Oszczędzanie drogą do bogactwa

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Oszczędzanie jest jedną z umiejętności, które każdy z nas powinien opanować, szczególnie w świecie zdominowanym przez konsumpcję.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Przygotujcie plakat z zaprezentowaną definicją słowa „oszczędzanie”.
  2. Zastanów się nad tym, co kupujesz w ciągu miesiąca. Na czym mogłabyś oszczędzić?
  3. Porównaj ceny swoich ulubionych słodyczy w kilku sklepach. Czy ceny się różnią?
  4. Opowiedz swoim koleżankom z klasy/podwórka o różnych sposobach oszczędzania. Zapytaj o ich pomysły.
1+
Autor:
Ewelina Poltacha
Chorągiew Śląska, Hufiec Częstochowa
Recenzent:
hm. Anna Książek
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • rozumiała co to znaczy oszczędzanie
  • wiedziała dlaczego oszczędzanie jest ważne
  • była świadoma swojego podejścia do wydawanych pieniędzy
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Inne
Uszczegółowienie:

Ekonomia - zarządzanie pieniędzmi
Zakres tematyczny:

  • Oszczędzanie
Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
min
6
opt
16
maks
20
90 min.
Prowadzących: 1
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

pomieszczenie
Wymagane materiały:

Wydrukowane materiały z załączników, papier pakowy (jeden arkusz), długopisy (po jednym na uczestniczkę)

Przebieg
1
10 min.
Wprowadzenie
Forma: Rozsypanka wyrazowa
Uczestniczki w małych grupach układają z rozsypanych części zdań powiedzenia i przysłowia dotyczące pieniędzy. Po wykonaniu zadania wspólnie z osobą prowadzącą wyjaśniają ich znaczenie (załącznik 1).
2
5 min.
Dlaczego warto oszczędzać?
Forma: Gawęda
Aby zrozumieć dlaczego warto oszczędzać, cofnijmy się do czasów, w których nie było pieniądza, zaś większość dochodów stanowiły zbiory zboża lub upolowana zwierzyna. Czy ówczesny człowiek natychmiastowo zjadał całą zebraną żywność? Czy tego typu zachowanie byłoby racjonalne? Okazuje się, że nie. Jeżeli nie było głodu, część pożywienia była przechowywana na gorsze czasy, tj. na miesiące kiedy zbiory są mniejsze. W ten sposób, dzięki oszczędnościom ludzie zabezpieczali się przed głodem. Od tamtych czasów wiele się zmieniło w życiu ludzi, ale cały czas nie jesteśmy w stanie dokładnie przewidzieć przyszłości. Nie możemy wykluczyć możliwości, że w przyszłości nasze dochody obniżą się lub, że np. zachorujemy i będziemy potrzebowali pewnej sumy pieniędzy, aby pokryć koszty leczenia. W takim przypadku warto posiadać środki, które umożliwią nam pokrycie niezbędnych wydatków. Można powiedzieć, że tak jak kiedyś zapasy żywności umożliwiały przeżycie w warunkach niskich plonów, tak dziś oszczędności pomagają nam funkcjonować w okresach niższych dochodów lub niespodziewanych wydatków.
3
10 min.
Dusigroszka czy rozrzutniczka
Forma: Test
Wydawać czy oszczędzać? Jedno i drugie. Wszyscy musimy wydawać pieniądze, żeby przetrwać, mieć co jeść, w co się ubrać, gdzie mieszkać. Jednak każdy z nas jest inny, inaczej myśli o pieniądzach, inaczej nimi zarządza. Jedni wydają wszystko na luksusy, inni oszczędzają na czarną godzinę, jeszcze inni starają się trzymać gdzieś pośrodku. Jakim typem człowieka jesteś Ty - sprawdź rozwiązując quiz bez odpowiedzi. Gdy uczestniczki rozwiążą go rozdajemy karteczki z odpowiedziami dodając, że znając już swoje zachowanie w kontekście zarządzania własnym budżetem, wiemy nad czy powinniśmy popracować, co zmienić, jakie przyzwyczajenia kontynuować. Załącznik 2.
4
20 min.
Scenki
Forma: praca w grupach
Dzielimy uczestniczki na 3 grupy. Każda z grup otrzymuje scenkę do odegrania. Ważne aby wszystkie członkinie grupy miały swoją rolę do odegrania, jakieś zadanie. Zespół ma wymyślić sytuację przedstawiającą osobę jako rozrzutniczka, dusigroszka czy rozważniczka. (Załącznik 3) Po zaprezentowaniu wszystkich sytuacji czas na podsumowanie i odpowiedź na pytanie: które z zachowań wydaje wam się śmieszne a która właściwe, dlaczego?
5
20 min.
Zadanie matematyczne
Forma: praca indywidualna
Każda uczestniczka dostaje 3 zadania do samodzielnego wykonania. Zwracamy się do dzieci: Każda z was ma do rozwiązania zadania dotyczące sytuacji codziennych, matematyki i finansów. Rozwiążcie je samodzielnie. Później wspólnie sprawdzimy i wytłumaczymy zadania, tak aby po zajęciach nie zostało ani jedno dziecko, które nie wie jak to policzyć. Nie ma znaczenia ile czasu zajmie ci rozwiązanie zadania, ważne, że podjęłaś próbę zrozumienia otaczającego Cię świata. Jednym zajmie to więcej czasu innym mniej.
Po wykonaniu zadania prowadząca prosi osobę chętną aby podała wynik. Prowadząca prosi, aby osoby, które, mają taki sam wynik podniosły do góry ręce; dzieci, które mają inny wynik; dzieci, które w ogóle nie rozwiązały zadania. Zadania, z którymi dzieci miały trudności rozwiązujemy wspólnie na tablicy tłumacząc krok po kroku. Wszystkie jesteście zwyciężczyniami, ponieważ podjęłyście wyzwanie. Załącznik 4.

Rozwiązania dla prowadzącej:
1) 1 tydzień – 8zł kieszonkowego,
1 tydzień – 4zł oszczędzone pieniądze
41 zł - koszt piłki
41zł:4zł=10,25 tygodni (czyli więcej niż 10 tygodni tzn.11)
2) (2szt*20zł)+ (4szt*10zł) + (5szt.*5zł) + (12szt.*2zł) +(7szt.*1zł) = 40zł+40zł+25zł+24zł+7zł= 80zł+25zł+ 31zł=136zł
3) 500zł *12 m-cy = 6000zł tzn 3lata i 4miesiące
Papierosy 10zł*30dni= 300zł/miesiąc
500 założenia oszczędności- 300zł papierosy = realne oszczędności 200zł
20000 / 200zł = 100m-cy
100m-cy: 12mcy (rok) – 8 lat i4 miesiące
8 lat i 4 miesiące - 3 lata i 4 miesiące = 5lat
Pani Wiesława musiałaby odkładać 5lat dłużej.
6
10 min.
Łamigłówka
Zgadywanka „Ważna wiadomość”. Odpowiedź: Bez pracy nie ma kołaczy a bez kasy nie ma pizzy. Rozmawiamy z uczestniczkami o tym jak rozumieją to przysłowie oraz co wydarzyło się na spotkaniu. Załącznik 5.
7
15 min.
Jak mogę oszczędzać?
Forma: burza mózgów
Wszystkie uczestniczki razem wymyślają jak najwięcej sposobów na rozsądne, rozważne oszczędzanie. Pomysły spisujemy na papierze pakowym. Po burzy mózgów wykreślamy te, które naszym zdaniem nie są rozsądne. Na koniec podsumowujemy zajęcia, mówiąc o tym, co każda z nas wynosi dla siebie i czy nauczyła się czegoś nowego o oszczędzaniu.
Załączniki
1
Załącznik 1

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Wprowadzenie
2
Załącznik 2

Kopii:
16
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Dusigroszka czy rozrzutniczka
3
Załącznik 3

Kopii:
2
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Scenki
4
Załącznik 4

Kopii:
6
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Dusigroszka czy rozrzutniczka
5
Załącznik 5

Kopii:
8
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Łamigłówka
Pobierz wszystkie załączniki