Zakładanie firmy – gra

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Scenariusz w przystępny sposób przedstawia uczestniczkom co potrzebne jest do prowadzenia własnej działalności, wskazuje na wielość etapów przy zakładaniu własnej firmy. Przy okazji daje im też wiedzę z innych zagadnień związanych z ekonomią.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Dowiedzcie się co trzeba zrobić, żeby założyć własną firmę, stwórzcie prezentację, w której krok po kroku wypisane będą poszczególne etapy.
  2. Dowiedzcie się, które ze znanych firm w Waszym mieście są prowadzone przez kobiety. Zaprezentujcie te firmy na zbiórce – gdzie działają, czym się zajmują.
  3. Przeprowadźcie wywiad z kobietą, która prowadzi własną firmę. Przygotujcie listę pytań, umówcie się z taką osobą, nagrajcie wywiad.
  4. Stwórzcie pomysł na własną firmę. Na początek zaplanujcie co taka firma mogłaby oferować. Pomyślcie nad nazwą oraz marketingiem (reklamą). Sprawdźcie czy oferowany przez Was produkt/usługa jest rzeczywiście potrzebny: zróbcie krótkie badania rynku – spytajcie przynajmniej 10 osób co sądzą o Waszym pomyśle. Zastanówcie się czy i jak Wasza firma będzie spełniać warunki fair trade.
  5. Lepiej jest prowadzić własną firmę czy być zatrudnioną w czyjejś? – przeprowadźcie wywiady z kilkoma osobami, które prowadzą własną działalność i kilkoma, które pracują w większych firmach/korporacjach. Porównajcie odpowiedzi.

 

 

1+
Autor:
hm. Anna Książek
Chorągiew Łódzka, Hufiec Łódź Widzew
Recenzent:
hm. Agata Erhardt-Wojciechowska, SOKK 290/2013
Chorągiew Stołeczna, Hufiec Pruszków
Zamierzenia:
Po zajęciach/warsztatach/... uczestnik będzie:
  • wiedziała jakie etapy są ważne przy zakładaniu firmy
  • wiedziała więcej o krajach Globalnego Południa, segregowaniu śmieci, oszczędzaniu (dzięki zadaniom z pierwszej części gry)
  • wiedziała co to jest certyfikat fair trade
Realizowane wymagania:
Wymagania z prób realizowane poprzez te zamierzenia:
Motyw i zakres tematyczny
Motyw główny:
  • Hobby i zainteresowania
  • Zawody i profesje
  • Inne
Uszczegółowienie:

Ekonomia - moja przyszłość ekonomiczna
Zakres tematyczny:

  • Zakładanie firmy
Forma materiału
Typ materiału:

Pełen konspekt zajęć
Informacje organizacyjne
min
12
opt
16
maks
30
90 min.
Prowadzących: 5
Uwagi:

Wymagania lokalowe, sprzętowe i potrzebne materiały
Miejsce:

pomieszczenie plus możliwość wyjścia na zewnątrz (lub na korytarz) na 20 minut
Wymagane materiały:

Pocięte zadania z załącznika 1, wsadzone każde do osobnej, podpisanej koperty, jeden zestaw wszystkich zadań dla każdej grupy; kartki, mazaki (dla osób „sprzedających” elementy potrzebne do prowadzenia firmy), długopisy (przynajmniej 2 na grupę), papier pakowy/flipchart (jeden na grupę), materiały do wytwarzania produktów (według pomysłu prowadzącej i dostępnych materiałów, mogą to być wszelkiego rodzaju materiały plastyczne, klocki, ale też „śmieci” nadające się do ponownego użycia, do czego szczególnie zachęcam, np. rolki po papierze toaletowym, stare gazety, kawałki materiałów, itd.).
Przez 20 minut spotkania będą potrzebne 4 dodatkowe osoby do prowadzenia (mogą to być osoby ze starszych klas, niekoniecznie osoby dorosłe). Dobrze byłoby gdyby w prowadzeniu całego spotkania pomagała dodatkowa osoba, będzie się dużo i szybko działo, choć istnieje teoretyczna możliwość przeprowadzenia tego samodzielnie.

Przebieg
1
10 min.
Wprowadzenie - wytłumaczenie zasad gry
1. Wprowadzenie – wytłumaczenie zasad gry
Dzielimy uczestniczki na grupy 4-5 osobowe grupy. Wyjaśniamy zasady gry opisanej poniżej. Upewniamy się, że wszystkie zasady są jasne. Wyjaśniamy pojęcia, które pojawią się podczas gry, a mogą być dla uczestniczek niezrozumiałe (np. certyfikat fair trade – definicja poniżej).
Sprawiedliwy Handel to zorganizowany ruch społeczny, który wykorzystuje podejście rynkowe aby poprawiać sytuację mieszkańców/ek krajów rozwijających się oraz promować zrównoważony rozwój.
Produkty ze znakiem certyfikacyjnym Fairtrade muszą być certyfikowane na każdym etapie obrotu od producenta/tki do gotowego do konsumpcji wyrobu, aby zagwarantować konsument(k)om, że produkt rzeczywiście spełnia standardy Fairtrade.
Źródło: http://www.fairtrade.org.pl/
2
20 min.
Gra, etap 1 - zdobywanie pieniędzy
Zanim grupy przystąpią do zakładania własnej firmy, muszą najpierw zdobyć na nią fundusze. Będą miały na to 20 minut, podczas których poprzez wykonanie różnych zadań mogą zarobić na dalszą działalność. Zadania podzielone są tematycznie. Grupa wybiera kopertę o jednym temacie, wypełnia zadanie, przybiega do prowadzącej, zalicza i bierze następną kopertę. Im więcej zadań zaliczy i im lepiej je wykona, tym więcej pieniędzy dostanie. Zadania i podział na tematyki znajdują się z załączniku 1. Niektóre zadania są trudne, uczestniczki mogą nie mieć wystarczającej wiedzy aby na nie odpowiedzieć. Pozwól im więc w razie czego korzystać z telefonów czy pomocy osób wokół, sama jednak nie udzielaj im odpowiedzi na pytania.
Za każde zadanie z załącznika grupa może dostać maksymalnie 60 punktów. Liczba rzeczy które grupa musi wymyślić/wykonać/połączyć w każdym zadaniu jest podzielna przez 6. Jeśli grupie nie uda się wykonać całego zadania, otrzymuje proporcjonalną liczbę punktów do tego, co wykonała poprawnie. Jeśli więc np. grupa ma połączyć ze sobą 12 państw z ich stolicami, ale poprawnie połączyła tylko 8, otrzymuje proporcjonalnie 40 punktów.
Potrzebne materiały: Załącznik 1
3
20 min.
Gra, etap 2 - zakładanie firmy
Zadaniem każdej grupy jest założenie firmy i wyprodukowanie rzeczy, które będzie ona sprzedawać. W tym celu grupa za zarobione pieniądze wykupuje wybrane materiały plastyczne. Następnie część grupy tworzy z nich produkty do sprzedaży (jak najwięcej, takich samych – mogą to być figurki origami, kartki, figurki lego lub cokolwiek innego co wymyśli grupa). Druga część grupy stara się w tym czasie wykupić wszelkie niezbędne do prowadzenia firmy elementy. Mogą je kupić w czterech miejscach na zewnątrz sali. W każdym miejscu mogą kupić co innego: siedziba, pozwolenie na prowadzenie działalności, komputery, certyfikat fair trade. W każdym punkcie co 5 minut zmieniają się ceny (według uznania osób sprzedających). Uczestniczki muszą wykupić wszystkie potrzebne elementy, ale powinny starać się wykupić je w jak najkorzystniejszej cenie. Mogą się targować, jak również wymieniać z innymi grupami.
Na dowód zakupu danego elementu osoba sprzedająca wręcza danej osobie karteczki z nazwą elementu, w takiej ilości, w jakiej zostały zakupione.
Im więcej elementów dana grupa zakupi, tym wyższe są jej notowania, które zaznaczamy na wykresie na papierze pakowym dla każdej grupy osobno. Firma, która będzie miała najwyższe notowania może dostać dodatkową dotacje. Warto w notowaniach wyróżnić grupy, które zdecydowały się na wykupienie większej ilości certyfikatów fair trade (wzrasta zaufanie klientów/ek).
4
10 min.
Gra, etap 3 - reklama
Zanim firma wejdzie na rynek musi zareklamować swój produkt. Każda grupa ma 5 minut na przygotowanie jak najefektywniejszej reklamy, a następnie zaprezentowanie jej.
5
15 min.
Gra, etap 4 - sprzedaż
Każda uczestniczka dostaje pewną pulę pieniędzy, za która może kupić dowolny produkt. Grupy dzielą się pracą tak, by część osób mogła kupować, a część sprzedawać produkty własnej firmy. Uczestniczki nie mogą kupować tego, co wyprodukowała ich grupa, ale powinny wydać wszystkie pieniądze na produkty innej grupy (tej, która wykonała najlepsze ich zdaniem produkty, miała najlepszą reklamę, itd.). W trakcie sprzedaży grupy mogą dorabiać produkty, o ile stać ich na wykupienie dodatkowych materiałów. Ostatecznie wygrywa grupa, który zarobi najwięcej (bierzemy pod uwagę zarówno gotówkę, jak i zakupione dobra: siedziby, komputery, itd.). Dodatkowe pieniądze grupa może otrzymać za dobre notowania.
6
15 min.
Podsumowanie gry
Zliczamy zdobyte przez grupy pieniądze, wyminiemy się wrażeniami na temat gry. Wspólnie dyskutujemy o tym, co zdecydowało o sukcesie danej grupy oraz czego uczestniczki nauczyły się na spotkaniu.
Załączniki
1
Załącznik 1

Kopii:
4
Grubość:
Normalna
Druk:
Czarno-biały
Format:
A4
Dotyczy elementu zajęć: Gra, etap 1 - zdobywanie pieniędzy
Pobierz wszystkie załączniki