Czy tylko przedsiębiorczynie mogą być przedsiębiorcze? (Jak odejść od schematów myślenia i wyjść z pudełka…)

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto:  Pojęcie przedsiębiorczości kojarzy się przede wszystkim z zakładaniem własnej firmy czy prowadzeniem biznesu. Jednak sama w sobie przedsiębiorczość wiąże się z codziennym dostrzeganiem szans do działania i wykorzystywaniem ich. Do bycia przedsiębiorczą przede wszystkim potrzebne jest spojrzenie na każdą sytuację w kilku perspektyw i umiejętność zadawania pytań.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Zapoznajcie się z postaciami kobiet biznesu z całego świata. Odnajdźcie po jednej z każdego kontynentu.
  2. Stwórzcie ofertę partnerską/ sponsorską, którą wykorzystacie w celu nawiązania współpracy z konkretnym przedsiębiorcą/czynią.
  3. Spróbujcie założyć własny biznes- dowiedzcie się jakie formalności należy załatwić w urzędach oraz stwórzcie jego wizję i biznes plan.
0
Autor:
pwd. Małgorzata Szwed
Chorągiew Stołeczna, Hufiec Warszawa Żoliborz
Recenzent:
hm. Anna Książek
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • wiedziała czym jest przedsiębiorczość
  • umiała dostrzec w otoczeniu szanse do wykorzystania
  • potrafiła spojrzeć na otoczenie z wielu punktów widzenia
  • widziała jak osiągnęły sukces młode Polki
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Zawody i profesje
Uszczegółowienie:

Ekonomia: moja przyszłość ekonomiczna
Zakres tematyczny:

  • przedsiębiorczość
Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
min
2
opt
16
maks
20
90 min.
Prowadzących: 1
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

obojętne
Wymagane materiały:

wydruki załączników, flamastry, kartki

Przebieg
1
10 min.
Dyskusja - wprowadzenie
Usiądźcie wszystkie razem i zastanówcie się czym jest przedsiębiorczość. Zapiszcie wszystkie skojarzenia a następnie spróbujcie ułożyć definicję przedsiębiorczości i bycia przedsiębiorczą. Na koniec porównajcie stworzoną przez Was definicję z wersją zaproponowaną w załączniku 1.
2
15 min.
Mapa myśli
Stwórzcie w grupach portret kobiety przedsiębiorczej. Możecie ją narysować tworząc jej obraz i opisać cechy jakie powinna mieć. Następnie porównajcie wszystkie portrety razem i zbierzcie wszystkie najważniejsze cechy.
3
10 min.
Skojarzenia
Używając załącznika 2 spróbujcie obrazki opisać według tego co na nich dostrzeżecie od razu. Do każdego jest podana jedna odpowiedź, jednak pamiętajcie, że nie jest ona jedyną poprawną. Jako, że przedsiębiorczość jest szukaniem szans, zadanie ma na celu ukazanie wielu punktów widzenia oraz wpływu sugestii na nasz punkt widzenia. W zadaniu chodzi o pokazanie wielu możliwości spostrzegania jednej sprawy.
4
10 min.
Polskie kobiety sukcesu
Zapoznajcie się z postaciami Polskich, bizneswoman (załącznik 3) i zastanówcie się wspólnie czemu im się udało? Co sprawiło, że osiągnęły sukces w danej dziedzinie? W jaki sposób udało im się spełnić marzenia?
Wszystkie umiały dostrzec szansę i dobrze je wykorzystać, gdy nikt inny tego nie zrobił- tajemnica sukcesu to dostrzeganie szans.
5
10 min.
Burza mózgów
Wymyślcie każda indywidualnie i zapiszcie jak najwięcej zastosowań dla wybranego przez was przedmiotu. Może to być bardzo dowolna rzecz jak doniczka czy plastikowa butelka. W zadaniu chodzi o dostrzeżenie jak największej ilości zastosowań bez względu na ich zasadność. W przedsiębiorczości dostrzeganie szans w otoczeniu jest bardzo ważne. Można wyobrazić sobie, że przedmiot tniemy, zgniatamy czy tez przetwarzamy.
Przykładowo: plastikowa butelka może służyć jako
-podstawki pod stół
-wiatrak
-reflektory
-pokrycie dachu
6
20 min.
Plany biznesu
Po takim ćwiczeniu spróbujcie przełożyć niesztampowe już myślenie na biznes. Jakie szanse daje szukanie nietypowych rozwiązań w najbliższym otoczeniu? W jaki sposób można założyć własny biznes? Zastanówcie się nad tym jakie szanse są widoczne dla drużyny w waszym otoczeniu- czy jest możliwość nawiązania współpracy z jakimś sponsorem z otoczenia?
7
15 min.
Działanie
Na podstawie podjętych przemyśleń zaplanujcie dokładne działanie i wszelkie kroki prowadzące do podjęcia jak najkorzystniejszej współpracy z wybranym przedsiębiorcą. Zastanówcie się i zaplanujcie co Wasza drużyna może zaoferować w zamian oraz jak zachęcić przedsiębiorców do podjęcia współpracy akurat z Wami.
Załączniki
1
Załącznik 1

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Dyskusja - wprowadzenie
2
Załącznik 2

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Skojarzenia
3
Załącznik 3

Kopii:
2
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Polskie kobiety sukcesu
Pobierz wszystkie załączniki