Czy wszystkie zabawki są zabawne?

Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2015. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosownej licencji, o posiadaczach prawa oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej.

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons CC-BY-3.0-PL Uznanie autorstwa-3.0 Polska

Publikacja, wyraża wyłącznie poglądy autorki i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto:

Duża część dzieci w Polsce ma wiele pięknych zabawek, których reklamy otaczają nas z każdej strony. Niewiele z nich jednak wie skąd pochodzą ich zabawki oraz jak łatwo można stworzyć własną zabawkę za pomocą przedmiotów, które na co dzień mamy wokół siebie. Podczas spotkania uczestniczki zdobędą podstawowe informacje dotyczące produkcji zabawek, dostosowane do ich wieku, a także będą miały możliwość stworzenia swoich własnych zabawek.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl

  1. Zorganizujcie kiermasz, na którym wymienicie się nieużywanymi zabawkami. Zaproście osoby spoza Waszej grupy.
  2. Zorganizujcie konkurs na najciekawszą (wymyśloną!) zabawkę.
  3. Sprawdźcie z jakich krajów pochodzą inne Wasze zabawki. Zaznaczcie je na mapie.
  4. Wymyślcie swoją własną grę planszową, wykonajcie samodzielnie wszystkie potrzebne w niej elementy.
  5. Stwórzcie plakat/akcje/reklamę zachęcającą inne dzieci do tworzenia swoich własnych zabawek.
0
Autor:
hm. Anna Książek
Chorągiew Łódzka, Hufiec Hufiec Łódź Widzew
Recenzent:
hm. Agata Erhardt-Wojciechowska, ZOKK
Chorągiew Stołeczna, Hufiec Pruszków
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • Wiedziała gdzie produkowana jest znaczna część zabawek oraz co znaczy napis „Made in China”
  • Wiedziała kto i w jakich warunkach produkuje zabawki
  • Zainspirowana do tworzenia własnych zabawek
  • Miała pomysły na to jak wykorzystywać przedmioty jej dostępne do zabawy
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Inne
Uszczegółowienie:

Edukacja globalna, świadoma konsumpcja
Zakres tematyczny:

Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
min
6
opt
24
maks
30
90 min.
Prowadzących:
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

dowolne
Wymagane materiały:

Ulubione zabawki przyniesione przez uczestniczki, zabawka przyniesiona przez prowadzącą z metką wskazującą gdzie dana zabawka została wyprodukowana (najlepiej Made in China), mapa świata, wszelkie materiały potrzebne do tworzenia swoich zabawek, według wybranych wzorów (np. „śmieci”: pudełka, puszki, papier, korki; skrawki materiałów; materiały plastyczne: papier kolorowym klej, nożyczki, farby, kredki, taśma, itd.).

Przebieg
1
10 min.
Skąd są nasze zabawki?
Forma: Pogadanka
Witając uczestniczki poproś by opowiedziały o przyniesionych na spotkanie ulubionych zabawkach. Co jest w nich szczególnego? Dlaczego lubią je najbardziej? Kiedy każda osoba podzieli się swoją odpowiedzią zapytaj uczestniczki jak sądzą, skąd pochodzą ich zabawki? Żeby to sprawdzić poszukajcie wspólnie na których zabawkach jest napisany kraj ich pochodzenia? Czy mają one metki? A może w innym miejscu znajdziecie tę informację? Jeśli uda Wam się znaleźć choć jedną informacje, jeden kraj, otwórzcie mapę i spróbujcie razem znaleźć gdzie dany kraj się znajduje. Czy to daleko? Na wszelki wypadek dobrze byłoby żeby prowadząca miała ze sobą zabawkę z metką, na której widnieje napis np. made in china. Czy uczestniczki wiedzą co to znaczy?
Porozmawiajcie również chwilę o tym jakie konsekwencje ma fakt, że zabawka produkowana jest tak daleko? (zwróćcie uwagę na to, że transport zajmuje dużo czasu, kosztuje dużo pieniędzy, a spaliny samochodów czy samolotów zanieczyszczają powietrze). Czy myślicie że to dobre dla naszej planety? Dlaczego?
2
10 min.
Kto produkuje nasze zabawki?
Forma: Opowiadanie/ Pogadanka
Kiedy już znajdziecie na mapie miejsce, w którym produkowane jest większość zabawek (Chiny), opowiedz uczestniczkom jak wygląda typowy dzień pracy osoby pracującej w fabryce zabawek. Taka osoba musi bardzo wcześnie wstawać, aby zdążyć do pracy na 8.30. Pracuję bez żadnej przerwy do 12.30, kiedy to ma chwilę na zjedzenie obiadu. Obiad je na terenie fabryki, często jest on ubogi w składniki, rzadko smaczny. O 14.00 zaczyna kolejną zmianę i pracuję aż do 18.00. O 18.00 ma przerwę na kolację, ale po kolacji nie idzie do domu, tak jak większość osób w naszym kraju, ale wyrabia nadgodziny często pracując aż do północy. Większość pracowników/czek fabryki mieszka w hotelu, gdzie są długie kolejki do prysznica i toalety. Pracują oni nieraz 7 dni w tygodniu, rzadko mają dni wolne. Mimo tego jednak, że pracują tak dużo, ich pensja ledwo wystarcza na przeżycie. (na podstawie: Kupuj odpowiedzialnie zabawki. Przewodnik dla konsumentów, Polska Zielona Sieć)
Dostosuj tę opowieść do grupy z którą pracujesz. Nie bądź zbyt drastyczna, nie chodzi o to, by przestraszyć dzieci, ale by dać im pewne informacje. Po skończeniu opowieści zapytaj uczestniczki co o tym sądzą. Czy myślą, że ta osoba jest szczęśliwa? Możesz dodać, że w fabrykach często pracują osoby nastoletnie.
Podsumowując dwa pierwsze punkty spotkania spytaj uczestniczki, czy sądzą, że z punktu widzenia Ziemi oraz osób pracujących w fabrykach nasze zabawki są zabawne? A czy macie jakieś pomysły co mogłybyśmy w takiej sytuacji zrobić?
3
50 min.
Tworzymy zabawki
Forma: Zajęcia techniczne
Zaproponuj uczestniczkom jedno z możliwych rozwiązań: stworzenie własnych zabawek! Nie będą musiały one wędrować przez dwa kontynenty, nikt nie będzie też nad nimi pracował w trudnych warunkach.
Podzielcie się na trzy grupy: grupę lalkowo-teatralną, grupę gier planszowych i podwórkowych oraz grupę budowlano-konstrukcyjną (Zachęcaj dzieci do przełamywania schematów i próbowania nowych rzeczy, nie zmuszaj jednak do udziału w żadnej konkretnej grupie. Pozwól im podjąć samodzielną decyzję.). Możecie też stworzyć inne grupy według swojego uznania i wyobraźni. Opisywane tu zadania są jedynie inspiracją.
Każda z grup będzie miała 50 minut na to, by stworzyć zabawki w danej grupie tematycznej korzystając z materiałów zgromadzonych w pomieszczeniu. Możemy każdej grupie przydzielić jedną osobę straszą, prowadzącą, która będzie inspirować dzieci i proponować różne rozwiązania, możemy jednak postawić również na ich samodzielność i kreatywność i niczego nie narzucać. W załącznikach podaję różne przykłady możliwych zabawek do wykonania w każdej z grup, a także strony internetowe, z których można czerpać więcej inspiracji, jednak dzieci same w sobie mają ogromną ilość pomysłów, z których warto korzystać.
Zadaniem każdej z grup jest nie tylko wymyślenie zabawek z danej kategorii, wypróbowanie ich, ale też zaprezentowanie ich po upływie 50 minut innym grupom.
4
15 min.
Prezentacja
Forma: Prezentacja prac
Każda grupa ma 5 minut czasu na zaprezentowanie stworzonych zabawek. Może grupa lalkowo-teatralna wystawi teatrzyk, grupa gier zaproponuje grę ze stworzonymi przez siebie rekwizytami, a grupa budowlano-konstrukcyjna zaprezentuje swoje budowle i wynalazki? A może prezentacja będzie wyglądała w zupełnie inny sposób? Wszystko zależy od pomysłowości dzieci i tego, co sprawia im najwięcej radości.
5
5 min.
Podsumowanie
Forma: Pogadanka
Jak podobało się Wam dzisiejsze spotkanie? Czy lubicie stworzone przez Was zabawki? Co one Wam dają? (dobrze byłoby wyłapywać odpowiedzi dzieci, w których mówią, że zabawki dały im możliwość zrobienia czegoś samemu, wykorzystania niepotrzebnych rzeczy czy działania z innymi dziećmi). Czy te zabawki były zabawne?
Załączniki
1
Załącznik 1

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Tworzymy zabawki
Pobierz wszystkie załączniki