W pogoni za wiedzą – wędrownicza pigułka dla akademików (lub akademicka dla wędrowników?)

Gra została przygotowana na Kurs Kadr Kręgów Akademickich. Jest skoncentrowaną wiedzą na temat metodyki wędrowniczej, zawiera również pytania dotyczące ruchu akademickiego. Można jednak modyfikować ją poprzez zmianę pytań w celu dostosowania do konkretnej grupy docelowej.

0

Kwartalnik “Zuchowe Wieści” 1/2017 wiosna

Zuchowe Wieści – kwartalnik dla kadry i instruktorów zuchowych zawierający propozycje programowe wraz z załącznikami oraz artykuły metodyczne wspomagające pracę drużynowego oraz instruktorów pracujących z kadrą zuchową.

4+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Propozycje programowe

Zajęcia przeprowadzone podczas INSPiRADY 3.0. Głównym celem zajęć jest stworzenie banku pomysłów na pracę z propozycjami programowymi (w kontekście wspierania drużynowego z poziomu hufca) oraz ukazanie uczestnikom, że propozycje programowe wspierają realizację celów wychowawczych ZHP.

0

Wspieranie i nadzorowanie procesu budowania programu w gromadach/drużynach oraz pomoc i nadzorowanie w jego realizacji

Zajęcia przeprowadzone podczas INSPiRADY 3.0. Głównym celem zajęć jest uświadomienie osobom odpowiedzialnym za program w hufcach potrzeby pracy z programami drużyn, a także ukazanie korelacji pomiędzy sprawdzaniem programów i udzielaniu informacji zwrotnej a polepszeniem się jakości programów.

0

Be a Star – Zjednoczeni dla Europy

Europa, to coś więcej niż 28 krajów członkowskich UE. Europa to kolebka demokracji, oświecenia i wolności, lecz także odmienne doświadczenia historyczne.

dpsg-ja17-logo-v8Wychodząc naprzeciw aktualnym wyzwaniom, z jakim mierzy się Europa tj. brexit, kryzys euro czy kwestia uchodźców przekazujemy w Wasze ręce opracowanie pod hasłem „Paszport Europejski” będący integralną częścią propozycji programowej „Be a Star – Zjednoczeni dla Europy”. Powstała ona w odpowiedzi na zaproszenie niemieckiej organizacji skautowej DPSG przy współpracy liderów z francuskiej organizacji SGDF i ZHP . W niniejszym opracowaniu znajdziecie propozycje podjęcia aktywności dla każdej grupy metodycznej pozwalającej tym samym na poznanie różnorodności i pogłębienie poczucia jedności europejskiej.

1+

Grow. Propozycja WAGGGS na DMB 2017

Całoroczna propozycja programowa WAGGGS związana z Dniem Myśli Braterskiej związana jest z realizacją Strategii WAGGGS na lata 2015-2017 (składających się z 3 etapów: CONNECT – GROW – IMPACT). Grow jest grą terenową skoncentrowaną na poszukiwaniu skarbów. W załączniku zarówno oryginalny tekst propozycji w j. angielskim, jak i skrót zasad w j. polskim.

2+

Gra terenowa – jak ją ugryźć?

Druhno Drużynowo! Druhu Drużynowy!
Zawsze przygotowując plan zbiórki czy to dla harcerzy, czy dla harcerzystarszych robisz wszystko, by była ona ciekawa i pouczająca. By jej uczestnicy dobrze się bawili, nauczyli się czegoś nowego, a po skończonej zbiórce przy podsumowaniu powiedzieli, że dziękują za dobrze spędzony czas i możliwość rozwoju. W tym poradniku mam zamiar pokazać Ci, w jaki sposób możesz zaspokoić wszystkie oczekiwania swoich podopiecznych jednym narzędziem metodycznym, jakim jest „Gra Terenowa”.

 

2+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Światozmieniacze. Cel: dobro

Nasze problemy są często składową globalnych problemów świata, nasze historie są częścią globalnej historii. Dlatego propozycja programowa „Światozmieniacze. Cel: dobro” skłania do poznawania współczesnego świata i definiowania w nim naszego miejsca – do podejmowania w gromadach i drużynach zagadnień edukacji globalnej (o podstawowych założeniach takiej edukacji przeczytajcie na s. 6–7).

Proponujemy wam zestaw scenariuszy zbiórek – odpowiednio dla zuchów, harcerzy, harcerzy starszych i wędrowników – których cele wychowawcze sprowadzają się przede wszystkim do rozwijania wrażliwości i kształtowania aktywnej postawy zmieniania świata na lepsze, czyli światozmieniania. Jednak lekturę tej publikacji warto rozpocząć od ostatniego rozdziału, czyli „Historii światozmieniaczy” zebranych przez hm. Annę Książek, podróżniczkę i światozmieniaczkę z Hufca ZHP Łódź-Widzew. To interesujące historie ciekawych ludzi, ale i coś więcej… Zainspirujcie się nimi. Nasze scenariusze pokazują, jak można je wykorzystać podczas zbiórek, jednak to przecież nie są wszystkie możliwości. Dostosujcie je do swoich potrzeb, wzbogaćcie treściami zaczerpniętymi z Waszych doświadczeń, z Waszego otoczenia. Te historie, zebrane w odległej Azji, nadają podejmowanym tematom szerszą perspektywę, pokazują, jak z podobnymi do naszych wyzwaniami radzą sobie inni.

 

6+

Czas potrzebny na realizację poszczególnych zagadnień w nowych standardach kursów obowiązkowych w procesie kształcenia drużynowych ZHP

Zbiór plików stanowi odzwierciedlenie pracy zespołu powołanego przy Centralnej Szkole Instruktorskiej GK ZHP do uaktualnienia standardów kursów obowiązkowych w procesie kształcenia drużynowych ZHP. Od przyjętych uchwałą GK standardów zamieszone dokumenty  różnią się tylko dodatkową kolumną “Czas”, gdzie każde zagadnienie zostało określone w czasie. Celem publikacji zbioru jest wskazanie w jaki sposób autorki określiły czas potrzebny na realizację poszczególnych bloków oraz całego kursu.  Materiał ma charakter pomocniczy i w żaden sposób nie obliguje kadr kursów do rozpisania haromonogramu kursu wedle zawartych w nim sugestii.

1+

Kolejka rozwoju – gra planszowa na temat rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży

Celem gry planszowej: „KOLEJKA ROZWOJU” jest poznanie etapów rozwoju psychofizyczny dzieci i młodzieży, ich szczególnych cech i charakterystycznych zachowań,i przypisanie ich do konkretnych metodyk, a także zdobycie umiejętności dopasowania cech rozwojowych do konkretnego etapu rozwoju. Uczestnicy mają za zadanie  zdobycie wszystkich metodyk z karty „Kolejka rozwoju. Karta drużynowego”. Gracz, który jako pierwszy zdobędzie ostatnią z metodyk ze swojej listy – wygrywa. Warunkiem koniecznym do zwycięstwa będzie umiejętne zagrywanie kartami zagrywki.

Gra stworzona na podstawie gry planszowej pt. „Kolejka” wydawnictwo: Trefl S.A.

kolejka

0

Gra planszowa DMB – wiedza o skautingu

plansza

Gra została zaprojektowana i stworzona na zbiórkę okolicznościową z okazji Dnia Myśli Braterskiej.  Daje świetną okazję do sprawdzenia wiedzy na temat ruchu skautowego i jego powiązań z ZHP na przestrzeni wieków. Umożliwia także weryfikację znajomości teorii wybranych technik harcerskich. Może stanowić element lub cały temat zarówno zbiórki okolicznościowej DMB, jak i zbiórki lub biwaku podczas, których poruszane są tematy dotyczące skautingu lub technik harcerskich, takich jak przyrodoznawstwo, szyfry i terenoznawstwo.

1+

Pozyskiwanie dorosłych do pracy wolontariackiej w ZHP. Poradnik dla komend hufców

Obecnie w ZHP wykorzystujemy skutecznie tylko jedno źródło pozyskiwania kadry. Jest nim rekrutacja prowadzona wśród harcerzy starszych i wędrowników. To nie wystarczy! Problem jest szczególnie istotny w przypadku pozyskiwania osób do prowadzenia gromad i drużyn. W efekcie dotychczasowych działań mamy za mało drużynowych, a wśród pełniących tę funkcję jest wiele osób bardzo młodych, bez doświadczenia i właściwego przygotowania. Z danych uzyskanych na koniec 2015 r. wynika, że co trzeci drużynowy nie posiada stopnia instruktorskiego, a 20% drużynowych nie osiągnęło pełnoletności. Poza tym kandydaci na drużynowych i młodzi drużynowi są „wysysani” przez inne organizacje, dla których członkowie ZHP stanowią wartościowy nabytek ze względu na swoje doświadczenie społeczne. A przecież drużynowy jest najważniejszym ogniwem w realizacji misji wychowawczej ZHP! Bez niego harcerstwo nie może realizować swoich celów. Propozycję prowadzenia gromad i drużyn adresujmy teraz również do osób spoza ZHP: rodziców zuchów i harcerzy, nauczycieli, a przede wszystkim osób dorosłych będących byłymi harcerkami i harcerzami, instruktorkami i instruktorami.

0

Impuls 2.0 Podaj rękę! – wsparcie programowo-metodyczne drużynowego

Prezentujemy Opracowanie „Impuls 2.0 – Podaj rękę! Wsparcie programowo -metodyczne drużynowego” utworzone podczas tegorocznej edycji konferencji „Impuls”

Opracowanie „Impuls 2.0 – Podaj rękę! Wsparcie programowo-metodyczne drużynowego” to materiał dla komend hufców pokazujący jak przygotować działania wspierające drużynowych.
Całość została wypracowana w czasie konferencji instruktorskiej, której tegoroczna edycja miała na celu przybliżenie najważniejszych aspektów pracy z programem w ZHP, wskazanie sposobów pracy z programem w hufcach, wymianę doświadczeń między osobami związanymi z planowaniem i pracą z zespołem programowym, wskazanie kadrze instruktorskiej sposobów na wspieranie planowania w drużynach i gromadach, wykorzystanie wiedzy zdobytej na konferencji przez kadrę instruktorską w pracy drużyn i gromad.

W materiałach znajdziecie też kolekcję 7 vlepek z poradami odnoszącymi się do tworzena programów operacyjnych hufców.

0

Osobista Analiza Sfer Życia i SWOT

Dwie, krótkie analizy, które w prosty sposób pozwolą nam lepiej przygotować się do rozpisania próby na stopień. Jako opiekun próby możemy także polecić je swojemu podopiecznemu.
Analiza Sfer Życia – Dzięki niej łatwo możemy sprawdzić czy poświęcamy odpowiednią ilość czasu na sfery, które są dla nas na co dzień najważniejsze. Oprócz tego możemy sprawdzić czy rozwijamy się równomiernie – dbamy jednocześnie o nasz rozwój fizyczny, psychiczny i duchowy, nie zapominając także o służbie.
Analia SWOT – Pozwoli uzyskać nam gotowe zadania do przyszłej próby na stopień. Wystarczy, aby wyciągnięte z niej wnioski odpowiednio przerobić na zadania stosując zasadę: mocne strony wzmacniaj, walcz ze słabymi, wykorzystuj szanse, a przed zagrożeniami się zabezpiecz lub ich unikaj.
0

Pakiet o planowaniu pracy do wykorzystania w kształceniu drużynowych

Wydział Inspiracji i Poradnictwa Głównej Kwatery ZHP zaprasza do zapoznania się  z ciekawymi scenariuszami zajęć, grami, ćwiczeniami, zdaniami. W Centralnym Banku Pomysłów powstała zakładka planowanie. Znalazł się w niej pakiet najlepszych konspektów i materiałów odnośnie planowania pracy drużyny i gromady do wykorzystania podczas kursów przewodnikowskich i kursów drużynowych.  W zakładce tej, oprócz materiałów dotyczących bezpośrednio planowania pracy drużyny, znalazły się również materiały dotyczące planowania krótkoterminowego (projektów) oraz planowania własnego rozwoju. Znajdziecie w niej m.in. wyżej wymienione scenariusze oraz ciekawe, pojedyncze elementy zajęć do wykorzystania. Wszystkie te materiały zostały zebrane i  krótko opisane w prezentowanym “Pakiecie o planowaniu pracy do wykorzystania w kształceniu drużynowych”.

0

Planowanie projektu społecznego na podstawie zdobywania Odznaki Skautów Świata

Znajdują się tu materiały dedykowane planowaniu w kontekście projektu społecznego. Duża część z nich to wiedza, którą wędrownicy i instruktorzy pozyskują na kursach i warsztatach w naszej organizacji, choć można tu znaleźć także kilka nowości. Najważniejszą wartością tego poradnika jest zebranie materiałów odnośnie planowania krótkoterminowego w ZHP w jednym miejscu Celem poradnika jest  przygotowanie do całkiem realnego zaplanowania i przeprowadzenia projektu 80-godzinnej służby w ramach programu Odznaki Skautów Świata.

0

Podstawy planowania pracy

Prowadzący zajęcia może wykorzystać cały konspekt, jak również jego poszczególne elementy.
Na uwagę zasługuje prozaicznie zwykłe zadanie, jak gotowanie budyniu. Cała grupa ma za zadanie zaplanować ugotowanie budyniu na ognisku. Wykonanie zadania to doskonały przykład do zastosowania różnych narzędzi pomocnych w planowaniu (SWOT, diagram Gantta).  Uczestnicy mają zdefiniować cele i zamierzenia, zrobić listę i podział zadań wraz z określeniem czasu, zapewnić sobie wszystkie narzędzia lub zdobyć je, wykonać i podsumować zadanie. Ma miejsce analiza zadania pod względem użytych narzędzi i osiągnięcia celu. Uczestnicy zajęć odpowiadają na pytanie – Jaki wpływ na osiągnięcie celu miały narzędzia?

3+

Tworzenie programu gromady

Konspekt jest znakomitym podsumowaniem wiedzy uczestników kursu przewodnikowskiego. Poszczególne etapy zajęć systematyzują wiedzę kursantów z zakresu SWOT, SMART, tworzenia celów, harmonogramu, a także przełożenie pozyskanej wiedzy na praktykę, czyli tworzenie programu pracy w gromadzie zuchowej. Podczas zajęć jest przestrzeń na zastanowienie się nad tym co najważniejsze, czyli czy harmonogram programu pracy realizuje wyznaczone przez nas cele.

2+

Plan pracy drużyny, warsztat pracy drużynowego

Najwięcej czasu w opracowanym konspekcie, przeznacza się na przeprowadzenie gry planszowej. Dzięki tej grze uczestnicy mają możliwość odpowiedzieć na pytania: jaki powinien być dobry program? O czym należy pamiętać przy tworzeniu go? Skąd czerpać inspiracje? Jak dobierać formy pracy? Atutem gry jest rzeczywiste odniesienie do przedsięwzięć programowych danego środowiska działania kursantów. Podsumowaniem zajęć jest dyskusja na temat koordynowania planowania programu przez radę drużyny oraz ewaluacji programu, a także burza mózgów skąd drużynowy ma czerpać siłę, motywację i inspiracje.

0

Budowla według planu

Element zajęć – ćwiczenie z zakresu planowania, podczas którego zostanie wykorzystana praca w grupach oraz umiejętność zarządzania czasem, zespołem i umiejętność logicznego myślenia. Zajęcia mogą być także stosowane jako przerywnik podczas innych zajęć lub jako ćwiczenie wprowadzające do zagadnień związanych z planowaniem pracy.

0

Planowanie i zarządzanie sobą w czasie

Konspekt zajęć wykracza poza standardowe elementy konspektów z zakresu planowania. Pokazuje także mniej standardowe narzędzia pomocne w planowaniu. Uczestnicy mają okazję zapoznać się z metodą planowania ALPEN oraz kwadratem Eisenhowera. Następnie wiedza ta zostaje przełożona na praktykę harcerską.

0

Planowanie pracy “Wesele”

„Jesteście firmą zajmującą się organizacją ślubów i wesel. Właśnie dostaliście bardzo pilne zlecenie, jednak macie na nie wyjątkowo mało czasu. Należy załatwić wiele spraw, jak odebranie tortu z cukierni, czy umówienie się z krawcową na uszycie sukni i garnituru dla państwa młodych…”

1+

Planowanie pracy w drużynie harcerskiej – Wyspa Brownsea

Zajęcia podzielone są na dwie części. W pierwszej kursanci wcielają się w rolę członków załogi przygotowującej się do wyprawy. Część ta pokazuje poszczególne etapy planowania
w drużynie harcerskiej w sposób metaforyczny. W drugiej części następuje podsumowanie i przeniesienie elementów planowania wyprawy na planowanie pracy w drużynie harcerskiej. Zajęcia mogą być przeprowadzone na świeżym powietrzu. Pierwsza część jest aktywizująca dla kursantów. W drugiej następuje przełożenie ćwiczeń na wiedzę i jej usystematyzowanie.

0

Harcerz w lesie

Harcerz w lesie to kompleksowy poradnik o lesie.
– Pierwsza część zawiera artykuły dotyczące wiedzy o lesie. O strukturze, budowie, a także o problemach leśnych (strefy umiarkowanej i nie tylko)
– Druga część to przewodnik po harcerskich formach pracy w lesie – obozach i biwakach. Jak je zorganizować w zgodzie z naturą i jak z nią obcować – dowiecie się właśnie tam.
– Trzecia część dotyczy propozycji działań śródrocznych, podnoszących wiedzę na temat lasu wśród zuchów, harcerzy, harcerzy starszych i wędrowników.

Całość opatrzona jest ramkami, w których znajdziecie elementy, na które należy zwrócić uwagę czy znaleźć więcej informacji.

Opracowanie i skład tego poradnika powstały dzięki wsparciu finansowemu programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2015 r.

Materiał na licencji Creative Commons. Uznanie autorstwa 3.0 Polska. Treść licencji dostępna na stronie:
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode

0

Gra “Ulica Zuchowa”

Gra “Ulica Zuchowa” jest prostym i ciekawym pomysłem na sprawdzenie podstawowej zuchowej wiedzy waszych członków gromady.

W prosty sposób można ją dostosować do własnych potrzeb opierając się na tych samych zasadach.

Ciekawa tematyka jest uniwersalna dla zuchów w każdym wieku. Przed rozpoczęciem gry można zapoznać graczy z występującymi w niej postaciami dzięki załączonym opisom.

Gra planszowa

8+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Analiza SWOT w kontekście rozwoju własnego

Tabelka pomocna przy korzystaniu z analizy SWOT ze  w kontekście wyznaczanie celów rozwoju własnego. Przydatna dla każdego w okresie budowania prób na stopnie lub w roli opiekuna próby.

0

Sztuka wyznaczania celów – SMART + ER

Krótki opis korzystania ze schematu SMART + ER w kontekście wyznaczanie celów rozwoju własnego. Przydatny dla każdego w okresie budowania prób na stopnie lub w roli opiekuna próby.

0

INSPIRADA – PROBLEMY WYCHOWAWCZE NA LATA 2016-2018: MALKONTENCTWO, OPORTUNIZM

Uchwała nr 26/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 5 września 2015 r . w sprawie wskazania problemów wychowawczych, które zostaną uwzględnione w pracy wychowawczej Związku w roku harcerskim 2016/2017 i 2017/2018 wymieniła: roszczeniowość, konsumpcjonizm, oportunizm oraz malkontenctwo. Niniejsze zajęcia dotykają dwóch z nich – oportunizm i malkontenctwo. Zbiórka przewidziana dla instruktorów poziomu hufca, z niewielkimi modyfikacjami może być przeprowadzona dla innych instruktorów (w tym drużynowych) oraz wędrowników .

0

INSPiRADA – Problemy wychowawcze na lata 2016-2018: Konsumpcjonizm i roszczeniowość

Uchwała nr 26/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 5 września 2015 r. w sprawie wskazania problemów wychowawczych, które zostaną uwzględnione w pracy wychowawczej Związku w roku harcerskim 2016/2017 i 2017/2018 wymieniła: roszczeniowość, konsumpcjonizm, oportunizm oraz malkontenctwo. Niniejsze zajęcia dotykają dwóch pierwszych z nich. Zbiórka przewidziana dla instruktorów poziomu hufca, z niewielkimi modyfikacjami może być przeprowadzona dla innych instruktorów (w tym drużynowych) oraz wędrowników.

0

Konferencje Harcmistrzowskie KONICZYNA

logo KH_kolo

Materiał zawiera koncepcję na organizację cyklu konferencji harcmistrzowskich. W zamyśle autora mają one być ekwiwalentem kursów harcmistrzowskich COGITO. Osoby biorące udział w konferencjach ( zaliczenie 2-4 ) mogą mieć zaliczone zadanie w swojej próbie harcmistrzowskiej. Odbyły się już dwie takie konferencje – “Piękny Umysł ” w Krakowie oraz “DUCH” we Wrocławiu.

0

CHRZEST 966 – Propozycja programowa na 1050. Rocznicę Chrztu Polski

W roku 966 Książę Mieszko I przyjął chrzest co dało początek historii naszego narodu, odtąd wszystko zaczęło się zmieniać w Państwie Polan: zwyczaje, obyczaje, kultura, nauka, polityka, ludzie, naród, społeczeństwo, Kościół. Książę Mieszko tym samym wprowadził swoich rodaków w świat kultury łacińskiej i uczynił ich obywatelami wspólnoty ludów europejskich. Jego chrzcielnica stała się kolebką rodzącego się narodu, pozostając znakiem budującym jego tożsamość. 1050 lat historii państwa Polskiego i Kościoła na naszych ziemiach to wielkie dziedzictwo, które chcemy na nowo odkrywać i rozwijać. Celem propozycji programowej CHRZEST 966 jest:

  • przypomnienie wydarzenia Chrztu Polski, jego kontekstu i znaczenia
  • pogłębienie ducha patriotycznego w środowiskach harcerskich
  • twórcze podjęcie chrześcijańskiego dziedzictwa Polski
  • popularyzacja wiedzy historycznej o początkach Państwa Polskiego
  • pogłębienie znajomości znaczenia regionu Wielkopolski oraz Poznania i Gniezna w kształtowaniu państwa Polan
  • lepsze poznanie zabytków i miejsc kultury na terenie Wielkopolski związanych z wydarzeniem chrztu księcia Mieszka I
  • wspieranie realizacji wychowania do wartości w środowiskach harcerskich, zwłaszcza w obszarze wychowania duchowego i religijnego
5+

II MIEJSCE – GROMADY ZUCHOWE – 33 BIAŁOSTOCKA GROMADA ZUCHOWA “KRÓLEWSKI RÓD” (II EDYCJA KONKURSU “POCHWAL SIĘ PROGRAMEM”)

Gromada otrzymała III miejsce w konkursie organizowanym przez hufcowy zespół programowy na najlepszy plan pracy pod względem poprawności. Tegoroczny program posiada temat przewodni, związany z poznawaniem miasta na różnych płaszczyznach. Program jest adekwatny do potrzeb środowiska oraz jest realizowany.

phm. Joanna Wacewicz
członek komendy hufca ds. programowych
Hufiec ZHP Białystok

1+

II MIEJSCE – DRUŻYNY HARCERSKIE – 33 BIAŁOSTOCKA DRUŻYNA HARCERSKA “JAGIELLONOWIE” (II EDYCJA KONKURSU “POCHWAL SIĘ PROGRAMEM”)

Program tej drużyny posiada roczną konwencję przewodnią, związaną z kształtowaniem postaw ekonomicznych. W harmonogramie jest widoczna praca nad celami postawionymi na ten rok harcerski oraz realizacja tematu roku. Program jest bardzo adekwatny do potrzeb środowiska oraz jest realizowany.

phm. Joanna Wacewicz
członek komendy hufca ds. programowych
Hufiec ZHP Białystok

0

III MIEJSCE – DRUŻYNY HARCERSKIE – 153 BIAŁOSTOCKA DRUŻYNA HARCERSKA “CONCORDIA” (II EDYCJA KONKURSU “POCHWAL SIĘ PROGRAMEM”)

W harmonogramie są zawarte informacje o zbiórkach wszystkich zastępów oraz o radach drużyny, co się nieczęsto zdarza w harmonogramach innych drużyn. Drużyna w poprzednim roku realizowała wewnętrzną propozycję programową, której podsumowanie nastąpiło w bieżącym roku podczas 25. urodzin drużyny. Program jest średnio adekwatny do potrzeb środowiska, w dużej części jest realizowany, obserwując śródroczną pracę drużyny widać działania prowadzące do zrealizowania postawionych na ten rok celów.

phm. Joanna Wacewicz
członek komendy hufca ds. programowych
Hufiec ZHP Białystok

0

V MIEJSCE – DRUŻYNY HARCERSKIE – 83 MYŚLENICKA DRUŻYNA HARCERSKA “KEDYW” (II EDYCJA KONKURSU “POCHWAL SIĘ PROGRAMEM”)

Najlepszym planem pracy na rok 2015 16 z drużyn harcerskich Hufca ZHP Myślenice jest plan 83 MDH Kedyw. Uważam, że wzorowo spełnia wszystkie podane kryteria. Analiza została zrobiona niezwykle szczegółowo, cele są zgodne z zasadą “SMART”, a zamierzenia konsekwentnie prowadzą do ich realizacji. Cały plan jest przejrzysty, włączając w to kolory w harmonogramie podkreślające, która akcja jest chorągwiana, która zbiórka to zbiórka zastępu, czy dotycząca Kampanii Bohater.
W tym planie doskonale widać logiczną ciągłość pomiędzy poszczególnymi elementami. Co więcej, wzorowy plan Kedywu przekłada się na pracę samej drużyny. W przeciągu roku z kilkuosobowej drużyny, Kedyw przerodził się w silną grupę 30 harcerzy zmotywowanych do działania. Świadczy o tym ich obecność na każdej akcji hufcowej oraz wygrane we współzawodnictwie podczas niemalże wszystkich imprez hufcowych.
Myślę, że jest to najlepszy dowód na to, że raz dobrze napisany plan pracy owocuje podczas całego roku.”

phm. Paulina Sorocka HO
Komendantka Hufca ZHP Myślenice
im. hm. Stefana Mirowskiego

0

I MIEJSCE – DRUŻYNY STARSZOHARCERSKIE – 33 Grunwaldzka Drużyna Starszoharcerska Jagiellonowie (II EDYCJA KONKURSU “POCHWAL SIĘ PROGRAMEM”)

Program jest napisany poprawnie, zawiera wszystkie potrzebne elementy. Realizacja celów pracy rocznej jest widoczna w harmonogramie. Drużyna podejmuje się różnorodnych form zmierzających do wakacyjnego wyjazdu na Zlot Grunwaldzki. 33 GDSh mocno pracuje ze swoją obrzędowością, związaną z Jagiellonami. Program jest adekwatny do potrzeb jednostki oraz częściowo realizowany.

phm. Joanna Wacewicz
członek komendy hufca ds. programowych
Hufiec ZHP Białystok

1+

I MIEJSCE – DRUŻYNY WIELOPOZIOMOWE – 3 PABIANICKA DRUŻYNA HARCERSKA “CZARNA TRÓJKA” (II EDYCJA KONKURSU “POCHWAL SIĘ PROGRAMEM”)

Plan pracy 3 Pabianickiej Drużyny Harcerskiej „Czarna Trójka” jest konsekwentnie realizowany przez drużynę w bieżącym roku harcerskim 2015/2016. Drużyna jest wielopoziomowa, koedukacyjna, w związku z czym harmonogram pracy przewiduje zarówno działania działania dla całej drużyny, jak i oddzielnych zastępów. Kadra Czernej Trójki stara się, by program był ciekawy i atrakcyjny dla wszystkich członków drużyny, umożliwiał rozwój zainteresowań i poprawę słabych stron drużyny. W swoim działaniu wykorzystuje instrumenty metodyczne stosowane w różnych grupach metodycznych. Harcerze chętnie realizują próby na stopnie i zdobywają sprawności. Wędrownicy dość często organizują zbiórki dla młodszych członków drużyny. Plan pracy uwzględnia propozycje programowe ZHP. Czarna Trójka jest jedną z najaktywniejszych drużyn działających w Naszym Hufcu.

pwd. Barbara Banaszczyk
Namiestnik harcerski, starszoharcerski i wędrowniczy
Hufca ZHP Pabianice

1+

II MIEJSCE – DRUŻYNY WIELOPOZIOMOWE – 14 DRUŻYNA HARCERSKA “MATNIA” (II Edycja konkursu “Pochwal się programem”)

Drużyna może pochwalić się wieloletnią już pracą. Osiągają sukcesy przede wszystkim w wychowywaniu młodego człowieka. Drużynowa wraz z kadrą trafnie stawia cele i zamierzenia przed swoją drużyną która ambitnie je realizuje. Program który wam przedstawiam jest konkretny, organizacyjnie przygotowany oraz różnorodny w formy pracy. Bardzo ważne w tym przypadku jest, aby za formy odpowiedzialne były osoby z całej kadry nie tylko drużynowy co ułatwia dokształcanie oraz pogłębianie swoich doświadczeń przyszłych następców.

phm. Barbara Podolak
Zastępca komendanta hufca ds programu i pracy z kadrą
Hufiec Czechowice Dziedzice im. O.A. Małkowskich

1+

KAMYK NA SZAŃCU – Pomysł na zajęcia podczas zbiórki zuchowej o Aleksandrze Kamińskim pt. „Leśnicy Cwanego Wodza”

Hm. Aleksander Kamiński, jest dobrze nam znany jako autor „Kamieni na szaniec” czy „Antka Cwaniaka”. Jego dorobek trwale zapisał się na kartach historii harcerstwa, a sam druh Kamyk jest wzorcem osobowym dla współczesnych instruktorów po dziś dzień.
Wspominając druha Kamyka stworzyliśmy propozycję programową o jego życiu i twórczości – “Kamyk na szańcu”. W tym materiale znajdziecie kilka pomysłów, które można wykorzystać na zbiórkach, informacje o Kamyku oraz linki do innych materiałów.

4+

W zdrowym ciele – zdrowy druh – “Indiański bieg”

Element z propozycji programowej “W zdrowym ciele – zdrowy druh”. Propozycja programowa dla wszystkich, którzy chcą wzbogacić program swoich drużyn i gromad o odrobinę ruchu oraz wiedzy na temat zdrowego stylu życia. Zawiera materiały, które będą podstawą wiedzy, a także konspekty zbiórek, które w łatwy sposób można przekształcić na zajęcia obozowe, kolonijne, biwakowe. W części “Dogrywka” znaleźć można wiele propozycji gier i ćwiczeń dla dzieci i młodzieży w każdym wieku.

3+

W zdrowym ciele – zdrowy druh “TURNIEJ SPORTOWY ZASTĘPÓW”

Element z propozycji programowej “W zdrowym ciele – zdrowy druh”. Propozycja programowa dla wszystkich, którzy chcą wzbogacić program swoich drużyn i gromad o odrobinę ruchu oraz wiedzy na temat zdrowego stylu życia. Zawiera materiały, które będą podstawą wiedzy, a także konspekty zbiórek, które w łatwy sposób można przekształcić na zajęcia obozowe, kolonijne, biwakowe. W części “Dogrywka” znaleźć można wiele propozycji gier i ćwiczeń dla dzieci i młodzieży w każdym wieku.

0

Stop bierności – “W grupie siła”

Zbiórka pochodzi z propozycji programowej ” Stop bierności”. Broszura ta realizuje zalecenia Uchwały nr 14/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 25 maja 2014 r. w sprawie wskazania problemów wychowawczych, uwzględniając w przyjętych celach wychowawczych kształtowanie rzetelności w działaniu oraz odpowiedzialności za siebie i swoje otoczenie, stymulowanie indywidualnego rozwoju, a także zaangażowanie w życie lokalnej wspólnoty. Broszura „Stop bierności. Wyzwolić energię” powstała w ramach projektu „Aktywni obywatele świata”.

1+

Potyczki Zastępów (Patrol System) – Gra planszowa

Gra planszowa “Potyczki Zastępów” jest tłumaczeniem narzędzia pt. “Patrol System” wydanego przez  World Organization of the Scout Movement (WOSM).  Gra została zaadaptowana do warunków harcerstwa.

rys_patrol_system

Głównym celem gry jest umożliwienie zastępom działania zespołowego. Gra ma za zadanie przybliżyć graczom w praktyce system małych grup, który jest jednym z elementów metody harcerskiej. Zaproponowane zadania pozwolą uczestnikom gry wzbogacić wiedzę o nowe rozwiązania w pracy z zastępem oraz sprawdzić się w działaniu. Jeśli zastępowi nie będzie szło najlepiej, można zastosować wskazówki oraz rady, które odnajdzie podczas gry.

 

 

1+

Zalogowani poprzez chrzest

Historia państw i narodów jest historią nieustannych przemian. Każdy z nich posiada jednak w swoich dziejach pewien punkt zwrotny, jakieś wydarzenie, które wpłynęło na jego dalsze funkcjonowanie. Takim wydarzeniem w dziejach Rzeczypospolitej jest niewątpliwie przyjęcie chrztu, od którego to w tym roku mija 1050 lat. Decyzja ówczesnego władcy, Mieszka I, sprawiła, że Polska, dotychczas funkcjonująca jedynie jako zbiór plemion, stała się scentralizowanym, liczącym się na arenie międzynarodowej państwem.

W niniejszej publikacji autorzy prezentują Wam pomysły na „lekcję historii” dla Waszych podopiecznych. Warto, by Wasi harcerze podjęli refleksję nad konsekwencjami religijnymi, politycznymi i kulturalnymi Chrztu Polski i, być może, lepiej zrozumieli, czym jest w życiu narodu religia i duchowość.

0

ZK2015_CZERWONY_Sposób na pracę z programem w hufcach różnej liczebności

Każdy hufiec jest inny, niepowtarzalny, wyjątkowy. Taka sama jest praca z programem w hufcu.

Dyskusja, która będzie główną formą zajęć da możliwość wymiany doświadczeń dotyczących programu w hufcach o różnej strukturze i liczebności.

Cel zajęć: Przedstawienie modelu i wymiana doświadczeń w pracy z programem w różnych pod względem wielkości hufcach. Rola programowca, namiestników, zespołu programowego w różnych hufcach.

 

1+

Indywidualna Ścieżka Rozwoju – kurs przewodnikowski

Zajęcia zostały przeprowadzone na kursie przewodnikowskim w Konstantynowie Łódzkim 21.02.2015r. Ich celem było zapoznanie uczestników kursu z narzędziem jakim jest Indywidualna Ścieżka Rozwoju, pokazanie różnych sposobów planowania swojego czasu, co pozwala na wszechstronny rozwój i pogodzenie różnych ról społecznych, a także zwrócenie uwagi jak instrumenty metodyczne: stopnie, sprawności to ułatwiają.  Zajęcia zostały podzielone na trzy części. Pierwsza z nich w formie gry planszowej uczy w jaki sposób należy planować rozwój harcerski – każdy gracz prowadząc rozgrywkę musi w grze zdobyć odpowiednie stopnie, ukończyć kursy żeby móc zrealizować cel bohatera, którym gra tj. zostać drużynowym, szczepowym czy instruktorem hufca. W drugiej części uczestnicy planują swój rozwój w życiu prywatnym i zawodowym, zaś w trzeciej w oparciu o wiadomości nabyte w grze – rozwój harcerski.

0

Propozycja programowa na Imieniny Zucha

29 lutego, raz na cztery lata, zuch się staje pępkiem świata!
Imieniny Zucha, które przypadają w tym dniu to święto wszystkich zuchów – tych najmłodszych, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę w zuchowym świecie, jak i tych, które ten świat znają już bardzo dobrze.
W tym szczególnym dniu przygotowaliśmy dla Was propozycje kilku działań. Sami zdecydujcie, którą wersję wybierzecie, by odpowiednio uczcić ten dzień.
Trzymamy kciuki za dotarcie do celu i życzymy wspaniałej zabawy!

5+

Scenariusz Trasy Starszoharcerskiej “Creatio” XIX Zlotu Westerplatte (2014)

Scenariusz Trasy Starszoharcerskiej “Creatio!” XIX Zlotu Westerplatte – to pełne i kompletne opracowanie zawierające w sobie wszystkie założenia, gry i konkurencje przeprowadzone podczas Zlotu Westerplatte w 2014 r. na trasie starszoharcerskiej.  Wszystko jest przygotowane “do wykonania”, chociaż raczej z myślą o organizacji w jednym szczególnym mieście – Gdańsku. Mimo to, także dla innych, szukających ciekawych pomysłów na gry miejskie, terenowe czy fabularne – będzie dobrą skarbnicą.

 

Zlot Westerplatte to coroczna impreza organizowana przez Hufiec Gdańsk-Portowa (w terminie 29.08 – 1.09), która skupia wszystkie środowiska harcerskie, którym bliskie są wartości związane z Westerplatte. Zlot kończy się tradycyjnymi uroczystościami na Westerplatte w dniu 1 września.

 

0

Kurs drużynowych starszoharcerskich “Spiritus movens”

KDSH 2013 – plan pracy kursu drużynowych przeprowadzonego na potrzeby CHŁ ZHP.

Kurs drużynowych starszoharcerskich przyjął formę 2 weekendowych biwaków oraz 1 spotkania stacjonarnego – podsumowującego i kończącego kurs. Swoją formą miał przypominać niewielką drużynę (kursową). W zależności od liczby chętnych, uczestnicy kursu są dzieleni na kilka zastępów kursowych. Zastępy przyjmują obrzędowe nazwy, wypracują kilka podstawowych el. obrzędowości; zastępowy to funkcja rotacyjna, którą kursanci przekazują sobie każdego dnia (kolejność ustali losowanie). Program kursu powstał w oparciu o Standardy kursu drużynowych starszoharcerskich.

1+

Harcerski Rachunek Sumienia – Instruktorzy

HARCERSKI RACHUNEK SUMIENIA oparty jest na Prawie i Przyrzeczeniu Harcerskim, które na pewno dobrze znasz. Możesz korzystać z niego codziennie albo raz na tydzień. Możesz rozważać za każdym razem inny punkt Prawa albo wszystkie, nie zapominając przy tym o Przyrzeczeniu Harcerskim.
HARCERSKI RACHUNEK SUMIENIA to świetna modlitwa osobista na koniec dnia.

3+

Harcerski Rachunek Sumienia – Wędrownicy

HARCERSKI RACHUNEK SUMIENIA oparty jest na Prawie i Przyrzeczeniu Harcerskim, które na pewno dobrze znasz. Możesz zaglądać do niego codziennie albo raz na tydzień. Możesz rozważać za każdym razem inny punkt Prawa albo wszystkie, nie zapominając przy tym o Przyrzeczeniu Harcerskim.
HARCERSKI RACHUNEK SUMIENIA to świetna modlitwa osobista na koniec dnia.

2+

Harcerski Rachunek Sumienia – Harcerze Starsi

HARCERSKI RACHUNEK SUMIENIA oparty jest na Prawie i Przyrzeczeniu Harcerskim, które na pewno dobrze znasz. Możesz zaglądać do niego codziennie albo raz na tydzień. Możesz rozważać za każdym razem inny punkt Prawa albo wszystkie, nie zapominając przy tym o Przyrzeczeniu Harcerskim.
HARCERSKI RACHUNEK SUMIENIA to świetna modlitwa osobista na koniec dnia.

1+

Harcerski Rachunek Sumienia – Harcerze

HARCERSKI RACHUNEK SUMIENIA oparty jest na Prawie i Przyrzeczeniu Harcerskim, które na pewno dobrze znasz. Możesz zaglądać do niego codziennie albo raz na tydzień. Możesz rozważać za każdym razem inny punkt Prawa albo wszystkie, nie zapominając przy tym o Przyrzeczeniu Harcerskim.
HARCERSKI RACHUNEK SUMIENIA to świetna modlitwa osobista na koniec dnia.

3+

I MIEJSCE – DRUŻYNY WĘDROWNICZE – Plan 9 Sobieńskiej Drużyny Wędrowniczej „Sprzysiężeni” im. Józefa Jezierskiego ps. „Aksak”

Plan pracy drużyny wędrowniczej Hufca Celestynów realizowany w roku harcerskim 2014/2015. Drużyna wędrownicza jest jedną z prężniej działających, znanych mi drużyn skupiających wędrowników. Wszystko, co zawarte jest w planie pracy, jest realizowane, a wszystkie przypisane funkcje wypełniane. Uważam, że drużynowa doskonale rozumie celowość planu jako narzędzia, potrafi nie tylko go rozpisać, ale też prężnie realizować. Plan pracy jest naprawdę dobry, poddaję ocenie.

 

W obu planach analiza jest adekwatna do środowiska działania – skrupulatnie jest to u nas sprawdzane, ja się tym zawsze zajmuję. Są to dwa różne środowiska dziąłania, a analiza w każdym z nich jest zrobiona naprawdę dobrze.

 

phm. Anna Wiśniewska

Członkini Komendy Hufca ds. pracy z kadrą

Hufiec ZHP Celestynów

1+

Leśne Plemiona

Propozycja programowa oparta o sprawności, stworzona z myślą o:

  • Zachęceniu harcerzy do zdobywania sprawności.
  • Zachęceniu harcerzy do aktywności na świeżym powietrzu.
  • Poszerzaniu wiedzy ekologicznej i sozologicznej wśród harcerzy.
  • Promocji tradycyjnych, puszczańskich form pracy.

Strona internetowa poświęcona propozycji: http://lesneplemiona.zhp.pl

[pliki z materiałem do pobrania znajdują się na dole strony]

ODWAŻYSZ

Czytaj dalej

2+

Obrzędowość w drużynie – inspiracja dla funkcyjnych

Druhno Drużynowa! Druhu Drużynowy!

Gdy miałam założyć nową drużynę harcerską, to oprócz wypełnienia wszystkich potrzebnych dokumentów, przejścia wszystkich kursów i wypełnienia wszystkich konieczności, musiałam mieć coś jeszcze, coś bardzo ważnego. Tym ważnym elementem jest pomysł! Ale, na co? Na obrzędowość drużyny. Czytaj dalej

6+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Indeks Ksiąg Nakazanych. Część 1

Według pewnego starego przekazu, św. Augustyn nawrócił się pod wpływem lektury Pisma Świętego i tajemniczego głosu, który nakazał mu sięgnięcie po nie. Dzięki temu ten niezwykle popularny dziś święty całkowicie odmienił swój żywot – był w stanie pokonać swoje słabości i rozpoznać swoje prawdziwe powołanie.

W tysiącach książek napisanych przez ludzkość – nie tylko w Świętych Księgach – znajduje się wielka moc. Czasami jedna strona, jedno zdanie, albo też jeden wyjątkowo podobny do nas bohater literacki może wywrócić nasze życie do góry nogami. Literatura, nawet ta, którą zwykliśmy nazywać popularną, nierzadko stanowi zapis duchowych zmagań człowieka, opowiada o jego poszukiwaniu Absolutu i swojego miejsca w świecie. Dlatego też Zespół Wychowania Duchowego i Religijnego Chorągwi Łódzkiej ZHP prezentuje Wam Indeks Ksiąg Nakazanych – znajdują się w nim niezwykłe utwory, które – zdaniem autorów – dotykają najważniejszych dla ludzkiej egzystencji tematów. Nie wszystkie mówią o Bogu czy duchowości wprost, jednak każda z nich posiada przesłanie, które być może warto zabrać ze sobą w dalszą życiową drogę.

A zatem Tolle, lege! Zapraszamy Was do lektury!

0

Artykuł z “Czuwaj” na Dzień Myśli Braterskiej

Myśleliście kiedyś, by zorganizować w Dniu Myśli Braterskiej coś innego niż poważny kominek o braterstwie? Jeśli nie, pomyślcie o tym. Może w tym roku harcerki i harcerze z waszych drużyn, zamiast siedzieć bezczynnie i słuchając gawędy, spędzą czas na bardziej aktywnym zgłębieniu idei DMB?

5+

INSPiRADA – Zajęcia o Odznace Skautów Świata i innych programach skautowych

SWA badgeWiesz co to jest Scouts of the World Award albo Messengers of Peace? Wiesz jak działa World Scout Environmental Programme?

Nie? Zatem zapraszamy na zajęcia, w których dowiesz jak działają a wybrane propozycje programowe WOSM-u i WAGGGS-u.

Zajęcia w ramach warsztatów INSPiRADA były przeprowadzone dwukrotnie (raz dla kadry z poziomu chorągwi, drugi raz dla kadry z poziomu hufca) w związku z czym przebieg zawiera w niektórych miejscach alternatywne rozwiązania:

W wersji “chorągwianej” należy zrealizować następujące punkty przebiegu: 1-2-3-4-5-6-7.
W wersji “hufcowej” należy zrealizować następujące punkty przebiegu: 1-2-3-8-9-10-6-7.

Wersja “hufcowa” może być z powodzeniem przeprowadzona także dla drużynowych oraz, po pewnych modyfikacjach, zainteresowanych programem SWA wędrowników i akademików.

0

Connect – propozycja programowa na Dzień Myśli Braterskiej 2016

Propozycja programowa „Connect” stworzona na Dzień Myśli Braterskiej 2016 przez Światowe Biuro Światowego Stowarzyszenia Skautek i Przewodniczek – WAGGGS

Dzień Myśli Braterskiej to idealny czas, by pokazać światu jak wspaniale jest być harcerką, harcerzem i zachęcić innych młodych ludzi, by do dołączyli do naszej harcerskiej braci. 

Doświadczanie skautingu to życiowa przygoda nawiązywania więzi z otaczającym nas światem oraz
spotykanymi przez nas ludźmi. W Dniu Myśli Braterskiej  zapraszamy Was do odkrywania i świętowania znaczenia więzi, które czynią nasze życie lepszym, zbliżają nas do innych ludzi, miejsc o które dbamy lub przyjaciół skautów i skautek mieszkających na drugiej stronie świata.

11+

Każdy inny, wszyscy równi

„Każdy inny, wszyscy równi” to nowe, uzupełnione w 2015 r. wydanie propozycji programowej, której zasadniczym celem – wynikającym z „Podstaw wychowawczych ZHP” – jest kształtowanie u młodych ludzi postaw otwartości, tolerancji i zrozumienia dla drugiego człowieka.

We współczesnym świecie, kiedy prawie każdy doświadcza kontaktu z innymi kulturami, wzajemna tolerancja stała się konieczna. Nie da się zamknąć okna na świat.
Uczymy otwartości i zrozumienia dla innych. To często wymaga wielkiego wysiłku, przełamania stereotypów i uprzedzeń, pokonania strachu przed nieznanym. To trudne zadanie, do którego potrzebna jest dobra atmosfera w gromadzie i drużynie, szczery kontakt z wychowankami, ale też przekazywanie im rzetelnej i kompletnej, a nie wyrywkowej wiedzy o tym, co się dzieje na świecie. Najbardziej boimy się przecież tego, o czym tak naprawdę wiemy bardzo mało.

5+

Wytyczne programowe Odznaki Skautów Świata

SWA badgeOdznaka Skautów Świata (Scout of the Word Award – OSŚ) stawia wyzwania wszystkim młodym ludziom (skautom i młodzieży niezrzeszonej), aby zastanowili się nad problemami świata i spróbowali rozwiązywać je w swoim środowisku lokalnym. To jedyna nagroda dla młodzieży niezrzeszonej przyznawana przez WOSM!

W ramach uczenia w działaniu zyskasz wiedzę, umiejętności oraz pomoce potrzebne do rozwiązywania problemów globalnych na poziomie lokalnym. Nagroda wymaga od Ciebie zaangażowania w czynieniu Twoje środowiska lokalnego lepszym miejscem. Po zakończeniu działań i projektu Twój wkład w społeczność lokalną, stanie się wkładem na rzecz społeczności międzynarodowej jako inspiracja do działania dla innych.

Zostaw świat odrobinę lepszym niż go zastałeś!

2+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Postaw na zastęp. Materiał wspierający wprowadzenie systemu zastępowego

„Postaw na zastęp!” to projekt skierowany do drużyn harcerskich, w których nie działa system pracy w małych grupach. Przygotowana przez instruktorów Hufca ZHP Sulejówek propozycja to zestaw gotowych pomysłów i materiałów, które każdy drużynowy może wykorzystać w codziennej pracy. Krok po kroku opisują w niej, jak wyglądało u nich wprowadzenie zastępów w drużynach harcerskich.

 

2+

Gra “Przejścia” – materiał

Celem tej gry jest kształtowanie wiedzy na temat trudności, jakich doświadczają uchodźcy zmuszeni
do ucieczki z domu i ojczystego kraju w nieznaną przyszłość.
Bardzo istotne jest, aby osoba prowadząca grę uświadomiła sobie te trudności oraz emocje, jakie one
powodują. Pierwszym krokiem w przygotowaniach będzie zatem wykonanie kilku prostych eksperymentów,
które dadzą Ci osobiste doświadczenie. Następnie sugerujemy lekturę proponowanych przez
nas materiałów. Na koniec zapoznasz się z zasadami gry, sposobem jej prowadzenia i przygotowania
potrzebnych materiałów.

 

0

Konspekt zbiórki wędrowniczej o Żołnierzach Niezłomnych

Jest to konspekt zbiórki wędrowniczej na warszawskich Powązkach Wojskowych. Zbiórka składa się z dwóch głównych elementów: gawędy i kuźnicy. Podczas zbiórki wędrownicy poznają panteon Żołnierzy Wyklętych (Niezłomnych), przypomną sobie historię Polski, zostaną pobudzone ich uczucia patriotyczne, zdobędą wiedzę o powązkowskiej Kwaterze “Ł”. Podczas kuźnicy będą mieli okazję poznać tę formę dyskusyjną oraz ćwiczyć umiejętność wyrażania własnego zdania.

0