Wyzwania ekonomiczne świata – gra

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto:  Żyjąc w Polsce mało kto zastanawia się nad tym jak wygląda sytuacja w innych częściach naszego świata. Opisana poniżej gra pozwala wgłębić się w sytuacje wybranych krajów Globalnego Południa, spróbować przynajmniej zrozumieć przyczyny i konsekwencje takiego stanu rzeczy.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Dopracujcie prezentacje krajów które poznałyście w grze, zaprezentujcie ją innym osobom z hufca czy szkoły.
  2. Dowiedzcie się więcej o krajach Globalnego Południa, wybierzcie inne kraje i przygotujcie o nich prezentację dla swojej drużyny.
  3. Zorganizujcie grę/spotkanie o krajach Globalnego Południa dla innej drużyny/klasy. Możecie skorzystać z różnych materiałów: www.ceo.org.pl, www.edukacjaglobalna.ore.edu.pl, www.globalna.edu.pl, www.e-globalna.edu.pl, www.teg.edu.pl, pah.org.pl, ekonsument.pl.
  4. Znajdźcie przykładowe wnioski grantowe wybranej organizacji (np. Batory, wnioski z Ministerstw), przeczytajcie je, zaznaczcie fragmenty które są dla Was niezrozumiałe, znajdźcie kogoś, kto wyjaśni Wam wątpliwości (może osoba, która zajmuje się pozyskiwaniem środków w hufcu ZHP?)
  5. Zorganizujcie spotkanie z osobą, która zajmuje się pozyskiwaniem środków, porozmawiajcie o jej pracy.
  6. Rozpiszcie prawdziwy wniosek grantowy razem z drużyną/klasą. Sporo jest wniosków dla młodzieży do samodzielnej realizacji. Nie wiecie gdzie rozpocząć poszukiwania? Skontaktujcie się z nami: ekonomiajestkobieta@zhp.pl.
0
Autor:
hm. Anna Książek
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Recenzent:
hm. Agata Erhardt-Wojciechowska, ZOKK
Chorągiew Stołeczna, Hufiec Pruszków
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • znała sytuacje 3 wybranych krajów Globalnego Południa, wiedziała z jakim boryka się problemami - potrafiła ocenić realność proponowanych rozwiązań problemów, z jakimi borykają się kraje Globalnego Południa
  • wiedziała jakie elementy są ważne podczas pozyskiwania funduszy i rozpisywania grantów
  • znała podstawowe założenia funkcjonowania giełdy
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Wartości harcerskie
Uszczegółowienie:

Ekonomia - świadoma konsumpcja, zarządzanie pieniędzmi
Zakres tematyczny:

Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Forma szczegółowa:

Gra strategiczna
Informacje organizacyjne
min
9
opt
12
maks
18
480 min.
Prowadzących: 2
Wymagane: Rzetelne przygotowanie przed grą na temat funkcjonowania giełdy i krajów uwzględnionych w grze, dobrze mieć już przygotowane kilka pomysłów na newsy ze świata.
Uwagi:
Przynajmniej dwie prowadzące (jedna do giełdy i wniosków, jedna do reform, pisania na bloga, reagowania na sytuacje nagłe), choć pomoc trzeciej osoby byłaby wskazana.

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

Przestrzeń, w której 3 grupy (plus prowadzące osobno) mogą pracować nie widząc i nie słysząc się nawzajem, z dostępem do prądu i Internetu (najlepiej centrum wybranego miasta, ewentualnie budynek z dostępnymi kilkoma pomieszczeniami).
Warunki:

Stały dostęp do prądy dla 3 grup jednocześnie oraz dla prowadzących.
Wymagane materiały:

- materiały dotyczące wybranych krajów (po jednym na grupę), rzetelne linki, artykuły (również
prowadzące muszą mieć wiedzę na temat sytuacji w tych krajach by adekwatnie reagować na pomysły grup)
- komputer dla każdej prowadzącej i dla każdej grupy plus stały dostęp do Internetu i korzystania z
gniazdek (można uwzględnić miejskie wifi dostępne w większych miejscowościach, kawiarnie z
dostępem do Internetu, jeśli uczestniczki mieszkają blisko siebie mogą grupami grać z czyjegoś domu, mogą też ostatecznie grać z różnych pomieszczeń w hufcu/szkole, w tej chwili duża część
uczestniczek ma pewnie Internet w telefonie, który można udostępnić na komputer, korzystając z tej
opcji trzeba się jednak upewnić, że w każdej grupie ten Internet rzeczywiście będzie)

Przebieg
1
20 min.
Wytłumaczneie zasad gry
Prowadząca tłumaczy zasady gry i odpowiada na wszelkie pytania (załącznik 1).
2
430 min.
Gra
Uczestniczki podzielone na 3 zespoły uczestniczą w grze według harmonogramu opisanego w załączniku 1.
3
30 min.
Podsumowanie gry
Podsumowanie gry:
- Zapytajcie o wrażenia uczestniczek, czego się nauczyły, dowiedziały, jak czuły się podczas realizacji
gry.
- Podsumujcie co się wydarzyło, który kraj jak się rozwinął, z czego to wynikało i jakie miało
konsekwencje.
- Porozmawiajcie o wybranych krajach, ich realnej sytuacji, na ile proponowane przez uczestniczki
rozwiązania rzeczywiście mogłyby się wydarzyć. Koniecznie odnieście się do realnej sytuacji,
podkreślcie że to co zadziało się w grze jest jedynie uproszczeniem skomplikowanych procesów i
sytuacji. Pamiętajcie, aby nie wpadać w stereotypy, pokazywać wielowymiarowość krajów, ich
sytuacji, kultury i mieszkańców/ek.
- Omawiając grę zwróćcie uwagę na związki wybranych krajów z nami (np. poprzez import rzeczy, na
przykładzie wpływu na giełdę itd.) i wzajemne zależności.
Załączniki
1
Załącznik 1

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Wytłumaczneie zasad gry
Pobierz wszystkie załączniki