Skąd się wziął mój telefon?

Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2015. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosownej licencji, o posiadaczach prawa oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej.

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons CC-BY-3.0-PL Uznanie autorstwa-3.0 Polska

Publikacja, wyraża wyłącznie poglądy autorki i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto:

Telefony komórkowe, mikrofalówka, telewizor – kto z nas wyobraża sobie życie bez nich? Korzystamy na co dzień z różnego rodzaju sprzętów elektronicznych nie mając świadomości gdzie i w jakich warunkach są produkowane. Scenariusz porusza różne zagadnienia związane z odpowiedzialnym kupowaniem elektroniki, poddaje refleksji nasze nawyki konsumenckie i zachęca do wprowadzenia realnych zmian.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Skąd pochodzą sprzęty elektroniczne z Waszego domu? Sprawdźcie i zaznaczcie dane kraje na mapie świata. Porównajcie Wasze odpowiedzi.
  2. Jakie są warunki pracy ludzi wydobywających minerały niezbędne do tworzenia naszej elektroniki? Znajdźcie informacje na ten temat, przestawcie pozostałym osobom z grupy (możecie rozpocząć poszukiwania np. od strony ekonsument.pl).
  3. Obejrzyjcie inne filmiki z serii Historia rzeczy. Przeprowadźcie dyskusję temat wybranego filmiku.
  4. Wprowadźcie w życie jedną wybraną zmianę dotyczącą elektroniki i obserwujecie przez 2 tygodnie: co udało się osiągnąć bez trudu, a co stanowiło wyzwanie? Wymieńcie się wrażeniami z innymi osobami z grupy.
  5. Przygotujcie plakat/ulotkę/ikonografię na temat odpowiedzialnego kupowania elektroniki.
0
Autor:
hm. Anna Książek
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Recenzent:
hm. Agata Erhardt-Wojciechowska, ZOKK
Chorągiew Stołeczna, Hufiec Pruszków
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • Znała podstawowe zagadnienia związane z "odpowiedzialną elektroniką"
  • Wiedziała co jako konsumentka może zrobić by choć odrobinę zmienić sytuację
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
Uszczegółowienie:

Edukacja Globalna, świadoma konsumpcja
Zakres tematyczny:

Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
min
6
opt
24
maks
30
90 min.
Prowadzących:
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

Pomieszczenie
Warunki:

potrzebne źródło zasilania prądem
Wymagane materiały:

Wydrukowane załączniki, dostęp do komputera (plus ewentualnie Internetu), papier pakowy lub flipchart, mazaki, rekwizyty do zainspirowania uczestniczek (przykładowe rekwizyty wymienione są w przebiegu zajęć, mapa świata).

Przebieg
1
10 min.
Powitanie
Forma: Pogadanka
Powitaj uczestniczki. Wprowadzając w temat spotkania zapytaj jakich dziś używały sprzętów elektronicznych (np. telefon, mp3, mikrofalówka, telewizor, suszarka). Powiedz, że tematem dzisiejszego spotkania jest odpowiedzialna elektronika. Spytaj co kojarzy się uczestniczkom z tym tematem? Co jako konsumentki zauważyły używając np. telefonów czy komputerów? Pojawią się zapewne takie tematy jak to, że nowsze komputery i telefony dużo szybciej się psują niż starsze, może temat różnych ładowarek, które trzeba wymieniać przy kupowaniu nowego sprzętu. Jeśli wątki te się nie pojawią, możesz jako prowadząca je wywołać. Zastanówcie się wspólnie z czego to wynika? Dlaczego nowe telefony wytrzymują dużo krócej niż starsze choć przecież technologia idzie do przodu?
2
15 min.
Film historia elektroniki
Forma: Film
Odpowiedzi na pytania zadane na początku spotkania znajdziecie w 8-minutowym filmie Historia elektroniki: https://www.youtube.com/watch?v=gyrFAaT0G5g. Obejrzyjcie go i porozmawiajcie czego nowego się dowiedziałyście? Co Was zaskoczyło? Czy wiadomości przedstawione w filmie są zgodne z Waszymi przewidywaniami? Czy macie swoje własne doświadczenia z produktami projektowanymi tak, by popsuły się jak najszybciej, zaraz po skończeniu się gwarancji?
W filmie poruszany był również wątek krajów tzw. Globalnego Południa (wcześniej nazywanych Trzecim Światem czy krajami rozwijającymi się). Spróbujmy przyjrzeć się jaki jest związek między krajami Globalnego Południa a kupowaną przez nas elektroniką.
3
5 min.
Skąd się wziął mój telefon?
Forma: Burza mózgów
Na początek sprawdźcie w jakim kraju wyprodukowany został Wasz telefon. Taka informacja musi widnieć na Waszym telefonie, najprawdopodobniej w miejscu gdzie znajduje się bateria. Znajdźcie wskazane miejsca na mapie świata. To jednak nie jest miejsce, w którym historia Waszego telefonu się rozpoczyna. W gruncie rzeczy początek historii związany jest z minerałami, które używane są do produkcji elektroniki. Są to przede wszystkim złoto, miedź, kobalt, tantal, nikiel, cyna, platyna. Możesz zapisać te nazwy na arkuszach papieru. Spróbujmy przyjrzeć się sytuacji w krajach, w których minerały te są wydobywane.
4
25 min.
Gdzie wydobywa się materiały?
Forma: Praca w grupach
Na podstawie: „Bogactwa naturalne krajów globalnego Południa – błogosławieństwo czy przekleństwo?, Małgorzata Świderek, Polska Zielona Sieć
Podziel uczestniczki na 3 grupy. Każda grupa otrzymuje opis sytuacji w jednym z krajów, w których wydobywa się minerały potrzebne do produkcji elektroniki. Zadaniem grupy jest znalezienie danego kraju na mapie, przeczytanie informacji (z załącznika 1) dotyczących danego kraju oraz zaprezentowanie ich pozostałym grupom. Na przygotowanie grupy mają 15 minut, na prezentację 3 minuty na grupę. Jeśli macie dostęp do Internetu grupy mogą poszukać więcej informacji w sieci.
5
20 min.
Co sądzisz?
Forma: Debata
Na podstawie: „Zależymy od siebie nawzajem”, scenariusz CEO
Powieś na dwóch przeciwległych ścianach następujące twierdzenia: „Wszyscy ludzie zaangażowani w proces produkcji telefonu komórkowego powinni zarabiać podobnie.” oraz „Różnice w warunkach życia i płacach ludzi zaangażowanych w proces produkcji telefonu są naturalne, żyjemy przecież w innych krajach.” Poproś uczestniczki o ustosunkowanie się do tych stwierdzeń, poprzez zajęcie miejsca obok tego, z którym się zgadzają lub w dowolnym miejscu pomiędzy nimi. Poproś chętne osoby o uargumentowanie swoich opinii. Zachęć też do zmiany miejsca jeśli któryś z argumentów przekonał uczestniczki. Następnie przyklej dwie nowe kartki: „Jako konsumentka chciałabym zmienić tę sytuację.” oraz „To nie jest moja sprawa.” Poproś o ponowne zajęcie miejsc w zależności od opinii. Zapytaj kilka osób o argumenty. Podsumowując drugą dyskusję usiądźcie w kole i zastanówcie się co realnie możecie zrobić jako konsumentki? Spiszcie Wasze pomysły (może to być np. podpisywanie petycji dotyczących warunków pracy w krajach Globalnego Południa, nie kupowanie nadmiernej ilości elektroniki, naprawianie sprzętu zamiast kupowania nowego, oddawać śmieci elektronicznych w specjalne miejsca).
6
10 min.
Co jeszcze można zrobić?
Forma: Pogadanka
Jedną z form pomocy jest przyłączania się do akcji i organizacji, które już zajmują się tą tematyką. Spójrzcie na materiały z załącznika 2. Które z nich uważacie za dobre, przemawiające do wyobraźni i zwracające uwagę na problem? Co decyduje o tym, że dany materiał jest dobry? A może macie ochotę stworzyć własną ulotkę, plakat lub ikonografię?
7
5 min.
Podsumowanie
Forma: Pogadanka
Co zwróciło Waszą szczególną uwagę na dzisiejszym spotkaniu? Co od dziś będziecie robić inaczej?
Załączniki
1
Załącznik 1

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Gdzie wydobywa się materiały?
2
Załącznik 2a

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Co jeszcze można zrobić?
3
Załącznik 2b

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Co jeszcze można zrobić?
4
Załącznik 2c

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Co jeszcze można zrobić
5
Załącznik 2d

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Co jeszcze można zrobić
Pobierz wszystkie załączniki