Lokalny sklep czy supermarket

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Coraz częściej małe osiedlowe sklepiki zostają wyparte przez wielkopowierzchniowe hipermarkety. Czy to dobrze? Jaką cenę płacimy za wygodę kupowania wszystkiego w jednym miejscu? Jakie triki stosują duże sieci handlowe, aby przyciągnąć klientów/ki? Czy produkty z hipermarketu i małego sklepu różnią się od siebie pod względem ceny i jakości? Kto korzysta na tym, że robimy zakupy w tym a nie innym sklepie? Na te i inne pytania powinny odpowiedzieć poniższe zajęcia.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Stwórzcie wspólnie zakupową mapę okolicy. Przy każdym sklepie wymieńcie po jednej rzeczy, dla której warto iść tam na zakupy np. „zawsze świeże owoce”, „miła obsługa” albo „ciekawe promocje”.
  2. Zaplanuj z rodzicami tygodniowe zakupy żywnościowe dla Twojej rodziny. Pomyślcie gdzie warto kupić poszczególne produkty. Zróbcie listę zakupów i sprawdźcie czy nie kupujecie przy okazji niepotrzebnych rzeczy spoza listy.
  3. Wybierz swój ulubiony produkt, który często kupujesz (np. ulubioną przekąskę lub napój). Porównaj jego ceny w okolicznych sklepach. Sprawdź, czy cena zmienia się w czasie, czy są jakieś promocje.
  4. Porozmawiajcie z osobami pracującą w małym sklepie i w hipermarkecie. Czym różnią się te dwa miejsca od strony pracownika?
  5. Wybierz się do najbliższego hipermarketu i spróbuj zaobserwować, które z omawianych technik manipulacyjnych zastosował wybrany przez Ciebie sklep.
0
Autor:
phm. Katarzyna Krzyczmonik
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Recenzent:
hm. Anna Książek
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • znała różne aspekty, które warto wziąć pod uwagę wybierając miejsce robienia zakupów
  • wiedziała czym różnią się zakupy w małym i dużym sklepie (pod różnymi względami)
  • znała przykładowe techniki stosowane w celu zachęcenia klientów/ek do kupowania większej ilości rzeczy
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Inne
Uszczegółowienie:

Ekonomia - zarządzanie pieniędzmi
Zakres tematyczny:

  • Świadome zakupy
Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
min
9
opt
16
maks
30
90 min.
Prowadzących: 1
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

dowolne
Wymagane materiały:

Ulotki reklamowe z okolicznych sklepów – kilka z super i hipermarketów i kilka z mniejszych sklepików (jeśli okoliczne małe sklepy nie mają swoich ulotek należy wcześniej sprawdzić i spisać ceny podstawowych produktów →ćwiczenie nr 3), kupione wcześniej produkty do ćwiczenia 4, wydrukowane załączniki 1, 2 i 3. Papier pakowy, kartki do pisania, markery, mazaki lub długopisy.

Przebieg
1
5 min.
Co jest dla Ciebie ważne podczas robienia zakupów?
Forma: burza mózgów
Uczestniczki wymieniają, jakie rzeczy są dla nich ważne podczas robienia zakupów (np. cena, jakość, wybór produktów, miła obsługa itd.). Zapisz wszystkie wymienione aspekty na tablicy/papierze pakowym, przydadzą się w kolejnym kroku.
2
10 min.
Gdzie lepiej?
Forma: dyskusja
W miejscu zajęć rozłóż trzy kartki odpowiednio z napisami: „hipermarket”, „osiedlowy sklepik” i „?”. Zadaj pytania dotycząc rzeczy, które uczestniczki wymieniły w pierwszym punkcie zajęć. Przykładowo: W którym miejscu Twoim zdaniem sprzedaje się produkty lepsze jakościowo? Gdzie zakupy wymagają mniejszej ilości czasu? Gdzie łatwiej o miłą obsługę? Zadaniem każdej z uczestniczek jest stanięcie przy tej kartce, która jej zdaniem jest odpowiedzią na pytanie. Kiedy już każdy stoi tam gdzie chce osoby chętne mogą się wypowiedzieć i uzasadnić swój wybór. Kartka ze znakiem zapytania jest przeznaczona dla osób, które nie wiedzą jak odpowiedzieć na dane pytanie, lub uważają, że nie ma jednoznacznej odpowiedzi.
3
10 min.
Gdzie najtaniej?
Forma: ćwiczenie
Podziel uczestniczki na 3-5 osobowe grupy. Każdej z grup daj gazetkę reklamową jednego z okolicznych sklepów (koniecznie z cenami), lub spisane ceny różnych produktów. Jedna z grup powinna otrzymać ulotki wszystkich sklepów. Zadaniem każdej grupy jest odnalezienie produktów z listy zakupów (Załącznik 1) i policzenie ile takie zakupy w danym sklepie będą kosztować. Grupa, która dostała ulotki wszystkich sklepów ma za zadanie skomponować najtańszą możliwą wersję takich zakupów (czyli każdy produkt kupujemy w tym sklepie gdzie jest on najtańszy). Po prezentacji wyników zastanówcie się jak duże są różnice cenowe między poszczególnymi sklepami i z czego to może wynikać. Do ilu sklepów trzeba pójść żeby zrobić najtańsze możliwe zakupy? Ile można zaoszczędzić? Czy to się opłaca?
4
20 min.
Ślepa próba
Forma: ćwiczenie
Celem ćwiczenia jest porównanie czy produkty żywnościowe zakupione w różnych miejscach różnią się od siebie pod względem jakości. Do wykonania ćwiczenia potrzebny jest ten sam produkt (najlepiej jakieś owoce) zakupiony w hipermarkecie i osiedlowym warzywniaku. (Uwaga! Ważne żeby owoce były z tej samej odmiany. Nie porównujemy np. jabłek Cortland z jednego sklepu z jabłkami Lobo z innego). Owoce należy umyć i podzielić na małe porcje do próbowania. Część owoców zostawiamy w całości, tak, żeby można było porównać ich ogólny wygląd. Uczestniczki dostają do spróbowania owoce z dwóch (lub) różnych źródeł, ale nie wiedzą które zostały gdzie kupione. Próbki są podpisane jako A,B lub 1,2. Po degustacji każda uczestniczka pisze na kartce które owoce są według niej najlepsze. Po podliczeniu głosów powiedz uczestniczkom gdzie były kupione poszczególne próbki. Które źródło owoców okazało się najlepsze? Czy jest to zgodne z tym czego się spodziewałyście? Ćwiczenie można rozszerzyć o większą ilość produktów. Można też osobno oceniać smak i wygląd. Być może najładniejsze jabłka wcale nie są najlepsze w smaku.
5
15 min.
Hipermarketowa manipulacja
Forma: ćwiczenie
Duże sklepy stosuję liczne techniki, które mają sprawić, że klient/ka kupi więcej (niekoniecznie tego, co jest mu/jej potrzebne). W miejscu zajęć porozwieszaj lub pochowaj zdjęcia z załącznika 2. Każde ze zdjęć ilustruje jedną z takich technik. Zadaniem uczestniczek (wciąż w grupach z ćwiczenia 3 lub nowych) jest odnalezienie zdjęć, odgadnięcie i opowiedzenie pozostałym jak to zdjęcie łączy się z hipermarketową manipulacją. Czy te same techniki da się stosować w małych sklepach? Czy spotkałyście się jeszcze z jakąś manipulacją, której nie ma na zdjęciach? Jak się przed tym bronić?
6
10 min.
Kto zarabia na tym, że kupujesz tu, a nie gdzie indziej
Forma: ćwieczenia
Rozdaj każdej grupie pocięty załącznik 3. Zadaniem uczestniczek jest dopasowanie do nazwy sklepu kraju, który jest właścicielem danej sieci. Na podsumowanie ćwiczenia warto porozmawiać z uczestniczkami jakie zalety ma kupowanie w sklepach polskich (podatki płacone w Polsce, zatrudnienie Polaków, krótsza droga produktów o ile są to produkty polskie).
7
15 min.
Podsumowanie zajęć
Porozmawiajcie o tym czy zajęcia zmieniły sposób w jaki uczestniczki patrzą na sklepy, w których robią zakupy. Gdzie chętniej kupowały do tej pory i czy zamierzają coś zmienić w tej kwestii?
Załączniki
1
Załącznik 2

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Hipermarketowa manipulacja
2
Załącznik 3

Kopii:
4
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Kto zarabia na tym, że kupujesz tu, a nie gdzie indziej
3
Załącznik 1

Kopii:
2
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Gdzie najtaniej?
Pobierz wszystkie załączniki