Katastrofa

Katastrofa jest grą planszową stworzoną przez studentów Wydziały Inżynierii Bezpieczeństwa Cywilnego Szkoły Głównej Służby Pożarniczej z koła naukowego “Kuźnia Bezpieczeństwa” (http://www.sgsp.edu.pl). Projekt powstał jako współpraca SGSP z ZHP – studenci byli odpowiedzialni za stronę merytoryczną gry, instruktorzy za opracowanie graficzne i recenzję mechaniki.

Gra jest uzupełnieniem propozycji programowej BUM! http://cbp.zhp.pl/propozycje/bum/

0

Be a Star – Zjednoczeni dla Europy

Europa, to coś więcej niż 28 krajów członkowskich UE. Europa to kolebka demokracji, oświecenia i wolności, lecz także odmienne doświadczenia historyczne.

dpsg-ja17-logo-v8Wychodząc naprzeciw aktualnym wyzwaniom, z jakim mierzy się Europa tj. brexit, kryzys euro czy kwestia uchodźców przekazujemy w Wasze ręce opracowanie pod hasłem „Paszport Europejski” będący integralną częścią propozycji programowej „Be a Star – Zjednoczeni dla Europy”. Powstała ona w odpowiedzi na zaproszenie niemieckiej organizacji skautowej DPSG przy współpracy liderów z francuskiej organizacji SGDF i ZHP . W niniejszym opracowaniu znajdziecie propozycje podjęcia aktywności dla każdej grupy metodycznej pozwalającej tym samym na poznanie różnorodności i pogłębienie poczucia jedności europejskiej.

1+

Światozmieniacze. Cel: dobro

Nasze problemy są często składową globalnych problemów świata, nasze historie są częścią globalnej historii. Dlatego propozycja programowa „Światozmieniacze. Cel: dobro” skłania do poznawania współczesnego świata i definiowania w nim naszego miejsca – do podejmowania w gromadach i drużynach zagadnień edukacji globalnej (o podstawowych założeniach takiej edukacji przeczytajcie na s. 6–7).

Proponujemy wam zestaw scenariuszy zbiórek – odpowiednio dla zuchów, harcerzy, harcerzy starszych i wędrowników – których cele wychowawcze sprowadzają się przede wszystkim do rozwijania wrażliwości i kształtowania aktywnej postawy zmieniania świata na lepsze, czyli światozmieniania. Jednak lekturę tej publikacji warto rozpocząć od ostatniego rozdziału, czyli „Historii światozmieniaczy” zebranych przez hm. Annę Książek, podróżniczkę i światozmieniaczkę z Hufca ZHP Łódź-Widzew. To interesujące historie ciekawych ludzi, ale i coś więcej… Zainspirujcie się nimi. Nasze scenariusze pokazują, jak można je wykorzystać podczas zbiórek, jednak to przecież nie są wszystkie możliwości. Dostosujcie je do swoich potrzeb, wzbogaćcie treściami zaczerpniętymi z Waszych doświadczeń, z Waszego otoczenia. Te historie, zebrane w odległej Azji, nadają podejmowanym tematom szerszą perspektywę, pokazują, jak z podobnymi do naszych wyzwaniami radzą sobie inni.

 

7+

Gra planszowa DMB – wiedza o skautingu

plansza

Gra została zaprojektowana i stworzona na zbiórkę okolicznościową z okazji Dnia Myśli Braterskiej.  Daje świetną okazję do sprawdzenia wiedzy na temat ruchu skautowego i jego powiązań z ZHP na przestrzeni wieków. Umożliwia także weryfikację znajomości teorii wybranych technik harcerskich. Może stanowić element lub cały temat zarówno zbiórki okolicznościowej DMB, jak i zbiórki lub biwaku podczas, których poruszane są tematy dotyczące skautingu lub technik harcerskich, takich jak przyrodoznawstwo, szyfry i terenoznawstwo.

2+

CHRZEST 966 – Propozycja programowa na 1050. Rocznicę Chrztu Polski

W roku 966 Książę Mieszko I przyjął chrzest co dało początek historii naszego narodu, odtąd wszystko zaczęło się zmieniać w Państwie Polan: zwyczaje, obyczaje, kultura, nauka, polityka, ludzie, naród, społeczeństwo, Kościół. Książę Mieszko tym samym wprowadził swoich rodaków w świat kultury łacińskiej i uczynił ich obywatelami wspólnoty ludów europejskich. Jego chrzcielnica stała się kolebką rodzącego się narodu, pozostając znakiem budującym jego tożsamość. 1050 lat historii państwa Polskiego i Kościoła na naszych ziemiach to wielkie dziedzictwo, które chcemy na nowo odkrywać i rozwijać. Celem propozycji programowej CHRZEST 966 jest:

  • przypomnienie wydarzenia Chrztu Polski, jego kontekstu i znaczenia
  • pogłębienie ducha patriotycznego w środowiskach harcerskich
  • twórcze podjęcie chrześcijańskiego dziedzictwa Polski
  • popularyzacja wiedzy historycznej o początkach Państwa Polskiego
  • pogłębienie znajomości znaczenia regionu Wielkopolski oraz Poznania i Gniezna w kształtowaniu państwa Polan
  • lepsze poznanie zabytków i miejsc kultury na terenie Wielkopolski związanych z wydarzeniem chrztu księcia Mieszka I
  • wspieranie realizacji wychowania do wartości w środowiskach harcerskich, zwłaszcza w obszarze wychowania duchowego i religijnego
5+

W zdrowym ciele – zdrowy druh – “Indiański bieg”

Element z propozycji programowej “W zdrowym ciele – zdrowy druh”. Propozycja programowa dla wszystkich, którzy chcą wzbogacić program swoich drużyn i gromad o odrobinę ruchu oraz wiedzy na temat zdrowego stylu życia. Zawiera materiały, które będą podstawą wiedzy, a także konspekty zbiórek, które w łatwy sposób można przekształcić na zajęcia obozowe, kolonijne, biwakowe. W części “Dogrywka” znaleźć można wiele propozycji gier i ćwiczeń dla dzieci i młodzieży w każdym wieku.

5+

W zdrowym ciele – zdrowy druh “TURNIEJ SPORTOWY ZASTĘPÓW”

Element z propozycji programowej “W zdrowym ciele – zdrowy druh”. Propozycja programowa dla wszystkich, którzy chcą wzbogacić program swoich drużyn i gromad o odrobinę ruchu oraz wiedzy na temat zdrowego stylu życia. Zawiera materiały, które będą podstawą wiedzy, a także konspekty zbiórek, które w łatwy sposób można przekształcić na zajęcia obozowe, kolonijne, biwakowe. W części “Dogrywka” znaleźć można wiele propozycji gier i ćwiczeń dla dzieci i młodzieży w każdym wieku.

1+

Potyczki Zastępów (Patrol System) – Gra planszowa

Gra planszowa “Potyczki Zastępów” jest tłumaczeniem narzędzia pt. “Patrol System” wydanego przez  World Organization of the Scout Movement (WOSM).  Gra została zaadaptowana do warunków harcerstwa.

rys_patrol_system

Głównym celem gry jest umożliwienie zastępom działania zespołowego. Gra ma za zadanie przybliżyć graczom w praktyce system małych grup, który jest jednym z elementów metody harcerskiej. Zaproponowane zadania pozwolą uczestnikom gry wzbogacić wiedzę o nowe rozwiązania w pracy z zastępem oraz sprawdzić się w działaniu. Jeśli zastępowi nie będzie szło najlepiej, można zastosować wskazówki oraz rady, które odnajdzie podczas gry.

 

 

1+

Zalogowani poprzez chrzest

Historia państw i narodów jest historią nieustannych przemian. Każdy z nich posiada jednak w swoich dziejach pewien punkt zwrotny, jakieś wydarzenie, które wpłynęło na jego dalsze funkcjonowanie. Takim wydarzeniem w dziejach Rzeczypospolitej jest niewątpliwie przyjęcie chrztu, od którego to w tym roku mija 1050 lat. Decyzja ówczesnego władcy, Mieszka I, sprawiła, że Polska, dotychczas funkcjonująca jedynie jako zbiór plemion, stała się scentralizowanym, liczącym się na arenie międzynarodowej państwem.

W niniejszej publikacji autorzy prezentują Wam pomysły na „lekcję historii” dla Waszych podopiecznych. Warto, by Wasi harcerze podjęli refleksję nad konsekwencjami religijnymi, politycznymi i kulturalnymi Chrztu Polski i, być może, lepiej zrozumieli, czym jest w życiu narodu religia i duchowość.

0

Harcerski Rachunek Sumienia – Harcerze Starsi

HARCERSKI RACHUNEK SUMIENIA oparty jest na Prawie i Przyrzeczeniu Harcerskim, które na pewno dobrze znasz. Możesz zaglądać do niego codziennie albo raz na tydzień. Możesz rozważać za każdym razem inny punkt Prawa albo wszystkie, nie zapominając przy tym o Przyrzeczeniu Harcerskim.
HARCERSKI RACHUNEK SUMIENIA to świetna modlitwa osobista na koniec dnia.

1+

Leśne Plemiona

Propozycja programowa oparta o sprawności, stworzona z myślą o:

  • Zachęceniu harcerzy do zdobywania sprawności.
  • Zachęceniu harcerzy do aktywności na świeżym powietrzu.
  • Poszerzaniu wiedzy ekologicznej i sozologicznej wśród harcerzy.
  • Promocji tradycyjnych, puszczańskich form pracy.

Strona internetowa poświęcona propozycji: http://lesneplemiona.zhp.pl

[pliki z materiałem do pobrania znajdują się na dole strony]

ODWAŻYSZ

Czytaj dalej

2+

Artykuł z “Czuwaj” na Dzień Myśli Braterskiej

Myśleliście kiedyś, by zorganizować w Dniu Myśli Braterskiej coś innego niż poważny kominek o braterstwie? Jeśli nie, pomyślcie o tym. Może w tym roku harcerki i harcerze z waszych drużyn, zamiast siedzieć bezczynnie i słuchając gawędy, spędzą czas na bardziej aktywnym zgłębieniu idei DMB?

5+

Connect – propozycja programowa na Dzień Myśli Braterskiej 2016

Propozycja programowa „Connect” stworzona na Dzień Myśli Braterskiej 2016 przez Światowe Biuro Światowego Stowarzyszenia Skautek i Przewodniczek – WAGGGS

Dzień Myśli Braterskiej to idealny czas, by pokazać światu jak wspaniale jest być harcerką, harcerzem i zachęcić innych młodych ludzi, by do dołączyli do naszej harcerskiej braci. 

Doświadczanie skautingu to życiowa przygoda nawiązywania więzi z otaczającym nas światem oraz
spotykanymi przez nas ludźmi. W Dniu Myśli Braterskiej  zapraszamy Was do odkrywania i świętowania znaczenia więzi, które czynią nasze życie lepszym, zbliżają nas do innych ludzi, miejsc o które dbamy lub przyjaciół skautów i skautek mieszkających na drugiej stronie świata.

11+

ZHP strukturalnie – gra planszowa

„ZHP strukturalnie” jest grą przeznaczoną głównie dla drużynowych do wykorzystania na zbiórkach harcerzy i harcerzy starszych, którzy chcą w ciekawy sposób poznać strukturę naszego związku. Jako drużynowi przekonacie się, że temat struktury ZHP nie musi być nudny i nie trzeba się dwoić i troić, aby zainteresować harcerzy tym tematem. Grając w „ZHP strukturalnie” harcerze – oprócz samej struktury – mają również okazję przyswoić oznaczenia funkcji – czyli poznać kolory sznurów i noszonych na nich suwaków.
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: ok. 60 min. (4 graczy)

3+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Kierunek Azja- ze skautowego jamboree wędrujemy przez kontynent kontrastów

Powszechna wiedza na temat Azji w Polsce jest bardzo mała. Wielokrotnie podejmowane różne działania edukacyjne przynoszą wprawdzie pewien skutek, ale jest on daleki od zadawalającego. Żyjąc ze świadomością i wiedzą zaczerpniętą z A. Szklarskiego i przygód Tomka oraz filmów rysunkowych, nie tylko powielamy dawno już nieaktualne, krzywdzące innych stereotypy, ale przede wszystkim nie zauważamy szans na współpracę wynikających z ogromnego potencjału Azji. Postrzegamy ją jedynie przez pryzmat kilku państw czy obszarów. A przecież, jak mówi wielu – Azja to kontynent największych kontrastów.
Propozycja programowa

„Kierunek Azja – ze skautowego jamboree wędrujemy przez kontynent kontrastów” ma na celu zmieniać tę rzeczywistość. Wierzymy, że dzięki dobrym pomysłom i żądnym wiedzy młodym ludziom – a takimi są zuchy i harcerze – można to skutecznie robić.

kierunekAzja

7+

DMB – Dzień Myśli Braterskiej

Najważniejsze święto dla całego scoutingu  – Dzień Myśli Braterskiej.  22 lutego wspominamy rocznicę urodzin założycieli skautingu – Roberta Baden-Powella i jego żony Olave Baden-Powell. Wielu drużynowych zastanawia się, czym zaskoczyć swoich podopiecznych, gdzie szukać inspiracji. Z myślą o nich ppowstała propozycja programowa. Nie znajdziesz tutaj pomysł na obrzędowy kominek, którego jeszcze nie znasz. Nic bardziej mylnego. Musisz wiedzieć na starcie, że nie ma tutaj pomysłów na świeczkowiska, ogniska i podobne im formy, które wykorzystujemy (i powtarzamy) co roku.
Co znajdziesz na kolejnych stronach propozycji? Konspekty, pomysły i materiały do wykorzystania przy tworzeniu własnej zbiórki, akcji, zajęć, prezentów. Są to rzeczy niestandardowe, kreatywne, oryginalne, pomysłowe. Dla ułatwienia i przejrzystości materiały sa przyporządkowane do czterech grup wiekowych. Na końcu znajduje się wspólny dla trzech metodyk bank pomysłów. Zachęcamy do potraktowania broszury, w nieszablonowy sposób – łącz różne pomysły, modyfikuj, zmieniaj, dostosuj pomysł z innej metodyki do swojej grupy, zainspiruj się i wymyśl coś nowego…

1+

Upcycling i inne sposoby na radzenie sobie ze „śmieciami”

Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2015. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosownej licencji, o posiadaczach prawa oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej.

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons CC-BY-3.0-PL Uznanie autorstwa-3.0 Polska

Publikacja, wyraża wyłącznie poglądy autorki i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto:

Nasz świat wymaga coraz odpowiedzialniejszych konsumentów i konsumentek. Jeśli chcemy żyć w czystym, zdrowym środowisku musimy przyjrzeć się naszym nawykom i wprowadzić nowe, również te związane z odpadami. Podczas spotkania uczestniczki dowiedzą się czym jest upcycling oraz zasada 3R, poznają podstawowe zasady segregacji śmieci oraz inne efektywne metody na to, by sobie z nimi poradzić.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Podarujcie wykonane z upcyclingu przedmioty wybranej organizacji lub instytucji, której mogą się one przydać. Sprawdźcie dokładnie czy będą one rzeczywiście użyteczne?
  2. Zorganizujcie wymianę używanych rzeczy (ubrać, książek…), zaproście osoby spoza Waszej grupy.
  3. Zastosujcie zasadę 3R w Waszym codziennym życiu. Przez kilka tygodni notujcie Wasze sukcesy i wyzwania, które się pojawiają. Porównajcie z innymi osobami z grupy.
  4. Przygotujcie akcje promującą zasadę 3R w wybranej grupie (np. szkoła, sąsiedzi/dki).
  5. Przygotujcie kosze do segregacji śmieci w pomieszczeniu, w którym najczęściej się spotykacie (harcówka, klasa). Zapiszcie zasady segregacji i zawieście nad każdym koszem, będzie to przydatna instrukcja dla tych, którzy nie zapamiętali jeszcze wszystkich reguł.
0

Daj się złowić! W drodze do ŚDM Kraków 2016

Nie sposób jest prowadzić harcerskiego wychowania bez wymagań i wyzwań. Takim wyzwaniem są dla nas, wspólnoty instruktorskiej, nadchodzące Światowe Dni Młodzieży, które odbędą się w 2016 roku w Krakowie. Niezależnie od tego, czy pojawisz się osobiście na tym wydarzeniu, czy też z jakichś powodów jest to niemożliwe, możesz (by nie rzec: powinieneś) wykorzystać tkwiący w nim jednoczący potencjał w pracy ze swoją gromadą czy drużyną. Jesteśmy świadomi tego, że nie jest to łatwe zadanie, dlatego też podsuwamy Ci kilka naszych pomysłów, jak uczynić to wielkie święto chrześcijańskiego świata początkiem fascynującej duchowej przygody.

0

Stop bierności. Wyzwolić energię

Broszura realizuje zalecenia Uchwały nr 14/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 25 maja 2014 r. w sprawie wskazania problemów wychowawczych, uwzględniając w przyjętych celach wychowawczych kształtowanie rzetelności w działaniu oraz odpowiedzialności za siebie i swoje otoczenie, stymulowanie indywidualnego rozwoju, a także zaangażowanie w życie lokalnej wspólnoty. Broszura „Stop bierności. Wyzwolić energię” powstała w ramach projektu „Aktywni obywatele świata”.

4+

Skąd się wziął mój telefon?

Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2015. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosownej licencji, o posiadaczach prawa oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej.

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons CC-BY-3.0-PL Uznanie autorstwa-3.0 Polska

Publikacja, wyraża wyłącznie poglądy autorki i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto:

Telefony komórkowe, mikrofalówka, telewizor – kto z nas wyobraża sobie życie bez nich? Korzystamy na co dzień z różnego rodzaju sprzętów elektronicznych nie mając świadomości gdzie i w jakich warunkach są produkowane. Scenariusz porusza różne zagadnienia związane z odpowiedzialnym kupowaniem elektroniki, poddaje refleksji nasze nawyki konsumenckie i zachęca do wprowadzenia realnych zmian.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Skąd pochodzą sprzęty elektroniczne z Waszego domu? Sprawdźcie i zaznaczcie dane kraje na mapie świata. Porównajcie Wasze odpowiedzi.
  2. Jakie są warunki pracy ludzi wydobywających minerały niezbędne do tworzenia naszej elektroniki? Znajdźcie informacje na ten temat, przestawcie pozostałym osobom z grupy (możecie rozpocząć poszukiwania np. od strony ekonsument.pl).
  3. Obejrzyjcie inne filmiki z serii Historia rzeczy. Przeprowadźcie dyskusję temat wybranego filmiku.
  4. Wprowadźcie w życie jedną wybraną zmianę dotyczącą elektroniki i obserwujecie przez 2 tygodnie: co udało się osiągnąć bez trudu, a co stanowiło wyzwanie? Wymieńcie się wrażeniami z innymi osobami z grupy.
  5. Przygotujcie plakat/ulotkę/ikonografię na temat odpowiedzialnego kupowania elektroniki.
0

Ekonomia jest kobietą. Propozycja programowa dotycząca wychowania ekonomicznego

Propozycja realizuje zalecenia Uchwały nr 14/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 25 maja 2014 r. w sprawie wskazania problemów wychowawczych, uwzględniając w przyjętych celach wychowawczych kształtowanie rzetelności w działaniu oraz odpowiedzialności za siebie i swoje otoczenie, stymulowanie aktywnego planowania własnej przyszłości, a także zaangażowanie w budowanie relacji społecznych i ekonomicznych opartych na zasadach zrównoważonego rozwoju.

6+

Zwalczaj smoka w sobie!

Pracując z podopiecznymi, często zabieramy ich do krain odległych, czasem nawet baśniowych. W niniejszym zbiorze to my Was zapraszamy do zapoznania się w wyjątkową opowieścią – życiorysem świętego Jerzego, patrona skautów i harcerzy. Fikcja w tej historii przeplata się z faktami historycznymi, zaś niezaprzeczalnie prawdziwe jest jej przesłanie każdy z nas powinien „zwalczać w sobie smoka”, to znaczy walczyć z własnymi słabościami oraz pielęgnować dobro. Gorąco pragniemy, aby opracowane przez nas propozycje programowe stały się dla Was i Waszych środowisk inspiracją do pracy z naszym świętym Patronem.

2+

W zdrowym ciele – zdrowy druh

Propozycja programowa dla wszystkich, którzy chcą wzbogacić program swoich drużyn i gromad o odrobinę ruchu oraz wiedzy na temat zdrowego stylu życia. Zawiera materiały, które będą podstawą wiedzy, a także konspekty zbiórek, które w łatwy sposób można przekształcić na zajęcia obozowe, kolonijne, biwakowe. W części “Dogrywka” znaleźć można wiele propozycji gier i ćwiczeń dla dzieci i młodzieży w każdym wieku.

7+

Zmiany klimatyczne i suwerenność żywieniowa – przewodnik po odznace

Wydany przez WAGGGS materiał „Zmiany klimatyczne i suwerenność żywieniowa – przewodnik po odznace” został przygotowany we współpracy ONZ – FAO oraz konsorcjum organizacji młodzieżowych i różnych agend ONZ – YUNGA. Znajdziecie tu mnóstwo pomysłów na działania związane z ochroną klimatu oraz inspiracje do poszukiwań wiedzy o klimacie. Dowiecie się jak skutecznie zorganizować akcję informacyjną czy happeningi, a przede wszystkim przyczynić się do zmniejszenia swojego klimatycznego śladu. To wszystko, by ułożyć zestaw zadań do zdobycia wyjątkowej odznaki przygotowanej przez WAGGGS, którą będziecie mogli dumnie nosić na mundurze!

1+

Wielki Post z Janem Pawłem II i Wincentym Frelichowskim

Z okazji 10 rocznicy śmierci św. Jana Pawła II (2 kwietnia 2015 r.,  Wielki Czwartek) oraz 70 rocznicy śmierci bł. Wincentego Frelichowskiego – patrona harcerzy (23 lutego 2015 r.)  Zespół Wychowania Duchowego i Religijnego przygotował niniejszą propozycję programową. W  publikacji znajdują się liczne myśli skłaniające do refleksji nad zbliżającym się czasem oraz inspirujące do pracy nad sobą, a na najodważniejszych czeka Wielkie Zadanie na Wielki Post.

0

Druh Wicek. Harcerz-instruktor w orszaku świętych

Zbiór propozycji programowych, związanych z  pracą z naszym patronem – bł. Wincentym Frelichowkim. Czas, w którym zbiór ten trafia w Wasze ręce, nie jest przypadkowy- w tym roku bowiem obchodzić będziemy 70. rocznicę śmierci naszego błogosławionego Patrona. Znajdziecie w nim pomysły i inspiracje, które – naszym zdaniem – mogą pomóc Wam i prowadzonym przez Was jednostkom poznawać i  odkrywać wciąż na nowo postać Druha Wicka, harcerza, prezbitera i  męczennika, patrona ZHP. Oczywiście, opracowane przez nas konspekty są jedynie sugestią. Bardzo istotne jest, abyśmy planując pracę swoich jednostek, nawiązywali do tej wyjątkowej postaci – nie tylko okazjonalnie. Zachęcajmy swoich podopiecznych do naśladowania naszego Patrona oraz indywidualnych poszukiwań. Mamy nadzieję, że opracowane przez nas materiały okażą się dla Was pomocne.

1+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Dzień Myśli Braterskiej 2015 – MCR 8

Tłumaczenie propozycji WAGGGS dotyczącej Milenijnego Celu Rozwoju 8. Propozycja składa się z instrukcji-poradnika oraz planszy do gry. Uczestnicy dzięki propozycji mogą zodbyć wiedzę na temat WAGGGGS, historii Dnia Myśli Braterskiej oraz Milenijnych Celów Rozwoju. Ostatni Milenijny Cel Rozwoju 8 zwraca uwagę na znaczenie partnerstw, które powinny sie tworzyć w celu podejmowania działań na rzecz innych ludzi.

6+

Dlaczego TO kupujemy?

Poniżej prezentujemy scneariusz szkolenia na temat zakładania własnej działalności gospodarczej, możeliwy do wykorzystania w pracy z wędrowniczkami.

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Często dokonując różnego rodzaju wyborów konsumenckich robimy to niemal nieświadomie, nie zastanawiając się nad tym co decyduje o cenie produktu ani jaki wpływ nasze wybory mają na resztę świata. Kierujemy się w głównej mierze reklamami, które często zniekształcają rzeczywistość. Podczas tych zajęć uczestniczki będą miały okazję przyjrzeć się różnym elementom mającym wpływ na nasze wybory konsumenckie.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Przedstawcie za pomocą plakatu co z Waszego punktu widzenia ważne jest przy wybieraniu produktu. Uzasadnijcie swoje odpowiedzi.
  2. Znajdźcie sklepy z produktami fair trade w Waszej okolicy. Zaznaczcie je na mapie.
  3. Dowiedzcie się gdzie i jak można w Waszej okolicy kupować produkty lokalne (np. warzywa). Zróbcie tam zakupy na następne Wasze spotkanie (lub do domu).
  4. Przeprowadźcie zajęcia na temat reklamy dla wybranej grupy.
  5. Przygotujcie przykłady reklam pokazujących różnego rodzaju manipulację. Mogą to być reklamy w gazetach, reklamy telewizyjne, radiowe, bilbordy czy ulotki. Opiszcie krótko jakiego rodzaju jest to manipulacja czy chwyt.
  6. Stwórzcie dekalog świadomej konsumentki.
  7. Jak możecie ograniczyć ilość reklam w Waszym życiu? Wypiszcie pomysły i wprowadźcie przynajmniej jeden w życie!
0

Odpowiedzialne zakupy

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto:  W dobie konsumpcjonizmu większość z nas kupuje bez żadnej refleksji nad tym skąd biorą się nasze produkty i jak nasze wybory konsumenckie wpływają na ludzi na całym świecie. Podczas zaproponowanych zajęć uczestniczki dowiedzą się więcej o pochodzeniu produktów, konsekwencji jakie niosą za sobą niskie ceny produktów oraz sposobach na zmienienie swoich nawyków konsumenckich na bardziej odpowiedzialne.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Sprawdź gdzie w Twojej okolicy można kupić produkty ze Sprawiedliwego Handlu. Przygotuj mapę takich miejsc.
  2. Przygotowując biwak/wycieczkę lub poczęstunek dla znajomych zwróć uwagę czy kupowane przez Ciebie produkty są fair trade. Przygotuj posiłek korzystając tylko z takich produktów.
  3. Sprawdź gdzie i w jakich warunkach produkowana jest wybrana rzecz (np. czekolada lub kawa). Przedstaw wyniki swojej pracy znajomym.
  4. Zorganizuj razem ze znajomymi happening na temat odpowiedzialnej konsumpcji, mający na celu rozpowszechnianie wiedzy, którą zdobyłaś na zajęciach.
  5. Obejrzyj film Historia rzeczy (storyofstuff.com, youtube.pl). Opowiedz o nim znajomym lub zaprezentuj go na zbiórce/lekcji. Co najbardziej utkwiło Ci w pamięci?
  6. Sporządź dekalog odpowiedzialnej konsumentki.
  7. Przez tydzień zapisuj wszystkie zakupione rzeczy. Następnie podziel je na potrzeby i pragnienia.
0

Lokalny sklep czy supermarket

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Coraz częściej małe osiedlowe sklepiki zostają wyparte przez wielkopowierzchniowe hipermarkety. Czy to dobrze? Jaką cenę płacimy za wygodę kupowania wszystkiego w jednym miejscu? Jakie triki stosują duże sieci handlowe, aby przyciągnąć klientów/ki? Czy produkty z hipermarketu i małego sklepu różnią się od siebie pod względem ceny i jakości? Kto korzysta na tym, że robimy zakupy w tym a nie innym sklepie? Na te i inne pytania powinny odpowiedzieć poniższe zajęcia.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Stwórzcie wspólnie zakupową mapę okolicy. Przy każdym sklepie wymieńcie po jednej rzeczy, dla której warto iść tam na zakupy np. „zawsze świeże owoce”, „miła obsługa” albo „ciekawe promocje”.
  2. Zaplanuj z rodzicami tygodniowe zakupy żywnościowe dla Twojej rodziny. Pomyślcie gdzie warto kupić poszczególne produkty. Zróbcie listę zakupów i sprawdźcie czy nie kupujecie przy okazji niepotrzebnych rzeczy spoza listy.
  3. Wybierz swój ulubiony produkt, który często kupujesz (np. ulubioną przekąskę lub napój). Porównaj jego ceny w okolicznych sklepach. Sprawdź, czy cena zmienia się w czasie, czy są jakieś promocje.
  4. Porozmawiajcie z osobami pracującą w małym sklepie i w hipermarkecie. Czym różnią się te dwa miejsca od strony pracownika?
  5. Wybierz się do najbliższego hipermarketu i spróbuj zaobserwować, które z omawianych technik manipulacyjnych zastosował wybrany przez Ciebie sklep.
0

Jak pokazać kim się jest, czyli o sztuce autoprezentacji

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Na co dzień jesteśmy oceniani przez innych. Nie zawsze ta ocena jest zgodna z tym, co myślimy o sobie i jak chciałybyśmy być postrzegane. Udział w zajęciach na temat autoprezentacji uczy, jak świadomie i zgodnie ze swoją wolą prezentować siebie oraz kreować swój wizerunek.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl).

  1. Przygotuj min. 2 minutowe wystąpienie na dowolnie wybrany przez siebie temat. Podczas jego prezentacji nagraj się na kamerę. Obejrzyj swój występ. Oceń się. Zastanów się, co można poprawić.
  2. Obejrzyj dostępne w Internecie przykładowe Elevator Pitch np. https://www.youtube.com/watch?v=Tq0tan49rmc. Na ich podstawie zrób listę rzeczy, które warto robić oraz tych, których warto unikać podczas Elewator Pitch.
  3. Wygłoś przemówienie na dowolny temat przed innymi. Następnie poproś ich o informację zwrotną na temat tego, jak wypadłaś.
  4. Obejrzyj co najmniej jeden fimik na stronie ted.com. Spisz co było zrobione dobrze, a co można poprawić. Opowiedz o tym drużynie/klasie, prezentując wybrany filmik.
  5. Dowiedz się, jak kolory wpływają na naszą percepcję. Przygotuj plakat na ten temat, który zaprezentujesz innym.
  6. Poznaj metody zwalczania tremy. Wygłoś na ten temat prezentację dla innych.
4+

Śladami Chopina w Warszawie

Gra miejska “Śladami Chopina” jest bardzo dynamiczną grą wykorzystującą nowe technologie. Wymaga logicznego i kreatywnego myślenia, bardziej niż znajomości ternu gry, która też oczywiście się przyda.

Zadaniem zespołu liczącego od 4 do 8 osób jest odwiedzenie miejsc związanych z życiem i twórczością Chopina  w wyznaczonym limicie czasu. Zespoły otrzymują wiadomość sms albo odczytują QR kody, w celu rozwiązania zagadki określającej kolejny punkt kontrolny. Każdy zespół zaczyna z innego punktu startowego. Po dotarciu na miejsce muszą odnaleźć hasło np. datę na tablicy pamiątkowej i przesłać ją do sztabu organizatorów i na podstawie kolejnej zagadki przechodzą do kolejnej lokalizacji. Dodatkowo uczestnicy będą mieli do wykonania zadania specjalne: fotograficzne, muzyczne i artystyczne, których wykonanie skutkować będzie bonusami czasowymi. Wygra ten zespół, który uzyska najlepszy czas realizacji zrealizowania wszystkich zadań, uwzględniając wszelkie bonusy czasowe.

1+

Wiem co mam robić – rozmowa rekrutacyjna

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Rozmowa rekrutacyjna to moment, w którym dziewczyna występuje przed ważną publicznością i ma ją przekonać, że jest najlepszą osobą do pracy, do jakiej kandyduje. Często nawet największa wiedza nie wystarcza, żeby przekonać do siebie pracodawcę/pracowdawczynię i uzyskać wymarzoną pracę. Przećwiczona rozmowa rekrutacyjna, pozwala w trakcie naboru do pracy czuć się pewniej i swobodniej, umożliwia dużo lepszą prezentację siebie i umożliwia skupienie się na odpowiedziach.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl).

  1. Napisz ogłoszenie rekrutacyjne, którego ty jesteś idealną docelową kandydatką. Wskaż w nim swoje mocne punkty.
  2. Przygotujcie z koleżanką scenkę przedstawiającą idealną rozmowę rekrutacyjną i ją nagrajcie.
  3. Przygotuj szablon pajacyka, który będzie miał ruchome części, pozwalające wyrazić różne uczucia.
  4. Narysuj gesty jakich należy unikać podczas rozmowy rekrutacyjnej.
0

Chcieć to móc

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto:  Bardzo ważnym elementem rozwoju młodego człowieka jest ukorzenienie w nim postaw społecznych odpowiednich w społeczeństwie. Pokazanie, że należy pomagać innym ludziom oraz że taka pomoc daje również wiele korzyści dla nas samych. Wzbudzenia aktywności w młodych dziewczętach zaowocuje w przyszłości lepszą pracą i wieloma doświadczeniami.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Znajdźcie osoby w okolicy, które potrzebują pomocy np. opieka nad ludźmi starszymi. Pomóżcie!
  2. Rozpiszcie projekt pod hasłem „Pomagam bo chce”.
  3. Stwórzcie sprawność o pomocy innym i wprowadźcie w swojej drużynie.
  4. Stwórzcie w ciekawej formie dekalog pomagania innym.
  5. Nagrajcie filmik zachęcający młodych ludzi do pomocy innym.
0

HA – Harcerska Akcja (ekonomiczna)

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Każda z nas lubi się bawić, często uważamy, że wiele rzeczy zrobiłybyśmy lepiej. Dzięki tej grze poznacie jakie „schody” czekają na każdą z nas podczas organizowania imprez harcerskich (i nie tylko). Dowiecie się na co należy uważać, przećwiczycie planowanie i rozliczanie kosztów wyjazdu. Dzięki temu będziecie bardzo dobrze przygotowane do działania.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Zaplanujcie razem z drużyną/klasą dwudniowy wyjazd, podzielcie się zadaniami: obliczcie dokładnie koszty, znajdźcie miejsce wyjazdu, przygotujcie program, zorganizujcie dojazd i wyżywienie.
  2. Zorganizujcie kilkugodzinną imprezę/grę dla zaprzyjaźnionej drużyny lub grupy koleżanek.
  3. Stwórzcie budżet obozu, policzcie ile kosztują takie rzeczy jak noclegi, wyżywienie, dojazd i program.
  4. Sprawdźcie ceny materiałów programowych potrzebnych na wyjazd lub przy codziennej pracy drużyny/klasy. Porównajcie ceny w kilku miejscach (np. sklepik osiedlowy, centrum handlowe, sklep on line, hurtownia).
0

I Ty możesz zostać bohaterką!

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Często młode osoby, angażują się w różną pomoc dla innych zarówno na terenie szkoły jak i innych organizacji dlatego warto uświadomić im że często pełnią rolę wolontariuszki choć są tego nie świadomi. Dodatkowo ważne jest uświadomienie im, że posiadają nie tylko obowiązki ale także i swoje prawa, których mogą wymagać od przełożonych.

Zadania : Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Znajdź organizacje zajmujące się wolontariatem w Twoim miejscu zamieszkania.
  2. Zaplanuj działania dla siebie jako wolontariuszki.
  3. Stwórzcie propozycje koła wolontariatu.
  4. Zorganizujcie spotkanie z znanymi wam wolontariusz(k)ami.
  5. Odwiedźcie strony internetowe wolontariat.org.pl, wolontariat.ngo.pl.
  6. Stwórzcie folder z możliwościami wolontariatu w waszym mieście.
1+

Zakładanie firmy – gra

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Scenariusz w przystępny sposób przedstawia uczestniczkom co potrzebne jest do prowadzenia własnej działalności, wskazuje na wielość etapów przy zakładaniu własnej firmy. Przy okazji daje im też wiedzę z innych zagadnień związanych z ekonomią.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Dowiedzcie się co trzeba zrobić, żeby założyć własną firmę, stwórzcie prezentację, w której krok po kroku wypisane będą poszczególne etapy.
  2. Dowiedzcie się, które ze znanych firm w Waszym mieście są prowadzone przez kobiety. Zaprezentujcie te firmy na zbiórce – gdzie działają, czym się zajmują.
  3. Przeprowadźcie wywiad z kobietą, która prowadzi własną firmę. Przygotujcie listę pytań, umówcie się z taką osobą, nagrajcie wywiad.
  4. Stwórzcie pomysł na własną firmę. Na początek zaplanujcie co taka firma mogłaby oferować. Pomyślcie nad nazwą oraz marketingiem (reklamą). Sprawdźcie czy oferowany przez Was produkt/usługa jest rzeczywiście potrzebny: zróbcie krótkie badania rynku – spytajcie przynajmniej 10 osób co sądzą o Waszym pomyśle. Zastanówcie się czy i jak Wasza firma będzie spełniać warunki fair trade.
  5. Lepiej jest prowadzić własną firmę czy być zatrudnioną w czyjejś? – przeprowadźcie wywiady z kilkoma osobami, które prowadzą własną działalność i kilkoma, które pracują w większych firmach/korporacjach. Porównajcie odpowiedzi.

 

 

1+

Projektowanie firmy

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Wśród kompetencji niezbędnych na współczesnym rynku pracy wyróżnić możemy umiejętność pracy w grupie oraz efektywnego planowania. Proponowane poniżej ćwiczenie pozwala sprawdzić w praktyce oba elementy, dając przestrzeń na wyciągnie wniosków. Jest też dobrym wstępem do rozmowy o zakładaniu własnej działalności.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Zorganizujcie debatę: za i przeciw prowadzeniu własnej działalności (porównując tę opcję z innymi możliwościami, np. pracy w czyjejś firmie lub organizacji pozarządowej).
  2. Dowiedzcie się jakie dokładnie formalności trzeba spełnić przed założeniem własnej firmy, spiszcie je w interesującej formie.
  3. Przeprowadźcie wywiady z kilkoma kobietami prowadzącymi własne firmy, spytajcie je o wyzwania, z którymi się borykają, o to co je motywuje. Pomyślcie o własnych pytaniach, które Was interesują.
  4. Sprawdźcie które firmy w Waszej okolicy są prowadzone przez kobiety. Udajcie się do choć jednej z nich, spróbujcie spotkać z właścicielką, porozmawiać o jej doświadczeniach.
  5. Pomyślcie o własnej firmie. Gdybyście miały taką zakładać – co by ona oferowała? Przeprowadźcie krótkie badania rynku pytając co najmniej 20 osób (w formie wywiadu lub ankiety) co sądzą o Waszym pomyśle. Zmodyfikujcie go na tej podstawie, jeśli trzeba. Zastanówcie się kto dokładnie będzie Waszym odbiorcom/czyniom, jak do nich trafić. Pomyślcie o promocji. Zastanówcie się nad wstępną formą budżetu – ile pieniędzy i na co byście potrzebowały?
  6. Udajcie się do inkubatorów przedsiębiorczości lub innego centrum start-upów w Waszym mieście. Dowiedzcie się co trzeba zrobić, żeby otworzyć własny start-up.
  7. Zorganizujcie spotkanie z kimś, kto właśnie otwierzył swoją firmę/start-up. Dowiedzcie się co jest dla niego/niej najlepsze w otwieraniu własnego biznesu, a co sprawia największą trudność. Spytajcie o dobre rady na przyszłość, może któregoś dnia Wy też będziecie w podobnej sytuacji.
0

Działaj: jak? gdzie? kiedy?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Pomaganie drugiemu człowiekowi to bardzo ważne, a zarazem odpowiedzialne zadanie, dlatego bardzo ważne jest, aby uświadomić młodemu człowiekowi jak pomagać i że pomoc w niektórych przypadkach może nieść różne konsekwencje.

Zadania Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Zorganizujcie spotkania z organizacją, która zajmuje się pomaganiem innym.
  2. Zorganizujcie imprezyę charytatywną wspólnie z wybraną organizacją.
  3. Odwieźcie strony internetowej kampanie.spoleczne.pl – wybierzcie dwie kampanie i ich zrecenzujcie.
  4. Napisz rozprawkę na temat „ Odpowiedzialność za siebie i innych”
  5. Zrealizujcie projekt pomocy na rzecz lokalnej świetlicy środowiskowej.
0

Teraz Afryka – od źródeł skautingu do kontynentu przyszłości.

Dla większości Polaków Afryka ma dwa oblicza. Jedno – to miejsce chorób, konfliktów, biedy. Drugie – to egzotyka, piękne widoki i safari. Każde z tych wyobrażeń zniekształca prawdziwy obraz Afryki i buduje szkodliwe stereotypy. I choć Afryka ma swoje problemy, to jednak jest to niezwykły kontynent z wielkim potencjałem na wcale nieodległą przyszłość. Największym bogactwem Afryki są jej mieszkańcy. Już dziś co siódmy człowiek na Ziemi jest Afrykańczykiem. Zdecydowana większość to młodzi ludzie, którzy są otwarci na świat i szybko się uczą, a pomaga im w tym dynamiczny rozwój telekomunikacji i dzięki temu prawie nieograniczony dostęp do informacji.Poznawanie Afryki i afrykańskich skautów może być zarówno niezwykłą przygodą, jak i szansą na osobisty rozwój. Skorzystajcie z niej, a pomoże Wam w tym propozycja programowa „Teraz Afryka. Od źródeł skautingu do kontynentu przyszłości!”. Oprócz scenariuszy zbiórek i wskazówek metodycznych znalazło się w niej mnóstwo informacji na temat Afryki i jej mieszkańców. Chcemy Was nie tylko nimi zainteresować, ale i zainspirować do samodzielnego odkrywania tego niezwykłego kontynentu.

15+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Gra “Super Farmer”

Gra oparta na grze planszowej Farmer, ucząca harcerzy myślenia ekonomicznego i przedsiębiorczości.

Jesteś farmerem, hodujesz zwierzęta. Twoje stado wciąż rośnie.  Ale musisz uważać! W okolicy grasują lis i wilk. Twoje zwierzęta mogą stać się dla nich cennym łupem…  Zbierz stado i zostań superfarmerem.

2+

Wachlarz możliwości (wersja 3.0)

„Wachlarz możliwości”, czyli niektóre propozycje programowe, wspomagające realizację kierunków wyznaczonych w Uchwale XXXVIII Zjazdu Związku Harcerstwa Polskiego z dnia 8 grudnia 2013 r. w sprawie wzmocnienia działalności programowej
drużyn i gromad.

2+

Weź Plecak na akcję

WIP GK ZHP w ramach poszukiwania inspiracji do działania tym razem proponuje skautową propozycję programową przygotowaną
przez WAGGGS. Weź Plecak na akcję lub po prostu Zadziałaj z plecakiem (Take Action Backpack) to propozycja programowa WAGGGS opublikowana w łączności z Dniem Myśli Braterskiej 2013 oraz z Milenijnymi Celami Rozwoju nr 4 (zdrowie dziecka) i 5 (zdrowie matki). Materiały w języku angielskim dostępne na stronie http://www.wagggs.org/en/take_action/mytakeactionbackback.

0

Czerwone Maki

„Teka drużynowego. Czerwone maki” to kolejne wydawnictwo opracowane w celu wsparcia w gromadach i drużynach realizacji zadań i zbiórek o tematyce historycznej, kształtujących postawy patriotyczne. Przedstawione propozycje zbiórek czy gier prowadzą zuchy i harcerzy szlakiem walk 2.Korpusu. Zuchy przewędrują ten szlak w towarzystwie „Misia Wojtka”, harcerze, harcerze starsi i wędrownicy biorąc udział w grach a harcerki będą mogły bliżej poznać działania tzw. PESTEK – czyli Pomocniczej Służby Kobiet w 2 Korpusie Polskim.
Dodatkowo w tece znaleźć można 20 kart do wykorzystania podczas zbiórek czy gier – takie jak: prosta majsterka maku z filcu na mundur, komiks z przygodami niedźwiedzia Wojtka, zdjęcia „Pestek” podczas różnorodnych działań czy też znaki noszone przez żołnierzy 2 Korpusu Polskiego.

mc

0

Harcerki i Harcerze w Powstaniu Warszawskim

Jest to materiał przygotowany dla wszystkich drużynowych w celu uczczenia 70. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego.
W tece znajdziecie pomysły na gry i zbiórki, projekty starszoharcerskie i zuchowe cykle sprawnościowe, a także materiały do dyskusji dla wędrowników jak również wiele tekstów źródłowych, zdjęć itp. Z materiału można korzystać nie tylko w sierpniu – do treści zawartych w tece można powracać w ciągu roku harcerskiego ale też na obozach czy koloniach.

0

2014 kroków do wolności

Propozycja nawiązująca do 25. rocznicy Wyborów 4. Czerwca. Zawiera pomysły na zbiórki i akcje lokalne związane z demokracją, wolnością i prawami człowieka, szczególnie w kontekście pierwszych półwolnych wyborów z 1989 roku. Dodatkowo znajdą się w niej inspiracje dotyczące innych rocznic 2014 roku, w tym: Powstania Warszawskiego i Monte Cassino

0

BUM

Propozycja programowa o pracy z tematyką bezpieczeństwa we wszystkich grupach metodycznych. Zawiera informacje o: roli ZHP w zarządzaniu kryzysowym, zagrożeniach występujących w Polsce oraz sposobach radzenia sobie z nimi, a także metodach pracy z harcerzami ww. tematyce.

1+

Raduje się serce

Kompleksowy zestaw informacji i materiałów przydatnych dla drużynowego w pracy z tematyką niepodległościową. W skład „Raduje się serce” wchodzą informacje merytoryczne o wydarzeniach i postaciach z 1918 roku oraz zbiór wskazówek i pomysłów metodycznych.

1+

Idę ze światłem

Propozycja zawierająca pomysły na czas: adwentu, Bożego Narodzenia oraz przygotowania przekazania Betlejemskiego Światła Pokoju. Zawiera materiały, które można wykorzystać do pracy z grupą oraz wspierające indywidualny rozwój duchowy.

7+

Zjednoczeni w różnorodności. HAL 2011.

1 lipca 2011 r. Polska przejęła na pół roku przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej, w  związku z czym Główna Kwatera ZHP wydała propozycję poruszającą tematykę krajów   członkowskich UE. To wyczerpująca pozycja, przedstawiająca podstawowe informacje oraz   ciekawostki dotyczące Unii oraz państw wchodzących w jej skład. Ponadto znajdziecie tam   wiele ciekawych pomysłów, konkursów, piosenek i zadań do wykonania podczas kolonijnych   i obozowych harców.

0

Zielone harcowanie

W poradniku zaproponowano każdej grupie metodycznej tzw. Zielone zajęcia o tematyce  proekologicznej. W książce zamieszczone są konspekty i materiały do bezpośredniego   wykorzystania na zbiórkach.

0

Wielki Post z Janem Pawłem II

Propozycja wydana w roku beatyfikacji Jana Pawła II. Wyjaśnia, czym jest Wielki Post, jak  wykonać harcerski oraz instruktorski Znajdziemy w niej także rozważania wielkopostne oraz   opis stacji Drogi Krzyżowej. Propozycję opracowała hm. Jolanta Łaba.

0

Wakacje na Maksa

Celem tej propozycji jest pokazanie młodym ludziom, że wakacje to czas, który należy  spędzać aktywnie oraz bezpiecznie. Ukazanie walorów wsi oraz jej mieszkańców, a w   szczególności umiejętności, wiedzy i doświadczenia młodzieży wychowanej na wsi. Zawiera   liczne zadania oraz szczegółowe ich opisy. Kierunki programowe i zadania na NAL opisane w   tej propozycji wzbogacą bazę NAL o wartościowe działania.

0

Teka drużynowego. Szare Szeregi

Teka składa się z broszury oraz kart. W części pierwszej znajdziemy propozycje cyklów sprawnościowych, pomysły na zbiórki oraz gry terenowe. Część druga zawiera 10 kart – materiałów pomocniczych. Materiał przybliża historię oraz działalność Szarych Szeregów podczas II Wojny Światowej.

ss

0

Rok regionów

Bardzo obszerna propozycja realizowana w roku 2011, której zamysłem było poznanie swojej  małej Ojczyzny. Wzięło w niej udział kilkaset środowisk, które rywalizowały ze sobą o miano   Drużyny Roku Regionów. Każda z drużyn po przesłaniu raportu z podjętych działań   otrzymywała Harcerską Odznakę Regionalną.

rr

1+

Razem po zdrowie

W poradniku znajdziemy informacje na temat racjonalnego odżywiania, aktywności fizycznej  oraz wypoczynku, sposobów radzenia sobie ze stresem, oraz profilaktyki uzależnień.   Zamieszczone są w niej propozycje dla zuchów, harcerzy, harcerzy starszych oraz   wędrowników.

0

Program Harcerstwa Starszego

Program był skierowany do ówczesnych harcerzy starszych. Miał wzbogacić pracę drużyn,  być inspiracją dla kadry. Autorzy w wyniku wielu konsultacji przygotowali 6 kierunków, które   w harcerskiej pracy powinny wzajemnie się przenikać. Do każdego kierunku przygotowano   bank pomysłów.

0

Ponad granicami

Poradnik składa się dwóch części. Pierwsza zawiera 7 drogowskazów prezentujących  propozycje sprawności do zrealizowania, gry, quizy oraz zawierających wskazówki i pomysły   na zbiórki, a nawet regionalne przepisy kuchni polowej. W drugiej części drugiej znajdują się  wskazówki dotyczące współpracy zagranicznej oraz organizacji obozu zagranicznego.

ponad granicami

0

Podążając za Janem Pawłem II

Propozycja zawiera działania dla wszystkich grup metodycznych. Znajdują się w niej  rozważania, piosenki, zdjęcia oraz pomysły na gry terenowe, kalendaria, założenia do  sprawności Biała Służba 2011. Śladami, tropami, drogowskazami czy wędrówkami – zuchy,  harcerze, harcerze starsi i wędrownicy mogą poznać drogę życia Ojca Świętego. W  materiałach dotyczących tego doniosłego wydarzenia można się również dowiedzieć, co dla  Jana Pawła II znaczy „czuwam” oraz jakich wydarzeń był inicjatorem.

0

Pod namiotem praw

W broszurze znajduje się repertuar, który dotyczy praw dziecka. Do każdego z praw zostało   zaproponowanych kilka zadań. Zadania są przeznaczone dla organizatorów wszystkich form   letniego działania: stanic NAL, zastępów NAL, obozów i kolonii, biwaków drużyn i gromad.

pod namiotem

0

Paszport do Europy

Propozycja powstała w 1997 r., ale jej przesłanie jest nadal aktualne. Zadania w tym projekcie są przewidziane dla harcerzy starszych i wędrowników, którzy mają podejmować samodzielne decyzje i budować samorządność w zespole. Wykorzystując propozycję programową „Paszport do Europy” pomożemy wyposażyć harcerzy w te cechy, postawy i wartości, które są niezbędne do dobrego funkcjonowania we wspólnej Europie.

0

Od samorządności do demokracji

Propozycja programowa z 2000 r., która powiązana jest z ideami poszczególnych punktów Prawa Harcerskiego. Wyjaśnia czym jest demokracja, jakie są prawa harcerzy oraz w jaki sposób przekazywać tą wiedzę podopiecznym. Dodatkowo zamieszczono w niej propozycje sprawności oraz wymagań na stopnie, które harcerze mogą realizować podczas zbiórek i działań związanych z propozycją.

0

Nasza Trasa

Celem projektu było poznanie swojego regionu, wzbudzenie zainteresowania jego historią wśród zuchów i harcerzy oraz zachęcenie do uprawiania turystyki i zdobywania odznak PTTK. Głównym zadaniem było wytyczenie szlaku turystycznego na terenie, w którym dane środowisko działa. W ramach propozycji drużyny mogły także realizować kamienie milowe. Propozycja była skierowana także do osób nie należących do ZHP – szkół, klubów.

nasza trasa

0

Mam szczerą wolę

Propozycja przygotowana wspólnie z Rzecznikiem Praw Dziecka. Część pierwsza poświęcona jest Konwencji o prawach dziecka. Część druga dotyczy wartości harcerskich. Drużynowy odnajduje w niej przykładowe gawędy, pomysły na zbiórki a także różnego rodzaju aktywności związane z Prawem Harcerskim/Zucha oraz Przyrzeczeniem/Obietnicą. Dla zuchów powstała osobista książeczka z gotowymi rebusami, zagadkami i krzyżówkami.

0

Dzień Myśli Braterskiej 2013

Jest to propozycja programowa dotycząca Dnia Myśli Braterskiej, przybliżająca 4-ty i 5-ty Milenijny Cel Rozwoju. Drużynowy może znaleźć w niej informacje, materiały oraz pomysły związane z DMB na zadania do zrealizowania na zbiórkach, a także w ramach gwiazdek zuchowych, stopni i sprawności harcerskich.

dmb2013

1+

Dzień Myśli Braterskiej 2012

Jest to propozycja programowa dotycząca Dnia Myśli Braterskiej, mówiąca także o 7-mym Milenijnym Celu Rozwoju (stosowanie zrównoważonych metod gospodarowania zasobami naturalnymi). Zawiera propozycje zajęć oraz materiały do wykorzystania na zbiórkach.

dmb2012

0

Dzień Myśli Braterskiej 2011

Niniejsza propozycja programowa dotyczy Dnia Myśli Braterskiej oraz Milenijnego Celu Rozwoju – „Promować równość płci i awans społeczny kobiet”. Zawiera ona propozycje działań dla małych i dużych, które wpisują się w obszar tego celu milenijnego.

0

Duch na wakacjach

Jest to broszura zawierająca cytat na każdy dzień wakacji. Wybrane cytaty zwracają uwagę na rzeczy ważne jak emocje, postawy. Mogą posłużyć do przygotowania np. kuźnicy. Znajdziemy w niej cytaty m.in.: pisarzy, filozofów.

0

Czas na partnerstwo. Międzynarodowy program skautowy na lata 2012-2013

Jest to międzynarodowy program skautowy na lata 2012-2013, który stanowi opcjonalny wariant programu Wspólnoty Drużyn Grunwaldzkich „Patriotyzm jutra – różnorodna jedność”. Cele programu są następujące: upamiętnienie sześćsetnej rocznicy unii w Horodle (2 X 1413 r.), poznanie kultur narodów, które połączyła unia horodelska: białoruskiego, litewskiego, polskiego i ukraińskiego, integracja i stymulowanie współpracy między drużynami skautowymi z Białorusi, Litwy, Polski i Ukrainy. Ciekawostką jest wykorzystanie w tej propozycji nowego narzędzia, tzw. turystyki z zagadkami, czyli questingu.

0

Cyferie

„CYFerie” to narzędzie adresowane do zastępów harcerskich, zastępów/patroli starszoharcerskich, zastępów/patroli wędrowniczych drużyn wędrowniczych, liczących 9-12 osób oraz gromad zuchowych. Propozycja przybliża prawa rządzące procesem cyfryzacji oraz tematy związane z nowymi technologiami.

0

Chrońmy bioróżnorodność

Propozycja opracowana przez organizacje międzynarodowe (FAO, WAGGGS, The Green Wave, YUNGA), ale zaadaptowana przez ZHP do polskich realiów. Podręcznik zawiera części: Nasza Ziemia, Nasze Powietrze, Nasza Woda, Nasz Świat oraz rozdział z materiałami i dodatkowymi informacjami (np. słowniczek). Podręcznik zachęca do zdobywania wiedzy na temat naszej planety oraz żyjących na niej organizmów. Można w nim także znaleźć opisy doświadczeń, które można samodzielnie przeprowadzić w domu.

1+

Chcę wiedzieć więcej niż wiem, umieć więcej niż umiem

Celem propozycji było przybliżenie zuchom oraz harcerzom otaczającego ich świata nauki i techniki. Dzięki realizacji zadań mogli przekonać się, że wiedza jest przydatna nie tylko w laboratorium ale także w codziennym życiu. Miała zachęcać do kreatywności, pracy nad sobą oraz odkrywania pasji.

0

Braterstwo. Propozycje dla gromad i drużyn

Propozycja Braterstwo przygotowywała nas do Zlotu 100-lecia w Krakowie. Jest to materiał wspierający pracę drużyn oraz gromad podczas Roku Braterstwa (2009). Została podzielona na 5 etapów: nasze podwórko, nasze osiedle, nasze miasto, nasz kraj oraz nasz świat. W ramach każdego z nich należało wykonać „braterskie” zadanie adekwatne do nazwy etapu.

braterstwo

0

Barwy Przyszłości

Mimo że ten program ma już 12 lat, ciągle jest bardzo interesującą pozycją, która może wzbogacić działania drużyny. Opiera się na czterech filarach, które są ciągle aktualne: wychowanie patriotyczne, obywatelskie i europejskie, wspieranie harcerstwa na wsi, wychowanie ekonomiczne, wzmocnienie wychowawczego charakteru organizacji.

2+

100+ Drużyna

Zadanie programowe z okazji setnej rocznicy ukazania się pierwszego rozkazu Naczelnej Komendy Skautowej.

Cele zadania:
· Przygotowanie się i uczczenie setnej rocznicy wydania pierwszego rozkazu.
· Umocnienie poczucia przynależności do ZHP – zuchów, harcerek i harcerzy.
· Promowanie możliwości i korzyści, jakie daje członkostwo w ZHP.
· Nawiązanie przez zuchów i harcerzy przyjaźni z członkami z innych drużyn.

0

2 do 100 – Wasz ruch!

2 do 100 to zadanie programowe realizowane w latach 2004-2005. Zachęcało do wprowadzenia tematów skautowych do bieżącej pracy gromady lub drużyny. Przygotowywało do obchodów 100-tnej rocznicy I obozu skautowego. Zadanie składało się z trzech działań: harcerz=skaut, skautowe inspiracje, podaj lewą rękę.

0

10 kroków do 100-lecia

Propozycja złożona z 10 zadań – kroków, które przybliżały historię harcerstwa (od 1910 do 2010 roku). Będzie doskonałą inspiracją podczas planowania zbiórek lub działań dotyczących zarówno początków harcerstwa jak i historii Szarych Szeregów.

0