Kto wyprodukował moje zabawki?

Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2015. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosownej licencji, o posiadaczach prawa oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej.

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons CC-BY-3.0-PL Uznanie autorstwa-3.0 Polska

Publikacja, wyraża wyłącznie poglądy autorki i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto:

Otoczone pięknymi zabawkami często zapominamy, że do prawdziwej zabawy nie potrzeba wcale drogich przedmiotów, a prezenty mogą równie dobrze być niematerialne. Podczas spotkania uczestniczki dowiedzą się skąd pochodzą ich zabawki, zastanowią się jakie niematerialne prezenty mogą sprawiać im radość, a także stworzą swoje własne przedmioty do zabawy.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl

  1. Zorganizujcie kiermasz, na którym wymienicie się nieużywanymi zabawkami/książkami. Zaproście osoby spoza Waszej grupy.
  2. Zorganizujcie konkurs na najciekawszą (wymyśloną!) zabawkę.
  3. Sprawdźcie z jakich krajów pochodzą inne Wasze zabawki. Zaznaczcie je na mapie.
  4. Wymyślcie swoją własną grę planszową, wykonajcie samodzielnie wszystkie potrzebne w niej elementy.
  5. Przygotujcie kampanię „Czy zabawki są zabawne?” podczas której zwrócicie uwagę innych osób na problemy związane z zabawkami oraz zachęćcie je do tworzenia swoich.
1+
Autor:
hm. Anna Książek
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Recenzent:
hm. Agata Erhardt-Wojciechowska, ZOKK
Chorągiew Stołeczna, Hufiec Pruszków
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • Wiedziała, gdzie produkowana jest znaczna część zabawek oraz co znaczy napis „Made in China”
  • Wiedziała, kto i w jakich warunkach produkuje zabawki
  • Zainspirowana do tworzenia własnych zabawek
  • Miała pomysły na to jak wykorzystywać do zabawy przedmioty jej dostępne
  • Wiedziała, że istnieją również prezenty niematerialne, które mogą sprawiać radość
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Inne
Uszczegółowienie:

Edukacja globalna, świadoma konsumpcja
Zakres tematyczny:

Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Forma szczegółowa:

Bieg harcerski
Informacje organizacyjne
min
6
opt
24
maks
30
90 min.
Prowadzących:
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

dowolne
Wymagane materiały:

Wydrukowany i pocięty załącznik, mapa świata, papier, długopisy/kredki, ewentualnie ulubione zabawki przyniesione przez uczestniczki.

Przebieg
1
10 min.
Skąd są moje zabawki?
Forma: Pogadanka
Wprowadzając uczestniczki w temat powiedz, że będziecie rozmawiać dziś o zabawkach. Zapytaj o to jakie są ich ulubione zabawki? Dziś będziecie starały się odkryć skąd one tak naprawdę pochodzą. Czy uczestniczki mają na to pomysł? Aby to sprawdzić udajcie się do pobliskiego sklepu z zabawkami i sprawdźcie co jest napisane na metkach. Zapisujcie wszystkie kraje, które się pojawią. Po powrocie z tego krótkiego zwiadu będziecie mogły razem sprawdzić na mapie gdzie one dokładnie się znajdują. Jeśli nie macie w pobliżu żadnego sklepu, który sprzedaje zabawki, możecie przynieść z domu swoje własne i na nich poszukać metki lub innego miejsca z informacjami. Sprawdźcie dokładnie na mapie gdzie znajdują się dane kraje. Co oznacza „Made in China”?
2
5 min.
Dzień pracy w fabryce
Forma: Praca w grupach
Podziel uczestniczki na kilkuosobowe grupy. Wręcz każdej grupie pocięty na części przykładowy opis dnia pracownika/czki fabryki (załącznik 1). Zadaniem grupy jest ułożenie czynności w odpowiedniej kolejności i krótkie przedyskutowanie co sądzą one o takim rozkładzie dnia. Czy to dobra praca? Czy wyobrażają sobie, że ich życie tak by wyglądało? Możesz dodać, że w fabrykach praca trwa często 7 dni w tygodniu, rzadko są dni wolne. Często pracują tam już również 13-15 letnie dzieci.
Rozmawiając z uczestniczkami nie staraj się ich przestraszyć, jedynie zwrócić uwagę na pewne informacje.
3
30 min.
Wymyślmy zabawki
Forma: Zajęcia techniczne
Co możemy zrobić w takiej sytuacji? Jednym z wyjść jest kupowanie zabawek produkowanych lokalnie (jeśli wiemy gdzie takie kupować) albo… własna produkcja! Podzielcie się na małe 2-4 osobowe grupy. Zadaniem każdej grupy będzie wymyślenie i zrobienie zabawek z rzeczy, które ją otaczają. Mogą być to rzeczy, które uczestniczki mają przy sobie, lub takie, które znajdą w pomieszczeniu lub na powietrzu wokół terenu spotkania. Zachęcaj grupy do jak największej pomysłowości. Mogą one tworzyć gry planszowe czy ruchowe, ale też lalki, kukiełki, samochody, wszelkiego rodzaju konstrukcje, wszystko co służyć może do zabawy. Grupy mają 30 minut na przygotowanie i wypróbowanie swoich pomysłów.
4
20 min.
Prezentacja
Forma: Prezentacja
Grupy prezentują swoje zabawki zapraszając pozostałe uczestniczki do wspólnej zabawy.
5
15 min.
Prezenty
Forma: Burza mózgów
Czy stworzone przez Was zabawki nadawałyby się na prezenty? Dla kogo? A co jeszcze mogłybyśmy komuś wręczyć np. z okazji urodzin? Czy to zawsze muszą być rzeczy? Czy istnieją innego rodzaju prezenty? Skieruj uwagę uczestniczek na prezenty niematerialne np. zaproszenie do kina czy na piknik, wspólny obiad, wycieczka. Sporządźcie listę wymarzonych niematerialnych prezentów (każda osoba indywidualnie). Podzielcie się pomysłami z innymi uczestniczkami, może jakiś pomysł im się spodoba i będą chciały dopisać go do swojej listy? Możecie pojedynczo czytać listy lub ułożyć wszystkie na środku w kole i chodząc wokół czytać pomysły innych osób. A może niedługo któraś z Was ma urodziny i już mogłybyście coś z listy jej podarować? Może będziecie chciały podzielić się tą listą z rodziną i przyjaciółmi/kami żeby wiedziały/li co Was ucieszy, co mogą Wam podarować? Co sądzicie o takiej liście niematerialnych prezentów?
6
5 min.
Podsumowanie
Forma: Podsumowanie
Czego dowiedziałyście się na tym spotkaniu? Co Was zainspirowało?
Załączniki
1
Załącznik 1

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Dzień pracy w fabryce
Pobierz wszystkie załączniki