Jak zorganizować czas dzieciom i młodzieży podczas imprez otwartych? Poradnik animacyjny

W tym przewodniku znajdziecie zestaw przykładowych gier oraz ćwiczeń, które nie tylko zajmą czas dzieciom, ale również wprowadzą je w harcerski świat, co sprawi, że przypadkowo poznane dzieci zostaną naszymi zuchami, czy harcerzami. Zbiór gier umieszczonych w tym poradniku będzie służył nie tylko przy wszelkiego rodzaju animacjach, ale również może być inspiracją na nabór do własnych drużyn. Mam nadzieję, że pomysły i porady, które zawarte są w tym poradniku będą dla Was przydatne. Życzę Wam, aby każda animacja zakończyła się dla Was małym (bądź też dużym) sukcesem w postaci kilku dodatkowych osób na zbiórkach Waszej gromady lub drużyny.

2+

Zlot, zbiórka polowa, harcerska impreza plenerowa – jak się za to zabrać?

Jeśli czytasz niniejszy poradnik, to zapewne jesteś osobą odpowiedzialną za przygotowanie spotkania harcerskiego, w którym weźmie udział nawet kilkaset osób.

Niniejszy poradnik kierujemy do osób odpowiedzialnych za program w dużych hufcach. Masz przed sobą przygotowanie zbiórki albo zlotu hufca? Być może robisz to pierwszy raz i nie wiesz, jak się do tego zabrać, a może jesteś doświadczonym programowcem i szukasz pomysłu na coś nowego? Chcemy podzielić się swoim doświadczeniem i mamy nadzieję, że wypracowane przez nas materiały staną się inspiracją do dalszych poszukiwań.

Materiały zostały stworzone przez szefów i członków zespołu programowego Hufca ZHP Białystok w latach 2014-2018. Należy do niego ponad 2500 harcerzy. W niniejszej broszurze chcemy podzielić się doświadczeniem programowym naszego hufca z 5 ostatnich lat. Bazujemy na doświadczeniu spotkań hufca, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby potraktować niniejszy przewodnik jako wskazówkę przy organizacji spotkania szczepu czy chorągwi.

Chcemy poprowadzić Cię krok po kroku przez etapy przygotowania spotkania hufca – od pomysłu przez realizację do ewaluacji.

0

Poradnik opiekunów prób instruktorskich

Druhny i Druhowie,

oddaję w Wasze ręce poradnik, opracowany w ramach mojej próby harcmistrzowskiej. Treści w nim zawarte oparte są na zdobytym doświadczeniu w pracy w hufcowej komisji stopni instruktorskich, na materiałach wypracowanych w trakcie prowadzonych warsztatów opiekunów próby oraz najważniejsze – w oparciu o właśnie doświadczenia nie tylko jako opiekunka prób, ale także jako podopieczna.

Mam nadzieję, że poradnik ten ułatwi Wam prowadzenie prób, oraz będzie przydatnym narzędziem do efektywnej pracy z Waszymi podopiecznymi.  Zapraszam do lektury.

1+

PORADNIK „Stopnie instruktorskie na poziomie hufca” w Hufcu ZHP Białystok.

PORADNIK HARCERSKI „Stopnie instruktorskie na poziomie hufca” na podstawie Uchwały nr 43/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 2 października 2016 r. w sprawie systemu stopni instruktorskich oraz pracy ze stopniem przewodnika i podharcmistrza w Hufcu ZHP Białystok. phm. Monika Bartoszuk

0

O wdrażaniu Systemu pracy z kadrą ZHP

O wdrażaniu Systemu pracy z kadrą ZHP

Drogi Czytelniku!

System pracy z kadrą ZHP (stanowiący załącznik do uchwały nr 53/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 4 marca 2017 r.) jest wyznacznikiem pewnych standardów pracy z, jak sam dokument wskazuje, najcenniejszym kapitałem ZHP – kadrą. Standard ten ma być gwarancją realizacji celów, które stawia sobie nasza organizacja.

Przed Tobą kilka słów o dobrych praktykach we wdrażaniu Systemu pracy z kadrą. To opracowanie ma na celu wskazanie Ci uniwersalnych porad w codziennym działaniu ze wspomnianym dokumentem. Mimo, że praca z kadrą funkcjonuje na każdym szczeblu ZHP, to w pracy tej opisane są przede wszystkim (w szczególności w ostatniej części) praktyki
z poziomu hufca.

 

0

Dobre praktyki podczas wsparcia zabezpieczeń ratowniczych

Dobre praktyki podczas wsparcia zabezpieczeń ratowniczych okładka

Niniejszy poradnik został stworzony przez instruktorów z Inspektoratu Ratowniczego Chorągwi Mazowieckiej ZHP oraz Inspektoratu Ratowniczego Chorągwi Stołecznej ZHP. Naszym celem jest przedstawienie zasad, którymi powinni się kierować biorący udział we wsparciu zabezpieczenia ratowniczego lub organizujący takie przedsięwzięcie. W poradniku znajduje się opis najważniejszych zasad obowiązujących podczas zabezpieczeń oraz argumentacja, dlaczego tak powinniśmy robić. Dodatkowo opracowaliśmy krótki zbiór zasad przydatny dla organizatorów, do przedstawienia osobom biorącym udział we wsparciu zabezpieczenia.

0

Zuchowe Wieści Wiosna 2020

W numerze:

Wieści ze Związku

Czujnik na…czego nas uczy bycie drużynowym

Drużynowemu pod rozwagę: tatuaże, a drużynowy , wychowam swojego następcę, droga od zucha do drużynowej, prawa, przywileje i obowiązki drużynowego

Skarbiec inspiracji: cykl sprawnościowy przyjaciel zwierząt, majsterka, praca z dziećmi w innych organizacjach skautowych, pożyteczne prace – najstraszniejsza forma pracy?, zbiórka na zakończenie roku zuchowego, sprawność indywidualna – ptasi opiekun

Piosenka o myciu rąk

Zuchmistrz Numeru – hm. Sylwia Wesołowska

Z teki metodyka: HARCbalans , POczuj to! – czyli metodyka zuchowa dla opornych

Hydepark : Zuchopoly, #razem, ale zdalnie, wspomnienia drużynowych, Zuchowe Przedsięwzięcia

0

“Kobieta – Skautka – Harcerka” materiał po konferencji – październik 2019

26Notatnik powstał z materiałów przesłanych przez uczestniczki i uczestników konferencji instruktorskiej i harcmistrzowskiej pt. „Kobieta-Skautka-Harcerka” organizowanej przez Harcerski Instytut Badawczy i Wydział Zagraniczny Głównej Kwatery ZHP pod patronatem dyrektora Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy prof. dr. hab. Ryszarda Gerlacha, która odbyła się w Bydgoszczy  11-12 października 2019 r.

Konferencja zorganizowana została by stworzyć uczestniczkom i uczestnikom przestrzeń do rozmowy na temat dziewcząt i kobiet i ich miejsca w ruchu harcerskim i skautowym. Termin konferencji związany był z obchodzonym 11 Międzynarodowym Dniem Dziewcząt, ustanowionym przez ONZ celem przybliżenia społeczeństwu szczególnych wyzwań, przed jakimi stoją dziewczynki na całym świecie. Międzynarodowy Dzień Dziewcząt co roku obchodzony jest także przez WAGGGS – Światowe Stowarzyszenie Przewodniczek i Skautek, które pod hasłem #TeamGirl porusza kwestie związane z dziewczętami. W pierwszą niedzielę października obchodzimy także Światowy Dzień Harcerki, Dzień Polskiej Harcerki, by zachowywać pamiętać o instruktorkach i harcerkach, które odeszły na wieczną wartę. Te wszystkie dni sprawiły, że termin konferencji o tym temacie był oczywisty.

Materiały przesłane były w ramach zadania przedkonferencyjnego pt. „Moja superbabka… skautka – harcerka”. Chcieliśmy pokazać w ten sposób postaci znanych i mniej znanych instruktorek, harcerek i skautek.

0

Baza konspektów kursów drużynowych

 Czuwaj!

Jeżeli jesteś kształceniowcem, chcesz, a przede wszystkim lubisz przekazywać swoją wiedzę, doświadczenie innym harcerzom,
a w szczególności przyszłym drużynowym?
Czasami brakuje Ci pomysłu, aby urozmaicić swoje zajęcia? Wyczerpałeś już wszystkie swoje patenty?

Jeżeli na powyższe pytania odpowiedziałeś twierdząco, to znaczy, że poniższa baza jest skierowana właśnie do CIEBIE!!!

W bazie konspektów możesz znaleźć zajęcia, które zostały opracowane przez kształceniowców z Chorągwi Białostockiej
w ramach organizowanych kursów drużynowych!

W poniższym zbiorze możesz odnaleźć ciekawe formy pracy, które zostały wykorzystywane przez osoby z kilkuletnim doświadczeniem w kształceniu przyszłych drużynowych
jak i instruktorów.

Mam nadzieję, że opracowana przeze mnie baza okaże się dla Ciebie przydatna 🙂

Chciałbym też złożyć serdecznie podziękowania wszystkim autorom konspektów za to, że zgodzili się udostępnić swoją pracę przyczyniając się dzięki temu do rozwoju naszej organizacji 🙂

Z harcerskim pozdrowieniem,

CZUWAJ!

0

ZABAWY TEATRALNE – PORADNIK TEATRU ZUCHOWEGO

teatr zuchowy_okładka

Pedagogika teatru – ukazanie przez autora jak wiele postaw kształci teatr, a przede wszystkim jak ważną funkcję może on pełnić w pracy wychowawczej. Poradnik jest zbiorem doświadczeń redaktora zuchowca oraz wielu instruktorów pracujących od lat z dziećmi.

0

Kursanci o metodzie – zbiór felietonów o pracy z instruktorami metodą harcerską

Programy [w harcerstwie] są różne i zmienne, ale istnieje to samo wspólne dla wszystkich źródło rzeczy: Prawo Harcerskie, metoda, system zastępowy.
Ewa Grodecka

Jesteś instruktorem, masz narzędzie. Naszym konkretnym narzędziem do wykorzystywania na co dzień jest metoda harcerska. Pracować nią można nie tylko z zuchami czy harcerzami ale i z instruktorami. O tym właśnie przekonali się uczestnicy tegorocznego kursu podharcmistrzowskiego SPOIWO organizowanego przez Chorągiew Gdańską.

0

Poradnik Skautowy – Twój przewodnik po skautingu

Przedstawiamy Poradnik Skautowy – materiał, dzięki któremu nawigowanie po skautowym świecie stanie się jeszcze prostsze.

Doświadczeni instruktorzy opowiedzieli nam o tym w jaki sposób zorganizowali wymianę zagraniczną ze skautami z innych państw, jakie kroki podjęli, by wyjechać na zlot skautowy za granicę. Z Poradnika dowiecie się co zrobić, aby znaleźć środki na finansowanie współpracy międzynarodowej i jak skorzystać z możliwości, jakie stoją przed członkami WOSM i WAGGGS.

Teksty do Poradnika napisali eksperci w tematyce międzynarodowej, m.in. Agnieszka Pospiszyl – członkini Intercamp Commitee, komendantka polskiej reprezentacji na Światowe Jamboree Skautowe 2019 (USA), Dorota Limontas – członkini komendy Chorągwi Warmińsko-Mazurskiej ZHP, Aneta Gzyl – członkini zespołu organizującego Europejskie Jamboree Skautowe 2020 i Ola Tomala – pełnomocniczka komendantki Chorągwi Stołecznej ZHP ds. zagranicznych.

Pobierzcie swoją kopię już dziś i sprawcie, by Dzień Myśli Braterskiej był co dzień.

0

PoCzuj to! – metodyka zuchowa dla opornych

Poradnik jest skierowany do osób, którym dotychczas było z metodyką zuchową nie po drodze, a z jakiegoś powodu przyszło im się z nią zmierzyć – czy to dlatego, że zgodzili się jechać na kolonię zaprzyjaźnionej gromady jako wychowawcy, czy też organizują imprezę programową, w której zuchy także będą brały udział. Zawiera skrócony opis rozwoju dziecka, mający znaczenie dla harcerskich działań, charakterystyczne elementy metodyki oraz wskazówki organizacyjne ułatwiające współpracę z gromadami podczas wspólnych wyjazdów.

1+

Z perspektywy. Harcerski Punkt Widzenia. #11

„Z perspektywy” to czasopismo dla drużynowych i przybocznych. Znajdziecie w nim garść porad, pomysłów i inspiracji do codziennej pracy z jednostką. Poza tym przeczytacie o ogólnozwiązkowych i społecznie ważnych tematach. Miłej lektury!

„Z perspektywy” wydawane jest kwartalnie i powstało w grudniu 2015 roku i było wydawane do września 2017 roku. W lipcu 2019 roku ukazał się pierwszy po wznowieniu numer czasopisma.

Spis treści:

  1. Z WAŻNEJ PERSPEKTYWY – Co musisz wiedzieć o SIM – hm. Lucyna Czechowska
  2. Z PERSPEKTYWY ZAGRANICY – Dzień Myśli Braterskiej wymyśliły kobiety  – hm. Monika Grądecka
  3. Z PERSPEKTYWY HISTORII – Quiz o DMB 
  4. Z PERSPEKTYWY SŁUŻBY – Jak przeprowadzić świadomą służbę – phm. Kamila Smyczek, phm. Emilia Wadas
  5. Z PERSPEKTYWY PROGRAMU – Tego lata bądź PRO – pwd. Anna Kurakowska
  6. Z PERSPEKTYWY SPOŁECZEŃSTWA – Porozmawiajmy o polityce – hm. Aleksandra Berner
  7. Z PERSPEKTYWY ZWIĄZKU – Q&A z komendantem Europejskiego Jamboree 2020 –  pwd. Artur Lamali
  8. Z PERSPEKTYWY DUCHA – Harcerski mindfulness – hm. Jolanta Łaba
  9. Z PERSPEKTYWY EKSPERTA – Obóz w pigułce – hm. Katarzyna Krzak
  10. Z PERSPEKTYWY KUCHNI – Rozgrzewający obiad – phm. Adrian Łukaszewski
  11. Z PERSPEKTYWY BIBLIOFILA – „A Adi powiedział…” – pwd. Katarzyna Krawczyk

 

0

Zuchowe Wieści Zima 2019/20

Wieści ze związku,
Sto lat solenizanci!,
Nie lubię jeździć na rowerze,czyli tekst o osobistym zaangażowaniu drużynowych ,
Psychika smyka! Chciałbyś się ze mną czymś podzielić?
Zuchmistrz numeru
Książki dla zuchmistrzów,
Zbiórka z okazji Dnia Myśli Braterskiej,
Sprawność zespołowa:Ambasador przyjaźni,
Majsterka: sensoryczne łapki,
Jak gromady obchodzą swoje urodziny?
Imieniny Zucha “Z pomocą u Matki Natury”,
Sprawność indywidualna: Dobry opiekun,
Cykl – cechy metody,
Kamyk odpowie,
Hej! Dobrze być sobą!,
Akcja ,,Wszystkim jest z zuchem dobrze”

0

Instruktorski balans

Instruktorze właśnie trzymasz w ręku materiały, które dzięki pomocy specjalistów w dziedzinie efektywnego zarządzania sobą w czasie – Katarzyny Antosiewicz i Agaty Jakuszko-Sobockiej, pomogą Ci w osiągnięciu balansu w Twoim życiu, nie tylko harcerskim.
Każdy z nas w dążeniu do mistrzostwa znajduje się w czasie, w którym ma wrażenie,  że dopadł go niedoczas, brak poczucia sprawczości i frustracja. Mnogość funkcji, ogrom obowiązków a także chęć połączenia wszystkich ról społecznych doprowadza nas niekiedy do bezsilności, z którą nie każdy z nas potrafi sobie poradzić, co powoduje wypalenie instruktorskie.
Mam nadzieję, że ten materiał pozwoli Ci odnaleźć się w czasie i realizować zobowiązań instruktorskich jak najlepiej. Zawiera on zestaw narzędzi, które pomogą Ci w zarządzaniu sobą w czasie  i zwiększą efektywność Twoich działań.

0

Czasopismo “Z perspektywy”

„Z perspektywy” to czasopismo dla drużynowych i przybocznych. Znajdziecie w nim garść porad, pomysłów i inspiracji do codziennej pracy z jednostką. Poza tym przeczytacie o ogólnozwiązkowych i społecznie ważnych tematach. Miłej lektury!

„Z perspektywy” wydawane jest kwartalnie i powstało w grudniu 2015 roku i było wydawane do września 2017 roku. W lipcu 2019 roku ukazał się pierwszy po wznowieniu numer czasopisma.

 

Numer 9 lipiec 2019

Z perspektywy akademików – Akademicy? Brzmi jak plan!

Z perspektywy służby – Służba – Zmieniaj świat – Inspiruj

Z perspektywy zagranicy – Zagranica w twojej drużynie

Z perspektywy ducha – Ćwiczenie ducha na obozie

Z perspektywy rozwoju – Harcerska Akademia Rozwoju Pedagogicznego

Z perspektywy specjalności – O specjalnościach słów kilka część I

Z perspektywy historii – Moja niepowtarzalna historia

Z perspektywy ekspertów – Pytania do ekspertów

Z perspektywy kuchni –  Leśna pierzyna

Z perspektywy bibliofila – Obrzędowy piec

 

Numer 10 październik 2019

Z ważnej perspektywy – Czy drużynowy musi być instruktorem?

Z perspektywy Związku – Co to w zasadzie jest szczep?

Z perspektywy społeczeństwa – Obserwujemy cię

Z perspektywy akademików – Jak rozpocząć akademicką przygodę?

Z perspektywy rozwoju – Czas na bycie sobą

Z perspektywy służby – Pełen odlot

Z perspektywy programu – Światło, które daje moc – BŚP 2019

Z perspektywy zagranicy – Zaplanuj spotkanie ze skautem

Z perspektywy ducha – Rozwój duchowy i religijny w ZHP

Z perspektywy specjalności – O specjalnościach słów kilka część II

Z perspektywy historii – Alert Pamięci. Jaka jest twoja odpowiedź?

Z perspektywy eksperta – RODO dla drużynowego w pigułce

Z perspektywy kuchni – Marchewkowy Trop

Z perspektywy bibliofila – Wędrówka do sukcesu – recenzja

 

 

0

Zuchowe Wieści jesień 2019

Rajd Granica – relacja;
Nowy rok zuchowy – bądź lepszy!;
Reforma instrumentów metodycznych;
O godzeniu różnych ról społecznych;
Być drużynową – ile czasu to zajmuje;
Granica poświęcenia, czyli jak bardzo powinniśmy angażować się w harcerstwo;
Psychika smyka;
Zuchmistrz numeru: Zofia Kuźniewska;
W tym roku byliśmy Gumisiami;
Sprawność zespołowa: Obrończyni/obrońca czystej wody;
Piosenka numeru: jesienny wiatr;
Kropelka życia;
Zuchmistrzowskie grzeszki;
Kamyk odpowie;

1+

Łucznictwo na obozie – poradnik programowy

Strzelanie z łuku jest dobrą formą aktywności na świeżym powietrzu, może być też ciekawym elementem programu obozu, biwaku czy zlotu. Jednak żeby zajęcia łucznicze zorganizować w sposób atrakcyjny dla uczestników a przede wszystkim bezpieczny, warto jest wiedzieć jak się za to zabrać. I właśnie o tym jest ten poradnik.

W poradniku znajdują się podstawowe informacje na temat łuków i strzał, zasady prowadzenia zajęć łuczniczych z harcerzami (w tym zasady bezpieczeństwa!) oraz porady jak wpleść zajęcia łucznicze w program obozu i pomysły na wykorzystanie takich zajęć przy budowaniu obrzędowości obozu.

To nie przypadek, że poradnik nosi tytuł „Łucznictwo na obozie. Poradnik programowy”, a nie na przykład „Łucznictwo sportowe dla dzieci i młodzieży” albo „Łucznictwo jako forma wypoczynku i rekreacji”. Taki tytuł dobrze oddaje to o czym jest, a o czym nie jest ten tekst. W poradniku opisuję moje doświadczenia z organizacji amatorskich zajęć łuczniczych podczas obozów harcerskich, podczas których łucznictwo nie miało być profesjonalną aktywnością sportową, tylko jednym z aktywnych elementów programu obozu i jego dodatkową atrakcją. W związku z tym, jeśli szukasz profesjonalnej wiedzy na temat strzelania z łuku, albo chcesz poprawić swoje wyniki w rywalizacji sportowej, to uczciwie uprzedzam, że ten poradnik Ci w tym nie pomoże.
Z mojego doświadczenia z prowadzenia zajęć programowych podczas kilkunastu obozów dla kilku drużyn harcerskich Hufca ZHP Warszawa Żoliborz wynika, że wprowadzenie strzelania z łuku do programu obozu daje co najmniej trzy korzyści.
Po pierwsze, uatrakcyjnia obóz, bo jest czymś aktywnym i spektakularnym, więc może być ciekawym dodatkiem do „zwyczajnego” programu obozu.
Po drugie, może dawać korzyści wychowawcze, bo zajęcia łucznicze, jeśli się je odpowiednio poprowadzi, uczą harcerzy opanowania i samodyscypliny, pokazują im jak wygląda zdrowa rywalizacja oparta na uczciwym współzawodnictwie, a nie na dążeniu do zwycięstwa za wszelką cenę, oraz uczą odpowiedzialności za bezpieczeństwo innych uczestników zajęć.
I wreszcie po trzecie, jest doskonałym elementem różnych obrzędowości obozu, „tworzywem” które można wykorzystać przy budowaniu fabuły obozów o tematyce indiańskiej, średniowiecznej, fantasy (elfy) i wielu innych.
Dlatego warto spróbować.

0

Służba – poradnik praktyczny

Druhno, druhu,
przed Tobą poradnik dotyczący praktycznej pracy z harcerską służbą. Mimo że pojęcie „służby” towarzyszy nam od początku harcerskiej przygody, czasem trudno nam ją przekuć w działania. Nie wiemy, jak zacząć, gdzie szukać inspiracji i wsparcia. Publikacje dotyczące służby czasem poruszają jedynie teoretyczne założenia – nie pokazując, jak pracować z harcerzami.
Wychodząc naprzeciw temu problemowi, Wydział Inspiracji i Poradnictwa przygotował dla Ciebie poniższy poradnik.
Materiał został opracowany na podstawie doświadczeń duńskich organizacji skautowych, które wdrożyły z sukcesem metodologię Design for Change.

3+

Zuchowe Wieści Wiosna 2019

W wiosennym numerze Zuchowych Wieści poruszamy kwestie związane z organizacją kolonii zuchowej.
Rozważamy czym jest odpowiedzialność drużynowego w pracy wychowawczej oraz w jaki sposób porozumiewać się nie tworząc barier.
Rozpoczynamy cykl artykułów ” Odkryć ducha u zucha”.
Wiosenny numer ZW to skarbnica inspiracji: znajdziecie tam coś o bezpieczeństwie, przydatnej majsterce i temat szczególnie bliski wiosną – ekologii w gromadzie zuchowej, pomysły na wiosenną wycieczkę, majsterkę oraz kartę sprawności indywidualnej “Hodowca Kwiatów”.
2+

Superwizja jako forma pracy z kadrą

Namiestnictwo w hufcu ma na celu wspierać drużynowego i jego kadrę zebranych w danym pionie metodycznym. Do głównych zadań namiestnictwa należy wspieranie rozwoju kadr drużyn, pozyskiwanie nowej kadry, organizowanie akcji letniej i zimowej oraz dodatkowo reprezentowanie drużynowych przed komendą hufca. Według organizacji najważniejszym zagadnieniem jest: wspieranie rozwoju drużynowego i jego kadry. Warto się zastanowić nad pytaniem: jak pracować z kadrą? Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w dokumencie: System Pracy z Kadrą w ZHP. Ten dokument w punkcie trzecim opisuje: Pełnienie funkcji i praca przełożonego z kadrą. Znajdziemy tam w miarę szczegółowo opisany zakres wsparcia drużynowego na każdym etapie: przed mianowaniem na funkcję, w trakcje pełnienia funkcji, chwilę przed zakończeniem i zakończenie. Ponadto możemy też poznać ogólne zasady wsparcia.

Mając na uwadze powyższą „teorię związkową” dotyczącą pracy z kadrą, zastanawiałam się jak konkretnie działać z namiestnictwem w swoim hufcu. Poszukując na to pytanie odpowiedzi skorzystałam ze swoich zawodowych kompetencji i skupiłam uwagę na Superwizji.

0

Komunikacja i promocja wydarzenia na poziomie regionu

Przygotowujesz się do organizacji dużego wydarzenia na poziomie regionalnym albo przed Tobą stoi wyzwanie zakomunikowania go światu. To duża odpowiedzialność. Będziesz kreować zespoły, delegować zadania, przydzielać funkcje, realizować wcześniej szczegółowo zaplanowane wizje, aż ostatecznie zrealizujesz, podsumujesz i rozliczysz całe działanie. Zastanawiasz się pewnie, ile osób mogłoby przyjechać na Twoje wydarzenie. Tyle co rok temu? Dwa razy więcej niż rok temu? Albo czy uczestnicy przeżyją wydarzenie dokładnie tak, jak sobie planujesz? Tak czy inaczej, kwestie związanie z komunikacją wydarzenia i jego promocją są ważne. Obok kwestii merytorycznych wydarzenia, czyli pracy programowej, pracy z kadrą, występują jeszcze kwestie formalne, techniczne – działania finansowe, kwatermistrzowskie, zaopatrzeniowe i… właśnie komunikacyjne.

0

“Islandzkie ABC”, czyli jak świadomie podróżować po Islandii i nie tylko!

Bez tytułu

Obóz na Islandii został zorganizowany dzięki współpracy 6 wędrowników z 82 Drużyny Wędrowniczej “Na Przełaj”, którzy poświęcili mnóstwo pracy i czasu na zapoznanie się z tym, co czeka ich na wyspie. Podczas naszej podróży wędrowaliśmy z plecakami i namiotami, nocowaliśmy na campingach oraz u wspaniałych osób, realizowaliśmy zajęcia dotyczące edukacji globalnej oraz zmagaliśmy się z islandzką pogodą i przede wszystkim, pełniliśmy służbę. Wyprawa miała na celu zbadanie, jak turystyka wpływa na środowisko i w jaki sposób funkcjonuje ochrona przyrody na wyspie. Poradnik ten powstał z myślą o tym, aby każdy turysta, podróżując po Islandii, ale i po innych krajach wiedział jak odpowiednio się przygotować oraz jak zachowywać w różnych kryzysowych sytuacjach. W poradniku przedstawione zostały praktyczne wskazówki i porady, którymi kierowaliśmy się przez cały czas trwania obozu, jak i przy jego planowaniu. Przez cały czas trwania projektu inspirowaliśmy się 7 zasadami „Leave No Trace”.

1+

Zuchowie Wieści Zima 2018

W numerze:

  • Rola i odpowiedzialność pracy, drużynowego gromady zuchowej,
  • Zuchowa Zima,
  • Błąd nasz dobry przyjaciel,
  • Autyzm oczami dziecka
  • Obcokrajowcy w gromadzie zuchowej
  • Umundurowanie
  • Dzień Babci i Dziadka  w gromadzie zuchowej
  • Sprawność indywidualna – saneczkarz
  • Zuchowy teatr
0

Przewodnik dla przewodnika

 

Ten przewodnik powstał z myślą o osobach, która zamierzają otworzyć próbę przewodnikowską. Został on podzielony na 3 części:

  1. Przygotowanie do otwarcia – czyli jakie podjąć kroki do rozpoczęcia swojej pierwszej próby instruktorskiej. Tutaj dowiesz się, jak określić odpowiedni moment otwarcia, czym kierować się przy wyborze opiekuna, jak rozpisać próbę (od strony merytorycznej, jak i technicznej), jak rozłożyć w czasie realizację zadań oraz na co nastawić się podczas otwierania próby przed komisją;
  2. Realizacja próby – jak sama nazwa wskazuje odnosi się do procesu realizacji próby przewodnikowskiej. Znajdziesz tutaj porady członków komisji z całej Polski, wskazówki na temat tego skąd czerpać motywację, na jakie największe wyzwania się przygotować, a także dowiesz się jak inne komisje pracują z przyszłymi instruktorami w czasie trwania próby;
  3. Podsumowanie – ta część zwraca uwagę na ostatni etap realizacji próby, czyli na refleksję o tym, co nam się udało, a co nie. Tutaj dowiesz się po co podsumowywać próbę, jak to robić i jak podsumowywanie przebiega w różnych komisjach. Poruszona zostanie także kwestia jaki powinien być efekt próby przewodnikowskiej.

Plik do pobrania: przewodnik_po_przewodniku

0

Adwent 2018

adwent

0

Służba – poradnik

okładka-229x300

 

  1. Służba – bądź dzielny w służbie bliźnim – str.3
  2. Jak pracować ze służba w różnych metodykach – str.10
  3. Definicja służby – str. 16
  4. Czego unikać w pełnieniu służby i w jaki sposób zarażać innych ideą – str. 20
  5. Jak pracować ze służbą w praktyce – inspiracje z drużyn i środowisk – str. 26
  6. Przykłady służb ze środowisk – str. 35
  7. Jak pracować ze służbą w kształceniu – str. 64
2+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Sytuacje intymne w pracy wychowawczej

sytuacje intymne okladkaPoradnik „Sytuacje intymne w pracy wychowawczej” – to już drugie przygotowane w ZHP opracowanie poruszające tematykę intymności w pracy wychowawczej.

Poradnik zawiera syntetyczne rzetelne przedstawienie stanu współczesnej wiedzy, ale nie jest wyłącznie opracowaniem teoretycznym. Najważniejszą jego częścią są praktyczne opisy dotyczące tak sytuacji niestosownych w relacjach z naszymi wychowankami jak również pożądanych zachowań nas dorosłych.
Ważnym elementem poradnika jest omówienie w nim Polityki ochrony bezpieczeństwa dzieci w ZHP a w szczególności wskazania co do jej wdrażaniaw działaniach jednostek ZHP.
0

Bezpieczeństwo w ZHP

Poradnik “Bezpieczeństwo w ZHP”

Poradnik „Bezpieczeństwo w ZHP” ma na celu przedstawienie organizatorom wypoczynku, wychowawcom, instruktorom i wszystkim innym osobom, które mogą w jakimś stopniu uczestniczyć w przygotowaniach i realizacji zadań związanych z organizacją harcerskiej akcji letniej i zimowej, wskazówek dotyczących bezpiecznego zorganizowania pracy i zajęć. Przedstawione w poradniku materiały zostały zebrane z wielu źródeł – zarówno z poradników dedykowanych przez Ministerstwa, jak ustaw i rozporządzeń, opracowań dotyczących wypoczynku, a także na podstawie doświadczeń członków Zespołu ds. bezpieczeństwa w ZHP.

1+

Poradnik Dobrego i Skutecznego Lidera

Poradnik_Lidera 2017 jest to zbiór rad dla wszystkich liderów nie tylko harcerskich… Spisany na podstawie doświadczeń autora, napisany prostym językiem zawiera wiele anegdot oraz sporo obrazków sytuacyjnych.

6+

Poradnik organizatora Harcerskich Kursów Alpha

Dlaczego Harcerski Kurs Alpha? Ponieważ jest świetną propozycją dla młodego człowieka, umożliwiającą poznanie wiary chrześcijańskiej w sposób przystępny i atrakcyjny. Harcerze są w większości otwarci na nowe okoliczności, a Harcerski Kurs Alpha to coś zupełnie nowego w rozwoju duchowym naszej organizacji.

Kurs Alpha to narzędzie ewangelizacyjne używane przez tysiące parafii katolickich we wszystkich krajach świata. Również inne wyznania organizują takie spotkania, zaznajamiając uczestników z przesłaniem Jezusa, które ma moc przemieniania ludzkiego życia.

4+

Formy pracy w drużynie wędrowniczej

Materiał powstały w 2013 roku, opisujący formy pracy najczęściej stosowane w pracy z wędrownikami. Zawiera opis form, wady i zalety ich stosowania, praktyczne rady jak przeprowadzić formę.

Materiał stworzyły instruktorki i współpracowniczki Referatu Wędrowniczego Chorągwi Krakowskiej.

1+

Opracowanie standardów kursów (Uchwała GK 1732017)

Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Sprawdź czym się one różnią od poprzednich.

W załączonych materiałach znajdziesz:
– zaznaczone nowości w standardach,
– dodatkowe komentarze,
– najważniejsze kwestie na które należy zwócić uwagę przygotowując i przeprowadzając kurs.

Uwaga!
W plikach “Nowości w standardzie…..” żółtym kolorem oznaczone są nowości w standardzie kursu w porównaniu ze starymi standardami.

1+

Jak tworzyć i pracować z opisem funkcji? Praktyczny poradnik dotyczący pracy z kadrą

Kadra jest najważniejszym ogniwem działalności harcerskiej. W „Systemie pracy z kadrą” (uchwała RN nr 18/XXXVI z dnia 27 czerwca 2010 r.) czytamy, że kadra jest najcenniejszym kapitałem Związku Harcerstwa Polskiego. Realizuje główne cele i założenia organizacji. Sprawne zarządzanie potencjałem kadrowym oraz doskonalenie kadry jest warunkiem rozwoju ZHP i realizacji misji Związku. Uchwała RN definiuje opis funkcji jako zakres obowiązków, kompetencji i uprawnień oraz warunków do działania, przypisanych określonej funkcji instruktorskiej. Opis funkcji jest podstawą rozmowy przełożonego z podwładnym, obejmującym funkcję.

Opis funkcji jest narzędziem, które umożliwia i systematyzuje pracę z funkcją. Zawarte są w nim zadania i kompetencje osoby pełniącej funkcję, wymagany stopień i przeszkolenie do pełnienia danej funkcji.

Materiał zawiera wstęp teoretyczny dotyczący opisów funkcji oraz przykładowe opisy funkcji na szczeblu hufca i chorągwi.

 

0

Na słowie harcerza polegaj jak na Zawiszy – archaizm czy podstawa wychowawcza? Odpowiedzialność za słowo w Związku Harcerstwa Polskiego.

Kiedy członkowie naszej organizacji muszą mierzyć się z odpowiedzialnością za słowo? Do jakich sytuacji odnosić się może taki temat? Wychodząc naprzeciw temu zagadnieniu nietrudno dojść do wniosku, że od samego początku zuchowej drogi, poprzez bycie harcerzem, wędrownikiem, instruktorem – całe harcerstwo opiera się na wartości słowa, jakie dajemy sobie, innym harcerzom, społeczeństwu. Niniejsza praca poświęcona jest właśnie harcerskim przysięgom i obietnicom.

3+

Impuls 3 – Harcerska Gra Konferencyjna

Impuls jest konferencją instruktorską, która od 2015 roku porusza bieżące problemy obszaru programu ZHP. To miejsce, w którym spotykają się namiestnicy, szczepowi, szefowie referatów, programowcy, specjalnościowcy i dyskutują o wsparciu metodyczno-programowym drużynowych. Rok temu Impuls połączył się z warsztatami INSPiRADA i wspólnie z nimi tworzy Weekend Programowy, na którym instruktorzy mają szansę na dyskusję programową i zdobycie nowych umiejętności w tym obszarze.
Impuls 3.0 zmienił formę z dotychczasowej konferencji na harcerską grę konferencyjną. Jak to wyglądało w praktyce? Zaczęliśmy od panelu konferencyjnego, który poruszał 4 kontrowersyjne tematy. Jego zadaniem było „zmącenie wody” i pokazanie uczestnikom, że można stawiać odważne pytania, szukać na nie jednoznacznych odpowiedzi i w ogóle – myśleć inaczej.
Jak przystało na konferencję, ten etap zakończyła dyskusja i wyczekiwana przerwa kawowa, a po niej spotykaliśmy się w zupełnie nowej formule harcerskich dyskusji. Od tej pory Impuls zmienił się w grę konferencyjną.
Uczestnicy w trakcie paneli musieli odpowiedzieć na 4 harcerskie dylematy strategiczne. Każdy z nich miał możliwość wzięcia udziału w 2 grach. Zasady gry były oparte o karcianą grę „Dylematy”, w której punkty zdobywa moderator, jeśli prawidłowo przewidzi reakcję grupy na zadane pytania. Tak też było na Impulsie – w tym roku na oczach uczestników odbyła się rywalizacja prowadzących, którzy musieli zdobyć jak najlepsze noty. Ich zadaniem było przewidzenie rozwiązania dylematów przed (!!!) dyskusją z uczestnikami.

0

Poradnik o planowaniu działania wychowawczego

propozycje

Wbrew pozorom najtrudniejszą częścią nie jest samo techniczne sporządzenie programu pracy. Zarówno w pozycjach harcerskich, jak i zwyczajnie w Internecie łatwo znaleźć informacje odnośnie tego, jak zastosować różne sposoby analizowania sytuacji oraz co to znaczy, że zamierzenia powinny być SMART. Prawdziwą trudnością jest dopilnowanie, aby cały włożony w proces planowania wysiłek miał sens – zapewniał realizację Misji ZHP przy pomocy metody harcerskiej.

Dlatego też głównym celem niniejszego poradnika jest właśnie zaakcentowanie „harcerskości” na każdym etapie programowania pracy gromady/drużyny/kręgu. Zawiera on oczywiście także zasady i praktyczne rozwiązania sprzyjające doskonaleniu umiejętności planowania, w tym odniesienia do źródeł, które dodatkowo rozwijają poszczególne wątki. Najważniejsze jest jednak przyswojenie dwóch podstawowych prawd:

Po pierwsze, że celem wszystkiego, co znajdzie się w programie pracy jednostki musi być wychowanie – jeśli danego działania nie da się wprost powiązać z kształtowaniem u podopiecznych pożądanych w ZHP postaw, jest ono w najlepszym wypadku zbędne, w najgorszym zaś szkodliwe.

Po drugie zaś, że zuchy, harcerze, harcerze starsi i wędrownicy są podmiotem, nie przedmiotem działań, dlatego – z zastrzeżeniem możliwości wypływających z ich rozwoju psychofizycznego – powinni w jak największym stopniu mieć czynny i decydujący udział w planowaniu. Tylko przestrzeganie tych dwóch głównych zasad gwarantuje, że możemy mówić o jednostce harcerskiej, nie zaś kręgu wzajemnej adoracji czy pozalekcyjnym kółku zainteresowań.

Bez wątpienia stworzenie dobrego programu pracy jest wyzwaniem, jest to jednak wysiłek niezbędny, gdyż wedle słów Tadeusza Kotarbińskiego: Zaniedbanie planowania to planowanie zaniedbania.

1+

Pląsy, gry i zabawy

Poradnik z pląsami, grami i zabawami popularnymi w środowisku 254 Warszawskich Drużyn Harcerskich i Gromad Zuchowych.

Poszczególne propozycje pląsów, gier, zabaw posiadają swoje odnośniki do serwisu YouTube, gdzie można obejrzeć jak dana aktywność wygląda w praktyce, jaka jest melodia do której się śpiewa i jak dokładnie wyglądają gesty.

Materiał powstał w ramach próby harcmistrzowskiej.

11+

Jak przygotować obóz harcerski?

Druhu Komendancie! Druhno Komendant!
Poniżej znajduje się poradnik, który ma na celu pomóc Ci w organizacji obozu harcerskiego Twojej drużyny. Poradnik porusza takie kwestie jak: znalezienie bazy obozowej, stworzenie harmonogramu przygotowań, znalezienie odpowiedniej kadry obozowej i wiele więcej. Poradnik i załączniki jest zgodny z zasadami HAL i instrukcją HAL, jak i z rozporządzeni Ministra Edukacji dot. Organizacji wypoczynku na 2017 rok. Ważne jest by, przy korzystaniu w późniejszych latach sprawdzać instrukcje i inne dokumenty, bo zachodzą w nich często małe, lecz ważne zmiany.

15+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Kwartalnik “Zuchowe Wieści” 1/2017 wiosna

Zuchowe Wieści – kwartalnik dla kadry i instruktorów zuchowych zawierający propozycje programowe wraz z załącznikami oraz artykuły metodyczne wspomagające pracę drużynowego oraz instruktorów pracujących z kadrą zuchową.

4+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Gra terenowa – jak ją ugryźć?

Druhno Drużynowo! Druhu Drużynowy!
Zawsze przygotowując plan zbiórki czy to dla harcerzy, czy dla harcerzystarszych robisz wszystko, by była ona ciekawa i pouczająca. By jej uczestnicy dobrze się bawili, nauczyli się czegoś nowego, a po skończonej zbiórce przy podsumowaniu powiedzieli, że dziękują za dobrze spędzony czas i możliwość rozwoju. W tym poradniku mam zamiar pokazać Ci, w jaki sposób możesz zaspokoić wszystkie oczekiwania swoich podopiecznych jednym narzędziem metodycznym, jakim jest „Gra Terenowa”.

 

7+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Czas potrzebny na realizację poszczególnych zagadnień w nowych standardach kursów obowiązkowych w procesie kształcenia drużynowych ZHP

Zbiór plików stanowi odzwierciedlenie pracy zespołu powołanego przy Centralnej Szkole Instruktorskiej GK ZHP do uaktualnienia standardów kursów obowiązkowych w procesie kształcenia drużynowych ZHP. Od przyjętych uchwałą GK standardów zamieszone dokumenty  różnią się tylko dodatkową kolumną “Czas”, gdzie każde zagadnienie zostało określone w czasie. Celem publikacji zbioru jest wskazanie w jaki sposób autorki określiły czas potrzebny na realizację poszczególnych bloków oraz całego kursu.  Materiał ma charakter pomocniczy i w żaden sposób nie obliguje kadr kursów do rozpisania haromonogramu kursu wedle zawartych w nim sugestii.

1+

Pozyskiwanie dorosłych do pracy wolontariackiej w ZHP. Poradnik dla komend hufców

Obecnie w ZHP wykorzystujemy skutecznie tylko jedno źródło pozyskiwania kadry. Jest nim rekrutacja prowadzona wśród harcerzy starszych i wędrowników. To nie wystarczy! Problem jest szczególnie istotny w przypadku pozyskiwania osób do prowadzenia gromad i drużyn. W efekcie dotychczasowych działań mamy za mało drużynowych, a wśród pełniących tę funkcję jest wiele osób bardzo młodych, bez doświadczenia i właściwego przygotowania. Z danych uzyskanych na koniec 2015 r. wynika, że co trzeci drużynowy nie posiada stopnia instruktorskiego, a 20% drużynowych nie osiągnęło pełnoletności. Poza tym kandydaci na drużynowych i młodzi drużynowi są „wysysani” przez inne organizacje, dla których członkowie ZHP stanowią wartościowy nabytek ze względu na swoje doświadczenie społeczne. A przecież drużynowy jest najważniejszym ogniwem w realizacji misji wychowawczej ZHP! Bez niego harcerstwo nie może realizować swoich celów. Propozycję prowadzenia gromad i drużyn adresujmy teraz również do osób spoza ZHP: rodziców zuchów i harcerzy, nauczycieli, a przede wszystkim osób dorosłych będących byłymi harcerkami i harcerzami, instruktorkami i instruktorami.

0

Osobista analiza sfer życia i własnego potencjału

Dwie, krótkie analizy, które w prosty sposób pozwolą nam lepiej przygotować się do rozpisania próby na stopień. Jako opiekun próby możemy także polecić je swojemu podopiecznemu.
 
Osobista analiza sfer życia – Koło Życia – Ta analiza pozwala nam sprawdzić czy nie zaniedbujemy ważnej dla nas sfery życia. Sprawdź czy rozwijasz równomiernie wszystkie obszary swojego rozwoju i które z nich chcesz jeszcze wzmocnić.
Analiza własnego potencjału – Ta analiza pozwoli Ci przygotować gotowe zadania do Twojej próby na stopień. Wystarczy wyciągnięte z niej wnioski odpowiednio przerobić na zadania stosując następujące zasady:  wzmacniaj mocne strony, nad słabymi pracuj, wykorzystuj swoje umiejętności i zdobywaj nowe. Marzenia przekuwaj w cele i dąż do ich realizacji wykorzystując swoje mocne strony i umiejętności.
0

Pakiet o planowaniu pracy do wykorzystania w kształceniu drużynowych

Wydział Inspiracji i Poradnictwa Głównej Kwatery ZHP zaprasza do zapoznania się  z ciekawymi scenariuszami zajęć, grami, ćwiczeniami, zdaniami. W Centralnym Banku Pomysłów powstała zakładka planowanie. Znalazł się w niej pakiet najlepszych konspektów i materiałów odnośnie planowania pracy drużyny i gromady do wykorzystania podczas kursów przewodnikowskich i kursów drużynowych.  W zakładce tej, oprócz materiałów dotyczących bezpośrednio planowania pracy drużyny, znalazły się również materiały dotyczące planowania krótkoterminowego (projektów) oraz planowania własnego rozwoju. Znajdziecie w niej m.in. wyżej wymienione scenariusze oraz ciekawe, pojedyncze elementy zajęć do wykorzystania. Wszystkie te materiały zostały zebrane i  krótko opisane w prezentowanym “Pakiecie o planowaniu pracy do wykorzystania w kształceniu drużynowych”.

0

Planowanie projektu społecznego na podstawie zdobywania Odznaki Skautów Świata

Znajdują się tu materiały dedykowane planowaniu w kontekście projektu społecznego. Duża część z nich to wiedza, którą wędrownicy i instruktorzy pozyskują na kursach i warsztatach w naszej organizacji, choć można tu znaleźć także kilka nowości. Najważniejszą wartością tego poradnika jest zebranie materiałów odnośnie planowania krótkoterminowego w ZHP w jednym miejscu Celem poradnika jest  przygotowanie do całkiem realnego zaplanowania i przeprowadzenia projektu 80-godzinnej służby w ramach programu Odznaki Skautów Świata.

Materiały pochodzą z kursu e-learningowego dostępnego w Harcerskim Serwisie Szkoleniowym (zhp.edu.pl) pod nazwą: SWA_planowanie projektu społecznego (http://zhp.edu.pl/course/view.php?id=8).  Hasło dostępu dla gości: SWA_planowanie

0

Harcerz w lesie

Harcerz w lesie to kompleksowy poradnik o lesie.
– Pierwsza część zawiera artykuły dotyczące wiedzy o lesie. O strukturze, budowie, a także o problemach leśnych (strefy umiarkowanej i nie tylko)
– Druga część to przewodnik po harcerskich formach pracy w lesie – obozach i biwakach. Jak je zorganizować w zgodzie z naturą i jak z nią obcować – dowiecie się właśnie tam.
– Trzecia część dotyczy propozycji działań śródrocznych, podnoszących wiedzę na temat lasu wśród zuchów, harcerzy, harcerzy starszych i wędrowników.

Całość opatrzona jest ramkami, w których znajdziecie elementy, na które należy zwrócić uwagę czy znaleźć więcej informacji.

Opracowanie i skład tego poradnika powstały dzięki wsparciu finansowemu programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2015 r.

Materiał na licencji Creative Commons. Uznanie autorstwa 3.0 Polska. Treść licencji dostępna na stronie:
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode

2+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Analiza SWOT w kontekście rozwoju własnego

Tabelka pomocna przy korzystaniu z analizy SWOT ze  w kontekście wyznaczanie celów rozwoju własnego. Przydatna dla każdego w okresie budowania prób na stopnie lub w roli opiekuna próby.

0

Sztuka wyznaczania celów – SMART + ER

Krótki opis korzystania ze schematu SMART + ER w kontekście wyznaczanie celów rozwoju własnego. Przydatny dla każdego w okresie budowania prób na stopnie lub w roli opiekuna próby.

2+

Obrzędowość w drużynie – inspiracja dla funkcyjnych

Druhno Drużynowa! Druhu Drużynowy!

Gdy miałam założyć nową drużynę harcerską, to oprócz wypełnienia wszystkich potrzebnych dokumentów, przejścia wszystkich kursów i wypełnienia wszystkich konieczności, musiałam mieć coś jeszcze, coś bardzo ważnego. Tym ważnym elementem jest pomysł! Ale, na co? Na obrzędowość drużyny. Czytaj dalej

11+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Młodzieżowy przewodnik po bioróżnorodności

Witajcie na planecie Ziemi, której mieszkańcami są zarówno kameleony, które mogą patrzeć w dwóch różnych kierunkach w tym samym czasie, owady, które nie posiadają powiek oraz słonie z niesamowitym zmysłem węchu.

To tylko kilka przykładów. Różnorodność zwierząt i roślin na Ziemi jest naprawdę zdumiewająca. Co więcej, jej ekosystemy, takie jak pustynie, oceany, rzeki, góry, bagna, lasy i równiny trawiaste są specjalnie dostosowane do stworzeń i roślin, które tam mieszkają. Ale zmiany w środowisku ekosystemu mogą oznaczać zagładę dla występujących tam rodzimych gatunków roślin i zwierząt, i niestety, to dzieje się zbyt szybko w dzisiejszych czasach. Wiele gatunków jest zagrożonych całkowitym wymarciem. Pomimo, iż wymieranie od zawsze było częścią procesu ewolucji, w obecnym tempie zwierzęta i rośliny wymierają setki, być może nawet tysiące razy szybciej, niż było to spowodowane naturalnymi procesami ewolucyjnymi. Eksperci od bioróżnorodności twierdzą, że w dzisiejszych czasach wymieranie gatunków jest spowodowane głównie działalnością człowieka, taką jak: wylesianie, kopalnie, przekształcanie gruntów, budowanie zapór, dróg i miast, nadmierne połowy ryb i inne działania, które prowadzą do niszczenia siedlisk zwierząt, zmiany klimatu i zanieczyszczenia środowiska.

Zapraszamy cię do zanurkowania w głąb tego obszernego przewodnika, by zagłębić się w świat bioróżnorodności, by poznać korzyści, jakie nam zapewnia, poznać problemy, z którymi musi się zmierzyć oraz by dowiedzieć się jakie działania musimy podjąć, aby ją chronić.

2+

Odpowiedzialna konsumentka, odpowiedzialny konsument.

Publikacja powstała w ramach projektu “Globalnie, czyli odpowiedzialnie” jako rozwijanie i upowszechnianie dorobku projektu “Ekonomia jest kobietą”. Materiał pokazuje szereg aspektów powstawania, konsumpcji i utylizacji produktów, z których korzystamy codziennie. Ważna pozycja dla każdego, kto jest zainteresowany zagadnieniami bardziej odpowiedzialnej konsumpcji.

Powstanie materiału zostało dofinansowane w ramach środków Polskiej Pomocy Ministerstwa Spraw Zagranicznych 2015.

0

Poradnik organizatora biwaku

Niniejszy poradnik został stworzony przede wszystkim z myślą o tych instruktorach, którzy po raz pierwszy będą pełnić funkcję komendanta biwaku harcerskiego. Zawiera podstawowe informacje na temat organizacyjnej i programowej strony przedsięwzięcia.

Treść poradnika powstała m.in. w oparciu o materiały wypracowane podczas warsztatów z organizacji biwaków, zorganizowanych przez HZKK Hufca Beskidzkiego.

1+

Zastęp się

To nie jest poradnik, który ma być teoretycznym wykładem na temat działania systemu zastępowego. Taką wiedzę teoretyczną dostaniecie na kursie drużynowych, znajdziecie ją też w innych poradnikach ( np. System zastępowy Rolanda Phillipsa). Chcę przede wszystkim pokazać Wam praktyczne rozwiązania, podzielić się swoim doświadczeniem z pracy z zastępami.

0

Lista lektur – kurs podharcmistrzowski

Lista ta powstała w ramach pogłębienia treści, które mamy w standardach kursu phm. Do każdego bloku dopasowałam książki, filmy i cytaty, które pasują do danego tematu, ale przede wszystkim, które mogą wnieść do niego coś więcej. Praca z dodatkowymi źródłami na kursach pozwala nam na osadzenie tego co robimy, w szerszym kontekście. Nie tylko możemy przekazać wiedzę, ale w jakiś sposób otworzyć drzwi do zgłębiania czegoś nowego.

Nie należy traktować tego wzoru jako kanon idealny. To zupełnie arbitralny zbiór – mój i kilkunastu kształceniowców ze związku, których zapytałam o radę. Wierzę, że wybrane przez nas pozycje wniosą coś dobrego, ale na pewno nie jest to zamknięta lista i można by polecić ich dużo, dużo więcej.

W każdym temacie wybrałam po jednej książce i jednym filmie, które opisałam kilkoma słowami, żeby przedstawić, dlaczego w dobry sposób nawiązują do treści kursu. Starałam się przede wszystkim zaciekawić, a nie przedstawiać streszczenie, dlatego można czytać bez obaw o spoilery.

Życzę owocnej pracy na kursach, przyjemnej lektury i przyjemnego oglądania 🙂

1+

Porozmawiajmy o ZHP

Po co to harcerstwo?

Co robicie na zbiórkach?

Biegacie ciągle po lesie?

Z takimi pytaniami instruktorzy ZHP spotykają się na co dzień. Zadają je rówieśnicy, rodzice harcerzy, dyrektorzy szkół. Idealne odpowiedzi nie istnieją, ale są rzeczy, które możemy zrobić i powiedzieć, by przedstawić sedno naszej działalności. Przy okazji realizowania próby podharcmistrzowskiej postanowiłam przygotować zbiór rad i dobrych praktyk, które przydadzą się na początku ścieżki instruktorskiej i nie tylko. Wszystkie przykłady, czy rady, oparte są na moim doświadczeniu jako instruktora. Mam nadzieję, że przygotowany przeze mnie materiał będzie dla Was cenną pigułką wiedzy.

0

Czarny szlak. Zbiór poradników dotyczących pracy ze specjalnościami w ZHP

Poradnik jest adresowany do wszystkich drużynowych i instruktorów – zarówno drużyn specjalnościowych jak i tych, które dopiero poszukują pomysłu na specjalność, czy też chcą na zbiórce “skorzystać” z jakiejś specjalności – czyli tzw. “zielonych”.
W naszym poradniku znajdziecie informacje o specjalnościach do tej pory jeszcze nie obiętych poradnikami z serii Biblioteczka Harcerskich Specjalnosci, w ramach której ukazały się już i znajdują się pod następujacym linkiem – http://cbp.zhp.pl/poradniki/biblioteczka-harcerskich-specjalnosci/   – Harcerskie drużyny wodne  – Harcerscy spadochroniarze  – Harcerskie druzyny jeździeckie – Wspinaczka czyli droga do marzeń.
Zachęcamy do lektury zarówno obecnego opracowania, jak i wcześniejszych poradników, poznania harcerskich specjalności i wplatania ich w program waszych zastępów i drużyn.

3+

Wzór diagramu Gantta w ujęciu rocznym

Wzór diagramu został zamieszczony jako załącznik do propozycji programowej “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

2+

Wzór diagramu Gantta w ujęciu dwudniowym

Wzór diagramu został zamieszczony jako załącznik do propozycji programowej “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

0

Wzór planeru

Planer jest autorstwa phm. Aleksandry Nowak wypracowany po konferencji “Impuls – planuj w związku” jest  załącznikiem do propozycji programowej “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

1+

Przykładowy wypełniony diagram Gantta w ujęciu rocznym

Poniższy wypełniony diagram stanowi załącznik do propozycji “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

0

Przykładowy wypełniony diagram Gantta w ujęciu dwudniowym

Poniższy wypełniony diagram stanowi załącznik do propozycji “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

1+

Wypełniony planer z konferencji “Impuls – planuj w Związku”

Wypełniony planer jest załącznikiem do propozycji “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

1+

Impuls! – Planuj w Związku!

W dniu 14 lutego 2015 roku w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim odbyła się  Ogólnopolska Konferencja Instruktorska – „IMPULS – Planuj w Związku”. Podczas walentynkowego spotkania blisko 80 Instruktorów z całej Polski miało okazję pochylić się  nad istotnym problemem planowania na różnych szczeblach ZHP. Organizatorem konferencji był Wydział Inspiracji i Poradnictwa Głównej Kwatery ZHP.

Materiały filmowe z konferencji:

Materiały graficzne z konferencji:

  • http://bit.ly/1Ano1WY
1+

Planowanie od podstaw!

Poradnik przedstawiający w prostych słowach podstawy planowania. Jeśli chcesz przygotować program drużyny, albo przeprowadzić zajęcia na kursie przewodnikowskim na ten temat, warto abyś zaczął swoją pracę od pochylenia się nad tym materiałem.

1+

Zmieniają się czasy, a wraz z nimi i ludzie

Artykuł stanowi poprawiony i uzupełniony zapis referatu, jaki hm. Sławomir Postek wygłosił podczas trzech zorganizowanych przez Radę Naczelną konferencji instruktorskich poświęconych wartościom zawartym w Prawie Harcerskim. Tekst poświęcony jest wybranym skutkom przemian, które zachodzą w obecnym świecie, a które mogą się okazać interesujące dla organizacji wychowawczej.

0

Praca z Bohateren – Bohater żywy czy martwy?

Głównym celem opracowania jest przedstawienie korzyści płynących z pracy z Bohaterem, która powinna być źródłem inspiracji dla osób poszukujących pomysłu dla swojego środowiska.

Niniejsza praca została napisana na podstawie ankiety w ramach próby instruktorskiej na stopień Harcmistrza.

1+

Poradnik dla kandydatów na stopień przewodnika i opiekunów prób

Wyprawa na szczyt “INSTRUKTOR ZHP”

Niniejsze opracowanie przeznaczone jest zarówno dla osób, które zamierzają otworzyć próbę przewodnikowską, jak i dla opiekunów prób na pierwszy stopień instruktorski. Omówienie tego tematu zostało zainspirowane brakiem jego kompleksowego i aktualnego ujęcia w harcerskiej literaturze.

W poradniku zostały przedstawione wszystkie etapy próby – począwszy od podjęcia decyzji o jej otwarciu, wyboru opiekuna i stworzenia programu, poprzez etap realizacji, aż do momentu jej zamknięcia. Ostatni rozdział zawiera podstawowe wskazówki dla opiekunów prób.

 

7+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Niemała sztuka. wyd. 2

Poradnik dla kadry drużyn wędrowniczych, poszerzony i uaktualniony. Zawiera niezbędną wiedzę do prowadzenia drużyny wędrowniczej.

2+

Users who have LIKED this post:

  • avatar