Czy dziewczyna może zostać strażakiem?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto:  Uczestniczki dowiedzą się czym są stereotypy i jak z nimi walczyć w codziennym życiu. Przyswoją wiedzę na temat kobiet, które osiągnęły sukces w wybranych dziedzinach. Dodatkowo każda z uczestniczek będzie  miała okazję zwrócić uwagę na swoje mocne strony oraz na możliwości ich wykorzystania we własnym rozwoju.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl).

  1. Spotkajcie się z jakąś niezwykłą kobietą w waszym otoczeniu. Może gdzieś niedaleko pracuje kobieta-strażak? Albo pani naukowiec? Może policjantka, która na co dzień wykonuje bardzo niebezpieczną pracę?
  2. Poszukaj informacji o kobiecie, która dokonała czegoś naprawdę niezwykłego- była wielką królową, niezwykłą sportsmenką, odkryła coś nieprawdopodobnego. Opowiedz o niej innym dzieciom.
  3. Przygotuj album marzeń. Umieść w nim wszystkie swoje wielkie marzenia na przyszłość. Chcesz zdobyć Mount Everest? Zostać najszybszą biegaczką świata? Nie bój się marzyć! Pamiętaj, żeby nie spocząć tylko na marzeniach- w albumie umieść też sposoby i plany na to, jak te wizje możesz zrealizować i co możesz zrobić, by stały się Twoim udziałem. Opowiedz o tym innym osobom!
  4. Przygotujcie krótką prezentację na temat kobiety która dokonała czegoś wielkiego- forma dowolna, to może być teatrzyk, opowieść z podziałem na role, co tylko podpowie Wam kreatywnośc. Przedstawcie swoją bohaterkę podczas szkolnego apelu, w pobliskiej świetlicy lub przedszkolu.
  5. Poszukaj wielkich kobiet w Twojej rodzinie! Każdy mały-wielki czyn ma znaczenie! Może Twoja prababcia była sanitariuszką albo łączniczką w czasie wojny? Albo babcia była najlepsza w szkole w matematyce? Może twoja mama wygrywała wszystkie zawody sportowe? Koniecznie opowiedz innym uczestniczkom o tym, czego dowiedziałaś się na temat osiagniec kobiet w twojej rodzinie!
0
Autor:
Dagmara Adamska
Chorągiew Śląska, Hufiec Ruda Śląska
Recenzent:
hm. Anna Książek
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • rozumiała pojęcie równouprawnienia
  • znała swoje mocne strony wynikające z osobowości a nie płci
  • potrafiła wymienić kobiety, które osiągnęły sukces w nietypowych dla płci dziedzinach
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Zawody i profesje
Uszczegółowienie:

Ekonomia: moja przyszłość ekonomiczna
Zakres tematyczny:

Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
min
10
opt
20
maks
30
90 min.
Prowadzących: 1
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

pomieszczenie
Wymagane materiały:

duże kartki (a3), kleje, nożyczki, mazaki, kredki, taśma klejąca

Przebieg
1
10 min.
Powitanie
"Pajęczynka dobrych myśli"- uczestniczki siadają w kręgu, prowadząca trzyma kłębek włóczki. Trzymając w dłoni jego końcówkę rzuca kłębek do wybranej uczestniczki, mówiąc jednocześnie co miłego spotkało ją w minionym tygodniu. Kolejna uczestniczka łapie kłębek, chwyta nitkę i trzymając ją, odrzuca kłębek do następnej osoby również dzieląc się miłym przeżyciem. Zabawa trwa do stworzenia pajęczynki łączącej wszystkie uczestniczki.
2
10 min.
Gawęda
Prowadząca opowiada uczestniczkom historię kilku chłopców, którzy bawili się w strażaków. Wraz z nimi chciała bawić się młodsza siostra jednego z nich, niestety chłopcy odmawiali argumentując, że nie może być strażakiem, ponieważ jest dziewczyną. Po pewnym czasie na łące, na której bawiły się dzieci, wybuchł pożar, który zajął się od pustej butelki. Chłopcy uciekli i tylko dziewczynka zachowała zimna krew, pobiegła po dorosłych i zapobiegła tragedii (załacznik 1).
3
5 min.
Rozmowa
Prowadząca rozmawia z dziećmi o usłyszanej przez nich historii
-jak postąpili chłopcy?
-dlaczego uważali, że dziewczynka nie może się z nimi bawić?
-czy są kobiety, które wykonują zawody kojarzone z mężczyznami?
-czym jest równouprawnienie?
4
10 min.
Powódź
Forma: zabawa ruchowa
Prowadząca zachęca uczestniczki, żeby same sprawdziły czy są dość zwinne, szybkie i sprawne, żeby poradzić sobie z poważnymi wyzwaniami, na jakie może natrafić strażak w swojej pracy. Na hasło "powódź" dzieci siadają na krzesełkach z nogami do góry, "pożar" to ucieczka do schronu- dotknięcie ścian, "huragan" to położenie się na ziemi z głową schowaną w ramionach. Prowadząca wykrzykuje na zmianę hasła, dzieci wykonują polecenia metodą "kto pierwszy ten lepszy". Można modyfikować polecenia i zadania do wykonania w zależności od potrzeb.
5
20 min.
Reklama
Forma: gry i ćwiczenia
Przekonajmy tych chłopców, że kobiety mogą być świetne w tym co robią i nie ma dla nich ograniczeń tak samo jak dla mężczyzn. Zastanawiamy się wspólnie jak to zrobić i wybieramy reklamę. Każda grupa otrzymuje jedną z postaci (załącznik 2) i przygotowuje plakat promujący tę postać i jej osiągnięcia na podstawie materiałów. Wymyślamy hasło "reklamowe", ozdabiamy, prezentujemy dokonania.
6
10 min.
Wszystkie osoby, które...
Forma: zabawa ruchowa
Każda z nas jest niezwykła i niezależnie od płci ma swoje mocne i słabe strony, ulubione czynności i zainteresowania. Często chłopcy i dziewczynki takie same, czasem bardzo różne, czasem to dziewczynki są lepsze od chłopców w sporcie. Żeby przekonać się, jakie mamy nasze zainteresowania, cechy, bawimy się w "sałatkę owocową". Dzieci siadają na krzesłach (lub oznaczonych miejscach na ziemi), jeden pozostaje w środku, wypowiada hasło "wszystkie osoby, które..." i np: lubią biegać, są dobre w matematyce, świetnie jeżdżą na rowerze. Po tym poleceniu wszystkie dzieci do których odnosi się to stwierdzenie wstają i zamieniają się miejscami, osoba ze środka również szuka miejsca dla siebie. Zuch, dla którego zabraknie miejsca wchodzi do środka i zabawa zaczyna się od początku.
7
15 min.
W czym jestem dobra?
Forma: gry i ćwiczenia
W czym ja jestem dobra? Jakie są moje cechy? Każda grupa otrzymuje zestaw pozytywnych cech (załącznik 3). Każda z cech umieszczona jest na osobnej kartce z miejscem poniżej na wpisanie imion. Jedno dziecko odczytuje cechę, następnie cała grupa zastanawia się, do którego z dzieci ona pasuje i dopisują imię/imiona na kartce. Pod koniec każda z grup prezentuje swoje cechy oraz osoby, które do nich dopasowały. Wspólnie zastanawiamy się, do jakich ciekawych i nietypowych zawodów/ról społecznych takie cechy mogłyby być przydatne. UWAGA! Należy zadbać, żeby każda uczestniczka miała przyporządkowaną przynajmniej jedną cechę!
8
10 min.
Podsumowanie
Uczestniczki w kole razem wymyślają gawędę z początku zbiórki od nowa, tym razem jednak chłopcy pozwalają bawić się dziewczynce ze sobą. Po kolei każde dziecko dopowiada jedno zdanie tworząc opis ich przygód.
Załączniki
1
Załącznik 3

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: W czym jestem dobra?
2
Załącznik 1

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Gawęda
3
Załącznik 2

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Reklama
Pobierz wszystkie załączniki