Drugie życie śmiecia, czyli upcycling

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Śmieci są jedną z niewielu rzeczy, których ludzie produkują najwięcej. W samym roku 2010 całkowita ilość odpadów wytworzonych w ramach działalności gospodarczej i przez gospodarstwa domowe w Unii Europejskiej wyniosła 2 570 mln ton! To ilość przerażająca, tym bardziej, że w wielu miejscach odpady po prostu zalegają na wysypiskach. Warto zwrócić wzrok najmłodszych na coś, co staje się globalnym problemem. Upcycling jest formą przetwarzania odpadów w rzeczy nowe i często zaskakujące. Mówi się, że upcycling to ewolucja, a zarazem rewolucja w recyclingu.  Również ma na celu zmniejszyć ilość odpadów i zużycie surowców naturalnych, również polega na przetwarzaniu rzeczy i materiałów zużytych, ale w przedmioty o wyższej wartości, o nowym, często zaskakującym zastosowaniu. Najprościej – polega na przerabianiu śmieci w produkty użytkowe albo w dzieła sztuki. Dlatego, wykorzystując dużą aktywność artystyczną dzieci, ich ogromną wyobraźnię i chęć kreowania, zaproponowanie im zajęć z upcyclingu stanowić będzie krok nie tylko ku kształtowaniu postaw ekologicznych, ale także oszczędności i gospodarności.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Rozejrzyj się po swoim pokoju i całym domu, sporządź listę rzeczy, które mogą być użyte ponownie, wraz z pomysłami na ich wykorzystanie.
  2. Przygotuj prezent dla wybranej osoby w rodzinie wykorzystując jedynie materiały z upcyklingu.
  3. Przez kolejny miesiąc, po każdej zbiórce/lekcji zastanówcie się co możecie zrobić z wytworzonymi podczas spotkania śmieciami?
  4. Razem z koleżankami wymyślcie jak najwięcej zastosować wybranej rzeczy (np. rolki po papierze toaletowym, zakrętek po soku, pustej butelki…).
  5. Stwórzcie plakat zachęcający inne dzieci do upcyklingu.
0
Autor:
hm. Magdalena Karp
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Górna
Recenzent:
hm. Anna Książek
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • umiała wykorzystać odpady do wykonania prostych przedmiotów
  • znała rolę upcyclingu w oszczędzaniu
  • wiedziała, że można samemu stworzyć różne przedmioty bez zbędnego wydawania pieniędzy
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Inne
Uszczegółowienie:

Ekonomia - świadoma konsumpcja
Zakres tematyczny:

  • Upcykling
Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
min
10
opt
20
maks
30
90 min.
Prowadzących: 1
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

dowolne, umożliwiające pracę w grupach
Wymagane materiały:

Wyszczególnione załączniki, odpady (plastikowe butelki, kartonowe pudełka, kartonowe opakowania po sokach i mleku, puszki, itp.), nożyczki, kleje, materiały papiernicze (kartony, bibuła, mazaki, farby), duży karton/ tektura, worek na śmieci.

Przebieg
1
10 min.
Ludzie do ludzi - powitanie
Forma: zabawa
Wszystkie uczestniczki stoją w parach. Osoba prowadząca wydaje polecenia np. ręce do rąk. Wówczas uczestniczki w parach podają sobie ręce (inne np.: stopy do stóp, głowy do głów, plecy do pleców itp). Na hasło "ludzie do ludzi" każda dziewczynka szuka sobie nowej partnerki. Osoba, która zostaje bez pary prowadzi dalej zabawę.
2
15 min.
Miasto pełne śmieci
Forma: gawęda
Gawęda
Prowadząca opowiada dziewczynkom, że do szkoły/ organizacji przyszedł niezwykły list. Odczytanie go wprowadza w tematykę zajęć. Tekst gawędy w załączniku nr 1. W celu urozmaicenia zbiórki prowadząca musi wcześniej przygotować list, odpowiednio spreparować kopertę ze znaczkami itd.
Dziewczynki wspólnie dyskutują i podejmują decyzję dotycząca pomocy architektce.
3
35 min.
Drugie życie odpadów
Forma: majsterka
Uczestniczki zabierają się za budowę nowego miasta. Efektem ma być makieta miasteczka od początku do końca wykonana z odpadów. Dziewczynki podzielone na grupy przygotowują części nowego miasta: plac zabaw z zabawkami i urządzeniami, drogi i autobusy, parki, budynki i ozdoby miasteczka. W budowaniu miasta dziewczynki mogą korzystać
z pomysłów zaprezentowanych przez prowadząca (załącznik nr 2). Na zakończenie uczestniczki prezentują efekty swojej pracy.
4
10 min.
Czym jest upcykling?
Forma: rozmowa
Prowadząca opowiada dziewczynką czym jest upcycling. Dziewczynki dowiadują się, że dzięki ponownemu wykorzystaniu odpadów nie tylko oszczędzamy pieniądze (np., zamiast kupować nową zabawkę, możemy ją zrobić samodzielnie; zamiast kupować upominek, możemy stworzyć coś oryginalnego i niepowtarzalnego).
5
10 min.
Wymyśl zastosowanie
Forma: zabawa
Prowadząca przygotowuje worek na śmieci, do którego wcześniej włożyła odpady (pozostałości po majsterce). Uczestniczki dzieli na dwie drużyny. Prowadząca wyciąga kolejno różne przedmioty z worka. Zadaniem dziewczynek w grupach w ciągu 30 sekund jest wymyślenie jak najwięcej zastosowań wylosowanej rzeczy. Zadanie powtarzane jest kilkakrotnie. Wygraną drużynę nagradzamy okrzykiem lub wcześniej wykonanymi z odpadów orderami.
6
10 min.
Podsumowanie - rada na odpada
Prowadząca wprowadza w zespole/ gromadzie miesiąc odkładania odpadów, z których będziemy korzystać podczas kolejnych zbiórek/ spotkań. Jest to nie tylko działanie sprzyjające oszczędności, ale także środowisku naturalnemu.
Uczestniczki podsumowują zajęcia mówiąc czego dziś się nauczyły.
Załączniki
1
Załącznik 1

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Miasto pełne śmieci
2
Załącznik 2

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Drugie życie odpadów
Pobierz wszystkie załączniki