Zakładamy firmę!

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Podczas tych zajęć dzieci poznają wartość kupowanych rzeczy, zaznajomią się z pracą w firmie na różnych działach, od produkcji po sprzedaż i badanie opinii rynku.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Znajdź w sklepach 5 przykładów produktów zwykłych i luksusowych, porównaj ich wygląd i cenę.
  2. Zapytaj się rodziców czy bardziej opłaca się kupować hurtowo czy detalicznie i co to oznacza?
  3. Sprawdź u siebie w domu na jakie artykuły jest u was popyt. Zaprezentuj je na zbiórce.
  4. Ułóż dalsze przygody Łezki i Śmieszka, czy przez to, że ich rodzice wprowadzili produkty luksusowe będzie im się lepiej żyło?
  5. Postaraj się odpowiedzieć na pytanie: Czy opłaca się producent(k)om obniżać ceny swoich produktów poniżej cen ich wytworzenia?
0
Autor:
Klaudia Mazurek
Chorągiew Dolnośląska, Hufiec Wrocław
Recenzent:
hm. Anna Książek
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • znała podstawowe pojęcia takie jak rachunek ekonomiczny, popyt, towar luksusowy, podaż, hurt, detal, utarg, zysk
  • znała w praktyce funkcjonowanie firmy, jak od pomysłu dojść do zarabiania pieniędzy
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Zawody i profesje
  • Inne
Uszczegółowienie:

Ekonomia - moja przyszłość ekonomiczna
Zakres tematyczny:

  • zakładanie firmy
Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
min
10
opt
20
maks
30
90 min.
Prowadzących: 2
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

sala
Wymagane materiały:

Kleje, nożyczki, teksty piosenki, gitara , białe kartki A4, kolorowe kartki A4, bloki kartek samoprzylepnych, bibuła, taśmy klejące, rurki( słomki do picia), patyczki, plastelina, zapałki, wstążki, skrawki materiału, włóczka wełny, naklejki, książki; gazeta; pieniądze do zabawy;
Zależnie od wieku dzieci można wprowadzić umowy o pożyczkę do banku- tu potrzebna odpowiednia ilość umów.
Jeśli dzieci są starsze i miały już kontakt z zabawą w firmę, można do całej gry stworzyć kantor. Każda grupa będzie posługiwać się inną walutą, jednak sprzedaż i kupno u innych grup artykułów będzie wymagało wymiany danej waluty w kantorze. Ta opcja jest bardziej czasochłonna, potrzebny plakat kursu walut.

Przebieg
1
10 min.
Opowieść - wprowadzenie do tematu
Prowadząca czyta opowieść: 13 i 14 rozdział książki G. Kasdepke „Pestka, drops, cukierek. Liczby kultury.” Gawęda znajduje się pod nazwą „załącznik 1”.
Po zakończeniu opowiadania prowadząca dzieli dzieci na grupy. Zadaniem każdej grupy będzie założenie firmy. Każda firma dostaje kapitał początkowy w wysokości 200 zł, musi tak zagospodarować pieniędzmi, żeby mieć zyski ze sprzedaży artykułów.
2
10 min.
Pomysł na firmę
Dzieci muszą wymyślić co chciałyby produkować z dostępnych materiałów: kartki papieru A4 ( białe i kolorowe), bibuła, plastelina, klei, nożyczki, taśma klejąca, zapałki, wstążki, skrawki materiału, włóczka wełny, naklejki, książki. Każda grupa robi tylko jeden rodzaj artykułów.
3
5 min.
Czy nam się opłaca?
Dzieci muszą obliczyć koszty produkcji - prowadząca musi przygotować tabelę co ile kosztuje (przykładowa tabela w załączniku 2). To ona sprzedaje surowce potrzebne do produkcji artykułów.
4
5 min.
Ile będzie kosztował towar?
Dzieci muszą obliczyć i podać cenę swojego towaru.
5
10 min.
Badanie opinii publicznej
Dzieci chodzą i pytają się innych dzieci, czy kupiłyby taki artykuł, proszą aby zaproponowały odpowiednią cenę, propozycje dodatków i wszelkie inne sugestie. Następnie podliczają ile osób by kupiło ich wyrób, i dyskutują już w swoich grupach czy zmienić coś w projekcie.
6
10 min.
Zakup surowców
Dzieci kupują od prowadzącego potrzebne materiały za zrobienie danej ilości artykułów. Na zakup surowców mają 200 zł, jeśli potrzebują więcej mogą zaciągnąć pożyczkę pieniężną.

*Jeśli wybierzemy opcję rozszerzoną to w tym momencie zaczyna działać bank i kantor.
Bank działa na zasadzie, że jedna osoba z grupy (liderka, szóstkowa) przychodzi do osoby zajmującej się bankiem. Dziewczynka razem z bankierem ustalają zasady pożyczki, wysokość, kiedy należy oddać, oprocentowanie. Kiedy zasady będą ustalone, umowy uzupełnione i podpisane (załącznik 6), należy wypłacić należność dziewczynkom.
**Kantor- ważnym elementem w kantorze jest plakat kursu walut, kurs ten może się zmieniać. Lider grupy podchodzi do kantora i prosi o wymianę danej waluty na inną, wtedy należy przeliczyć należność i pobrać daną sumę pieniędzy.
7
25 min.
Produkcja
Dzieci robią w grupach swoje artykuły.
8
10 min.
Zakupy
Następnie odbywa się wielki targ, każde dziecko ma do wykorzystania 30 zł (tyle ile ma mniej więcej kieszonkowego – przykłady pieniędzy do wydrukowania w załączniku 4) i może kupić co zechce. Sprzedająca wystawia paragony (załącznik 5).
9
5 min.
Utarg i zysk
Firmy podsumowują swój utarg i zyski, obliczając czy wyszli na plus na tym interesie (załącznik 6). Podsumowujemy zajęcia.
Załączniki
1
Załącznik 6

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Utarg i zysk
2
Załącznik 1

Kopii:
1
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Wprowadzenie
3
Załącznik 2

Kopii:
5
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Czy nam się opłaca?
4
Załącznik 3

Kopii:
4
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Zakup surowców
5
Załącznik 4

Kopii:
10
Grubość:
Normalna
Druk:
KOLOR
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Zakupy
6
Załącznik 5

Kopii:
15
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Zakup
7
Załącznik 6

Kopii:
4
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Zakup surowców
Pobierz wszystkie załączniki