GRAMY na 100!

43649876_10158216203144466_4482102104873238528_n

Pielęgnowanie polskiej tradycji, jej upowszechnianie, rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej poprzez edukację patriotyczną dzieci i młodzieży są działaniami wynikającymi z misji Związku Harcerstwa Polskiego. W roku 100-lecia Niepodległej, ale i 100-lecia harcerstwa chcemy w szczególny sposób podkreślić historię Polski i harcerstwa, proponując Wam trzy gry terenowe, dzięki którym w sposób atrakcyjny uczcicie obie setne rocznice.

GRAMY na 100! to pakiet trzech gier terenowych:

Gra 1. “Przybij piątkę pokoleniom” – dla zuchów, harcerzy, harcerzy starszych i wędrowników do prowadzenia przez wędrowników. Gra, podczas której nieustannie towarzyszyć Wam będzie jedna, wybrana przez Was, postać. Być może znacie ją z dziejów harcerstwa:  Józef Piłsudski, Ignacy Paderewski, Andrzej Małkowski, Aleksander Kamiński, Zdzisława Bytnar, Tadeusz Zawadzki, Stefan Mirowski, Kazimierz Lutosławski. Przyjmijcie ją do patrolu, podpatrujcie od niej to, co wartościowe! Bawcie się dobrze podczas wykonywania zadań, bądźcie zorientowani w mapie i przygotowani na przemierzenie kilku ładnych kilometrów. Przed Wami całkiem niezła przygoda!

Gra 2. “Krok do niepodległości” – dla harcerzy, harcerzy starszych i  do prowadzenia przez wędrowników. Gra ukazuje, dlaczego Polska musiała walczyć o niepodległość, jak do tego doszło, co się stało 11 listopada 1918 roku i czy od 11 listopada Polacy mogli spać spokojnie. Celem każdego zespołu biorącego udział w grze jest aktywny udział w wydarzeniach, które doprowadziły do odzyskania przez Polskę niepodległości. Wydarzenia dzielą się na globalne i lokalne. Globalne dotyczą wydarzeń politycznych, które doprowadziły do odzyskania niepodległości, a lokalne – danego terenu (miejscowości, regionu), na którym odbywa się gra. Gra polega na wymianie pamiątek historii u m.in. Zdzisław Lubomirskiego z Rady Regencyjnej Królestwa Polskiego, mieszkańców Lwowa czy Polskiego  żołnierza służącego po stronie Niemiec oraz rozwiązywaniu zadań w obecności m.in. Wincentego Witosa, Aleksandra Sałackiego czy Thomasa Riley’a Marshalla. Każda postać musi otrzymać od graczy tego co potrzebuje, aby dobrze spełnić swoją rolę w procesie odzyskiwania przez Polskę niepodległości.

Gra 3. Tropami tych, co przed nami – dla harcerzy, harcerzy starszych i ewentualnie wędrowników do prowadzenia przez wędrowników. Gra pozwoli jej uczestnikom odkryć tropy nie tylko postaci pod pseudonimem: Gaździna, Orsza, Czarny, Magda, Szara, Hanka, Ziuta, Dąb, Jaga czy Faktor, ale pobudzi do poszukiwania innych tropów, dzięki zadaniom przybliżającym życie każdej z napotkanych osób.

Gry zostały przygotowane na obchody obu rocznic, ale ich tematyka jest ponadczasowa, tym samym mogą być wykorzystywane również w następnych latach.

Projekt współfinansowany z Ministerstwa Obrony Narodowej.

4+

Users who have LIKED this post:

  • avatar
Redaktor:
hm. Agata Erhardt-Wojciechowska, ZOKK 290/2018, ZOKP 28/2018, Hufiec Pruszków, Chorągiew Stołeczna
Autorzy:
  • Przybij piątkę pokoleniom:
  • hm. Paulina Szymańska, Hufiec Celestynów, Chorągiew Stołeczna
  • pwd. Violetta Wileńska, Hufiec Celestynów, Chorągiew Stołeczna
  • pwd. Antonii Krzemiński, Hufiec Celestynów, Chorągiew Stołeczna
  • Krok do niepodległości:
  • phm. Klaudia Kubik, Hufiec Czechowice Dziedzice, Chorągiew Śląska
  • hm. Marcin Bednarski, Hufiec Warszawa Żoliborz, Chorągiew Stołeczna
  • Tropami tych, co przed nami:
  • hm. Katarzyna Marszałek, Hufiec Bydgoszcz-Miasto, Chorągiew Kujawsko-Pomorska
  • phm. Urszula Warchocka, Główna Kawtera ZHP
  • Grafika: phm. Karolina Piotrowska, Hufiec Pabianice, Chorągiew Łódzka
  • Korekta: phm. Aleksandra Korczak, Hufiec Legionowo, Chorągiew Stołeczna; phm. Katarzyna Kryńska, Hufiec Pruszków, Chorągiew Stołeczna; phm. Katarzyna Jachymek, Hufiec Lublin, Chorągiew Lubelska
Recenzenci
  • Wydział Inspiracji i Poradnictwa GK ZHP
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Zbiórka okolicznościowa
Uszczegółowienie:

Zakres tematyczny:

  • 100 lat harcerstwa. Odzyskanie przez Polskę niepodległości.
Uwagi:

Projekt współfinansowany przez Ministerstwo Obrony Narodowej
Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Forma szczegółowa:

Gra terenowa
Informacje organizacyjne
min
opt
maks
min.
Prowadzących:
Uwagi:
W grach uczestnicy są podzieleni na patrole, więc liczba osób biorących udział w formie jest elastyczna. Czas gry zależy od odległości między punktami w grze oraz ilości patroli.

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

teren otwarty
Warunki:

Podane w instrukcjach gier
Wymagane materiały:

Podane w instrukcjach gier
Materiały uczestnika:

Podane w instrukcjach gier
Ubiór uczestnika:

Podane w instrukcjach gier

Przebieg
1
min.
Gra 1. Przybij piątkę pokoleniom
Potrzebne materiały: Instrukcja gry, Karty zadań, Karty postaci, Karta Patrolowa.
2
min.
Gra 2. Krok do niepodległości
Potrzebne materiały: Instrukcja gry, Załączniki 1-11, Załącznik 12, Załącznik 13.
3
min.
Gra 3. Tropami tych, co przed nami
Potrzebne materiały: Instrukcja gry, Załączniki, Karty bohaterów A6, Biogramy bohaterów A3.
Załączniki
1
Gra 1. Karty zadań

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Przybij piątkę pokoleniom
2
Gra 1. Karty postaci

Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Przybij piątkę pokoleniom
3
Gra 1. Karta Patrolowa

Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Przybij piątkę pokoleniom
4
Gra 1. Instrukcja gry

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A5
Dotyczy elementu zajęć: Przybij piątkę pokoleniom
5
Gra 1. Cała gra_Przybij piątkę pokoleniom

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Przybij piątkę pokoleniom
6
Gra 2. Instrukcja gry

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A5
Dotyczy elementu zajęć: Krok do niepodległości
7
Gra 2. Załączniki 1-11

Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Krok do niepodległości
8
Gra 2. Załącznik 12_Karta patrolowa

Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Krok do niepodległości
9
Gra 2. Załącznik 13_Opisy postaci

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Krok do niepodległości
10
Gra 2. cała gra_Krok do niepodległości

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Krok do niepodległości
11
Gra 3. Biogramy bohaterów A3

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A3
Dotyczy elementu zajęć: Tropami tych, co przed nami
12
Gra 3. Instrukacja gry

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Tropami tych, co przed nami
13
Gra 3. Załączniki do gry

Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Tropami tych, co przed nami
14
Gra 3. Karty bohaterów A6

Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Tropami tych, co przed nami
15
Gra 3. Cała gra_Tropami tych, co przed nami_bez biogramów A3

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Tropami tych, co przed nami
Pobierz wszystkie załączniki