materiały: kartka MOTYWACJA
10
20 min.
Praca z podopiecznymi
Forma: Praca w grupach
Dzielimy się w grupy w zależności od funkcji jakie pełnimy, także łączymy się bez mówienia.
I w tych grupach zastanawiamy się jakie działania podjąć w harcerskiej pracy z młodzieżą i dziećmi by walczyć z malkontenctwem i oportunizmem. Wypisujemy jak najwięcej konkretnych przydatnych form pracy.
Na koniec dzielimy się nimi.
Potrzebne materiały: Kartki x 6 długopisy x 6
11
6 min.
Zakończenie
Podziękowanie za zajęcia, wskazanie im, że działaniem można walczyć z tymi zagrożeniami. Zwrócenie uwagi na ich pasję i pracę harcerską – że to ich zobowiązuje do aktywności, pozytywnego myślenia i stałości w zasadach.
Załączniki
1
oportunizm

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: 1
2
malkontenctwo

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: 1
3
słowa do wieszania

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: 1
4
uchwała RN

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: 1
5
trudne sytuacje

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: 8
6
punkt 5

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: 5
Pobierz wszystkie załączniki