Jak pokazać kim się jest, czyli o sztuce autoprezentacji

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Na co dzień jesteśmy oceniani przez innych. Nie zawsze ta ocena jest zgodna z tym, co myślimy o sobie i jak chciałybyśmy być postrzegane. Udział w zajęciach na temat autoprezentacji uczy, jak świadomie i zgodnie ze swoją wolą prezentować siebie oraz kreować swój wizerunek.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl).

  1. Przygotuj min. 2 minutowe wystąpienie na dowolnie wybrany przez siebie temat. Podczas jego prezentacji nagraj się na kamerę. Obejrzyj swój występ. Oceń się. Zastanów się, co można poprawić.
  2. Obejrzyj dostępne w Internecie przykładowe Elevator Pitch np. https://www.youtube.com/watch?v=Tq0tan49rmc. Na ich podstawie zrób listę rzeczy, które warto robić oraz tych, których warto unikać podczas Elewator Pitch.
  3. Wygłoś przemówienie na dowolny temat przed innymi. Następnie poproś ich o informację zwrotną na temat tego, jak wypadłaś.
  4. Obejrzyj co najmniej jeden fimik na stronie ted.com. Spisz co było zrobione dobrze, a co można poprawić. Opowiedz o tym drużynie/klasie, prezentując wybrany filmik.
  5. Dowiedz się, jak kolory wpływają na naszą percepcję. Przygotuj plakat na ten temat, który zaprezentujesz innym.
  6. Poznaj metody zwalczania tremy. Wygłoś na ten temat prezentację dla innych.
4+
Autor:
pwd. Małgorzata Gałka
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Recenzent:
hm. Anna Książek
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • znała zasady autoprezentacji
  • wiedziała, co wpływa na odbiór autoprezentacji przez innych
  • umiała zastosować wskazówki odnośnie autoprezentacji w praktyce
  • miała przygotowany tzw. Elevator pitch
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Zawody i profesje
  • Inne
Uszczegółowienie:

Ekonomia - moja przyszłość ekonomiczna
Zakres tematyczny:

  • Autoprezentacja
Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
min
4
opt
16
maks
20
90 min.
Prowadzących: 1
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

pomieszczenie
Wymagane materiały:

Kartki papieru- po 2 na uczestniczkę, długopisy- po jednej na uczestniczkę, wydrukowane gesty i ich znaczenie, włożone do koperty- po jednej na grupę 4-5 osób, wydrukowane wskazówki do przygotowania elevator pitch po 1 na uczestniczkę.

Przebieg
1
15 min.
Powitanie
Forma: ćwiczenie
Uczestniczki dobierają się w pary. Ich zadaniem jest przywitanie się. Co pół minuty pary zmieniają się i witają się w inny sposób. Po 3-4 takich zmianach następuje krótkie podsumowanie ćwiczenia. Uczestniczki dzielą się sposobami powitania oraz wrażeniami, jakie na nich wywarło. Na przykład: czy druga osoba się uśmiechała, czy sprawiała wrażenie profesjonalnej, dlaczego, czy uścisk jej dłoni świadczył o pewności siebie, co sprawiło, że tak się czuło. Prowadząca zwraca uwagę na wagę pierwszego wrażenia. Kształtuje się ono błyskawicznie od 0,1 sekundy do 30 sekund, a utrzymuje nawet do pół roku. Pierwsze wrażenie zrobić można tylko raz. Poza przywitaniem się, trudno byłoby w tak krótkim czasie cokolwiek zakomunikować w sposób werbalny. Pierwsze wrażenie, w sposób decydujący i niezależny od naszej woli, kształtuje nastawienie do drugiej osoby. Trudno jest je później zmienić. Choć jest to oczywiście możliwe, wymaga wiele czasu i pracy.
Co wpływa na Pierwsze Wrażenie? Słowa, głos, mimika (gestykulacja) – w 88%!
2
10 min.
Kim jestem według mnie
Forma: ćwiczenie
Uczestniczki tworzą własną wizytówkę. Umieszczają na niej ważne informacje o sobie samej oraz takie, które pozwolą im wyróżnić się od innych osób.
3
15 min.
Kim jestem według innych
Forma: ćwiczenie
Uczestniczki naklejają sobie na plecach kartki, tak aby ich nie widzieć. Na kartkach piszą sobie nawzajem to, co sądzą o osobie, która nosi kartkę, jak ją postrzegają. Zwracamy uwagę, aby komentarze nie były negatywne. Następnie uczestniczki zastanawiają się, czy to, jak postrzegają ich inne osoby zgadza się z tym, co same sądzą o sobie. Czy jakaś opinia je zaskoczyła. Szukają przyczyn rozbieżności w sposobie odbioru przez innych.
4
10 min.
Potęga mowy ciała
Forma: praca w grupach
Jeśli uczestniczki zajęć się nie znają, opinie na temat innych osób powstają w oparciu o to, co widoczne: mowę ciała. Świadczy to zatem o jej sile. Uczestniczki podczas tego zadania uczą się, jakie skojarzenia wywołują konkretne gesty. Pamiętajmy jednak, by podkreślić, że gesty to nie wszystko, a na odczytując postawę danej osoby brać pod uwagę powinnyśmy różnorodne sygnały.
Prowadząca dzieli uczestniczki na grupy ok. 4-5 osób. Każdej grupie rozdaje kopertę, w której znajdują się na karteczkach gesty oraz na innych ich znaczenie. Zadaniem grup jest połaczenie gestów wraz z ich znaczeniem. Przykładowe gesty oraz ich znaczenie znajdują się w załączniku 1.
5
40 min.
Elevator pitch
Forma: ćwiczenie
Elevator Pitch to krótki, konkretny opis pomysłu/siebie mający na celu „sprzedanie” idei w ciągu krótkiej chwili, np. podczas jazdy windą (stąd nazwa). Często chwila decyduje o tym, czy nasz pomysł, projekt, idea się sprzeda, czy my, jako osoba zostaniemy dostrzeżeni i na przykład zatrudnieni. Każda z uczestniczek indywidualnie przygotowuje minutową wypowiedź na swój temat do zaprezentowania na przykład pracodwacy, osobie u której chciałoby się uczyć bądź z którą chciałoby się pracować. Wskazówki do przygotowania wystąpienia znajdują się w załączniku 2. Po każdej prezentacji następuje sesja komentarzy grupy, tego jak odebrała wystąpienie, jakie ma wskazówki dla występującej na przyszłość.
Załączniki
1
Załącznik 1

Kopii:
3
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Potęga mowy ciała
2
Załącznik 2

Kopii:
16
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Elevator pitch
Pobierz wszystkie załączniki