HA – Harcerska Akcja (ekonomiczna)

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Każda z nas lubi się bawić, często uważamy, że wiele rzeczy zrobiłybyśmy lepiej. Dzięki tej grze poznacie jakie „schody” czekają na każdą z nas podczas organizowania imprez harcerskich (i nie tylko). Dowiecie się na co należy uważać, przećwiczycie planowanie i rozliczanie kosztów wyjazdu. Dzięki temu będziecie bardzo dobrze przygotowane do działania.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Zaplanujcie razem z drużyną/klasą dwudniowy wyjazd, podzielcie się zadaniami: obliczcie dokładnie koszty, znajdźcie miejsce wyjazdu, przygotujcie program, zorganizujcie dojazd i wyżywienie.
  2. Zorganizujcie kilkugodzinną imprezę/grę dla zaprzyjaźnionej drużyny lub grupy koleżanek.
  3. Stwórzcie budżet obozu, policzcie ile kosztują takie rzeczy jak noclegi, wyżywienie, dojazd i program.
  4. Sprawdźcie ceny materiałów programowych potrzebnych na wyjazd lub przy codziennej pracy drużyny/klasy. Porównajcie ceny w kilku miejscach (np. sklepik osiedlowy, centrum handlowe, sklep on line, hurtownia).
0
Autor:
pwd. Agnieszka Koziarska Wilkowiecka
Chorągiew Łódzka, Hufiec Inowłódz
Recenzent:
hm. Anna Książek
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • wiedziała jakie koszty pojawiają się podczas organizacji wyjazdu/biwaku
  • umiała prawidłowo zaplanować i zorganizować kilkudniową imprezę
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Hobby i zainteresowania
  • Inne
Uszczegółowienie:

Ekonomia - zarządzanie pieniędzmi
Zakres tematyczny:

  • Organizacja biwaków
Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Forma szczegółowa:

Gra w harcówce
Informacje organizacyjne
min
6
opt
16
maks
30
90 min.
Prowadzących: 1
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

Miejsce, w którym każdy z zespołów biorących udział w grze będzie mógł swobodnie pracować.
Wymagane materiały:

Wydrukowane załączniki, kartki i długopisy.

Przebieg
1
70 min.
HA - Harcerska Akcja
Forma: Gra
Zasady gry:
W zależności od ilości osób dzielimy się na grupy. Minimalna ilość grup to 2, zespołów może być więcej, ale nie więcej jak 5. Ważne! Każda grupa MUSI mieć taką samą ilość osób, jeśli są osoby „nadprogramowe” wówczas angażujemy je jako pomocników Mistrzyni Gry do sprzedawania kart i pisania.
Mistrzyni Gry losuje zadanie do wykonania dla każdej z grup.(Załącznik 1). Wszystkie otrzymują to samo zadanie do wykonania. Mistrzyni Gry rozdaje każdej grupie założoną ilość pieniędzy (Załącznik 3) i wykłada Karty kosztów (Załącznik 2), aby sprzedawać je każdej drużynie.
Zadaniem każdej drużyny jest napisanie planu wydarzeń oraz wyliczenie kosztów całości oraz na 1 osobę dla wylosowanego zadania. Mają na to 30 minut. Po tym czasie przygotowania zostają zatrzymane. Zespoły siadają naprzeciwko siebie.

Runda I: Zostaje wylosowany zespół, który pierwszy opowiada co zaplanował, w tym czasie zespół drugi ma za zadanie zadawać pytania uszczegółowiające i wyjaśniające do planu. Jedna osoba na flipcharcie, lub tablicy spisuje podstawowe informacje.
Runda II: Role się zamieniają i teraz grupa pierwsza zadaje pytania, a druga opowiada. Jedna osoba spisuje podstawowe dane.
W trakcie obu rund pytania uszczegóławiające zadaje dodatkowo Mistrzyni Gry posiłkując się pytaniami pomocniczymi (Załącznik 4).
Mistrzyni Gry lub pomocniczki rozliczają co do kwadransa scenariusz zajęć oraz koszty, potwierdzają koszt na 1 osobę. Jeśli zespołowi zostaną środki, co z nimi zrobią?
Zwracamy uwagę na koszty na osobę jakie wyszły w trakcie zabawy i zadajemy pytanie uczestniczkom, czy w prawdziwym życiu pojechałyby na taką wyprawę w tym koszcie. Prosimy o uzasadnienie .
2
min.
Podsumowanie gry
Forma: 20
Mistrzyni Gry zadaje pytania każdej z grup co po grze zmieniliby w swoim planie. Jeśli uczestniczki są chętne, można grę powtórzyć, na tym samym zadaniu, dając możliwość każdej z grup poprawienia swojego scenariusza. Powtarzamy cały scenariusz.
Jeśli chcemy zakończyć grę robimy tajne głosowanie wśród wszystkich uczestniczek, który wyjazd wybierają. Zespół, który zbierze większą ilość głosów wygrywa.
Jeśli bawimy się w szerszym gronie i możemy wesprzeć się innymi uczestniczkami, wówczas zapraszamy pozostałe uczestniczki, którym grupy przekazują szczegóły na temat swojego wyjazdu, a one głosują.
Załączniki
1
Załącznik 4

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: HA - Harcerska Akcja
2
Załącznik 1

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: HA - Harcerska Akcja
3
Załącznik 2

Kopii:
10
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: HA - Harcerska Akcja
4
Załącznik 3

Kopii:
15
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: HA - Harcerska Akcja
Pobierz wszystkie załączniki