Poradnik o planowaniu działania wychowawczego

propozycje

Wbrew pozorom najtrudniejszą częścią nie jest samo techniczne sporządzenie programu pracy. Zarówno w pozycjach harcerskich, jak i zwyczajnie w Internecie łatwo znaleźć informacje odnośnie tego, jak zastosować różne sposoby analizowania sytuacji oraz co to znaczy, że zamierzenia powinny być SMART. Prawdziwą trudnością jest dopilnowanie, aby cały włożony w proces planowania wysiłek miał sens – zapewniał realizację Misji ZHP przy pomocy metody harcerskiej.

Dlatego też głównym celem niniejszego poradnika jest właśnie zaakcentowanie „harcerskości” na każdym etapie programowania pracy gromady/drużyny/kręgu. Zawiera on oczywiście także zasady i praktyczne rozwiązania sprzyjające doskonaleniu umiejętności planowania, w tym odniesienia do źródeł, które dodatkowo rozwijają poszczególne wątki. Najważniejsze jest jednak przyswojenie dwóch podstawowych prawd:

Po pierwsze, że celem wszystkiego, co znajdzie się w programie pracy jednostki musi być wychowanie – jeśli danego działania nie da się wprost powiązać z kształtowaniem u podopiecznych pożądanych w ZHP postaw, jest ono w najlepszym wypadku zbędne, w najgorszym zaś szkodliwe.

Po drugie zaś, że zuchy, harcerze, harcerze starsi i wędrownicy są podmiotem, nie przedmiotem działań, dlatego – z zastrzeżeniem możliwości wypływających z ich rozwoju psychofizycznego – powinni w jak największym stopniu mieć czynny i decydujący udział w planowaniu. Tylko przestrzeganie tych dwóch głównych zasad gwarantuje, że możemy mówić o jednostce harcerskiej, nie zaś kręgu wzajemnej adoracji czy pozalekcyjnym kółku zainteresowań.

Bez wątpienia stworzenie dobrego programu pracy jest wyzwaniem, jest to jednak wysiłek niezbędny, gdyż wedle słów Tadeusza Kotarbińskiego: Zaniedbanie planowania to planowanie zaniedbania.

1+

Jak przygotować obóz harcerski?

Druhu Komendancie! Druhno Komendant!
Poniżej znajduje się poradnik, który ma na celu pomóc Ci w organizacji obozu harcerskiego Twojej drużyny. Poradnik porusza takie kwestie jak: znalezienie bazy obozowej, stworzenie harmonogramu przygotowań, znalezienie odpowiedniej kadry obozowej i wiele więcej. Poradnik i załączniki jest zgodny z zasadami HAL i instrukcją HAL, jak i z rozporządzeni Ministra Edukacji dot. Organizacji wypoczynku na 2017 rok. Ważne jest by, przy korzystaniu w późniejszych latach sprawdzać instrukcje i inne dokumenty, bo zachodzą w nich często małe, lecz ważne zmiany.

6+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Osobista Analiza Sfer Życia i SWOT

Dwie, krótkie analizy, które w prosty sposób pozwolą nam lepiej przygotować się do rozpisania próby na stopień. Jako opiekun próby możemy także polecić je swojemu podopiecznemu.
Analiza Sfer Życia – Dzięki niej łatwo możemy sprawdzić czy poświęcamy odpowiednią ilość czasu na sfery, które są dla nas na co dzień najważniejsze. Oprócz tego możemy sprawdzić czy rozwijamy się równomiernie – dbamy jednocześnie o nasz rozwój fizyczny, psychiczny i duchowy, nie zapominając także o służbie.
Analia SWOT – Pozwoli uzyskać nam gotowe zadania do przyszłej próby na stopień. Wystarczy, aby wyciągnięte z niej wnioski odpowiednio przerobić na zadania stosując zasadę: mocne strony wzmacniaj, walcz ze słabymi, wykorzystuj szanse, a przed zagrożeniami się zabezpiecz lub ich unikaj.
0

Pakiet o planowaniu pracy do wykorzystania w kształceniu drużynowych

Wydział Inspiracji i Poradnictwa Głównej Kwatery ZHP zaprasza do zapoznania się  z ciekawymi scenariuszami zajęć, grami, ćwiczeniami, zdaniami. W Centralnym Banku Pomysłów powstała zakładka planowanie. Znalazł się w niej pakiet najlepszych konspektów i materiałów odnośnie planowania pracy drużyny i gromady do wykorzystania podczas kursów przewodnikowskich i kursów drużynowych.  W zakładce tej, oprócz materiałów dotyczących bezpośrednio planowania pracy drużyny, znalazły się również materiały dotyczące planowania krótkoterminowego (projektów) oraz planowania własnego rozwoju. Znajdziecie w niej m.in. wyżej wymienione scenariusze oraz ciekawe, pojedyncze elementy zajęć do wykorzystania. Wszystkie te materiały zostały zebrane i  krótko opisane w prezentowanym “Pakiecie o planowaniu pracy do wykorzystania w kształceniu drużynowych”.

0

Planowanie projektu społecznego na podstawie zdobywania Odznaki Skautów Świata

Znajdują się tu materiały dedykowane planowaniu w kontekście projektu społecznego. Duża część z nich to wiedza, którą wędrownicy i instruktorzy pozyskują na kursach i warsztatach w naszej organizacji, choć można tu znaleźć także kilka nowości. Najważniejszą wartością tego poradnika jest zebranie materiałów odnośnie planowania krótkoterminowego w ZHP w jednym miejscu Celem poradnika jest  przygotowanie do całkiem realnego zaplanowania i przeprowadzenia projektu 80-godzinnej służby w ramach programu Odznaki Skautów Świata.

Materiały pochodzą z kursu e-learningowego dostępnego w Harcerskim Serwisie Szkoleniowym (zhp.edu.pl) pod nazwą: SWA_planowanie projektu społecznego (http://zhp.edu.pl/course/view.php?id=8).  Hasło dostępu dla gości: SWA_planowanie

0

Podstawy planowania pracy

Prowadzący zajęcia może wykorzystać cały konspekt, jak również jego poszczególne elementy.
Na uwagę zasługuje prozaicznie zwykłe zadanie, jak gotowanie budyniu. Cała grupa ma za zadanie zaplanować ugotowanie budyniu na ognisku. Wykonanie zadania to doskonały przykład do zastosowania różnych narzędzi pomocnych w planowaniu (SWOT, diagram Gantta).  Uczestnicy mają zdefiniować cele i zamierzenia, zrobić listę i podział zadań wraz z określeniem czasu, zapewnić sobie wszystkie narzędzia lub zdobyć je, wykonać i podsumować zadanie. Ma miejsce analiza zadania pod względem użytych narzędzi i osiągnięcia celu. Uczestnicy zajęć odpowiadają na pytanie – Jaki wpływ na osiągnięcie celu miały narzędzia?

3+

Tworzenie programu gromady

Konspekt jest znakomitym podsumowaniem wiedzy uczestników kursu przewodnikowskiego. Poszczególne etapy zajęć systematyzują wiedzę kursantów z zakresu SWOT, SMART, tworzenia celów, harmonogramu, a także przełożenie pozyskanej wiedzy na praktykę, czyli tworzenie programu pracy w gromadzie zuchowej. Podczas zajęć jest przestrzeń na zastanowienie się nad tym co najważniejsze, czyli czy harmonogram programu pracy realizuje wyznaczone przez nas cele.

2+

Plan pracy drużyny, warsztat pracy drużynowego

Najwięcej czasu w opracowanym konspekcie, przeznacza się na przeprowadzenie gry planszowej. Dzięki tej grze uczestnicy mają możliwość odpowiedzieć na pytania: jaki powinien być dobry program? O czym należy pamiętać przy tworzeniu go? Skąd czerpać inspiracje? Jak dobierać formy pracy? Atutem gry jest rzeczywiste odniesienie do przedsięwzięć programowych danego środowiska działania kursantów. Podsumowaniem zajęć jest dyskusja na temat koordynowania planowania programu przez radę drużyny oraz ewaluacji programu, a także burza mózgów skąd drużynowy ma czerpać siłę, motywację i inspiracje.

0

Budowla według planu

Element zajęć – ćwiczenie z zakresu planowania, podczas którego zostanie wykorzystana praca w grupach oraz umiejętność zarządzania czasem, zespołem i umiejętność logicznego myślenia. Zajęcia mogą być także stosowane jako przerywnik podczas innych zajęć lub jako ćwiczenie wprowadzające do zagadnień związanych z planowaniem pracy.

0

Planowanie i zarządzanie sobą w czasie

Konspekt zajęć wykracza poza standardowe elementy konspektów z zakresu planowania. Pokazuje także mniej standardowe narzędzia pomocne w planowaniu. Uczestnicy mają okazję zapoznać się z metodą planowania ALPEN oraz kwadratem Eisenhowera. Następnie wiedza ta zostaje przełożona na praktykę harcerską.

0

Planowanie pracy “Wesele”

„Jesteście firmą zajmującą się organizacją ślubów i wesel. Właśnie dostaliście bardzo pilne zlecenie, jednak macie na nie wyjątkowo mało czasu. Należy załatwić wiele spraw, jak odebranie tortu z cukierni, czy umówienie się z krawcową na uszycie sukni i garnituru dla państwa młodych…”

1+

Planowanie pracy w drużynie harcerskiej – Wyspa Brownsea

Zajęcia podzielone są na dwie części. W pierwszej kursanci wcielają się w rolę członków załogi przygotowującej się do wyprawy. Część ta pokazuje poszczególne etapy planowania
w drużynie harcerskiej w sposób metaforyczny. W drugiej części następuje podsumowanie i przeniesienie elementów planowania wyprawy na planowanie pracy w drużynie harcerskiej. Zajęcia mogą być przeprowadzone na świeżym powietrzu. Pierwsza część jest aktywizująca dla kursantów. W drugiej następuje przełożenie ćwiczeń na wiedzę i jej usystematyzowanie.

0

Analiza SWOT w kontekście rozwoju własnego

Tabelka pomocna przy korzystaniu z analizy SWOT ze  w kontekście wyznaczanie celów rozwoju własnego. Przydatna dla każdego w okresie budowania prób na stopnie lub w roli opiekuna próby.

0

Sztuka wyznaczania celów – SMART + ER

Krótki opis korzystania ze schematu SMART + ER w kontekście wyznaczanie celów rozwoju własnego. Przydatny dla każdego w okresie budowania prób na stopnie lub w roli opiekuna próby.

0

Stop bierności. Wyzwolić energię

Broszura realizuje zalecenia Uchwały nr 14/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 25 maja 2014 r. w sprawie wskazania problemów wychowawczych, uwzględniając w przyjętych celach wychowawczych kształtowanie rzetelności w działaniu oraz odpowiedzialności za siebie i swoje otoczenie, stymulowanie indywidualnego rozwoju, a także zaangażowanie w życie lokalnej wspólnoty. Broszura „Stop bierności. Wyzwolić energię” powstała w ramach projektu „Aktywni obywatele świata”.

4+

Wzór diagramu Gantta w ujęciu rocznym

Wzór diagramu został zamieszczony jako załącznik do propozycji programowej “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

2+

Wzór diagramu Gantta w ujęciu dwudniowym

Wzór diagramu został zamieszczony jako załącznik do propozycji programowej “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

0

Wzór planeru

Planer jest autorstwa phm. Aleksandry Nowak wypracowany po konferencji “Impuls – planuj w związku” jest  załącznikiem do propozycji programowej “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

0

Przykładowy wypełniony diagram Gantta w ujęciu rocznym

Poniższy wypełniony diagram stanowi załącznik do propozycji “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

0

Przykładowy wypełniony diagram Gantta w ujęciu dwudniowym

Poniższy wypełniony diagram stanowi załącznik do propozycji “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

1+

Wypełniony planer z konferencji “Impuls – planuj w Związku”

Wypełniony planer jest załącznikiem do propozycji “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

1+

Impuls! – Planuj w Związku!

W dniu 14 lutego 2015 roku w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim odbyła się  Ogólnopolska Konferencja Instruktorska – „IMPULS – Planuj w Związku”. Podczas walentynkowego spotkania blisko 80 Instruktorów z całej Polski miało okazję pochylić się  nad istotnym problemem planowania na różnych szczeblach ZHP. Organizatorem konferencji był Wydział Inspiracji i Poradnictwa Głównej Kwatery ZHP.

Materiały filmowe z konferencji:

Materiały graficzne z konferencji:

  • http://bit.ly/1Ano1WY
1+

Planowanie od podstaw!

Poradnik przedstawiający w prostych słowach podstawy planowania. Jeśli chcesz przygotować program drużyny, albo przeprowadzić zajęcia na kursie przewodnikowskim na ten temat, warto abyś zaczął swoją pracę od pochylenia się nad tym materiałem.

1+

Współczesne wyzwania a treść programu harcerskiego: Jak wychować do kultury dbania o higienę ciała i ducha

„Niesłychanie łatwo jest fałszować harcerstwo.
Wystarczy posługiwać się metodą harcerską bez jej zrozumienia, powierzchownie, jednostronnie, pomijając stawiane przez nią wymagania.
Wystarczy odrzucić system zastępowy.
Wystarczy ilość postawić nad jakością.
Wystarczy środki uznać za cele.
Stworzy się wtedy dziwoląg noszący miano harcerstwa, nawet w mundur harcerski ubrany, ale na pewno nie będący harcerstwem.
Wystarczy uznać harcerstwo nie za ruch i realizującą zasady tego rodzaju organizację, ale za jedno z wielu stowarzyszeń np. wyłącznie wychowania fizycznego czy przysposobienia wojskowego; podporządkowuje się wtedy harcerstwo przepisom regulującym prace tamtych organizacji i błądzi się w ślepych kanałach.”
[hm. Ewa Grodecka]

1+

Skrypt dla zastępowych o planowaniu pracy zastępu

Druhno zastępowa! Druhu zastępowy!
Przygotowaliśmy ten skrypt, aby pomóc Ci w dobrym przygotowaniu się do pracy z zastępem w ciągu roku harcerskiego. Ponieważ najważniejszą, a zarazem najtrudniejszą, częścią tych przygotowań jest napisanie programu, skrypt ten dotyczy głównie planowania pracy.
Twój plan pracy jest pewnego rodzaju strategią, która – jeżeli będzie dobrze przygotowana – odpłaci Ci z nawiązką zainwestowaną w nią energię. Nawiązką tą będzie większa ilość czasu, mniej stresów przed nadchodzącą zbiórką, a przede wszystkim – dużo dobrej zabawy i dobrze funkcjonujący zastęp harcerski.

0

Gra “Rejs po mapie świata”

Gra stworzona specjalnie na potrzeby bloku odnośnie planowania na Kursie Przewodnikowskim. Została pomyślana tak, aby cała drużyna kursowa mogła wziąć udział. Więcej uwagi poświęcone zostało na planowanie długoterminowe z zachowaniem wszystkich elementów, jakie powinien zawierać plan pracy drużyny. Cześć odnośnie planowania krótkoterminowanego można stosować również oddzielnie.

2+

Users who have LIKED this post:

  • avatar