BUM

Propozycja programowa o pracy z tematyką bezpieczeństwa we wszystkich grupach metodycznych. Zawiera informacje o: roli ZHP w zarządzaniu kryzysowym, zagrożeniach występujących w Polsce oraz sposobach radzenia sobie z nimi, a także metodach pracy z harcerzami ww. tematyce.

1+

Raduje się serce

Kompleksowy zestaw informacji i materiałów przydatnych dla drużynowego w pracy z tematyką niepodległościową. W skład „Raduje się serce” wchodzą informacje merytoryczne o wydarzeniach i postaciach z 1918 roku oraz zbiór wskazówek i pomysłów metodycznych.

1+

Idę ze światłem

Propozycja zawierająca pomysły na czas: adwentu, Bożego Narodzenia oraz przygotowania przekazania Betlejemskiego Światła Pokoju. Zawiera materiały, które można wykorzystać do pracy z grupą oraz wspierające indywidualny rozwój duchowy.

7+

Program Kursu Kadr Drużyn “Brązowa Akademia Filmowa”

Program przeprowadzonego w 2012 roku w formie dwóch biwaków kursu dla kadr drużyn hufca, osadzony w obrzędowości filmowej. Poza założeniami programowymi i harmonogramem zajęć plik zawiera opis fabuły i elementów obrzędowości oraz ramowy plan dnia.

1+

Kurs Zastępowych 2013

Program przeprowadzonego w 2013 roku w formie dwóch biwaków kursu zastępowych, osadzony w klimacie powieści o Harrym Potterze. Poza założeniami programowymi i harmonogramem zajęć plik zawiera opis fabuły i elementów obrzędowości oraz ramowy plan dnia. Kurs wygrał hufcowy konkurs na najlepszy program kursu zastępowych i został dofinansowany ze środków gminy.

4+

Kurs zastępowych harcerskich „Camelot”

Przykładowy program kursu zastępowych organizowanego w szczepie. Kurs w formie biwakowej (6 dni + 1 spotkanie przed wyjazdem na kwestie organizacyjne) został osadzony w obrzędowości rycerskiej. Kadrę kursu stanowiło 5 osób.

1+

W krainie zabawy. Poradnik drużynowego gromady zuchowej

Najmłodsze dzieci, wstępując do ZHP, trafiają do gromad zuchowych, które są miejscem radosnej zabawy i niezapomnianych wrażeń. Na zuchowych zbiórkach – dzięki swej nieograniczonej wyobraźni – przez zabawę
poznają bliższe i dalsze otoczenie: przyrodę, kulturę, sport, historię… Ich pierwszym mistrzem na skautowej drodze jesteś właśnie Ty. Twoim obowiązkiem wobec podopiecznych jest gruntowne poznanie harcerskiej metody wychowawczej, stosowanie wszystkich jej elementów, przyglądanie się rozwojowi każdego zucha osobno. Warto skorzystać z ogromnego, różnorodnego bogactwa metodyki zuchowej, pokazywać dzieciom dobre ścieżki w życiu szkolnym i rodzinnym.

1+

Niemała sztuka. Poradnik dla kadry wędrowniczej

Obejmując funkcję drużynowego wędrowników, stajesz się primus inter pares – pierwszym spośród grona równych sobie przyjaciół. Razem przeżyjecie wielką harcerską przygodę, podążycie wspólnie wybranymi szlakami, odkryjecie nieznane
dotąd pola służby.
Pamiętaj o szczególnej roli, jaką pełni lider drużyny wędrowniczej. Także o tym, że nie jesteś dla członków swojej drużyny jedynym punktem odniesienia, mentorem we wszystkich sprawach. Twoja rola jest trudniejsza, zostałeś ich przewodnikiem na ścieżce samodzielnie podejmowanych decyzji. Wędrownicy obserwują, w jaki sposób postępujesz i jakich dokonujesz wyborów, jesteś dla nich ciągle przykładem – ale pamiętaj, że potrafi ą znakomicie odróżnić dobre decyzje od złych. Rola drużynowego wędrowniczego polega więc na zbudowaniu poczucia wartości i wzbudzeniu w młodych ludziach motywacji do podejmowania dobrych wyborów, odnalezienia pola służby w słusznej sprawie.

0

W poszukiwaniu przygody. Poradnik drużynowego drużyny starszoharcerskiej

Wiek gimnazjalny to czas, w którym młodzi ludzie zastanawiają się nad swoją przyszłością, snują plany, wszystkie drzwi stoją przed nimi otworem. Harcerstwo powinno pomóc im w odnalezieniu najwłaściwszej ścieżki, która
teraz pozwoli im odkryć pasję i niesamowitą przygodę, a później może stać się ich życiową drogą. Dzięki Tobie piękne chwile, które harcerze starsi spędzają na rajdach, zbiórkach i obozach, będą wypełnione odkryciami, eksperymentami i wspólnymi projektami, które po kilku latach pomogą im wybrać kierunek studiów i ruszyć tą drogą, z której nie chce się zawracać.

0

Uczestnicząc w grze. Poradnik dla drużynowego drużyny harcerskiej

Harcerstwo to wielka gra. Słowa hm. Stefana Mirowskiego, niezapomnianego Przewodniczącego ZHP, doskonale oddają ideę działania drużyny harcerskiej. Dzieci przychodzą do harcerstwa, aby zrealizować swoje marzenia o wielkiej przygodzie, wziąć udział w grze, której nie zapomną do końca życia. Twoim zadaniem jest spełnienie tych marzeń. W momencie, kiedy na Twoim ramieniu zawisł granatowy sznur, stałeś się mistrzem harcerskiej gry. Poradnik drużynowego, który właśnie otrzymałeś, będzie dla Ciebie zbiorem wskazówek, jak dobrze prowadzić drużynę, jak się doskonalić i zwyciężać w harcerskiej grze. Stosowanie harcerskiej metody wychowawczej, troska o rozwój podopiecznych to nie tylko Twój obowiązek, to też Twoja szansa na przeżycie harcerskiej przygody. Nie zapomnij nigdy, że jesteś wzorem, który będą naśladować wszystkie dzieci w drużynie. Osiągniesz sukces – dzieci będą chciały go powtórzyć. Potkniesz się – one także znajdą się w niebezpieczeństwie.

1+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Zuch Ratownik

W odpowiedzi na kursy i szkolenia przeznaczone dla harcerzy starszych i wędrowników,   powstał poradnik, który opisuje, jak zgodnie z metodyką zuchową nauczać dzieci pierwszej   pomocy. Do poradnika dołączone są plany zbiórek, piosenki, krzyżówki, rebusy i łamigłówki,   które będą pomocne w realizacji sprawności zespołowej Zucha Ratownika.

2+

Zjednoczeni w różnorodności. HAL 2011.

1 lipca 2011 r. Polska przejęła na pół roku przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej, w  związku z czym Główna Kwatera ZHP wydała propozycję poruszającą tematykę krajów   członkowskich UE. To wyczerpująca pozycja, przedstawiająca podstawowe informacje oraz   ciekawostki dotyczące Unii oraz państw wchodzących w jej skład. Ponadto znajdziecie tam   wiele ciekawych pomysłów, konkursów, piosenek i zadań do wykonania podczas kolonijnych   i obozowych harców.

0

Zielone harcowanie

W poradniku zaproponowano każdej grupie metodycznej tzw. Zielone zajęcia o tematyce  proekologicznej. W książce zamieszczone są konspekty i materiały do bezpośredniego   wykorzystania na zbiórkach.

1+

Wielki Post z Janem Pawłem II

Propozycja wydana w roku beatyfikacji Jana Pawła II. Wyjaśnia, czym jest Wielki Post, jak  wykonać harcerski oraz instruktorski Znajdziemy w niej także rozważania wielkopostne oraz   opis stacji Drogi Krzyżowej. Propozycję opracowała hm. Jolanta Łaba.

0

Wakacje na Maksa

Celem tej propozycji jest pokazanie młodym ludziom, że wakacje to czas, który należy  spędzać aktywnie oraz bezpiecznie. Ukazanie walorów wsi oraz jej mieszkańców, a w   szczególności umiejętności, wiedzy i doświadczenia młodzieży wychowanej na wsi. Zawiera   liczne zadania oraz szczegółowe ich opisy. Kierunki programowe i zadania na NAL opisane w   tej propozycji wzbogacą bazę NAL o wartościowe działania.

0

Teka drużynowego. Szare Szeregi

Teka składa się z broszury oraz kart. W części pierwszej znajdziemy propozycje cyklów sprawnościowych, pomysły na zbiórki oraz gry terenowe. Część druga zawiera 10 kart – materiałów pomocniczych. Materiał przybliża historię oraz działalność Szarych Szeregów podczas II Wojny Światowej.

ss

0

Rok regionów

Bardzo obszerna propozycja realizowana w roku 2011, której zamysłem było poznanie swojej  małej Ojczyzny. Wzięło w niej udział kilkaset środowisk, które rywalizowały ze sobą o miano   Drużyny Roku Regionów. Każda z drużyn po przesłaniu raportu z podjętych działań   otrzymywała Harcerską Odznakę Regionalną.

rr

1+

Razem po zdrowie

W poradniku znajdziemy informacje na temat racjonalnego odżywiania, aktywności fizycznej  oraz wypoczynku, sposobów radzenia sobie ze stresem, oraz profilaktyki uzależnień.   Zamieszczone są w niej propozycje dla zuchów, harcerzy, harcerzy starszych oraz   wędrowników.

0

Program Harcerstwa Starszego

Program był skierowany do ówczesnych harcerzy starszych. Miał wzbogacić pracę drużyn,  być inspiracją dla kadry. Autorzy w wyniku wielu konsultacji przygotowali 6 kierunków, które   w harcerskiej pracy powinny wzajemnie się przenikać. Do każdego kierunku przygotowano   bank pomysłów.

0

Ponad granicami

Poradnik składa się dwóch części. Pierwsza zawiera 7 drogowskazów prezentujących  propozycje sprawności do zrealizowania, gry, quizy oraz zawierających wskazówki i pomysły   na zbiórki, a nawet regionalne przepisy kuchni polowej. W drugiej części drugiej znajdują się  wskazówki dotyczące współpracy zagranicznej oraz organizacji obozu zagranicznego.

ponad granicami

0

Podążając za Janem Pawłem II

Propozycja zawiera działania dla wszystkich grup metodycznych. Znajdują się w niej  rozważania, piosenki, zdjęcia oraz pomysły na gry terenowe, kalendaria, założenia do  sprawności Biała Służba 2011. Śladami, tropami, drogowskazami czy wędrówkami – zuchy,  harcerze, harcerze starsi i wędrownicy mogą poznać drogę życia Ojca Świętego. W  materiałach dotyczących tego doniosłego wydarzenia można się również dowiedzieć, co dla  Jana Pawła II znaczy „czuwam” oraz jakich wydarzeń był inicjatorem.

0

Pod namiotem praw

W broszurze znajduje się repertuar, który dotyczy praw dziecka. Do każdego z praw zostało   zaproponowanych kilka zadań. Zadania są przeznaczone dla organizatorów wszystkich form   letniego działania: stanic NAL, zastępów NAL, obozów i kolonii, biwaków drużyn i gromad.

pod namiotem

0

Paszport do Europy

Propozycja powstała w 1997 r., ale jej przesłanie jest nadal aktualne. Zadania w tym projekcie są przewidziane dla harcerzy starszych i wędrowników, którzy mają podejmować samodzielne decyzje i budować samorządność w zespole. Wykorzystując propozycję programową „Paszport do Europy” pomożemy wyposażyć harcerzy w te cechy, postawy i wartości, które są niezbędne do dobrego funkcjonowania we wspólnej Europie.

0

Od samorządności do demokracji

Propozycja programowa z 2000 r., która powiązana jest z ideami poszczególnych punktów Prawa Harcerskiego. Wyjaśnia czym jest demokracja, jakie są prawa harcerzy oraz w jaki sposób przekazywać tą wiedzę podopiecznym. Dodatkowo zamieszczono w niej propozycje sprawności oraz wymagań na stopnie, które harcerze mogą realizować podczas zbiórek i działań związanych z propozycją.

0

Odkrywcy nieznanego świata

Niezwykła propozycja programowa przybliża Nieznany Świat ludzi niepełnosprawnych. Wyjaśnia czym jest niepełnosprawność, rehabilitacja, integracja. Znajduje się w niej charakterystyka grup upośledzeń oraz wykaz form, które należy dobierać, pracując z osobami o określonej niepełnosprawności. Propozycja jest bogata w praktyczne rady oraz przykładowe formy pracy do stosowania na zbiórkach, w których uczestniczą niepełnosprawni harcerze.

0

Nasza Trasa

Celem projektu było poznanie swojego regionu, wzbudzenie zainteresowania jego historią wśród zuchów i harcerzy oraz zachęcenie do uprawiania turystyki i zdobywania odznak PTTK. Głównym zadaniem było wytyczenie szlaku turystycznego na terenie, w którym dane środowisko działa. W ramach propozycji drużyny mogły także realizować kamienie milowe. Propozycja była skierowana także do osób nie należących do ZHP – szkół, klubów.

nasza trasa

0

Materiały na Wielki Post

Na 5-tą rocznicę śmierci Jana Pawła II, hm. Jolanta Łaba przygotowała propozycję spotkań modlitewnych nie tylko w harcerskim gronie. Materiał zawiera scenariusz czuwania wielkopiątkowego oraz przykładowe propozycje czuwań zainspirowane wypowiedziami Jana Pawła II oraz Benedykta XVI.

0

Mam szczerą wolę

Propozycja przygotowana wspólnie z Rzecznikiem Praw Dziecka. Część pierwsza poświęcona jest Konwencji o prawach dziecka. Część druga dotyczy wartości harcerskich. Drużynowy odnajduje w niej przykładowe gawędy, pomysły na zbiórki a także różnego rodzaju aktywności związane z Prawem Harcerskim/Zucha oraz Przyrzeczeniem/Obietnicą. Dla zuchów powstała osobista książeczka z gotowymi rebusami, zagadkami i krzyżówkami.

0

Harcerska Książka Kucharska

Jest to poradnik dotyczący zdrowego żywienia, zawierający przepisy na obiady, kolacje i śniadania z oznaczeniami, które z nich można przygotować na obozie stacjonarnym, kolonii zuchowej, obozie wędrownym czy żeglarskim. Zawiera także przykładowe sprawności przeznaczone dla każdej grupy metodycznej. Do książki załączono szablon menu obozowego.

0

Dzień Myśli Braterskiej 2013

Jest to propozycja programowa dotycząca Dnia Myśli Braterskiej, przybliżająca 4-ty i 5-ty Milenijny Cel Rozwoju. Drużynowy może znaleźć w niej informacje, materiały oraz pomysły związane z DMB na zadania do zrealizowania na zbiórkach, a także w ramach gwiazdek zuchowych, stopni i sprawności harcerskich.

dmb2013

1+

Dzień Myśli Braterskiej 2012

Jest to propozycja programowa dotycząca Dnia Myśli Braterskiej, mówiąca także o 7-mym Milenijnym Celu Rozwoju (stosowanie zrównoważonych metod gospodarowania zasobami naturalnymi). Zawiera propozycje zajęć oraz materiały do wykorzystania na zbiórkach.

dmb2012

0

Dzień Myśli Braterskiej 2011

Niniejsza propozycja programowa dotyczy Dnia Myśli Braterskiej oraz Milenijnego Celu Rozwoju – „Promować równość płci i awans społeczny kobiet”. Zawiera ona propozycje działań dla małych i dużych, które wpisują się w obszar tego celu milenijnego.

0

Duch na wakacjach

Jest to broszura zawierająca cytat na każdy dzień wakacji. Wybrane cytaty zwracają uwagę na rzeczy ważne jak emocje, postawy. Mogą posłużyć do przygotowania np. kuźnicy. Znajdziemy w niej cytaty m.in.: pisarzy, filozofów.

0

Czas na partnerstwo. Międzynarodowy program skautowy na lata 2012-2013

Jest to międzynarodowy program skautowy na lata 2012-2013, który stanowi opcjonalny wariant programu Wspólnoty Drużyn Grunwaldzkich „Patriotyzm jutra – różnorodna jedność”. Cele programu są następujące: upamiętnienie sześćsetnej rocznicy unii w Horodle (2 X 1413 r.), poznanie kultur narodów, które połączyła unia horodelska: białoruskiego, litewskiego, polskiego i ukraińskiego, integracja i stymulowanie współpracy między drużynami skautowymi z Białorusi, Litwy, Polski i Ukrainy. Ciekawostką jest wykorzystanie w tej propozycji nowego narzędzia, tzw. turystyki z zagadkami, czyli questingu.

0

Cyferie

„CYFerie” to narzędzie adresowane do zastępów harcerskich, zastępów/patroli starszoharcerskich, zastępów/patroli wędrowniczych drużyn wędrowniczych, liczących 9-12 osób oraz gromad zuchowych. Propozycja przybliża prawa rządzące procesem cyfryzacji oraz tematy związane z nowymi technologiami.

0

Chrońmy bioróżnorodność

Propozycja opracowana przez organizacje międzynarodowe (FAO, WAGGGS, The Green Wave, YUNGA), ale zaadaptowana przez ZHP do polskich realiów. Podręcznik zawiera części: Nasza Ziemia, Nasze Powietrze, Nasza Woda, Nasz Świat oraz rozdział z materiałami i dodatkowymi informacjami (np. słowniczek). Podręcznik zachęca do zdobywania wiedzy na temat naszej planety oraz żyjących na niej organizmów. Można w nim także znaleźć opisy doświadczeń, które można samodzielnie przeprowadzić w domu.

1+

Chcę wiedzieć więcej niż wiem, umieć więcej niż umiem

Celem propozycji było przybliżenie zuchom oraz harcerzom otaczającego ich świata nauki i techniki. Dzięki realizacji zadań mogli przekonać się, że wiedza jest przydatna nie tylko w laboratorium ale także w codziennym życiu. Miała zachęcać do kreatywności, pracy nad sobą oraz odkrywania pasji.

0

Braterstwo. Propozycje dla gromad i drużyn

Propozycja Braterstwo przygotowywała nas do Zlotu 100-lecia w Krakowie. Jest to materiał wspierający pracę drużyn oraz gromad podczas Roku Braterstwa (2009). Została podzielona na 5 etapów: nasze podwórko, nasze osiedle, nasze miasto, nasz kraj oraz nasz świat. W ramach każdego z nich należało wykonać „braterskie” zadanie adekwatne do nazwy etapu.

braterstwo

0

Barwy Przyszłości

Mimo że ten program ma już 12 lat, ciągle jest bardzo interesującą pozycją, która może wzbogacić działania drużyny. Opiera się na czterech filarach, które są ciągle aktualne: wychowanie patriotyczne, obywatelskie i europejskie, wspieranie harcerstwa na wsi, wychowanie ekonomiczne, wzmocnienie wychowawczego charakteru organizacji.

2+

100+ Drużyna

Zadanie programowe z okazji setnej rocznicy ukazania się pierwszego rozkazu Naczelnej Komendy Skautowej.

Cele zadania:
· Przygotowanie się i uczczenie setnej rocznicy wydania pierwszego rozkazu.
· Umocnienie poczucia przynależności do ZHP – zuchów, harcerek i harcerzy.
· Promowanie możliwości i korzyści, jakie daje członkostwo w ZHP.
· Nawiązanie przez zuchów i harcerzy przyjaźni z członkami z innych drużyn.

0

2 do 100 – Wasz ruch!

2 do 100 to zadanie programowe realizowane w latach 2004-2005. Zachęcało do wprowadzenia tematów skautowych do bieżącej pracy gromady lub drużyny. Przygotowywało do obchodów 100-tnej rocznicy I obozu skautowego. Zadanie składało się z trzech działań: harcerz=skaut, skautowe inspiracje, podaj lewą rękę.

0

10 kroków do 100-lecia

Propozycja złożona z 10 zadań – kroków, które przybliżały historię harcerstwa (od 1910 do 2010 roku). Będzie doskonałą inspiracją podczas planowania zbiórek lub działań dotyczących zarówno początków harcerstwa jak i historii Szarych Szeregów.

0

Skrypt dla zastępowych o planowaniu pracy zastępu

Druhno zastępowa! Druhu zastępowy!
Przygotowaliśmy ten skrypt, aby pomóc Ci w dobrym przygotowaniu się do pracy z zastępem w ciągu roku harcerskiego. Ponieważ najważniejszą, a zarazem najtrudniejszą, częścią tych przygotowań jest napisanie programu, skrypt ten dotyczy głównie planowania pracy.
Twój plan pracy jest pewnego rodzaju strategią, która – jeżeli będzie dobrze przygotowana – odpłaci Ci z nawiązką zainwestowaną w nią energię. Nawiązką tą będzie większa ilość czasu, mniej stresów przed nadchodzącą zbiórką, a przede wszystkim – dużo dobrej zabawy i dobrze funkcjonujący zastęp harcerski.

0

Ratujmy zastępy!

Pisanie o systemie zastępowym przypomina trochę pracę Syzyfa. Aby zebrać materiały do tego artykułu, przejrzeliśmy m.in. stare wątki na internetowym forum ZHP. W roku 2004 dyskutanci alarmowali:
system zastępowy nie działa głównie z tego powodu, iż instruktorzy (drużynowi albo ich zwierzchnicy) uważają, że „przepisy na to nie pozwalają”. Minęły 4 lata… i znów można spotkać na internetowych
forach identyczne skargi. Głosy o przywrócenie możliwości działania systemowi zastępowemu są jakby wołaniem na puszczy…

0

Poradnik dla zastępowych

Druhu Zastępowy, Druhno Zastępowa!
Moment otrzymania przez Ciebie brązowego sznura jest znakiem, że drużynowy bądź drużynowa darzy Cię ogromnym zaufaniem. To zaszczyt, ale jednocześnie wezwanie do służby – pracy wymagającej zaangażowania i
poświęcenia.
To dla Ciebie jest ten poradnik! Ma on posłużyć pomocą w chwili, gdy brakuje pomysłów, potrzebujesz pomocy, albo gdy chcesz upewnić się, że na pewno dobrze wszystko wykonałeś. Posiadanie patentu zastępowego (bądź dyplomu –  jest to dokument potwierdzający ukończenie kursu zastępowych)  to jedno, a wykorzystanie zdobytych umiejętności – to drugie.
Życzę Ci powodzenia w prowadzeniu zastępu, uznania w oczach drużynowego, rodziców… ale przede wszystkich
w oczach Twoich harcerzy. Jeśli zaimponujesz im swoim działaniem oraz postawą, staniesz się dla nich
autorytetem, wodzem, osobą która ich inspiruje za którym pójdą w świat!
W każdej chwili, gdy pojawiają się wątpliwości, sięgaj do poradnika.
I pamiętaj o złotej zasadzie:
„Jeśli czegoś nie wiesz, zapytaj kogoś, kto wie” 🙂

0

Jak wprowadzić system zastępowy w drużynie harcerskiej ?

Niniejsza praca jest odzwierciedleniem doświadczeń, jakie towarzyszyły autorce przy wprowadzaniu systemu zastępowego w  drużynie. 33 Wejherowska Wodna Drużyna Harcerska „Korsarze” im. Marynarki Wojennej RP przekształciła się w 1999 roku z drużyny
starszoharcerskiej w harcerską, kiedy to do drużyny przyszli zupełnie nowi, młodzi ludzie W 2002 roku mogę powiedzieć, że system zastępowy istnieje. Wprowadzenie go zajęło nieco ponad dwa lata. W dalszym ciągu dostrzegam pewne wady w jego funkcjonowaniu,
niedociągnięcia.

Praca ta jest właśnie efektem przemyśleń nad tym, co udało się, a co autorka mogła zrobić inaczej. Często podaję różne rozwiązania tego samego problemu, ponieważ nie ma dwóch
identycznych drużyn i wszędzie wprowadzanie systemu wyglądać będzie inaczej.

0

Hufiec wspiera system zastępowy

Zastępowe i zastępowi to klucz do sukcesu w pracy każdej drużyny.
Nie wszyscy doceniamy ten skarb, jakim są dobrze funkcjonujące zastępy – czasem też tracimy z oczu cel, jaki przyświeca ich działaniu.
Dlatego przyszedł chyba w naszym Związku czas na odrodzenie myśli R. Baden-Powella o systemie zastępowym i wspieranie drużynowych
w pracy z zastępowymi.

0

Warsztaty dla przybocznych „Europa” – materiały z zajęć zebrane w formie poradnika

Druhno Przyboczna, Druhu Przyboczny!
Oddaję w Twoje ręce poradnik, w którym znajdziesz materiały z zajęć, przeprowadzonych podczas Warsztatów dla Przybocznych EUROPA. Mam nadzieję, że pomoże Ci on pamiętać o wielu ważnych kwestiach. Wszak wiedza czasem z głowy ulatuje, papier zaś ma dobrą pamięć i nosi wszelkie mądrości przez wiele lat.
Nie pozwól, by ten zbiór materiałów spoczął zapomniany na Twojej półce i zbierał kurz. Zaglądaj do nie-go od czasu do czasu i odświeżaj swoje wiadomości, szukaj dalszych inspiracji, a przede wszystkim zawartą w nim (i w Twojej głowie) wiedzę przełóż na praktyczne działanie, czy to w drużynie, czy przy planowaniu własne-go rozwoju. Wykorzystaj ją, wprowadź w życie! Jestem pewna, że dzięki Tobie, Twoim pomysłom, trafnym inicjatywom i włożonej pracy drużyna, którą współtworzysz, nabierze jeszcze większej mocy i będzie niepowtarzalnie dobra. Do dzieła!

0

15 pomysłów na 15 Jamboree On The Trail

15 pomysłów na… to zestaw 15 propozycji na to, jak spędzić wraz z drużyną dzień zwany Jamboree na Szlaku (druga sobota maja). Mimo że niektóre zadania są umiejscowione w Warszawie, nie stanowi to przeszkody do wykorzystania pomysłów w swojej miejscowości.

0

Jak zrobić dobry kurs przewodnikowski?

Pierwszy z cyklu poradnik przygotowany specjalnie dla kadry kształcącej naszej organizacji, poświęcony formie kształcenia najczęściej w niej przeprowadzanej – Kursowi Przewodnikowskiemu. W założeniu jest poradnikiem podstawowym, w stosunku do którego kolejne publikacje w cyklu będą swoistą „nakładką”. Oznacza to, że w poradnictwie dotyczącym innych form kształcenia np. poszczególnych kursów drużynowych będziemy przedstawiać tylko aspekty w niniejszej publikacji nie ujęte lub kwestie, których realizacja różni się od rozwiązań rekomendowanych organizatorom kursów przewodnikowskich. Mając to w pamięci staraliśmy się zawrzeć tutaj odpowiedzi na jak najszersze spektrum dylematów, przed jakimi staje kadra kształcąca w ZHP.

Poradnik  został stworzony w wyniku synergii kompetencji oraz pod patronatem dwóch ciał funkcjonujących przy Głównej Kwaterze Związku Harcerstwa Polskiego: Centralnej Szkoły Instruktorskiej oraz Wydziału Inspiracji i Poradnictwa.

0

Gra “Rejs po mapie świata”

Uwaga!

Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Ten konspekt jest napisany z wytycznymi obowiązującymi do 31 grudnia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom. Dodatkowo pamiętaj, że wcześniej zajęcia te były przypisane do kursu przewodnikowskiego. Teraz znajdziesz je w kursach drużynowych, a co za tym idzie zajęcia są bardziej sprecyzowane metodycznie. 

Gra stworzona specjalnie na potrzeby bloku odnośnie planowania na Kursie Przewodnikowskim. Została pomyślana tak, aby cała drużyna kursowa mogła wziąć udział. Więcej uwagi poświęcone zostało na planowanie długoterminowe z zachowaniem wszystkich elementów, jakie powinien zawierać plan pracy drużyny. Cześć odnośnie planowania krótkoterminowanego można stosować również oddzielnie.

2+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Gra planszowa “Rozwój instruktorski”

zdjęcie gry_Gra_Rozwój Instruktorski_A.Erhardt

Uwaga!

Od 1 stycznia 2018 r. obligatoryjnie obowiązują nowe standardy kursów uchwałą Głównej Kwatery nr 173/2017 z dnia 3 stycznia 2017 r. Uważnie przejrzyj zamierzenia i upewni się, że materiał odpowiada Twoim potrzebom.

Ta gra to świetne narzędzie kształceniowe na innowacyjna formę zapoznania się z wymaganiami na stopnie instruktorskie, a także zdobycie każdego z nich wędrując po polach planszy. Gra składa się z trzech etapów – zdobywanie stopnia pwd., phm., hm. Każdy etap można rozegrać oddzielnie w ok. 2 godziny. Gracze zaznajamiają się z wymaganiami na stopnie instruktorskie, planując i realizując wymyślone przez siebie zadania. Jednak, żeby móc podjąć konkretne wyzwania trzeba posiadać odpowiednią wiedzę, umiejętności, doświadczenie, odznaczać się odpowiednia postawa oraz mieć na to wszystko czas.

1+