Projektowanie firmy

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Wśród kompetencji niezbędnych na współczesnym rynku pracy wyróżnić możemy umiejętność pracy w grupie oraz efektywnego planowania. Proponowane poniżej ćwiczenie pozwala sprawdzić w praktyce oba elementy, dając przestrzeń na wyciągnie wniosków. Jest też dobrym wstępem do rozmowy o zakładaniu własnej działalności.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Zorganizujcie debatę: za i przeciw prowadzeniu własnej działalności (porównując tę opcję z innymi możliwościami, np. pracy w czyjejś firmie lub organizacji pozarządowej).
  2. Dowiedzcie się jakie dokładnie formalności trzeba spełnić przed założeniem własnej firmy, spiszcie je w interesującej formie.
  3. Przeprowadźcie wywiady z kilkoma kobietami prowadzącymi własne firmy, spytajcie je o wyzwania, z którymi się borykają, o to co je motywuje. Pomyślcie o własnych pytaniach, które Was interesują.
  4. Sprawdźcie które firmy w Waszej okolicy są prowadzone przez kobiety. Udajcie się do choć jednej z nich, spróbujcie spotkać z właścicielką, porozmawiać o jej doświadczeniach.
  5. Pomyślcie o własnej firmie. Gdybyście miały taką zakładać – co by ona oferowała? Przeprowadźcie krótkie badania rynku pytając co najmniej 20 osób (w formie wywiadu lub ankiety) co sądzą o Waszym pomyśle. Zmodyfikujcie go na tej podstawie, jeśli trzeba. Zastanówcie się kto dokładnie będzie Waszym odbiorcom/czyniom, jak do nich trafić. Pomyślcie o promocji. Zastanówcie się nad wstępną formą budżetu – ile pieniędzy i na co byście potrzebowały?
  6. Udajcie się do inkubatorów przedsiębiorczości lub innego centrum start-upów w Waszym mieście. Dowiedzcie się co trzeba zrobić, żeby otworzyć własny start-up.
  7. Zorganizujcie spotkanie z kimś, kto właśnie otwierzył swoją firmę/start-up. Dowiedzcie się co jest dla niego/niej najlepsze w otwieraniu własnego biznesu, a co sprawia największą trudność. Spytajcie o dobre rady na przyszłość, może któregoś dnia Wy też będziecie w podobnej sytuacji.
0
Autor:
hm. Anna Książek
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Recenzent:
hm. Agata Erhardt-Wojciechowska, SOKK 290/2013
Chorągiew Stołeczna, Hufiec Pruszków
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • wiedziała co ułatwia, a co utrudnia pracę w grupie
  • znała role planowania w podejmowaniu działań
  • będzie wiedziała co jest potrzebne do założenia własnej firmy
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Hobby i zainteresowania
  • Inne
Uszczegółowienie:

Ekonomia - moja przyszłość ekonomiczna
Zakres tematyczny:

  • Projektowanie firmy
Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
min
6
opt
16
maks
30
90 min.
Prowadzących: 1
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

sala, najlepiej z dużym stołem dla każdej grupy
Wymagane materiały:

Ryza papieru (dobrze byłoby poszukać papieru gorszej jakości, do ponownego użytku – spytajcie w dużych firmach lub drukarniach), kredki (przynajmniej paczka na grupę), długopisy (jeden dla każdej uczestniczki), flipchart/papier pakowy (2-3 arkusze), markery, wydrukowana instrukcja po 1 na grupę.

Przebieg
1
60 min.
Produkcja kartek
Forma: Ćwiczenie
Dzielimy uczestniczki na równo osobowe grupy (nie mniej niż 3 osoby w grupie, nie więcej niż 6). Jeśli ilość osób nie pozwala na podział na równe grupy, prosimy kilka uczestniczek o pełnienie roli obserwatorek i zapisywanie wszelkich spostrzeżeń na temat prac poszczególnych grup (ze szczególnym uwzględnieniem tego, co ułatwiało, a co utrudniało pracę w poszczególnych grupach). Każdej grupie dajemy instrukcję (załącznik 1) oraz 5 minut na zapoznanie się z nią. Upewniamy się, że instrukcja jest jasna, jeśli nie - odpowiadamy na ewentualne pytania, po których następuje początek ćwiczenia, według opisanej w załączniku instrukcji. Prowadząca pilnuje czasu informując grupy na bieżąco ile minut zostało do końca każdego etapu.
Potrzebne materiały: Załącznik 1
2
30 min.
Podsumowanie ćwiczenia
Podsumowanie ćwiczenia przebiega w czterech etapach.
a) Liczenie ilości punktów – liczymy ilość punktów każdej z grup, stosując kryteria podane w instrukcji, ogłaszamy wyniki.
b) Generalne wrażenia – pytamy o wrażenia uczestniczek, pozwalamy im wyrazić emocje i domknąć grę.
c) Praca w grupie – dyskutujemy i spisujemy na flipcharcie elementy które pomagały w pracy grupy, i które ją utrudniały. Odwołujemy się do spostrzeżeń obserwatorek. Nie krytykujemy nikogo personalnie, zwracamy uwagę na generalne tendencje, zastanawiamy się wspólnie jak wprowadzić wnioski z tego ćwiczenia w życie.
d) Zakładania firmy – na podstawie ćwiczenia, a także własnej wiedzy, wypisujemy elementy ważne przy myśleniu o własnej firmie (np. konkretny pomysł, dokładne informacje na temat zlecenia/produktu, odpowiedni czas na planowanie działań, dostępność materiałów). Wykraczamy również poza wnioski z ćwiczenia, rozmawiając o takich elementach jak badanie potrzeb rynku, marketing, zabezpieczenie finansowe, itd.
Załączniki
1
Załącznik 1

Kopii:
4
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Produkcja kartek
Pobierz wszystkie załączniki