Czy każda praca się opłaca – kim będę w przyszłości?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Praca jest ważnym elementem życia każdego człowieka, dlatego warto od najmłodszych lat kształtować swój wybór. Kariera zawodowa odgrywa dużą rolę w realizacji celów, marzeń jaki i rozwoju człowieka, a poniższe zajęcia mają na celu ukształtować drogę do doskonałego wyboru.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl).

  1. Przeprowadź wywiad z osobą wykonującą zawód, który chciałabyś mieć w przyszłości.
  2. Dowiedz się jakie umiejętności trzeba mieć by wykonywać zawód, w którym chciałabyś pracować, przedstaw koleżankom te umiejętności w formie rysunku lub scenki.
  3. Dowiedz się w jakich miejscach może pracować osoba wykonująca Twój wymarzony zawód, zaprezentuj listę miejsc (np. w formie rysunków) swoim koleżankom z klasy/gromady.
  4. Przygotuj dla gromady/klasy krótką zabawę, która pokaże innym dzieciom na czym polega zawód, który chciałabyś wykonywać w przyszłości.
  5. Zapytaj pięciu wybranych osób (np. z rodziny albo klasy) jaki ich zdaniem zawód najbardziej do Ciebie pasuje, dopytaj dlaczego.
2+
Autor:
phm. Joanna Koszek
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Recenzent:
hm. Anna Książek
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • wiedziała, co to jest praca
  • lepiej rozumiała swoją rolę w przyszłości
  • samodzielnie zdobywała informację o interesujących zawodach
  • potrafiła wskazać słabe i mocne strony wymarzonego zawodu
  • znała znaczenie pracy w życiu człowieka
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Zawody i profesje
  • Inne
Uszczegółowienie:

Ekonomia - moja przyszłość ekonomiczna
Zakres tematyczny:

  • Wybór zawodu
Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
min
10
opt
20
maks
30
90 min.
Prowadzących: 1
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

pomieszczenie
Wymagane materiały:

Krzyżówka, karteczki z zagadkami, woreczek, układanki z fotografii, kartki, karteczki, długopisy, mazaki, kredki, czasopisma, kleje, nożyczki.

Przebieg
1
10 min.
Wprowadzenie
Forma: zagadki
Na początku osoba prowadząca wprowadza do tematu zajęć poprzez wspólne rozwiązywanie zagadek. W przygotowanym wcześniej woreczku znajdują się karteczki z zagadkami (Załącznik nr 1). Wybrane dzieci losują karteczkę i odczytują zagadkę, zadaniem uczestniczek jest odgadnięcie przedstawionego zawodu.
2
10 min.
Praca/zawód
Forma: dyskusja
Swobodne wypowiedzi uczestniczek na zadane przez prowadzącego pytania. Prowadząca zajęcia zadaje pytanie:
- Co to jest praca?
- Po co ludzie pracują?
- Jakie znacie zawody ?
- Jakie zawody wykonują wasi najbliżsi ?
- Jakie zawody potrzebne są nam w życiu ?
- Jakie zawody są według was najniebezpieczniejsze ?
- Jakie zawody dla was są najciekawsze ?
- Kim chciałybyście zostać w przyszłości ?

Podsumowując prowadząca wyjaśnia dzieciom terminy praca oraz zawód.
3
10 min.
Rodzaje zawodów
Forma: układanka
Uczestniczki podzielone na grupy 5 osobowe układają puzzle przedstawiające poszczególne zawody, następnie zadaniem uczestniczek jest wymyślić jak najwięcej cech charakteru dla danego zawodu. Np. Lekarka – odpowiedzialna, mądra, pracowita, cierpliwa, wrażliwa. Aktorka – przebojowa, uzdolniona, pewna siebie, zabawna.
Obrazki zawodów w załączniku nr 2 - należy pociąć w puzzle.
4
15 min.
Kalambury
Forma: zabawa
Grupę uczestniczek dzielimy na dwie grupy. Grupy siadają w dwóch odrębnych miejscach. Wybierają zawód. Następnie każda z grup deleguje swoją przedstawicielkę do drugiego zespołu. Ma ona za zadanie bez używania słów przedstawić przeciwnej grupie dany zawód. Zadaniem zespołu jest odgadnięcie nazwy zawodu. Potem zawód odgaduje druga grupa.
5
5 min.
Po co pracować?
Forma: burza mózgów
Po co pracować i dlaczego warto pracować oraz jakie korzyści wynikają z pracowania?
W grupach 5 osobowych przeprowadzana jest burza mózgów. Dzieci zapisują swoje pomysły na karteczkach i przyklejają na odpowiednich planszach - wcześniej przygotowanych przez prowadzącego, np. ogrodniczka, lekarka, nauczycielka, policjantka, sprzedawczyni, przedszkolanka, architektka, itp.
6
5 min.
Czynniki wyboru dobrego zawodu
Forma: dyskusja "słoneczko"
Czynniki wyboru dobrego zawodu. Uczestniczki otrzymują karteczkę na której zapisują jeden czynnik, który ich zdaniem jest najbardziej decydujący podczas wyboru zawodu. Następnie karteczki przypina się do tablicy, odpowiednio je przy tym grupując, albowiem karteczki z takim samym lub podobnym zapisem przypina się w tym samym miejscu – na jednym „promyku słońca”. Np. zdrowie, czy będzie praca w tym zawodzie, pasja i zainteresowanie, ramy czasowe, itp.
7
10 min.
Jaki zawód dla Ciebie?
Forma: ćwiczenie
Każde dziecko ma przypiętą na plecach kartkę A4, a w ręku trzyma pisak. Ćwiczenie polega na tym, iż dzieci nawzajem piszą kolegom na plecach nazwę zawodu (jednym wyrazem – bez rozpisywania się i uzasadnienia), jaki ich zdaniem najbardziej pasuje do danej osoby. Każda uczestniczka pilnuje, aby napisać wszystkim na karteczkach. Następnie dzieci zdejmują kartki i czytają opinie innych.
8
15 min.
Tworzenie autoportretu zawodowego
Forma: praca plastyczna
Dzieci wykonują plakaty na dużych arkuszach papieru. Rysują na nich siebie wykonujących wybrany zawód, prezentując również strój i rekwizyty charakterystyczne dla tego rodzaju pracy.
9
10 min.
Podsumowanie
Omówienie autoportretów dzieci i dokonanych wyborów.
Załączniki
1
Załącznik 1

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Wprowadzenie
2
Załącznik2

Kopii:
4
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Rodzaje zawodów
Pobierz wszystkie załączniki