Wiem co mam robić – rozmowa rekrutacyjna

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Rozmowa rekrutacyjna to moment, w którym dziewczyna występuje przed ważną publicznością i ma ją przekonać, że jest najlepszą osobą do pracy, do jakiej kandyduje. Często nawet największa wiedza nie wystarcza, żeby przekonać do siebie pracodawcę/pracowdawczynię i uzyskać wymarzoną pracę. Przećwiczona rozmowa rekrutacyjna, pozwala w trakcie naboru do pracy czuć się pewniej i swobodniej, umożliwia dużo lepszą prezentację siebie i umożliwia skupienie się na odpowiedziach.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl).

  1. Napisz ogłoszenie rekrutacyjne, którego ty jesteś idealną docelową kandydatką. Wskaż w nim swoje mocne punkty.
  2. Przygotujcie z koleżanką scenkę przedstawiającą idealną rozmowę rekrutacyjną i ją nagrajcie.
  3. Przygotuj szablon pajacyka, który będzie miał ruchome części, pozwalające wyrazić różne uczucia.
  4. Narysuj gesty jakich należy unikać podczas rozmowy rekrutacyjnej.
0
Autor:
pwd. Agnieszka Koziarska Wilkowiecka
Chorągiew Łódzka, Hufiec Inowłódź
Recenzent:
hm. Anna Książek
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • znała podstawowe elementy mowy ciała i potrafiła z nich korzystać
  • wiedziała jak się zachowywać na rozmowie rekrutacyjnej
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Zawody i profesje
Uszczegółowienie:

Ekonomia - moja przyszłość ekonomiczna
Zakres tematyczny:

  • rozmowa rekrutacyjna
Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
min
4
opt
8
maks
12
90 min.
Prowadzących: 3
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

Jasna sala z dobrym oświetleniem sztucznym, 2 krzesła i stół.
Warunki:

źródło zasilania prądem
Wymagane materiały:

Aparat, na którym można nagrywać filmiki wraz z kablem do laptopa lub komputera (monitora), na którym będzie można obejrzeć nagrane materiały. Flipchart z pisakami lub tablica lub inny materiał do rysowania w dużym formacie.
Materiały uczestnika:

Uczestniczki przynoszą wydrukowane swoje CV.

Przebieg
1
5 min.
Pierwsze wrażenie
Forma: dyskusja
Zbieramy CV od każdej uczestniczki, zaczynamy dyskusję o doświadczeniach dziewczyn podczas rekrutacji. W co się ubierają, jak się czują, co im przeszkadza. Czy się przygotowują?
a. Zwracamy uwagę na adekwatność stroju do stanowiska, na które chcemy się dostać. Jeśli na szeregowe stanowisko pracy to nie garnitur i biżuteria, jeśli stanowisko kierownicze to marynarka, schludny wygląd.
b. Mówimy, że na rozmowie reprezentujemy siebie, a nie to co mamy. Buty! Mówią o człowieku. Brudne i zniszczone mogą świadczyć osobie niedbałej.
c. Zęby i uśmiech tym zaczynamy rozmowę, muszą być świetne i bez zastrzeżeń.
2
15 min.
Mowa ciała
Forma: dyskusja/prezentacja
Wyjaśnienie co to jest mowa ciała, że jest to nasze zachowanie, które uzewnętrznia wewnętrzne uczucia i nastroje. Prośba do dziewczyn, żeby każda podzieliła się wiedzą na ten temat. Każdy opis pokazuje od razu praktycznie i identyfikujemy jakiego uczucia to jest przejawem. Zwracamy uwagę, że czasami te same gesty mogą znaczyć inne nastroje. Na przykład zaciskanie rąk to nie tylko objaw nerwowości, ale również, kogoś mogą boleć palce, bo ma reumatyzm. Więc poszczególnych gestów nie można zawsze interpretować tak samo.
Podsumowując podajemy przykłady z książki lub z własnego doświadczenia, zwracamy uwagę o czym trzeba pamiętać na rozmowie:
a. Mimika twarzy, uśmiech, pogodne czoło, patrzenie prosto na rekrutera/rekruterkę, na jego/jej czoło (sprawia wrażenie, że patrzymy w oczy)
b. Ręce luźno leżą na stole
c. Pozycja wyprostowana, nie sztywna, delikatnie oparta
d. Nogi pod krzesłem
e. Głowa zwrócona na rozmówcę
Prowadząca staje na środku sali i zaprasza dziewczyny, żeby ustawiły ją w pozycji najlepszej do rozmowy z pracodawcą/pracodawczynią.
3
5 min.
Adekwatność naszych umiejętności
Forma: dyskusja
Rozmawiamy o adekwatności naszych umiejętności do stanowiska pracy. Oczekiwania wskazane w ogłoszeniu są egzekwowane podczas rozmowy. Podajemy przykłady oczekiwań wskazanych w ogłoszeniach i co się za tym kryje:
a. Umiejętność pracy w grupie-umiesz się skupić w hałasie, nie jesteś wybuchowa - praca wymaga komunikacji z innymi osobami, niekoniecznie w jednym i tym samym dziale
b. Znajomość języków obcych-prawdopodobnie będziesz musiała umieć przekazać to co zrobiłaś po angielsku
c. Znajomość Office – firma pracuje na programach Office czyli Outlook, Excell i Word
Zwracamy uwagę, że przychodząc na rozmowę trzeba spełnić te oczekiwania.
4
65 min.
Rozmowa rekrutacyjna
Forma: symulacja
Staramy się o pracę na stanowisku „Operatorka wprowadzania danych” w firmie statystycznej, zajmującej się badaniami. Pracodawca w ogłoszeniu napisał:
Wymagania:
a. Dobra znajomość Excell
b. Umiejętność pracy w grupie
c. Szybkość reagowania na zmiany
Nagrywamy film z jedną dziewczyną, która przychodzi na rozmowę. Ważne, każda kandydatka wychodzi za drzwi, nagranie zaczynamy w momencie kiedy ona te drzwi otwiera. Jeśli mamy dość czasu, możemy to zrobić z każdą z nich. Prowadząca odgrywa rekruterkę. Scenka, ma trwać tylko 1-2 minuty. Nagrywanie ograniczamy tylko na wejście, moment przywitania, siadanie i pierwsze pytania rekruterki. Jeśli nie będzie chętnych do nagrania się, można przekonać dziewczyny komentarzem, że przećwiczenie tej rozmowy pozwoli im przełamać swoje bariery i ograniczenia. Zyskają kapitał, który podczas przyszłych rozmów pozwoli im na zachowanie „zimnej krwi” podczas rozmowy. Pytania:
a.) jak się pani nazywa,
b.) na jakie stanowisko chce pani zostać przyjęta,
c.) czemu akurat to stanowisko.
Odtwarzamy film na większym ekranie. Prosimy wszystkie dziewczyny, żeby wypowiadały swoje uwagi i znalazły słabe i mocne punkty.
Czas: 20 minut

Nagrywamy ponownie to samo z tymi samymi osobami, dając im możliwość poprawienia swoich niedoskonałości. Wskazane jest zmiana pytań rekruterki, teraz to mogą być, po przywitaniu:
a.) czy zna pani Excell, na jakim poziomie
b.) czy pracowała pani w Outlooku, co pani w nim robiła. Organizowała spotkania? Planowała wydarzenia?
c.) czy umie pani pracować w grupie, dlaczego pani tak uważa?
Odtwarzamy ponownie nagrania, teraz grupa ma za zadanie wyłapać „pozytywne” zachowania w trakcie rozmowy.
Czas: 20 minut

Powtarzamy ćwiczenie, tym razem, rekruterka ma ze sobą CV nagrywanej dziewczyny i po przywitaniu zadaje pytania o zainteresowania:
 Książki - Co pani ostatnio czytała, jakiego autora?
 Pływanie - gdzie pani pływa, jakim stylem, na jakim dystansie?
 Jazda rowerem - jakim rowerem pani jeździ, gdzie pani ostatnio była?
Pytania te, mają uświadomić dziewczynom, jak ważne jest pisanie w CV prawdy, którą możemy potem obronić. Za każdym razem kiedy przygotowujemy się do rozmowy rekrutacyjnej, gdzie są wskazane konkretne oczekiwania trzeba się przygotować na konkretne pytania dotyczące danej dziedziny. Możemy filmy odtworzyć i raz jeszcze wskazać mocne punkty kandydatki.
Czas: 25 minut