Gra EwaluAkcja

Celem gry jest sprawdzenie tego, jak działa System pracy z kadrą w hufcu oraz zaplanowanie działań na przyszłość w tych obszarach, które nie funkcjonują prawidłowo. Taką ewaluację przeprowadzić powinna komenda hufca wraz z kadrą hufca (na pewno warto zaprosić do gry członków zespołów instruktorskich hufca i szczepowych, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by w grze wzięli udział drużynowi). W zależności od wielkości hufca i grupy docelowej, grę można rozgrywać równocześnie w kilku mniejszych grupach, zaś na koniec wspólnie ją podsumować. Wnioski z przeprowadzonej gry powinny zostać wykorzystane w pracy komendy i kadry hufca np. za sprawą konkretnych działań włączonych w plan pracy hufca.

0

Łucznictwo na obozie – poradnik programowy

Strzelanie z łuku jest dobrą formą aktywności na świeżym powietrzu, może być też ciekawym elementem programu obozu, biwaku czy zlotu. Jednak żeby zajęcia łucznicze zorganizować w sposób atrakcyjny dla uczestników a przede wszystkim bezpieczny, warto jest wiedzieć jak się za to zabrać. I właśnie o tym jest ten poradnik.

W poradniku znajdują się podstawowe informacje na temat łuków i strzał, zasady prowadzenia zajęć łuczniczych z harcerzami (w tym zasady bezpieczeństwa!) oraz porady jak wpleść zajęcia łucznicze w program obozu i pomysły na wykorzystanie takich zajęć przy budowaniu obrzędowości obozu.

To nie przypadek, że poradnik nosi tytuł „Łucznictwo na obozie. Poradnik programowy”, a nie na przykład „Łucznictwo sportowe dla dzieci i młodzieży” albo „Łucznictwo jako forma wypoczynku i rekreacji”. Taki tytuł dobrze oddaje to o czym jest, a o czym nie jest ten tekst. W poradniku opisuję moje doświadczenia z organizacji amatorskich zajęć łuczniczych podczas obozów harcerskich, podczas których łucznictwo nie miało być profesjonalną aktywnością sportową, tylko jednym z aktywnych elementów programu obozu i jego dodatkową atrakcją. W związku z tym, jeśli szukasz profesjonalnej wiedzy na temat strzelania z łuku, albo chcesz poprawić swoje wyniki w rywalizacji sportowej, to uczciwie uprzedzam, że ten poradnik Ci w tym nie pomoże.
Z mojego doświadczenia z prowadzenia zajęć programowych podczas kilkunastu obozów dla kilku drużyn harcerskich Hufca ZHP Warszawa Żoliborz wynika, że wprowadzenie strzelania z łuku do programu obozu daje co najmniej trzy korzyści.
Po pierwsze, uatrakcyjnia obóz, bo jest czymś aktywnym i spektakularnym, więc może być ciekawym dodatkiem do „zwyczajnego” programu obozu.
Po drugie, może dawać korzyści wychowawcze, bo zajęcia łucznicze, jeśli się je odpowiednio poprowadzi, uczą harcerzy opanowania i samodyscypliny, pokazują im jak wygląda zdrowa rywalizacja oparta na uczciwym współzawodnictwie, a nie na dążeniu do zwycięstwa za wszelką cenę, oraz uczą odpowiedzialności za bezpieczeństwo innych uczestników zajęć.
I wreszcie po trzecie, jest doskonałym elementem różnych obrzędowości obozu, „tworzywem” które można wykorzystać przy budowaniu fabuły obozów o tematyce indiańskiej, średniowiecznej, fantasy (elfy) i wielu innych.
Dlatego warto spróbować.

0

Dar ZHP na 100 HARCERSKIE DARY NA STULECIE URODZIN JANA PAWŁA II

Dzień 18 maja b.r. to 99. rocznica urodzin wielkiego Polaka – Jana Pawła II. W tym czasie w Polsce i na całym świecie rozpoczęto celebracje niezwykłych chwil z jego pontyfikatu: pielgrzymki, homilie, a także dokonania, spośród których wyróżnia się jego udział w upadku komunizmu i zjednoczeniu Europy. W tym dniu rozpoczął się projekt „Dar na Stulecie”, którego główną ideą jest wyzwalanie i pomnażanie dobra w każdej postaci. Modlitwa za chorych, wolontariat, wsparcie finansowe osób potrzebujących czy inne wydarzenia o charakterze społecznym, edukacyjnym i artystycznym.

To przykłady działań, poprzez które będzie można przyłączyć się do tej akcji. Przez cały rok organizatorzy będą zachęcać do działania i rejestrować na specjalnej platformie internetowej oraz aplikacji dokonania wszystkich uczestników. Zostaną one spisane i złożone w Centrum Jana Pawła II w Krakowie jako wotum – dar na stulecie urodzin świętego patrona. Będzie to oddolny wyraz wdzięczności społeczeństwa polskiego za łaskę życia papieża. Projekt tworzony jest pod patronatem Jego Eminencji ks. kard. Stanisława Dziwisza przez organizacje promujące dziedzictwo i dorobek Jana Pawła II: Stowarzyszenie Lednica 2000, Stowarzyszenie „Środowisko Wujka – Karola Wojtyły”, Centrum Myśli Jana Pawła II, Fundacja Dzieło Nowego Tysiąclecia, Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II, Instytut Tertio Millennio. Związek Harcerstwa Polskiego zaproszono jako partnera tego przedsięwzięcia.

Proponujemy dodatkowy materiał realizowany w ramach propozycji programowej Teczka serdecznej pamięci. “Dar ZHP na 100” to okazja przyłączenia się do projektu. Szczegółowe informacje zamieszczone są w plikach.

0

Służba – poradnik praktyczny

Druhno, druhu,
przed Tobą poradnik dotyczący praktycznej pracy z harcerską służbą. Mimo że pojęcie „służby” towarzyszy nam od początku harcerskiej przygody, czasem trudno nam ją przekuć w działania. Nie wiemy, jak zacząć, gdzie szukać inspiracji i wsparcia. Publikacje dotyczące służby czasem poruszają jedynie teoretyczne założenia – nie pokazując, jak pracować z harcerzami.
Wychodząc naprzeciw temu problemowi, Wydział Inspiracji i Poradnictwa przygotował dla Ciebie poniższy poradnik.
Materiał został opracowany na podstawie doświadczeń duńskich organizacji skautowych, które wdrożyły z sukcesem metodologię Design for Change.

2+

Zuchowe Wieści Wiosna 2019

W wiosennym numerze Zuchowych Wieści poruszamy kwestie związane z organizacją kolonii zuchowej.
Rozważamy czym jest odpowiedzialność drużynowego w pracy wychowawczej oraz w jaki sposób porozumiewać się nie tworząc barier.
Rozpoczynamy cykl artykułów ” Odkryć ducha u zucha”.
Wiosenny numer ZW to skarbnica inspiracji: znajdziecie tam coś o bezpieczeństwie, przydatnej majsterce i temat szczególnie bliski wiosną – ekologii w gromadzie zuchowej, pomysły na wiosenną wycieczkę, majsterkę oraz kartę sprawności indywidualnej “Hodowca Kwiatów”.
1+

Superwizja jako forma pracy z kadrą

Namiestnictwo w hufcu ma na celu wspierać drużynowego i jego kadrę zebranych w danym pionie metodycznym. Do głównych zadań namiestnictwa należy wspieranie rozwoju kadr drużyn, pozyskiwanie nowej kadry, organizowanie akcji letniej i zimowej oraz dodatkowo reprezentowanie drużynowych przed komendą hufca. Według organizacji najważniejszym zagadnieniem jest: wspieranie rozwoju drużynowego i jego kadry. Warto się zastanowić nad pytaniem: jak pracować z kadrą? Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w dokumencie: System Pracy z Kadrą w ZHP. Ten dokument w punkcie trzecim opisuje: Pełnienie funkcji i praca przełożonego z kadrą. Znajdziemy tam w miarę szczegółowo opisany zakres wsparcia drużynowego na każdym etapie: przed mianowaniem na funkcję, w trakcje pełnienia funkcji, chwilę przed zakończeniem i zakończenie. Ponadto możemy też poznać ogólne zasady wsparcia.

Mając na uwadze powyższą „teorię związkową” dotyczącą pracy z kadrą, zastanawiałam się jak konkretnie działać z namiestnictwem w swoim hufcu. Poszukując na to pytanie odpowiedzi skorzystałam ze swoich zawodowych kompetencji i skupiłam uwagę na Superwizji.

0

Komunikacja i promocja wydarzenia na poziomie regionu

Przygotowujesz się do organizacji dużego wydarzenia na poziomie regionalnym albo przed Tobą stoi wyzwanie zakomunikowania go światu. To duża odpowiedzialność. Będziesz kreować zespoły, delegować zadania, przydzielać funkcje, realizować wcześniej szczegółowo zaplanowane wizje, aż ostatecznie zrealizujesz, podsumujesz i rozliczysz całe działanie. Zastanawiasz się pewnie, ile osób mogłoby przyjechać na Twoje wydarzenie. Tyle co rok temu? Dwa razy więcej niż rok temu? Albo czy uczestnicy przeżyją wydarzenie dokładnie tak, jak sobie planujesz? Tak czy inaczej, kwestie związanie z komunikacją wydarzenia i jego promocją są ważne. Obok kwestii merytorycznych wydarzenia, czyli pracy programowej, pracy z kadrą, występują jeszcze kwestie formalne, techniczne – działania finansowe, kwatermistrzowskie, zaopatrzeniowe i… właśnie komunikacyjne.

0

“Islandzkie ABC”, czyli jak świadomie podróżować po Islandii i nie tylko!

Bez tytułu

Obóz na Islandii został zorganizowany dzięki współpracy 6 wędrowników z 82 Drużyny Wędrowniczej “Na Przełaj”, którzy poświęcili mnóstwo pracy i czasu na zapoznanie się z tym, co czeka ich na wyspie. Podczas naszej podróży wędrowaliśmy z plecakami i namiotami, nocowaliśmy na campingach oraz u wspaniałych osób, realizowaliśmy zajęcia dotyczące edukacji globalnej oraz zmagaliśmy się z islandzką pogodą i przede wszystkim, pełniliśmy służbę. Wyprawa miała na celu zbadanie, jak turystyka wpływa na środowisko i w jaki sposób funkcjonuje ochrona przyrody na wyspie. Poradnik ten powstał z myślą o tym, aby każdy turysta, podróżując po Islandii, ale i po innych krajach wiedział jak odpowiednio się przygotować oraz jak zachowywać w różnych kryzysowych sytuacjach. W poradniku przedstawione zostały praktyczne wskazówki i porady, którymi kierowaliśmy się przez cały czas trwania obozu, jak i przy jego planowaniu. Przez cały czas trwania projektu inspirowaliśmy się 7 zasadami „Leave No Trace”.

0

Teczka serdecznej pamięci św. Jana Pawła II

Projekt „Teczka serdecznej pamięci” jest projektem koordynowanym przez Wydział Wychowania Duchowego i Religijnego GK ZHP przy współpracy ze Stowarzyszeniem Pamięci Jana Pawła II i Społecznego Centrum Dokumentacji Pontyfikatu Jana Pawła II.

W projekcie mogą wziąć udział gromady zuchowe, drużyny harcerskie, wędrownicze, kręgi seniorów, kręgi instruktorskie, kręgi akademickie, namiestnictwa, szczepy oraz hufce, a także inne grupy harcerskie działające w ramach komend hufców i chorągwi oraz Głównej Kwatery ZHP.
Celem projektu jest popularyzacja postaci św. Jana Pawła II oraz dialog międzypokoleniowy w rodzinach harcerek i harcerzy (wychowanie duchowe i wychowanie społeczne).

1+

Gra Idealny opiekun prób

Ideał? Takich nie ma. A tym bardziej idealnego opiekuna prób! Bi-Pi mówił, że nie chodzi o to, byśmy osiągnęli nasze najwyższe ideały, lecz o to, aby były one naprawdę wysokie. Stwórzmy więc naprawdę dobry ideał opiekuna prób!

Gra jest propozycją elementu warsztatów opiekunów prób i kompleksowo skupia się na takich elementach warsztatów, jak: pracowanie z wymaganiami próby, problemy, które spotykają probanta i opiekuna, współpracy z KSI, przygotowanie probanta do spotkania z KSI oraz wiele innych aspektów, o których nie myśli się, dopóki nie trafi się na daną sytuację w rzeczywistości.

1+

STOP mowie nienawiści – konspekty dla każdej metodyki

Mowa nienawiści (ang. hate speech) jest zjawiskiem, które polega na używaniu języka w celu rozbudzenia, rozpowszechniania czy usprawiedliwiania nienawiści i dyskryminacji, jak również przemocy wobec konkretnych osób, grup osób, przedstawicieli mniejszości czy jakiegokolwiek innego podmiotu będącego „na celowniku” danej wypowiedzi. Akceptacja mowy nienawiści w wymiarze społecznym prowadzi do utrwalania się stereotypów, uprzedzeń i powodując mniejszą akceptację przedstawicieli grup ‘hejtowanych’ może także prowadzić do tzw. przestępstw z nienawiści (ang. hate crimes). Mowa nienawiści przyjmuje różne formy i dlatego istnieje trudność w jednoznacznym określeniu czym ona dokładnie jest. Mimo iż żadna z wielu powstałych dotychczas definicji tego zjawiska nie jest powszechnie akceptowana i używana, to dosyć często mowę nienawiści rozumie się zgodnie z definicją Rady Europy.

5+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Zuchowie Wieści Zima 2018

W numerze:

  • Rola i odpowiedzialność pracy, drużynowego gromady zuchowej,
  • Zuchowa Zima,
  • Błąd nasz dobry przyjaciel,
  • Autyzm oczami dziecka
  • Obcokrajowcy w gromadzie zuchowej
  • Umundurowanie
  • Dzień Babci i Dziadka  w gromadzie zuchowej
  • Sprawność indywidualna – saneczkarz
  • Zuchowy teatr
0

Przewodnik dla przewodnika

 

Ten przewodnik powstał z myślą o osobach, która zamierzają otworzyć próbę przewodnikowską. Został on podzielony na 3 części:

  1. Przygotowanie do otwarcia – czyli jakie podjąć kroki do rozpoczęcia swojej pierwszej próby instruktorskiej. Tutaj dowiesz się, jak określić odpowiedni moment otwarcia, czym kierować się przy wyborze opiekuna, jak rozpisać próbę (od strony merytorycznej, jak i technicznej), jak rozłożyć w czasie realizację zadań oraz na co nastawić się podczas otwierania próby przed komisją;
  2. Realizacja próby – jak sama nazwa wskazuje odnosi się do procesu realizacji próby przewodnikowskiej. Znajdziesz tutaj porady członków komisji z całej Polski, wskazówki na temat tego skąd czerpać motywację, na jakie największe wyzwania się przygotować, a także dowiesz się jak inne komisje pracują z przyszłymi instruktorami w czasie trwania próby;
  3. Podsumowanie – ta część zwraca uwagę na ostatni etap realizacji próby, czyli na refleksję o tym, co nam się udało, a co nie. Tutaj dowiesz się po co podsumowywać próbę, jak to robić i jak podsumowywanie przebiega w różnych komisjach. Poruszona zostanie także kwestia jaki powinien być efekt próby przewodnikowskiej.

Plik do pobrania: przewodnik_po_przewodniku

0

Gra o metodzie

44117028_1830108857108073_6527364766724259840_o

Łatwa i przyjemna forma utrwalania metody harcerskiej oraz doskonały pretekst do dyskusji o niej. Gra jest prostą karcianą formą kształceniową, którą można wykorzystać podczas zajęć na kursie.

 

2+

Służba – poradnik

okładka-229x300

 

  1. Służba – bądź dzielny w służbie bliźnim – str.3
  2. Jak pracować ze służba w różnych metodykach – str.10
  3. Definicja służby – str. 16
  4. Czego unikać w pełnieniu służby i w jaki sposób zarażać innych ideą – str. 20
  5. Jak pracować ze służbą w praktyce – inspiracje z drużyn i środowisk – str. 26
  6. Przykłady służb ze środowisk – str. 35
  7. Jak pracować ze służbą w kształceniu – str. 64
1+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

GRAMY na 100!

CBP

Pielęgnowanie polskiej tradycji, jej upowszechnianie, rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej poprzez edukację patriotyczną dzieci i młodzieży są działaniami wynikającymi z misji Związku Harcerstwa Polskiego. W roku 100-lecia Niepodległej, ale i 100-lecia harcerstwa chcemy w szczególny sposób podkreślić historię Polski i harcerstwa, proponując Wam trzy gry terenowe, dzięki którym w sposób atrakcyjny uczcicie obie setne rocznice.

GRAMY na 100! to pakiet trzech gier terenowych:

Gra 1. “Przybij piątkę pokoleniom” – dla zuchów, harcerzy, harcerzy starszych i wędrowników do prowadzenia przez wędrowników. Gra, podczas której nieustannie towarzyszyć Wam będzie jedna, wybrana przez Was, postać. Być może znacie ją z dziejów harcerstwa:  Józef Piłsudski, Ignacy Paderewski, Andrzej Małkowski, Aleksander Kamiński, Zdzisława Bytnar, Tadeusz Zawadzki, Stefan Mirowski, Kazimierz Lutosławski. Przyjmijcie ją do patrolu, podpatrujcie od niej to, co wartościowe! Bawcie się dobrze podczas wykonywania zadań, bądźcie zorientowani w mapie i przygotowani na przemierzenie kilku ładnych kilometrów. Przed Wami całkiem niezła przygoda!

Gra 2. “Krok do niepodległości” – dla harcerzy, harcerzy starszych i  do prowadzenia przez wędrowników. Gra ukazuje, dlaczego Polska musiała walczyć o niepodległość, jak do tego doszło, co się stało 11 listopada 1918 roku i czy od 11 listopada Polacy mogli spać spokojnie. Celem każdego zespołu biorącego udział w grze jest aktywny udział w wydarzeniach, które doprowadziły do odzyskania przez Polskę niepodległości. Wydarzenia dzielą się na globalne i lokalne. Globalne dotyczą wydarzeń politycznych, które doprowadziły do odzyskania niepodległości, a lokalne – danego terenu (miejscowości, regionu), na którym odbywa się gra. Gra polega na wymianie pamiątek historii u m.in. Zdzisław Lubomirskiego z Rady Regencyjnej Królestwa Polskiego, mieszkańców Lwowa czy Polskiego  żołnierza służącego po stronie Niemiec oraz rozwiązywaniu zadań w obecności m.in. Wincentego Witosa, Aleksandra Sałackiego czy Thomasa Riley’a Marshalla. Każda postać musi otrzymać od graczy tego co potrzebuje, aby dobrze spełnić swoją rolę w procesie odzyskiwania przez Polskę niepodległości.

Gra 3. Tropami tych, co przed nami – dla harcerzy, harcerzy starszych i ewentualnie wędrowników do prowadzenia przez wędrowników. Gra pozwoli jej uczestnikom odkryć tropy nie tylko postaci pod pseudonimem: Gaździna, Orsza, Czarny, Magda, Szara, Hanka, Ziuta, Dąb, Jaga czy Faktor, ale pobudzi do poszukiwania innych tropów, dzięki zadaniom przybliżającym życie każdej z napotkanych osób.

Gry zostały przygotowane na obchody obu rocznic, ale ich tematyka jest ponadczasowa, tym samym mogą być wykorzystywane również w następnych latach.

Projekt współfinansowany z Ministerstwa Obrony Narodowej.

6+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Gra terenowa: W poszukiwaniu świętego Graala

 

Wprowadzenie do gry: Uczestnicy zostają podzieleni na dwa patrole (patrol papieski, patrol cesarski) i każdy patrol otrzymuje list, który tłumaczy im fabułę gry oraz mapę z zaznaczonymi na niej lokacjami 4 punktów kopertowych i 4 punktów osobowych (ponumerowanych odpowiednio, patrole mają odwrotną numerację) oraz kartę z 5 nazwami osiedli podejrzanymi o miejsce ukrycia Graala. Każdy patrol musi wybrać swoją nazwę (zgodną z tematyką i fabułą), obrać wodza i zostanie im przydzielony poseł Słowian, cichy obserwator wtajemniczony w konspekt gry, który będzie jedynie pilnował, czy uczestnicy grają uczciwie i nie oszukują, może im w skrajnych przypadkach podpowiedzieć, ale ogólnie nie pomaga.

Fabuła: Uczestnicy znajdują się na terenie wczesnośredniowiecznej słowiańskiej osady. Jeden patrol składa się z tajnych wysłanników papieża Jana VIII, który zlecił im zdobycie świętego Graala,  aby trafił on do stolicy apostolskiej i nie dostał się w żadne niepowołane ręce. Drugi patrol natomiast został wysłany przez cesarza Niemiec Karola III w celu odnalezienia Graala, aby móc wypróbować jego legendarne lecznicze zdolności na chorującym bracie. Celem wszystkich uczestników jest odnalezienie świętego Graala, który jest w posiadaniu Słowian (znalazł się on tam w wyniku wielu wojen i grabieży), lecz najpierw muszą się wtopić w ich kulturę, aby Słowianie zaufali im na tyle, by zdradzić położenie świętego Graala.

Mechanika gry: Punkty kopertowe (gdzie znajdują się 2 wskazówki, po 1 dla patrolu) można zaliczać w dowolnej kolejności, tam znajdują się dokładne wskazówki dotyczące lokacji Graala już w lesie, natomiast na punktach osobowych punktowi po wykonaniu przez patrol zadania wykreślają po jednej nazwie lasu, aż po zaliczeniu ostatniego punktu zostanie las, w którym ukryty jest Graal. Punkty osobowe zalicza się w podanej kolejności, a z punktów kopertowych można zabrać ze sobą tylko jedną wskazówkę, co nadzoruje poseł Słowian. Po zdobyciu wszystkich wskazówek patrol udaje się do lasu i rozpoczyna szukanie Graala, posługując się poszlakami. Podczas samej gry można korzystać z mapy otrzymanej na starcie i map w internecie, ale nie można korzystać z samej nawigacji ani funkcji lokalizowania. Wygrywa patrol, który jako pierwszy zdobędzie Graala.

Załącznik – opisy punktów osobowych

Załącznik – adnotacje do punktów

 

5+

Gra karciana Krew Karty

Facebook Post (2)Gra została przygotowana w ramach projektu Stołecznej Kropli Braterstwa 2018, ma na celu popularyzowanie krwiodawstwa
i zachęcanie do oddawania krwi. Zawiera m.in. elementy kalambur i tabu- coś, co każdy dobrze zna.

Gra składa się z dwóch zestawów kart: zadań oraz prawda/ fałsz. Gracze otrzymują również karty odpowiedzi, potrzebne do zadań z kart prawda/fałsz. Częścią gry są również krople, stanowiące docelowe punkty.

Gra zawiera także puste karty- to miejsce na Wasze pomysły zadań!

3+

Wielka Gra 2018

Wielka Gra 2018 była grą terenową trwającą od 1 października 2017 r. do 31 maja 2018 r.
W każdym z ośmiu miesięcy na uczestników czekało inne zadanie do wykonania. Mogli je oni wykonywać w dowolnie wybranym przez siebie czasie. Warunkiem zaliczenia zadania było przesłanie do organizatorów zdjęcia patrolu wraz z tajnym znakiem, który ukryty był na końcu każdej z tras. Terminem do którego należało to zrobić była godzina 2400 każdego ostatniego dnia miesiąca.
Trasy prowadziły uczestników do miejsc związanych z historią Polski i Związku Harcerstwa Polskiego. Zadania którym patrole stawiały czoła były nietypowe, niejednokrotnie wychodziły poza znane schematy, a przede wszystkim wymagające – pod wieloma względami.
Patrole wykonywały zadania terenie – w szeroko pojętym centrum Warszawy, ale też i w pozostałych hufcach naszej chorągwi, a czasami poza jej granicami. Część zadań trudno było wykonać w jednym podejściu, ale nie było to niemożliwe. Uczestnicy samodzielnie decydowali o sposobie pokonywania każdej z tras. Za wykonanie zadania patrole otrzymywały punkty. Na tej podstawie podczas gry prowadzona była tabela współzawodnictwa. Patrole mogły wydawać punkty na podpowiedzi, ułatwiające wykonanie zadania.

Wielka Gra Była przedsięwzięciem adresowanym do wędrowników i instruktorów Chorągwi Stołecznej ZHP. Poziom stawianych przed uczestnikami zadań był dostosowany do odbiorców w tych grupach wiekowych. Jej celem było uczczenie setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.

 

2+

Podaj Dalej!

PODAJ DALEJ – gra dydaktyczna jako kampania informacyjno-edukacyjna w obszarze bezpieczeństwa
skierowana do dzieci i młodzieży

Opis gry w formie video

 Gra jest kooperacyjna, jej gracze wcielają się w rolę komendy obozu. W ramach przygotowań planują, gdzie odbędzie się wypoczynek oraz przygotowują się do jego organizacji pod względem bezpieczeństwa, uwzględniając warunki pogodowe oraz kataklizmy występujące w wybranym na wypoczynek miejscu Polski. Komenda podczas trwania obozu codziennie dowiaduje się o panującej pogodzie na wyjeździe oraz wykonuje akcje przygotowujące do potencjalnych zagrożeń pogodowych. Raz na jakiś czas gracze stają w obliczu katastrofy, podczas której muszą sprawnie zareagować.

Celem gry jest bezpieczne przeprowadzenie obozu.

6+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Sytuacje intymne w pracy wychowawczej

sytuacje intymne okladkaPoradnik „Sytuacje intymne w pracy wychowawczej” – to już drugie przygotowane w ZHP opracowanie poruszające tematykę intymności w pracy wychowawczej.

Poradnik zawiera syntetyczne rzetelne przedstawienie stanu współczesnej wiedzy, ale nie jest wyłącznie opracowaniem teoretycznym. Najważniejszą jego częścią są praktyczne opisy dotyczące tak sytuacji niestosownych w relacjach z naszymi wychowankami jak również pożądanych zachowań nas dorosłych.
Ważnym elementem poradnika jest omówienie w nim Polityki ochrony bezpieczeństwa dzieci w ZHP a w szczególności wskazania co do jej wdrażaniaw działaniach jednostek ZHP.
0

Mała Piętnastka

W powojennej historii Związku Harcerstwa Polskiego nie było tak wielkiej tragedii jak ta, która wydarzyła się 18 lipca 1948 roku na obozie łódzkich harcerek 15 Żeńskiej Drużyny im. „Zośki” nad Jeziorem Gardno. Mówiły o sobie „Dęby”, taki śpiewały hymn i takie były ich uczynki i plany – dające trwałe efekty, wymagające wytrwałości i siły, wyciągające swe opiekuńcze ramiona do słabszych. Mówiono o nich jednak Mała Piętnastka dla odróżnienia od druhen, które działały w liceum. Czasy, w których przyszło im spędzić dzieciństwo – wojna i pierwsze biedne lata po niej sprawiły, że zapewne były znacznie dojrzalsze i poważniejsze niż znane nam dziś 8–14-latki. Jednak i ich pragnienie rozpoczęcia szczęśliwego, beztroskiego życia także było większe. Łatwo sobie wyobrazić, jaką radość mogło im sprawić zobaczenie pierwszy raz w życiu morza, od którego dzielił ich podczas obozu letniego już tylko rejs łodziami przez jezioro…

<div data-configid=”10080738/63228264″ style=”width:400px; height:300px;” class=”issuuembed”></div>
<script type=”text/javascript” src=”//e.issuu.com/embed.js” async=”true”></script>

0

Bezpieczeństwo w ZHP

Poradnik “Bezpieczeństwo w ZHP”

Poradnik „Bezpieczeństwo w ZHP” ma na celu przedstawienie organizatorom wypoczynku, wychowawcom, instruktorom i wszystkim innym osobom, które mogą w jakimś stopniu uczestniczyć w przygotowaniach i realizacji zadań związanych z organizacją harcerskiej akcji letniej i zimowej, wskazówek dotyczących bezpiecznego zorganizowania pracy i zajęć. Przedstawione w poradniku materiały zostały zebrane z wielu źródeł – zarówno z poradników dedykowanych przez Ministerstwa, jak ustaw i rozporządzeń, opracowań dotyczących wypoczynku, a także na podstawie doświadczeń członków Zespołu ds. bezpieczeństwa w ZHP.

1+

Drużyna Niepodległości

11 listopada 1918 roku po 123 latach niewoli Polska odzyskała niepodległość. Dzień ten należy do najradośniejszych w dziejach narodu polskiego. Na placach i ulicach gromadziły się tłumy ludzi, śpiewając pieśni patriotyczne, wiwatując na widok polskich flag i pierwszych polskich żołnierzy. Spontanicznie usuwano obce symbole, a młodzi ludzie masowo wstępowali do tworzącego się Wojska Polskiego.

Zapraszamy Cię do szczególnego uczczenia obu setnych rocznic, tj. odzyskania niepodległości przez Polskę oraz stulecia Związku Harcerstwa Polskiego, które przypadają na rok 2018, czyli ustanowiony przez Senat Rzeczpospolitej Polskiej Rok Harcerstwa. Związek Harcerstwa Polskiego przygotował z  tej okazji wiele różnych przedsięwzięć, a  jednym z nich jest propozycja „Drużyna niepodległości”. Zainspiruje Cię ona do realizacji w drużynie/gromadzie programu, który rozbudzi ciekawość otaczającego świata, umocni postawy patriotyczne, podniesie świadomość obywatelską oraz uświadomi potrzebę pielęgnowania pamięci o  bohaterach walczących o  wolną, niepodległą Ojczyznę i umocni szacunek do symboli i tradycji narodowych. Ponadto dzięki realizacji propozycji członkowie Twojej drużyny/gromady poszerzą wiedzę dotyczącą historii odzyskania niepodległości przez Polskę, historii Związku Harcerstwa Polskiego, a także twórczo zaangażują się w życie Waszej społeczności lokalnej oraz naszej organizacji. Jednak przede wszystkim będzie to radosne świętowanie setnej rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę oraz stulecia istnienia Związku Harcerstwa Polskiego.

15+

Odpowiedzialność podharcmistrza.

Materiał kształceniowy dla przyszłych oraz początkujących podharcmistrzów. Podczas zajęć można będzie poznać podstawowe prawa, obowiązki i odpowiedzialność z zakresu prawa o stowarzyszeniach, działalności pożytku publicznego i wolontariacie, systemu oświaty, wypoczynku dzieci i młodzieży, prawa cywilnego, prawa karnego, prawa wykroczeń oraz Statutu ZHP.

zdjecie

2+

Poradnik Dobrego i Skutecznego Lidera

Poradnik_Lidera 2017 jest to zbiór rad dla wszystkich liderów nie tylko harcerskich… Spisany na podstawie doświadczeń autora, napisany prostym językiem zawiera wiele anegdot oraz sporo obrazków sytuacyjnych.

5+

Poradnik organizatora Harcerskich Kursów Alpha

Dlaczego Harcerski Kurs Alpha? Ponieważ jest świetną propozycją dla młodego człowieka, umożliwiającą poznanie wiary chrześcijańskiej w sposób przystępny i atrakcyjny. Harcerze są w większości otwarci na nowe okoliczności, a Harcerski Kurs Alpha to coś zupełnie nowego w rozwoju duchowym naszej organizacji.

Kurs Alpha to narzędzie ewangelizacyjne używane przez tysiące parafii katolickich we wszystkich krajach świata. Również inne wyznania organizują takie spotkania, zaznajamiając uczestników z przesłaniem Jezusa, które ma moc przemieniania ludzkiego życia.

4+

Formy pracy w drużynie wędrowniczej

Materiał powstały w 2013 roku, opisujący formy pracy najczęściej stosowane w pracy z wędrownikami. Zawiera opis form, wady i zalety ich stosowania, praktyczne rady jak przeprowadzić formę.

Materiał stworzyły instruktorki i współpracowniczki Referatu Wędrowniczego Chorągwi Krakowskiej.

1+

Impact. Propozycja WAGGGS na DMB 2018

naZHP-pl_impactDzień Myśli Braterskiej 2018 wpisuje się tematycznie w obszar „Wpływ”, będący częścią trzyletniej strategii WAGGGS. Propozycja programowa „Impact” realizuje zadania tego obszaru, ponieważ pozwala nam dostrzec zmiany i wpływ ZHP na życie swoich członków oraz wspólnot, w których funkcjonują harcerki i harcerze. W tym roku zadania Światowego Dnia Myśli Braterskiej realizowane przez skautki i skautów na całym świecie utworzą wielką Mozaikę Zmian!

Małe kawałki czy elementy (takie jak nasze indywidualne zmiany), ułożone w odpowiedni sposób, tworzą razem kompletny obraz: większy wpływ, który możemy mieć, kiedy działamy wszyscy razem!

2+

Wędrowniku, kreatywnie promuj środowisko!

Często zastanawiacie się jak w kreatywny sposób wypromować swoją drużynę/środowisko? Przy okazji może chcielibyście ukazać harcerstwo od rzadko widzianej strony literackiej? Jeśli tak, zapraszam do zapoznania się z konspektem zajęć, opartych o warsztaty organizowane przez Loesje, dzięki którym rozruszacie trochę głowy, poznacie się lepiej i wyprodukujecie hasła promujące wasze środowisko!

Konspekt zbiórki opisuje pięć etapów działania, które można zrealizować podczas jednej zbiórki (minimum 3 godzinnej). Stworzone w toku zajęć hasła z powodzeniem wykorzystać można na plakat, ulotkę naborową czy stronę internetową.

4+

Opracowanie standardów kursów (Uchwała GK 1732017)

Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Sprawdź czym się one różnią od poprzednich.

W załączonych materiałach znajdziesz:
– zaznaczone nowości w standardach,
– dodatkowe komentarze,
– najważniejsze kwestie na które należy zwócić uwagę przygotowując i przeprowadzając kurs.

Uwaga!
W plikach “Nowości w standardzie…..” żółtym kolorem oznaczone są nowości w standardzie kursu w porównaniu ze starymi standardami.

1+

Gra programowo-metodyczna „Przede wszystkim nie szkodzić”

prezentacja_1080_2 kopia

Gra “Przede wszystkim nie szkodzić” to symulacja, podczas której uczestnicy mają okazję wcielenia się w rolę kadry programowo-metodycznej hufca. Ich zadaniem podczas gry jest stworzenie harmonogramu pracy hufca w taki sposób, by zapewnić jak najlepsze wsparcie programowo-metodyczne drużynowym oraz aby zaplanowane działania jak najlepiej odpowiadały na potrzeby macierzystego hufca uczestników.

Głównym celem gry jest zapoznanie uczestników z zadaniami, jakie stawia przed komendami hufców dokument „Zasady wspierania programowo-metodycznego drużynowych w ZHP”.
Przeprowadzenie gry daje również możliwość do podjęcia dyskusji odnośnie ilości zadań przewidzianych dla harcerskich komend w tym dokumencie oraz ich priorytetyzacji.

UWAGA: Podgląd załączników gry może wyświetlać się niepoprawnie w przeglądarce Firefox.

 

1+

Prawa dziecka

Zbiórka zapoznająca harcerzy z prawami dziecka. Dzięki niej przybliżamy znaczenie tolerancji, uczymy asertywności.

8+

Jak tworzyć i pracować z opisem funkcji? Praktyczny poradnik dotyczący pracy z kadrą

Kadra jest najważniejszym ogniwem działalności harcerskiej. W „Systemie pracy z kadrą” (uchwała RN nr 18/XXXVI z dnia 27 czerwca 2010 r.) czytamy, że kadra jest najcenniejszym kapitałem Związku Harcerstwa Polskiego. Realizuje główne cele i założenia organizacji. Sprawne zarządzanie potencjałem kadrowym oraz doskonalenie kadry jest warunkiem rozwoju ZHP i realizacji misji Związku. Uchwała RN definiuje opis funkcji jako zakres obowiązków, kompetencji i uprawnień oraz warunków do działania, przypisanych określonej funkcji instruktorskiej. Opis funkcji jest podstawą rozmowy przełożonego z podwładnym, obejmującym funkcję.

Opis funkcji jest narzędziem, które umożliwia i systematyzuje pracę z funkcją. Zawarte są w nim zadania i kompetencje osoby pełniącej funkcję, wymagany stopień i przeszkolenie do pełnienia danej funkcji.

Materiał zawiera wstęp teoretyczny dotyczący opisów funkcji oraz przykładowe opisy funkcji na szczeblu hufca i chorągwi.

 

0

W Tobie jest Światło

Ciemne, grudniowe wieczory przypominają nam o tym, jak bardzo światło potrzebne jest w naszym życiu. W sensie dosłownym, nie ma raczej problemów z dostępem do tego „surowca”. Inaczej bywa jednak z dostępem do światła w rozumieniu metaforycznym, duchowym. Być może nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak wiele osób z naszego otoczenia jest z różnych przyczyn pogrążona w ciemności braku nadziei, zwątpienia, rozpaczy. Tegoroczne hasło Betlejemskiego Światła Pokoju przypomina nam jednak o tym, że w każdym z nas, harcerzy – niezależnie od historii naszego życia – obecne jest światło. Nawet, jeśli jest to niewielki promyk, warto się nim podzielić z tymi, którzy mają wrażenie, że otacza ich jedynie mrok. Nigdy nie wiemy, czy nie będzie to moment, w którym ktoś zobaczy światło po raz pierwszy w życiu.

 

1+

Gra „Postaw na milion” – Edycja Wędrownicza

  • Jak dobrze znasz metodykę wędrowniczą?
  • Czy jesteś pewny swojej wiedzy?
  • A przede wszystkim: czy jesteś gotowy postawić na nią milion (Watr)?

Gra wykorzystuje mechanizm popularnego telewizyjnego teleturnieju Postaw na milion i w emocjonujący sposób pozwala sprawdzić i utrwalić wiedzę na temat wędrownictwa.

Przebieg gry: 

Gra wzorowana jest na teleturnieju „Postaw na milion”, w którym zadaniem graczy jest obstawianie poprawnych odpowiedzi na zadawane pytania. Zawodnicy otrzymują na początku gry banknoty o wartości miliona złotych, podzielone na pakiety po 25 tysięcy każdy. W trakcie rozgrywki gracze układają banknoty na pokrywach zapadni, symbolizujących możliwe warianty odpowiedzi na pytania. Na dokonanie każdego zakładu mają równo 60 sekund. Po upływie tego czasu otwierane są pokrywy zapadni błędnych odpowiedzi – i w ten sposób ujawniana jest poprawna odpowiedź. Tylko banknoty ułożone jednej, nieotwartej zapadni przechodzą do dalszej rozgrywki. Gra toczy się do 8. pytania lub momentu utraty przez graczy wszystkich pieniędzy.

W naszym wariancie gry, zawodnicy układają posiadane pieniądze na planszach z odpowiedziami do pytań. Po upływie 60 sekund od przeczytania pytania, prowadzący zabiera pieniądze obstawione na odpowiedzi błędne.

 

 

1+

Święci Skauci

Świętość wyznacza drogę szlachetnego, moralnego postępowania – takiego, jakie zgodnie z ideą skautingu, powinno być udziałem każdego harcerza. Przykład osób, które swoim życiem dowiodły, że można łączyć radość, zabawę, a także czynienie dobra i odrzucenie egoizmu, może być dla młodych ludzi niezwykle budujący. Dla harcerzy katolików oraz prawosławnych niniejsza propozycja może być również pomocna w poszukiwaniu swojego orędownika po tamtej stronie Nieba.

1+

Na słowie harcerza polegaj jak na Zawiszy – archaizm czy podstawa wychowawcza? Odpowiedzialność za słowo w Związku Harcerstwa Polskiego.

Kiedy członkowie naszej organizacji muszą mierzyć się z odpowiedzialnością za słowo? Do jakich sytuacji odnosić się może taki temat? Wychodząc naprzeciw temu zagadnieniu nietrudno dojść do wniosku, że od samego początku zuchowej drogi, poprzez bycie harcerzem, wędrownikiem, instruktorem – całe harcerstwo opiera się na wartości słowa, jakie dajemy sobie, innym harcerzom, społeczeństwu. Niniejsza praca poświęcona jest właśnie harcerskim przysięgom i obietnicom.

1+

Sola Scriptura. Jubileusz 500 lat Reformacji

Historia świata jest zapisem nieustannych podziałów i pojednań. Pięć stuleci temu miał miejsce jeden z takich właśnie podziałów – narodziny protestantyzmu, czyli reformacja. Przyniosła ona wiele zmian w otaczającym nas świecie i na zawsze odmieniła oblicze Europy.
 
Chrześcijanie wyznań protestanckich wpływali na kulturę i naukę swoich czasów. Wśród nich znalazło się także wielu wybitnych Polaków. Piękne w polskiej historii jest to, że nasz kraj był otwarty na wyznawców różnych religii – stąd też nazywano go „państwem bez stosów”.
 
Niekiedy jednak stosy płoną w naszych sercach. Dzieje się to, gdy myślimy o kimś z pogardą, nieuzasadnionym lękiem lub gdy zamiast zrozumienia odmienności, próbujemy się wywyższać. W roku pięćsetlecia reformacji prezentujemy Wam materiały dla wszystkich grup metodycznych, które pomogą Wam zapoznać Waszych podopiecznych z reformacją i protestantyzmem. Być może także – na co mamy nadzieję – ugaszą niejeden stos i pomogą w budowaniu jedności.

3+

Bohater drużyny – od czego zacząć?

Uwaga!

Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany został na potrzeby warsztatów dla drużynowych starszoharcerskich podczas Zlotu Kadry “Na Szlaku” w 2015 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.

 

1+

Pocztowiec Poleski. Propozycja programowa z okazji 60-lecia Hufca ZHP Łódź-Polesie

Nazywano ją Pocztą Polową lub po prostu Pocztą Harcerską i odegrała ona kluczową rolę w utrzymywaniu łączności pomiędzy ludnością Warszawy w czasie Powstania. Powstanie zaskoczyło wielu warszawiaków. Ludzie uwięzieni w piw-nicach czy w przypadkowych pomieszczeniach czuli potrzebę kontaktu i tym potrzebom wyszła naprzeciw Harcerska Poczta Polowa. Na długo przed Powstaniem harcerki i harcerze zdobywali sprawności łączników, listonoszy, gońców bojowych. Umiejętności te stały się nieocenione w momencie rozpoczęcia akcji powstańczej.

Autorzy zapraszają zuchy, harcerzy, harcerzy starszych oraz wędrowników w niesamowitą podróż tropem Harcerskiej Poczty Polowej proponując kilka gotowych rozwiązań w konspektach opatrzonych bogatymi materiałami. Dodatkowo opracowano 60 innych form, które z powodzeniem można wykorzystać  w pracy z drużyną.

 

0

Impuls 3 – Harcerska Gra Konferencyjna

Impuls jest konferencją instruktorską, która od 2015 roku porusza bieżące problemy obszaru programu ZHP. To miejsce, w którym spotykają się namiestnicy, szczepowi, szefowie referatów, programowcy, specjalnościowcy i dyskutują o wsparciu metodyczno-programowym drużynowych. Rok temu Impuls połączył się z warsztatami INSPiRADA i wspólnie z nimi tworzy Weekend Programowy, na którym instruktorzy mają szansę na dyskusję programową i zdobycie nowych umiejętności w tym obszarze.
Impuls 3.0 zmienił formę z dotychczasowej konferencji na harcerską grę konferencyjną. Jak to wyglądało w praktyce? Zaczęliśmy od panelu konferencyjnego, który poruszał 4 kontrowersyjne tematy. Jego zadaniem było „zmącenie wody” i pokazanie uczestnikom, że można stawiać odważne pytania, szukać na nie jednoznacznych odpowiedzi i w ogóle – myśleć inaczej.
Jak przystało na konferencję, ten etap zakończyła dyskusja i wyczekiwana przerwa kawowa, a po niej spotykaliśmy się w zupełnie nowej formule harcerskich dyskusji. Od tej pory Impuls zmienił się w grę konferencyjną.
Uczestnicy w trakcie paneli musieli odpowiedzieć na 4 harcerskie dylematy strategiczne. Każdy z nich miał możliwość wzięcia udziału w 2 grach. Zasady gry były oparte o karcianą grę „Dylematy”, w której punkty zdobywa moderator, jeśli prawidłowo przewidzi reakcję grupy na zadane pytania. Tak też było na Impulsie – w tym roku na oczach uczestników odbyła się rywalizacja prowadzących, którzy musieli zdobyć jak najlepsze noty. Ich zadaniem było przewidzenie rozwiązania dylematów przed (!!!) dyskusją z uczestnikami.

0

Śladami Reformacji na Ziemi Łódzkiej

W 2017 roku mija 500 lat od momentu, gdy ks. Marcin Luter przybił 95 tez do drzwi kościoła zamkowego w Wittenberdze. Wydarzenie to zmieniło bieg historii i zapoczątkowując okres Reformacji. Marcin Luter, Jan Kalwin oraz inni reformatorzy wpłynęli na kształt chrześcijaństwa, a także kultury i tradycji.

Zespół Wychowania Duchowego i Religijnego Chorągwi Łódzkiej ZHP zaprasza wszystkie gromady oraz drużyny do poznawania śladów wspólnot ewangelickich na Ziemi Łódzkiej.

 

0

Gra w Kulturę

Gra w Kulturę powstała w celu przygotowania się do obchodów Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Jest to jednak materiał ponadczasowy dający inspirację do codzienne pracy jednostek. Zadania nie tylko dają możliwość nauczenia się technik wyrazu artystycznego ale i zasad organizacji, podstaw prawnych, logistyki, zaopatrzenia i wielu innych zagadnień, bez których przedsięwzięcia byłyby niemożliwe do zrealizowania. Przy prawidłowym podziale pracy każdy znajdzie zadanie dla siebie i wcale nie musi mieć przy tym spektakularnych uzdolnień artystycznych.

2+

Poradnik o planowaniu działania wychowawczego

propozycje

Wbrew pozorom najtrudniejszą częścią nie jest samo techniczne sporządzenie programu pracy. Zarówno w pozycjach harcerskich, jak i zwyczajnie w Internecie łatwo znaleźć informacje odnośnie tego, jak zastosować różne sposoby analizowania sytuacji oraz co to znaczy, że zamierzenia powinny być SMART. Prawdziwą trudnością jest dopilnowanie, aby cały włożony w proces planowania wysiłek miał sens – zapewniał realizację Misji ZHP przy pomocy metody harcerskiej.

Dlatego też głównym celem niniejszego poradnika jest właśnie zaakcentowanie „harcerskości” na każdym etapie programowania pracy gromady/drużyny/kręgu. Zawiera on oczywiście także zasady i praktyczne rozwiązania sprzyjające doskonaleniu umiejętności planowania, w tym odniesienia do źródeł, które dodatkowo rozwijają poszczególne wątki. Najważniejsze jest jednak przyswojenie dwóch podstawowych prawd:

Po pierwsze, że celem wszystkiego, co znajdzie się w programie pracy jednostki musi być wychowanie – jeśli danego działania nie da się wprost powiązać z kształtowaniem u podopiecznych pożądanych w ZHP postaw, jest ono w najlepszym wypadku zbędne, w najgorszym zaś szkodliwe.

Po drugie zaś, że zuchy, harcerze, harcerze starsi i wędrownicy są podmiotem, nie przedmiotem działań, dlatego – z zastrzeżeniem możliwości wypływających z ich rozwoju psychofizycznego – powinni w jak największym stopniu mieć czynny i decydujący udział w planowaniu. Tylko przestrzeganie tych dwóch głównych zasad gwarantuje, że możemy mówić o jednostce harcerskiej, nie zaś kręgu wzajemnej adoracji czy pozalekcyjnym kółku zainteresowań.

Bez wątpienia stworzenie dobrego programu pracy jest wyzwaniem, jest to jednak wysiłek niezbędny, gdyż wedle słów Tadeusza Kotarbińskiego: Zaniedbanie planowania to planowanie zaniedbania.

1+

Pląsy, gry i zabawy

Poradnik z pląsami, grami i zabawami popularnymi w środowisku 254 Warszawskich Drużyn Harcerskich i Gromad Zuchowych.

Poszczególne propozycje pląsów, gier, zabaw posiadają swoje odnośniki do serwisu YouTube, gdzie można obejrzeć jak dana aktywność wygląda w praktyce, jaka jest melodia do której się śpiewa i jak dokładnie wyglądają gesty.

Materiał powstał w ramach próby harcmistrzowskiej.

8+

Katastrofa

Katastrofa jest grą planszową stworzoną przez studentów Wydziały Inżynierii Bezpieczeństwa Cywilnego Szkoły Głównej Służby Pożarniczej z koła naukowego “Kuźnia Bezpieczeństwa” (http://www.sgsp.edu.pl). Projekt powstał jako współpraca SGSP z ZHP – studenci byli odpowiedzialni za stronę merytoryczną gry, instruktorzy za opracowanie graficzne i recenzję mechaniki.

Gra jest uzupełnieniem propozycji programowej BUM! http://cbp.zhp.pl/propozycje/bum/

1+

Jak przygotować obóz harcerski?

Druhu Komendancie! Druhno Komendant!
Poniżej znajduje się poradnik, który ma na celu pomóc Ci w organizacji obozu harcerskiego Twojej drużyny. Poradnik porusza takie kwestie jak: znalezienie bazy obozowej, stworzenie harmonogramu przygotowań, znalezienie odpowiedniej kadry obozowej i wiele więcej. Poradnik i załączniki jest zgodny z zasadami HAL i instrukcją HAL, jak i z rozporządzeni Ministra Edukacji dot. Organizacji wypoczynku na 2017 rok. Ważne jest by, przy korzystaniu w późniejszych latach sprawdzać instrukcje i inne dokumenty, bo zachodzą w nich często małe, lecz ważne zmiany.

13+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Z drużyny na wyżyny

Każdy, kto coś w życiu osiągnął, musiał być też na początku swojej wędrówki. Wielu Polaków przeszło jednak o wiele dłuższą drogę (a może przepłynęło lub przebiegło?) Zobacz, jak harcerstwo może zrobić z kogoś człowieka. Chcesz zaplanować drogę na szczyt, znaleźć swoje miejsce w społeczeństwie? Przyjdź!

Konieczne weź ze sobą urządzenie zdolne do skanowania kodów QR!

1+

I miejsce – gromady zuchowe – 140 Białostocka Gromada Zuchowa “Kumate Żabki” (III edycja konkurscu Pochwal się programem)

Program zdobył II miejsce w konkursie organizowanym przez Zespół Programowy Hufca ZHP Białystok na najlepszy program pracy drużyny pod względem poprawności. Program ma szczegółową charakterystykę, umieszczono w niej dodatkowe elementy takie jak zasady turnieju szóstek, zachowania się na zbiórkach, regulamin gromady. Bardzo dokładnie została opisana obrzędowość. Program jest częściowo realizowany.

phm. Wacewicz Joanna
Członek Komendy Hufca ds. programowych
Hufiec ZHP Białystok

3+

II miejsce – gromady zuchowe – 179 Pabianicka Gromada Zuchowa “Wilczęta” (III edycja konkurscu Pochwal się programem)

Program zawiera obszerne informacje o jednostce, analizę źródeł planu oraz cele i dobrane do nich działania wynikające właśnie z tej analizy. W gromadzie realizowane są cykle sprawnościowe, zbiórki o Prawie. Zuchy zdobywają sprawności indywidualne i gwiazdki. Gromady uczestniczą w wydarzeniach ogólnozwiązkowych i chorągwianych.Gromada posiada rozbudowaną obrzędowość i pracue z nią na zbiórkach.
W gromadzie pracuje się z przybocznymi, drużyn wychowuje następców.

pwd. Kisielewicz Jan
Namiestnik zuchowy
Hufiez ZHP Pabianice

2+

III miejsce – gromady zuchowe -103 próbna Białostocka Gromada Zuchowa (III edycja konkurscu Pochwal się programem)

Program zdobył I miejsce w konkursie organizowanym przez Zespół Programowy Hufca ZHP Białystok na najlepszy program pracy drużyny pod względem ciekawości form działania w metodyce zuchowej. Program jest adekwatny do potrzeb jednostki. Gromada ma już zamknięty okres próbny, wykorzystywanych jest wiele form pracy. Kadra gromady wykazała się nieszablonowym myśleniem. Rzadko spotyka się tak dobrane tematy zbiórek do praw zucha. Każda zbiórka jest przemyślana. Zaplanowano ciekawe pomysły na wyjścia gromady (np. „Fabryka Misia”) oraz wykorzystanie tego, co oferuje miasto Białystok. Program jest częściowo realizowany.

phm. Wacewicz Joanna
Członek Komendy Hufca ds. programowych
Hufiec ZHP Białystok

0

V miejsce- gromady zuchowe – 99 Białostocka Gromada Zuchowa “Przyjaciele Króla Maciusia I” (III edycja konkurscu Pochwal się programem)

Program zdobył III miejsce w konkursie organizowanym przez Zespół Programowy Hufca ZHP Białystok na najlepszy program pracy drużyny pod względem poprawności. Odpowiada potrzebom jednostki. Program zawiera dobrze rozpisane cele, wynikające z nich zamierzenia, a dalej zadania i co najważniejsze – nie są tylko wpisane w plan, ale sukcesywnie realizowane. Odbyła się większość zaplanowanych do tej pory zbiórek, ogłoszono konkurs na piosenkę gromady, kadra pracuje z instrumentami metodycznymi.

phm. Wacewicz Joanna
Członek Komendy Hufca ds. programowych
Hufiec ZHP Białystok

1+

I miejsce – drużyny harcerski – 93 Białostocka Drużyna Harcerska “Na Próbie” (III edycja konkurscu Pochwal się programem)

Program 93 BDH to jeden z najlepszych i najbardziej poprawnych tegorocznych programów w Hufcu ZHP Białystok. Program jest adekwatny do potrzeb jednostki. Uwzględnia pracę z instrumentami metodycznymi. Jest bardzo przejrzysty, estetyczny, zgodny z identyfikacją wizualną ZHP. Ma rozbudowaną charakterystykę, zawierającą wszystkie niezbędne elementy, a także kilka dodatkowych, takich jak spis poprzednich obozów, wykaz sojuszników, Zaplanowane działania realizują wszystkie kierunki programowe, a drużyna nie zamyka się we własnym gronie, lecz bierze udział w akcjach zewnętrznych, służących społeczności lokalnej, np. organizuje festyn dla mieszkańców osiedla. W harmonogramie są ujęte terminy zbiórek zastępów. Program jest realizowany: odbywają się zbiórki drużyny na zaplanowane tematy, zbiórki zastępów, drużyna była na Rajdzie Białowieskim i biwaku.

phm. Joanna Wacewicz
członek komendy Hufca ZHP Białytsok ds. programowych

0

II miejsce – drużyny harcerskie -153 Białostocka Drużyna Harcerska “Concordia” (III edycja konkurscu Pochwal się programem)

Program jest bardzo poprawnie napisany oraz ma ciekawą konwencję programową roku i pomysłowe zbiórki. Godne uwagi są zadania przedzbiórkowe. W programie są bardzo dokładnie opisane zbiórki wszystkich zastępów. Wgłębiając się w nie można zauważyć, że to głównie w zastępach jest realizowana konwencja programowa. Praca w drużynie opiera się mocno na pracy zastępów, co widać zarówno w programie, jak i w działaniu drużyny. Każdy kolejny element programu wynika z poprzedniego, program realizuje wszystkie opracowane cele i jest adekwatny do potrzeb jednostki. Cele, zamierzenia, zadania są przemyślane, szczegółowe, zawierające konkretne, wymierne wskaźniki tam, gdzie da się to określić. Podejmowane działania realizują większość kierunków programowych, praca drużyny wychodzi na zewnątrz, poza środowisko ich działania. Program jest realizowany. Odbyły się wszystkie zaplanowane do tej pory zbiórki drużyny i wyjazdy. Drużynie udało się zrealizować cele dotyczące rozwoju liczebnego (drużyna powiększyła się dwukrotnie), powstały nowe zastępy, mają nowe środowisko działania w pobliskiej miejscowości, podczas ferii wyjeżdżają zgodnie z planem na zimowisko z nieznanymi dotąd środowiskami. Pomysłowo opisano obrzędowość, dodając zdjęcia każdego elementu. Program jest pięknie opracowany wizualnie, przyjemnie się go czyta i ogląda.

phm. Joanna Wacewicz
członek komedy Hufca ZHP Białystok ds. programowych

1+

IV miejsce – drużyny harcerskie – 9 Świdnicka Drużyna Harcerska  “Talba” (III edycja konkurscu Pochwal się programem)

Jest to plan 9 Świdnickiej Drużyny Harcerek “Talba” z Hufca ZHP Lublin pracującej metodyką harcerską.
Jako jednocześnie członek KH ds. programu i drużynowa tejże drużyny chciałabym jedynie wspomnieć, że drużyna konsekwentnie realizuje działania ujęte w Planie Pracy i również jest uważana za jedną z najlepszych drużyn harcerskich Hufca. Program odpowiada na większość potrzeb członków drużyny i Rady Drużyny.

pwd. Gontkiewicz Alicja
Członek Komendy Hufca ds. programowych
Hufiec ZHP Lublin

1+

Znam swoje prawa

Chciałbyś wiedzieć jak radzić sobie z prawem na co dzień? A może chciałbyś zobaczyć jak to jest być sędzią albo prokuratorem podczas symulacji rozprawy? Myślisz nad kontynuacją nauki na wydziale prawa? Jeżeli, na któreś pytanie odpowiedziałeś twierdząco to te zajęcia są dla Ciebie.

3+

W pogoni za wiedzą – wędrownicza pigułka dla akademików (lub akademicka dla wędrowników?)

Gra została przygotowana na Kurs Kadr Kręgów Akademickich. Jest skoncentrowaną wiedzą na temat metodyki wędrowniczej, zawiera również pytania dotyczące ruchu akademickiego. Można jednak modyfikować ją poprzez zmianę pytań w celu dostosowania do konkretnej grupy docelowej.

2+

Kwartalnik “Zuchowe Wieści” 1/2017 wiosna

Zuchowe Wieści – kwartalnik dla kadry i instruktorów zuchowych zawierający propozycje programowe wraz z załącznikami oraz artykuły metodyczne wspomagające pracę drużynowego oraz instruktorów pracujących z kadrą zuchową.

4+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Propozycje programowe

Zajęcia przeprowadzone podczas INSPiRADY 3.0. Głównym celem zajęć jest stworzenie banku pomysłów na pracę z propozycjami programowymi (w kontekście wspierania drużynowego z poziomu hufca) oraz ukazanie uczestnikom, że propozycje programowe wspierają realizację celów wychowawczych ZHP.

3+

Wspieranie i nadzorowanie procesu budowania programu w gromadach/drużynach oraz pomoc i nadzorowanie w jego realizacji

Zajęcia przeprowadzone podczas INSPiRADY 3.0. Głównym celem zajęć jest uświadomienie osobom odpowiedzialnym za program w hufcach potrzeby pracy z programami drużyn, a także ukazanie korelacji pomiędzy sprawdzaniem programów i udzielaniu informacji zwrotnej a polepszeniem się jakości programów.

0

Be a Star – Zjednoczeni dla Europy

Europa, to coś więcej niż 28 krajów członkowskich UE. Europa to kolebka demokracji, oświecenia i wolności, lecz także odmienne doświadczenia historyczne.

dpsg-ja17-logo-v8Wychodząc naprzeciw aktualnym wyzwaniom, z jakim mierzy się Europa tj. brexit, kryzys euro czy kwestia uchodźców przekazujemy w Wasze ręce opracowanie pod hasłem „Paszport Europejski” będący integralną częścią propozycji programowej „Be a Star – Zjednoczeni dla Europy”. Powstała ona w odpowiedzi na zaproszenie niemieckiej organizacji skautowej DPSG przy współpracy liderów z francuskiej organizacji SGDF i ZHP . W niniejszym opracowaniu znajdziecie propozycje podjęcia aktywności dla każdej grupy metodycznej pozwalającej tym samym na poznanie różnorodności i pogłębienie poczucia jedności europejskiej.

2+

Miejsce gromady zuchowej w szczepie i hufcu

Uwaga!

Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany zgodnie z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.

Zajęcia mają na celu wypracowanie odpowiedzi na pytanie o miejsce gromady zuchowej w szczepie i hufcu oraz o znaczenie tych jednostek w pracy gromady.

1+

Grow. Propozycja WAGGGS na DMB 2017

Całoroczna propozycja programowa WAGGGS związana z Dniem Myśli Braterskiej związana jest z realizacją Strategii WAGGGS na lata 2015-2017 (składających się z 3 etapów: CONNECT – GROW – IMPACT). Grow jest grą terenową skoncentrowaną na poszukiwaniu skarbów. W załączniku zarówno oryginalny tekst propozycji w j. angielskim, jak i skrót zasad w j. polskim.

5+

Gra terenowa – jak ją ugryźć?

Druhno Drużynowo! Druhu Drużynowy!
Zawsze przygotowując plan zbiórki czy to dla harcerzy, czy dla harcerzystarszych robisz wszystko, by była ona ciekawa i pouczająca. By jej uczestnicy dobrze się bawili, nauczyli się czegoś nowego, a po skończonej zbiórce przy podsumowaniu powiedzieli, że dziękują za dobrze spędzony czas i możliwość rozwoju. W tym poradniku mam zamiar pokazać Ci, w jaki sposób możesz zaspokoić wszystkie oczekiwania swoich podopiecznych jednym narzędziem metodycznym, jakim jest „Gra Terenowa”.

 

7+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Światozmieniacze. Cel: dobro

Nasze problemy są często składową globalnych problemów świata, nasze historie są częścią globalnej historii. Dlatego propozycja programowa „Światozmieniacze. Cel: dobro” skłania do poznawania współczesnego świata i definiowania w nim naszego miejsca – do podejmowania w gromadach i drużynach zagadnień edukacji globalnej (o podstawowych założeniach takiej edukacji przeczytajcie na s. 6–7).

Proponujemy wam zestaw scenariuszy zbiórek – odpowiednio dla zuchów, harcerzy, harcerzy starszych i wędrowników – których cele wychowawcze sprowadzają się przede wszystkim do rozwijania wrażliwości i kształtowania aktywnej postawy zmieniania świata na lepsze, czyli światozmieniania. Jednak lekturę tej publikacji warto rozpocząć od ostatniego rozdziału, czyli „Historii światozmieniaczy” zebranych przez hm. Annę Książek, podróżniczkę i światozmieniaczkę z Hufca ZHP Łódź-Widzew. To interesujące historie ciekawych ludzi, ale i coś więcej… Zainspirujcie się nimi. Nasze scenariusze pokazują, jak można je wykorzystać podczas zbiórek, jednak to przecież nie są wszystkie możliwości. Dostosujcie je do swoich potrzeb, wzbogaćcie treściami zaczerpniętymi z Waszych doświadczeń, z Waszego otoczenia. Te historie, zebrane w odległej Azji, nadają podejmowanym tematom szerszą perspektywę, pokazują, jak z podobnymi do naszych wyzwaniami radzą sobie inni.

 

10+

Czas potrzebny na realizację poszczególnych zagadnień w nowych standardach kursów obowiązkowych w procesie kształcenia drużynowych ZHP

Zbiór plików stanowi odzwierciedlenie pracy zespołu powołanego przy Centralnej Szkole Instruktorskiej GK ZHP do uaktualnienia standardów kursów obowiązkowych w procesie kształcenia drużynowych ZHP. Od przyjętych uchwałą GK standardów zamieszone dokumenty  różnią się tylko dodatkową kolumną “Czas”, gdzie każde zagadnienie zostało określone w czasie. Celem publikacji zbioru jest wskazanie w jaki sposób autorki określiły czas potrzebny na realizację poszczególnych bloków oraz całego kursu.  Materiał ma charakter pomocniczy i w żaden sposób nie obliguje kadr kursów do rozpisania haromonogramu kursu wedle zawartych w nim sugestii.

1+