Chcieć to móc

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto:  Bardzo ważnym elementem rozwoju młodego człowieka jest ukorzenienie w nim postaw społecznych odpowiednich w społeczeństwie. Pokazanie, że należy pomagać innym ludziom oraz że taka pomoc daje również wiele korzyści dla nas samych. Wzbudzenia aktywności w młodych dziewczętach zaowocuje w przyszłości lepszą pracą i wieloma doświadczeniami.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Znajdźcie osoby w okolicy, które potrzebują pomocy np. opieka nad ludźmi starszymi. Pomóżcie!
  2. Rozpiszcie projekt pod hasłem „Pomagam bo chce”.
  3. Stwórzcie sprawność o pomocy innym i wprowadźcie w swojej drużynie.
  4. Stwórzcie w ciekawej formie dekalog pomagania innym.
  5. Nagrajcie filmik zachęcający młodych ludzi do pomocy innym.
0
Autor:
pwd. Katarzyna Jagoda
Chorągiew Śląska, Hufiec Częstochowa
Recenzent:
hm. Anna Książek
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • widziała jak można pomóc innym
  • wiedziała co oznaczają pojęcia: altruizm, empatia, filantropia, humanitaryzm
  • umiała określić emocje, których dostarcza pomaganie
  • wiedziała dlaczego warto pomagać
  • umiała określić czy chce pomagać innym i w jaki sposób
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Wartości harcerskie
Uszczegółowienie:

Ekonomia - filantropia
Zakres tematyczny:

  • Pomoc innym
Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
min
6
opt
16
maks
20
90 min.
Prowadzących: 1
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

pomieszczenie plus miejsce na zewnątrz
Wymagane materiały:

Bristol, szary papier, markery, kredki, tasiemki zasłonięcia oczu, wydruki z załączników, ewentualnie koperty.

Przebieg
1
15 min.
Wprowadzenie
Forma: pogadanka
Prowadząca wprowadza dziewczęta w temat pomocy innym, dzielenia się z innymi dobrem, na podstawie przeczytanego cytatu:
NIE BĄDŹ OBOJĘTNYM

Pewna czternastoletnia dziewczynka napisała kiedyś w swoim dzienniczku:
"Jesteśmy ludźmi przyszłości, to my musimy ulepszać sytuację.
Najgorszą rzeczą jest nic nie robić i patrzeć,
jak ten biedny świat się rozpada.
Wołamy: niech żyje pokój : a prowadzimy wojnę.
Powtarzamy: precz z narkotykami : a zabijamy sprawiedliwych.
A przecież nie jest postanowione, że nie można skończyć z tym wszystkim.

Chciałabym Ci powiedzieć,
jeżeli jesteś smutny z powodu nienawiści w świecie,
nie płacz i nie trać nadziei, ale zrób coś,
nawet coś małego!"

http://www.zosia.piasta.pl/opowiadania.html
Prowadząca zadaje pytania:
Zadaje pytania:
- czy w dzisiejszym świecie ludzie są obojętni
- co zrobić, żeby zmienić taka postawę
- jak my same postępujemy
- jakich emocji dostarcza nam pomaganie
2
10 min.
Zaufanie wobec drugiej osoby
Forma: ćwiczenie
Uczestniczki dobierają się w pary, jedna z nich związuje drugiej tasiemkę na oczach tak, żeby nic nie widziała, następnie przeprowadza ją przez tor przeszkód. Następnie dziewczęta zamieniają się zadaniami. Po skończonym ćwiczeniu wymieniają się wrażeniami, rozmawiając o zaufaniu – czy łatwo było zaufać, co im pomagało, co utrudniało? Czy zaufanie jest ważne i dlaczego? Jak ma się zaufanie do pomagania innym?
3
5 min.
Podział na grupy
Forma: ćwiczenie
Rozdanie karteczek z różnymi kolorowymi iskierkami (Załącznik nr 1), dziewczęta, zaczynają grupować się w zależności od koloru iskierki.
4
20 min.
Szukając aktywności
Forma: Gra
Dzielimy uczestniczki na 4-6 osobowe zespoły i tłumaczymy zasady gry:
Do przeprowadzenia gry możemy użyć kopert w których umieszczone będą hasła, lub jeśli posiadamy dużą kadrę bądź osoby, które mogą pomóc w organizacji, mogą oni ustawić się na punktach i dodatkowo dać do wykonania różne zadania dla grupy: np. ułożyć rym z słowem pomagamy, zaśpiewać piosenkę o pomocy, narysować rysunek jak można pomóc, zaprojektować medal dla osób, które pomagają itp.
Koperty porozkładane są po świetlicy bądź okolicy. Uczestniczki na początku dostają informację, że szukają koperty z czarnym numerem (każda grupa ma przypisany swój własny numer), a następnie poszukują według informacji umieszczonych na każdej kolejnej kopercie. Zabierają każdą kopertę z zawartości, a następnie układają logo organizacji. Potem każda z ekip wypowiada się czy zna podaną organizację i czy kiedykolwiek brała udział w jakieś akcji przez nią organizowanych (Załącznik nr 2)
5
20 min.
Definicje
Forma: dyskusja
Zadanie w grupach: każda z nich dostaje jedno z słów, które ma napisać definicję
altruizm, empatia, filantropia, humanitaryzm. Następnie prezentują definicję reszcie i wspólnie zastanawiają się nad wartością i ważnością danego słowa. Pod koniec prowadząca czyta definicję słownikową (Załącznik nr 3).
6
20 min.
Pomagam bo warto
Forma: plakat
Dziewczęta dobrane w grupy tworzą plakat pod hasłem „Pomagam bo warto”. Plakat jest podsumowanie spotkania i wcześniejszych dyskusji (prowadząca chodzi między grupami pomagając jeśli uczestniczki będą miały jakieś trudności lub wątpliwości). Grupy prezentują swoją pracę. Warto powiesić plakat w sali, gdzie odbywają się zajęcia lub na korytarzu ewentualnie zrobić zdjęcie i zamieścić na stronie internetowej.
7
5 min.
Podsumowanie
Prowadząca podsumowuje spotkanie zbierając to, co się wydarzyło i czego dowiedziały się uczestniczki.
Załączniki
1
Załącznik 1

Kopii:
4
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Podział na grupy
2
Załącznik 2

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Szukając aktywności
3
Załącznik 3

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Definicje
Pobierz wszystkie załączniki