Nasze przedsiębiorstwo

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Scenariusz przez zabawę pozwala wcielić się młodym uczestniczkom w rolę dorosłych prowadzących i pracujących we wspólnym przedsiębiorstwie. Przez zabawę uczestniczki dowiedzą się jak może działać przedsiębiorstwo. Każda będzie miała tutaj swoje zadania do wykonania – jak w dorosłym życiu, przez co wiedza znajdzie od razu zastosowanie w zabawie. Jednocześnie uczestniczki będą mogły rozwijać własną inicjatywę. Dodatkową wartością jest wykonanie ładnych przedmiotów z rzeczy, które zwykle wyrzucamy.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

1. Przeprowadźcie “burzę mózgów” w poszukiwaniu dobrych pomysłów na przedsiębiorstwo.
2. Przygotowane podczas zajęć przedmioty wystawcie na szkolnym kiermaszu lub aukcji dla rodziców. Zdecydujcie wspólnie na co przeznaczycie w ten sposób zarobione pieniądze.
3. Przeprowadźcie w klasie/ szkole konkurs na najciekawszą nazwę
przedsiębiorstwa. Pamiętajcie, że nazwa powinna kojarzyć się z tym co przedsiębiorstwo będzie oferować.
4. Otwórzcie szkolny punkt konsultacyjny dla młodych przedsiębiorców.

0
Autor:
Izabela Pyszka-Walczak
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Górna
Recenzent:
hm. Anna Książek
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • wiedziała jak w uproszczeniu wygląda działanie przedsiębiorstwa
  • potrafiła wykonać dekoracje z materiałów z odzysku
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Zawody i profesje
  • Inne
Uszczegółowienie:

Ekonomia - moja przyszłość ekonomiczna
Zakres tematyczny:

  • przedsiębiorstwo
Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
min
6
opt
16
maks
30
90 min.
Prowadzących: 1
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

duże pomieszczenie ze stołami, miejscem na wykonanie prac plastycznych i swobodną zabawę; dostęp do bieżącej wody – potrzebny po zakończeniu pracy plastycznej
Wymagane materiały:

przebranie dla business women/ przedsiębiorczyni (w tym teczka z bardzo ważnymi dokumentami); fragment książki A. Lindgren „Dzieci z Bullerbyn”; karton, mazaki, sposób na powieszenie kartonu w widocznym miejscu – taśma klejąca/ pinezki/ magnesy;
materiały do pracy plastycznej - pomysł 1: karton dla każdej uczestniczki, płynne farby, pędzel, butelki „pety” jako stemple, może warto taki obrazek oprawić w passe-partout; pomysł 2: butelki od domowej chemii, nożyczki, nożyki tapicerskie dla prowadzącej; kolorowe kartoniki, kolorowe tasiemki, futerka, mulina, fragmenty materiału, gotowe oczka/ oczka wykonane z kartonu, klej i pistolet do klejenia na gorąco; pomysł 3: małe słoiczki np. po koncentratach pomidorowych/ musztardach/ jedzeniu dla niemowląt w ilości dostosowanej do liczby uczestniczek, farba akrylowa dostosowana do koloru brokatu, brokat, pędzle, świeczki lub tealighty mieszczące się do słoiczków; pomysł 4: słoik po kawie (z nakrętką) dla każdej uczestniczki, farby akrylowe, pędzle;
wydrukowany na kolorowym kartonie technicznym, a następnie pocięty na elementy załącznik nr 3;
4 stoły jako miejsca pracy działów, 4 karki papieru technicznego A4 i mazaki na przygotowanie wizytówek działów; wydrukowany wzór faktury (załącznik nr 4), kartki, długopisy i ołówki do przygotowania następnych faktur własnoręcznie.

Przebieg
1
3 min.
Przywitanie
Rozpoczynając zajęcia przywitaj się z grupą przedstawiając się jako business women/ przedsiębiorczyni. Opowiedz, że od dawna marzysz aby prowadzić własne przedsiębiorstwo, ale nie chcesz tego robić samodzielnie, potrzebujesz współpracowniczki. Marzenie to powstało jakiś czas temu kiedy jako dziecko przeczytałaś książkę „Dzieci z Bullerbyn”. Zaproponuj wspólną lekturę fragmentu, który stał się dla Ciebie inspiracją (patrz następny punkt scenariusza, przed przeczytaniem warto wyjaśnić to trudne słowo za pomocą synonimów – natchnienie, źródło pomysłu).
2
10 min.
Wprowadzenie do tematu
Forma: gawęda
Przeczytaj grupie fragment książki „Dzieci z Bullerbyn” (załącznik nr 1).
Aby ułatwić przejście do dalszej części zajęć, porozmawiajcie na temat przeczytanego fragmentu. Przydatne mogą stać się pytania:
• Jak to się stało, że Lasse zapragnął otworzyć sklep z wiśniami?
• Jak przyjaciele przygotowywali się do otwarcia spółdzielni? (odpowiedzi zapisz na dużym kartonie, tak aby wszystkie osoby je widziały)
Odpowiedzi jakie mogą się tutaj pojawić to:
- znaleźli pomysł,
- pozyskali współpracowników,
- wybrali miejsce na prowadzenie działalności,
- założyli spółdzielnię,
- przygotowali oferty,
- ponieśli pierwsze konieczne wydatki…
• Jak wyglądała praca spółdzielni? (jw.)
Odpowiedzi jakie mogą się tutaj pojawić to:
- spółdzielnia sprzedawała,
- przygotowała reklamy,
-osiągnęła pierwsze zyski,
- podzieliła zyski.
• Co według Was było najważniejsze dla powstania spółdzielni? (tutaj dla każdej uczestniczki co innego może być ważne i wszystkie odpowiedzi są właściwe; istotne jednak aby dzieci wśród nich wskazały pomysł na to co przedsiębiorstwo ma zaproponować klient(k)om)
3
30 min.
Wytwarzanie produktów
Forma: praca plastyczna
W rzeczywistości firmy działają podobnie do spółdzielni założonej przez dzieci z Bullerbyn. Także jeżeli chcecie razem ze mną założyć firmę, musimy najpierw znaleźć odpowiedni pomysł. W tej grupie świetnym pomysłem będzie wykorzystanie zdolności manualnych i zaoferowanie klient(k)om niezwykłych przedmiotów, które możemy przygotować własnoręcznie.
Pomysły na takie produkty DIY znajdują się w załączniku nr 2 – prowadząca wcześniej musi zdecydować, który pomysł zrealizuje i przedstawić go uczestniczkom. Teraz cała grupa będzie miała zadanie wyprodukować to co będzie oferowała „na rynku” jako przedsiębiorstwo.
4
5 min.
Działy w przedsiębiorstwie
Forma: puzzle
W poprzednim zadaniu wszystkie stworzyłyście dział produkcji przedsiębiorstwa (pokaż element „Dział Produkcji” z załącznika nr 3). Aby mogło ono działać na rynku przyjaciele we fragmencie książki wykonali wiele innych prac i przygotowań. Tym zajmują się inne działy.
Poszukajcie teraz pozostałych puzzli – zobaczymy jakie działy będą potrzebne w naszym przedsiębiorstwie (wcześniej prowadząca ukrywa w miejscu przebiegu zajęć 4 puzzle – z wyjątkiem elementu opisanego jako „Klientki”).
Po odnalezieniu składacie elementy do całości – okazuje się, że brakuje jednego kształtu. Ten kształt dokłada prowadząca.
5
35 min.
Nasze przedsiębiorstwo
Forma: zabawa tematyczna
Teraz grupa dzieli się na działy zgodnie z odnalezionymi puzzlami: dział handlowy, dział marketingu, dział rozwoju i księgowość. W czasie zabawy tematycznej nie będzie funkcjonował dział produkcji, który już wytworzył wyroby gotowe na czas, w odpowiedniej ilości i jakości.
Rolę klientek przedsiębiorstwa przyjmuje prowadząca (co w razie potrzeby umożliwi animowanie zabawy, właściwe nakierowanie uczestniczek czy fabuły).
Każdy dział przygotowuje swoje miejsce pracy – stolik z wizytówką A4
Na odwrocie puzzli znajdują się pierwsze zadania do wykonania dla działów. Klientki zapoznają się z ofertą przedsiębiorstwa i dzwoniąc/ osobiście składają zamówienie. Dział handlowy odbierze zamówienia od klientek, poprowadzi magazyn, przygotuje produkty do wysyłki, przekaże dane klientki do księgowości i zleci wystawienie faktur. Księgowość ustali cenę produktów z działem marketingu, wystawi faktury dla klientek, poprowadzi spis faktur. Dział marketingu ustali nazwę przedsiębiorstwa przygotuje reklamy, pomoże w ustaleniu cen, zaplanuje i przeprowadzi promocje. Dział rozwoju przygotuje pomysły na nowe produkty, dowie się od działu handlowego czego potrzebują klientki, zleci marketingowi kampanię reklamową nowych produktów.
Dalej zabawa powinna przebiegać spontanicznie. Ograniczeniem powinien być jedynie czas i temat zajęć.
6
7 min.
Podsumowanie
Na koniec podziękuj uczestniczkom za wspólne stworzenie i poprowadzenie przedsiębiorstwa. Twoje marzenie się spełniło! Porozmawiajcie luźno na temat przebiegu zabawy, może uczestniczki mają jakieś nowe przedsiębiorcze pomysły.
Zadbaj, aby wykonane przedmioty zostały zagospodarowane – mogą stać się prezentami dla rodzin uczestniczek, zostać wystawione na szklonym kiermaszu lub ozdobić pomieszczenie.
Załączniki
1
Załącznik 1

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Wprowadzenie do tematu
2
Załącznik 2

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Wytwarzanie produktów
3
Załącznik 3

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Działy w przedsiębiorstwie
4
Załącznik 4

Kopii:
15
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Nasze przedsiębiorstwo
Pobierz wszystkie załączniki