Ratujmy zastępy!

Pisanie o systemie zastępowym przypomina trochę pracę Syzyfa. Aby zebrać materiały do tego artykułu, przejrzeliśmy m.in. stare wątki na internetowym forum ZHP. W roku 2004 dyskutanci alarmowali:
system zastępowy nie działa głównie z tego powodu, iż instruktorzy (drużynowi albo ich zwierzchnicy) uważają, że „przepisy na to nie pozwalają”. Minęły 4 lata… i znów można spotkać na internetowych
forach identyczne skargi. Głosy o przywrócenie możliwości działania systemowi zastępowemu są jakby wołaniem na puszczy…

0

Poradnik dla zastępowych

Druhu Zastępowy, Druhno Zastępowa!
Moment otrzymania przez Ciebie brązowego sznura jest znakiem, że drużynowy bądź drużynowa darzy Cię ogromnym zaufaniem. To zaszczyt, ale jednocześnie wezwanie do służby – pracy wymagającej zaangażowania i
poświęcenia.
To dla Ciebie jest ten poradnik! Ma on posłużyć pomocą w chwili, gdy brakuje pomysłów, potrzebujesz pomocy, albo gdy chcesz upewnić się, że na pewno dobrze wszystko wykonałeś. Posiadanie patentu zastępowego (bądź dyplomu –  jest to dokument potwierdzający ukończenie kursu zastępowych)  to jedno, a wykorzystanie zdobytych umiejętności – to drugie.
Życzę Ci powodzenia w prowadzeniu zastępu, uznania w oczach drużynowego, rodziców… ale przede wszystkich
w oczach Twoich harcerzy. Jeśli zaimponujesz im swoim działaniem oraz postawą, staniesz się dla nich
autorytetem, wodzem, osobą która ich inspiruje za którym pójdą w świat!
W każdej chwili, gdy pojawiają się wątpliwości, sięgaj do poradnika.
I pamiętaj o złotej zasadzie:
„Jeśli czegoś nie wiesz, zapytaj kogoś, kto wie” 🙂

1+

Jak wprowadzić system zastępowy w drużynie harcerskiej ?

Niniejsza praca jest odzwierciedleniem doświadczeń, jakie towarzyszyły autorce przy wprowadzaniu systemu zastępowego w  drużynie. 33 Wejherowska Wodna Drużyna Harcerska „Korsarze” im. Marynarki Wojennej RP przekształciła się w 1999 roku z drużyny
starszoharcerskiej w harcerską, kiedy to do drużyny przyszli zupełnie nowi, młodzi ludzie W 2002 roku mogę powiedzieć, że system zastępowy istnieje. Wprowadzenie go zajęło nieco ponad dwa lata. W dalszym ciągu dostrzegam pewne wady w jego funkcjonowaniu,
niedociągnięcia.

Praca ta jest właśnie efektem przemyśleń nad tym, co udało się, a co autorka mogła zrobić inaczej. Często podaję różne rozwiązania tego samego problemu, ponieważ nie ma dwóch
identycznych drużyn i wszędzie wprowadzanie systemu wyglądać będzie inaczej.

0

Hufiec wspiera system zastępowy

Zastępowe i zastępowi to klucz do sukcesu w pracy każdej drużyny.
Nie wszyscy doceniamy ten skarb, jakim są dobrze funkcjonujące zastępy – czasem też tracimy z oczu cel, jaki przyświeca ich działaniu.
Dlatego przyszedł chyba w naszym Związku czas na odrodzenie myśli R. Baden-Powella o systemie zastępowym i wspieranie drużynowych
w pracy z zastępowymi.

0

Warsztaty dla przybocznych „Europa” – materiały z zajęć zebrane w formie poradnika

Druhno Przyboczna, Druhu Przyboczny!
Oddaję w Twoje ręce poradnik, w którym znajdziesz materiały z zajęć, przeprowadzonych podczas Warsztatów dla Przybocznych EUROPA. Mam nadzieję, że pomoże Ci on pamiętać o wielu ważnych kwestiach. Wszak wiedza czasem z głowy ulatuje, papier zaś ma dobrą pamięć i nosi wszelkie mądrości przez wiele lat.
Nie pozwól, by ten zbiór materiałów spoczął zapomniany na Twojej półce i zbierał kurz. Zaglądaj do nie-go od czasu do czasu i odświeżaj swoje wiadomości, szukaj dalszych inspiracji, a przede wszystkim zawartą w nim (i w Twojej głowie) wiedzę przełóż na praktyczne działanie, czy to w drużynie, czy przy planowaniu własne-go rozwoju. Wykorzystaj ją, wprowadź w życie! Jestem pewna, że dzięki Tobie, Twoim pomysłom, trafnym inicjatywom i włożonej pracy drużyna, którą współtworzysz, nabierze jeszcze większej mocy i będzie niepowtarzalnie dobra. Do dzieła!

0

Jak zrobić dobry kurs przewodnikowski?

Pierwszy z cyklu poradnik przygotowany specjalnie dla kadry kształcącej naszej organizacji, poświęcony formie kształcenia najczęściej w niej przeprowadzanej – Kursowi Przewodnikowskiemu. W założeniu jest poradnikiem podstawowym, w stosunku do którego kolejne publikacje w cyklu będą swoistą „nakładką”. Oznacza to, że w poradnictwie dotyczącym innych form kształcenia np. poszczególnych kursów drużynowych będziemy przedstawiać tylko aspekty w niniejszej publikacji nie ujęte lub kwestie, których realizacja różni się od rozwiązań rekomendowanych organizatorom kursów przewodnikowskich. Mając to w pamięci staraliśmy się zawrzeć tutaj odpowiedzi na jak najszersze spektrum dylematów, przed jakimi staje kadra kształcąca w ZHP.

Poradnik  został stworzony w wyniku synergii kompetencji oraz pod patronatem dwóch ciał funkcjonujących przy Głównej Kwaterze Związku Harcerstwa Polskiego: Centralnej Szkoły Instruktorskiej oraz Wydziału Inspiracji i Poradnictwa.

0