Odpowiedzialna elektronika i kosmetyki

Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2015. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosownej licencji, o posiadaczach prawa oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej.

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons CC-BY-3.0-PL Uznanie autorstwa-3.0 Polska

Publikacja, wyraża wyłącznie poglądy autorki i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto:

Każdy z nas używa kosmetyków i elektroniki w codziennym życiu. Podczas zajęć uczestniczki dowiedzą się skąd dane produkty do nas przychodzą, jaka stoi za nimi historia, co wiąże się z ich produkcją, rozprowadzaniem i używaniem. Dowiedzą się też co jako konsumentki mogą zrobić, by przyczynić się do bardziej odpowiedzialnej produkcji elektroniki i kosmetyków.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Przygotujcie podobny zestaw materiałów na jeden z wybranych tematów: zabawki, ubrania, żywność, papier.
  2. Wprowadźcie w życie jedną wybraną zmianę dotyczącą kosmetyków lub elektroniki i obserwujecie przez 2 tygodnie: co udało się osiągnąć bez trudu, a co stanowiło wyzwanie? Wymieńcie się wrażeniami z innymi osobami z grupy.
  3. Przygotujcie kampanię promującą odpowiedzialne kosmetyki lub/i elektronikę.
  4. Sprawdźcie które firmy produkują odpowiedzialne kosmetyki. Sporządźcie listę uwzględniając nazwę firmy, jej logo, a także miejsce, w którym można kupić dane kosmetyki.
  5. Przygotujcie plakat lub infografikę ukazującą uzyskane przez Was informacje na temat kosmetyków lub/i elektroniki. Rozpowszechnijcie ją wśród innych osób.
1+
Autor:
hm. Anna Książek
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Recenzent:
hm. Agata Erhardt-Wojciechowska, ZOKK
Chorągiew Stołeczna, Hufiec Pruszków
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • Znała podstawowe zagadnienia związane z odpowiedzialną elektroniką i kosmetykami
  • Wiedziała co jako konsumentka może zrobić by choć odrobinę zmienić sytuację
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
Uszczegółowienie:

Edukacja Globalna, świadoma konsumpcja
Zakres tematyczny:

Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
min
4
opt
16
maks
20
90 min.
Prowadzących:
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

dowolne
Warunki:

potrzebne źródło zasilania prądem
Wymagane materiały:

Wydrukowane załączniki, dostęp do komputera i (najlepiej) Internetu, papier pakowy lub flipchart, mazaki, rekwizyty do zainspirowania uczestniczek (przykładowe rekwizyty wymienione są w przebiegu zajęć).

Przebieg
1
5 min.
Powitanie
Forma: Pogadanka
Powitaj uczestniczki. Wprowadzając w temat zapytaj jakich używały dziś kosmetyków. Co o nich wiedzą? A jakiego używały dziś sprzętu elektronicznego od samego rana? Czy ktoś wie w jaki sposób jest on produkowany? Wymieńcie się wiedzą, którą już posiadacie.
2
50 min.
Praca w grupach
Forma: Praca w grupach
Podziel uczestniczki na 2 grupy. Jedna z nich pracować będzie nad elektroniką, druga nad kosmetykami. Jeśli uczestniczek jest zbyt dużo możesz podzielić je na 4 grupy (2 pracujące nad każdym tematem) lub pomyśleć o przygotowaniu materiałów z zakresu innego zagadnienia dla kolejnych grup (np. ubrań, zabawek, papieru czy żywności). Każda grupa otrzymuje materiały (załącznik 1 – kosmetyki oraz 2 – elektronika). Dobrze byłoby gdyby grupy miały dostęp do Internetu, gdzie mogą poszukać dodatkowych informacji, a także do komputera, na którym mogą zobaczyć zaproponowany film (film można ściągnąć i oglądać offline, jeśli nie będzie dostępu do Internetu). Grupa ma 50 minut na przeczytanie i obejrzenie materiałów, och przedyskutowanie, a także przygotowanie przejrzystej i ciekawej prezentacji dla drugiej grupy, w której z jednej strony zaprezentuje jakie problemy wiążą się z danym zagadnieniem, z drugiej jakie widzi możliwe rozwiązania i działania, które my jako konsumentki możemy podjąć (to bardzo ważne!).
Oprócz wydrukowanych z załącznika materiałów oraz linku do filmu, warto dać grupom przedmioty, które będą dla nich inspiracją do dyskusji. Mogą to być np. eko kosmetyki, reklamy/ulotki dotyczące kosmetyków, etykietka ze składem danego kosmetyku, może artykuł z lokalnej gazety dotyczący tego tematu, telefon komórkowy, mp3, kindle i inne sprzęty elektroniczne, ładowarki z różnymi końcówkami, stary telefon komórkowy (z długo trzymającą baterią).
KOSMETYKI
Film (około 8 minut, niestety bez polskich napisów): https://www.youtube.com/watch?v=pfq000AF1i8
+ załączniki w pdf (1a, 1b, 1c)

ELEKTRONIKA
Film (około 8 min): https://www.youtube.com/watch?v=gyrFAaT0G5g
+ załączniki w pdf (2a, 2b, 2c, 2d, 2e)
3
30 min.
Prezentacja
Forma: Prezentacja
Każda grupa ma 10 minut na zaprezentowanie swojego tematu + 5 minut na dyskusje i pytania. Razem zastanawiamy się przede wszystkim co możemy zrobić? Pomysły spisujemy na flipczartach.
4
5 min.
Podsumowanie
Forma: Pogadanka
Co zwróciło Waszą szczególną uwagę na dzisiejszym spotkaniu? Co od dziś będziecie robić inaczej?
Załączniki
1
Załącznik 1a

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Praca w grupach
2
Załącznik 1b

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Praca w grupach
3
Załącznik 1c

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Praca w grupach
4
Załącznik 2a

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Praca w grupach
5
Załącznik 2b

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Praca w grupach
6
Załącznik 2c

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Praca w grupach
7
Załącznik 2d

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Praca w grupach
8
Załącznik 2e

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Praca w grupach
Pobierz wszystkie załączniki