Wynalazki, które zmieniły świat na lepszy

Scenariusz może być realizowany w powiązaniu z zajęciami “Wszystko w naszych rękach, czyli pomysły na działania zmieniające świat na lepszy”, jako wprowadzenie do tematu.

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Nauka i technika przyczyniają się do rozwoju naszej cywilizacji i kryją w sobie wiele niesłychanie ciekawych faktów i odkryć. Praca, wysiłek i pomysłowość wielu ludzi złożyły się na to, jak nasz świat wygląda dziś, z ilu udogodnień możemy korzystać, jak szybko możemy się komunikować. By zrozumieć, jak można zmieniać świat na lepszy, trzeba znać podwaliny tych zmian. To niektóre wynalazki dały kierunek dalszym działaniom, bez których istnienia nie byłoby mowy o rozwoju świata. Uczestniczki zajęć dowiedzą się, jak przez powstanie niektórych urządzeń świat stawał się lepszy i dawał wielu możliwość lepszego życia. Dziś warto zwrócić na to uwagę zwłaszcza dzieciom podczas codziennych czynności: jazdy samochodem, rozmowy telefonicznej, podczas korzystania z komputera. Kiedyś to wszystko było przecież niemożliwe!

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Przygotuj prezentację o wybranym wynalazku zmieniającym świat na lepsze.
  2. Sporządź listę najciekawszych wynalazków ludzkości.
  3. Zdobądź jak najwięcej informacji o wybranej wynalazczyni, zaprezentuj zdobyte informacje koleżankom na zbiórce lub w szkole.
  4. Jakie cechy powinna mieć wynalazczyni? Przygotuj portret, który zaprezentuje te cechy.
0
Autor:
hm. Magdalena Karp
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Górna
Recenzent:
hm. Anna Książek
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • znała pochodzenie niektórych wynalazków ważnych w rozwoju ludzkości
  • znała wpływ niektórych wynalazków na rozwój ludzkości i poprawę życia człowieka
  • potrafiła przedstawić korzyści płynące z powstawania wynalazków na rzecz zmieniania świata na lepszy
  • umiała wyszukiwać interesujące ją informacje
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Hobby i zainteresowania
  • Zawody i profesje
  • Inne
Uszczegółowienie:

Ekonomia - filantropia
Zakres tematyczny:

  • wynalazki zmieniające świat na lepsze
Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Forma szczegółowa:

Bieg harcerski
Informacje organizacyjne
min
10
opt
20
maks
30
90 min.
Prowadzących: 1
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

dowolne, umożliwiające pracę w grupach
Warunki:

źródło zasilania prądem
Wymagane materiały:

Wyszczególnione załączniki, plastikowe butelki, włóczka, mulina bądź sznurek, nożyczki, klej, pudełka od zapałek, kartony, patyczki do szaszłyków, stare gazety, materiały, rurki plastikowe (generalnie odpady, które posłużą do wykonania własnych wynalazków), komputer z prezentacją multimedialną (opcjonalnie).

Przebieg
1
5 min.
Wprowadzenie
Forma: zabawa
Wspólne powitanie, zabawa:
Prowadząca siada z uczestniczkami w kole. Wita się z dziewczynkami wypowiadając określone zdania:
- witam wszystkie, które oglądały dziś telewizję,
- witam wszystkie, które robiły kiedyś zdjęcia,
- witam wszystkie, które rozmawiały w tym tygodniu przez telefon,
- witam wszystkie, które czytały kiedyś książkę,
- witam wszystkie, które gdy chorują zażywają lekarstwa.
Uczestniczki, których dotyczy określone zdanie wstają, wzajemnie uściskają swoje dłonie i siadają na miejscu.
2
10 min.
Znajdź zagadkę
Forma: ćwiczenie
W sali ukryte są karteczki z rozmaitymi zdjęciami wynalazków (załącznik 2). Zadaniem uczestniczek jest odnalezienie ich i położenie na środku kręgu. Prowadząca, po odnalezieniu wszystkich zdjęć odtwarza zagadki (dla urozmaicenia zajęć, zagadki mogą być nagrane i odtworzone z płyty, jednak można je też zwyczajnie odczytać). Po odczytaniu zagadki (załącznik nr 1), dziewczynki odpowiadają, a następnie odszukują wśród zdjęć to obrazujące odpowiedź i przyczepiają do „Tablicy odkryć”.
3
10 min.
Czym są wynalazki?
Forma: rozmowa
Dziewczynki, podczas swobodnych wypowiedzi wspólnie ustalają, czym są wynalazki. Wspólnie z prowadzącą zastanawiają się, po co wymyślamy wynalazki, czemu one służą (by pomagać innym – leki; by ułatwiać życie – telefon; by oszczędzać czas – komputer; z lenistwa – pilot do telewizora; z przypadku – np. penicylina).
Wynalazkiem jest coś, co zostało wymyślone i skonstruowane w jakimś celu. Wynalazek jest przeciwieństwem odkrycia, gdyż odkrycie to coś, co już istniało, lecz było dotąd nieznane.
4
10 min.
Wynalazki
Forma: zabawa
Uczestniczki stają w kręgu, jedna z nich staje w jego centrum. Ona to właśnie będzie wskazywała kogoś z kręgu, wywołując przy tym jeden z wynalazków: toster, mikser lub samolot. Dziewczynka wskazana przez wybierającą oraz jej sąsiadki wykonują następujące czynności:
- toster – wybrana dziewczynka jest grzanką w tosterze. Radośnie podskakuje, zaś koleżanki po bokach chwytają się za ręce imitując toster, tak, by grzanka była w jego środku.
- mikser – wskazana dziewczynka podnosi obie ręce do góry, tak jakby chciała chwycić za głowę wysoką osobę. Uczestniczki z prawej i lewej strony zamieniają się w łopatki miksera kręcąc się dookoła własnej osi pod rękami wybranej dziewczynki.
- samolot – wybrana dziewczynka składa wyprostowane ręce nad głową i pochyla się do przodu. Sąsiadki z obu stron także się pochylają i rozkładają odpowiednio prawą i lewą rękę w bok imitując skrzydła samolotu. Cała trójka buja się wspólnie raz w jedną, raz w drugą stronę.
Podczas zabawy wskazane jest wydawanie dźwięków. Dlatego też grzanka wykrzykiwać może radosne „hop, hop”, mikser głośne „żżżżżżż”, a samolot szumieć razem z wiatrem.
5
10 min.
Poznaj historię wynalazków zmieniających świat na lepsze
Forma: ćwiczenie
Prowadząca przedstawia prezentację multimedialną (w razie niemożliwości – zdjęcia) zawierającej zdjęcia lub filmy prezentujące wybrane wynalazki. Zadaniem dziewcząt jest odnaleźć ich nazwę oraz krótki opis wśród porozrzucanych w kręgu informacji (załącznik nr 3). Ważna jest tu zasada „Kto pierwszy, ten lepszy”. Dziewczynki pracują w grupach (szóstkach) zróżnicowanych wiekowo (należy pamiętać, by w grupach znajdowały się dziewczynki potrafiące już dobrze czytać). Zwycięski zespół zostaje nagrodzony okrzykiem bądź słodkim upominkiem.
6
20 min.
Nasz własny wynalazek zmieniający świat
Forma: praca plastyczna
Dziewczęta w grupach wymyślają własny wynalazek, jaki może odmienić świat. Ich zadaniem jest opracowanie pomysłu, wymyślenie zastosowania i zbudowanie prototypu wynalazku ze zgromadzonych przez prowadzącą materiałów. Swoje wynalazki będą przedstawiały w Urzędzie Patentowym, więc ich zadaniem jest przygotowanie kompletnej prezentacji.
7
10 min.
W Urzędzie Patentowym
Forma: prezentacja
W celu zatwierdzenie wynalazków grupy udają się do Urzędu Patentowego. Wynalazek przyjmuje Komisja Patentowa (prowadząca). Na sali obecne są również inne grupy chcące uzyskać patent, które czekając na swoją kolej. Mogą zadawać pytania interesantkom. Po zaprezentowaniu wynalazku uczestniczkom zbiórki grupa odpowiada na ewentualne pytania zgromadzonych. Pomysły wynalazków zostają udokumentowane (zdjęcia) i wklejone do kroniki gromady/ klasy/ grupy.
8
10 min.
Podsumowanie
Prowadząca podsumowuje zajęcia opowiadając o tym, jak wynalazki przyczyniły się do poprawy życia ludzi. Podkreśla, że nawet małe wynalazki są istotne (zwraca uwagę na inwencję dziewcząt podczas ostatniego ćwiczenia). Prowadząca proponuje również zbudowanie własnego wynalazku z rodzicami na podstawie opracowanego na zbiórce prototypu i pochwalenie się rezultatami na następnej zbiórce/ spotkaniu.
9
5 min.
Zakończenie
Uczestniczki zbiórki na zakończenie żegnają się stając w kole. Dziewczynki kolejno za pomocą mimiki twarzy i ruchów ciała musza pokazać, czy podobało im się dzisiejsze spotkanie (kciukiem w górę lub w dół, uśmiechniętą bądź smutną mina itp.).
Załączniki
1
Załącznik 1

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Znajdź zagadkę
2
Załącznik 2

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Znajdź zagadkę
3
Załącznik 3

Kopii:
4
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Poznaj historię wynalazków zmieniających świat na lepsze
Pobierz wszystkie załączniki