ZK2015_CZERWONY_Sposób na pracę z programem w hufcach różnej liczebności

Każdy hufiec jest inny, niepowtarzalny, wyjątkowy. Taka sama jest praca z programem w hufcu.

Dyskusja, która będzie główną formą zajęć da możliwość wymiany doświadczeń dotyczących programu w hufcach o różnej strukturze i liczebności.

Cel zajęć: Przedstawienie modelu i wymiana doświadczeń w pracy z programem w różnych pod względem wielkości hufcach. Rola programowca, namiestników, zespołu programowego w różnych hufcach.

 

1+

Indywidualna Ścieżka Rozwoju – kurs przewodnikowski

Element zajęć ” Planowanie własnego rozwoju w oparciu o stopnie instruktorskie, stopnie harcerskie, uprawnienia i odznaki” na kursie przewodnikowskim wg nowych standardów wynikających z uchwały Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. lub zajęcia na warsztatach instruktorskich. 

Zajęcia zostały przeprowadzone na kursie przewodnikowskim w Konstantynowie Łódzkim 21.02.2015r. Ich celem było zapoznanie uczestników kursu z narzędziem jakim jest Indywidualna Ścieżka Rozwoju, pokazanie różnych sposobów planowania swojego czasu, co pozwala na wszechstronny rozwój i pogodzenie różnych ról społecznych, a także zwrócenie uwagi jak instrumenty metodyczne: stopnie, sprawności to ułatwiają.  Zajęcia zostały podzielone na trzy części. Pierwsza z nich w formie gry planszowej uczy w jaki sposób należy planować rozwój harcerski – każdy gracz prowadząc rozgrywkę musi w grze zdobyć odpowiednie stopnie, ukończyć kursy żeby móc zrealizować cel bohatera, którym gra tj. zostać drużynowym, szczepowym czy instruktorem hufca. W drugiej części uczestnicy planują swój rozwój w życiu prywatnym i zawodowym, zaś w trzeciej w oparciu o wiadomości nabyte w grze – rozwój harcerski.

0

Propozycja programowa na Imieniny Zucha

29 lutego, raz na cztery lata, zuch się staje pępkiem świata!
Imieniny Zucha, które przypadają w tym dniu to święto wszystkich zuchów – tych najmłodszych, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę w zuchowym świecie, jak i tych, które ten świat znają już bardzo dobrze.
W tym szczególnym dniu przygotowaliśmy dla Was propozycje kilku działań. Sami zdecydujcie, którą wersję wybierzecie, by odpowiednio uczcić ten dzień.
Trzymamy kciuki za dotarcie do celu i życzymy wspaniałej zabawy!

5+

Scenariusz Trasy Starszoharcerskiej “Creatio” XIX Zlotu Westerplatte (2014)

Scenariusz Trasy Starszoharcerskiej “Creatio!” XIX Zlotu Westerplatte – to pełne i kompletne opracowanie zawierające w sobie wszystkie założenia, gry i konkurencje przeprowadzone podczas Zlotu Westerplatte w 2014 r. na trasie starszoharcerskiej.  Wszystko jest przygotowane “do wykonania”, chociaż raczej z myślą o organizacji w jednym szczególnym mieście – Gdańsku. Mimo to, także dla innych, szukających ciekawych pomysłów na gry miejskie, terenowe czy fabularne – będzie dobrą skarbnicą.

 

Zlot Westerplatte to coroczna impreza organizowana przez Hufiec Gdańsk-Portowa (w terminie 29.08 – 1.09), która skupia wszystkie środowiska harcerskie, którym bliskie są wartości związane z Westerplatte. Zlot kończy się tradycyjnymi uroczystościami na Westerplatte w dniu 1 września.

 

0

Kurs drużynowych starszoharcerskich “Spiritus movens”

KDSH 2013 – plan pracy kursu drużynowych przeprowadzonego na potrzeby CHŁ ZHP.

Kurs drużynowych starszoharcerskich przyjął formę 2 weekendowych biwaków oraz 1 spotkania stacjonarnego – podsumowującego i kończącego kurs. Swoją formą miał przypominać niewielką drużynę (kursową). W zależności od liczby chętnych, uczestnicy kursu są dzieleni na kilka zastępów kursowych. Zastępy przyjmują obrzędowe nazwy, wypracują kilka podstawowych el. obrzędowości; zastępowy to funkcja rotacyjna, którą kursanci przekazują sobie każdego dnia (kolejność ustali losowanie). Program kursu powstał w oparciu o Standardy kursu drużynowych starszoharcerskich.

1+

Harcerski Rachunek Sumienia – Instruktorzy

HARCERSKI RACHUNEK SUMIENIA oparty jest na Prawie i Przyrzeczeniu Harcerskim, które na pewno dobrze znasz. Możesz korzystać z niego codziennie albo raz na tydzień. Możesz rozważać za każdym razem inny punkt Prawa albo wszystkie, nie zapominając przy tym o Przyrzeczeniu Harcerskim.
HARCERSKI RACHUNEK SUMIENIA to świetna modlitwa osobista na koniec dnia.

3+

Harcerski Rachunek Sumienia – Wędrownicy

HARCERSKI RACHUNEK SUMIENIA oparty jest na Prawie i Przyrzeczeniu Harcerskim, które na pewno dobrze znasz. Możesz zaglądać do niego codziennie albo raz na tydzień. Możesz rozważać za każdym razem inny punkt Prawa albo wszystkie, nie zapominając przy tym o Przyrzeczeniu Harcerskim.
HARCERSKI RACHUNEK SUMIENIA to świetna modlitwa osobista na koniec dnia.

2+

Harcerski Rachunek Sumienia – Harcerze Starsi

HARCERSKI RACHUNEK SUMIENIA oparty jest na Prawie i Przyrzeczeniu Harcerskim, które na pewno dobrze znasz. Możesz zaglądać do niego codziennie albo raz na tydzień. Możesz rozważać za każdym razem inny punkt Prawa albo wszystkie, nie zapominając przy tym o Przyrzeczeniu Harcerskim.
HARCERSKI RACHUNEK SUMIENIA to świetna modlitwa osobista na koniec dnia.

1+

Harcerski Rachunek Sumienia – Harcerze

HARCERSKI RACHUNEK SUMIENIA oparty jest na Prawie i Przyrzeczeniu Harcerskim, które na pewno dobrze znasz. Możesz zaglądać do niego codziennie albo raz na tydzień. Możesz rozważać za każdym razem inny punkt Prawa albo wszystkie, nie zapominając przy tym o Przyrzeczeniu Harcerskim.
HARCERSKI RACHUNEK SUMIENIA to świetna modlitwa osobista na koniec dnia.

3+

I MIEJSCE – DRUŻYNY WĘDROWNICZE – Plan 9 Sobieńskiej Drużyny Wędrowniczej „Sprzysiężeni” im. Józefa Jezierskiego ps. „Aksak”

Plan pracy drużyny wędrowniczej Hufca Celestynów realizowany w roku harcerskim 2014/2015. Drużyna wędrownicza jest jedną z prężniej działających, znanych mi drużyn skupiających wędrowników. Wszystko, co zawarte jest w planie pracy, jest realizowane, a wszystkie przypisane funkcje wypełniane. Uważam, że drużynowa doskonale rozumie celowość planu jako narzędzia, potrafi nie tylko go rozpisać, ale też prężnie realizować. Plan pracy jest naprawdę dobry, poddaję ocenie.

 

W obu planach analiza jest adekwatna do środowiska działania – skrupulatnie jest to u nas sprawdzane, ja się tym zawsze zajmuję. Są to dwa różne środowiska dziąłania, a analiza w każdym z nich jest zrobiona naprawdę dobrze.

 

phm. Anna Wiśniewska

Członkini Komendy Hufca ds. pracy z kadrą

Hufiec ZHP Celestynów

1+

Leśne Plemiona

Propozycja programowa oparta o sprawności, stworzona z myślą o:

  • Zachęceniu harcerzy do zdobywania sprawności.
  • Zachęceniu harcerzy do aktywności na świeżym powietrzu.
  • Poszerzaniu wiedzy ekologicznej i sozologicznej wśród harcerzy.
  • Promocji tradycyjnych, puszczańskich form pracy.

Strona internetowa poświęcona propozycji: http://lesneplemiona.zhp.pl

[pliki z materiałem do pobrania znajdują się na dole strony]

ODWAŻYSZ

Czytaj dalej

3+

Obrzędowość w drużynie – inspiracja dla funkcyjnych

Druhno Drużynowa! Druhu Drużynowy!

Gdy miałam założyć nową drużynę harcerską, to oprócz wypełnienia wszystkich potrzebnych dokumentów, przejścia wszystkich kursów i wypełnienia wszystkich konieczności, musiałam mieć coś jeszcze, coś bardzo ważnego. Tym ważnym elementem jest pomysł! Ale, na co? Na obrzędowość drużyny. Czytaj dalej

8+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Indeks Ksiąg Nakazanych. Część 1

Według pewnego starego przekazu, św. Augustyn nawrócił się pod wpływem lektury Pisma Świętego i tajemniczego głosu, który nakazał mu sięgnięcie po nie. Dzięki temu ten niezwykle popularny dziś święty całkowicie odmienił swój żywot – był w stanie pokonać swoje słabości i rozpoznać swoje prawdziwe powołanie.

W tysiącach książek napisanych przez ludzkość – nie tylko w Świętych Księgach – znajduje się wielka moc. Czasami jedna strona, jedno zdanie, albo też jeden wyjątkowo podobny do nas bohater literacki może wywrócić nasze życie do góry nogami. Literatura, nawet ta, którą zwykliśmy nazywać popularną, nierzadko stanowi zapis duchowych zmagań człowieka, opowiada o jego poszukiwaniu Absolutu i swojego miejsca w świecie. Dlatego też Zespół Wychowania Duchowego i Religijnego Chorągwi Łódzkiej ZHP prezentuje Wam Indeks Ksiąg Nakazanych – znajdują się w nim niezwykłe utwory, które – zdaniem autorów – dotykają najważniejszych dla ludzkiej egzystencji tematów. Nie wszystkie mówią o Bogu czy duchowości wprost, jednak każda z nich posiada przesłanie, które być może warto zabrać ze sobą w dalszą życiową drogę.

A zatem Tolle, lege! Zapraszamy Was do lektury!

0

Artykuł z “Czuwaj” na Dzień Myśli Braterskiej

Myśleliście kiedyś, by zorganizować w Dniu Myśli Braterskiej coś innego niż poważny kominek o braterstwie? Jeśli nie, pomyślcie o tym. Może w tym roku harcerki i harcerze z waszych drużyn, zamiast siedzieć bezczynnie i słuchając gawędy, spędzą czas na bardziej aktywnym zgłębieniu idei DMB?

7+

INSPiRADA – Zajęcia o Odznace Skautów Świata i innych programach skautowych

 

Uwaga!

Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt odpowiada zamierzeniu: wiedział, gdzie szukać gotowych propozycji programowych na zajęciach kursów drużynowych “Propozycje programowe ZHP w pracy drużyny”. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.

Wiesz co to jest Scouts of the World Award albo Messengers of Peace? Wiesz jak działa World Scout Environmental Programme?

Nie? Zatem zapraszSWA badgeamy na zajęcia, w których dowiesz jak działają a wybrane propozycje programowe WOSM-u i WAGGGS-u.

Zajęcia w ramach warsztatów INSPiRADA były przeprowadzone dwukrotnie (raz dla kadry z poziomu chorągwi, drugi raz dla kadry z poziomu hufca) w związku z czym przebieg zawiera w niektórych miejscach alternatywne rozwiązania:

W wersji “chorągwianej” należy zrealizować następujące punkty przebiegu: 1-2-3-4-5-6-7.
W wersji “hufcowej” należy zrealizować następujące punkty przebiegu: 1-2-3-8-9-10-6-7.

Wersja “hufcowa” może być z powodzeniem przeprowadzona także dla drużynowych oraz, po pewnych modyfikacjach, zainteresowanych programem SWA wędrowników i akademików.

1+

Connect – propozycja programowa na Dzień Myśli Braterskiej 2016

Propozycja programowa „Connect” stworzona na Dzień Myśli Braterskiej 2016 przez Światowe Biuro Światowego Stowarzyszenia Skautek i Przewodniczek – WAGGGS

Dzień Myśli Braterskiej to idealny czas, by pokazać światu jak wspaniale jest być harcerką, harcerzem i zachęcić innych młodych ludzi, by do dołączyli do naszej harcerskiej braci. 

Doświadczanie skautingu to życiowa przygoda nawiązywania więzi z otaczającym nas światem oraz
spotykanymi przez nas ludźmi. W Dniu Myśli Braterskiej  zapraszamy Was do odkrywania i świętowania znaczenia więzi, które czynią nasze życie lepszym, zbliżają nas do innych ludzi, miejsc o które dbamy lub przyjaciół skautów i skautek mieszkających na drugiej stronie świata.

11+

Każdy inny, wszyscy równi

„Każdy inny, wszyscy równi” to nowe, uzupełnione w 2015 r. wydanie propozycji programowej, której zasadniczym celem – wynikającym z „Podstaw wychowawczych ZHP” – jest kształtowanie u młodych ludzi postaw otwartości, tolerancji i zrozumienia dla drugiego człowieka.

We współczesnym świecie, kiedy prawie każdy doświadcza kontaktu z innymi kulturami, wzajemna tolerancja stała się konieczna. Nie da się zamknąć okna na świat.
Uczymy otwartości i zrozumienia dla innych. To często wymaga wielkiego wysiłku, przełamania stereotypów i uprzedzeń, pokonania strachu przed nieznanym. To trudne zadanie, do którego potrzebna jest dobra atmosfera w gromadzie i drużynie, szczery kontakt z wychowankami, ale też przekazywanie im rzetelnej i kompletnej, a nie wyrywkowej wiedzy o tym, co się dzieje na świecie. Najbardziej boimy się przecież tego, o czym tak naprawdę wiemy bardzo mało.

8+

Wytyczne programowe Odznaki Skautów Świata

SWA badgeOdznaka Skautów Świata (Scout of the Word Award – OSŚ) stawia wyzwania wszystkim młodym ludziom (skautom i młodzieży niezrzeszonej), aby zastanowili się nad problemami świata i spróbowali rozwiązywać je w swoim środowisku lokalnym. To jedyna nagroda dla młodzieży niezrzeszonej przyznawana przez WOSM!

W ramach uczenia w działaniu zyskasz wiedzę, umiejętności oraz pomoce potrzebne do rozwiązywania problemów globalnych na poziomie lokalnym. Nagroda wymaga od Ciebie zaangażowania w czynieniu Twoje środowiska lokalnego lepszym miejscem. Po zakończeniu działań i projektu Twój wkład w społeczność lokalną, stanie się wkładem na rzecz społeczności międzynarodowej jako inspiracja do działania dla innych.

Zostaw świat odrobinę lepszym niż go zastałeś!

3+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Postaw na zastęp. Materiał wspierający wprowadzenie systemu zastępowego

„Postaw na zastęp!” to projekt skierowany do drużyn harcerskich, w których nie działa system pracy w małych grupach. Przygotowana przez instruktorów Hufca ZHP Sulejówek propozycja to zestaw gotowych pomysłów i materiałów, które każdy drużynowy może wykorzystać w codziennej pracy. Krok po kroku opisują w niej, jak wyglądało u nich wprowadzenie zastępów w drużynach harcerskich.

 

4+

Gra “Przejścia” – materiał

Celem tej gry jest kształtowanie wiedzy na temat trudności, jakich doświadczają uchodźcy zmuszeni
do ucieczki z domu i ojczystego kraju w nieznaną przyszłość.
Bardzo istotne jest, aby osoba prowadząca grę uświadomiła sobie te trudności oraz emocje, jakie one
powodują. Pierwszym krokiem w przygotowaniach będzie zatem wykonanie kilku prostych eksperymentów,
które dadzą Ci osobiste doświadczenie. Następnie sugerujemy lekturę proponowanych przez
nas materiałów. Na koniec zapoznasz się z zasadami gry, sposobem jej prowadzenia i przygotowania
potrzebnych materiałów.

 

0

Konspekt zbiórki wędrowniczej o Żołnierzach Niezłomnych

Jest to konspekt zbiórki wędrowniczej na warszawskich Powązkach Wojskowych. Zbiórka składa się z dwóch głównych elementów: gawędy i kuźnicy. Podczas zbiórki wędrownicy poznają panteon Żołnierzy Wyklętych (Niezłomnych), przypomną sobie historię Polski, zostaną pobudzone ich uczucia patriotyczne, zdobędą wiedzę o powązkowskiej Kwaterze “Ł”. Podczas kuźnicy będą mieli okazję poznać tę formę dyskusyjną oraz ćwiczyć umiejętność wyrażania własnego zdania.

0

Młodzieżowy przewodnik po bioróżnorodności

Witajcie na planecie Ziemi, której mieszkańcami są zarówno kameleony, które mogą patrzeć w dwóch różnych kierunkach w tym samym czasie, owady, które nie posiadają powiek oraz słonie z niesamowitym zmysłem węchu.

To tylko kilka przykładów. Różnorodność zwierząt i roślin na Ziemi jest naprawdę zdumiewająca. Co więcej, jej ekosystemy, takie jak pustynie, oceany, rzeki, góry, bagna, lasy i równiny trawiaste są specjalnie dostosowane do stworzeń i roślin, które tam mieszkają. Ale zmiany w środowisku ekosystemu mogą oznaczać zagładę dla występujących tam rodzimych gatunków roślin i zwierząt, i niestety, to dzieje się zbyt szybko w dzisiejszych czasach. Wiele gatunków jest zagrożonych całkowitym wymarciem. Pomimo, iż wymieranie od zawsze było częścią procesu ewolucji, w obecnym tempie zwierzęta i rośliny wymierają setki, być może nawet tysiące razy szybciej, niż było to spowodowane naturalnymi procesami ewolucyjnymi. Eksperci od bioróżnorodności twierdzą, że w dzisiejszych czasach wymieranie gatunków jest spowodowane głównie działalnością człowieka, taką jak: wylesianie, kopalnie, przekształcanie gruntów, budowanie zapór, dróg i miast, nadmierne połowy ryb i inne działania, które prowadzą do niszczenia siedlisk zwierząt, zmiany klimatu i zanieczyszczenia środowiska.

Zapraszamy cię do zanurkowania w głąb tego obszernego przewodnika, by zagłębić się w świat bioróżnorodności, by poznać korzyści, jakie nam zapewnia, poznać problemy, z którymi musi się zmierzyć oraz by dowiedzieć się jakie działania musimy podjąć, aby ją chronić.

1+

Odpowiedzialna konsumentka, odpowiedzialny konsument.

Publikacja powstała w ramach projektu “Globalnie, czyli odpowiedzialnie” jako rozwijanie i upowszechnianie dorobku projektu “Ekonomia jest kobietą”. Materiał pokazuje szereg aspektów powstawania, konsumpcji i utylizacji produktów, z których korzystamy codziennie. Ważna pozycja dla każdego, kto jest zainteresowany zagadnieniami bardziej odpowiedzialnej konsumpcji.

Powstanie materiału zostało dofinansowane w ramach środków Polskiej Pomocy Ministerstwa Spraw Zagranicznych 2015.

0

ZHP strukturalnie – gra planszowa

„ZHP strukturalnie” jest grą przeznaczoną głównie dla drużynowych do wykorzystania na zbiórkach harcerzy i harcerzy starszych, którzy chcą w ciekawy sposób poznać strukturę naszego związku. Jako drużynowi przekonacie się, że temat struktury ZHP nie musi być nudny i nie trzeba się dwoić i troić, aby zainteresować harcerzy tym tematem. Grając w „ZHP strukturalnie” harcerze – oprócz samej struktury – mają również okazję przyswoić oznaczenia funkcji – czyli poznać kolory sznurów i noszonych na nich suwaków.
Liczba graczy: 2-4
Czas gry: ok. 60 min. (4 graczy)

5+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Kierunek Azja- ze skautowego jamboree wędrujemy przez kontynent kontrastów

Powszechna wiedza na temat Azji w Polsce jest bardzo mała. Wielokrotnie podejmowane różne działania edukacyjne przynoszą wprawdzie pewien skutek, ale jest on daleki od zadawalającego. Żyjąc ze świadomością i wiedzą zaczerpniętą z A. Szklarskiego i przygód Tomka oraz filmów rysunkowych, nie tylko powielamy dawno już nieaktualne, krzywdzące innych stereotypy, ale przede wszystkim nie zauważamy szans na współpracę wynikających z ogromnego potencjału Azji. Postrzegamy ją jedynie przez pryzmat kilku państw czy obszarów. A przecież, jak mówi wielu – Azja to kontynent największych kontrastów.
Propozycja programowa

„Kierunek Azja – ze skautowego jamboree wędrujemy przez kontynent kontrastów” ma na celu zmieniać tę rzeczywistość. Wierzymy, że dzięki dobrym pomysłom i żądnym wiedzy młodym ludziom – a takimi są zuchy i harcerze – można to skutecznie robić.

kierunekAzja

8+

Poradnik organizatora biwaku

Niniejszy poradnik został stworzony przede wszystkim z myślą o tych instruktorach, którzy po raz pierwszy będą pełnić funkcję komendanta biwaku harcerskiego. Zawiera podstawowe informacje na temat organizacyjnej i programowej strony przedsięwzięcia.

Treść poradnika powstała m.in. w oparciu o materiały wypracowane podczas warsztatów z organizacji biwaków, zorganizowanych przez HZKK Hufca Beskidzkiego.

0

DMB – Dzień Myśli Braterskiej

Najważniejsze święto dla całego scoutingu  – Dzień Myśli Braterskiej.  22 lutego wspominamy rocznicę urodzin założycieli skautingu – Roberta Baden-Powella i jego żony Olave Baden-Powell. Wielu drużynowych zastanawia się, czym zaskoczyć swoich podopiecznych, gdzie szukać inspiracji. Z myślą o nich ppowstała propozycja programowa. Nie znajdziesz tutaj pomysł na obrzędowy kominek, którego jeszcze nie znasz. Nic bardziej mylnego. Musisz wiedzieć na starcie, że nie ma tutaj pomysłów na świeczkowiska, ogniska i podobne im formy, które wykorzystujemy (i powtarzamy) co roku.
Co znajdziesz na kolejnych stronach propozycji? Konspekty, pomysły i materiały do wykorzystania przy tworzeniu własnej zbiórki, akcji, zajęć, prezentów. Są to rzeczy niestandardowe, kreatywne, oryginalne, pomysłowe. Dla ułatwienia i przejrzystości materiały sa przyporządkowane do czterech grup wiekowych. Na końcu znajduje się wspólny dla trzech metodyk bank pomysłów. Zachęcamy do potraktowania broszury, w nieszablonowy sposób – łącz różne pomysły, modyfikuj, zmieniaj, dostosuj pomysł z innej metodyki do swojej grupy, zainspiruj się i wymyśl coś nowego…

2+

Upcycling i inne sposoby na radzenie sobie ze „śmieciami”

Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2015. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosownej licencji, o posiadaczach prawa oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej.

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons CC-BY-3.0-PL Uznanie autorstwa-3.0 Polska

Publikacja, wyraża wyłącznie poglądy autorki i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto:

Nasz świat wymaga coraz odpowiedzialniejszych konsumentów i konsumentek. Jeśli chcemy żyć w czystym, zdrowym środowisku musimy przyjrzeć się naszym nawykom i wprowadzić nowe, również te związane z odpadami. Podczas spotkania uczestniczki dowiedzą się czym jest upcycling oraz zasada 3R, poznają podstawowe zasady segregacji śmieci oraz inne efektywne metody na to, by sobie z nimi poradzić.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Podarujcie wykonane z upcyclingu przedmioty wybranej organizacji lub instytucji, której mogą się one przydać. Sprawdźcie dokładnie czy będą one rzeczywiście użyteczne?
  2. Zorganizujcie wymianę używanych rzeczy (ubrać, książek…), zaproście osoby spoza Waszej grupy.
  3. Zastosujcie zasadę 3R w Waszym codziennym życiu. Przez kilka tygodni notujcie Wasze sukcesy i wyzwania, które się pojawiają. Porównajcie z innymi osobami z grupy.
  4. Przygotujcie akcje promującą zasadę 3R w wybranej grupie (np. szkoła, sąsiedzi/dki).
  5. Przygotujcie kosze do segregacji śmieci w pomieszczeniu, w którym najczęściej się spotykacie (harcówka, klasa). Zapiszcie zasady segregacji i zawieście nad każdym koszem, będzie to przydatna instrukcja dla tych, którzy nie zapamiętali jeszcze wszystkich reguł.
0

Kurs drużynowych starszoharcerskich “Spiritus movens”

KDSH 2013 – plan pracy kursu drużynowych przeprowadzonego na potrzeby CHŁ ZHP.

Kurs drużynowych starszoharcerskich przyjął formę 2 weekendowych biwaków oraz 1 spotkania stacjonarnego – podsumowującego i kończącego kurs. Swoją formą miał przypominać niewielką drużynę (kursową). W zależności od liczby chętnych, uczestnicy kursu są dzieleni na kilka zastępów kursowych. Zastępy przyjmują obrzędowe nazwy, wypracują kilka podstawowych el. obrzędowości; zastępowy to funkcja rotacyjna, którą kursanci przekazują sobie każdego dnia (kolejność ustali losowanie). Program kursu powstał w oparciu o Standardy kursu drużynowych starszoharcerskich.

1+

Boże, spraw by nam się chciało, tak jak nam się nie chce!

Konspekt chorągwianych warsztatów z motywacji dla drużynowych i przybocznych, który w zasadzie bez poprawek wykorzystany był następnie podczas kilku innych spotkań poświęconych motywacji dla drużynowych, szczepowych, a także kadr hufców i chorągwi.motto kubusia

2+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Zastęp się

To nie jest poradnik, który ma być teoretycznym wykładem na temat działania systemu zastępowego. Taką wiedzę teoretyczną dostaniecie na kursie drużynowych, znajdziecie ją też w innych poradnikach ( np. System zastępowy Rolanda Phillipsa). Chcę przede wszystkim pokazać Wam praktyczne rozwiązania, podzielić się swoim doświadczeniem z pracy z zastępami.

0

Daj się złowić! W drodze do ŚDM Kraków 2016

Nie sposób jest prowadzić harcerskiego wychowania bez wymagań i wyzwań. Takim wyzwaniem są dla nas, wspólnoty instruktorskiej, nadchodzące Światowe Dni Młodzieży, które odbędą się w 2016 roku w Krakowie. Niezależnie od tego, czy pojawisz się osobiście na tym wydarzeniu, czy też z jakichś powodów jest to niemożliwe, możesz (by nie rzec: powinieneś) wykorzystać tkwiący w nim jednoczący potencjał w pracy ze swoją gromadą czy drużyną. Jesteśmy świadomi tego, że nie jest to łatwe zadanie, dlatego też podsuwamy Ci kilka naszych pomysłów, jak uczynić to wielkie święto chrześcijańskiego świata początkiem fascynującej duchowej przygody.

0

Stop bierności. Wyzwolić energię

Broszura realizuje zalecenia Uchwały nr 14/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 25 maja 2014 r. w sprawie wskazania problemów wychowawczych, uwzględniając w przyjętych celach wychowawczych kształtowanie rzetelności w działaniu oraz odpowiedzialności za siebie i swoje otoczenie, stymulowanie indywidualnego rozwoju, a także zaangażowanie w życie lokalnej wspólnoty. Broszura „Stop bierności. Wyzwolić energię” powstała w ramach projektu „Aktywni obywatele świata”.

4+

Czy wszystkie zabawki są zabawne?

Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2015. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosownej licencji, o posiadaczach prawa oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej.

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons CC-BY-3.0-PL Uznanie autorstwa-3.0 Polska

Publikacja, wyraża wyłącznie poglądy autorki i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto:

Duża część dzieci w Polsce ma wiele pięknych zabawek, których reklamy otaczają nas z każdej strony. Niewiele z nich jednak wie skąd pochodzą ich zabawki oraz jak łatwo można stworzyć własną zabawkę za pomocą przedmiotów, które na co dzień mamy wokół siebie. Podczas spotkania uczestniczki zdobędą podstawowe informacje dotyczące produkcji zabawek, dostosowane do ich wieku, a także będą miały możliwość stworzenia swoich własnych zabawek.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl

  1. Zorganizujcie kiermasz, na którym wymienicie się nieużywanymi zabawkami. Zaproście osoby spoza Waszej grupy.
  2. Zorganizujcie konkurs na najciekawszą (wymyśloną!) zabawkę.
  3. Sprawdźcie z jakich krajów pochodzą inne Wasze zabawki. Zaznaczcie je na mapie.
  4. Wymyślcie swoją własną grę planszową, wykonajcie samodzielnie wszystkie potrzebne w niej elementy.
  5. Stwórzcie plakat/akcje/reklamę zachęcającą inne dzieci do tworzenia swoich własnych zabawek.
0

Zasada 3R

Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2015. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosownej licencji, o posiadaczach prawa oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej.

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons CC-BY-3.0-PL Uznanie autorstwa-3.0 Polska

Publikacja, wyraża wyłącznie poglądy autorki i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto:

Większość z nas nie zastanawia się nad odpadami, które otaczają nas na co dzień. Nie mamy świadomości jak łatwe może być zmniejszenie ich ilości i jak duże znaczenie ma odpowiednie ich segregowanie. Podczas spotkania uczestniczki dowiedzą się nie tylko jak ograniczać ilość odpadów, ale również jak wykorzystywać je ponownie oraz prawidłowo segregować.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl

  1. Zorganizujcie kiermasz, na którym wymienicie się nieużywanymi ubraniami/zabawkami/książkami. Zaproście osoby spoza Waszej grupy.
  2. Wprowadźcie w życie wybrane zasady z dzisiejszego spotkania. Obserwujcie przez kilka tygodni: co udaje Wam się bez trudu, a co sprawia problemy?
  3. Przygotujcie plakaty promujące zasadę 3R, powieście je w widocznym miejscu.
  4. Zorganizujecie zajęcia na temat zasady 3R dla innych dzieci.
  5. Przygotujcie prezenty na wybraną okazję korzystając z rzeczy, które wydawały się już nikomu niepotrzebne.
0

Skąd się wziął mój telefon?

Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2015. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosownej licencji, o posiadaczach prawa oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej.

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons CC-BY-3.0-PL Uznanie autorstwa-3.0 Polska

Publikacja, wyraża wyłącznie poglądy autorki i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto:

Telefony komórkowe, mikrofalówka, telewizor – kto z nas wyobraża sobie życie bez nich? Korzystamy na co dzień z różnego rodzaju sprzętów elektronicznych nie mając świadomości gdzie i w jakich warunkach są produkowane. Scenariusz porusza różne zagadnienia związane z odpowiedzialnym kupowaniem elektroniki, poddaje refleksji nasze nawyki konsumenckie i zachęca do wprowadzenia realnych zmian.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Skąd pochodzą sprzęty elektroniczne z Waszego domu? Sprawdźcie i zaznaczcie dane kraje na mapie świata. Porównajcie Wasze odpowiedzi.
  2. Jakie są warunki pracy ludzi wydobywających minerały niezbędne do tworzenia naszej elektroniki? Znajdźcie informacje na ten temat, przestawcie pozostałym osobom z grupy (możecie rozpocząć poszukiwania np. od strony ekonsument.pl).
  3. Obejrzyjcie inne filmiki z serii Historia rzeczy. Przeprowadźcie dyskusję temat wybranego filmiku.
  4. Wprowadźcie w życie jedną wybraną zmianę dotyczącą elektroniki i obserwujecie przez 2 tygodnie: co udało się osiągnąć bez trudu, a co stanowiło wyzwanie? Wymieńcie się wrażeniami z innymi osobami z grupy.
  5. Przygotujcie plakat/ulotkę/ikonografię na temat odpowiedzialnego kupowania elektroniki.
0

Odpowiedzialna elektronika i kosmetyki

Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2015. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosownej licencji, o posiadaczach prawa oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej.

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons CC-BY-3.0-PL Uznanie autorstwa-3.0 Polska

Publikacja, wyraża wyłącznie poglądy autorki i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto:

Każdy z nas używa kosmetyków i elektroniki w codziennym życiu. Podczas zajęć uczestniczki dowiedzą się skąd dane produkty do nas przychodzą, jaka stoi za nimi historia, co wiąże się z ich produkcją, rozprowadzaniem i używaniem. Dowiedzą się też co jako konsumentki mogą zrobić, by przyczynić się do bardziej odpowiedzialnej produkcji elektroniki i kosmetyków.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl.

  1. Przygotujcie podobny zestaw materiałów na jeden z wybranych tematów: zabawki, ubrania, żywność, papier.
  2. Wprowadźcie w życie jedną wybraną zmianę dotyczącą kosmetyków lub elektroniki i obserwujecie przez 2 tygodnie: co udało się osiągnąć bez trudu, a co stanowiło wyzwanie? Wymieńcie się wrażeniami z innymi osobami z grupy.
  3. Przygotujcie kampanię promującą odpowiedzialne kosmetyki lub/i elektronikę.
  4. Sprawdźcie które firmy produkują odpowiedzialne kosmetyki. Sporządźcie listę uwzględniając nazwę firmy, jej logo, a także miejsce, w którym można kupić dane kosmetyki.
  5. Przygotujcie plakat lub infografikę ukazującą uzyskane przez Was informacje na temat kosmetyków lub/i elektroniki. Rozpowszechnijcie ją wśród innych osób.
1+

Ekonomia jest kobietą. Propozycja programowa dotycząca wychowania ekonomicznego

Propozycja realizuje zalecenia Uchwały nr 14/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 25 maja 2014 r. w sprawie wskazania problemów wychowawczych, uwzględniając w przyjętych celach wychowawczych kształtowanie rzetelności w działaniu oraz odpowiedzialności za siebie i swoje otoczenie, stymulowanie aktywnego planowania własnej przyszłości, a także zaangażowanie w budowanie relacji społecznych i ekonomicznych opartych na zasadach zrównoważonego rozwoju.

7+

Lista lektur – kurs podharcmistrzowski

Lista ta powstała w ramach pogłębienia treści, które mamy w standardach kursu phm. Do każdego bloku dopasowałam książki, filmy i cytaty, które pasują do danego tematu, ale przede wszystkim, które mogą wnieść do niego coś więcej. Praca z dodatkowymi źródłami na kursach pozwala nam na osadzenie tego co robimy, w szerszym kontekście. Nie tylko możemy przekazać wiedzę, ale w jakiś sposób otworzyć drzwi do zgłębiania czegoś nowego.

Nie należy traktować tego wzoru jako kanon idealny. To zupełnie arbitralny zbiór – mój i kilkunastu kształceniowców ze związku, których zapytałam o radę. Wierzę, że wybrane przez nas pozycje wniosą coś dobrego, ale na pewno nie jest to zamknięta lista i można by polecić ich dużo, dużo więcej.

W każdym temacie wybrałam po jednej książce i jednym filmie, które opisałam kilkoma słowami, żeby przedstawić, dlaczego w dobry sposób nawiązują do treści kursu. Starałam się przede wszystkim zaciekawić, a nie przedstawiać streszczenie, dlatego można czytać bez obaw o spoilery.

Życzę owocnej pracy na kursach, przyjemnej lektury i przyjemnego oglądania 🙂

1+

Porozmawiajmy o ZHP

Po co to harcerstwo?

Co robicie na zbiórkach?

Biegacie ciągle po lesie?

Z takimi pytaniami instruktorzy ZHP spotykają się na co dzień. Zadają je rówieśnicy, rodzice harcerzy, dyrektorzy szkół. Idealne odpowiedzi nie istnieją, ale są rzeczy, które możemy zrobić i powiedzieć, by przedstawić sedno naszej działalności. Przy okazji realizowania próby podharcmistrzowskiej postanowiłam przygotować zbiór rad i dobrych praktyk, które przydadzą się na początku ścieżki instruktorskiej i nie tylko. Wszystkie przykłady, czy rady, oparte są na moim doświadczeniu jako instruktora. Mam nadzieję, że przygotowany przeze mnie materiał będzie dla Was cenną pigułką wiedzy.

0

Kto wyprodukował moje zabawki?

Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2015. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosownej licencji, o posiadaczach prawa oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej.

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons CC-BY-3.0-PL Uznanie autorstwa-3.0 Polska

Publikacja, wyraża wyłącznie poglądy autorki i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto:

Otoczone pięknymi zabawkami często zapominamy, że do prawdziwej zabawy nie potrzeba wcale drogich przedmiotów, a prezenty mogą równie dobrze być niematerialne. Podczas spotkania uczestniczki dowiedzą się skąd pochodzą ich zabawki, zastanowią się jakie niematerialne prezenty mogą sprawiać im radość, a także stworzą swoje własne przedmioty do zabawy.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl

  1. Zorganizujcie kiermasz, na którym wymienicie się nieużywanymi zabawkami/książkami. Zaproście osoby spoza Waszej grupy.
  2. Zorganizujcie konkurs na najciekawszą (wymyśloną!) zabawkę.
  3. Sprawdźcie z jakich krajów pochodzą inne Wasze zabawki. Zaznaczcie je na mapie.
  4. Wymyślcie swoją własną grę planszową, wykonajcie samodzielnie wszystkie potrzebne w niej elementy.
  5. Przygotujcie kampanię „Czy zabawki są zabawne?” podczas której zwrócicie uwagę innych osób na problemy związane z zabawkami oraz zachęćcie je do tworzenia swoich.
1+

Gdzie się podziały lasy?

Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2015. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosownej licencji, o posiadaczach prawa oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej.

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons CC-BY-3.0-PL Uznanie autorstwa-3.0 Polska.

Publikacja, wyraża wyłącznie poglądy autorki i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto:

Każda z nas na co dzień korzysta z papieru i rzeczy wykonanych z drewna. Lubimy również spędzać czas w lesie, ciesząc się spokojem, świeżym powietrzem, obecnością zwierząt. Scenariusz porusza zagadnienia związane z konsumpcją drewna i papieru oraz wpływem działań człowieka na lasy. Zachęca również do refleksji nad własnymi konsumenckimi nawykami.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl

  1. Zorganizujcie wymianę przeczytanych książek. Oddajcie niepotrzebne Wam już książki w zamian za te, które chciałybyście przeczytać. Zaproście osoby spoza Waszej grupy.
  2. Zorganizujcie warsztaty upcyclingowe, wykorzystajcie zużyty papier, np. do stworzenia papieru czerpanego, lampionów, okładek, opakowań. Użyjcie swojej wyobraźni, poszukajcie inspiracji w książkach i Internecie.
  3. Zorganizujcie zbiórkę makulatury. Razem podejmijcie decyzję o tym jak wykorzystanie zebrane pieniądze.
  4. Zorganizujcie akcje sadzenia drzew w Waszej okolicy.
  5. Wprowadźcie w życie przynajmniej jedną zasadę związaną z odpowiedzialną konsumpcją papieru i drewna. Obserwujcie przez kilka tygodniu na ile udało Wam się spełnić wybraną zasadę? Co było dla Was wyzwaniem?
1+

Czym jest Sprawiedliwy Handel

Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2015. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosownej licencji, o posiadaczach prawa oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej.

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons CC-BY-3.0-PL Uznanie autorstwa-3.0 Polska.

Publikacja, wyraża wyłącznie poglądy autorki i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto:

Większość z nas kieruje się podczas zakupów ceną lub jakością produktów nie wiedząc nawet skąd one pochodzą i w jakich warunkach były produkowane. Podczas zajęć uczestniczki dowiedzą się czym jest Sprawiedliwy Handel, skąd pochodzą niektóre ze spożywanych przez nas na co dzień produktów, odkryją również czym jest globalne Południe i jakie kraje do niego należą.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl

  1. Sprawdźcie gdzie w Waszej okolicy sprzedawane są produkty ze Sprawiedliwego Handlu. Zaznaczcie te miejsce na planie miasta.
  2. Organizując kolejne spotkanie, na które kupować będziecie herbatę czy ciasta, znajdźcie i kupcie takie, które pochodzą ze Sprawiedliwego Handlu.
  3. Narysujcie mapę świata, na której zaznaczycie skąd pochodzi herbata, a także inne napoje i produkty, które spożywacie na śniadanie.
  4. Które ze spożywanych przez Was rzeczy (owoców, warzyw i innych) pochodzą z Polski? Przygotujcie listę produktów, które można kupić lokalnie, które nie są przywożone z zagranicy.
  5. Przygotujcie akcję promującą Sprawiedliwy Handel, przeprowadźcie ją w swoim otoczeniu (szkole, osiedlu).
  6. Przygotujcie plakat wyjaśniający czym jest Sprawiedliwy Handel, powieście go w widocznym miejscu.
0

Empatia czyli co?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: We współczesnym świecie mało mówi się o empatii, a jeszcze mniej się ją ćwiczy. Empatia jest kluczową umiejętnością nie tylko w relacjach międzyludzkich, ale i we wszelkich działaniach związanych z odpowiedzialnym pomaganiem i filantropią. Warto ją ćwiczyć i rozwijać już od najmłodszych lat.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl).

  1. Zapytaj 5 wybranych osób o to czym dla nich jest empatia. Jeśli wykonujecie zadanie w grupie, niech każda z Was zada pytanie 5 osobom, porównajcie uzyskane odpowiedzi.
  2. Pomyśl o innych osobach, którym warto okazać wdzięczność. Przygotuj coś dla nich. A może jako grupa chciałybyście komuś za coś podziękować?
  3. Przez tydzień, codziennie wieczorem zapisuj jak się czułaś danego dnia. Nazwij konkretne emocje.
  4. Znajdźcie w słowniku definicję słowa empatia. Czy jest ona podobna do tej, którą stworzyłyście na spotkaniu? Czy ją rozumiecie? Jeśli nie – znajdźcie kogoś kto może Wam ją wyjaśni.
  5. Jak można rozwijać empatię? Stwórzcie listę pomysłów na to, jak możecie rozwijać w sobie empatię
  6. Znajdźcie osobę lub organizację, której warto pomóc. Zastanówcie się czego byłoby jej potrzeba? Co Wy możecie zrobić? I zróbcie to!
  7. Rozejrzyjcie się wokół siebie. Czy w Waszej grupie, klasie, w Waszym otoczeniu są jakieś dzieci, które częściej niż inne odczuwają smutek, strach lub złość? Jak myślicie, dlaczego tak się dzieje? Co mogłybyście zrobić żeby im pomóc?
  8. Przez kolejny miesiąc przynajmniej raz w tygodniu porozmawiajcie o Waszych emocjach. Rozpoczynajcie Wasze spotkania od rundki, w której każda osoba opowie o tym jak się w danej chwili czuje.
0

Czy empatii można się nauczyć?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: W naszym świecie i edukacji dużo mówi się o zdobywaniu wiedzy, coraz mniej jednak o emocjach i empatii, a przecież są one nieodłącznym elementem naszego życia. Podczas spotkania uczestniczki będą miały okazję przyjrzeć się swoim emocjom, nazwać je, porozmawiać o wyrażaniu emocji i adekwatnym reagowaniu na emocje innych osób.

Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl).

  1. Zapytaj 5 wybranych osób o to czym dla nich jest empatia. Jeśli wykonujecie zadanie w grupie, niech każda z Was zada pytanie 5 osobom, porównajcie uzyskane odpowiedzi
  2. Przez tydzień, codziennie wieczorem zapisuj jak się czułaś danego dnia. Nazwij konkretne emocje.
  3. Jak można rozwijać empatię? Stwórzcie listę pomysłów na to, jak możecie rozwijać w sobie empatię
  4. Znajdźcie osobę lub organizację, której warto pomóc. Zastanówcie się czego byłoby jej potrzeba? Co Wy możecie zrobić? I zróbcie to!
  5. Rozejrzyjcie się wokół siebie. Czy w Waszej grupie, klasie, w Waszym otoczeniu są jakieś osoby, które częściej niż inne odczuwają smutek, strach lub złość? Jak myślicie, dlaczego tak się dzieje? Co mogłybyście zrobić żeby im pomóc?
  6. Przez kolejny miesiąc przynajmniej raz w tygodniu porozmawiajcie o Waszych emocjach. Rozpoczynajcie Wasze spotkania od rundki, w której każda osoba opowie o tym jak się w danej chwili czuje.

 

 

 

0

Mobbing w pracy i prześladowanie w szkole – czym są i jak się przed nimi bronić?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto:  Prześladowanie może się zdarzyć w każdym etapie życia człowieka a samotność i wykluczenie mogą rzutować na całe dorosłe życie dziecka. Warto żebyśmy wiedziały jak się przed tym bronić, a także jak pomóc innym osobom w takiej sytuacji.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl).

  1. Zastanówcie się czy w Waszej klasie nie ma nikogo kto byłby prześladowany. Stwórzcie listę pomysłów jak możecie pomóc takiej osobie i kiedy planujecie to zrealizować.
  2. Rozejrzyjcie się po Waszej klasie a nawet szkole. Czy jest jakiś chłopiec lub dziewczynka, który się na przerwach nie bawi tylko siedzi sam/a? Koniecznie zaproście taką osobę na zbiórkę!
  3. Stwórzcie gazetkę ścienną informującą czym jest prześladowanie i jak się przed nim bronić. Za zgodą nauczyciela/ki powieście ją w klasie lub szkole.
  4. Wykonajcie z masy solnej lub papieru medal, który w środku będzie miał coś, co kojarzy Wam się z dobrocią. Regularnie przeprowadzajcie konkursy życzliwości. Po jakimś czasie porównywajcie komu udało się więcej razy zrobić coś dobrego dla otoczenia. Osoba, która wygra niech dostanie medal i trzyma go aż do momentu, w którym w następnym konkursie życzliwości wygra ktoś inny.

 

 

0

Jak mówić aby nasze ciało mówiło razem z nami a nie wbrew nam

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto: Mowa ciała zazwyczaj kojarzy nam się z trudnymi książkami dotyczącymi psychologicznych aspektów życia. Jednak wcale tak nie jest. Ponad 70% przekazu jaki kierujemy do odbiorczyń jest przekazem niewerbalnym, który kreuje nasze ciało. Dzięki każdemu gestowi komunikaty nabierają zupełnie innej formy, nieraz sprzecznej z tym co sami chcemy powiedzieć. Dlatego tak ważna jest świadomość tego, co mówi nasze ciało gdy my też mówimy.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl).

  1. Zapoznajcie się ze znaczeniami różnych gestów i postaw występujących w codziennej mowie ciała. Przedstawcie je w wybranej formie.
  2. Przeanalizujcie wystąpienia polityków skupiając się na wykorzystywanych przez nich gestach. Omówcie wspólnie, dlaczego akurat takie postawy ciała zostały zastosowane.
  3. Stwórzcie poradnik dotyczący stosowanych metod mowy ciała podczas prezentacji.
  4. Bez używania słów spróbujcie przeprowadzić negocjacje biznesowe.
  5. Stwórzcie wystawę zdjęć przedstawiających różne postawy oraz gesty.

 

 

0

Czy dziewczyna może zostać strażakiem?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: ekonomiajestkobieta@zhp.pl

Dlaczego warto:  Uczestniczki dowiedzą się czym są stereotypy i jak z nimi walczyć w codziennym życiu. Przyswoją wiedzę na temat kobiet, które osiągnęły sukces w wybranych dziedzinach. Dodatkowo każda z uczestniczek będzie  miała okazję zwrócić uwagę na swoje mocne strony oraz na możliwości ich wykorzystania we własnym rozwoju.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres ekonomiajestkobieta@zhp.pl).

  1. Spotkajcie się z jakąś niezwykłą kobietą w waszym otoczeniu. Może gdzieś niedaleko pracuje kobieta-strażak? Albo pani naukowiec? Może policjantka, która na co dzień wykonuje bardzo niebezpieczną pracę?
  2. Poszukaj informacji o kobiecie, która dokonała czegoś naprawdę niezwykłego- była wielką królową, niezwykłą sportsmenką, odkryła coś nieprawdopodobnego. Opowiedz o niej innym dzieciom.
  3. Przygotuj album marzeń. Umieść w nim wszystkie swoje wielkie marzenia na przyszłość. Chcesz zdobyć Mount Everest? Zostać najszybszą biegaczką świata? Nie bój się marzyć! Pamiętaj, żeby nie spocząć tylko na marzeniach- w albumie umieść też sposoby i plany na to, jak te wizje możesz zrealizować i co możesz zrobić, by stały się Twoim udziałem. Opowiedz o tym innym osobom!
  4. Przygotujcie krótką prezentację na temat kobiety która dokonała czegoś wielkiego- forma dowolna, to może być teatrzyk, opowieść z podziałem na role, co tylko podpowie Wam kreatywnośc. Przedstawcie swoją bohaterkę podczas szkolnego apelu, w pobliskiej świetlicy lub przedszkolu.
  5. Poszukaj wielkich kobiet w Twojej rodzinie! Każdy mały-wielki czyn ma znaczenie! Może Twoja prababcia była sanitariuszką albo łączniczką w czasie wojny? Albo babcia była najlepsza w szkole w matematyce? Może twoja mama wygrywała wszystkie zawody sportowe? Koniecznie opowiedz innym uczestniczkom o tym, czego dowiedziałaś się na temat osiagniec kobiet w twojej rodzinie!
0

Duch na wakacjach 2015

Wakacje to czas w ciągu roku harcerskiego, kiedy zapominamy o codziennych sprawach. Szkoła, uczelnia, praca stają się odległą rzeczywistością. Te dwa letnie miesiące są pełne przygód i niezwykłych zdarzeń. Jest to po prostu czas obo- zowych dni, harcerskiej przygody. Letnie miesiące to także czas dla DUCHA NA WAKACJACH. Moment, w którym mamy możliwość pobycia sami ze sobą w ci- szy leśnej gęstwiny, szumie pól i zieleni łąk. Ten mały zbiór fragmentów Ewangelii na każdy dzień oraz rozważań jest po to, aby także DUCH, a nie tylko DRUH(NA) przeżył(a) wakacyjną przygodę…

0

Czarny szlak. Zbiór poradników dotyczących pracy ze specjalnościami w ZHP

Poradnik jest adresowany do wszystkich drużynowych i instruktorów – zarówno drużyn specjalnościowych jak i tych, które dopiero poszukują pomysłu na specjalność, czy też chcą na zbiórce “skorzystać” z jakiejś specjalności – czyli tzw. “zielonych”.
W naszym poradniku znajdziecie informacje o specjalnościach do tej pory jeszcze nie obiętych poradnikami z serii Biblioteczka Harcerskich Specjalnosci, w ramach której ukazały się już i znajdują się pod następujacym linkiem – http://cbp.zhp.pl/poradniki/biblioteczka-harcerskich-specjalnosci/   – Harcerskie drużyny wodne  – Harcerscy spadochroniarze  – Harcerskie druzyny jeździeckie – Wspinaczka czyli droga do marzeń.
Zachęcamy do lektury zarówno obecnego opracowania, jak i wcześniejszych poradników, poznania harcerskich specjalności i wplatania ich w program waszych zastępów i drużyn.

3+

Wzór diagramu Gantta w ujęciu rocznym

Wzór diagramu został zamieszczony jako załącznik do propozycji programowej “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

2+

Wzór diagramu Gantta w ujęciu dwudniowym

Wzór diagramu został zamieszczony jako załącznik do propozycji programowej “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

0

Wzór planeru

Planer jest autorstwa phm. Aleksandry Nowak wypracowany po konferencji “Impuls – planuj w związku” jest  załącznikiem do propozycji programowej “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

0

Przykładowy wypełniony diagram Gantta w ujęciu rocznym

Poniższy wypełniony diagram stanowi załącznik do propozycji “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

0

Przykładowy wypełniony diagram Gantta w ujęciu dwudniowym

Poniższy wypełniony diagram stanowi załącznik do propozycji “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

1+

Wypełniony planer z konferencji “Impuls – planuj w Związku”

Wypełniony planer jest załącznikiem do propozycji “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

1+

IV MIEJSCE – DRUŻYNY HARCERSKIE – PLAN PRACY 54 ŁDH „Głębina Wodna” im. Olgi Drahonowskiej-Małkowskiej

Wszystkie plany zawierają dodatkowo dokładną analizę, która pokazuje, z czym drużyny mają problemy. Solidne zastanowienie się nad dobrymi i słabymi stronami pozwoliło sformułować cele adekwatne do obecnej sytuacji. Z perspektywy pół roku pracy z tymi planami muszę przyznać, ze w 54 udało się zwiększyć liczebność, a nowe harceki szybko odkryły harcerstwo i już teraz widać ich zaangażowanie w pracę zastępów i drużyny, 46 utrzymała wysoki poziom, harcerki starsze uczestniczą teraz w kursie zastępowych starszoharcerskich, zaś 33 ma za sobą organizację Dnia Babci w domu opieki czy otrzymanie tytułu najlepszego zastępu w szczepie.

phm. Anna Omiecińska

Namiestniczka Harcerek

Hufiec ZHP Łódź Polesie

2+

III MIEJSCE – DRUŻYNY HARCERSKIE – PLAN PRACY 93 BDH “Na próbie” im. Gen. Roberta Baden-Powella

Plan pracy 93 BDH uzyskał tytuł najlepszego planu pracy na rok harcerski 2014/2015 w Hufcu ZHP Białystok. Jest dokładny, precyzyjny, odnosi się do wszystkich możliwych aspektów, analizuje kompetencje kadry, wyjazdy, zdobywanie stopni i sprawności itd. Oprócz poprawności jego wielkim plusem jest to, że przewidziane zajęcia na ten rok są ciekawe. Plan uzyskał I miejsce pod względem poprawności i I miejsce pod względem pomysłowości na formy działania wśród drużyn harcerskich w konkursie ogłoszonym przez hufcowy zespół programowy.

phm. Marta Wyszkowska

z-ca komendanta ds. programowych

Hufiec ZHP Białystok

0

II MIEJSCE – DRUŻYNY HARCERSKIE – PLAN PRACY 33 ŁDH „Polaris” im. Marii „Rysi” Masłowskiej

Wszystkie plany zawierają dodatkowo dokładną analizę, która pokazuje, z czym drużyny mają problemy. Solidne zastanowienie się nad dobrymi i słabymi stronami pozwoliło sformułować cele adekwatne do obecnej sytuacji. Z perspektywy pół roku pracy z tymi planami muszę przyznać, ze w 54 udało się zwiększyć liczebność, a nowe harcerki szybko odkryły harcerstwo i już teraz widać ich zaangażowanie w pracę zastępów i drużyny, 46 utrzymała wysoki poziom, harcerki starsze uczestniczą teraz w kursie zastępowych starszoharcerskich, zaś 33 ma za sobą organizację Dnia Babci w domu opieki czy otrzymanie tytułu najlepszego zastępu w szczepie.

phm. Anna Omiecińska

Namiestniczka Harcerek

Hufiec ZHP Łódź Polesie

0

I MIEJSCE – DRUŻYNY HARCERSKIE – PLAN PRACY 33 BDH “Jagiellonowie” im. Królowej Jadwigi

33 BDH jest członkiem 33 SzDHiZ, gdzie zachowany jest ciąg wychowawczy. Pozwala to 33 BDH na pracę w zastępach z podziałem na trzy stopnie wtajemniczenia.  Drużyna pracuje w oparciu o propozycję programową głównej kwatery ZHP „Teraz Afryka”. Harcerze na pierwszej zbiórce otrzymają bilet do Afryki i podczas roku harcerskiego  poznają roślinność, zwierzęta, kulturę Afryki oraz to, czym na co dzień zajmują się ich rówieśnicy z tego kontynentu. Plan ten uzyskał wyróżnienie pod względem pomysłowości na formy działania wśród drużyn harcerskich w konkursie ogłoszonym przez hufcowy zespół programowy.

phm. Marta Wyszkowska

z-ca komendanta ds. programowych

Hufiec ZHP Białystok

1+

VI MIEJSCE – GROMADY ZUCHOWE – PLAN PRACY 30 BGZ “Małe co nieco”

Plan pracy 30 BGZ na rok harcerski 2014/2015 opiera się o dwie propozycje programowe „Teraz Afryka” oraz „BUM”.  Harmonogram nawiązuje do kontynentów i dopasowanych do nich cyklów  sprawnościowych. Zawiera on charakterystykę i analizę, z których wynikają cele i zamierzenia postawione na ten rok przez kadrę drużyny. Plan ten uzyskał wyróżnienie pod względem pomysłowości na formy działania wśród gromad zuchowych w konkursie ogłoszonym przez hufcowy zespół programowy.

phm. Marta Wyszkowska

z-ca komendanta ds. programowych

Hufiec ZHP Białystok

2+

I miejsce – gromady zuchowe – Plan pracy 173 BGZ na rok harcerski 2014/2015

Plan pracy 173 BGZ na rok harcerski 2014/2015 jest jednym z najbardziej dokładnych planów pracy jakie trafiły w moje ręce od kiedy jestem szefem zespołu programowego Hufca ZHP Białystok. Odnosi on się również do kierunków programowych ZHP, wskazuje jaki cykl sprawnościowy realizuje jaki kierunek. Zawiera on obszerną charakterystykę i analizę, z których wynikają cele i zamierzenia postawione na ten rok przez kadrę drużyny. Plan ten uzyskał II miejsce pod względem poprawności i I miejsce pod względem pomysłowości na formy działania wśród gromad zuchowych w konkursie ogłoszonym przez hufcowy zespół programowy.

phm. Marta Wyszkowska

z-ca komendanta ds. programowych

Hufiec ZHP Białystok

1+

Zwalczaj smoka w sobie!

Pracując z podopiecznymi, często zabieramy ich do krain odległych, czasem nawet baśniowych. W niniejszym zbiorze to my Was zapraszamy do zapoznania się w wyjątkową opowieścią – życiorysem świętego Jerzego, patrona skautów i harcerzy. Fikcja w tej historii przeplata się z faktami historycznymi, zaś niezaprzeczalnie prawdziwe jest jej przesłanie każdy z nas powinien „zwalczać w sobie smoka”, to znaczy walczyć z własnymi słabościami oraz pielęgnować dobro. Gorąco pragniemy, aby opracowane przez nas propozycje programowe stały się dla Was i Waszych środowisk inspiracją do pracy z naszym świętym Patronem.

2+

Gra planszowa dla drużynowych Zbudujmy Hufiec Przewodniku!

zhp_logo

Gra planszowa, pomagająca zrozumieć jak działa hufiec i drużyny wewnątrz niego, a poza tym rozwijająca kreatywność. Mechanika gry zmusza do dzielenia się pomysłami i kreatywnego myślenia (by wygrać!).  Do wykorzystania na kursach dla przyszłej kadry, ale również dla namiestników harcerskich, czy zespołów programowych/kształceniowych Hufców.

board

Zbudujmy Hufiec Przewodniku zaprojektowana została dla 3-6 graczy. Każdy z nich wciela się w drużynowego/drużynową drużyny harcerskiej, i stara się w trakcie jednego roku harcerskiego zbudować jak najprężniej działającą drużynę, nie zapominając oczywiście o rozwoju osobistym.

Całość w linku poniżej lub w załącznikach podzielone na części.

ZbudujmyHufiecPrzewodniku

1+

Wschód Południa. Afryka na tle światowego rozwoju społecznego

„The Rise of the South: Human Progress in a Diverse World” to tytuł najnowszego (z 2013 roku) raportu Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju. Zawiera on aktualny wykaz państw świata uszeregowanych według Wskaźnika Rozwoju Społecznego – HDI, czyli kombinacji trzech sfer: wiedzy, długiego i zdrowego życia oraz dostatniego jego standardu. Raport dzieli państwa na 4 grupy: z bardzo wysokim, wysokim, średnim i niskim wskaźnikiem rozwoju społecznego. Jak na tym tle wypada współczesna Afryka? Czy aby na pewno zasila tylko ostatnią z grup?

0

Program kursu przewodnikowskiego dla dorosłych

Niniejszy program został zrealizowany podczas Kursu Przewodnikowskiego dla dorosłych, w jakim wzięli udział nauczyciele i klerycy. Kurs odbył się podczas letniej akacji Szkoleniowej w 2011 roku. W razie potrzeby w posiadaniu recenzentki materiału są także autorskie (niezatwierdzone) projekty standardów kursów przewodnikowskich osobno dla kleryków i osobno dla nauczycieli, które mogą być pomocne przy układaniu programów kursów dla tych grup społecznych.

1+

Impuls! – Planuj w Związku!

W dniu 14 lutego 2015 roku w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim odbyła się  Ogólnopolska Konferencja Instruktorska – „IMPULS – Planuj w Związku”. Podczas walentynkowego spotkania blisko 80 Instruktorów z całej Polski miało okazję pochylić się  nad istotnym problemem planowania na różnych szczeblach ZHP. Organizatorem konferencji był Wydział Inspiracji i Poradnictwa Głównej Kwatery ZHP.

Materiały filmowe z konferencji:

Materiały graficzne z konferencji:

  • http://bit.ly/1Ano1WY
1+

Planowanie od podstaw!

Poradnik przedstawiający w prostych słowach podstawy planowania. Jeśli chcesz przygotować program drużyny, albo przeprowadzić zajęcia na kursie przewodnikowskim na ten temat, warto abyś zaczął swoją pracę od pochylenia się nad tym materiałem.

1+

Strategiczna gra dydaktyczna “Zrównoważony rozwój”

Gra ma na celu promowanie odpowiedzialnego i świadomego podejścia do rozwoju pośród wędrowników i instruktorów ZHP. Eksponuje wagę zrównoważonej aktywności w sferze intelektualnej, społecznej, duchowej, emocjonalnej i fizycznej każdego człowieka oraz stopnie harcerskie i instruktorskie, jako narzędzia ułatwiające utrzymanie tej równowagi na każdym etapie życia (od licealisty do osoby pracującej). Gra oddziałuje na postawę oraz umiejętność strategicznego myślenia/planowania graczy. Można ją wykorzystać na zbiórce drużyny wędrowniczej, kręgu akademickiego czy kręgu instruktorskiego, a także w kształceniu (np. podczas kursu opiekunów prób instruktorskich, kursu przewodnikowskiego czy podharcmistrzowskiego).

0