Od worka siana do pieniądza wirtualnego, czyli historia pieniądza

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Pieniądze towarzyszą człowiekowi od momentu, gdy rozwinął on działalność wytwórczą. Tak jak świat ciągle ewoluuje, zmieniają się i pieniądze. Ich forma zmieniała się w czasie, lecz funkcja pozostaje taka sama. Zajęcia o historii pieniądza są również doskonałą lekcją dziejów świata.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Zorganizujcie wizytę w muzeum, w którym są dawne monety (archeologiczne, entograficzne i inne)
  2. Dowiedz się i zaznacz na mapie świata w jakich krajach, obowiązywały jakie typy płacideł. Spróbuj wytłumaczyć dlaczego tak się działo. Na przykład: W Wielkopolsce płacono głowami wiewiórek ponieważ były ogólnodostępne i można było zrobić z nich pożywny posiłek oraz wykorzystać ich skórę, w Grecji było to żelazo, a w Polsce w PRLu rajstopy, gdyż były trudnodostępne i bardzo wartościowe.
  3. Dowiedz się, jak się nazywa osoba, która zbiera różne rodzaje monet. Spotkaj się z taką osobą i przeprowadź z nią wywiad, aby dowiedzieć się, dlaczego się tym zajmuje.
  4. Dowiedz się skąd się biorą skarby. Przeczytaj o jednym z takich skarbów w Twojej okolicy (Załącznik 5)
  5. Czy wszyscy mają takie same pieniądze? Dowiedz się jakimi walutami płacą ludzie w Europie, zaprezentuj w gromadzie wyniki poszukiwań, lub też wszyscy razem przygotujcie prezentację, w której zawrzecie informacje o tym, jakie waluty obowiązują w jakim kraju europejskim.

 

1+
Autor:
pwd. Małgorzata Gałka
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Recenzent:
hm. Anna Książek
Chorągiew Główna Kwatera
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • wiedziała, co to jest pieniądz i do czego służy
  • znała 4 różne formy pieniądza na przestrzeni wieków
  • znała co najmniej 2 przyczyny, dla których forma pieniądza się zmieniała na przestrzeni wieków
  • znała co najmniej 2 cechy, jakie powinien mieć pieniądz np. trudny do podrobienia.
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Hobby i zainteresowania
  • Inne
Uszczegółowienie:

Ekonomia - zarządzanie pieniędzmi
Zakres tematyczny:

  • Historia pieniądza
Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
min
4
opt
20
maks
40
90 min.
Prowadzących: 2
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

pomieszczenie
Wymagane materiały:

Przebranie dla pani Złotówki, worek dla pani Złotówki, chusta animacyjna lub inny materiał na tunel, namalowane na papierze pakowym obrazki z jaskini (załącznik 1), wydrukowane zdjęcia różnych zadań i produktów (załącznik 2), wydrukowany rebus w kopertach w ilości odpowiadającej ilości 4 osobowych grup stworzonych z uczestniczek (załącznik 3), wydrukowane różne rodzaje pieniądza, monet z dawnych czasów (załącznik 4), modelina, patyczki do rzeźbienia w modelinie (wersja 1 majsterki) lub gotowy stempelek do majsterki z „grawerem” do odciskania na monecie (wersja 2 majsterki), papier A0 w ilości odpowiadającej ilości 4 osobowych grup stworzonych z uczestniczek, różnokolorowe mazaki.

Przebieg
1
10 min.
Wprowadzenie do tematu
Forma: Gawęda
[Osoba prowadząca opowiada historię]: Powiedzcie mi, kto z Was był dzisiaj w sklepiku? Kto dzisiaj coś kupował? Czy zastanawiałyście się kiedyś, co by było, gdyby nie było pieniędzy? A wiecie, że kiedyś pieniądze nie istniały? Chciałybyście przekonać się, jak to wtedy było, jak to się stało, że dzisiaj mamy i banknoty i grzechoczące pieniądze w portfelu? Zaprosiłam do nas dzisiaj kogoś, kto to wszystko przeżył: panią Złotówkę. Musimy ją jednak przywołać. Jak myślicie, gdzie może ona być?
[w sali leży worek wyglądający jak wielka sakiewka. Stamtąd wychodzi pani Złotówka, gdy dzieci zaczną pokazywać worek. Jest przebrana na srebrno, może mieć pomalowaną na srebrno twarz i srebrną perukę, kostium z folii aluminiowej]
[Pani złotówka]: Witajcie dzieci! Jestem Pani Złotówka. Kto widział kiedyś moją mniejszą siostrę [pokazuje prawdziwy pieniążek- złotówkę]? Słyszałam, że chciałybyście poznać moją historię. Czy to prawda? Czy wszyscy chcą wybrać się ze mną w podróż w czasie do czasów, gdy nie było mnie nawet jeszcze na świecie w takiej formie? [Dzieci się zgadzają].
Przenieśmy się zatem w czasie.
2
5 min.
Przenosiny w czasie
Forma: Gra
Dzieci po kolei przechodzą przez tunel, jeśli nie mamy tunelu to przez kawałek złożonego materiału. W tym czasie osoba prowadząca wiesza na ścianach namalowane na papierze pakowym obrazki „z jaskini”. Przykład w załączniku 1.
Potrzebne materiały: Załącznik 1
3
15 min.
Barter
Forma: Zabawa
Ciąg dalszy opowieści osoby prowadzącej: Witajcie w czasach prehistorii, kiedy nie było pieniędzy. Po dworze biegały wolno zwierzęta, ludzie ręcznie lepili garnki i wykuwali narzędzia, domy budowano z gliny i nie było telewizorów ani telefonów. Dzisiaj będziecie pomagać mi w moich sprawunkach. W prehistorii, gdy nie było pieniędzy, ludzie wymieniali się tym, co mieli. Każda z Was dostanie zadanie do wykonania np. upiecz ciasto oraz zestaw rzeczy, które ma do dyspozycji np. sznur, piłka, łyżka, mąka, mięso, torebka. Każda uczestniczka ma inne zadanie i inny zestaw przedmiotów (w przypadku liczby uczestniczek powyżej 10, po 2 osoby mogą mieć te same zestawy). Celem zabawy jest wymiana z innymi uczestniczkami, a w rezultacie zebranie składników potrzebnych do wykonania zadania Waszego. Lista zadań oraz przedmiotów znajduje się w załączniku 2.
Potrzebne materiały: Załącznik 2
4
5 min.
Rebus
Wymiana, którą zrobiłyśmy przed chwilą, ma swoją nazwę, rebus powie Wam jaką. Osoba prowadząca rozdaje dzieciom podzielonym na 4 osobowe grupy rebus w kopercie. Rebus w załączniku 3.
Potrzebne materiały: Załącznik 3
5
10 min.
Płacidła
Forma: Zabawa
Ciąg dalszy opowieści: Nie zawsze jednak było tak, że ludzie chcieli brać to, co im dawaliście. Wyobraźcie sobie na przykład, że ja jestem piekarzem i mam chleb, którego potrzebujecie, ale Wy możecie mi dać za niego tylko żywe kury, których ja nie mam gdzie trzymać. Dużo ludzi miało taki problem, dlatego z czasem wybrano tylko kilka przedmiotów, którymi można było płacić za towary. Nazwano je płacidłami. Były to przedmioty trwałe, wartościowe, które było łatwo podzielić i przetransportować. Były to zboże, bydło, muszle, skóry czy sól.
Opis zabawy: Stajemy w kole. Dzielimy dzieci nadając im po kolei nazwę: zboże, bydło, muszle, skóry i sól. Na okrzyk „zboże” osoby, którym nadano taką nazwę zamieniają się miejscami. Tak samo postępujemy z każdą inną nazwą. Na okrzyk „płacidła” wszystkie dzieci zamieniają się miejscami. Zabawę można przeprowadzić z chustą animacyjną, pod którą dzieci mogą przebiegać.
6
5 min.
Dyskusja
Pytania pomocnicze: Czy według uczestniczek zboże ma taką samą wartość, co bydło? Ile muszli trzeba by dać za 1 skórę zwierzęcia, z której można sobie uszyć płaszcz? Krótka rozmowa z dziećmi.
7
20 min.
Wybijanie monet
Forma: Majsterka
Trudno jest powiedzieć, że wszystkie płacidła mają taką samą wartość. Dlatego w czasach starożytności w Chinach zaczęto wyrabiać pierwsze monety ze złota i srebra- pierwsze pieniądze! [Pani Złotówka pokazuje wydrukowane ilustracje, załącznik 4]. Dzisiaj uczestniczki mogą sobie taką monetę wybić: uczestniczki rzeźbią w modelinie dowolne wzory na awersie i rewersie.
Potrzebne materiały: Załącznik 4
8
20 min.
Pieniądz przyszłości
Forma: Praca w grupach
Takie pieniądze całe ze złota są jednak bardzo drogie i bardzo ciężkie. Złoto jest także bardzo rzadkie i nie starczyłoby dla wszystkich. Dlatego wymyślono pieniądze papierowe. A co będzie w przyszłości? Uczestniczki w 4-6 osoowych grupach wymyślają pieniądz przyszłości. Prezentują go w formie plakatu. Razem podsumowujemy spotkanie.
Załączniki
1
Załącznik 4

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Wybijanie monet
2
Załącznik 1

Kopii:
3
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A3
Dotyczy elementu zajęć: Przenosiny w czasie
3
Załącznik 2

Kopii:
2
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Barter
4
Załącznik 3

Kopii:
2
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Rebus
5
Załącznik 5

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Zadania
Pobierz wszystkie załączniki