Ludzie zawsze przygotowywali specjalne napoje i potrawy, aby uczcić uroczystości i ważne wydarzenia, od ślubów po narodziny, po koronację nowego króla lub królowej. Żywność jest tak fundamentalna dla zdrowia i życia, że jest uważana za podstawowe prawo człowieka. Każdy z nas powinien zawsze mieć dostęp do żywności, której potrzebuje, aby być zdrowym. Zainspiruj się do działania i zrób wszystko, co w Twojej mocy, by mieć zdrową i pożywną dietę.
Druhno Drużynowa/Druhu Drużynowy!
Poradnik, który czytasz, jest kierowany do drużynowych
wszystkich metodyk! Każdy znajdzie odpowiedzi na pytanie jak funkcjonować metodą harcerską, a zarazem zgodnie z prawem!
Czy wiesz, że członkowie ZHP i uczestnicy
konkretnych wydarzeń zobowiązują się
do przestrzegania określonych zasad, powierzając się
Twojemu nadzorowi? Sprawdź, to! W poradniku znajdziesz zasady i tematy które dotyczą wszystkich członków ZHP oraz wyszczególnione są te, które są ważne dla Twojej metodyki!
hm. Jan Sukiennik, hm. Anna Pospieszna
Druhno Drużynowa, Druhu Drużynowy!
42. Zjazd ZHP podjął decyzję o wprowadzeniu dwóch wariantów roty Przyrzeczenia Harcerskiego. Od momentu zatwierdzenia zmian w Krajowym Rejestrze Sądowym nasi podopieczni mają prawo wyboru brzmienia składanej przez siebie przysięgi. Co to dla nas oznacza? W jaki sposób powinniśmy teraz pracować? Odpowiedzi na te pytania zawarliśmy w niniejszym poradniku. Zasady Harcerskiego Wychowania zostają niezmienne. Wszyscy jako harcerska brać chcemy wyznawać te same wartości oraz kierować się drogowskazem, którym jest Prawo Harcerskie. Jako harcerscy wychowawcy dalej realizujemy Misję ZHP oraz dbamy o rozwój, również duchowy, naszych wychowanków. W niniejszej publikacji przedstawiamy wytłumaczenie sformułowań zawartych w Przyrzeczeniu Harcerskim oraz praktyczne wskazówki pokazujące, jak wprowadzić je w życie drużyny. Nie stworzyliśmy tutaj komentarza do nowego brzmienia Przyrzeczenia Harcerskiego ani nie opisaliśmy, jak z nim stale pracować w ciągu roku. Wierzymy, że jako drużynowy masz świadomość tego, jak ważna jest praca z treścią Przyrzeczenia Harcerskiego, nie tylko w trakcie próby harcerza, ale także przez całą harcerską drogę. Pragniemy jednak zostawić kilka wskazówek, do czego zobowiązuje nas Przyrzeczenie Harcerskie w kontekście rozwoju duchowego, czy służby Bogu. W dalszej części znajdziesz również odpowiedzi na najczęściej zadawane w ostatnim czasie pytania. Nie zabrakło również części praktycznej, w której zamieściliśmy kilka pomysłów na pracę z przyrzeczeniem w drużynie. Mamy nadzieję, że materiał ten będzie dla ciebie cenny i ugruntuje Cię w chęci wyznawania wartości, które nosisz w swoim harcerskim sercu.
Autorki i Autorzy
Poradnik opiekunki lub opiekuna próby wędrowniczej powstał z potrzeby, która pojawiła się wśród wędrowniczek i wędrowników z 33 PDW „Goliard” z Hufca ZHP Poznań – Wilda (Chorągiew Wielkopolska ZHP). Osoby, które już zdobyły naramienniki wędrownicze, wciąż nie czuły się gotowe, by wspierać innych w realizacji tych prób. W końcu prowadzenie próby wędrowniczej oznacza bezpośredni wpływ na rozwój charakteru innej osoby, a to duża odpowiedzialność. Propozycja bycia opiekunem lub opiekunką to także wyraz ogromnego zaufania, dlatego też dobre przygotowanie do tej funkcji jest kluczowe, by udzielić właściwego wsparcia. Właśnie w tym celu powstał ten Poradnik. Pierwotnie był on przeznaczony dla osób z drużyny, jednak entuzjastyczne informacje zwrotne zachęciły do szerszej publikacji.
Autorów połączyła realizacja próby na stopień Harcerza Rzeczypospolitej, a sam materiał powstał w oparciu o doświadczenia nabyte zarówno w ramach relacji opiekunka próby – podopieczny, jak i w ramach innych realizowanych lub prowadzonych przez nich prób na naramienniki czy stopnie wędrownicze.
Sam Poradnik jest krótki – ma zaledwie 4 strony – ale zostało w nim zawarte wszystko to, co autorzy chcieliby wiedzieć, zanim sami pierwszy raz podjęli wyzwanie prowadzenia czyjejś próby wędrowniczej. Choć materiał jest poświęcony próbom na naramiennik wędrowniczy (pełniącym najczęściej funkcję prób członkowskich w drużynach wędrowniczych), to dopóki nie zostanie wydana jego kolejna część, z powodzeniem można go wykorzystywać również przy wspieraniu realizacji prób na stopnie HO i HR. Niektóre treści są na tyle uniwersalne, że mogą mieć zastosowanie również przy realizacji prób instruktorskich, choć temat ten nie jest przedmiotem niniejszego opracowania.
Zachęcamy do lektury, jeśli:
- interesujesz się tematem prowadzenia prób, w szczególności tych wędrowniczych,
- zastanawiasz się nad podjęciem funkcji opiekunki lub opiekuna próby,
- chcesz się dobrze przygotować do prowadzenia próby wędrowniczej,
- chcesz być lepszą opiekunką lub lepszym opiekunem prowadzonych prób wędrowniczych,
- szukasz inspiracji do pracy z próbami w swojej drużynie,
- chcesz wesprzeć harcerki i harcerzy starszych w odkrywaniu wędrownictwa, którego do tej pory nie było w Twoim środowisku.
Majsterkowanie to forma samoorganizacji, metoda tworzenia własnego otoczenia. Wystarczy trochę materiału, nieco przedsiębiorczości, aby własnymi rękami realizować własne pomysły. Można pomagać sobie nawzajem, wymieniać koncepcje i doświadczenia, mieć satysfakcję i korzyści. Można też doskonalić umiejętności i powiększać zasób wiedzy, aby nie być bez reszty zależnym od kaprysów „prawdziwych” fachowców, niedoborów na rynku czy braku pieniędzy.
Na przestrzeni wielu lat wypracowane zostało przekonanie, że majsterka jest formą pracy zarezerwowaną wyłącznie dla zuchów. Wynika to niestety z niezrozumienia celowości tej formy pracy w pozostałych pionach metodycznych. Majsterka obecna jest we wszystkich grupach metodycznych, a odpowiednio wykorzystywana wpływa na wszechstronny rozwój dzieci.
Zasadniczym celem niniejszego materiału metodycznego jest przybliżenie czytelnikowi mocno niedocenianej formy pracy jaką jest majsterka. Harcerskie zajęcia techniczne powinny wpisywać się w idee wszechstronnego rozwoju dostosowanego do wieku dzieci. Zajęcia realizowane w trakcie śródrocznej działalności gromad i drużyn rozwijając wielostronną aktywność poznawczą dzieci powinny pokazać im złożoność świata i miejsce człowieka w środowisku przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym. Zaznaczyć tu należy, że w realizacji tego celu nie może być pominięty ten zespół zjawisk, który opisuje współczesną technikę z jej historycznym rozwojem. To właśnie dzięki technice, poprzez dostarczane przez nią różnorodne środki, narzędzia oraz instrumenty i metody działań poznawczych – rzeczywistość ta może być pełniej niż kiedykolwiek dotąd poznawana i rozumiana.
Gra lub zabawa jest elementem prawie każdej zbiórki. Niekiedy bywa i tak, że grom i zabawom poświęcona jest cała zbiórka zastępu. Ale umiejętne prowadzenie gier i zabaw to też sztuka. Sztuka, której trzeba się nauczyć. Są pewne reguły uczenia gier. Zapoznaj się z nimi i spróbuj postępować według nich, a przekonasz się, że nauka i organizacja gier nie jest wcale sztuką trudną. Każda gra ma swoje przepisy i tylko wtedy “wychodzi”, kiedy wszyscy jej uczestnicy przestrzegają ich wiernie. Ważne jest, aby biorący udział w grze dobrze rozumiał jej zasady i przepisy.
Poradnik jest poszerzeniem wiedzy dla każdego instruktora po kursie przewodnikowskim i drużynowych.
W materiale jest odniesienie do cech i elementów metody. Zostały w nim również opisane cechy, które mogą być bardziej zrozumiałe dla młodego instruktora dopiero uczącego się systemu.
Czyli przemyślenia po lekturze propozycji programowej „Kierunek Azja”, własnych przeżyciami poparte
Druhu drużynowy, Druhno drużynowa!
Czy zdarzało Ci się w ramach zbiórek zabierać swoje zuchy czy harcerzy w podróż
do odległych krajów? Wyobraźnia to niesamowita siła, dzięki której nie stoją nam
na przeszkodzie ani granice państw, ani strefy czasowe, ani tysiące kilometrów wędrówki, by przeżywać harcerską przygodę na drugim krańcu globu. W bezpiecznej przestrzeni harcówki możemy przenieść się w mroźne odstępy Jakucji, nie odmrażając sobie uszu, przejść wszerz pustynię Gobi bez ani jednego odcisku czy zanurzyć się w tłocznym targowisku w centrum Delhi.
Pewnie niejedną taką podróż masz za sobą. Wśród propozycji programowych ZHP możesz znaleźć wiele pomysłów na to, jak taką podróż zorganizować, przybliżają miejsca słabo odkryte, a w które warto zabrać swoją gromadę lub drużynę. Dzisiaj nie opowiem Ci
o miejscach, ale o czymś trochę obok – o odpowiedzialnym podróżowaniu. Zapraszając swoich podopiecznych w podróż oczami wyobraźni, są pewne rzeczy o których jako przewodnik tych podróży dobrze, byś wiedział(a). Być może dzięki tej wiedzy Twoi harcerze oraz zuchy nie tylko przeżyją przygodę, lecz również nauczą się doceniać i szanować różnorodność szerokiego świata, z całym barwnym kalejdoskopem jego kultur.

Czuwaj! Pomysł na napisanie poradnika pojawił się podczas rozpisywania próby na stopień harcmistrzyni, tak jest to moje zadanie na próbę! Harcmistrz powinien opracować i upowszechnić materiał programowo-metodyczny jako wkład w dorobek Związku Harcerstwa Polskiego. Szukałam takiej tematyki, której opracowanie przede wszystkim jest potrzebne w naszych środowiskach, w której mogłabym podzielić się doświadczeniem oraz jest dla mnie interesująca. Drużyna, której byłam opiekunem,
a wcześniej drużynową swoją kampanię „Bohater” rozpoczęła
w roku harcerskim 2016/2017 i zakończyła w grudniu 2017.
Był to pełen wyzwań, przygód i radości czas dla drużyny,
którego nagrodą było odzyskanie zagubionego w ponad 20-letniej historii drużyny imienia!
Cały poradnik opracowałam sama, wykorzystując jedynie gotowe plany kampanii „Bohater”, które pozyskałam ze stron internetowych jednostek harcerskich ZHP lub zostały mi udostępnione przez szefów/ przedstawicieli jednostek. Wykorzystałam oraz przedstawiłam je w poradniku w całości
lub części bez ujawniania konkretnych nazw jednostek ZHP.
Mam nadzieję, że efekt mojej pracy spełni Wasze oczekiwania i będzie ogromną inspiracją – pomoże postawić ważny krok dla jednostki, a mianowicie przyjęcie imienia wartościowej wychowawczo postaci historycznej.
Powodzenia w kampanii „Bohater” oraz pracy z Bohaterem!
Poradnik skierowany jest zarówno do drużynowych, jak i kadry na poziomie szczepu lub hufca. Praca jednostek harcerskich w mniejszych miejscowościach różni się od funkcjonowania w mieście. Jak wykorzystać szanse związane z działaniem poza ośrodkiem miejskim? Z jakimi problemami borykają się instruktorzy w mniejszych miejscowościach?
Poradnik podzielony jest na 3 rozdziały, które dotyczą pracy z kadrą, kształcenia, a także komunikacji i promocji.
Jednym z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu każdego harcerza jest obóz, będący podsumowaniem całorocznej pracy zastępu, drużyny, szczepu, hufca… To właśnie na Harcerską Akcję Letnią z niecierpliwością czeka większość harcerzy działających w szeregach Związku Harcerstwa Polskiego.
Każdy z nas ma inne upodobania, każdy z nas inaczej wyobraża sobie idealną formę obozowiska, w którym ma spędzić kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt dni i nocy. Obozowisko może przybierać różne kształty, być zlokalizowane w najróżniejszych miejscach. Ilość dostępnych typów namiotów, pomysłów na pionierkę obozową może przyprawić o ból głowy. I słusznie! Dzięki temu każdy z organizatorów może przygotować obozowisko na miarę potrzeb i możliwości swojego środowiska.
Jednym z najstarszych typów obozowisk są tak zwane obozy puszczańskie. Mowa oczywiście o obozach, które ograniczają swój kontakt z cywilizowanym sprzętem do minimum. Niegdyś były one codziennością, dziś posiadają unikatową wartość. To właśnie o tego typu formach wypoczynku letniego będzie można przeczytać w tym poradniku.
Gorąco zachęcam do lektury!
Nie ma w życiu nic lepszego, jak łączenie kilku swoich pasji, by ludziom żyło się lepiej.
Zauważyłem spadek aktywności w zbiórkach zewnętrznych, na biwakach czy obozach. Coraz częściej zdarza się, że harcerze idą na łatwiznę, bo nikomu się nie chce wychodzić poza strefę komfortu. Może i mocne słowa, natomiast są to tylko moje
obserwacje i oczywiście mogę się mylić. Niemniej jednak wpadłem na pomysł jak za pomocą swojej wiedzy i doświadczenia stworzyć
coś, co będzie swego rodzaju wspomagaczem i zachętą. Mówi się, że przez żołądek do serca, a wiadomo że w życiu nie ma bardziej sensualnej rzeczy niż jedzenie. Zwłaszcza takie wspólnie przygotowane i spożyte w towarzystwie.
Stąd pomysł na poradnik.
Może nie jest to zbiór konspektów, ale na pewno też nie zwykła książka kucharska. Zależało mi bowiem, żeby tym poradnikiem zachęcić, ale oprócz tego żeby sami się nie zniechęcili. To zbiór wskazówek, od czego zacząć, jak działać krok po kroku od podjęcia decyzji o takiej zbiórce, przez przygotowanie się na wyjście,
przygotowywanie produktów, ale też rodziców na tego typu zbiórkę. O uwzględnianiu różności jak np. wegetarian, osób bezglutenowych,
uczulonych, czy po prostu na diecie, bo przecież nie ma nic gorszego od patrzenia na jedzących ludzi, samemu będąc głodnym. Są tu więc również przepisy, ale także mini poradnik zawierający wskazówki krok po kroku, sposoby układania ognisk, jak zadbać o zbilansowany posiłek, jak nikogo nie otruć, pierwsza pomoc przy poparzeniu, przecięciu nożem i zadławieniu, oraz oczywiście jak połączyć to z życiem ekologicznym dbając o naturę.
Zbiórka harcerska nie jest tylko zwykłym spotkaniem, jest podstawową formą działalności drużyny harcerskiej. O czym pamiętać podczas jej organizacji?
Biwak drużyny to czas kiedy możemy zrobić rzeczy, które nie zawsze możliwe są podczas zbiórek – takie jak wieczorne ognisko czy gra nocna. Czas, który spędzimy na biwaku powinien być przeżyciem, które wzmocni więzi i wspólnotę w drużynie. Jednak jak zorganizować takie wydarzenie?
Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w tym krótkim poradniku.
Istotą wędrownictwa – jak sama nazwa wskazuje – jest wędrowanie. Może ono przejawiać się w wielu różnych formach w zależności od pory roku, długości wędrówki, sposobu, w jaki się przemieszczamy czy celu, jaki przed sobą stawiamy. Jak dobrze zaplanować te formy pracy? Postanowiliśmy zebrać w jedno kompendium różne poradnictwa i artykuły, jakie pojawiały się na ten temat, aby ułatwić Wam ich organizowanie.

Druhno Drużynowa, Druhu Drużynowy!
Oddajemy w Twoje ręce materiały, które mamy nadzieję, że przydadzą Ci się w Twojej codziennej harcerskiej pracy w tej jakże nietypowej dla wszystkich sytuacji, jaką jest wojna w Ukrainie. Pod tym linkiem znajdziesz folder dedykowany metodyce zuchowej, w którym będą się pojawiać nowe materiały: ZHP dla Ukrainy – materiały zuchowe
Zanim jednak przejdziemy do omawiania zawartości folderu zachęcamy Cię do zapoznania się z artykułem Zespołu ds. Wsparcia Psychologicznego poruszającego kwestię w jaki sposób rozmawiać o wojnie z zuchami: https://zhp.pl/2022/jak-rozmawiac-o-wojnie-zuchy/
Być może przydatny będzie również zbiór pytań i odpowiedzi, które mogły się pojawić w Twojej głowie w związku z wojną – tutaj odsyłamy do materiału przygotowanego przez Wydział Wsparcia Metodycznego https://zhp.pl/ua-faq-dla-druzynowych
Co znajdziesz w paczce metodycznej?
1. List do rodziców swoich zuchów w wersji edytowalnej (pamiętaj, aby zmienić nagłówek, datę i swój podpis!).
2. Propozycje tropów, odnoszące się do obecnej sytuacji w Ukrainie, które możesz zaproponować swoim zuchom do realizacji.
3. Sprawności, które możesz zaproponować swoim podopiecznym wraz z sugestią, w których zadaniach można nawiązać do bieżącej sytuacji.
4. Propozycje służby dla zuchów.
5. Gawędy, którymi możesz rozpocząć zbiórkę.
6. Dobre myśli do wydrukowania i dzielenia się nimi z Ukraińcami (do druku dwustronnego).
7. Propozycje programowe, z których możesz czerpać inspiracje na nadchodzące zbiórki.
Przewodnik WAGGGS dla organizacji członkowskich i grup lokalnych dążących do zmniejszenia wpływu ich działalności na środowisko.
Jeśli szukacie sposobów na ograniczenie wpływu na środowisko podczas organizowania imprez, a także edukowanie innych na temat zmian klimatu w zabawny sposób, ten poradnik jest dla was!
Pomimo faktu, że każda z naszych 150 organizacji członkowskich na całym świecie doświadcza zmian klimatycznych na różne sposoby, kluczowe kwestie często są bardzo podobne i obejmują: żywność, energię, lokalizację miejsca, odpady i recykling, itp. W ten sposób poradnik „Zielone Imprezy #ForHerWorld” może zostać zaadaptowany do różnych kontekstów i odpowiadać na wiele potrzeb. W jego treści przedstawiamy wam dostępne i ekscytujące wskazówki!
Zgodnie ze skautowym modelem przywództwa, poradnik Zielone Imprezy #ForHerWorld jest narzędziem, które pomoże wam wywrzeć wpływ i praktykować postawę odpowiedzialnego działania. Zachęcamy was do wprowadzania konstruktywnych zmian na rzecz naszej planety, do przekształcania swoich celów środowiskowych w działanie i do inspirowania innych, by podążali waszymi śladami. Nie lekceważcie wpływu, jaki wasze działania mogą mieć na was, wasz zespół, waszą społeczność, Ruch, społeczeństwo…
Poszczególne części tego poradnika sprawią, że ponownie przemyślicie sposób planowania i realizacji swoich działań, aby uczynić je bardziej zrównoważonymi. Otrzymacie również narzędzia do edukacji harcerek i harcerzy w zakresie zmian klimatycznych i zrównoważonego stylu życia. Dzięki temu i oni będą mogli przyczynić się do pozytywnych zmian w środowisku naturalnym w swoim codziennym życiu i w swojej społeczności. W załączniku na str. 28 znajdziecie plan działania, który pomoże wam przygotować wasze wydarzenie w sposób zrównoważony.
Mamy nadzieję, że ten zestaw narzędzi okaże się dla was użyteczny i pomoże uczynić nasz świat bardziej zrównoważonym i sprawiedliwym miejscem!
“Jak przeprowadzić zajęcia z pierwszej pomocy w drużynie harcerskiej?” Nie jest to kompendium wiedzy na temat pierwszej pomocy, a raczej zbiór wskazówek przydatnych w prowadzeniu zajęć z pierwszej pomocy ze swoją drużyną.
Harcerska Szkoła Ratownictwa ZHP proponuje kursy pierwszej pomocy (Starszoharcerski Kurs Pierwszej Pomocy, oraz Kursy Pierwszej Pomocy HSR – Moduł I i II). Kończąc te kursy dostajecie bagaż pełen wiedzy na temat jak udzielić komuś pomocy i naprawdę potraficie to zrobić! Dlatego, aby ułatwić Wam przekazanie swojej wiedzy Waszym drużynom harcerskim stworzyłam ten poradnik.
Warsztaty „ABC Zuchmistrza” stanowią zbiór podstawowej wiedzy o zuchowaniu. Mają być wprowadzeniem do metodyki zuchowej dla osób, które pracują w gromadach. Są przeznaczone przede wszystkim dla kadry rozpoczynającej pracę z zuchami osób z mniejszym stażem. Będziemy tu rozmawiać o tym, co dla zuchów charakterystyczne – o zabawie w coś lub kogoś.


Droga Druhno, Drogi Druhu!
Ciężko dziś znaleźć dokument, czy dobre opracowanie, które w łatwy i ciekawy sposób przybliży Wam choć trochę czym są namiestnictwa. W niniejszym opracowaniu odpowiemy sobie na kilka zasadniczych pytań, czym one są, kto w nich działa, czy nawet jak je stworzyć. Nie ma to być zbiór ciężko opisywanych górnolotnych haseł, lecz treść przyjazna wszystkim.
Pamiętajcie, namiestnictwa są przede wszystkim dla Was, aby wspierać, motywować i rozwijać środowiska, w których działacie. By był ktoś, kto Was zrozumie i zawsze wysłucha Waszych potrzeb. Dziękuje, że jesteście i macie w sobie tą ciekawość świata, by sięgnąć po informacje, które chce Wam przekazać.
W numerze:
Wieści ze związku…
Czujnik na…. powrót (prawie) do normalności
Drużynowemu pod rozwagę: relacja z akcji letniej w dobie koronawirusa, Gromada po pandemii, Fajny patyk – czyli co zuch zapamiętuje z zuchowania, Jak zostać “gwiazdą” lokalnych mediów?, Gromada, a prasa- jak napisać komunikat? , Lampiony (nie) szczęścia, Relacja z zuchowego startu po przerwie wywołanej pandemią.
Skarbiec inspiracji: zuchy w Kanadzie, Przerwa w zuchowaniu wywołana pandemią – pozytywne i negatywne skutki, Początki rozwoju zuchów w Polsce, Pierwsze zuchy- pisze Olga Małkowska, Sprawność zespołowa – Spadochroniarz
Zuchmistrz numeru –Wiktoria Łazewska
Sprawność indywidualna – fotoamator
Główna Kwatera ZHP przygotowała poradnik „Drużynowy w czasie epidemii”, w którym w krótkich pytaniach i odpowiedziach poruszymy najważniejsze wątki organizacji pracy gromady/drużyny (m.in. praca małymi grupami, zbiórki na świeżym powietrzu, sposoby pracy ze zdemotywowaną kadrą, nabór), współpracy z rodzicami (m.in. komunikacja w sprawie składek i bezpieczeństwa, wsparcie rodziców
w organizacji zbiórek zastępów) oraz współpracy ze szkołą (ograniczenia w dostępie do pomieszczeń szkolnych). Definiujemy w nim dwa scenariusze powakacyjnej rzeczywistości, choć oczywistym jest, że środowiska mogą zastosować także wariant mieszany:
- A to działalność bezpośrednia, na zasadach zależnych od unikalnych warunków do prowadzania pracy harcerskiej w danym rejonie (w tym rodzaju strefy – zielonej lub żółtej, ale także możliwości odbywania zbiórek w szkole, zasobów kadrowych itd.),
- B to działalność wyłącznie zdalna, właściwa strefie czerwonej.
Users who have LIKED this post:
W obliczu pojawiających się trudności ze zbieraniem składek członkowskich w związku z epidemią COVID-19 oraz powiązanych z nią zjawisk (izolacją społeczną skutkującą częściowym lub pełnym przeniesieniem działalności środowisk harcerskich w tryb zdalny oraz pogorszeniem się sytuacji materialnej wielu rodzin) Główna Kwatera ZHP zaktualizowała poradnik nt. Podstawowej Składki Członkowskiej. Materiał został dostosowany do nowych uregulowań wprowadzonych uchwałą Rady Naczelnej z maja 2020 roku oraz zaopatrzony w praktyczne wskazówki i materiały (ulotka, prezentacja), do wykorzystania w pracy z rodzicami.
W numerze:
Wieści ze związku…
Reforma instrumentów metodycznych – gwiazdki i tropy
Drużynowemu pod rozwagę: Lato z Antkiem Cwaniakiem, kolonia zuchowa – jak rozmawiać z zuchami, kolonia tania czy droga?, akcja letnia w dobie koronawirusa, imieniny zucha- podsumowanie, rodzice w gromadzie, jak promować gromadę zuchową, właściwa nazwa dla gromady zuchowej
Skarbiec inspiracji: zuchy w Wielkiej Brytanii, Wspomnienia- imponderabilia, poradnik dla rodzica- jak przygotować się do kolonii zuchowej, sprawność zespołowa – Olimpijczyk,
Zuchmistrz numeru – Justyna Piotrowska
Sprawność indywidualna- Złota rączka
Z teki metodyka: #epidemia pytań
Działania gromad w czasie pandemii
„Z perspektywy” to czasopismo dla drużynowych i przybocznych. Znajdziecie w nim garść porad, pomysłów i inspiracji do codziennej pracy z jednostką. Poza tym przeczytacie o ogólnozwiązkowych i społecznie ważnych tematach. Miłej lektury!
„Z perspektywy” wydawane jest kwartalnie i powstało w grudniu 2015 roku i było wydawane do września 2017 roku. W lipcu 2019 roku ukazał się pierwszy po wznowieniu numer czasopisma.
SPIS TREŚCI
Z PERSPEKTYWY DRUŻYNOWEJ
„Jestem w miejscu, w którym powinnam być”
Z WAŻNEJ PERSPEKTYWY
To, co czujesz, jest ok
Z PERSPEKTYWY SPOŁECZEŃSTWA
17 rzeczy, które pomogą ci uratować świat
Z PERSPEKTYWY PROGRAMU
Mam plan!
Z PERSPEKTYWY ZAGRANICY
Be prepared!
Z PERSPEKTYWY AKADEMIKÓW
Wyfruwający z gniazda
Z PERSPEKTYWY DUCHA
Złap swojego Ducha
Z PERSPEKTYWY EKSPERTA
Jak przetrwać burzę (i nie tylko)
Z PERSPEKTYWY BIBLIOFILA
Dlaczego las?
Z PERSPEKTYWY KUCHNI
Doładowanie energii
W numerze:
Wieści ze Związku
Czujnik na…czego nas uczy bycie drużynowym
Drużynowemu pod rozwagę: tatuaże, a drużynowy , wychowam swojego następcę, droga od zucha do drużynowej, prawa, przywileje i obowiązki drużynowego
Skarbiec inspiracji: cykl sprawnościowy przyjaciel zwierząt, majsterka, praca z dziećmi w innych organizacjach skautowych, pożyteczne prace – najstraszniejsza forma pracy?, zbiórka na zakończenie roku zuchowego, sprawność indywidualna – ptasi opiekun
Piosenka o myciu rąk
Zuchmistrz Numeru – hm. Sylwia Wesołowska
Z teki metodyka: HARCbalans , POczuj to! – czyli metodyka zuchowa dla opornych
Hydepark : Zuchopoly, #razem, ale zdalnie, wspomnienia drużynowych, Zuchowe Przedsięwzięcia
Programy [w harcerstwie] są różne i zmienne, ale istnieje to samo wspólne dla wszystkich źródło rzeczy: Prawo Harcerskie, metoda, system zastępowy.
Ewa Grodecka
Jesteś instruktorem, masz narzędzie. Naszym konkretnym narzędziem do wykorzystywania na co dzień jest metoda harcerska. Pracować nią można nie tylko z zuchami czy harcerzami ale i z instruktorami. O tym właśnie przekonali się uczestnicy tegorocznego kursu podharcmistrzowskiego SPOIWO organizowanego przez Chorągiew Gdańską.
„Z perspektywy” to czasopismo dla drużynowych i przybocznych. Znajdziecie w nim garść porad, pomysłów i inspiracji do codziennej pracy z jednostką. Poza tym przeczytacie o ogólnozwiązkowych i społecznie ważnych tematach. Miłej lektury!
„Z perspektywy” wydawane jest kwartalnie i powstało w grudniu 2015 roku i było wydawane do września 2017 roku. W lipcu 2019 roku ukazał się pierwszy po wznowieniu numer czasopisma.
Spis treści:
- Z WAŻNEJ PERSPEKTYWY – Co musisz wiedzieć o SIM – hm. Lucyna Czechowska
- Z PERSPEKTYWY ZAGRANICY – Dzień Myśli Braterskiej wymyśliły kobiety – hm. Monika Grądecka
- Z PERSPEKTYWY HISTORII – Quiz o DMB
- Z PERSPEKTYWY SŁUŻBY – Jak przeprowadzić świadomą służbę – phm. Kamila Smyczek, phm. Emilia Wadas
- Z PERSPEKTYWY PROGRAMU – Tego lata bądź PRO – pwd. Anna Kurakowska
- Z PERSPEKTYWY SPOŁECZEŃSTWA – Porozmawiajmy o polityce – hm. Aleksandra Berner
- Z PERSPEKTYWY ZWIĄZKU – Q&A z komendantem Europejskiego Jamboree 2020 – pwd. Artur Lamali
- Z PERSPEKTYWY DUCHA – Harcerski mindfulness – hm. Jolanta Łaba
- Z PERSPEKTYWY EKSPERTA – Obóz w pigułce – hm. Katarzyna Krzak
- Z PERSPEKTYWY KUCHNI – Rozgrzewający obiad – phm. Adrian Łukaszewski
- Z PERSPEKTYWY BIBLIOFILA – „A Adi powiedział…” – pwd. Katarzyna Krawczyk
Wieści ze związku,
Sto lat solenizanci!,
Nie lubię jeździć na rowerze,czyli tekst o osobistym zaangażowaniu drużynowych ,
Psychika smyka! Chciałbyś się ze mną czymś podzielić?
Zuchmistrz numeru
Książki dla zuchmistrzów,
Zbiórka z okazji Dnia Myśli Braterskiej,
Sprawność zespołowa:Ambasador przyjaźni,
Majsterka: sensoryczne łapki,
Jak gromady obchodzą swoje urodziny?
Imieniny Zucha “Z pomocą u Matki Natury”,
Sprawność indywidualna: Dobry opiekun,
Cykl – cechy metody,
Kamyk odpowie,
Hej! Dobrze być sobą!,
Akcja ,,Wszystkim jest z zuchem dobrze”
Rajd Granica – relacja;
Nowy rok zuchowy – bądź lepszy!;
Reforma instrumentów metodycznych;
O godzeniu różnych ról społecznych;
Być drużynową – ile czasu to zajmuje;
Granica poświęcenia, czyli jak bardzo powinniśmy angażować się w harcerstwo;
Psychika smyka;
Zuchmistrz numeru: Zofia Kuźniewska;
W tym roku byliśmy Gumisiami;
Sprawność zespołowa: Obrończyni/obrońca czystej wody;
Piosenka numeru: jesienny wiatr;
Kropelka życia;
Zuchmistrzowskie grzeszki;
Kamyk odpowie;
Strzelanie z łuku jest dobrą formą aktywności na świeżym powietrzu, może być też ciekawym elementem programu obozu, biwaku czy zlotu. Jednak żeby zajęcia łucznicze zorganizować w sposób atrakcyjny dla uczestników a przede wszystkim bezpieczny, warto jest wiedzieć jak się za to zabrać. I właśnie o tym jest ten poradnik.
W poradniku znajdują się podstawowe informacje na temat łuków i strzał, zasady prowadzenia zajęć łuczniczych z harcerzami (w tym zasady bezpieczeństwa!) oraz porady jak wpleść zajęcia łucznicze w program obozu i pomysły na wykorzystanie takich zajęć przy budowaniu obrzędowości obozu.
To nie przypadek, że poradnik nosi tytuł „Łucznictwo na obozie. Poradnik programowy”, a nie na przykład „Łucznictwo sportowe dla dzieci i młodzieży” albo „Łucznictwo jako forma wypoczynku i rekreacji”. Taki tytuł dobrze oddaje to o czym jest, a o czym nie jest ten tekst. W poradniku opisuję moje doświadczenia z organizacji amatorskich zajęć łuczniczych podczas obozów harcerskich, podczas których łucznictwo nie miało być profesjonalną aktywnością sportową, tylko jednym z aktywnych elementów programu obozu i jego dodatkową atrakcją. W związku z tym, jeśli szukasz profesjonalnej wiedzy na temat strzelania z łuku, albo chcesz poprawić swoje wyniki w rywalizacji sportowej, to uczciwie uprzedzam, że ten poradnik Ci w tym nie pomoże.
Z mojego doświadczenia z prowadzenia zajęć programowych podczas kilkunastu obozów dla kilku drużyn harcerskich Hufca ZHP Warszawa Żoliborz wynika, że wprowadzenie strzelania z łuku do programu obozu daje co najmniej trzy korzyści.
Po pierwsze, uatrakcyjnia obóz, bo jest czymś aktywnym i spektakularnym, więc może być ciekawym dodatkiem do „zwyczajnego” programu obozu.
Po drugie, może dawać korzyści wychowawcze, bo zajęcia łucznicze, jeśli się je odpowiednio poprowadzi, uczą harcerzy opanowania i samodyscypliny, pokazują im jak wygląda zdrowa rywalizacja oparta na uczciwym współzawodnictwie, a nie na dążeniu do zwycięstwa za wszelką cenę, oraz uczą odpowiedzialności za bezpieczeństwo innych uczestników zajęć.
I wreszcie po trzecie, jest doskonałym elementem różnych obrzędowości obozu, „tworzywem” które można wykorzystać przy budowaniu fabuły obozów o tematyce indiańskiej, średniowiecznej, fantasy (elfy) i wielu innych.
Dlatego warto spróbować.
Druhno, druhu,
przed Tobą poradnik dotyczący praktycznej pracy z harcerską służbą. Mimo że pojęcie „służby” towarzyszy nam od początku harcerskiej przygody, czasem trudno nam ją przekuć w działania. Nie wiemy, jak zacząć, gdzie szukać inspiracji i wsparcia. Publikacje dotyczące służby czasem poruszają jedynie teoretyczne założenia – nie pokazując, jak pracować z harcerzami.
Wychodząc naprzeciw temu problemowi, Wydział Inspiracji i Poradnictwa przygotował dla Ciebie poniższy poradnik.
Materiał został opracowany na podstawie doświadczeń duńskich organizacji skautowych, które wdrożyły z sukcesem metodologię Design for Change.
W wiosennym numerze Zuchowych Wieści poruszamy kwestie związane z organizacją kolonii zuchowej.
Rozważamy czym jest odpowiedzialność drużynowego w pracy wychowawczej oraz w jaki sposób porozumiewać się nie tworząc barier.
Rozpoczynamy cykl artykułów ” Odkryć ducha u zucha”.
Wiosenny numer ZW to skarbnica inspiracji: znajdziecie tam coś o bezpieczeństwie, przydatnej majsterce i temat szczególnie bliski wiosną – ekologii w gromadzie zuchowej, pomysły na wiosenną wycieczkę, majsterkę oraz kartę sprawności indywidualnej “Hodowca Kwiatów”.

Obóz na Islandii został zorganizowany dzięki współpracy 6 wędrowników z 82 Drużyny Wędrowniczej “Na Przełaj”, którzy poświęcili mnóstwo pracy i czasu na zapoznanie się z tym, co czeka ich na wyspie. Podczas naszej podróży wędrowaliśmy z plecakami i namiotami, nocowaliśmy na campingach oraz u wspaniałych osób, realizowaliśmy zajęcia dotyczące edukacji globalnej oraz zmagaliśmy się z islandzką pogodą i przede wszystkim, pełniliśmy służbę. Wyprawa miała na celu zbadanie, jak turystyka wpływa na środowisko i w jaki sposób funkcjonuje ochrona przyrody na wyspie. Poradnik ten powstał z myślą o tym, aby każdy turysta, podróżując po Islandii, ale i po innych krajach wiedział jak odpowiednio się przygotować oraz jak zachowywać w różnych kryzysowych sytuacjach. W poradniku przedstawione zostały praktyczne wskazówki i porady, którymi kierowaliśmy się przez cały czas trwania obozu, jak i przy jego planowaniu. Przez cały czas trwania projektu inspirowaliśmy się 7 zasadami „Leave No Trace”.
Zuchowe Wieści – kwartalnik dla kadry i instruktorów zuchowych zawierający propozycje programowe wraz z załącznikami oraz artykuły metodyczne wspomagające pracę drużynowego oraz instruktorów pracujących z kadrą zuchową.
Poradnik poświęcony tematyce wychowania duchowego, wspierający kadrę programową hufców, pracującą z drużynowymi.
Zuchowe Wieści – kwartalnik dla kadry i instruktorów zuchowych zawierający propozycje programowe wraz z załącznikami oraz artykuły metodyczne wspomagające pracę drużynowego oraz instruktorów pracujących z kadrą zuchową.
Poradnik „Bezpieczeństwo w ZHP” ma na celu przedstawienie organizatorom wypoczynku, wychowawcom, instruktorom i wszystkim innym osobom, które mogą w jakimś stopniu uczestniczyć w przygotowaniach i realizacji zadań związanych z organizacją harcerskiej akcji letniej i zimowej, wskazówek dotyczących bezpiecznego zorganizowania pracy i zajęć. Przedstawione w poradniku materiały zostały zebrane z wielu źródeł – zarówno z poradników dedykowanych przez Ministerstwa, jak ustaw i rozporządzeń, opracowań dotyczących wypoczynku, a także na podstawie doświadczeń członków Zespołu ds. bezpieczeństwa w ZHP.
Poradnik_Lidera 2017 jest to zbiór rad dla wszystkich liderów nie tylko harcerskich… Spisany na podstawie doświadczeń autora, napisany prostym językiem zawiera wiele anegdot oraz sporo obrazków sytuacyjnych.
Materiał powstały w 2013 roku, opisujący formy pracy najczęściej stosowane w pracy z wędrownikami. Zawiera opis form, wady i zalety ich stosowania, praktyczne rady jak przeprowadzić formę.
Materiał stworzyły instruktorki i współpracowniczki Referatu Wędrowniczego Chorągwi Krakowskiej.
Kiedy członkowie naszej organizacji muszą mierzyć się z odpowiedzialnością za słowo? Do jakich sytuacji odnosić się może taki temat? Wychodząc naprzeciw temu zagadnieniu nietrudno dojść do wniosku, że od samego początku zuchowej drogi, poprzez bycie harcerzem, wędrownikiem, instruktorem – całe harcerstwo opiera się na wartości słowa, jakie dajemy sobie, innym harcerzom, społeczeństwu. Niniejsza praca poświęcona jest właśnie harcerskim przysięgom i obietnicom.
Cykl infografik instruujących drużynowych jak podstępować, aby zastępy odbywały swoje samodzielne zbiórki bez obecności pełnoletniego opiekuna z poszanowaniem prawa i wymogów bezpieczeństwa.
Zuchowe Wieści – kwartalnik dla kadry i instruktorów zuchowych zawierający propozycje programowe wraz z załącznikami oraz artykuły metodyczne wspomagające pracę drużynowego oraz instruktorów pracujących z kadrą zuchową.
Users who have LIKED this post:
Infografiki przedstawiają dobre praktyki w zakresie relacji między programami zastępów a programem drużyny.

Wbrew pozorom najtrudniejszą częścią nie jest samo techniczne sporządzenie programu pracy. Zarówno w pozycjach harcerskich, jak i zwyczajnie w Internecie łatwo znaleźć informacje odnośnie tego, jak zastosować różne sposoby analizowania sytuacji oraz co to znaczy, że zamierzenia powinny być SMART. Prawdziwą trudnością jest dopilnowanie, aby cały włożony w proces planowania wysiłek miał sens – zapewniał realizację Misji ZHP przy pomocy metody harcerskiej.
Dlatego też głównym celem niniejszego poradnika jest właśnie zaakcentowanie „harcerskości” na każdym etapie programowania pracy gromady/drużyny/kręgu. Zawiera on oczywiście także zasady i praktyczne rozwiązania sprzyjające doskonaleniu umiejętności planowania, w tym odniesienia do źródeł, które dodatkowo rozwijają poszczególne wątki. Najważniejsze jest jednak przyswojenie dwóch podstawowych prawd:
Po pierwsze, że celem wszystkiego, co znajdzie się w programie pracy jednostki musi być wychowanie – jeśli danego działania nie da się wprost powiązać z kształtowaniem u podopiecznych pożądanych w ZHP postaw, jest ono w najlepszym wypadku zbędne, w najgorszym zaś szkodliwe.
Po drugie zaś, że zuchy, harcerze, harcerze starsi i wędrownicy są podmiotem, nie przedmiotem działań, dlatego – z zastrzeżeniem możliwości wypływających z ich rozwoju psychofizycznego – powinni w jak największym stopniu mieć czynny i decydujący udział w planowaniu. Tylko przestrzeganie tych dwóch głównych zasad gwarantuje, że możemy mówić o jednostce harcerskiej, nie zaś kręgu wzajemnej adoracji czy pozalekcyjnym kółku zainteresowań.
Bez wątpienia stworzenie dobrego programu pracy jest wyzwaniem, jest to jednak wysiłek niezbędny, gdyż wedle słów Tadeusza Kotarbińskiego: Zaniedbanie planowania to planowanie zaniedbania.
Poradnik z pląsami, grami i zabawami popularnymi w środowisku 254 Warszawskich Drużyn Harcerskich i Gromad Zuchowych.
Poszczególne propozycje pląsów, gier, zabaw posiadają swoje odnośniki do serwisu YouTube, gdzie można obejrzeć jak dana aktywność wygląda w praktyce, jaka jest melodia do której się śpiewa i jak dokładnie wyglądają gesty.
Materiał powstał w ramach próby harcmistrzowskiej.
Druhu Komendancie! Druhno Komendant!
Poniżej znajduje się poradnik, który ma na celu pomóc Ci w organizacji obozu harcerskiego Twojej drużyny. Poradnik porusza takie kwestie jak: znalezienie bazy obozowej, stworzenie harmonogramu przygotowań, znalezienie odpowiedniej kadry obozowej i wiele więcej. Poradnik i załączniki jest zgodny z zasadami HAL i instrukcją HAL, jak i z rozporządzeni Ministra Edukacji dot. Organizacji wypoczynku na 2017 rok. Ważne jest by, przy korzystaniu w późniejszych latach sprawdzać instrukcje i inne dokumenty, bo zachodzą w nich często małe, lecz ważne zmiany.
Users who have LIKED this post:
Poradnik zawiera wiele przydatnych rad i narzędzi, które usprawniają proces planowania jednostek harcerskich.
Poradnik zawiera wiele praktycznych rad, które każdemu środowisku wędrowniczemu ułatwią przygotowanie własnego wyjazdu zagranicznego.
Zuchowe Wieści – kwartalnik dla kadry i instruktorów zuchowych zawierający propozycje programowe wraz z załącznikami oraz artykuły metodyczne wspomagające pracę drużynowego oraz instruktorów pracujących z kadrą zuchową.
Users who have LIKED this post:
Druhno Drużynowo! Druhu Drużynowy!
Zawsze przygotowując plan zbiórki czy to dla harcerzy, czy dla harcerzystarszych robisz wszystko, by była ona ciekawa i pouczająca. By jej uczestnicy dobrze się bawili, nauczyli się czegoś nowego, a po skończonej zbiórce przy podsumowaniu powiedzieli, że dziękują za dobrze spędzony czas i możliwość rozwoju. W tym poradniku mam zamiar pokazać Ci, w jaki sposób możesz zaspokoić wszystkie oczekiwania swoich podopiecznych jednym narzędziem metodycznym, jakim jest „Gra Terenowa”.
Users who have LIKED this post:
Opracowanie wyników badań ilościowych dokumentów wewnętrznych ZHP w celu sprawdzenia realizacji celów wychowawczych.
W majowym numerze “Czuwaj” (nr 5/ 2016) ukazały się artykuły przypominające kierunki programowe obowiązujące w ZHP do 2018 roku.
Znajdują się tu materiały dedykowane planowaniu w kontekście projektu społecznego. Duża część z nich to wiedza, którą wędrownicy i instruktorzy pozyskują na kursach i warsztatach w naszej organizacji, choć można tu znaleźć także kilka nowości. Najważniejszą wartością tego poradnika jest zebranie materiałów odnośnie planowania krótkoterminowego w ZHP w jednym miejscu Celem poradnika jest przygotowanie do całkiem realnego zaplanowania i przeprowadzenia projektu 80-godzinnej służby w ramach programu Odznaki Skautów Świata.
Materiały pochodzą z kursu e-learningowego dostępnego w Harcerskim Serwisie Szkoleniowym (zhp.edu.pl) pod nazwą: SWA_planowanie projektu społecznego (http://zhp.edu.pl/course/view.php?id=8). Hasło dostępu dla gości: SWA_planowanie
Harcerz w lesie to kompleksowy poradnik o lesie.
– Pierwsza część zawiera artykuły dotyczące wiedzy o lesie. O strukturze, budowie, a także o problemach leśnych (strefy umiarkowanej i nie tylko)
– Druga część to przewodnik po harcerskich formach pracy w lesie – obozach i biwakach. Jak je zorganizować w zgodzie z naturą i jak z nią obcować – dowiecie się właśnie tam.
– Trzecia część dotyczy propozycji działań śródrocznych, podnoszących wiedzę na temat lasu wśród zuchów, harcerzy, harcerzy starszych i wędrowników.
Całość opatrzona jest ramkami, w których znajdziecie elementy, na które należy zwrócić uwagę czy znaleźć więcej informacji.
Opracowanie i skład tego poradnika powstały dzięki wsparciu finansowemu programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2015 r.
Materiał na licencji Creative Commons. Uznanie autorstwa 3.0 Polska. Treść licencji dostępna na stronie:
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode
Users who have LIKED this post:
Tabelka pomocna przy korzystaniu z analizy SWOT ze w kontekście wyznaczanie celów rozwoju własnego. Przydatna dla każdego w okresie budowania prób na stopnie lub w roli opiekuna próby.
Krótki opis korzystania ze schematu SMART + ER w kontekście wyznaczanie celów rozwoju własnego. Przydatny dla każdego w okresie budowania prób na stopnie lub w roli opiekuna próby.
Zastanawiasz się, jak podejść do opieki nad próbą na stopień starszoharcerski? Potrzebujesz wskazówek, jak być efektywnym opiekunem? W takim razie to poradnik w sam raz dla Ciebie!
Druhno Drużynowa! Druhu Drużynowy!
Gdy miałam założyć nową drużynę harcerską, to oprócz wypełnienia wszystkich potrzebnych dokumentów, przejścia wszystkich kursów i wypełnienia wszystkich konieczności, musiałam mieć coś jeszcze, coś bardzo ważnego. Tym ważnym elementem jest pomysł! Ale, na co? Na obrzędowość drużyny. Czytaj dalej →
Users who have LIKED this post:
Poradnik dla drużynowych drużyn harcerskich, starszoharcerskich, wędrowniczych i wielopoziomowych.
Książeczka zawierająca zadania dla zucha pomagające w zapamiętaniu Prawa Zucha.
Poradnik dla osób zainteresowanych współpracą międzynarodową podczas HAL, opracowany przez Wydział Zagraniczny GK.
Poradnik dla organizatorów obozów harcerskich.
Zbiór poradników dotyczących harcerskich specjalności.
Witajcie na planecie Ziemi, której mieszkańcami są zarówno kameleony, które mogą patrzeć w dwóch różnych kierunkach w tym samym czasie, owady, które nie posiadają powiek oraz słonie z niesamowitym zmysłem węchu.
To tylko kilka przykładów. Różnorodność zwierząt i roślin na Ziemi jest naprawdę zdumiewająca. Co więcej, jej ekosystemy, takie jak pustynie, oceany, rzeki, góry, bagna, lasy i równiny trawiaste są specjalnie dostosowane do stworzeń i roślin, które tam mieszkają. Ale zmiany w środowisku ekosystemu mogą oznaczać zagładę dla występujących tam rodzimych gatunków roślin i zwierząt, i niestety, to dzieje się zbyt szybko w dzisiejszych czasach. Wiele gatunków jest zagrożonych całkowitym wymarciem. Pomimo, iż wymieranie od zawsze było częścią procesu ewolucji, w obecnym tempie zwierzęta i rośliny wymierają setki, być może nawet tysiące razy szybciej, niż było to spowodowane naturalnymi procesami ewolucyjnymi. Eksperci od bioróżnorodności twierdzą, że w dzisiejszych czasach wymieranie gatunków jest spowodowane głównie działalnością człowieka, taką jak: wylesianie, kopalnie, przekształcanie gruntów, budowanie zapór, dróg i miast, nadmierne połowy ryb i inne działania, które prowadzą do niszczenia siedlisk zwierząt, zmiany klimatu i zanieczyszczenia środowiska.
Zapraszamy cię do zanurkowania w głąb tego obszernego przewodnika, by zagłębić się w świat bioróżnorodności, by poznać korzyści, jakie nam zapewnia, poznać problemy, z którymi musi się zmierzyć oraz by dowiedzieć się jakie działania musimy podjąć, aby ją chronić.
Poradnik zawiera wykaz form pracy wykorzystywanych w harcerstwie wraz z oznaczeniem grup wiekowych, typu formy oraz płynącymi z ich stosowania wychowawczych korzyści.
Users who have LIKED this post:
Niniejszy poradnik został stworzony przede wszystkim z myślą o tych instruktorach, którzy po raz pierwszy będą pełnić funkcję komendanta biwaku harcerskiego. Zawiera podstawowe informacje na temat organizacyjnej i programowej strony przedsięwzięcia.
Treść poradnika powstała m.in. w oparciu o materiały wypracowane podczas warsztatów z organizacji biwaków, zorganizowanych przez HZKK Hufca Beskidzkiego.
To nie jest poradnik, który ma być teoretycznym wykładem na temat działania systemu zastępowego. Taką wiedzę teoretyczną dostaniecie na kursie drużynowych, znajdziecie ją też w innych poradnikach ( np. System zastępowy Rolanda Phillipsa). Chcę przede wszystkim pokazać Wam praktyczne rozwiązania, podzielić się swoim doświadczeniem z pracy z zastępami.
Po co to harcerstwo?
Co robicie na zbiórkach?
Biegacie ciągle po lesie?
Z takimi pytaniami instruktorzy ZHP spotykają się na co dzień. Zadają je rówieśnicy, rodzice harcerzy, dyrektorzy szkół. Idealne odpowiedzi nie istnieją, ale są rzeczy, które możemy zrobić i powiedzieć, by przedstawić sedno naszej działalności. Przy okazji realizowania próby podharcmistrzowskiej postanowiłam przygotować zbiór rad i dobrych praktyk, które przydadzą się na początku ścieżki instruktorskiej i nie tylko. Wszystkie przykłady, czy rady, oparte są na moim doświadczeniu jako instruktora. Mam nadzieję, że przygotowany przeze mnie materiał będzie dla Was cenną pigułką wiedzy.
Poradnik jest adresowany do wszystkich drużynowych i instruktorów – zarówno drużyn specjalnościowych jak i tych, które dopiero poszukują pomysłu na specjalność, czy też chcą na zbiórce “skorzystać” z jakiejś specjalności – czyli tzw. “zielonych”.
W naszym poradniku znajdziecie informacje o specjalnościach do tej pory jeszcze nie obiętych poradnikami z serii Biblioteczka Harcerskich Specjalnosci, w ramach której ukazały się już i znajdują się pod następujacym linkiem – http://cbp.zhp.pl/poradniki/biblioteczka-harcerskich-specjalnosci/ – Harcerskie drużyny wodne – Harcerscy spadochroniarze – Harcerskie druzyny jeździeckie – Wspinaczka czyli droga do marzeń.
Zachęcamy do lektury zarówno obecnego opracowania, jak i wcześniejszych poradników, poznania harcerskich specjalności i wplatania ich w program waszych zastępów i drużyn.
Wzór diagramu został zamieszczony jako załącznik do propozycji programowej “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.
Wzór diagramu został zamieszczony jako załącznik do propozycji programowej “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.
Planer jest autorstwa phm. Aleksandry Nowak wypracowany po konferencji “Impuls – planuj w związku” jest załącznikiem do propozycji programowej “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.
Poniższy wypełniony diagram stanowi załącznik do propozycji “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.
Poniższy wypełniony diagram stanowi załącznik do propozycji “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.
Wypełniony planer jest załącznikiem do propozycji “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.
Zbiór projektów starszoharcerskich
Materiał pokonferencyjny dotyczący harcerstwa na wsi. Pakiet zawiera koncepcję programową konferencji, prezentacje, które wzbogaciły prelekcje oraz wypracowane w ramach paneli wnioski.
W dniu 14 lutego 2015 roku w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim odbyła się Ogólnopolska Konferencja Instruktorska – „IMPULS – Planuj w Związku”. Podczas walentynkowego spotkania blisko 80 Instruktorów z całej Polski miało okazję pochylić się nad istotnym problemem planowania na różnych szczeblach ZHP. Organizatorem konferencji był Wydział Inspiracji i Poradnictwa Głównej Kwatery ZHP.
Materiały filmowe z konferencji:
Materiały graficzne z konferencji:
Poradnik przedstawiający w prostych słowach podstawy planowania. Jeśli chcesz przygotować program drużyny, albo przeprowadzić zajęcia na kursie przewodnikowskim na ten temat, warto abyś zaczął swoją pracę od pochylenia się nad tym materiałem.
Artykuł stanowi poprawiony i uzupełniony zapis referatu, jaki hm. Sławomir Postek wygłosił podczas trzech zorganizowanych przez Radę Naczelną konferencji instruktorskich poświęconych wartościom zawartym w Prawie Harcerskim. Tekst poświęcony jest wybranym skutkom przemian, które zachodzą w obecnym świecie, a które mogą się okazać interesujące dla organizacji wychowawczej.
Głównym celem opracowania jest przedstawienie korzyści płynących z pracy z Bohaterem, która powinna być źródłem inspiracji dla osób poszukujących pomysłu dla swojego środowiska.
Niniejsza praca została napisana na podstawie ankiety w ramach próby instruktorskiej na stopień Harcmistrza.
Poradnik dla kadry drużyn harcerskich, poszerzony i uaktualniony. Zawiera niezbędną wiedzę do prowadzenia drużyny harcerskiej.
Poradnik dla kadry drużyn starszoharcerskich, poszerzony i uaktualniony. Zawiera niezbędną wiedzę do prowadzenia drużyny starszoharcerskiej.
Poradnik dla kadry drużyn wędrowniczych, poszerzony i uaktualniony. Zawiera niezbędną wiedzę do prowadzenia drużyny wędrowniczej.
Users who have LIKED this post:
Wydanie drugie poszerzone i uaktualnione poradnika dla drużynowych zuchowych. Zawiera niezbędną wiedzę dla kadry gromad zuchowych.
Poradnik dla drużynowych o pracy z systemem zastępowych. Poradnik jest dwuczęściowy – część właściwa oraz wkładka-ściąga, która jest skrótem długiego poradnika.
„Niesłychanie łatwo jest fałszować harcerstwo.
Wystarczy posługiwać się metodą harcerską bez jej zrozumienia, powierzchownie, jednostronnie, pomijając stawiane przez nią wymagania.
Wystarczy odrzucić system zastępowy.
Wystarczy ilość postawić nad jakością.
Wystarczy środki uznać za cele.
Stworzy się wtedy dziwoląg noszący miano harcerstwa, nawet w mundur harcerski ubrany, ale na pewno nie będący harcerstwem.
Wystarczy uznać harcerstwo nie za ruch i realizującą zasady tego rodzaju organizację, ale za jedno z wielu stowarzyszeń np. wyłącznie wychowania fizycznego czy przysposobienia wojskowego; podporządkowuje się wtedy harcerstwo przepisom regulującym prace tamtych organizacji i błądzi się w ślepych kanałach.”
[hm. Ewa Grodecka]
Poradnik dotykający szerokiego spektrum zagadnień naborowych, od jego przygotowania, poprzez naborowe pomysły dla wszystkich grup wiekowych, aż po najważniejsze rady na okres ponaborowy (pierwsze zbiórki, współpraca z rodzicami, ewaluacja akcji i planowanie dalszych działań). Z pewnością przyda się każdemu drużynowemu oraz jego kadrze w przygotowaniu skutecznego naboru do jednostki.
Najmłodsze dzieci, wstępując do ZHP, trafiają do gromad zuchowych, które są miejscem radosnej zabawy i niezapomnianych wrażeń. Na zuchowych zbiórkach – dzięki swej nieograniczonej wyobraźni – przez zabawę
poznają bliższe i dalsze otoczenie: przyrodę, kulturę, sport, historię… Ich pierwszym mistrzem na skautowej drodze jesteś właśnie Ty. Twoim obowiązkiem wobec podopiecznych jest gruntowne poznanie harcerskiej metody wychowawczej, stosowanie wszystkich jej elementów, przyglądanie się rozwojowi każdego zucha osobno. Warto skorzystać z ogromnego, różnorodnego bogactwa metodyki zuchowej, pokazywać dzieciom dobre ścieżki w życiu szkolnym i rodzinnym.
Obejmując funkcję drużynowego wędrowników, stajesz się primus inter pares – pierwszym spośród grona równych sobie przyjaciół. Razem przeżyjecie wielką harcerską przygodę, podążycie wspólnie wybranymi szlakami, odkryjecie nieznane
dotąd pola służby.
Pamiętaj o szczególnej roli, jaką pełni lider drużyny wędrowniczej. Także o tym, że nie jesteś dla członków swojej drużyny jedynym punktem odniesienia, mentorem we wszystkich sprawach. Twoja rola jest trudniejsza, zostałeś ich przewodnikiem na ścieżce samodzielnie podejmowanych decyzji. Wędrownicy obserwują, w jaki sposób postępujesz i jakich dokonujesz wyborów, jesteś dla nich ciągle przykładem – ale pamiętaj, że potrafi ą znakomicie odróżnić dobre decyzje od złych. Rola drużynowego wędrowniczego polega więc na zbudowaniu poczucia wartości i wzbudzeniu w młodych ludziach motywacji do podejmowania dobrych wyborów, odnalezienia pola służby w słusznej sprawie.
Wiek gimnazjalny to czas, w którym młodzi ludzie zastanawiają się nad swoją przyszłością, snują plany, wszystkie drzwi stoją przed nimi otworem. Harcerstwo powinno pomóc im w odnalezieniu najwłaściwszej ścieżki, która
teraz pozwoli im odkryć pasję i niesamowitą przygodę, a później może stać się ich życiową drogą. Dzięki Tobie piękne chwile, które harcerze starsi spędzają na rajdach, zbiórkach i obozach, będą wypełnione odkryciami, eksperymentami i wspólnymi projektami, które po kilku latach pomogą im wybrać kierunek studiów i ruszyć tą drogą, z której nie chce się zawracać.
Harcerstwo to wielka gra. Słowa hm. Stefana Mirowskiego, niezapomnianego Przewodniczącego ZHP, doskonale oddają ideę działania drużyny harcerskiej. Dzieci przychodzą do harcerstwa, aby zrealizować swoje marzenia o wielkiej przygodzie, wziąć udział w grze, której nie zapomną do końca życia. Twoim zadaniem jest spełnienie tych marzeń. W momencie, kiedy na Twoim ramieniu zawisł granatowy sznur, stałeś się mistrzem harcerskiej gry. Poradnik drużynowego, który właśnie otrzymałeś, będzie dla Ciebie zbiorem wskazówek, jak dobrze prowadzić drużynę, jak się doskonalić i zwyciężać w harcerskiej grze. Stosowanie harcerskiej metody wychowawczej, troska o rozwój podopiecznych to nie tylko Twój obowiązek, to też Twoja szansa na przeżycie harcerskiej przygody. Nie zapomnij nigdy, że jesteś wzorem, który będą naśladować wszystkie dzieci w drużynie. Osiągniesz sukces – dzieci będą chciały go powtórzyć. Potkniesz się – one także znajdą się w niebezpieczeństwie.
Users who have LIKED this post: