Kwartalnik “Zuchowe Wieści” 1/2017 wiosna

Zuchowe Wieści – kwartalnik dla kadry i instruktorów zuchowych zawierający propozycje programowe wraz z załącznikami oraz artykuły metodyczne wspomagające pracę drużynowego oraz instruktorów pracujących z kadrą zuchową.

4+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Gra terenowa – jak ją ugryźć?

Druhno Drużynowo! Druhu Drużynowy!
Zawsze przygotowując plan zbiórki czy to dla harcerzy, czy dla harcerzystarszych robisz wszystko, by była ona ciekawa i pouczająca. By jej uczestnicy dobrze się bawili, nauczyli się czegoś nowego, a po skończonej zbiórce przy podsumowaniu powiedzieli, że dziękują za dobrze spędzony czas i możliwość rozwoju. W tym poradniku mam zamiar pokazać Ci, w jaki sposób możesz zaspokoić wszystkie oczekiwania swoich podopiecznych jednym narzędziem metodycznym, jakim jest „Gra Terenowa”.

 

2+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Czas potrzebny na realizację poszczególnych zagadnień w nowych standardach kursów obowiązkowych w procesie kształcenia drużynowych ZHP

Zbiór plików stanowi odzwierciedlenie pracy zespołu powołanego przy Centralnej Szkole Instruktorskiej GK ZHP do uaktualnienia standardów kursów obowiązkowych w procesie kształcenia drużynowych ZHP. Od przyjętych uchwałą GK standardów zamieszone dokumenty  różnią się tylko dodatkową kolumną “Czas”, gdzie każde zagadnienie zostało określone w czasie. Celem publikacji zbioru jest wskazanie w jaki sposób autorki określiły czas potrzebny na realizację poszczególnych bloków oraz całego kursu.  Materiał ma charakter pomocniczy i w żaden sposób nie obliguje kadr kursów do rozpisania haromonogramu kursu wedle zawartych w nim sugestii.

1+

Pozyskiwanie dorosłych do pracy wolontariackiej w ZHP. Poradnik dla komend hufców

Obecnie w ZHP wykorzystujemy skutecznie tylko jedno źródło pozyskiwania kadry. Jest nim rekrutacja prowadzona wśród harcerzy starszych i wędrowników. To nie wystarczy! Problem jest szczególnie istotny w przypadku pozyskiwania osób do prowadzenia gromad i drużyn. W efekcie dotychczasowych działań mamy za mało drużynowych, a wśród pełniących tę funkcję jest wiele osób bardzo młodych, bez doświadczenia i właściwego przygotowania. Z danych uzyskanych na koniec 2015 r. wynika, że co trzeci drużynowy nie posiada stopnia instruktorskiego, a 20% drużynowych nie osiągnęło pełnoletności. Poza tym kandydaci na drużynowych i młodzi drużynowi są „wysysani” przez inne organizacje, dla których członkowie ZHP stanowią wartościowy nabytek ze względu na swoje doświadczenie społeczne. A przecież drużynowy jest najważniejszym ogniwem w realizacji misji wychowawczej ZHP! Bez niego harcerstwo nie może realizować swoich celów. Propozycję prowadzenia gromad i drużyn adresujmy teraz również do osób spoza ZHP: rodziców zuchów i harcerzy, nauczycieli, a przede wszystkim osób dorosłych będących byłymi harcerkami i harcerzami, instruktorkami i instruktorami.

0

Osobista Analiza Sfer Życia i SWOT

Dwie, krótkie analizy, które w prosty sposób pozwolą nam lepiej przygotować się do rozpisania próby na stopień. Jako opiekun próby możemy także polecić je swojemu podopiecznemu.
Analiza Sfer Życia – Dzięki niej łatwo możemy sprawdzić czy poświęcamy odpowiednią ilość czasu na sfery, które są dla nas na co dzień najważniejsze. Oprócz tego możemy sprawdzić czy rozwijamy się równomiernie – dbamy jednocześnie o nasz rozwój fizyczny, psychiczny i duchowy, nie zapominając także o służbie.
Analia SWOT – Pozwoli uzyskać nam gotowe zadania do przyszłej próby na stopień. Wystarczy, aby wyciągnięte z niej wnioski odpowiednio przerobić na zadania stosując zasadę: mocne strony wzmacniaj, walcz ze słabymi, wykorzystuj szanse, a przed zagrożeniami się zabezpiecz lub ich unikaj.
0

Pakiet o planowaniu pracy do wykorzystania w kształceniu drużynowych

Wydział Inspiracji i Poradnictwa Głównej Kwatery ZHP zaprasza do zapoznania się  z ciekawymi scenariuszami zajęć, grami, ćwiczeniami, zdaniami. W Centralnym Banku Pomysłów powstała zakładka planowanie. Znalazł się w niej pakiet najlepszych konspektów i materiałów odnośnie planowania pracy drużyny i gromady do wykorzystania podczas kursów przewodnikowskich i kursów drużynowych.  W zakładce tej, oprócz materiałów dotyczących bezpośrednio planowania pracy drużyny, znalazły się również materiały dotyczące planowania krótkoterminowego (projektów) oraz planowania własnego rozwoju. Znajdziecie w niej m.in. wyżej wymienione scenariusze oraz ciekawe, pojedyncze elementy zajęć do wykorzystania. Wszystkie te materiały zostały zebrane i  krótko opisane w prezentowanym “Pakiecie o planowaniu pracy do wykorzystania w kształceniu drużynowych”.

0

Planowanie projektu społecznego na podstawie zdobywania Odznaki Skautów Świata

Znajdują się tu materiały dedykowane planowaniu w kontekście projektu społecznego. Duża część z nich to wiedza, którą wędrownicy i instruktorzy pozyskują na kursach i warsztatach w naszej organizacji, choć można tu znaleźć także kilka nowości. Najważniejszą wartością tego poradnika jest zebranie materiałów odnośnie planowania krótkoterminowego w ZHP w jednym miejscu Celem poradnika jest  przygotowanie do całkiem realnego zaplanowania i przeprowadzenia projektu 80-godzinnej służby w ramach programu Odznaki Skautów Świata.

0

Harcerz w lesie

Harcerz w lesie to kompleksowy poradnik o lesie.
– Pierwsza część zawiera artykuły dotyczące wiedzy o lesie. O strukturze, budowie, a także o problemach leśnych (strefy umiarkowanej i nie tylko)
– Druga część to przewodnik po harcerskich formach pracy w lesie – obozach i biwakach. Jak je zorganizować w zgodzie z naturą i jak z nią obcować – dowiecie się właśnie tam.
– Trzecia część dotyczy propozycji działań śródrocznych, podnoszących wiedzę na temat lasu wśród zuchów, harcerzy, harcerzy starszych i wędrowników.

Całość opatrzona jest ramkami, w których znajdziecie elementy, na które należy zwrócić uwagę czy znaleźć więcej informacji.

Opracowanie i skład tego poradnika powstały dzięki wsparciu finansowemu programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2015 r.

Materiał na licencji Creative Commons. Uznanie autorstwa 3.0 Polska. Treść licencji dostępna na stronie:
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode

0

Analiza SWOT w kontekście rozwoju własnego

Tabelka pomocna przy korzystaniu z analizy SWOT ze  w kontekście wyznaczanie celów rozwoju własnego. Przydatna dla każdego w okresie budowania prób na stopnie lub w roli opiekuna próby.

0

Sztuka wyznaczania celów – SMART + ER

Krótki opis korzystania ze schematu SMART + ER w kontekście wyznaczanie celów rozwoju własnego. Przydatny dla każdego w okresie budowania prób na stopnie lub w roli opiekuna próby.

0

Obrzędowość w drużynie – inspiracja dla funkcyjnych

Druhno Drużynowa! Druhu Drużynowy!

Gdy miałam założyć nową drużynę harcerską, to oprócz wypełnienia wszystkich potrzebnych dokumentów, przejścia wszystkich kursów i wypełnienia wszystkich konieczności, musiałam mieć coś jeszcze, coś bardzo ważnego. Tym ważnym elementem jest pomysł! Ale, na co? Na obrzędowość drużyny. Czytaj dalej

6+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Indeks Ksiąg Nakazanych. Część 1

Według pewnego starego przekazu, św. Augustyn nawrócił się pod wpływem lektury Pisma Świętego i tajemniczego głosu, który nakazał mu sięgnięcie po nie. Dzięki temu ten niezwykle popularny dziś święty całkowicie odmienił swój żywot – był w stanie pokonać swoje słabości i rozpoznać swoje prawdziwe powołanie.

W tysiącach książek napisanych przez ludzkość – nie tylko w Świętych Księgach – znajduje się wielka moc. Czasami jedna strona, jedno zdanie, albo też jeden wyjątkowo podobny do nas bohater literacki może wywrócić nasze życie do góry nogami. Literatura, nawet ta, którą zwykliśmy nazywać popularną, nierzadko stanowi zapis duchowych zmagań człowieka, opowiada o jego poszukiwaniu Absolutu i swojego miejsca w świecie. Dlatego też Zespół Wychowania Duchowego i Religijnego Chorągwi Łódzkiej ZHP prezentuje Wam Indeks Ksiąg Nakazanych – znajdują się w nim niezwykłe utwory, które – zdaniem autorów – dotykają najważniejszych dla ludzkiej egzystencji tematów. Nie wszystkie mówią o Bogu czy duchowości wprost, jednak każda z nich posiada przesłanie, które być może warto zabrać ze sobą w dalszą życiową drogę.

A zatem Tolle, lege! Zapraszamy Was do lektury!

0

Młodzieżowy przewodnik po bioróżnorodności

Witajcie na planecie Ziemi, której mieszkańcami są zarówno kameleony, które mogą patrzeć w dwóch różnych kierunkach w tym samym czasie, owady, które nie posiadają powiek oraz słonie z niesamowitym zmysłem węchu.

To tylko kilka przykładów. Różnorodność zwierząt i roślin na Ziemi jest naprawdę zdumiewająca. Co więcej, jej ekosystemy, takie jak pustynie, oceany, rzeki, góry, bagna, lasy i równiny trawiaste są specjalnie dostosowane do stworzeń i roślin, które tam mieszkają. Ale zmiany w środowisku ekosystemu mogą oznaczać zagładę dla występujących tam rodzimych gatunków roślin i zwierząt, i niestety, to dzieje się zbyt szybko w dzisiejszych czasach. Wiele gatunków jest zagrożonych całkowitym wymarciem. Pomimo, iż wymieranie od zawsze było częścią procesu ewolucji, w obecnym tempie zwierzęta i rośliny wymierają setki, być może nawet tysiące razy szybciej, niż było to spowodowane naturalnymi procesami ewolucyjnymi. Eksperci od bioróżnorodności twierdzą, że w dzisiejszych czasach wymieranie gatunków jest spowodowane głównie działalnością człowieka, taką jak: wylesianie, kopalnie, przekształcanie gruntów, budowanie zapór, dróg i miast, nadmierne połowy ryb i inne działania, które prowadzą do niszczenia siedlisk zwierząt, zmiany klimatu i zanieczyszczenia środowiska.

Zapraszamy cię do zanurkowania w głąb tego obszernego przewodnika, by zagłębić się w świat bioróżnorodności, by poznać korzyści, jakie nam zapewnia, poznać problemy, z którymi musi się zmierzyć oraz by dowiedzieć się jakie działania musimy podjąć, aby ją chronić.

0

Harcerskie Formy Pracy

Poradnik zawiera wykaz form pracy wykorzystywanych w harcerstwie wraz z oznaczeniem grup wiekowych, typu formy oraz płynącymi z ich stosowania wychowawczych korzyści.

1+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Odpowiedzialna konsumentka, odpowiedzialny konsument.

Publikacja powstała w ramach projektu “Globalnie, czyli odpowiedzialnie” jako rozwijanie i upowszechnianie dorobku projektu “Ekonomia jest kobietą”. Materiał pokazuje szereg aspektów powstawania, konsumpcji i utylizacji produktów, z których korzystamy codziennie. Ważna pozycja dla każdego, kto jest zainteresowany zagadnieniami bardziej odpowiedzialnej konsumpcji.

Powstanie materiału zostało dofinansowane w ramach środków Polskiej Pomocy Ministerstwa Spraw Zagranicznych 2015.

0

Poradnik organizatora biwaku

Niniejszy poradnik został stworzony przede wszystkim z myślą o tych instruktorach, którzy po raz pierwszy będą pełnić funkcję komendanta biwaku harcerskiego. Zawiera podstawowe informacje na temat organizacyjnej i programowej strony przedsięwzięcia.

Treść poradnika powstała m.in. w oparciu o materiały wypracowane podczas warsztatów z organizacji biwaków, zorganizowanych przez HZKK Hufca Beskidzkiego.

0

Zastęp się

To nie jest poradnik, który ma być teoretycznym wykładem na temat działania systemu zastępowego. Taką wiedzę teoretyczną dostaniecie na kursie drużynowych, znajdziecie ją też w innych poradnikach ( np. System zastępowy Rolanda Phillipsa). Chcę przede wszystkim pokazać Wam praktyczne rozwiązania, podzielić się swoim doświadczeniem z pracy z zastępami.

0

Lista lektur – kurs podharcmistrzowski

Lista ta powstała w ramach pogłębienia treści, które mamy w standardach kursu phm. Do każdego bloku dopasowałam książki, filmy i cytaty, które pasują do danego tematu, ale przede wszystkim, które mogą wnieść do niego coś więcej. Praca z dodatkowymi źródłami na kursach pozwala nam na osadzenie tego co robimy, w szerszym kontekście. Nie tylko możemy przekazać wiedzę, ale w jakiś sposób otworzyć drzwi do zgłębiania czegoś nowego.

Nie należy traktować tego wzoru jako kanon idealny. To zupełnie arbitralny zbiór – mój i kilkunastu kształceniowców ze związku, których zapytałam o radę. Wierzę, że wybrane przez nas pozycje wniosą coś dobrego, ale na pewno nie jest to zamknięta lista i można by polecić ich dużo, dużo więcej.

W każdym temacie wybrałam po jednej książce i jednym filmie, które opisałam kilkoma słowami, żeby przedstawić, dlaczego w dobry sposób nawiązują do treści kursu. Starałam się przede wszystkim zaciekawić, a nie przedstawiać streszczenie, dlatego można czytać bez obaw o spoilery.

Życzę owocnej pracy na kursach, przyjemnej lektury i przyjemnego oglądania 🙂

1+

Porozmawiajmy o ZHP

Po co to harcerstwo?

Co robicie na zbiórkach?

Biegacie ciągle po lesie?

Z takimi pytaniami instruktorzy ZHP spotykają się na co dzień. Zadają je rówieśnicy, rodzice harcerzy, dyrektorzy szkół. Idealne odpowiedzi nie istnieją, ale są rzeczy, które możemy zrobić i powiedzieć, by przedstawić sedno naszej działalności. Przy okazji realizowania próby podharcmistrzowskiej postanowiłam przygotować zbiór rad i dobrych praktyk, które przydadzą się na początku ścieżki instruktorskiej i nie tylko. Wszystkie przykłady, czy rady, oparte są na moim doświadczeniu jako instruktora. Mam nadzieję, że przygotowany przeze mnie materiał będzie dla Was cenną pigułką wiedzy.

0

Czarny szlak. Zbiór poradników dotyczących pracy ze specjalnościami w ZHP

Poradnik jest adresowany do wszystkich drużynowych i instruktorów – zarówno drużyn specjalnościowych jak i tych, które dopiero poszukują pomysłu na specjalność, czy też chcą na zbiórce “skorzystać” z jakiejś specjalności – czyli tzw. “zielonych”.
W naszym poradniku znajdziecie informacje o specjalnościach do tej pory jeszcze nie obiętych poradnikami z serii Biblioteczka Harcerskich Specjalnosci, w ramach której ukazały się już i znajdują się pod następujacym linkiem –  http://specjalnosci.zhp.pl/index.php?do=download_binary&navi=0029,0051:   – Harcerskie drużyny wodne  – Harcerscy spadochroniarze  – Harcerskie druzyny jeździeckie – Wspinaczka czyli droga do marzeń.
Zachęcamy do lektury zarówno obecnego opracowania, jak i wcześniejszych poradników, poznania harcerskich specjalności i wplatania ich w program waszych zastępów i drużyn.

3+

Wzór diagramu Gantta w ujęciu rocznym

Wzór diagramu został zamieszczony jako załącznik do propozycji programowej “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

2+

Wzór diagramu Gantta w ujęciu dwudniowym

Wzór diagramu został zamieszczony jako załącznik do propozycji programowej “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

0

Wzór planeru

Planer jest autorstwa phm. Aleksandry Nowak wypracowany po konferencji “Impuls – planuj w związku” jest  załącznikiem do propozycji programowej “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

0

Przykładowy wypełniony diagram Gantta w ujęciu rocznym

Poniższy wypełniony diagram stanowi załącznik do propozycji “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

0

Przykładowy wypełniony diagram Gantta w ujęciu dwudniowym

Poniższy wypełniony diagram stanowi załącznik do propozycji “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

1+

Wypełniony planer z konferencji “Impuls – planuj w Związku”

Wypełniony planer jest załącznikiem do propozycji “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

1+

Impuls! – Planuj w Związku!

W dniu 14 lutego 2015 roku w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim odbyła się  Ogólnopolska Konferencja Instruktorska – „IMPULS – Planuj w Związku”. Podczas walentynkowego spotkania blisko 80 Instruktorów z całej Polski miało okazję pochylić się  nad istotnym problemem planowania na różnych szczeblach ZHP. Organizatorem konferencji był Wydział Inspiracji i Poradnictwa Głównej Kwatery ZHP.

Materiały filmowe z konferencji:

Materiały graficzne z konferencji:

  • http://bit.ly/1Ano1WY
1+

Planowanie od podstaw!

Poradnik przedstawiający w prostych słowach podstawy planowania. Jeśli chcesz przygotować program drużyny, albo przeprowadzić zajęcia na kursie przewodnikowskim na ten temat, warto abyś zaczął swoją pracę od pochylenia się nad tym materiałem.

1+

Zmieniają się czasy, a wraz z nimi i ludzie

Artykuł stanowi poprawiony i uzupełniony zapis referatu, jaki hm. Sławomir Postek wygłosił podczas trzech zorganizowanych przez Radę Naczelną konferencji instruktorskich poświęconych wartościom zawartym w Prawie Harcerskim. Tekst poświęcony jest wybranym skutkom przemian, które zachodzą w obecnym świecie, a które mogą się okazać interesujące dla organizacji wychowawczej.

0

Praca z Bohateren – Bohater żywy czy martwy?

Głównym celem opracowania jest przedstawienie korzyści płynących z pracy z Bohaterem, która powinna być źródłem inspiracji dla osób poszukujących pomysłu dla swojego środowiska.

Niniejsza praca została napisana na podstawie ankiety w ramach próby instruktorskiej na stopień Harcmistrza.

0

Poradnik dla kandydatów na stopień przewodnika i opiekunów prób

Wyprawa na szczyt “INSTRUKTOR ZHP”

Niniejsze opracowanie przeznaczone jest zarówno dla osób, które zamierzają otworzyć próbę przewodnikowską, jak i dla opiekunów prób na pierwszy stopień instruktorski. Omówienie tego tematu zostało zainspirowane brakiem jego kompleksowego i aktualnego ujęcia w harcerskiej literaturze.

W poradniku zostały przedstawione wszystkie etapy próby – począwszy od podjęcia decyzji o jej otwarciu, wyboru opiekuna i stworzenia programu, poprzez etap realizacji, aż do momentu jej zamknięcia. Ostatni rozdział zawiera podstawowe wskazówki dla opiekunów prób.

 

7+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Niemała sztuka. wyd. 2

Poradnik dla kadry drużyn wędrowniczych, poszerzony i uaktualniony. Zawiera niezbędną wiedzę do prowadzenia drużyny wędrowniczej.

2+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

W krainie zabawy wyd. 2

Wydanie drugie poszerzone i uaktualnione poradnika dla drużynowych zuchowych. Zawiera niezbędną wiedzę dla kadry gromad zuchowych.

0

NIC NIE ZASTĄPI ZASTĘPÓW przewodnik dla drużynowych drużyn harcerskich, starszoharcerskich i wielopoziomowych

Poradnik dla drużynowych o pracy z systemem zastępowych. Poradnik jest dwuczęściowy – część właściwa oraz wkładka-ściąga, która jest skrótem długiego poradnika.

1+

Współczesne wyzwania a treść programu harcerskiego: Jak wychować do kultury dbania o higienę ciała i ducha

„Niesłychanie łatwo jest fałszować harcerstwo.
Wystarczy posługiwać się metodą harcerską bez jej zrozumienia, powierzchownie, jednostronnie, pomijając stawiane przez nią wymagania.
Wystarczy odrzucić system zastępowy.
Wystarczy ilość postawić nad jakością.
Wystarczy środki uznać za cele.
Stworzy się wtedy dziwoląg noszący miano harcerstwa, nawet w mundur harcerski ubrany, ale na pewno nie będący harcerstwem.
Wystarczy uznać harcerstwo nie za ruch i realizującą zasady tego rodzaju organizację, ale za jedno z wielu stowarzyszeń np. wyłącznie wychowania fizycznego czy przysposobienia wojskowego; podporządkowuje się wtedy harcerstwo przepisom regulującym prace tamtych organizacji i błądzi się w ślepych kanałach.”
[hm. Ewa Grodecka]

1+

Wrześniowe poruszenie

Poradnik dotykający szerokiego spektrum zagadnień naborowych, od jego przygotowania, poprzez naborowe pomysły dla wszystkich grup wiekowych, aż po najważniejsze rady na okres ponaborowy (pierwsze zbiórki, współpraca z rodzicami, ewaluacja akcji i planowanie dalszych działań). Z pewnością przyda się każdemu drużynowemu oraz jego kadrze w przygotowaniu skutecznego naboru do jednostki.

2+

W krainie zabawy. Poradnik drużynowego gromady zuchowej

Najmłodsze dzieci, wstępując do ZHP, trafiają do gromad zuchowych, które są miejscem radosnej zabawy i niezapomnianych wrażeń. Na zuchowych zbiórkach – dzięki swej nieograniczonej wyobraźni – przez zabawę
poznają bliższe i dalsze otoczenie: przyrodę, kulturę, sport, historię… Ich pierwszym mistrzem na skautowej drodze jesteś właśnie Ty. Twoim obowiązkiem wobec podopiecznych jest gruntowne poznanie harcerskiej metody wychowawczej, stosowanie wszystkich jej elementów, przyglądanie się rozwojowi każdego zucha osobno. Warto skorzystać z ogromnego, różnorodnego bogactwa metodyki zuchowej, pokazywać dzieciom dobre ścieżki w życiu szkolnym i rodzinnym.

1+

Niemała sztuka. Poradnik dla kadry wędrowniczej

Obejmując funkcję drużynowego wędrowników, stajesz się primus inter pares – pierwszym spośród grona równych sobie przyjaciół. Razem przeżyjecie wielką harcerską przygodę, podążycie wspólnie wybranymi szlakami, odkryjecie nieznane
dotąd pola służby.
Pamiętaj o szczególnej roli, jaką pełni lider drużyny wędrowniczej. Także o tym, że nie jesteś dla członków swojej drużyny jedynym punktem odniesienia, mentorem we wszystkich sprawach. Twoja rola jest trudniejsza, zostałeś ich przewodnikiem na ścieżce samodzielnie podejmowanych decyzji. Wędrownicy obserwują, w jaki sposób postępujesz i jakich dokonujesz wyborów, jesteś dla nich ciągle przykładem – ale pamiętaj, że potrafi ą znakomicie odróżnić dobre decyzje od złych. Rola drużynowego wędrowniczego polega więc na zbudowaniu poczucia wartości i wzbudzeniu w młodych ludziach motywacji do podejmowania dobrych wyborów, odnalezienia pola służby w słusznej sprawie.

0

W poszukiwaniu przygody. Poradnik drużynowego drużyny starszoharcerskiej

Wiek gimnazjalny to czas, w którym młodzi ludzie zastanawiają się nad swoją przyszłością, snują plany, wszystkie drzwi stoją przed nimi otworem. Harcerstwo powinno pomóc im w odnalezieniu najwłaściwszej ścieżki, która
teraz pozwoli im odkryć pasję i niesamowitą przygodę, a później może stać się ich życiową drogą. Dzięki Tobie piękne chwile, które harcerze starsi spędzają na rajdach, zbiórkach i obozach, będą wypełnione odkryciami, eksperymentami i wspólnymi projektami, które po kilku latach pomogą im wybrać kierunek studiów i ruszyć tą drogą, z której nie chce się zawracać.

0

Uczestnicząc w grze. Poradnik dla drużynowego drużyny harcerskiej

Harcerstwo to wielka gra. Słowa hm. Stefana Mirowskiego, niezapomnianego Przewodniczącego ZHP, doskonale oddają ideę działania drużyny harcerskiej. Dzieci przychodzą do harcerstwa, aby zrealizować swoje marzenia o wielkiej przygodzie, wziąć udział w grze, której nie zapomną do końca życia. Twoim zadaniem jest spełnienie tych marzeń. W momencie, kiedy na Twoim ramieniu zawisł granatowy sznur, stałeś się mistrzem harcerskiej gry. Poradnik drużynowego, który właśnie otrzymałeś, będzie dla Ciebie zbiorem wskazówek, jak dobrze prowadzić drużynę, jak się doskonalić i zwyciężać w harcerskiej grze. Stosowanie harcerskiej metody wychowawczej, troska o rozwój podopiecznych to nie tylko Twój obowiązek, to też Twoja szansa na przeżycie harcerskiej przygody. Nie zapomnij nigdy, że jesteś wzorem, który będą naśladować wszystkie dzieci w drużynie. Osiągniesz sukces – dzieci będą chciały go powtórzyć. Potkniesz się – one także znajdą się w niebezpieczeństwie.

0

Harcerska Książka Kucharska

Jest to poradnik dotyczący zdrowego żywienia, zawierający przepisy na obiady, kolacje i śniadania z oznaczeniami, które z nich można przygotować na obozie stacjonarnym, kolonii zuchowej, obozie wędrownym czy żeglarskim. Zawiera także przykładowe sprawności przeznaczone dla każdej grupy metodycznej. Do książki załączono szablon menu obozowego.

0

Skrypt dla zastępowych o planowaniu pracy zastępu

Druhno zastępowa! Druhu zastępowy!
Przygotowaliśmy ten skrypt, aby pomóc Ci w dobrym przygotowaniu się do pracy z zastępem w ciągu roku harcerskiego. Ponieważ najważniejszą, a zarazem najtrudniejszą, częścią tych przygotowań jest napisanie programu, skrypt ten dotyczy głównie planowania pracy.
Twój plan pracy jest pewnego rodzaju strategią, która – jeżeli będzie dobrze przygotowana – odpłaci Ci z nawiązką zainwestowaną w nią energię. Nawiązką tą będzie większa ilość czasu, mniej stresów przed nadchodzącą zbiórką, a przede wszystkim – dużo dobrej zabawy i dobrze funkcjonujący zastęp harcerski.

0

Ratujmy zastępy!

Pisanie o systemie zastępowym przypomina trochę pracę Syzyfa. Aby zebrać materiały do tego artykułu, przejrzeliśmy m.in. stare wątki na internetowym forum ZHP. W roku 2004 dyskutanci alarmowali:
system zastępowy nie działa głównie z tego powodu, iż instruktorzy (drużynowi albo ich zwierzchnicy) uważają, że „przepisy na to nie pozwalają”. Minęły 4 lata… i znów można spotkać na internetowych
forach identyczne skargi. Głosy o przywrócenie możliwości działania systemowi zastępowemu są jakby wołaniem na puszczy…

0

Poradnik dla zastępowych

Druhu Zastępowy, Druhno Zastępowa!
Moment otrzymania przez Ciebie brązowego sznura jest znakiem, że drużynowy bądź drużynowa darzy Cię ogromnym zaufaniem. To zaszczyt, ale jednocześnie wezwanie do służby – pracy wymagającej zaangażowania i
poświęcenia.
To dla Ciebie jest ten poradnik! Ma on posłużyć pomocą w chwili, gdy brakuje pomysłów, potrzebujesz pomocy, albo gdy chcesz upewnić się, że na pewno dobrze wszystko wykonałeś. Posiadanie patentu zastępowego (bądź dyplomu –  jest to dokument potwierdzający ukończenie kursu zastępowych)  to jedno, a wykorzystanie zdobytych umiejętności – to drugie.
Życzę Ci powodzenia w prowadzeniu zastępu, uznania w oczach drużynowego, rodziców… ale przede wszystkich
w oczach Twoich harcerzy. Jeśli zaimponujesz im swoim działaniem oraz postawą, staniesz się dla nich
autorytetem, wodzem, osobą która ich inspiruje za którym pójdą w świat!
W każdej chwili, gdy pojawiają się wątpliwości, sięgaj do poradnika.
I pamiętaj o złotej zasadzie:
„Jeśli czegoś nie wiesz, zapytaj kogoś, kto wie” 🙂

0

Jak wprowadzić system zastępowy w drużynie harcerskiej ?

Niniejsza praca jest odzwierciedleniem doświadczeń, jakie towarzyszyły autorce przy wprowadzaniu systemu zastępowego w  drużynie. 33 Wejherowska Wodna Drużyna Harcerska „Korsarze” im. Marynarki Wojennej RP przekształciła się w 1999 roku z drużyny
starszoharcerskiej w harcerską, kiedy to do drużyny przyszli zupełnie nowi, młodzi ludzie W 2002 roku mogę powiedzieć, że system zastępowy istnieje. Wprowadzenie go zajęło nieco ponad dwa lata. W dalszym ciągu dostrzegam pewne wady w jego funkcjonowaniu,
niedociągnięcia.

Praca ta jest właśnie efektem przemyśleń nad tym, co udało się, a co autorka mogła zrobić inaczej. Często podaję różne rozwiązania tego samego problemu, ponieważ nie ma dwóch
identycznych drużyn i wszędzie wprowadzanie systemu wyglądać będzie inaczej.

0

Hufiec wspiera system zastępowy

Zastępowe i zastępowi to klucz do sukcesu w pracy każdej drużyny.
Nie wszyscy doceniamy ten skarb, jakim są dobrze funkcjonujące zastępy – czasem też tracimy z oczu cel, jaki przyświeca ich działaniu.
Dlatego przyszedł chyba w naszym Związku czas na odrodzenie myśli R. Baden-Powella o systemie zastępowym i wspieranie drużynowych
w pracy z zastępowymi.

0

Warsztaty dla przybocznych „Europa” – materiały z zajęć zebrane w formie poradnika

Druhno Przyboczna, Druhu Przyboczny!
Oddaję w Twoje ręce poradnik, w którym znajdziesz materiały z zajęć, przeprowadzonych podczas Warsztatów dla Przybocznych EUROPA. Mam nadzieję, że pomoże Ci on pamiętać o wielu ważnych kwestiach. Wszak wiedza czasem z głowy ulatuje, papier zaś ma dobrą pamięć i nosi wszelkie mądrości przez wiele lat.
Nie pozwól, by ten zbiór materiałów spoczął zapomniany na Twojej półce i zbierał kurz. Zaglądaj do nie-go od czasu do czasu i odświeżaj swoje wiadomości, szukaj dalszych inspiracji, a przede wszystkim zawartą w nim (i w Twojej głowie) wiedzę przełóż na praktyczne działanie, czy to w drużynie, czy przy planowaniu własne-go rozwoju. Wykorzystaj ją, wprowadź w życie! Jestem pewna, że dzięki Tobie, Twoim pomysłom, trafnym inicjatywom i włożonej pracy drużyna, którą współtworzysz, nabierze jeszcze większej mocy i będzie niepowtarzalnie dobra. Do dzieła!

0

Jak zrobić dobry kurs przewodnikowski?

Pierwszy z cyklu poradnik przygotowany specjalnie dla kadry kształcącej naszej organizacji, poświęcony formie kształcenia najczęściej w niej przeprowadzanej – Kursowi Przewodnikowskiemu. W założeniu jest poradnikiem podstawowym, w stosunku do którego kolejne publikacje w cyklu będą swoistą „nakładką”. Oznacza to, że w poradnictwie dotyczącym innych form kształcenia np. poszczególnych kursów drużynowych będziemy przedstawiać tylko aspekty w niniejszej publikacji nie ujęte lub kwestie, których realizacja różni się od rozwiązań rekomendowanych organizatorom kursów przewodnikowskich. Mając to w pamięci staraliśmy się zawrzeć tutaj odpowiedzi na jak najszersze spektrum dylematów, przed jakimi staje kadra kształcąca w ZHP.

Poradnik  został stworzony w wyniku synergii kompetencji oraz pod patronatem dwóch ciał funkcjonujących przy Głównej Kwaterze Związku Harcerstwa Polskiego: Centralnej Szkoły Instruktorskiej oraz Wydziału Inspiracji i Poradnictwa.

0