Jak pomagać odpowiedzialnie?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Dlaczego warto bezinteresownie pomagać innym ludziom? Przede wszystkim dlatego, że pomoc słabszym, pokrzywdzonym sprawia, że możemy naprawdę nazwać się ludźmi. Pomaganie innym bez oczekiwania na policzalne korzyści sprawia, że każdy czuje się lepszy, bardziej wartościowy. Pomoc innym nadaje życiu głębszy sens, sprawia, że można poczuć, po co się żyje. Miłosierdzie, zrozumienie, słuchanie drugiego człowieka pozwalają też dowiedzieć się wiele o nas samych, odkryć i poznać siebie. Pomoc innemu to najbliższa forma przebywania z drugim człowiekiem.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Zorganizujcie ciekawe zajęcia integracyjne lub weź udział w zajęciach dla grupy dzieci z niepełnosprawnością.
  2. Zorganizujcie zbiórkę charytatywną dla zwierząt (zbiórka koców, karmy).
  3. Zorganizujcie lub weźcie udział w akcji szlachetna paczka.
  4. Zaproście na zajęcia osobę prowadzącą fundację pomagającą ludziom lub zwierzętom.
0

Droga pieniądza, czyli jak powstaje pieniądz

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Pieniądze zapłatą za pracę, jednak to w jaki sposób są wytwarzane jest niemałą tajemnicą. Zajęcia uchylające jej rombka mogą zainspirować dzieci do zadawania pytań i poznawania świata. Dzięki uczestnictwie w zajęciach dzieci będą świadome, że pieniądze nie rosną na drzewach ani nie spadają z nieba.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl).

  1. Wybierz się na wycieczkę do mennicy/banku/innej instytucji finansowej. Dni otwarte oddziałów NBP w Polsce dostępne są na stronie nbp.pl
  2. Dowiedz się jak produkowane są monety i opowiedz o tym na zbiórce
  3. Dowiedz się, co to jest pieniądz wirtualny i jak się z niego korzysta, podziel się tą wiedzą z innymi
  4. Przeprowadź wywiad z pracownikiem/pracowniczką banku lub mennicy na temat jego/jej pracy
  5. Przygotuj listę przysłów związanych z pieniędzmi (możesz je zapisać lub narysować)
  6. Dowiedz się, co to jest NBP i jaka jest jego rola.
0

Zakładanie firmy – gra

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Scenariusz w przystępny sposób przedstawia uczestniczkom co potrzebne jest do prowadzenia własnej działalności, wskazuje na wielość etapów przy zakładaniu własnej firmy. Przy okazji daje im też wiedzę z innych zagadnień związanych z ekonomią.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Dowiedzcie się co trzeba zrobić, żeby założyć własną firmę, stwórzcie prezentację, w której krok po kroku wypisane będą poszczególne etapy.
  2. Dowiedzcie się, które ze znanych firm w Waszym mieście są prowadzone przez kobiety. Zaprezentujcie te firmy na zbiórce – gdzie działają, czym się zajmują.
  3. Przeprowadźcie wywiad z kobietą, która prowadzi własną firmę. Przygotujcie listę pytań, umówcie się z taką osobą, nagrajcie wywiad.
  4. Stwórzcie pomysł na własną firmę. Na początek zaplanujcie co taka firma mogłaby oferować. Pomyślcie nad nazwą oraz marketingiem (reklamą). Sprawdźcie czy oferowany przez Was produkt/usługa jest rzeczywiście potrzebny: zróbcie krótkie badania rynku – spytajcie przynajmniej 10 osób co sądzą o Waszym pomyśle. Zastanówcie się czy i jak Wasza firma będzie spełniać warunki fair trade.
  5. Lepiej jest prowadzić własną firmę czy być zatrudnioną w czyjejś? – przeprowadźcie wywiady z kilkoma osobami, które prowadzą własną działalność i kilkoma, które pracują w większych firmach/korporacjach. Porównajcie odpowiedzi.

 

 

2+

Projektowanie firmy

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Wśród kompetencji niezbędnych na współczesnym rynku pracy wyróżnić możemy umiejętność pracy w grupie oraz efektywnego planowania. Proponowane poniżej ćwiczenie pozwala sprawdzić w praktyce oba elementy, dając przestrzeń na wyciągnie wniosków. Jest też dobrym wstępem do rozmowy o zakładaniu własnej działalności.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Zorganizujcie debatę: za i przeciw prowadzeniu własnej działalności (porównując tę opcję z innymi możliwościami, np. pracy w czyjejś firmie lub organizacji pozarządowej).
  2. Dowiedzcie się jakie dokładnie formalności trzeba spełnić przed założeniem własnej firmy, spiszcie je w interesującej formie.
  3. Przeprowadźcie wywiady z kilkoma kobietami prowadzącymi własne firmy, spytajcie je o wyzwania, z którymi się borykają, o to co je motywuje. Pomyślcie o własnych pytaniach, które Was interesują.
  4. Sprawdźcie które firmy w Waszej okolicy są prowadzone przez kobiety. Udajcie się do choć jednej z nich, spróbujcie spotkać z właścicielką, porozmawiać o jej doświadczeniach.
  5. Pomyślcie o własnej firmie. Gdybyście miały taką zakładać – co by ona oferowała? Przeprowadźcie krótkie badania rynku pytając co najmniej 20 osób (w formie wywiadu lub ankiety) co sądzą o Waszym pomyśle. Zmodyfikujcie go na tej podstawie, jeśli trzeba. Zastanówcie się kto dokładnie będzie Waszym odbiorcom/czyniom, jak do nich trafić. Pomyślcie o promocji. Zastanówcie się nad wstępną formą budżetu – ile pieniędzy i na co byście potrzebowały?
  6. Udajcie się do inkubatorów przedsiębiorczości lub innego centrum start-upów w Waszym mieście. Dowiedzcie się co trzeba zrobić, żeby otworzyć własny start-up.
  7. Zorganizujcie spotkanie z kimś, kto właśnie otwierzył swoją firmę/start-up. Dowiedzcie się co jest dla niego/niej najlepsze w otwieraniu własnego biznesu, a co sprawia największą trudność. Spytajcie o dobre rady na przyszłość, może któregoś dnia Wy też będziecie w podobnej sytuacji.
0

Działaj: jak? gdzie? kiedy?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Pomaganie drugiemu człowiekowi to bardzo ważne, a zarazem odpowiedzialne zadanie, dlatego bardzo ważne jest, aby uświadomić młodemu człowiekowi jak pomagać i że pomoc w niektórych przypadkach może nieść różne konsekwencje.

Zadania Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Zorganizujcie spotkania z organizacją, która zajmuje się pomaganiem innym.
  2. Zorganizujcie imprezyę charytatywną wspólnie z wybraną organizacją.
  3. Odwieźcie strony internetowej kampanie.spoleczne.pl – wybierzcie dwie kampanie i ich zrecenzujcie.
  4. Napisz rozprawkę na temat „ Odpowiedzialność za siebie i innych”
  5. Zrealizujcie projekt pomocy na rzecz lokalnej świetlicy środowiskowej.
0

Od worka siana do pieniądza wirtualnego, czyli historia pieniądza

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Pieniądze towarzyszą człowiekowi od momentu, gdy rozwinął on działalność wytwórczą. Tak jak świat ciągle ewoluuje, zmieniają się i pieniądze. Ich forma zmieniała się w czasie, lecz funkcja pozostaje taka sama. Zajęcia o historii pieniądza są również doskonałą lekcją dziejów świata.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Zorganizujcie wizytę w muzeum, w którym są dawne monety (archeologiczne, entograficzne i inne)
  2. Dowiedz się i zaznacz na mapie świata w jakich krajach, obowiązywały jakie typy płacideł. Spróbuj wytłumaczyć dlaczego tak się działo. Na przykład: W Wielkopolsce płacono głowami wiewiórek ponieważ były ogólnodostępne i można było zrobić z nich pożywny posiłek oraz wykorzystać ich skórę, w Grecji było to żelazo, a w Polsce w PRLu rajstopy, gdyż były trudnodostępne i bardzo wartościowe.
  3. Dowiedz się, jak się nazywa osoba, która zbiera różne rodzaje monet. Spotkaj się z taką osobą i przeprowadź z nią wywiad, aby dowiedzieć się, dlaczego się tym zajmuje.
  4. Dowiedz się skąd się biorą skarby. Przeczytaj o jednym z takich skarbów w Twojej okolicy (Załącznik 5)
  5. Czy wszyscy mają takie same pieniądze? Dowiedz się jakimi walutami płacą ludzie w Europie, zaprezentuj w gromadzie wyniki poszukiwań, lub też wszyscy razem przygotujcie prezentację, w której zawrzecie informacje o tym, jakie waluty obowiązują w jakim kraju europejskim.

 

1+

Co sprzedają reklamy?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Reklamy, poza produktem, sprzedają nam pewną wizję świata, w którym kobiety i mężczyźni pełnią określone role, ubierają się i wyglądają w określony sposób, prezentują określone cechy charakteru, słabe strony i zdolności. Dominujący, stereotypowy przekaz medialny wpływa na nasze decyzje i wybory, podświadomie dyktując nam normy zachowania. Jedyny sposób, by temu zapobiec to świadome, krytyczne podejście do reklam, wymaga ono jednak pewnej wrażliwości i uważności, których poniższe zajęcia starają się nauczyć.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Zorganizujcie dla swojej drużyny/klasy projekcję filmu „Delikatnie nas zabijają” dotyczącego obrazu kobiet w reklamach. Zaproście na projekcje znajome osoby spoza Waszej grupy (kontakt do osób posiadających uprawnienia do projekcji filmu pod adresem ekonomiajestkobietą@zhp.net.pl)
  2. Przygotujcie wybór reklam/kampanii społecznych prezentujących pozytywny, odmienny od dominującego wizerunek kobiety.
  3. Przygotujcie i przeprowadźcie warsztaty na temat wizerunku kobiet/mężczyzn w reklamach dla znajomej drużyny/klasy, dostosujcie przekaz do wieku uczestniczek.
  4. Przygotujcie listę firm, które dbają o różnorodny wizerunek kobiet i mężczyzn w reklamach. Pokażcie przykładowe reklamy.
  5. Napiszcie do firm, które stereotypowo ukazują kobiety i mężczyzn, wyraźcie swoją opinię w tym temacie.
  6. Przygotujcie swoją własną gazetę, która będzie przekazywać ważne dla Was wartości, nie opartą na dominującym, stereotypowym wizerunku.
0

Gra “Super Farmer”

Gra oparta na grze planszowej Farmer, ucząca harcerzy myślenia ekonomicznego i przedsiębiorczości.

Jesteś farmerem, hodujesz zwierzęta. Twoje stado wciąż rośnie.  Ale musisz uważać! W okolicy grasują lis i wilk. Twoje zwierzęta mogą stać się dla nich cennym łupem…  Zbierz stado i zostań superfarmerem.

8+