Kubki smakowe i ich rozmieszczenie na języku

Krótki eksperyment pokazujący w ciekawy sposób biologiczne funkcjonowanie organizmu człowieka.

0
Autor:
phm. Joanna Skowron
Chorągiew Wielkopolska, Hufiec Kalisz
Recenzent:
hm. Lucyna Czechowska, ZOKK 436/2011, ZOKP nr 6
Chorągiew Kujawsko-Pomorska, Hufiec Toruń
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • Potrafił przygotować i przeprowadzić proste doświadczenie biologiczne.
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Hobby i zainteresowania
  • Zawody i profesje
Uszczegółowienie:

Biologia - eksperymenty
Zakres tematyczny:

  • Smaki i kubki smakowe języka
Forma materiału
Typ materiału:

Pojedynczy element zajęć (np. ćwiczenie, gra)
Forma szczegółowa:

Inne
Informacje organizacyjne
min
4
opt
16
maks
24
15 min.
Prowadzących: 1
Wymagane: Umiejętność przeprowadzania eksperymentów + wiedza merytoryczna.
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Wymagane materiały:

Łyżeczka cukru,
łyżeczka soli,
łyżeczka gorzkiego kakao,
sok z cytryny,
szklanka z przegotowaną wodą.

Przebieg
1
15 min.
Wykonanie
Forma: eksperyment
1) Doświadczenie polega na sprawdzeniu, które obszary na języku reagują na smak: słodki, słony, gorzki i kwaśny. Pierwszą substancją, którą sprawdzę będzie cukier. Kolejno nakładam po kilka kryształków cukru w wyznaczone miejsca (załączony rysunek) i sprawdzam w którym miejscu najmocniej odczuwam słodki smak cukru. Te same czynności powtarzam dla sprawdzenia soli – smak słony, kakao – smak gorzki i cytryny – smak kwaśny. Aby nie pomieszać smaków mogę co jakiś czas przepłukać usta wodą.
Potrzebne materiały: Łyżeczka cukru, łyżeczka soli, łyżeczka gorzkiego kakao, sok z cytryny, szklanka z przegotowaną wodą.
Załączniki
1
Opis eksperymentu wraz z wnioskami

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Kolor
kartki
Dotyczy elementu zajęć: całość zajęć
Pobierz wszystkie załączniki