Droga pieniądza, czyli jak powstaje pieniądz

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Pieniądze zapłatą za pracę, jednak to w jaki sposób są wytwarzane jest niemałą tajemnicą. Zajęcia uchylające jej rombka mogą zainspirować dzieci do zadawania pytań i poznawania świata. Dzięki uczestnictwie w zajęciach dzieci będą świadome, że pieniądze nie rosną na drzewach ani nie spadają z nieba.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl).

  1. Wybierz się na wycieczkę do mennicy/banku/innej instytucji finansowej. Dni otwarte oddziałów NBP w Polsce dostępne są na stronie nbp.pl
  2. Dowiedz się jak produkowane są monety i opowiedz o tym na zbiórce
  3. Dowiedz się, co to jest pieniądz wirtualny i jak się z niego korzysta, podziel się tą wiedzą z innymi
  4. Przeprowadź wywiad z pracownikiem/pracowniczką banku lub mennicy na temat jego/jej pracy
  5. Przygotuj listę przysłów związanych z pieniędzmi (możesz je zapisać lub narysować)
  6. Dowiedz się, co to jest NBP i jaka jest jego rola.
0
Autor:
pwd. Małgorzata Gałka
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Recenzent:
hm. Anna Książek
Chorągiew Główna Kwatera
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • wiedziała jak wygląda pieniądz, kto i co się na nich znajduje (po zajęciach umie wymienić co najmniej 3 elementy znajdujące się na banknocie)
  • wiedziała gdzie produkuje się pieniądze i kto się tym zajmuje
  • widziała i rozumiała, że podrabianie pieniędzy oraz używanie podrobionych pieniędzy jest nielegalne
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Hobby i zainteresowania
  • Inne
Uszczegółowienie:

Ekonomia - zarządzanie pieniędzmi
Zakres tematyczny:

  • Droga pieniądza
Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
min
20
opt
4
maks
40
90 min.
Prowadzących: 1
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

pomieszczenie
Warunki:

Źródło zasilania prądem, miejsce na rozstawieie rzutnika i ekranu.
Wymagane materiały:

Woreczek z pieniędzmi w środku, wydrukowane wzory banknotów, ew. gotowe banknoty np. z gry Monopoly, papier, sok z cytryny, ocet, świeczki, żelazko (w zależności od wariantu tworzenia „zabezpieczeń”), rzutnik, komputer, ew. inny ekran do wyświetlenia filmu, Internet bądź nagrany film.

Przebieg
1
10 min.
Wprowadzenie do tematu
Forma: Gawęda
Prowadząca pokazuje dzieciom woreczek z monetami i prosi, aby domyśliły się, co jest w środku. Najpierw pozwala obejrzeć, potem posłuchać, gdy potrząsa woreczkiem i szeleści banknotami, jeśli dzieci nadal nie wiedzą pozwala dotknąć. To pieniądze. Prowadząca pyta dzieci, czy wiedzą skąd się biorą pieniądze. Dzisiaj zaprasza dzieci do poznania historii wytwarzania pieniędzy.

Proces produkcji monet i banknotów zaczyna się od projektu graficznego (wszystkie polskie banknoty znajdujące się w obiegu zaprojektował Andrzej Heidrich). Projekt graficzny trafia z Narodowego Banku Polskiego do mennicy lub wytwórni papierów wartościowych, gdzie odbywa się proces przygotowania i produkcji.
2
10 min.
Co jest na banknocie
Forma: Zabawa
Dzielimy uczestniczki na grupy 4 osobowe. Każdej grupie dajemy zestaw wydrukowanych banknotów - po 1 z każdego rodzaju [załącznik 1]. Prosimy uczestniczki o wypisanie jak największej ilości szczegółów znajdujących się na nich (również zabezpieczenia). Prowadząca tłumaczy uczestniczkom po co są zabezpieczenia oraz że za fałszowanie pieniędzy grozi kara pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat 5 albo 25 lat. Wygrywa grupa, która znajdzie najwięcej elementów na banknocie.

Przykładowe elementy z banknotów:
Narodowy Bank Polski emituje 5 nominałów banknotów: 10 zł, 20 zł, 50 zł , 100 zł i 200 zł. Na każdym banknocie umieszczone są następujące elementy:
• Portret władcy
• Godło Rzeczypospolitej Polskiej
• Wartość nominalna wyrażona słownie
• Wartość nominalna wyrażona cyfrowo
• Podpisy: Prezesa NBP i Głównego Skarbnika NBP
• Nazwa emitenta: Narodowy Bank Polski
• Data emisji
• Oznaczenia dla osób niewidomych ułatwiające rozpoznanie ich wartości
Obyczaj nakazuje, żeby na każdym banknocie był co najmniej trzy razy powtórzony nominał. Kolejną zasadą jest dwukrotne umieszczanie numeru banknotu po to, by po przedarciu każdą połówkę można było zidentyfikować.
3
30 min.
Projektujemy swój banknot
Forma: Majsterka
Uczestniczki projektują własny banknot, kto będzie na nim widniał? Jaki będzie miał nominał, kolor, zabezpieczenia, co będzie po drugiej stronie? Wykonujemy swoje zabezpieczenia: niewidoczne pismo na banknocie [załącznik 2]
4
10 min.
Grosik
Forma: Gra
Przerywnik ruchowy, zabawa Grosik- zmodyfikowany Talarek:
Tekst piosenki:
Jak to miło i wesoło
kiedy grosik krąży w koło
Grosik tu, grosik tam grosik krąży tu i tam.
Opis zabawy:
Stoimy w kole, prawej dłoni robimy „dziubek”, a z lewej „łódeczkę”. Jedna osoba stoi w środku. Zaczynamy śpiewać, rytmicznie przenosimy prawą dłoń -”dziubek” z własnej dłoni – „łódeczki” do „łódeczki” sąsiada z prawej strony. W tym czasie osoby podają sobie dyskretnie przez cały czas „grosik”. Osoba stojąca w środku bez podglądania musi znaleźć talarka. Jeśli wskaże na kogoś palcem ta osoba natychmiast pokazuje przed sobą otwarte dłonie. Jeśli znajdzie talarek – do środka wchodzi osoba, u której talarek został znaleziony.
5
10 min.
Produkcja pieniądza
Forma: Film
Oglądamy reportaż na temat produkcji pieniądza w mennicy polskiej http://www.youtube.com/watch?v=pS5k21RQGj8.
Po filmie krótko omawiamy, zadając pytania do obejrzanej treści.
6
10 min.
Podsumowanie zajęć
Komentarze uczestniczek na temat tego, co im się podobało, co nie, co zapamiętały z zajęć.
Załączniki
1
Załącznik 1

Kopii:
4
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Co jest na banknocie
2
Załącznik 2

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Projektujemy swój banknot
Pobierz wszystkie załączniki