Co w tych śmieciach?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto:  Nasz świat zostaje dosłownie zasypany odpadami, na czym bardzo cierpi nasze środowisko i my sami. A przy niewielkim wysiłku można tak zmienić nasze codziennie zachowania, by znacznie zmniejszyć ilość produkowanych odpadów. Scenariusz wskazuje na zachowania charakterystyczne dla świadomej konsumpcji, które każda z nas od zaraz może wprowadzić w życie.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Stwórzcie dekalog świadomej konsumentki.
  2. Wprowadźcie w życie postanowienia z ostatniego punktu spotkania. Zapisujcie na bieżąco postępy, ale i trudności. Podzielcie się nimi z innymi osobami w grupie.
  3. Zorganizujcie wymianę niepotrzebnych Wam rzeczy (ubrań, książek) – zamiast wyrzucać i kupować nowe wymieńcie je z innymi osobami!
  4. Stwórzcie pracownie prezentów (np. świątecznych, urodzinowych) wykorzystując w niej tylko „śmieci” i pozornie nieprzydatne przedmioty.
  5. Znajdźcie w Waszej miejscowości miejsca, w których można naprawiać przedmioty (np. buty, parasolki, komputery), zaznaczcie je na mapie.
  6. Zorganizujcie happening/warsztat/spotkanie na temat świadomej konsumpcji dla wybranej grupy.
  7. Narysujcie portret świadomej konsumentki, zaznaczając na nim czym się ona charakteryzuje.
  8. Wprowadźcie zasadę 3R (reuse, reduce, recycle) do pracy Waszej grupy. Przez kilka tygodni zapisujcie co udało Wam się osiągnąć. Monitorujcie postępy, zastanawiajcie się co jeszcze można zrobić?
1+
Autor:
hm. Anna Książek
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Recenzent:
hm. Agata Erhardt-Wojciechowska, ZOKK
Chorągiew Stołeczna, Hufiec Pruszków
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • potrafiła wskazać zachowania ekologiczne i charakterystyczne dla świadomej konsumpcji
  • wiedziała jak prawidłowo segregować śmieci
  • znała i rozumiała zasadę 3R (reuse, reduce, recycle)
  • zmotywowana do świadomej konsumpcji i wprowadzenia zmian w swoim życiu
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
Uszczegółowienie:

Ekonomia - świadoma konsumpcja
Zakres tematyczny:

  • świadoma konsumpcja - zasada 3R, segregacja śmieci
Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
min
6
opt
16
maks
20
90 min.
Prowadzących: 1
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

pomieszczenie
Wymagane materiały:

Wydrukowane załączniki, długopis dla każdej uczestniczki, zawartość (przykładowego) kosza na śmieci, worki lub narysowane kosze w różnych kolorach (zielony, biały, żółty, niebieski, czarny), przykładowe odpady do segregacji (lub ich nazwy wydrukowane z załącznika).

Przebieg
1
10 min.
Bingo
Forma: ćwiczenie
Każda uczestniczka otrzymuję kartę do ćwiczenia „Bingo” (załącznik 1). Jej zadaniem jest znalezienie na sali osoby, która spełnia dane kryterium (na przykład w jej domu używa się wielorazowych toreb, zamiast plastykowych jednorazówek). Imię osoby wpisujemy w daną rubrykę. Wygrywa osoba, która najszybciej wypełni wszystkie pola imionami, przy czym daną osobę można wpisać do tabelki tylko raz, imiona nie mogą się powtarzać.
2
10 min.
Czym są odpady
Forma: praca w grupach
Zapytaj uczestniczki czym są odpady, z czym im się kojarzą? Zapisuj wszystkie odpowiedzi na dużym arkuszu papieru. Następnie podziel uczestniczki na 4-5 osobowe zespoły i poproś każdą grupę by korzystając z pomysłów i sformułowań wypisanych wcześniej stworzyła własną definicję słowa odpad. Po kilku minutach przedstawicielki grup prezentują swoje definicje.
3
30 min.
Co jest w naszym koszu na śmieci?
Forma: praca w grupach
W tej części spotkania będziecie pracować nad przykładowym koszem na śmieci. Jeśli macie taki w sali, w której pracujecie i możecie z niego skorzystać, to dobrze. Jeśli nie, prowadząca przygotowuje przykładową zawartość kosza na śmieci i przynosi na zajęcia.
Dzielimy uczestniczki na kilkuosobowe grupy. Każda grupa uważnie przygląda się zawartości kosza i zastanawia, czy wszystkie odpady muszą iść na wysypisko śmieci? Czy jest jakaś inna droga? Grupy zapisują wszystkie pomysły na papierze. Prowadząca dopytuje jeśli jest taka potrzeba. Pytania pomocnicze: czy da się jeszcze w jakiś sposób ten przedmiot wykorzystać, czy może on być komuś potrzebny, czy można było zrobić coś wcześniej, żeby tych odpadów było mniej itp. Zwróć uwagę, by odpowiedzi uczestniczek były dość konkretne, np. książkę można oddać do biblioteki, zabawkę można podarować młodszemu dziecku, torbę można wyprać i zszyć, zamiast napoju w puszce można było kupić w butelce zwrotnej itp.
Po kilku minutach grupy prezentują swoje odpowiedzi. Razem staramy się je nieco usystematyzować i podzielić na kategorie (np. odpowiedzialne i przemyślane zakupy, unikanie zbędnych opakowań, podarowanie niepotrzebnych przedmiotów innym osobom itd.). Następnie we wspólnej dyskusji ułóżcie z poszczególnych kategorii piramidę – na jej szczycie znajdzie się rozwiązanie najlepsze z punktu widzenia świadomej konsumpcji, na samym dole to, które w najwyższym stopniu obciąża środowisko.
Podsumowując ćwiczenie zapoznaj uczestniczki z zasadą 3R (załącznik 2). Porozmawiajcie chwilę o tym, czy metoda ta może być skuteczna z punktu widzenia świadomej konsumpcji oraz czy łatwo jest wprowadzić ją w życie?
4
10 min.
Jak segregować śmieci?
Forma: praca w grupach
Powiedziałyśmy, że jedną z zasad świadomej konsumpcji jest segregowanie śmieci. Ale jak robić to prawidłowo? Prowadząca w różnych miejscach sali umieszcza worki na śmieci lub narysowane kosze w pięciu różnych kolorach (niebieski, żółty, zielony, biały, czarny). Każda grupa otrzymuje różnego rodzaju odpady (lub karteczki z wypisanymi nazwami odpadów – załącznik 3). Zadaniem grupy jest rozejście się po sali i umieszczenie odpadów w odpowiednim worku/koszu. Następnie wspólnie sprawdzamy i dyskutujemy, czy odpady znalazły się w odpowiednim miejscu? (uwaga: zasady segregacji różnią się nieco w zależności od miejsca zamieszkania, dopasuj przed spotkaniem to ćwiczenie do zasad obowiązujących w Twojej miejscowości).
5
10 min.
Zagadka logiczna
Forma: praca indywidualna/w parach
Bardzo ważne jest segregowanie śmieci i znajomość zasad, jak jednak wiemy z poprzedniej części spotkania – to nie wszystko! Zobaczmy jak inne dzieci radzą sobie ze świadomą konsumpcją. Rozdaj uczestniczkom zagadkę logiczną (załącznik 4). Uczestniczki mogą wykonywać ją indywidualnie lub w parach. Daj im kilka minut na rozwiązanie, a następnie sprawdźcie razem wyniki.
6
20 min.
W trosce o środowisko - podsumowanie zajęć
Forma: ćwiczenie
Podsumowując zajęcia każda uczestniczka kończy zdania w krótkiej ankiecie „W trosce o środowisko”(załącznik 5). Następnie dzieli się z innymi uczestniczkami swoimi postanowieniami oraz generalnymi wrażeniami na temat spotkania. Na koniec postanawiamy co my jako grupa możemy od dziś zacząć robić aby trzymać się zasady 3R (np. segregować śmieci w sali, wymyślać dodatkowe zastosowanie odpadów, używać materiałów oszczędnie, itd.)
Załączniki
1
Załącznik 5

Kopii:
6
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: W trosce o środowisko - podsumowanie zajęć
2
Załącznik 1

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Bingo
3
Załącznik 2

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Co jest w naszym koszu na śmieci?
4
Załącznik 3

Kopii:
2
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: 4. Jak segregować śmieci?
5
Załącznik 4

Kopii:
16
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Zagadka logiczna
Pobierz wszystkie załączniki