Śladami Chopina w Warszawie

Gra miejska “Śladami Chopina” jest bardzo dynamiczną grą wykorzystującą nowe technologie. Wymaga logicznego i kreatywnego myślenia, bardziej niż znajomości ternu gry, która też oczywiście się przyda.

Zadaniem zespołu liczącego od 4 do 8 osób jest odwiedzenie miejsc związanych z życiem i twórczością Chopina  w wyznaczonym limicie czasu. Zespoły otrzymują wiadomość sms albo odczytują QR kody, w celu rozwiązania zagadki określającej kolejny punkt kontrolny. Każdy zespół zaczyna z innego punktu startowego. Po dotarciu na miejsce muszą odnaleźć hasło np. datę na tablicy pamiątkowej i przesłać ją do sztabu organizatorów i na podstawie kolejnej zagadki przechodzą do kolejnej lokalizacji. Dodatkowo uczestnicy będą mieli do wykonania zadania specjalne: fotograficzne, muzyczne i artystyczne, których wykonanie skutkować będzie bonusami czasowymi. Wygra ten zespół, który uzyska najlepszy czas realizacji zrealizowania wszystkich zadań, uwzględniając wszelkie bonusy czasowe.

1+
Autor:
phm. Iga Wymysłowska
Chorągiew Stołeczna, Hufiec Warszawa Praga Północ
Recenzent:
hm. Agata Erhardt-Wojciechowska
Chorągiew Stołeczna, Hufiec Pruszków
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • wiedział gdzie w centrum Warszawy znajdują się miejsca związane z życiem i twórczością Fryderyka Chopina
  • posiadał wiedzę na temat życiem i twórczością Fryderyka Chopina
  • potrafił sprawie korzystać z nowych technologii
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
  • realizacja części wymagań na Warszawską Odznakę Krajoznawczą
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Inne
Uszczegółowienie:

Gra Miejska
Inspiracją dla takiego formatu gry jest Encounter – międzynarodowa sieć ekstremalnych gier miejskich (www.warsaw.en.cx)
Zakres tematyczny:

  • Życie i twórczość Fryderyka Chopina
Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
min
40
opt
60
maks
88
150 min.
Prowadzących: 6
Wymagane: Sprawne posługiwanie się komputerem, telefonem komórkowy, Internetem, wielozadaniowość
Uwagi:
Liczba uczestników zależy od ilości osób w zespołach. Sugerowana liczba osób w zespole 4-8, optymalna 6. Osoby prowadzące grę należy podzielić na dwie ekipy: sztab i punktowych. W czasie gry potrzebni są 2 punktowi przy zadaniach specjalnych (pl. Zamkowy i Łazienki Królewskie). Sztab to grupa osób rejestrujących tempo realizacji zadań przez zespoły. Każda osób ze sztabu ma pod swoją opieką od 3 do 5 zespołów. Ich zadaniem jest przesłanie sms z pierwszą zagadką, rejestrowanie czasu realizacji zadań, przesyłanie informacji z formatem hasła (w razie potrzeby), podliczanie punktów za realizacje zadań specjalnych, utrzymywanie kontaktu z zespołem, przesłanie ostatnie zagadki z lokalizacją miejsca zbiórki.

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

Gra odbywać się będzie po terenie Nowego i Starego Miasta, Powiśla oraz Śródmieścia Północnego. Granice terenu gry wyznaczają następujące ulice: od północy – Świętojerska, Mostowa, Boleść, Anielewicza; od zachodu – Andersa, Marszałkowska; od południa – Świętokrzyska, Tamka; od wschodu – rzeka Wisła.
Warunki:

Dostęp do prądu i Internetu
Wymagane materiały:

Komputery, telefony komórkowe, fotokody, wygodne kanapy i kawa dla sztabu.
Materiały uczestnika:

Wyposażenie zespołu: telefon komórkowy z aplikacją do odczytywania fotokodów, dostępem do Internetu i z wbudowanym aparatem fotograficznym; opcjonalnie mapa Warszawy, bilety komunikacji miejskiej.
Ubiór uczestnika:

Wygodny do szybkiego poruszania się po mieście. Proponowane chusty.

Przebieg
1
min.
Start Gry
Gra rozpoczyna się w momencie kiedy zespół otrzymuje SMS lub MMS wiadomość-zagadkę, której rozwiązanie wskazuje na lokację, do której należy dotrzeć. Może to być powszechnie znane miejsce, może to być również konkretna ulica lub adres
2
min.
Zagadki
Rozwiązanie zagadki wymagać będzie znajomości powszechnych faktów, kreatywności, abstrakcyjnego i nieszablonowego myślenia. Czasem trzeba będzie skorzystać z miejsca użyteczności publicznej.Na każde zadanie przewidziany jest limit czasowy 25 minut. Każdy zespół po 10 minutach otrzyma od sztabu organizatorów wiadomość, z podanym dokładnie i wprost miejscem (rozwiązanie zagadki).
3
min.
Pierwsza Lokalizacja
Po dotarciu na lokację zadaniem patrolu jest wykonanie polecenia, które zazwyczaj znajduje się w drugiej części wiadomości.
4
min.
Kolejna zagadka
Następna zagadka znajduje w fotokodzie przy odszukanym miejscu chyba, że sztab od razu po dobrej odpowiedzi prześle treść kolejnej zagadki. Sformułowanie „Hasło” oznacza, że zespół musi przesłać wiadomością SMS do sztabu organizatora, to o co jest proszony w poleceniu. Gdy polecenie zostanie wykonane poprawnie, sztab rejestruje czas jaki zespół spędził na danym zadaniu (czas od wysłania wiadomości z zagadką przez sztab do momentu przysłania przez zespół poprawnego hasła z polecenia).
5
min.
Zadania specjalne
W czasie gry będą również zadania specjalne (bonusowe).
6
min.
Ostatnia zagadka
O tym, że zespół zaliczył wszystkie zadania zostanie powiadomiony sms'em. Zostanie również powiadomiony formie zagadki o miejscu spotkania po zakończonej grze, na którym trzeba się stawić.
7
min.
Zakończenie
Wszyscy gracze spotykają się w jednym miejscu w celu podsumowania gry i ogłoszenia wyników.
Załączniki
1
Instrukcja dla Prowadzącego

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Podstawowy
2
Regulamin Gry

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Podstawowy
3
Zagadki

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Podstawowy
4
Fotokody

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Podstawowy
5
Zadania Specjalne

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Dodatkowy
6
Fotokody Ławki i Pegazy

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Dodatkowy i Podstawowy
7
Zdjęcie

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Dodatkowy
Pobierz wszystkie załączniki