Gra “Sudoku”

Gra terenowa oparta o japońską łamigłówkę sudoku, ćwicząca matematyczne zdolności uczestników

9+
Autor:
phm. Aleksandra Nowak, 2/OKP/2014
Chorągiew Stołeczna, Hufiec Legionowo
Recenzent:
hm. Agata Erhardt, SOKK 290/2013
Chorągiew Stołeczna, Hufiec Pruszków
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • miał rozwinięte zdolności matematyczne
  • wiedział, czym jest łamigłówka sudoku
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Hobby i zainteresowania
Uszczegółowienie:

Gra sudoku
Zakres tematyczny:

  • Łamigłówka sudoku
Forma materiału
Typ materiału:

Pojedynczy element zajęć (np. ćwiczenie, gra)
Forma szczegółowa:

Gra terenowa
Informacje organizacyjne
min
10
opt
16
maks
24
40 min.
Prowadzących: 1
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

Dowolny teren, na którym prowadzący ukryje wcześniej liczby potrzebne do uzupełnienie planszy sudoku.
Wymagane materiały:

Plansze do sudoku (do pobrania tutaj: http://www.websudoku.com/), mapa terenu gry

Przebieg
1
5 min.
Rozpoczęcie
Prowadzący wyjaśnia zastępom zasady gry oraz zasady łamigłówki sudoku
2
10 min.
Przygotowanie do gry
Każdy z zastępów otrzymuje taką samą planszę sudoku do rozwiązania nałożoną na mapę terenu gry, tak aby puste pola sudoku (niekoniecznie wszystkie) wskazywały na konkretne miejsca w terenie.
To, dla jakiego pionu tworzymy grę będzie decydowało o poziomie trudności planszy, jaki wybierzemy. Harcerze powinni mieć możliwość odnalezienia wszystkich cyfr na polu gry, harcerze starsi powinni musieć odgadnąć kilka cyfr, a wędrownicy powinni zacząć z pustą planszą, na którą naniosą kilka cyfr znalezionych w terenie, a resztę uzupełnią sami.
Potrzebne materiały: Mapa, plansza sudoku
3
20 min.
Rozwiązanie sudoku
Sudoku (jap. 数独 sūdoku?, od sūji wa dokushin ni kagiru, czyli cyfry muszą być pojedyncze) – łamigłówka, której celem jest wypełnienie diagramu 9 × 9 w taki sposób, aby w każdym wierszu, w każdej kolumnie i w każdym z dziewięciu pogrubionych kwadratów 3 × 3 (zwanych „blokami” lub „podkwadratami”) znalazło się po jednej cyfrze od 1 do 9.
Aby rozwiązać łamigłówkę zastępy poruszają się po terenie, zgodnie z otrzymaną mapą i odnajdują w odpowiednich miejscach liczby, którymi uzupełniają planszę. Zależnie od potrzeb uzupełniają oni brakujące pola samodzielnie.
Wygrywa zastęp który, pierwszy uzupełni planszę.
4
5 min.
Podsumowanie
Podsumowanie gry i nagrodzenie zwycięzców.