Idziemy do sklepu

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Dziewczynki w wieku 6-10 lat nie zawsze potrafią zrobić zakupy. Takie zajęcia pokażą im jak się do nich przygotować. Uświadomią również, że nie liczy się ilość a jakość wybieranych przez nie produktów.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Wybierz się z mamą lub tatą na zakupy, zaproponuj pomoc w wybieraniu odpowiednich warzyw na stoisku warzywnym.
  2. Przygotuj samodzielnie listę zakupów przed kolejnymi zakupami rodzinnymi.
  3. Porównaj ceny ulubionych słodyczy w trzech różnych sklepach.
  4. Poprowadź zabawę w sklep dla dzieci z Twojej klasy lub podwórka.
1+
Autor:
pwd. Anna Leśniak
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź WIdzew
Recenzent:
hm. Anna Książek
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • Znała wartość pieniądza (w sytuacjach zakupowych)
  • Potrafiła ułożyć listę niezbędnych dla sytuacji zakupów
  • Wiedziała co znaczy termin „świadome zakupy”
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Zawody i profesje
Uszczegółowienie:

Ekonomia - zarządzenie pieniędzmi
Zakres tematyczny:

  • zakupy
Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
min
6
opt
16
maks
25
90 min.
Prowadzących: 1
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

Pomieszczenie
Wymagane materiały:

Sklepik warzywny – wykonany z kartonu lub kurtyny (ewentualnie stragan papierowy z asortymentu sklepu IKEA http://www.ikea.com/pl/pl/catalog/products/30245727/), waga kuchenna, domowa 2 sztuki, warzywa (do zabawy w sklepik przygotowane, mogą być papierowe), warzywa do zabawy z wagą – prawdziwe.

Przebieg
1
5 min.
Wprowadzenie
Na środku pomieszczenia znajduje się koszyk z warzywami i składnikami niezbędnymi do przygotowania potraw. Obrazki z potrawami przywieszone są na ścianie:
• Zupa pomidorowa
• Sałatka
• Naleśniki z dżemem
Zadaniem dziewczynek jest wylosowanie po jednym składniku i ustawieniu się przy odpowiedniej potrawie według przydatności do jej przygotowania (załącznik 1).
2
10 min.
Zabawa z produktami
Prowadząca zabawę po kolei przedstawia dziewczynkom produkty spożywcze. Zadaniem dziewczynek jest wymyślenie po kilka potraw, które można z nic przygotować.
(np. POMIDOR – zupa pomidorowa, ketchup, faszerowane pomidory, kanapka z pomidorem itp).
Zabawa w kole, każda dziewczynka po kolei mówi nazwę jednej potrawy.
3
10 min.
Lista zakupów
Dziewczynki podzielone na grupy (zachowujemy podział z zadania wprowadzającego do tematu zajęć) będą musiały wybrać się do sklepu, w celu kupienia towarów niezbędnych do wykonania wylosowanych potraw. Najpierw jednak przygotują listę zakupów (załącznik 3).
Dziewczynki, które wylosowały asortyment związany ze sklepem to ekspedientki, których zadaniem będzie przygotowanie sklepu.
4
5 min.
Dyskusja
Przed rozpoczęciem zakupów rozmawiamy z klientkami i sprzedawczyniami na temat wizyty w sklepie oraz tego jak zachowują się osoby w poszczególnych rolach.
Zwracamy dziewczynkom uwagę na to aby wybierały świeże produkty, radziły się pań sprzedawczyń co do ceny i ich jakości
5
10 min.
Zabawa z wagą
Dziewczynki ustawiają się w 3 równych rzędach ich zadaniem będzie podbiec do stoisk z wagami i jak najszybsze ustawienie na wadze takiej ilości składników aby zgadzała się z obrazkiem (załącznik 2). Za każdym razem, kiedy biegnie kolejna dziewczynka warzywa i owoce zmieniają się. (Pierwsze 3 dziewczynki ważą pomidory, drugie 3 dziewczynki ogórki itd.).
6
30 min.
Idziemy na zakupu
Klientki: Otrzymują od prowadzącej koszyki lub torby na zakupy oraz pieniądze (załącznik 4). Ich zadaniem jest odnalezienie w sklepie niezbędnych produktów z ich list zakupów.
Sprzedawczynie: Otrzymują pieniądze, fartuszki i kasy fiskalne. Obsługują swoje klientki, doradzają zakup towaru lub odradzają jeśli towar jest wadliwy (np. zgniły pomidor). Mogą również próbować naciągać swoje klientki na zakup rzeczy, które „mogą się przydać” np. lizaki, batony lub promocyjne artykuły.
7
10 min.
Wracamy do domu - prezentacja
Każda grupa po kolei prezentuje efekt swoich zakupów opowiadając o tym ile wydały pieniędzy/lub ile im zostało.
Sprzedawczynie również opowiadają o swoich zadaniach, chwaląc się ile zarobiły pieniędzy.
Pytamy dziewczynki czy udało się kupić wszystko co potrzebne, czy warzywa są świeże i czy w torbach zakupowych nie znalazło się nic spoza listy zakupów.
8
10 min.
Podsumowanie
Przygotowujemy tablicę zadowolenia z zakupów.
Jeśli zabawa w sklep podobała się dzieciom bardzo przyklejają symbol 100 zł, jeśli średnio – symbol 50 zł, jeśli mało - 10 zł.
Podsumowując zajęcia rozmawiamy z dziewczynkami o tym co oznacza termin „świadome zakupy”.
Załączniki
1
Załącznik 2

Kopii:
3
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Zabawa z wagą
2
Załącznik 3

Kopii:
3
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Lista zakupów
3
Załącznik 4

Kopii:
16
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Idziemy na zakupy
4
Załącznik 1

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Wprowadzenie
Pobierz wszystkie załączniki