Rozmowa o pracę

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto:  Podczas rozmowy rekrutacyjnej często brak przygotowania powoduje, że nie umiemy wykazać swoich mocnych stron. Nie patrzymy na oczekiwania pracodawcy/czyni wykazane w ogłoszeniu, nie umiemy prawidłowo ich zinterpretować. Zajęcia mają na celu zwrócenie uwagi na najważniejsze aspekty rozmowy o pracę.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Napisz swoje CV na obecną chwilę w swoim życiu.
  2. Napisz ogłoszenie o pracę, dla której jesteś w chwili obecnej najlepszą kandydatką.
  3. Zastanów się jaka praca spełni twoją potrzebę samorealizacji. Opisz ją krótko.
  4. Zapytaj 5 wybranych osób o swoje mocne strony. Zapisz je.
  5. Nagrajcie na kamerę przykładową rozmowę o pracę. Zanalizujcie ją pod kątem mocnych stron i tego nad czym warto jeszcze popracować.
  6. Przejrzyj ogłoszenia o pracę na wybranym portalu. Wybierz trzy, na które na ten moment mogłabyś się ubiegać.
  7. Napisz list motywacyjny do wymarzonej firmy.
  8. Co musisz zrobić, by w przyszłości pracować w wymarzonym zawodzie? Przygotuj listę kroków. Co możesz zacząć robić już dziś?
0
Autor:
pwd. Agnieszka Koziarska Wilkowiecka
Chorągiew Łódzka, Hufiec Inowłódz
Recenzent:
hm. Anna Książek
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • umiała prawidłowo przygotować się do rozmowy rekrutacyjnej
  • umiała wypowiedzieć się na temat swoich mocnych stron
  • umiała prawidłowo odczytać oczekiwania pracodawcy/czyni na podstawie ogłoszenia o pracę
  • umiała na rozmowie rekrutacyjnej „obronić” swoja kandydaturę jako oferentki
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Zawody i profesje
Uszczegółowienie:

Ekonomia - moja przyszłość ekonomiczna
Zakres tematyczny:

  • Rozmowa rekrutacyjna
Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
min
6
opt
12
maks
30
90 min.
Prowadzących: 1
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

pomieszczenie
Wymagane materiały:

Białe kartki A4 wraz z długopisem dla każdej uczestniczki, flipchart z pisakami kolorowymi, wydruk załącznika z rozpisanymi rolami.

Przebieg
1
3 min.
Wprowadzenie
Powitanie grupy, przekazanie celu warsztatów (przygotowanie do rozmowy o pracę). Rozdanie każdej uczestniczce 2 kartek A4 i długopisu.
2
7 min.
Moje mocne strony
Uczestniczki proszone są o podzielenie kartki na pół. Po jednej stronie kartki wpisują swoje mocne strony, które w tej chwili mogłyby być przydatne ewentualnemu/ej pracodawcy/czyni. Umiejętności, cechy, które w tej chwili mogą „sprzedać”. Po drugiej stronie wypisują swoje umiejętności, cechy, które mają, które mogłyby „sprzedawać” gdyby trochę się w nich podciągnęły. Najważniejsze, żeby to były zalety jakie mają tu i teraz w danym etapie swojego życia. (chęć do działania, logiczne myślenie, szybkie uczenie się, empatia, ambicja, samodyscyplina, kreatywność, pomysłowość, zmysł organizacyjny…)
! Ważne: lenistwo, niechęć do działania, spóźnialstwo to nie jest cecha, którą można „sprzedać”, więc nie może się znaleźć po stronie słabszych. Tu powinny być słabsze strony, ale takie, które coś reprezentują np. znajomość rosyjskiego, ale na niezbyt wysokim poziomie.
3
5 min.
Spisanie mocny stron - podsumowanie ćwiczenia
Każda osoba po kolei dyktuje po jednej mocnej stronie jaką wykazała na kartce, prowadząca wypisuje je kolejno na flipcharcie. Kiedy już wszystkie mocne strony zostaną wypisane prowadząca zwraca uwagę, że tak naprawdę takie cechy ma (lub może mieć) każda z obecnych na sali uczestniczek.
!Ważne, zwracamy uwagę, że warto w mocnych stronach wpisać, że jest się członkinią ZHP, pełni się funkcje drużynowej lub jest się instruktorką ZHP (przewodniczką). To jest bardzo ważny punkt w naszych mocnych stronach.
Flipchart zawieszamy na widocznym miejscu z boku.
4
10 min.
Ogłoszenie o prace
Każda z uczestniczek ma teraz za zadanie wymyśleć stanowisko pracy, na które 100% kandydatką będzie osoba o cechach wskazanych na Flipcharcie.
(Napiszcie ogłoszenie o waszą wymarzoną pracę, na którą według was w chwili obecnej w 100% się nadajecie…i którą z przyjemnością będziecie wykonywać)
Ogłoszenie zawiera
a. Nazwę firmy
b. Nazwę stanowiska
c. Oczekiwane kompetencje (mają wybrać 5 mocnych stron z flipchartu)
d. Czym osoba na tym stanowisku się zajmuje:
Np. Firma „AGA” zatrudni na stanowisko
(tu nazwa stanowiska).
Oczekiwania:
(tu 5 mocnych stron z flipchartu)
osoba na tym stanowisku odpowiedzialna będzie za:
(tu wymyślone obowiązki)
5
10 min.
Oferta pracy - wersja wspólna
Każda z uczestniczek czyta swoje ogłoszenie. Cała grupa na tej podstawie wymyśla wspólnie stanowisko pracy, które podoba się każdej osobie. Prowadząca na flipcharcie pisze wspólnie skonstruowane ogłoszenie, które jest atrakcyjne dla każdej z wędrowniczek. Proponuje wynagrodzenie na takim stanowisku pracy (dobrze jeśli zna rynek pracy i potrafi powołać się na doświadczenia, ale można oszacować wynagrodzenie na danym stanowisku na atrakcyjne dla danej grupy). Zwraca uwagę, że na to stanowisko osoby na sali mają jak najbardziej odpowiednie kompetencje.
6
15 min.
Rozmowa rekrutacyjna - gra
Dziewczyny dzielimy na pary. Jedna z nich jest pracodawczynią, druga osobą szukającą pracy. Każda ma swoją rolę. Rozdajemy role (załącznik 1) i zapraszamy do gry. Osoba szukająca pracy może zabrać swoją kartkę A4 gdzie spisała swoje mocne strony jako pomoc podczas rozmowy.
7
10 min.
Rozmowa o pracę - podsumowanie
Po 15 minutach kończymy grę bez względu na to czy wszyscy skończyli.
Najpierw pytamy pracowniczki o wrażenia. Jakie były zadawane pytania, jak się czuły. Czy czuły
się wysłuchane? Czy pracodawczyni ich słuchała, jakie zadawała pytania?
Następnie, prosimy którąś z pracodawczyń, żeby przeczytała swoja rolę. Pytamy jak się czuła. Jak
pracowniczki odpowiadały na pytania, jak się zachowywały?
Prowadząca zajęcia wciela się w rolę szefowej i pyta jakie argumenty podałyby pracodawczynie jako
argument o nie przyjęciu na dane stanowisko pracy. Należy zwrócić uwagę, żeby argumenty były
merytoryczne, nie typu „nie podobała mi się”, „była brzydka” takich argumentów szefowa nie
przyjmuje, a nawet może zwolnić z pracy za to.
Jeśli starczy nam czasu możemy po omówieniu zamienić się rolami w parach, tak żeby każda osoba miała okazję przećwiczyć rolę kandydatki na dane stanowisko.
8
15 min.
Najważniejsze pytania
Dyskutujemy z uczestniczkami o najważniejszych pytaniach, które mogą pojawić się podczas rozmowy i różnych odpowiedziach, których możemy udzielić.
W czasie rozmowy rekrutacyjnej podczas 3 pierwszych pytań rekruterka jest w stanie wywnioskować jak pracowniczka przygotowała się do rozmowy.
• Na jakie stanowisko pani kandyduje
• Czym zajmuje się nasza firma
• Za co miałaby pani odpowiadać w naszej firmie
Bardzo ważne jest przygotowanie się do rozmowy rekrutacyjnej. Dowiedzenie się czym zajmuje się firma (porządnie!!!), jakie jest jej miejsce na rynku. Jakie stanowisko oferuje i czym będzie się ta osoba zajmować. Dobre, przygotowane odpowiedzi na te pytania są najlepszym „dobrym wrażeniem” jakie możemy zrobić na rekruterce.
Kolejne pytania mogą być następujące:
• Dlaczego pani uważa, że się nadaje na to stanowisko (czemu panią mam przyjąć). Tu musimy wykazać się umiejętnościami, które wskazane były w ogłoszeniu. Pamiętamy o każdym oczekiwaniu i opowiadamy o tym, że mamy taka umiejętność.
• Możemy zostać poproszone o udowodnienie, że posiadamy oczekiwana umiejętność. Jeśli w ogłoszeniu wpisane jest „dobra znajomość Excel” należy spodziewać się testu na pliku Excel, który będzie wymagać od nas wykazania się umiejętnościami. Podobnie inne umiejętności techniczne czy miękkie.
• Jeśli piszemy w CV o swoim hobby, bądźmy przygotowane na pytanie o nie. Jeśli piszesz, że lubisz kino to powinnaś wiedzieć co jest w bieżącym repertuarze. Lubisz czytać książki? Co ostatnio czytałaś? Lubisz pływać? Czy brałaś udział w zawodach? Gdzie chodzisz na basen? Pamiętajmy, że rekruterka to często osoba o szerokich horyzontach i umiejętnościach.
Brak wiedzy o tym czym zajmuje się firma, na jakie stanowisko starałaś się o pracę, niewiedza czym się będziesz zajmować to poważne merytoryczne argumenty przemawiające przeciwko tobie. Z drugiej strony pokazywanie „zbyt dużo” to przeważnie pokazywanie „nie na temat”.
9
15 min.
Po co chodzimy do pracy?
Prowadząca zadaje pytanie po co chodzimy do pracy? Po co zarabiamy pieniądze?
Na flipcharcie prowadząca rysuje piramidę potrzeb według Maslowa: załącznik 2 (z omówieniem)
Zwraca uwagę, że pieniądze to nie wszystko, że praca np. przy taśmie nawet za 10 tys. miesięcznie to nie wszystko i po pewnym czasie same zrezygnujemy z tej pracy z uwagi właśnie na inne potrzeby jakie kierują naszym życiem. Kiedy w pracy jesteśmy w stanie osiągnąć wysoki poziom samorealizacji, wówczas może się okazać, że praca mniej płatna jest dla nas dużo bardziej satysfakcjonująca. Jakie są potrzeby wędrowniczek? Tutaj powołujemy się na zapisane na kartkach A4 „słabe strony do sprzedania”, które doskonalimy dzięki pracy na określonym stanowisku.
Załączniki
1
Załącznik 1

Kopii:
6
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Rozmowa rekrutacyjna - gra
2
Załącznik 2

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Po co chodzimy do pracy?
Pobierz wszystkie załączniki