SZARE SZEREGI – Akcja pod Arsenałem

Ciekawa zbiórka historyczna z motywem szpiegowskim w tle! Świetna propozycja dla każdego, kto chce przybliżyć harcerzom kulisy “Akcji pod Arsenałem”, a nie wie, jak zrobić to ciekawie.

2+
Autor:
Wydział Harcerski
Chorągiew Śląska
Recenzent:
hm. Natalia Gorgol, BOKK nr 586/2012, BOKP nr 08/WLKP/2015
Chorągiew Wielkopolska, Hufiec Kalisz
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • znał przebieg "Akcji pod Arsenałem"
  • znał podstawowe elementy wiedzy o pierwszej pomocy przedmedycznej
  • posiadał podstawowe umiejętności z zakresu pracy w grupie
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Zbiórka okolicznościowa
  • Wartości harcerskie
Uszczegółowienie:

Zakres tematyczny:

Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
min
opt
25
maks
120 min.
Prowadzących: 5
Wymagane: prowadzenie samochodu
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

harcówka, boisko szkolne (zima)
Wymagane materiały:

- materiały opatrunkowe
- tekst piosenki „Mały mundur”
- papier pakowy i materiały plastyczne potrzebne do przygotowania makiety
- mały samochodzik i pionki do gry, potrzebne do symulacji akcji na przygotowanej makiecie
- samochód z kierowcą
Materiały uczestnika:

czapka, rękawiczki

Przebieg
2
10 min.
Apel
3
10 min.
Gawęda
Forma: Gawęda
wspólne przypomnienie informacji o Szarych Szeregach, które nabyliśmy podczas wcześniejszych zbiórek
4
5 min.
Piosenka
Forma: Piosenka
"Mały mundur"
5
15 min.
Symulacja
pod koniec piosenki wpada do harcówki „żołnierz” krzycząc, iż budynek przed chwilą zaatakowali Niemcy i wszędzie jest pełno rannych. Zastępy wyruszają na ratunek, udzielając poszkodowanym pierwszej pomocy i sprowadzając ich do harcówki
6
10 min.
Omówienie symulacji
Omówienie tego, co wydarzyło się przed momentem. Zwróćenie uwagi na elementy pierwszej pomocy.
7
20 min.
Plan akcji
Po omówieniu symulacji, któryś z harcerzy na pewno zauważy, że brakuje jednego zastępowego. W tym momencie dochodzi do nas telefoniczna informacja, iż zastępowy ów został porwany przez Niemców. Informator podaje nam również dwie dokładne godziny, kiedy zastępowy będzie przewożony więźniarką w okolicach szkoły. Harcerze, po krótkiej dyskusji postanawiają odbić zastępowego. W tym celu przygotowują dokładny plan akcji – rysują makietę, na której zaznaczają drogę więźniarki, dzielą się zadaniami, itd. Pod koniec planowania, tuż przed pierwsza godziną przewozu zastępowego okazuje się jednak, iż brak zgody dowódcy na przeprowadzenie akcji. Po krótkiej dyskusji harcerze z bólem dostosowują się do rozkazu.
8
15 min.
Ćwiczenie
Nie chcąc biernie czekać na kolejny rozkaz, harcerze wychodzą na boisku, by poćwiczyć celność w rzucaniu śnieżkami – ich głównej broni przeciwko Niemcom. Po kilku minutach przychodzi zgoda na przeprowadzenie akcji. Harcerze biegiem ruszają na trasę więźniarki i zajmują zaplanowane wcześniej pozycje.
9
20 min.
Drama
Forma: Drama
Gdy więźniarka pojawia się w polu widzenia, harcerze przygotowani są już do akcji, dzięki czujkom, które wcześniej poinformowały ich o zbliżającym się samochodzie. Z więźniarki wysiadają Niemcy eskortujący zastępowego, chwilę potem następuje akcja odbicia i transportowania zastępowego do harcówki. Jak wspomniałam w poprzednim punkcie – główną bronią są śnieżki.
10
10 min.
Gawęda
Forma: Gawęda
Opowieść o właściwej akcji pod Arsenałem, jej przebiegu i skutkach. Dyskusja o tym, co mogli czuć jej uczestnicy, jakie wartości się z tym wiążą.
11
5 min.
Podsumowanie