Harccraft

Gra oparta na grze Warcraft – jest przeniesieniem gry komputerowej w teren. Świetna okazja do podziału zadań i integracji w zastępach, jednocześnie silnie fabularna.
Gra dobrze wpasowuje się w program obozów lub biwaków, są to również odpowiednie warunki do zorganizowania jej.

Konspekt HarcCraft

0

Drużyna Niepodległości

11 listopada 1918 roku po 123 latach niewoli Polska odzyskała niepodległość. Dzień ten należy do najradośniejszych w dziejach narodu polskiego. Na placach i ulicach gromadziły się tłumy ludzi, śpiewając pieśni patriotyczne, wiwatując na widok polskich flag i pierwszych polskich żołnierzy. Spontanicznie usuwano obce symbole, a młodzi ludzie masowo wstępowali do tworzącego się Wojska Polskiego.

Zapraszamy Cię do szczególnego uczczenia obu setnych rocznic, tj. odzyskania niepodległości przez Polskę oraz stulecia Związku Harcerstwa Polskiego, które przypadają na rok 2018, czyli ustanowiony przez Senat Rzeczpospolitej Polskiej Rok Harcerstwa. Związek Harcerstwa Polskiego przygotował z  tej okazji wiele różnych przedsięwzięć, a  jednym z nich jest propozycja „Drużyna niepodległości”. Zainspiruje Cię ona do realizacji w drużynie/gromadzie programu, który rozbudzi ciekawość otaczającego świata, umocni postawy patriotyczne, podniesie świadomość obywatelską oraz uświadomi potrzebę pielęgnowania pamięci o  bohaterach walczących o  wolną, niepodległą Ojczyznę i umocni szacunek do symboli i tradycji narodowych. Ponadto dzięki realizacji propozycji członkowie Twojej drużyny/gromady poszerzą wiedzę dotyczącą historii odzyskania niepodległości przez Polskę, historii Związku Harcerstwa Polskiego, a także twórczo zaangażują się w życie Waszej społeczności lokalnej oraz naszej organizacji. Jednak przede wszystkim będzie to radosne świętowanie setnej rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę oraz stulecia istnienia Związku Harcerstwa Polskiego.

4+

Odpowiedzialność podharcmistrza.

Materiał kształceniowy dla przyszłych oraz początkujących podharcmistrzów. Podczas zajęć można będzie poznać podstawowe prawa, obowiązki i odpowiedzialność z zakresu prawa o stowarzyszeniach, działalności pożytku publicznego i wolontariacie, systemu oświaty, wypoczynku dzieci i młodzieży, prawa cywilnego, prawa karnego, prawa wykroczeń oraz Statutu ZHP.

zdjecie

0

Poradnik Dobrego i Skutecznego Lidera

Poradnik_Lidera 2017 jest to zbiór rad dla wszystkich liderów nie tylko harcerskich… Spisany na podstawie doświadczeń autora, napisany prostym językiem zawiera wiele anegdot oraz sporo obrazków sytuacyjnych.

1+

Poradnik organizatora Harcerskich Kursów Alpha

Dlaczego Harcerski Kurs Alpha? Ponieważ jest świetną propozycją dla młodego człowieka, umożliwiającą poznanie wiary chrześcijańskiej w sposób przystępny i atrakcyjny. Harcerze są w większości otwarci na nowe okoliczności, a Harcerski Kurs Alpha to coś zupełnie nowego w rozwoju duchowym naszej organizacji.

Kurs Alpha to narzędzie ewangelizacyjne używane przez tysiące parafii katolickich we wszystkich krajach świata. Również inne wyznania organizują takie spotkania, zaznajamiając uczestników z przesłaniem Jezusa, które ma moc przemieniania ludzkiego życia.

2+

Formy pracy w drużynie wędrowniczej

Materiał powstały w 2013 roku, opisujący formy pracy najczęściej stosowane w pracy z wędrownikami. Zawiera opis form, wady i zalety ich stosowania, praktyczne rady jak przeprowadzić formę.

Materiał stworzyły instruktorki i współpracowniczki Referatu Wędrowniczego Chorągwi Krakowskiej.

0

Impact. Propozycja WAGGGS na DMB 2018

naZHP-pl_impactDzień Myśli Braterskiej 2018 wpisuje się tematycznie w obszar „Wpływ”, będący częścią trzyletniej strategii WAGGGS. Propozycja programowa „Impact” realizuje zadania tego obszaru, ponieważ pozwala nam dostrzec zmiany i wpływ ZHP na życie swoich członków oraz wspólnot, w których funkcjonują harcerki i harcerze. W tym roku zadania Światowego Dnia Myśli Braterskiej realizowane przez skautki i skautów na całym świecie utworzą wielką Mozaikę Zmian!

Małe kawałki czy elementy (takie jak nasze indywidualne zmiany), ułożone w odpowiedni sposób, tworzą razem kompletny obraz: większy wpływ, który możemy mieć, kiedy działamy wszyscy razem!

1+

Wędrowniku, kreatywnie promuj środowisko!

Często zastanawiacie się jak w kreatywny sposób wypromować swoją drużynę/środowisko? Przy okazji może chcielibyście ukazać harcerstwo od rzadko widzianej strony literackiej? Jeśli tak, zapraszam do zapoznania się z konspektem zajęć, opartych o warsztaty organizowane przez Loesje, dzięki którym rozruszacie trochę głowy, poznacie się lepiej i wyprodukujecie hasła promujące wasze środowisko!

Konspekt zbiórki opisuje pięć etapów działania, które można zrealizować podczas jednej zbiórki (minimum 3 godzinnej). Stworzone w toku zajęć hasła z powodzeniem wykorzystać można na plakat, ulotkę naborową czy stronę internetową.

2+

Opracowanie standardów kursów (Uchwała GK 1732017)

Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Sprawdź czym się one różnią od poprzednich.

W załączonych materiałach znajdziesz:
– zaznaczone nowości w standardach,
– dodatkowe komentarze,
– najważniejsze kwestie na które należy zwócić uwagę przygotowując i przeprowadzając kurs.

Uwaga!
W plikach “Nowości w standardzie…..” żółtym kolorem oznaczone są nowości w standardzie kursu w porównaniu ze starymi standardami.

0

Gra programowo-metodyczna „Przede wszystkim nie szkodzić”

prezentacja_1080_2 kopia

Gra “Przede wszystkim nie szkodzić” to symulacja, podczas której uczestnicy mają okazję wcielenia się w rolę kadry programowo-metodycznej hufca. Ich zadaniem podczas gry jest stworzenie harmonogramu pracy hufca w taki sposób, by zapewnić jak najlepsze wsparcie programowo-metodyczne drużynowym oraz aby zaplanowane działania jak najlepiej odpowiadały na potrzeby macierzystego hufca uczestników.

Głównym celem gry jest zapoznanie uczestników z zadaniami, jakie stawia przed komendami hufców dokument „Zasady wspierania programowo-metodycznego drużynowych w ZHP”.
Przeprowadzenie gry daje również możliwość do podjęcia dyskusji odnośnie ilości zadań przewidzianych dla harcerskich komend w tym dokumencie oraz ich priorytetyzacji.

UWAGA: Podgląd załączników gry może wyświetlać się niepoprawnie w przeglądarce Firefox.

 

0

Prawa dziecka

Zbiórka zapoznająca harcerzy z prawami dziecka. Dzięki niej przybliżamy znaczenie tolerancji, uczymy asertywności.

2+

Jak tworzyć i pracować z opisem funkcji? Praktyczny poradnik dotyczący pracy z kadrą

Kadra jest najważniejszym ogniwem działalności harcerskiej. W „Systemie pracy z kadrą” (uchwała RN nr 18/XXXVI z dnia 27 czerwca 2010 r.) czytamy, że kadra jest najcenniejszym kapitałem Związku Harcerstwa Polskiego. Realizuje główne cele i założenia organizacji. Sprawne zarządzanie potencjałem kadrowym oraz doskonalenie kadry jest warunkiem rozwoju ZHP i realizacji misji Związku. Uchwała RN definiuje opis funkcji jako zakres obowiązków, kompetencji i uprawnień oraz warunków do działania, przypisanych określonej funkcji instruktorskiej. Opis funkcji jest podstawą rozmowy przełożonego z podwładnym, obejmującym funkcję.

Opis funkcji jest narzędziem, które umożliwia i systematyzuje pracę z funkcją. Zawarte są w nim zadania i kompetencje osoby pełniącej funkcję, wymagany stopień i przeszkolenie do pełnienia danej funkcji.

Materiał zawiera wstęp teoretyczny dotyczący opisów funkcji oraz przykładowe opisy funkcji na szczeblu hufca i chorągwi.

 

0

W Tobie jest Światło

Ciemne, grudniowe wieczory przypominają nam o tym, jak bardzo światło potrzebne jest w naszym życiu. W sensie dosłownym, nie ma raczej problemów z dostępem do tego „surowca”. Inaczej bywa jednak z dostępem do światła w rozumieniu metaforycznym, duchowym. Być może nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak wiele osób z naszego otoczenia jest z różnych przyczyn pogrążona w ciemności braku nadziei, zwątpienia, rozpaczy. Tegoroczne hasło Betlejemskiego Światła Pokoju przypomina nam jednak o tym, że w każdym z nas, harcerzy – niezależnie od historii naszego życia – obecne jest światło. Nawet, jeśli jest to niewielki promyk, warto się nim podzielić z tymi, którzy mają wrażenie, że otacza ich jedynie mrok. Nigdy nie wiemy, czy nie będzie to moment, w którym ktoś zobaczy światło po raz pierwszy w życiu.

 

1+

Gra „Postaw na milion” – Edycja Wędrownicza

  • Jak dobrze znasz metodykę wędrowniczą?
  • Czy jesteś pewny swojej wiedzy?
  • A przede wszystkim: czy jesteś gotowy postawić na nią milion (Watr)?

Gra wykorzystuje mechanizm popularnego telewizyjnego teleturnieju Postaw na milion i w emocjonujący sposób pozwala sprawdzić i utrwalić wiedzę na temat wędrownictwa.

Przebieg gry: 

Gra wzorowana jest na teleturnieju „Postaw na milion”, w którym zadaniem graczy jest obstawianie poprawnych odpowiedzi na zadawane pytania. Zawodnicy otrzymują na początku gry banknoty o wartości miliona złotych, podzielone na pakiety po 25 tysięcy każdy. W trakcie rozgrywki gracze układają banknoty na pokrywach zapadni, symbolizujących możliwe warianty odpowiedzi na pytania. Na dokonanie każdego zakładu mają równo 60 sekund. Po upływie tego czasu otwierane są pokrywy zapadni błędnych odpowiedzi – i w ten sposób ujawniana jest poprawna odpowiedź. Tylko banknoty ułożone jednej, nieotwartej zapadni przechodzą do dalszej rozgrywki. Gra toczy się do 8. pytania lub momentu utraty przez graczy wszystkich pieniędzy.

W naszym wariancie gry, zawodnicy układają posiadane pieniądze na planszach z odpowiedziami do pytań. Po upływie 60 sekund od przeczytania pytania, prowadzący zabiera pieniądze obstawione na odpowiedzi błędne.

 

 

1+

Święci Skauci

Świętość wyznacza drogę szlachetnego, moralnego postępowania – takiego, jakie zgodnie z ideą skautingu, powinno być udziałem każdego harcerza. Przykład osób, które swoim życiem dowiodły, że można łączyć radość, zabawę, a także czynienie dobra i odrzucenie egoizmu, może być dla młodych ludzi niezwykle budujący. Dla harcerzy katolików oraz prawosławnych niniejsza propozycja może być również pomocna w poszukiwaniu swojego orędownika po tamtej stronie Nieba.

1+

Na słowie harcerza polegaj jak na Zawiszy – archaizm czy podstawa wychowawcza? Odpowiedzialność za słowo w Związku Harcerstwa Polskiego.

Kiedy członkowie naszej organizacji muszą mierzyć się z odpowiedzialnością za słowo? Do jakich sytuacji odnosić się może taki temat? Wychodząc naprzeciw temu zagadnieniu nietrudno dojść do wniosku, że od samego początku zuchowej drogi, poprzez bycie harcerzem, wędrownikiem, instruktorem – całe harcerstwo opiera się na wartości słowa, jakie dajemy sobie, innym harcerzom, społeczeństwu. Niniejsza praca poświęcona jest właśnie harcerskim przysięgom i obietnicom.

0

Sola Scriptura. Jubileusz 500 lat Reformacji

Historia świata jest zapisem nieustannych podziałów i pojednań. Pięć stuleci temu miał miejsce jeden z takich właśnie podziałów – narodziny protestantyzmu, czyli reformacja. Przyniosła ona wiele zmian w otaczającym nas świecie i na zawsze odmieniła oblicze Europy.
 
Chrześcijanie wyznań protestanckich wpływali na kulturę i naukę swoich czasów. Wśród nich znalazło się także wielu wybitnych Polaków. Piękne w polskiej historii jest to, że nasz kraj był otwarty na wyznawców różnych religii – stąd też nazywano go „państwem bez stosów”.
 
Niekiedy jednak stosy płoną w naszych sercach. Dzieje się to, gdy myślimy o kimś z pogardą, nieuzasadnionym lękiem lub gdy zamiast zrozumienia odmienności, próbujemy się wywyższać. W roku pięćsetlecia reformacji prezentujemy Wam materiały dla wszystkich grup metodycznych, które pomogą Wam zapoznać Waszych podopiecznych z reformacją i protestantyzmem. Być może także – na co mamy nadzieję – ugaszą niejeden stos i pomogą w budowaniu jedności.

3+

Bohater drużyny – od czego zacząć?

Uwaga!

Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany został na potrzeby warsztatów dla drużynowych starszoharcerskich podczas Zlotu Kadry “Na Szlaku” w 2015 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.

 

0

Pocztowiec Poleski. Propozycja programowa z okazji 60-lecia Hufca ZHP Łódź-Polesie

Nazywano ją Pocztą Polową lub po prostu Pocztą Harcerską i odegrała ona kluczową rolę w utrzymywaniu łączności pomiędzy ludnością Warszawy w czasie Powstania. Powstanie zaskoczyło wielu warszawiaków. Ludzie uwięzieni w piw-nicach czy w przypadkowych pomieszczeniach czuli potrzebę kontaktu i tym potrzebom wyszła naprzeciw Harcerska Poczta Polowa. Na długo przed Powstaniem harcerki i harcerze zdobywali sprawności łączników, listonoszy, gońców bojowych. Umiejętności te stały się nieocenione w momencie rozpoczęcia akcji powstańczej.

Autorzy zapraszają zuchy, harcerzy, harcerzy starszych oraz wędrowników w niesamowitą podróż tropem Harcerskiej Poczty Polowej proponując kilka gotowych rozwiązań w konspektach opatrzonych bogatymi materiałami. Dodatkowo opracowano 60 innych form, które z powodzeniem można wykorzystać  w pracy z drużyną.

 

0

Impuls 3 – Harcerska Gra Konferencyjna

Impuls jest konferencją instruktorską, która od 2015 roku porusza bieżące problemy obszaru programu ZHP. To miejsce, w którym spotykają się namiestnicy, szczepowi, szefowie referatów, programowcy, specjalnościowcy i dyskutują o wsparciu metodyczno-programowym drużynowych. Rok temu Impuls połączył się z warsztatami INSPiRADA i wspólnie z nimi tworzy Weekend Programowy, na którym instruktorzy mają szansę na dyskusję programową i zdobycie nowych umiejętności w tym obszarze.
Impuls 3.0 zmienił formę z dotychczasowej konferencji na harcerską grę konferencyjną. Jak to wyglądało w praktyce? Zaczęliśmy od panelu konferencyjnego, który poruszał 4 kontrowersyjne tematy. Jego zadaniem było „zmącenie wody” i pokazanie uczestnikom, że można stawiać odważne pytania, szukać na nie jednoznacznych odpowiedzi i w ogóle – myśleć inaczej.
Jak przystało na konferencję, ten etap zakończyła dyskusja i wyczekiwana przerwa kawowa, a po niej spotykaliśmy się w zupełnie nowej formule harcerskich dyskusji. Od tej pory Impuls zmienił się w grę konferencyjną.
Uczestnicy w trakcie paneli musieli odpowiedzieć na 4 harcerskie dylematy strategiczne. Każdy z nich miał możliwość wzięcia udziału w 2 grach. Zasady gry były oparte o karcianą grę „Dylematy”, w której punkty zdobywa moderator, jeśli prawidłowo przewidzi reakcję grupy na zadane pytania. Tak też było na Impulsie – w tym roku na oczach uczestników odbyła się rywalizacja prowadzących, którzy musieli zdobyć jak najlepsze noty. Ich zadaniem było przewidzenie rozwiązania dylematów przed (!!!) dyskusją z uczestnikami.

0

Indeks Ksiąg Nakazanych. Część 2

Michelangelo Antonioni wypowiedział kiedyś następujące słowa „Film, który można opowiedzieć, to nie jest udany film”. Tworząc propozycję związaną ze sztuką filmową, staraliśmy się mieć te słowa na uwadze.
Prezentujemy Wam subiektywny wybór tych filmów, które naszym zdaniem nie mogą być w pełni opowiedziane czy streszczone. Poruszają one tematy, które za pomocą słów czasami niełatwo jest uchwycić: duchowość, obecność Boga, przyjaźń, poszukiwanie autorytetu, a także kryzys wiary i egzystencjalną pustkę. Za pomocą ruchomego obrazu można czasami wyrazić to, czego człowiek doświadcza w głębi swojego serca. Wystarczy się przyjrzeć.
1+

Śladami Reformacji na Ziemi Łódzkiej

W 2017 roku mija 500 lat od momentu, gdy ks. Marcin Luter przybił 95 tez do drzwi kościoła zamkowego w Wittenberdze. Wydarzenie to zmieniło bieg historii i zapoczątkowując okres Reformacji. Marcin Luter, Jan Kalwin oraz inni reformatorzy wpłynęli na kształt chrześcijaństwa, a także kultury i tradycji.

Zespół Wychowania Duchowego i Religijnego Chorągwi Łódzkiej ZHP zaprasza wszystkie gromady oraz drużyny do poznawania śladów wspólnot ewangelickich na Ziemi Łódzkiej.

 

0

Gra w Kulturę

Gra w Kulturę powstała w celu przygotowania się do obchodów Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Jest to jednak materiał ponadczasowy dający inspirację do codzienne pracy jednostek. Zadania nie tylko dają możliwość nauczenia się technik wyrazu artystycznego ale i zasad organizacji, podstaw prawnych, logistyki, zaopatrzenia i wielu innych zagadnień, bez których przedsięwzięcia byłyby niemożliwe do zrealizowania. Przy prawidłowym podziale pracy każdy znajdzie zadanie dla siebie i wcale nie musi mieć przy tym spektakularnych uzdolnień artystycznych.

1+

Poradnik o planowaniu działania wychowawczego

propozycje

Wbrew pozorom najtrudniejszą częścią nie jest samo techniczne sporządzenie programu pracy. Zarówno w pozycjach harcerskich, jak i zwyczajnie w Internecie łatwo znaleźć informacje odnośnie tego, jak zastosować różne sposoby analizowania sytuacji oraz co to znaczy, że zamierzenia powinny być SMART. Prawdziwą trudnością jest dopilnowanie, aby cały włożony w proces planowania wysiłek miał sens – zapewniał realizację Misji ZHP przy pomocy metody harcerskiej.

Dlatego też głównym celem niniejszego poradnika jest właśnie zaakcentowanie „harcerskości” na każdym etapie programowania pracy gromady/drużyny/kręgu. Zawiera on oczywiście także zasady i praktyczne rozwiązania sprzyjające doskonaleniu umiejętności planowania, w tym odniesienia do źródeł, które dodatkowo rozwijają poszczególne wątki. Najważniejsze jest jednak przyswojenie dwóch podstawowych prawd:

Po pierwsze, że celem wszystkiego, co znajdzie się w programie pracy jednostki musi być wychowanie – jeśli danego działania nie da się wprost powiązać z kształtowaniem u podopiecznych pożądanych w ZHP postaw, jest ono w najlepszym wypadku zbędne, w najgorszym zaś szkodliwe.

Po drugie zaś, że zuchy, harcerze, harcerze starsi i wędrownicy są podmiotem, nie przedmiotem działań, dlatego – z zastrzeżeniem możliwości wypływających z ich rozwoju psychofizycznego – powinni w jak największym stopniu mieć czynny i decydujący udział w planowaniu. Tylko przestrzeganie tych dwóch głównych zasad gwarantuje, że możemy mówić o jednostce harcerskiej, nie zaś kręgu wzajemnej adoracji czy pozalekcyjnym kółku zainteresowań.

Bez wątpienia stworzenie dobrego programu pracy jest wyzwaniem, jest to jednak wysiłek niezbędny, gdyż wedle słów Tadeusza Kotarbińskiego: Zaniedbanie planowania to planowanie zaniedbania.

1+

Pląsy, gry i zabawy

Poradnik z pląsami, grami i zabawami popularnymi w środowisku 254 Warszawskich Drużyn Harcerskich i Gromad Zuchowych.

Poszczególne propozycje pląsów, gier, zabaw posiadają swoje odnośniki do serwisu YouTube, gdzie można obejrzeć jak dana aktywność wygląda w praktyce, jaka jest melodia do której się śpiewa i jak dokładnie wyglądają gesty.

Materiał powstał w ramach próby harcmistrzowskiej.

2+

Katastrofa

Katastrofa jest grą planszową stworzoną przez studentów Wydziały Inżynierii Bezpieczeństwa Cywilnego Szkoły Głównej Służby Pożarniczej z koła naukowego “Kuźnia Bezpieczeństwa” (http://www.sgsp.edu.pl). Projekt powstał jako współpraca SGSP z ZHP – studenci byli odpowiedzialni za stronę merytoryczną gry, instruktorzy za opracowanie graficzne i recenzję mechaniki.

Gra jest uzupełnieniem propozycji programowej BUM! http://cbp.zhp.pl/propozycje/bum/

0

Jak przygotować obóz harcerski?

Druhu Komendancie! Druhno Komendant!
Poniżej znajduje się poradnik, który ma na celu pomóc Ci w organizacji obozu harcerskiego Twojej drużyny. Poradnik porusza takie kwestie jak: znalezienie bazy obozowej, stworzenie harmonogramu przygotowań, znalezienie odpowiedniej kadry obozowej i wiele więcej. Poradnik i załączniki jest zgodny z zasadami HAL i instrukcją HAL, jak i z rozporządzeni Ministra Edukacji dot. Organizacji wypoczynku na 2017 rok. Ważne jest by, przy korzystaniu w późniejszych latach sprawdzać instrukcje i inne dokumenty, bo zachodzą w nich często małe, lecz ważne zmiany.

7+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Z drużyny na wyżyny

Każdy, kto coś w życiu osiągnął, musiał być też na początku swojej wędrówki. Wielu Polaków przeszło jednak o wiele dłuższą drogę (a może przepłynęło lub przebiegło?) Zobacz, jak harcerstwo może zrobić z kogoś człowieka. Chcesz zaplanować drogę na szczyt, znaleźć swoje miejsce w społeczeństwie? Przyjdź!

Konieczne weź ze sobą urządzenie zdolne do skanowania kodów QR!

1+

I miejsce – gromady zuchowe – 140 Białostocka Gromada Zuchowa “Kumate Żabki” (III edycja konkurscu Pochwal się programem)

Program zdobył II miejsce w konkursie organizowanym przez Zespół Programowy Hufca ZHP Białystok na najlepszy program pracy drużyny pod względem poprawności. Program ma szczegółową charakterystykę, umieszczono w niej dodatkowe elementy takie jak zasady turnieju szóstek, zachowania się na zbiórkach, regulamin gromady. Bardzo dokładnie została opisana obrzędowość. Program jest częściowo realizowany.

phm. Wacewicz Joanna
Członek Komendy Hufca ds. programowych
Hufiec ZHP Białystok

2+

II miejsce – gromady zuchowe – 179 Pabianicka Gromada Zuchowa “Wilczęta” (III edycja konkurscu Pochwal się programem)

Program zawiera obszerne informacje o jednostce, analizę źródeł planu oraz cele i dobrane do nich działania wynikające właśnie z tej analizy. W gromadzie realizowane są cykle sprawnościowe, zbiórki o Prawie. Zuchy zdobywają sprawności indywidualne i gwiazdki. Gromady uczestniczą w wydarzeniach ogólnozwiązkowych i chorągwianych.Gromada posiada rozbudowaną obrzędowość i pracue z nią na zbiórkach.
W gromadzie pracuje się z przybocznymi, drużyn wychowuje następców.

pwd. Kisielewicz Jan
Namiestnik zuchowy
Hufiez ZHP Pabianice

0

III miejsce – gromady zuchowe -103 próbna Białostocka Gromada Zuchowa (III edycja konkurscu Pochwal się programem)

Program zdobył I miejsce w konkursie organizowanym przez Zespół Programowy Hufca ZHP Białystok na najlepszy program pracy drużyny pod względem ciekawości form działania w metodyce zuchowej. Program jest adekwatny do potrzeb jednostki. Gromada ma już zamknięty okres próbny, wykorzystywanych jest wiele form pracy. Kadra gromady wykazała się nieszablonowym myśleniem. Rzadko spotyka się tak dobrane tematy zbiórek do praw zucha. Każda zbiórka jest przemyślana. Zaplanowano ciekawe pomysły na wyjścia gromady (np. „Fabryka Misia”) oraz wykorzystanie tego, co oferuje miasto Białystok. Program jest częściowo realizowany.

phm. Wacewicz Joanna
Członek Komendy Hufca ds. programowych
Hufiec ZHP Białystok

0

V miejsce- gromady zuchowe – 99 Białostocka Gromada Zuchowa “Przyjaciele Króla Maciusia I” (III edycja konkurscu Pochwal się programem)

Program zdobył III miejsce w konkursie organizowanym przez Zespół Programowy Hufca ZHP Białystok na najlepszy program pracy drużyny pod względem poprawności. Odpowiada potrzebom jednostki. Program zawiera dobrze rozpisane cele, wynikające z nich zamierzenia, a dalej zadania i co najważniejsze – nie są tylko wpisane w plan, ale sukcesywnie realizowane. Odbyła się większość zaplanowanych do tej pory zbiórek, ogłoszono konkurs na piosenkę gromady, kadra pracuje z instrumentami metodycznymi.

phm. Wacewicz Joanna
Członek Komendy Hufca ds. programowych
Hufiec ZHP Białystok

0

I miejsce – drużyny harcerski – 93 Białostocka Drużyna Harcerska “Na Próbie” (III edycja konkurscu Pochwal się programem)

Program 93 BDH to jeden z najlepszych i najbardziej poprawnych tegorocznych programów w Hufcu ZHP Białystok. Program jest adekwatny do potrzeb jednostki. Uwzględnia pracę z instrumentami metodycznymi. Jest bardzo przejrzysty, estetyczny, zgodny z identyfikacją wizualną ZHP. Ma rozbudowaną charakterystykę, zawierającą wszystkie niezbędne elementy, a także kilka dodatkowych, takich jak spis poprzednich obozów, wykaz sojuszników, Zaplanowane działania realizują wszystkie kierunki programowe, a drużyna nie zamyka się we własnym gronie, lecz bierze udział w akcjach zewnętrznych, służących społeczności lokalnej, np. organizuje festyn dla mieszkańców osiedla. W harmonogramie są ujęte terminy zbiórek zastępów. Program jest realizowany: odbywają się zbiórki drużyny na zaplanowane tematy, zbiórki zastępów, drużyna była na Rajdzie Białowieskim i biwaku.

phm. Joanna Wacewicz
członek komendy Hufca ZHP Białytsok ds. programowych

0

II miejsce – drużyny harcerskie -153 Białostocka Drużyna Harcerska “Concordia” (III edycja konkurscu Pochwal się programem)

Program jest bardzo poprawnie napisany oraz ma ciekawą konwencję programową roku i pomysłowe zbiórki. Godne uwagi są zadania przedzbiórkowe. W programie są bardzo dokładnie opisane zbiórki wszystkich zastępów. Wgłębiając się w nie można zauważyć, że to głównie w zastępach jest realizowana konwencja programowa. Praca w drużynie opiera się mocno na pracy zastępów, co widać zarówno w programie, jak i w działaniu drużyny. Każdy kolejny element programu wynika z poprzedniego, program realizuje wszystkie opracowane cele i jest adekwatny do potrzeb jednostki. Cele, zamierzenia, zadania są przemyślane, szczegółowe, zawierające konkretne, wymierne wskaźniki tam, gdzie da się to określić. Podejmowane działania realizują większość kierunków programowych, praca drużyny wychodzi na zewnątrz, poza środowisko ich działania. Program jest realizowany. Odbyły się wszystkie zaplanowane do tej pory zbiórki drużyny i wyjazdy. Drużynie udało się zrealizować cele dotyczące rozwoju liczebnego (drużyna powiększyła się dwukrotnie), powstały nowe zastępy, mają nowe środowisko działania w pobliskiej miejscowości, podczas ferii wyjeżdżają zgodnie z planem na zimowisko z nieznanymi dotąd środowiskami. Pomysłowo opisano obrzędowość, dodając zdjęcia każdego elementu. Program jest pięknie opracowany wizualnie, przyjemnie się go czyta i ogląda.

phm. Joanna Wacewicz
członek komedy Hufca ZHP Białystok ds. programowych

1+

IV miejsce – drużyny harcerskie – 9 Świdnicka Drużyna Harcerska  “Talba” (III edycja konkurscu Pochwal się programem)

Jest to plan 9 Świdnickiej Drużyny Harcerek “Talba” z Hufca ZHP Lublin pracującej metodyką harcerską.
Jako jednocześnie członek KH ds. programu i drużynowa tejże drużyny chciałabym jedynie wspomnieć, że drużyna konsekwentnie realizuje działania ujęte w Planie Pracy i również jest uważana za jedną z najlepszych drużyn harcerskich Hufca. Program odpowiada na większość potrzeb członków drużyny i Rady Drużyny.

pwd. Gontkiewicz Alicja
Członek Komendy Hufca ds. programowych
Hufiec ZHP Lublin

0

Znam swoje prawa

Chciałbyś wiedzieć jak radzić sobie z prawem na co dzień? A może chciałbyś zobaczyć jak to jest być sędzią albo prokuratorem podczas symulacji rozprawy? Myślisz nad kontynuacją nauki na wydziale prawa? Jeżeli, na któreś pytanie odpowiedziałeś twierdząco to te zajęcia są dla Ciebie.

1+

W pogoni za wiedzą – wędrownicza pigułka dla akademików (lub akademicka dla wędrowników?)

Gra została przygotowana na Kurs Kadr Kręgów Akademickich. Jest skoncentrowaną wiedzą na temat metodyki wędrowniczej, zawiera również pytania dotyczące ruchu akademickiego. Można jednak modyfikować ją poprzez zmianę pytań w celu dostosowania do konkretnej grupy docelowej.

1+

Kwartalnik “Zuchowe Wieści” 1/2017 wiosna

Zuchowe Wieści – kwartalnik dla kadry i instruktorów zuchowych zawierający propozycje programowe wraz z załącznikami oraz artykuły metodyczne wspomagające pracę drużynowego oraz instruktorów pracujących z kadrą zuchową.

4+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Propozycje programowe

Zajęcia przeprowadzone podczas INSPiRADY 3.0. Głównym celem zajęć jest stworzenie banku pomysłów na pracę z propozycjami programowymi (w kontekście wspierania drużynowego z poziomu hufca) oraz ukazanie uczestnikom, że propozycje programowe wspierają realizację celów wychowawczych ZHP.

2+

Wspieranie i nadzorowanie procesu budowania programu w gromadach/drużynach oraz pomoc i nadzorowanie w jego realizacji

Zajęcia przeprowadzone podczas INSPiRADY 3.0. Głównym celem zajęć jest uświadomienie osobom odpowiedzialnym za program w hufcach potrzeby pracy z programami drużyn, a także ukazanie korelacji pomiędzy sprawdzaniem programów i udzielaniu informacji zwrotnej a polepszeniem się jakości programów.

0

Be a Star – Zjednoczeni dla Europy

Europa, to coś więcej niż 28 krajów członkowskich UE. Europa to kolebka demokracji, oświecenia i wolności, lecz także odmienne doświadczenia historyczne.

dpsg-ja17-logo-v8Wychodząc naprzeciw aktualnym wyzwaniom, z jakim mierzy się Europa tj. brexit, kryzys euro czy kwestia uchodźców przekazujemy w Wasze ręce opracowanie pod hasłem „Paszport Europejski” będący integralną częścią propozycji programowej „Be a Star – Zjednoczeni dla Europy”. Powstała ona w odpowiedzi na zaproszenie niemieckiej organizacji skautowej DPSG przy współpracy liderów z francuskiej organizacji SGDF i ZHP . W niniejszym opracowaniu znajdziecie propozycje podjęcia aktywności dla każdej grupy metodycznej pozwalającej tym samym na poznanie różnorodności i pogłębienie poczucia jedności europejskiej.

2+

Miejsce gromady zuchowej w szczepie i hufcu

Uwaga!

Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany zgodnie z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.

Zajęcia mają na celu wypracowanie odpowiedzi na pytanie o miejsce gromady zuchowej w szczepie i hufcu oraz o znaczenie tych jednostek w pracy gromady.

0

Grow. Propozycja WAGGGS na DMB 2017

Całoroczna propozycja programowa WAGGGS związana z Dniem Myśli Braterskiej związana jest z realizacją Strategii WAGGGS na lata 2015-2017 (składających się z 3 etapów: CONNECT – GROW – IMPACT). Grow jest grą terenową skoncentrowaną na poszukiwaniu skarbów. W załączniku zarówno oryginalny tekst propozycji w j. angielskim, jak i skrót zasad w j. polskim.

2+

Gra terenowa – jak ją ugryźć?

Druhno Drużynowo! Druhu Drużynowy!
Zawsze przygotowując plan zbiórki czy to dla harcerzy, czy dla harcerzystarszych robisz wszystko, by była ona ciekawa i pouczająca. By jej uczestnicy dobrze się bawili, nauczyli się czegoś nowego, a po skończonej zbiórce przy podsumowaniu powiedzieli, że dziękują za dobrze spędzony czas i możliwość rozwoju. W tym poradniku mam zamiar pokazać Ci, w jaki sposób możesz zaspokoić wszystkie oczekiwania swoich podopiecznych jednym narzędziem metodycznym, jakim jest „Gra Terenowa”.

 

5+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Światozmieniacze. Cel: dobro

Nasze problemy są często składową globalnych problemów świata, nasze historie są częścią globalnej historii. Dlatego propozycja programowa „Światozmieniacze. Cel: dobro” skłania do poznawania współczesnego świata i definiowania w nim naszego miejsca – do podejmowania w gromadach i drużynach zagadnień edukacji globalnej (o podstawowych założeniach takiej edukacji przeczytajcie na s. 6–7).

Proponujemy wam zestaw scenariuszy zbiórek – odpowiednio dla zuchów, harcerzy, harcerzy starszych i wędrowników – których cele wychowawcze sprowadzają się przede wszystkim do rozwijania wrażliwości i kształtowania aktywnej postawy zmieniania świata na lepsze, czyli światozmieniania. Jednak lekturę tej publikacji warto rozpocząć od ostatniego rozdziału, czyli „Historii światozmieniaczy” zebranych przez hm. Annę Książek, podróżniczkę i światozmieniaczkę z Hufca ZHP Łódź-Widzew. To interesujące historie ciekawych ludzi, ale i coś więcej… Zainspirujcie się nimi. Nasze scenariusze pokazują, jak można je wykorzystać podczas zbiórek, jednak to przecież nie są wszystkie możliwości. Dostosujcie je do swoich potrzeb, wzbogaćcie treściami zaczerpniętymi z Waszych doświadczeń, z Waszego otoczenia. Te historie, zebrane w odległej Azji, nadają podejmowanym tematom szerszą perspektywę, pokazują, jak z podobnymi do naszych wyzwaniami radzą sobie inni.

 

7+

Czas potrzebny na realizację poszczególnych zagadnień w nowych standardach kursów obowiązkowych w procesie kształcenia drużynowych ZHP

Zbiór plików stanowi odzwierciedlenie pracy zespołu powołanego przy Centralnej Szkole Instruktorskiej GK ZHP do uaktualnienia standardów kursów obowiązkowych w procesie kształcenia drużynowych ZHP. Od przyjętych uchwałą GK standardów zamieszone dokumenty  różnią się tylko dodatkową kolumną “Czas”, gdzie każde zagadnienie zostało określone w czasie. Celem publikacji zbioru jest wskazanie w jaki sposób autorki określiły czas potrzebny na realizację poszczególnych bloków oraz całego kursu.  Materiał ma charakter pomocniczy i w żaden sposób nie obliguje kadr kursów do rozpisania haromonogramu kursu wedle zawartych w nim sugestii.

1+

Kolejka rozwoju – gra planszowa na temat rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży

Uwaga!

Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.

Celem gry planszowej: „KOLEJKA ROZWOJU” jest poznanie etapów rozwoju psychofizyczny dzieci i młodzieży, ich szczególnych cech i charakterystycznych zachowań,i przypisanie ich do konkretnych metodyk, a także zdobycie umiejętności dopasowania cech rozwojowych do konkretnego etapu rozwoju. Uczestnicy mają za zadanie  zdobycie wszystkich metodyk z karty „Kolejka rozwoju. Karta drużynowego”. Gracz, który jako pierwszy zdobędzie ostatnią z metodyk ze swojej listy – wygrywa. Warunkiem koniecznym do zwycięstwa będzie umiejętne zagrywanie kartami zagrywki.

Gra stworzona na podstawie gry planszowej pt. „Kolejka” wydawnictwo: Trefl S.A.

kolejka

1+

Gra planszowa DMB – wiedza o skautingu

plansza

Gra została zaprojektowana i stworzona na zbiórkę okolicznościową z okazji Dnia Myśli Braterskiej.  Daje świetną okazję do sprawdzenia wiedzy na temat ruchu skautowego i jego powiązań z ZHP na przestrzeni wieków. Umożliwia także weryfikację znajomości teorii wybranych technik harcerskich. Może stanowić element lub cały temat zarówno zbiórki okolicznościowej DMB, jak i zbiórki lub biwaku podczas, których poruszane są tematy dotyczące skautingu lub technik harcerskich, takich jak przyrodoznawstwo, szyfry i terenoznawstwo.

3+

Pozyskiwanie dorosłych do pracy wolontariackiej w ZHP. Poradnik dla komend hufców

Obecnie w ZHP wykorzystujemy skutecznie tylko jedno źródło pozyskiwania kadry. Jest nim rekrutacja prowadzona wśród harcerzy starszych i wędrowników. To nie wystarczy! Problem jest szczególnie istotny w przypadku pozyskiwania osób do prowadzenia gromad i drużyn. W efekcie dotychczasowych działań mamy za mało drużynowych, a wśród pełniących tę funkcję jest wiele osób bardzo młodych, bez doświadczenia i właściwego przygotowania. Z danych uzyskanych na koniec 2015 r. wynika, że co trzeci drużynowy nie posiada stopnia instruktorskiego, a 20% drużynowych nie osiągnęło pełnoletności. Poza tym kandydaci na drużynowych i młodzi drużynowi są „wysysani” przez inne organizacje, dla których członkowie ZHP stanowią wartościowy nabytek ze względu na swoje doświadczenie społeczne. A przecież drużynowy jest najważniejszym ogniwem w realizacji misji wychowawczej ZHP! Bez niego harcerstwo nie może realizować swoich celów. Propozycję prowadzenia gromad i drużyn adresujmy teraz również do osób spoza ZHP: rodziców zuchów i harcerzy, nauczycieli, a przede wszystkim osób dorosłych będących byłymi harcerkami i harcerzami, instruktorkami i instruktorami.

0

Impuls 2.0 Podaj rękę! – wsparcie programowo-metodyczne drużynowego

Prezentujemy Opracowanie „Impuls 2.0 – Podaj rękę! Wsparcie programowo -metodyczne drużynowego” utworzone podczas tegorocznej edycji konferencji „Impuls”

Opracowanie „Impuls 2.0 – Podaj rękę! Wsparcie programowo-metodyczne drużynowego” to materiał dla komend hufców pokazujący jak przygotować działania wspierające drużynowych.
Całość została wypracowana w czasie konferencji instruktorskiej, której tegoroczna edycja miała na celu przybliżenie najważniejszych aspektów pracy z programem w ZHP, wskazanie sposobów pracy z programem w hufcach, wymianę doświadczeń między osobami związanymi z planowaniem i pracą z zespołem programowym, wskazanie kadrze instruktorskiej sposobów na wspieranie planowania w drużynach i gromadach, wykorzystanie wiedzy zdobytej na konferencji przez kadrę instruktorską w pracy drużyn i gromad.

W materiałach znajdziecie też kolekcję 7 vlepek z poradami odnoszącymi się do tworzena programów operacyjnych hufców.

0

Gra karciana o kierunkach programowych

harcstyle_gra_kierunki_strGra karciana, której celem jest zapoznanie uczestników z kierunkami programowymi.

ZASADY GRY na slajdach: http://slideplayer.pl/slide/10854958/

2+

Osobista analiza sfer życia i własnego potencjału

Dwie, krótkie analizy, które w prosty sposób pozwolą nam lepiej przygotować się do rozpisania próby na stopień. Jako opiekun próby możemy także polecić je swojemu podopiecznemu.
 
Osobista analiza sfer życia – Koło Życia – Ta analiza pozwala nam sprawdzić czy nie zaniedbujemy ważnej dla nas sfery życia. Sprawdź czy rozwijasz równomiernie wszystkie obszary swojego rozwoju i które z nich chcesz jeszcze wzmocnić.
Analiza własnego potencjału – Ta analiza pozwoli Ci przygotować gotowe zadania do Twojej próby na stopień. Wystarczy wyciągnięte z niej wnioski odpowiednio przerobić na zadania stosując następujące zasady:  wzmacniaj mocne strony, nad słabymi pracuj, wykorzystuj swoje umiejętności i zdobywaj nowe. Marzenia przekuwaj w cele i dąż do ich realizacji wykorzystując swoje mocne strony i umiejętności.
0

Pakiet o planowaniu pracy do wykorzystania w kształceniu drużynowych

Wydział Inspiracji i Poradnictwa Głównej Kwatery ZHP zaprasza do zapoznania się  z ciekawymi scenariuszami zajęć, grami, ćwiczeniami, zdaniami. W Centralnym Banku Pomysłów powstała zakładka planowanie. Znalazł się w niej pakiet najlepszych konspektów i materiałów odnośnie planowania pracy drużyny i gromady do wykorzystania podczas kursów przewodnikowskich i kursów drużynowych.  W zakładce tej, oprócz materiałów dotyczących bezpośrednio planowania pracy drużyny, znalazły się również materiały dotyczące planowania krótkoterminowego (projektów) oraz planowania własnego rozwoju. Znajdziecie w niej m.in. wyżej wymienione scenariusze oraz ciekawe, pojedyncze elementy zajęć do wykorzystania. Wszystkie te materiały zostały zebrane i  krótko opisane w prezentowanym “Pakiecie o planowaniu pracy do wykorzystania w kształceniu drużynowych”.

0

Planowanie projektu społecznego na podstawie zdobywania Odznaki Skautów Świata

Znajdują się tu materiały dedykowane planowaniu w kontekście projektu społecznego. Duża część z nich to wiedza, którą wędrownicy i instruktorzy pozyskują na kursach i warsztatach w naszej organizacji, choć można tu znaleźć także kilka nowości. Najważniejszą wartością tego poradnika jest zebranie materiałów odnośnie planowania krótkoterminowego w ZHP w jednym miejscu Celem poradnika jest  przygotowanie do całkiem realnego zaplanowania i przeprowadzenia projektu 80-godzinnej służby w ramach programu Odznaki Skautów Świata.

Materiały pochodzą z kursu e-learningowego dostępnego w Harcerskim Serwisie Szkoleniowym (zhp.edu.pl) pod nazwą: SWA_planowanie projektu społecznego (http://zhp.edu.pl/course/view.php?id=8).  Hasło dostępu dla gości: SWA_planowanie

0

Podstawy planowania pracy

Uwaga!

Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany zgodnie z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom. 

Prowadzący zajęcia może wykorzystać cały konspekt, jak również jego poszczególne elementy.

Na uwagę zasługuje prozaicznie zwykłe zadanie, jak gotowanie budyniu. Cała grupa ma za zadanie zaplanować ugotowanie budyniu na ognisku. Wykonanie zadania to doskonały przykład do zastosowania różnych narzędzi pomocnych w planowaniu (SWOT, diagram Gantta).  Uczestnicy mają zdefiniować cele i zamierzenia, zrobić listę i podział zadań wraz z określeniem czasu, zapewnić sobie wszystkie narzędzia lub zdobyć je, wykonać i podsumować zadanie. Ma miejsce analiza zadania pod względem użytych narzędzi i osiągnięcia celu. Uczestnicy zajęć odpowiadają na pytanie – Jaki wpływ na osiągnięcie celu miały narzędzia?

3+

Tworzenie programu gromady

Uwaga!

Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany zgodnie z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.

Konspekt jest znakomitym podsumowaniem wiedzy uczestników kursu przewodnikowskiego. Poszczególne etapy zajęć systematyzują wiedzę kursantów z zakresu SWOT, SMART, tworzenia celów, harmonogramu, a także przełożenie pozyskanej wiedzy na praktykę, czyli tworzenie programu pracy w gromadzie zuchowej. Podczas zajęć jest przestrzeń na zastanowienie się nad tym co najważniejsze, czyli czy harmonogram programu pracy realizuje wyznaczone przez nas cele.

2+

Plan pracy drużyny, warsztat pracy drużynowego

Uwaga!

Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom. Dodatkowo pamiętaj, że wcześniej zajęcia te były przypisane do kursu przewodnikowskiego. Teraz znajdziesz je w kursach drużynowych, a co za tym idzie zajęcia są bardziej sprecyzowane metodycznie. 

Najwięcej czasu w opracowanym konspekcie, przeznacza się na przeprowadzenie gry planszowej. Dzięki tej grze uczestnicy mają możliwość odpowiedzieć na pytania: jaki powinien być dobry program? O czym należy pamiętać przy tworzeniu go? Skąd czerpać inspiracje? Jak dobierać formy pracy? Atutem gry jest rzeczywiste odniesienie do przedsięwzięć programowych danego środowiska działania kursantów. Podsumowaniem zajęć jest dyskusja na temat koordynowania planowania programu przez radę drużyny oraz ewaluacji programu, a także burza mózgów skąd drużynowy ma czerpać siłę, motywację i inspiracje.

0

Gra SWOT i Planowanie Pracy

Za pomocą tej gry uczestnicy usystematyzują swoją wiedzę z zakresu analizy SWOT oraz planowania pracy w drużynie. W celu urozmaicenia proponowanych treści uczestnicy otrzymują różnego rodzaju żetony związane z inspiracjami i obszarami (rozwoju każdego harcerza).

1+

Budowla według planu

Element zajęć – ćwiczenie z zakresu planowania, podczas którego zostanie wykorzystana praca w grupach oraz umiejętność zarządzania czasem, zespołem i umiejętność logicznego myślenia. Zajęcia mogą być także stosowane jako przerywnik podczas innych zajęć lub jako ćwiczenie wprowadzające do zagadnień związanych z planowaniem pracy.

0

Planowanie i zarządzanie sobą w czasie

Konspekt zajęć wykracza poza standardowe elementy konspektów z zakresu planowania. Pokazuje także mniej standardowe narzędzia pomocne w planowaniu. Uczestnicy mają okazję zapoznać się z metodą planowania ALPEN oraz kwadratem Eisenhowera. Następnie wiedza ta zostaje przełożona na praktykę harcerską.

0

Planowanie pracy – wyznaczanie celów i zamierzeń

Uwaga!

Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.

Konspekt zajęć, którego głównym zadaniem jest usystematyzowanie wiedzy z zakresu wyznaczania celów i zamierzeń. Uczestnicy zajęć będą mieli również okazję zapoznać się
z matrycą logiczną oraz podejmą dyskusję nad dwiema metodami – indukcyjną i dedukcyjną.

0

Planowanie pracy “Wesele”

Uwaga!

Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.

„Jesteście firmą zajmującą się organizacją ślubów i wesel. Właśnie dostaliście bardzo pilne zlecenie, jednak macie na nie wyjątkowo mało czasu. Należy załatwić wiele spraw, jak odebranie tortu z cukierni, czy umówienie się z krawcową na uszycie sukni i garnituru dla państwa młodych…”

1+

Planowanie pracy w drużynie harcerskiej – Wyspa Brownsea

Uwaga!

Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.

Zajęcia podzielone są na dwie części. W pierwszej kursanci wcielają się w rolę członków załogi przygotowującej się do wyprawy. Część ta pokazuje poszczególne etapy planowania
w drużynie harcerskiej w sposób metaforyczny. W drugiej części następuje podsumowanie i przeniesienie elementów planowania wyprawy na planowanie pracy w drużynie harcerskiej. Zajęcia mogą być przeprowadzone na świeżym powietrzu. Pierwsza część jest aktywizująca dla kursantów. W drugiej następuje przełożenie ćwiczeń na wiedzę i jej usystematyzowanie.

0

Harcerz w lesie

Harcerz w lesie to kompleksowy poradnik o lesie.
– Pierwsza część zawiera artykuły dotyczące wiedzy o lesie. O strukturze, budowie, a także o problemach leśnych (strefy umiarkowanej i nie tylko)
– Druga część to przewodnik po harcerskich formach pracy w lesie – obozach i biwakach. Jak je zorganizować w zgodzie z naturą i jak z nią obcować – dowiecie się właśnie tam.
– Trzecia część dotyczy propozycji działań śródrocznych, podnoszących wiedzę na temat lasu wśród zuchów, harcerzy, harcerzy starszych i wędrowników.

Całość opatrzona jest ramkami, w których znajdziecie elementy, na które należy zwrócić uwagę czy znaleźć więcej informacji.

Opracowanie i skład tego poradnika powstały dzięki wsparciu finansowemu programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2015 r.

Materiał na licencji Creative Commons. Uznanie autorstwa 3.0 Polska. Treść licencji dostępna na stronie:
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode

1+

Gra “Ulica Zuchowa”

Gra “Ulica Zuchowa” jest prostym i ciekawym pomysłem na sprawdzenie podstawowej zuchowej wiedzy waszych członków gromady.

W prosty sposób można ją dostosować do własnych potrzeb opierając się na tych samych zasadach.

Ciekawa tematyka jest uniwersalna dla zuchów w każdym wieku. Przed rozpoczęciem gry można zapoznać graczy z występującymi w niej postaciami dzięki załączonym opisom.

Gra planszowa

12+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Analiza SWOT w kontekście rozwoju własnego

Tabelka pomocna przy korzystaniu z analizy SWOT ze  w kontekście wyznaczanie celów rozwoju własnego. Przydatna dla każdego w okresie budowania prób na stopnie lub w roli opiekuna próby.

0

Sztuka wyznaczania celów – SMART + ER

Krótki opis korzystania ze schematu SMART + ER w kontekście wyznaczanie celów rozwoju własnego. Przydatny dla każdego w okresie budowania prób na stopnie lub w roli opiekuna próby.

1+

INSPIRADA – PROBLEMY WYCHOWAWCZE NA LATA 2016-2018: MALKONTENCTWO, OPORTUNIZM

Uchwała nr 26/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 5 września 2015 r . w sprawie wskazania problemów wychowawczych, które zostaną uwzględnione w pracy wychowawczej Związku w roku harcerskim 2016/2017 i 2017/2018 wymieniła: roszczeniowość, konsumpcjonizm, oportunizm oraz malkontenctwo. Niniejsze zajęcia dotykają dwóch z nich – oportunizm i malkontenctwo. Zbiórka przewidziana dla instruktorów poziomu hufca, z niewielkimi modyfikacjami może być przeprowadzona dla innych instruktorów (w tym drużynowych) oraz wędrowników .

0

INSPiRADA – Problemy wychowawcze na lata 2016-2018: Konsumpcjonizm i roszczeniowość

Uchwała nr 26/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 5 września 2015 r. w sprawie wskazania problemów wychowawczych, które zostaną uwzględnione w pracy wychowawczej Związku w roku harcerskim 2016/2017 i 2017/2018 wymieniła: roszczeniowość, konsumpcjonizm, oportunizm oraz malkontenctwo. Niniejsze zajęcia dotykają dwóch pierwszych z nich. Zbiórka przewidziana dla instruktorów poziomu hufca, z niewielkimi modyfikacjami może być przeprowadzona dla innych instruktorów (w tym drużynowych) oraz wędrowników.

1+

Konferencje Harcmistrzowskie KONICZYNA

logo KH_kolo

Materiał zawiera koncepcję na organizację cyklu konferencji harcmistrzowskich. W zamyśle autora mają one być ekwiwalentem kursów harcmistrzowskich COGITO. Osoby biorące udział w konferencjach ( zaliczenie 2-4 ) mogą mieć zaliczone zadanie w swojej próbie harcmistrzowskiej. Odbyły się już dwie takie konferencje – “Piękny Umysł ” w Krakowie oraz “DUCH” we Wrocławiu.

0

INSPiRADA – propozycje programowe

Uwaga!

Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.

Konspekt zajęć dotyczący propozycji programowych przeprowadzony podczas warsztatów INSPiRADA, 10 kwietnia 2016 r.

0

CHRZEST 966 – Propozycja programowa na 1050. Rocznicę Chrztu Polski

W roku 966 Książę Mieszko I przyjął chrzest co dało początek historii naszego narodu, odtąd wszystko zaczęło się zmieniać w Państwie Polan: zwyczaje, obyczaje, kultura, nauka, polityka, ludzie, naród, społeczeństwo, Kościół. Książę Mieszko tym samym wprowadził swoich rodaków w świat kultury łacińskiej i uczynił ich obywatelami wspólnoty ludów europejskich. Jego chrzcielnica stała się kolebką rodzącego się narodu, pozostając znakiem budującym jego tożsamość. 1050 lat historii państwa Polskiego i Kościoła na naszych ziemiach to wielkie dziedzictwo, które chcemy na nowo odkrywać i rozwijać. Celem propozycji programowej CHRZEST 966 jest:

  • przypomnienie wydarzenia Chrztu Polski, jego kontekstu i znaczenia
  • pogłębienie ducha patriotycznego w środowiskach harcerskich
  • twórcze podjęcie chrześcijańskiego dziedzictwa Polski
  • popularyzacja wiedzy historycznej o początkach Państwa Polskiego
  • pogłębienie znajomości znaczenia regionu Wielkopolski oraz Poznania i Gniezna w kształtowaniu państwa Polan
  • lepsze poznanie zabytków i miejsc kultury na terenie Wielkopolski związanych z wydarzeniem chrztu księcia Mieszka I
  • wspieranie realizacji wychowania do wartości w środowiskach harcerskich, zwłaszcza w obszarze wychowania duchowego i religijnego
6+