Dzień Myśli Braterskiej 2011

Niniejsza propozycja programowa dotyczy Dnia Myśli Braterskiej oraz Milenijnego Celu Rozwoju – „Promować równość płci i awans społeczny kobiet”. Zawiera ona propozycje działań dla małych i dużych, które wpisują się w obszar tego celu milenijnego.

0

Duch na wakacjach

Jest to broszura zawierająca cytat na każdy dzień wakacji. Wybrane cytaty zwracają uwagę na rzeczy ważne jak emocje, postawy. Mogą posłużyć do przygotowania np. kuźnicy. Znajdziemy w niej cytaty m.in.: pisarzy, filozofów.

0

Czas na partnerstwo. Międzynarodowy program skautowy na lata 2012-2013

Jest to międzynarodowy program skautowy na lata 2012-2013, który stanowi opcjonalny wariant programu Wspólnoty Drużyn Grunwaldzkich „Patriotyzm jutra – różnorodna jedność”. Cele programu są następujące: upamiętnienie sześćsetnej rocznicy unii w Horodle (2 X 1413 r.), poznanie kultur narodów, które połączyła unia horodelska: białoruskiego, litewskiego, polskiego i ukraińskiego, integracja i stymulowanie współpracy między drużynami skautowymi z Białorusi, Litwy, Polski i Ukrainy. Ciekawostką jest wykorzystanie w tej propozycji nowego narzędzia, tzw. turystyki z zagadkami, czyli questingu.

0

Cyferie

„CYFerie” to narzędzie adresowane do zastępów harcerskich, zastępów/patroli starszoharcerskich, zastępów/patroli wędrowniczych drużyn wędrowniczych, liczących 9-12 osób oraz gromad zuchowych. Propozycja przybliża prawa rządzące procesem cyfryzacji oraz tematy związane z nowymi technologiami.

0

Chrońmy bioróżnorodność

Propozycja opracowana przez organizacje międzynarodowe (FAO, WAGGGS, The Green Wave, YUNGA), ale zaadaptowana przez ZHP do polskich realiów. Podręcznik zawiera części: Nasza Ziemia, Nasze Powietrze, Nasza Woda, Nasz Świat oraz rozdział z materiałami i dodatkowymi informacjami (np. słowniczek). Podręcznik zachęca do zdobywania wiedzy na temat naszej planety oraz żyjących na niej organizmów. Można w nim także znaleźć opisy doświadczeń, które można samodzielnie przeprowadzić w domu.

1+

Chcę wiedzieć więcej niż wiem, umieć więcej niż umiem

Celem propozycji było przybliżenie zuchom oraz harcerzom otaczającego ich świata nauki i techniki. Dzięki realizacji zadań mogli przekonać się, że wiedza jest przydatna nie tylko w laboratorium ale także w codziennym życiu. Miała zachęcać do kreatywności, pracy nad sobą oraz odkrywania pasji.

0

Braterstwo. Propozycje dla gromad i drużyn

Propozycja Braterstwo przygotowywała nas do Zlotu 100-lecia w Krakowie. Jest to materiał wspierający pracę drużyn oraz gromad podczas Roku Braterstwa (2009). Została podzielona na 5 etapów: nasze podwórko, nasze osiedle, nasze miasto, nasz kraj oraz nasz świat. W ramach każdego z nich należało wykonać „braterskie” zadanie adekwatne do nazwy etapu.

braterstwo

0

Barwy Przyszłości

Mimo że ten program ma już 12 lat, ciągle jest bardzo interesującą pozycją, która może wzbogacić działania drużyny. Opiera się na czterech filarach, które są ciągle aktualne: wychowanie patriotyczne, obywatelskie i europejskie, wspieranie harcerstwa na wsi, wychowanie ekonomiczne, wzmocnienie wychowawczego charakteru organizacji.

2+

100+ Drużyna

Zadanie programowe z okazji setnej rocznicy ukazania się pierwszego rozkazu Naczelnej Komendy Skautowej.

Cele zadania:
· Przygotowanie się i uczczenie setnej rocznicy wydania pierwszego rozkazu.
· Umocnienie poczucia przynależności do ZHP – zuchów, harcerek i harcerzy.
· Promowanie możliwości i korzyści, jakie daje członkostwo w ZHP.
· Nawiązanie przez zuchów i harcerzy przyjaźni z członkami z innych drużyn.

0

2 do 100 – Wasz ruch!

2 do 100 to zadanie programowe realizowane w latach 2004-2005. Zachęcało do wprowadzenia tematów skautowych do bieżącej pracy gromady lub drużyny. Przygotowywało do obchodów 100-tnej rocznicy I obozu skautowego. Zadanie składało się z trzech działań: harcerz=skaut, skautowe inspiracje, podaj lewą rękę.

0

10 kroków do 100-lecia

Propozycja złożona z 10 zadań – kroków, które przybliżały historię harcerstwa (od 1910 do 2010 roku). Będzie doskonałą inspiracją podczas planowania zbiórek lub działań dotyczących zarówno początków harcerstwa jak i historii Szarych Szeregów.

0

Skrypt dla zastępowych o planowaniu pracy zastępu

Druhno zastępowa! Druhu zastępowy!
Przygotowaliśmy ten skrypt, aby pomóc Ci w dobrym przygotowaniu się do pracy z zastępem w ciągu roku harcerskiego. Ponieważ najważniejszą, a zarazem najtrudniejszą, częścią tych przygotowań jest napisanie programu, skrypt ten dotyczy głównie planowania pracy.
Twój plan pracy jest pewnego rodzaju strategią, która – jeżeli będzie dobrze przygotowana – odpłaci Ci z nawiązką zainwestowaną w nią energię. Nawiązką tą będzie większa ilość czasu, mniej stresów przed nadchodzącą zbiórką, a przede wszystkim – dużo dobrej zabawy i dobrze funkcjonujący zastęp harcerski.

0

Ratujmy zastępy!

Pisanie o systemie zastępowym przypomina trochę pracę Syzyfa. Aby zebrać materiały do tego artykułu, przejrzeliśmy m.in. stare wątki na internetowym forum ZHP. W roku 2004 dyskutanci alarmowali:
system zastępowy nie działa głównie z tego powodu, iż instruktorzy (drużynowi albo ich zwierzchnicy) uważają, że „przepisy na to nie pozwalają”. Minęły 4 lata… i znów można spotkać na internetowych
forach identyczne skargi. Głosy o przywrócenie możliwości działania systemowi zastępowemu są jakby wołaniem na puszczy…

0

Poradnik dla zastępowych

Druhu Zastępowy, Druhno Zastępowa!
Moment otrzymania przez Ciebie brązowego sznura jest znakiem, że drużynowy bądź drużynowa darzy Cię ogromnym zaufaniem. To zaszczyt, ale jednocześnie wezwanie do służby – pracy wymagającej zaangażowania i
poświęcenia.
To dla Ciebie jest ten poradnik! Ma on posłużyć pomocą w chwili, gdy brakuje pomysłów, potrzebujesz pomocy, albo gdy chcesz upewnić się, że na pewno dobrze wszystko wykonałeś. Posiadanie patentu zastępowego (bądź dyplomu –  jest to dokument potwierdzający ukończenie kursu zastępowych)  to jedno, a wykorzystanie zdobytych umiejętności – to drugie.
Życzę Ci powodzenia w prowadzeniu zastępu, uznania w oczach drużynowego, rodziców… ale przede wszystkich
w oczach Twoich harcerzy. Jeśli zaimponujesz im swoim działaniem oraz postawą, staniesz się dla nich
autorytetem, wodzem, osobą która ich inspiruje za którym pójdą w świat!
W każdej chwili, gdy pojawiają się wątpliwości, sięgaj do poradnika.
I pamiętaj o złotej zasadzie:
„Jeśli czegoś nie wiesz, zapytaj kogoś, kto wie” 🙂

0

Jak wprowadzić system zastępowy w drużynie harcerskiej ?

Niniejsza praca jest odzwierciedleniem doświadczeń, jakie towarzyszyły autorce przy wprowadzaniu systemu zastępowego w  drużynie. 33 Wejherowska Wodna Drużyna Harcerska „Korsarze” im. Marynarki Wojennej RP przekształciła się w 1999 roku z drużyny
starszoharcerskiej w harcerską, kiedy to do drużyny przyszli zupełnie nowi, młodzi ludzie W 2002 roku mogę powiedzieć, że system zastępowy istnieje. Wprowadzenie go zajęło nieco ponad dwa lata. W dalszym ciągu dostrzegam pewne wady w jego funkcjonowaniu,
niedociągnięcia.

Praca ta jest właśnie efektem przemyśleń nad tym, co udało się, a co autorka mogła zrobić inaczej. Często podaję różne rozwiązania tego samego problemu, ponieważ nie ma dwóch
identycznych drużyn i wszędzie wprowadzanie systemu wyglądać będzie inaczej.

0

Hufiec wspiera system zastępowy

Zastępowe i zastępowi to klucz do sukcesu w pracy każdej drużyny.
Nie wszyscy doceniamy ten skarb, jakim są dobrze funkcjonujące zastępy – czasem też tracimy z oczu cel, jaki przyświeca ich działaniu.
Dlatego przyszedł chyba w naszym Związku czas na odrodzenie myśli R. Baden-Powella o systemie zastępowym i wspieranie drużynowych
w pracy z zastępowymi.

0

Warsztaty dla przybocznych „Europa” – materiały z zajęć zebrane w formie poradnika

Druhno Przyboczna, Druhu Przyboczny!
Oddaję w Twoje ręce poradnik, w którym znajdziesz materiały z zajęć, przeprowadzonych podczas Warsztatów dla Przybocznych EUROPA. Mam nadzieję, że pomoże Ci on pamiętać o wielu ważnych kwestiach. Wszak wiedza czasem z głowy ulatuje, papier zaś ma dobrą pamięć i nosi wszelkie mądrości przez wiele lat.
Nie pozwól, by ten zbiór materiałów spoczął zapomniany na Twojej półce i zbierał kurz. Zaglądaj do nie-go od czasu do czasu i odświeżaj swoje wiadomości, szukaj dalszych inspiracji, a przede wszystkim zawartą w nim (i w Twojej głowie) wiedzę przełóż na praktyczne działanie, czy to w drużynie, czy przy planowaniu własne-go rozwoju. Wykorzystaj ją, wprowadź w życie! Jestem pewna, że dzięki Tobie, Twoim pomysłom, trafnym inicjatywom i włożonej pracy drużyna, którą współtworzysz, nabierze jeszcze większej mocy i będzie niepowtarzalnie dobra. Do dzieła!

0

15 pomysłów na 15 Jamboree On The Trail

15 pomysłów na… to zestaw 15 propozycji na to, jak spędzić wraz z drużyną dzień zwany Jamboree na Szlaku (druga sobota maja). Mimo że niektóre zadania są umiejscowione w Warszawie, nie stanowi to przeszkody do wykorzystania pomysłów w swojej miejscowości.

0

Jak zrobić dobry kurs przewodnikowski?

Pierwszy z cyklu poradnik przygotowany specjalnie dla kadry kształcącej naszej organizacji, poświęcony formie kształcenia najczęściej w niej przeprowadzanej – Kursowi Przewodnikowskiemu. W założeniu jest poradnikiem podstawowym, w stosunku do którego kolejne publikacje w cyklu będą swoistą „nakładką”. Oznacza to, że w poradnictwie dotyczącym innych form kształcenia np. poszczególnych kursów drużynowych będziemy przedstawiać tylko aspekty w niniejszej publikacji nie ujęte lub kwestie, których realizacja różni się od rozwiązań rekomendowanych organizatorom kursów przewodnikowskich. Mając to w pamięci staraliśmy się zawrzeć tutaj odpowiedzi na jak najszersze spektrum dylematów, przed jakimi staje kadra kształcąca w ZHP.

Poradnik  został stworzony w wyniku synergii kompetencji oraz pod patronatem dwóch ciał funkcjonujących przy Głównej Kwaterze Związku Harcerstwa Polskiego: Centralnej Szkoły Instruktorskiej oraz Wydziału Inspiracji i Poradnictwa.

0

Gra “Rejs po mapie świata”

Gra stworzona specjalnie na potrzeby bloku odnośnie planowania na Kursie Przewodnikowskim. Została pomyślana tak, aby cała drużyna kursowa mogła wziąć udział. Więcej uwagi poświęcone zostało na planowanie długoterminowe z zachowaniem wszystkich elementów, jakie powinien zawierać plan pracy drużyny. Cześć odnośnie planowania krótkoterminowanego można stosować również oddzielnie.

2+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Gra planszowa “Rozwój instruktorski”

zdjęcie gry_Gra_Rozwój Instruktorski_A.Erhardt

UWAGA: Z początkiem roku kalendarzowego 2017 wejdzie w życie nowa uchwała Systemu Stopni Instruktorskich. W związku z tym w CBP zostanie umieszczona wersja 2.0 gry z zaktualizowanymi treściami. KONIEC UWAGI 😉

Ta gra to świetne narzędzie kształceniowe na innowacyjna formę zapoznania się z wymaganiami na stopnie instruktorskie, a także zdobycie każdego z nich wędrując po polach planszy. Gra składa się z trzech etapów – zdobywanie stopnia pwd., phm., hm. Każdy etap można rozegrać oddzielnie w ok. 2 godziny. Gracze zaznajamiają się z wymaganiami na stopnie instruktorskie, planując i realizując wymyślone przez siebie zadania. Jednak, żeby móc podjąć konkretne wyzwania trzeba posiadać odpowiednią wiedzę, umiejętności, doświadczenie, odznaczać się odpowiednia postawa oraz mieć na to wszystko czas.

1+