Druhno Drużynowa/Druhu Drużynowy!
Poradnik, który czytasz, jest kierowany do drużynowych
wszystkich metodyk! Każdy znajdzie odpowiedzi na pytanie jak funkcjonować metodą harcerską, a zarazem zgodnie z prawem!
Czy wiesz, że członkowie ZHP i uczestnicy
konkretnych wydarzeń zobowiązują się
do przestrzegania określonych zasad, powierzając się
Twojemu nadzorowi? Sprawdź, to! W poradniku znajdziesz zasady i tematy które dotyczą wszystkich członków ZHP oraz wyszczególnione są te, które są ważne dla Twojej metodyki!
hm. Jan Sukiennik, hm. Anna Pospieszna
Druhno Drużynowa, Druhu Drużynowy!
42. Zjazd ZHP podjął decyzję o wprowadzeniu dwóch wariantów roty Przyrzeczenia Harcerskiego. Od momentu zatwierdzenia zmian w Krajowym Rejestrze Sądowym nasi podopieczni mają prawo wyboru brzmienia składanej przez siebie przysięgi. Co to dla nas oznacza? W jaki sposób powinniśmy teraz pracować? Odpowiedzi na te pytania zawarliśmy w niniejszym poradniku. Zasady Harcerskiego Wychowania zostają niezmienne. Wszyscy jako harcerska brać chcemy wyznawać te same wartości oraz kierować się drogowskazem, którym jest Prawo Harcerskie. Jako harcerscy wychowawcy dalej realizujemy Misję ZHP oraz dbamy o rozwój, również duchowy, naszych wychowanków. W niniejszej publikacji przedstawiamy wytłumaczenie sformułowań zawartych w Przyrzeczeniu Harcerskim oraz praktyczne wskazówki pokazujące, jak wprowadzić je w życie drużyny. Nie stworzyliśmy tutaj komentarza do nowego brzmienia Przyrzeczenia Harcerskiego ani nie opisaliśmy, jak z nim stale pracować w ciągu roku. Wierzymy, że jako drużynowy masz świadomość tego, jak ważna jest praca z treścią Przyrzeczenia Harcerskiego, nie tylko w trakcie próby harcerza, ale także przez całą harcerską drogę. Pragniemy jednak zostawić kilka wskazówek, do czego zobowiązuje nas Przyrzeczenie Harcerskie w kontekście rozwoju duchowego, czy służby Bogu. W dalszej części znajdziesz również odpowiedzi na najczęściej zadawane w ostatnim czasie pytania. Nie zabrakło również części praktycznej, w której zamieściliśmy kilka pomysłów na pracę z przyrzeczeniem w drużynie. Mamy nadzieję, że materiał ten będzie dla ciebie cenny i ugruntuje Cię w chęci wyznawania wartości, które nosisz w swoim harcerskim sercu.
Autorki i Autorzy
Poradnik jest poszerzeniem wiedzy dla każdego instruktora po kursie przewodnikowskim i drużynowych.
W materiale jest odniesienie do cech i elementów metody. Zostały w nim również opisane cechy, które mogą być bardziej zrozumiałe dla młodego instruktora dopiero uczącego się systemu.
Poradnik skierowany jest zarówno do drużynowych, jak i kadry na poziomie szczepu lub hufca. Praca jednostek harcerskich w mniejszych miejscowościach różni się od funkcjonowania w mieście. Jak wykorzystać szanse związane z działaniem poza ośrodkiem miejskim? Z jakimi problemami borykają się instruktorzy w mniejszych miejscowościach?
Poradnik podzielony jest na 3 rozdziały, które dotyczą pracy z kadrą, kształcenia, a także komunikacji i promocji.
Jednym z najważniejszych wydarzeń w kalendarzu każdego harcerza jest obóz, będący podsumowaniem całorocznej pracy zastępu, drużyny, szczepu, hufca… To właśnie na Harcerską Akcję Letnią z niecierpliwością czeka większość harcerzy działających w szeregach Związku Harcerstwa Polskiego.
Każdy z nas ma inne upodobania, każdy z nas inaczej wyobraża sobie idealną formę obozowiska, w którym ma spędzić kilka, kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt dni i nocy. Obozowisko może przybierać różne kształty, być zlokalizowane w najróżniejszych miejscach. Ilość dostępnych typów namiotów, pomysłów na pionierkę obozową może przyprawić o ból głowy. I słusznie! Dzięki temu każdy z organizatorów może przygotować obozowisko na miarę potrzeb i możliwości swojego środowiska.
Jednym z najstarszych typów obozowisk są tak zwane obozy puszczańskie. Mowa oczywiście o obozach, które ograniczają swój kontakt z cywilizowanym sprzętem do minimum. Niegdyś były one codziennością, dziś posiadają unikatową wartość. To właśnie o tego typu formach wypoczynku letniego będzie można przeczytać w tym poradniku.
Gorąco zachęcam do lektury!
Nie ma w życiu nic lepszego, jak łączenie kilku swoich pasji, by ludziom żyło się lepiej.
Zauważyłem spadek aktywności w zbiórkach zewnętrznych, na biwakach czy obozach. Coraz częściej zdarza się, że harcerze idą na łatwiznę, bo nikomu się nie chce wychodzić poza strefę komfortu. Może i mocne słowa, natomiast są to tylko moje
obserwacje i oczywiście mogę się mylić. Niemniej jednak wpadłem na pomysł jak za pomocą swojej wiedzy i doświadczenia stworzyć
coś, co będzie swego rodzaju wspomagaczem i zachętą. Mówi się, że przez żołądek do serca, a wiadomo że w życiu nie ma bardziej sensualnej rzeczy niż jedzenie. Zwłaszcza takie wspólnie przygotowane i spożyte w towarzystwie.
Stąd pomysł na poradnik.
Może nie jest to zbiór konspektów, ale na pewno też nie zwykła książka kucharska. Zależało mi bowiem, żeby tym poradnikiem zachęcić, ale oprócz tego żeby sami się nie zniechęcili. To zbiór wskazówek, od czego zacząć, jak działać krok po kroku od podjęcia decyzji o takiej zbiórce, przez przygotowanie się na wyjście,
przygotowywanie produktów, ale też rodziców na tego typu zbiórkę. O uwzględnianiu różności jak np. wegetarian, osób bezglutenowych,
uczulonych, czy po prostu na diecie, bo przecież nie ma nic gorszego od patrzenia na jedzących ludzi, samemu będąc głodnym. Są tu więc również przepisy, ale także mini poradnik zawierający wskazówki krok po kroku, sposoby układania ognisk, jak zadbać o zbilansowany posiłek, jak nikogo nie otruć, pierwsza pomoc przy poparzeniu, przecięciu nożem i zadławieniu, oraz oczywiście jak połączyć to z życiem ekologicznym dbając o naturę.
Przewodnik WAGGGS dla organizacji członkowskich i grup lokalnych dążących do zmniejszenia wpływu ich działalności na środowisko.
Jeśli szukacie sposobów na ograniczenie wpływu na środowisko podczas organizowania imprez, a także edukowanie innych na temat zmian klimatu w zabawny sposób, ten poradnik jest dla was!
Pomimo faktu, że każda z naszych 150 organizacji członkowskich na całym świecie doświadcza zmian klimatycznych na różne sposoby, kluczowe kwestie często są bardzo podobne i obejmują: żywność, energię, lokalizację miejsca, odpady i recykling, itp. W ten sposób poradnik „Zielone Imprezy #ForHerWorld” może zostać zaadaptowany do różnych kontekstów i odpowiadać na wiele potrzeb. W jego treści przedstawiamy wam dostępne i ekscytujące wskazówki!
Zgodnie ze skautowym modelem przywództwa, poradnik Zielone Imprezy #ForHerWorld jest narzędziem, które pomoże wam wywrzeć wpływ i praktykować postawę odpowiedzialnego działania. Zachęcamy was do wprowadzania konstruktywnych zmian na rzecz naszej planety, do przekształcania swoich celów środowiskowych w działanie i do inspirowania innych, by podążali waszymi śladami. Nie lekceważcie wpływu, jaki wasze działania mogą mieć na was, wasz zespół, waszą społeczność, Ruch, społeczeństwo…
Poszczególne części tego poradnika sprawią, że ponownie przemyślicie sposób planowania i realizacji swoich działań, aby uczynić je bardziej zrównoważonymi. Otrzymacie również narzędzia do edukacji harcerek i harcerzy w zakresie zmian klimatycznych i zrównoważonego stylu życia. Dzięki temu i oni będą mogli przyczynić się do pozytywnych zmian w środowisku naturalnym w swoim codziennym życiu i w swojej społeczności. W załączniku na str. 28 znajdziecie plan działania, który pomoże wam przygotować wasze wydarzenie w sposób zrównoważony.
Mamy nadzieję, że ten zestaw narzędzi okaże się dla was użyteczny i pomoże uczynić nasz świat bardziej zrównoważonym i sprawiedliwym miejscem!
Poradnik przeznaczony jest dla instruktorów, którzy na co dzień prowadzą rozproszone zespoły instruktorskie. Praca powstała na podstawie własnych doświadczeń i przemyśleń oraz wielu rozmów z doświadczonymi instruktorami pracującymi w zespołach zdalnych na poziomie hufca, chorągwi, a także Głównej Kwatery.
Praca podzielona jest na mini rozdziały, które skupiają się na poszczególnych elementach Harcerskiego Systemu Wychowawczego.
Publikacja zawiera najciekawsze wyniki badania Hekla przeprowadzonego we współpracy z Harcerskim Instytutem Badawczym ZHP w terminie 07.02-09.03.2021 roku. Wzięły w nim udział 383 osoby, które podzieliły się swoimi doświadczeniami w zakresie żywienia na bazach i stanicach ZHP.
Badanie to przełożyło się na możliwość zaproponowania rekomendacji postępowania, dzięki którym obozowanie będzie prostsze – nawet gdy uczestnikiem jest osoba o specjalnych potrzebach żywieniowych.
Załącznikami do publikacji są mini-poradniki o żywieniu osób wege, bezglutenowych oraz diabetyków.
Zapraszamy serdecznie do lektury!
Z harcerskim pozdrowieniem
CZUWAJ!
hm. Jacek Grzebielucha
phm. Paulina Król
hm. Anna Pospieszna
Warsztaty „ABC Zuchmistrza” stanowią zbiór podstawowej wiedzy o zuchowaniu. Mają być wprowadzeniem do metodyki zuchowej dla osób, które pracują w gromadach. Są przeznaczone przede wszystkim dla kadry rozpoczynającej pracę z zuchami osób z mniejszym stażem. Będziemy tu rozmawiać o tym, co dla zuchów charakterystyczne – o zabawie w coś lub kogoś.


Droga Druhno, Drogi Druhu!
Ciężko dziś znaleźć dokument, czy dobre opracowanie, które w łatwy i ciekawy sposób przybliży Wam choć trochę czym są namiestnictwa. W niniejszym opracowaniu odpowiemy sobie na kilka zasadniczych pytań, czym one są, kto w nich działa, czy nawet jak je stworzyć. Nie ma to być zbiór ciężko opisywanych górnolotnych haseł, lecz treść przyjazna wszystkim.
Pamiętajcie, namiestnictwa są przede wszystkim dla Was, aby wspierać, motywować i rozwijać środowiska, w których działacie. By był ktoś, kto Was zrozumie i zawsze wysłucha Waszych potrzeb. Dziękuje, że jesteście i macie w sobie tą ciekawość świata, by sięgnąć po informacje, które chce Wam przekazać.
W numerze:
Wieści ze związku…
Czujnik na…. powrót (prawie) do normalności
Drużynowemu pod rozwagę: relacja z akcji letniej w dobie koronawirusa, Gromada po pandemii, Fajny patyk – czyli co zuch zapamiętuje z zuchowania, Jak zostać “gwiazdą” lokalnych mediów?, Gromada, a prasa- jak napisać komunikat? , Lampiony (nie) szczęścia, Relacja z zuchowego startu po przerwie wywołanej pandemią.
Skarbiec inspiracji: zuchy w Kanadzie, Przerwa w zuchowaniu wywołana pandemią – pozytywne i negatywne skutki, Początki rozwoju zuchów w Polsce, Pierwsze zuchy- pisze Olga Małkowska, Sprawność zespołowa – Spadochroniarz
Zuchmistrz numeru –Wiktoria Łazewska
Sprawność indywidualna – fotoamator
W numerze:
Wieści ze związku…
Reforma instrumentów metodycznych – gwiazdki i tropy
Drużynowemu pod rozwagę: Lato z Antkiem Cwaniakiem, kolonia zuchowa – jak rozmawiać z zuchami, kolonia tania czy droga?, akcja letnia w dobie koronawirusa, imieniny zucha- podsumowanie, rodzice w gromadzie, jak promować gromadę zuchową, właściwa nazwa dla gromady zuchowej
Skarbiec inspiracji: zuchy w Wielkiej Brytanii, Wspomnienia- imponderabilia, poradnik dla rodzica- jak przygotować się do kolonii zuchowej, sprawność zespołowa – Olimpijczyk,
Zuchmistrz numeru – Justyna Piotrowska
Sprawność indywidualna- Złota rączka
Z teki metodyka: #epidemia pytań
Działania gromad w czasie pandemii
Jeśli czytasz niniejszy poradnik, to zapewne jesteś osobą odpowiedzialną za przygotowanie spotkania harcerskiego, w którym weźmie udział nawet kilkaset osób.
Niniejszy poradnik kierujemy do osób odpowiedzialnych za program w dużych hufcach. Masz przed sobą przygotowanie zbiórki albo zlotu hufca? Być może robisz to pierwszy raz i nie wiesz, jak się do tego zabrać, a może jesteś doświadczonym programowcem i szukasz pomysłu na coś nowego? Chcemy podzielić się swoim doświadczeniem i mamy nadzieję, że wypracowane przez nas materiały staną się inspiracją do dalszych poszukiwań.
Materiały zostały stworzone przez szefów i członków zespołu programowego Hufca ZHP Białystok w latach 2014-2018. Należy do niego ponad 2500 harcerzy. W niniejszej broszurze chcemy podzielić się doświadczeniem programowym naszego hufca z 5 ostatnich lat. Bazujemy na doświadczeniu spotkań hufca, jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby potraktować niniejszy przewodnik jako wskazówkę przy organizacji spotkania szczepu czy chorągwi.
Chcemy poprowadzić Cię krok po kroku przez etapy przygotowania spotkania hufca – od pomysłu przez realizację do ewaluacji.
Druhny i Druhowie,
oddaję w Wasze ręce poradnik, opracowany w ramach mojej próby harcmistrzowskiej. Treści w nim zawarte oparte są na zdobytym doświadczeniu w pracy w hufcowej komisji stopni instruktorskich, na materiałach wypracowanych w trakcie prowadzonych warsztatów opiekunów próby oraz najważniejsze – w oparciu o właśnie doświadczenia nie tylko jako opiekunka prób, ale także jako podopieczna.
Mam nadzieję, że poradnik ten ułatwi Wam prowadzenie prób, oraz będzie przydatnym narzędziem do efektywnej pracy z Waszymi podopiecznymi. Zapraszam do lektury.
W numerze:
Wieści ze Związku
Czujnik na…czego nas uczy bycie drużynowym
Drużynowemu pod rozwagę: tatuaże, a drużynowy , wychowam swojego następcę, droga od zucha do drużynowej, prawa, przywileje i obowiązki drużynowego
Skarbiec inspiracji: cykl sprawnościowy przyjaciel zwierząt, majsterka, praca z dziećmi w innych organizacjach skautowych, pożyteczne prace – najstraszniejsza forma pracy?, zbiórka na zakończenie roku zuchowego, sprawność indywidualna – ptasi opiekun
Piosenka o myciu rąk
Zuchmistrz Numeru – hm. Sylwia Wesołowska
Z teki metodyka: HARCbalans , POczuj to! – czyli metodyka zuchowa dla opornych
Hydepark : Zuchopoly, #razem, ale zdalnie, wspomnienia drużynowych, Zuchowe Przedsięwzięcia
Programy [w harcerstwie] są różne i zmienne, ale istnieje to samo wspólne dla wszystkich źródło rzeczy: Prawo Harcerskie, metoda, system zastępowy.
Ewa Grodecka
Jesteś instruktorem, masz narzędzie. Naszym konkretnym narzędziem do wykorzystywania na co dzień jest metoda harcerska. Pracować nią można nie tylko z zuchami czy harcerzami ale i z instruktorami. O tym właśnie przekonali się uczestnicy tegorocznego kursu podharcmistrzowskiego SPOIWO organizowanego przez Chorągiew Gdańską.
Poradnik jest skierowany do osób, którym dotychczas było z metodyką zuchową nie po drodze, a z jakiegoś powodu przyszło im się z nią zmierzyć – czy to dlatego, że zgodzili się jechać na kolonię zaprzyjaźnionej gromady jako wychowawcy, czy też organizują imprezę programową, w której zuchy także będą brały udział. Zawiera skrócony opis rozwoju dziecka, mający znaczenie dla harcerskich działań, charakterystyczne elementy metodyki oraz wskazówki organizacyjne ułatwiające współpracę z gromadami podczas wspólnych wyjazdów.
„Z perspektywy” to czasopismo dla drużynowych i przybocznych. Znajdziecie w nim garść porad, pomysłów i inspiracji do codziennej pracy z jednostką. Poza tym przeczytacie o ogólnozwiązkowych i społecznie ważnych tematach. Miłej lektury!
„Z perspektywy” wydawane jest kwartalnie i powstało w grudniu 2015 roku i było wydawane do września 2017 roku. W lipcu 2019 roku ukazał się pierwszy po wznowieniu numer czasopisma.
Spis treści:
- Z WAŻNEJ PERSPEKTYWY – Co musisz wiedzieć o SIM – hm. Lucyna Czechowska
- Z PERSPEKTYWY ZAGRANICY – Dzień Myśli Braterskiej wymyśliły kobiety – hm. Monika Grądecka
- Z PERSPEKTYWY HISTORII – Quiz o DMB
- Z PERSPEKTYWY SŁUŻBY – Jak przeprowadzić świadomą służbę – phm. Kamila Smyczek, phm. Emilia Wadas
- Z PERSPEKTYWY PROGRAMU – Tego lata bądź PRO – pwd. Anna Kurakowska
- Z PERSPEKTYWY SPOŁECZEŃSTWA – Porozmawiajmy o polityce – hm. Aleksandra Berner
- Z PERSPEKTYWY ZWIĄZKU – Q&A z komendantem Europejskiego Jamboree 2020 – pwd. Artur Lamali
- Z PERSPEKTYWY DUCHA – Harcerski mindfulness – hm. Jolanta Łaba
- Z PERSPEKTYWY EKSPERTA – Obóz w pigułce – hm. Katarzyna Krzak
- Z PERSPEKTYWY KUCHNI – Rozgrzewający obiad – phm. Adrian Łukaszewski
- Z PERSPEKTYWY BIBLIOFILA – „A Adi powiedział…” – pwd. Katarzyna Krawczyk
Wieści ze związku,
Sto lat solenizanci!,
Nie lubię jeździć na rowerze,czyli tekst o osobistym zaangażowaniu drużynowych ,
Psychika smyka! Chciałbyś się ze mną czymś podzielić?
Zuchmistrz numeru
Książki dla zuchmistrzów,
Zbiórka z okazji Dnia Myśli Braterskiej,
Sprawność zespołowa:Ambasador przyjaźni,
Majsterka: sensoryczne łapki,
Jak gromady obchodzą swoje urodziny?
Imieniny Zucha “Z pomocą u Matki Natury”,
Sprawność indywidualna: Dobry opiekun,
Cykl – cechy metody,
Kamyk odpowie,
Hej! Dobrze być sobą!,
Akcja ,,Wszystkim jest z zuchem dobrze”
Rajd Granica – relacja;
Nowy rok zuchowy – bądź lepszy!;
Reforma instrumentów metodycznych;
O godzeniu różnych ról społecznych;
Być drużynową – ile czasu to zajmuje;
Granica poświęcenia, czyli jak bardzo powinniśmy angażować się w harcerstwo;
Psychika smyka;
Zuchmistrz numeru: Zofia Kuźniewska;
W tym roku byliśmy Gumisiami;
Sprawność zespołowa: Obrończyni/obrońca czystej wody;
Piosenka numeru: jesienny wiatr;
Kropelka życia;
Zuchmistrzowskie grzeszki;
Kamyk odpowie;
Przygotowujesz się do organizacji dużego wydarzenia na poziomie regionalnym albo przed Tobą stoi wyzwanie zakomunikowania go światu. To duża odpowiedzialność. Będziesz kreować zespoły, delegować zadania, przydzielać funkcje, realizować wcześniej szczegółowo zaplanowane wizje, aż ostatecznie zrealizujesz, podsumujesz i rozliczysz całe działanie. Zastanawiasz się pewnie, ile osób mogłoby przyjechać na Twoje wydarzenie. Tyle co rok temu? Dwa razy więcej niż rok temu? Albo czy uczestnicy przeżyją wydarzenie dokładnie tak, jak sobie planujesz? Tak czy inaczej, kwestie związanie z komunikacją wydarzenia i jego promocją są ważne. Obok kwestii merytorycznych wydarzenia, czyli pracy programowej, pracy z kadrą, występują jeszcze kwestie formalne, techniczne – działania finansowe, kwatermistrzowskie, zaopatrzeniowe i… właśnie komunikacyjne.

Obóz na Islandii został zorganizowany dzięki współpracy 6 wędrowników z 82 Drużyny Wędrowniczej “Na Przełaj”, którzy poświęcili mnóstwo pracy i czasu na zapoznanie się z tym, co czeka ich na wyspie. Podczas naszej podróży wędrowaliśmy z plecakami i namiotami, nocowaliśmy na campingach oraz u wspaniałych osób, realizowaliśmy zajęcia dotyczące edukacji globalnej oraz zmagaliśmy się z islandzką pogodą i przede wszystkim, pełniliśmy służbę. Wyprawa miała na celu zbadanie, jak turystyka wpływa na środowisko i w jaki sposób funkcjonuje ochrona przyrody na wyspie. Poradnik ten powstał z myślą o tym, aby każdy turysta, podróżując po Islandii, ale i po innych krajach wiedział jak odpowiednio się przygotować oraz jak zachowywać w różnych kryzysowych sytuacjach. W poradniku przedstawione zostały praktyczne wskazówki i porady, którymi kierowaliśmy się przez cały czas trwania obozu, jak i przy jego planowaniu. Przez cały czas trwania projektu inspirowaliśmy się 7 zasadami „Leave No Trace”.
Zuchowe Wieści – kwartalnik dla kadry i instruktorów zuchowych zawierający propozycje programowe wraz z załącznikami oraz artykuły metodyczne wspomagające pracę drużynowego oraz instruktorów pracujących z kadrą zuchową.
Zuchowe Wieści – kwartalnik dla kadry i instruktorów zuchowych zawierający propozycje programowe wraz z załącznikami oraz artykuły metodyczne wspomagające pracę drużynowego oraz instruktorów pracujących z kadrą zuchową.
Poradnik_Lidera 2017 jest to zbiór rad dla wszystkich liderów nie tylko harcerskich… Spisany na podstawie doświadczeń autora, napisany prostym językiem zawiera wiele anegdot oraz sporo obrazków sytuacyjnych.
Dlaczego Harcerski Kurs Alpha? Ponieważ jest świetną propozycją dla młodego człowieka, umożliwiającą poznanie wiary chrześcijańskiej w sposób przystępny i atrakcyjny. Harcerze są w większości otwarci na nowe okoliczności, a Harcerski Kurs Alpha to coś zupełnie nowego w rozwoju duchowym naszej organizacji.
Kurs Alpha to narzędzie ewangelizacyjne używane przez tysiące parafii katolickich we wszystkich krajach świata. Również inne wyznania organizują takie spotkania, zaznajamiając uczestników z przesłaniem Jezusa, które ma moc przemieniania ludzkiego życia.
Kadra jest najważniejszym ogniwem działalności harcerskiej. W „Systemie pracy z kadrą” (uchwała RN nr 18/XXXVI z dnia 27 czerwca 2010 r.) czytamy, że kadra jest najcenniejszym kapitałem Związku Harcerstwa Polskiego. Realizuje główne cele i założenia organizacji. Sprawne zarządzanie potencjałem kadrowym oraz doskonalenie kadry jest warunkiem rozwoju ZHP i realizacji misji Związku. Uchwała RN definiuje opis funkcji jako zakres obowiązków, kompetencji i uprawnień oraz warunków do działania, przypisanych określonej funkcji instruktorskiej. Opis funkcji jest podstawą rozmowy przełożonego z podwładnym, obejmującym funkcję.
Opis funkcji jest narzędziem, które umożliwia i systematyzuje pracę z funkcją. Zawarte są w nim zadania i kompetencje osoby pełniącej funkcję, wymagany stopień i przeszkolenie do pełnienia danej funkcji.
Materiał zawiera wstęp teoretyczny dotyczący opisów funkcji oraz przykładowe opisy funkcji na szczeblu hufca i chorągwi.
Kiedy członkowie naszej organizacji muszą mierzyć się z odpowiedzialnością za słowo? Do jakich sytuacji odnosić się może taki temat? Wychodząc naprzeciw temu zagadnieniu nietrudno dojść do wniosku, że od samego początku zuchowej drogi, poprzez bycie harcerzem, wędrownikiem, instruktorem – całe harcerstwo opiera się na wartości słowa, jakie dajemy sobie, innym harcerzom, społeczeństwu. Niniejsza praca poświęcona jest właśnie harcerskim przysięgom i obietnicom.
Impuls jest konferencją instruktorską, która od 2015 roku porusza bieżące problemy obszaru programu ZHP. To miejsce, w którym spotykają się namiestnicy, szczepowi, szefowie referatów, programowcy, specjalnościowcy i dyskutują o wsparciu metodyczno-programowym drużynowych. Rok temu Impuls połączył się z warsztatami INSPiRADA i wspólnie z nimi tworzy Weekend Programowy, na którym instruktorzy mają szansę na dyskusję programową i zdobycie nowych umiejętności w tym obszarze.
Impuls 3.0 zmienił formę z dotychczasowej konferencji na harcerską grę konferencyjną. Jak to wyglądało w praktyce? Zaczęliśmy od panelu konferencyjnego, który poruszał 4 kontrowersyjne tematy. Jego zadaniem było „zmącenie wody” i pokazanie uczestnikom, że można stawiać odważne pytania, szukać na nie jednoznacznych odpowiedzi i w ogóle – myśleć inaczej.
Jak przystało na konferencję, ten etap zakończyła dyskusja i wyczekiwana przerwa kawowa, a po niej spotykaliśmy się w zupełnie nowej formule harcerskich dyskusji. Od tej pory Impuls zmienił się w grę konferencyjną.
Uczestnicy w trakcie paneli musieli odpowiedzieć na 4 harcerskie dylematy strategiczne. Każdy z nich miał możliwość wzięcia udziału w 2 grach. Zasady gry były oparte o karcianą grę „Dylematy”, w której punkty zdobywa moderator, jeśli prawidłowo przewidzi reakcję grupy na zadane pytania. Tak też było na Impulsie – w tym roku na oczach uczestników odbyła się rywalizacja prowadzących, którzy musieli zdobyć jak najlepsze noty. Ich zadaniem było przewidzenie rozwiązania dylematów przed (!!!) dyskusją z uczestnikami.
Zuchowe Wieści – kwartalnik dla kadry i instruktorów zuchowych zawierający propozycje programowe wraz z załącznikami oraz artykuły metodyczne wspomagające pracę drużynowego oraz instruktorów pracujących z kadrą zuchową.
Users who have LIKED this post:
Druhu Komendancie! Druhno Komendant!
Poniżej znajduje się poradnik, który ma na celu pomóc Ci w organizacji obozu harcerskiego Twojej drużyny. Poradnik porusza takie kwestie jak: znalezienie bazy obozowej, stworzenie harmonogramu przygotowań, znalezienie odpowiedniej kadry obozowej i wiele więcej. Poradnik i załączniki jest zgodny z zasadami HAL i instrukcją HAL, jak i z rozporządzeni Ministra Edukacji dot. Organizacji wypoczynku na 2017 rok. Ważne jest by, przy korzystaniu w późniejszych latach sprawdzać instrukcje i inne dokumenty, bo zachodzą w nich często małe, lecz ważne zmiany.
Users who have LIKED this post:
Poradnik zawiera wiele praktycznych rad, które każdemu środowisku wędrowniczemu ułatwią przygotowanie własnego wyjazdu zagranicznego.
Zuchowe Wieści – kwartalnik dla kadry i instruktorów zuchowych zawierający propozycje programowe wraz z załącznikami oraz artykuły metodyczne wspomagające pracę drużynowego oraz instruktorów pracujących z kadrą zuchową.
Users who have LIKED this post:
Obecnie w ZHP wykorzystujemy skutecznie tylko jedno źródło pozyskiwania kadry. Jest nim rekrutacja prowadzona wśród harcerzy starszych i wędrowników. To nie wystarczy! Problem jest szczególnie istotny w przypadku pozyskiwania osób do prowadzenia gromad i drużyn. W efekcie dotychczasowych działań mamy za mało drużynowych, a wśród pełniących tę funkcję jest wiele osób bardzo młodych, bez doświadczenia i właściwego przygotowania. Z danych uzyskanych na koniec 2015 r. wynika, że co trzeci drużynowy nie posiada stopnia instruktorskiego, a 20% drużynowych nie osiągnęło pełnoletności. Poza tym kandydaci na drużynowych i młodzi drużynowi są „wysysani” przez inne organizacje, dla których członkowie ZHP stanowią wartościowy nabytek ze względu na swoje doświadczenie społeczne. A przecież drużynowy jest najważniejszym ogniwem w realizacji misji wychowawczej ZHP! Bez niego harcerstwo nie może realizować swoich celów. Propozycję prowadzenia gromad i drużyn adresujmy teraz również do osób spoza ZHP: rodziców zuchów i harcerzy, nauczycieli, a przede wszystkim osób dorosłych będących byłymi harcerkami i harcerzami, instruktorkami i instruktorami.
Opracowanie wyników badań ilościowych dokumentów wewnętrznych ZHP w celu sprawdzenia realizacji celów wychowawczych.
Tabelka pomocna przy korzystaniu z analizy SWOT ze w kontekście wyznaczanie celów rozwoju własnego. Przydatna dla każdego w okresie budowania prób na stopnie lub w roli opiekuna próby.
Krótki opis korzystania ze schematu SMART + ER w kontekście wyznaczanie celów rozwoju własnego. Przydatny dla każdego w okresie budowania prób na stopnie lub w roli opiekuna próby.
Poradnik dla osób zainteresowanych współpracą międzynarodową podczas HAL, opracowany przez Wydział Zagraniczny GK.
Poradnik dla organizatorów obozów harcerskich.
Zbiór poradników dotyczących harcerskich specjalności.
Witajcie na planecie Ziemi, której mieszkańcami są zarówno kameleony, które mogą patrzeć w dwóch różnych kierunkach w tym samym czasie, owady, które nie posiadają powiek oraz słonie z niesamowitym zmysłem węchu.
To tylko kilka przykładów. Różnorodność zwierząt i roślin na Ziemi jest naprawdę zdumiewająca. Co więcej, jej ekosystemy, takie jak pustynie, oceany, rzeki, góry, bagna, lasy i równiny trawiaste są specjalnie dostosowane do stworzeń i roślin, które tam mieszkają. Ale zmiany w środowisku ekosystemu mogą oznaczać zagładę dla występujących tam rodzimych gatunków roślin i zwierząt, i niestety, to dzieje się zbyt szybko w dzisiejszych czasach. Wiele gatunków jest zagrożonych całkowitym wymarciem. Pomimo, iż wymieranie od zawsze było częścią procesu ewolucji, w obecnym tempie zwierzęta i rośliny wymierają setki, być może nawet tysiące razy szybciej, niż było to spowodowane naturalnymi procesami ewolucyjnymi. Eksperci od bioróżnorodności twierdzą, że w dzisiejszych czasach wymieranie gatunków jest spowodowane głównie działalnością człowieka, taką jak: wylesianie, kopalnie, przekształcanie gruntów, budowanie zapór, dróg i miast, nadmierne połowy ryb i inne działania, które prowadzą do niszczenia siedlisk zwierząt, zmiany klimatu i zanieczyszczenia środowiska.
Zapraszamy cię do zanurkowania w głąb tego obszernego przewodnika, by zagłębić się w świat bioróżnorodności, by poznać korzyści, jakie nam zapewnia, poznać problemy, z którymi musi się zmierzyć oraz by dowiedzieć się jakie działania musimy podjąć, aby ją chronić.
Poradnik zawiera wykaz form pracy wykorzystywanych w harcerstwie wraz z oznaczeniem grup wiekowych, typu formy oraz płynącymi z ich stosowania wychowawczych korzyści.
Users who have LIKED this post:
Po co to harcerstwo?
Co robicie na zbiórkach?
Biegacie ciągle po lesie?
Z takimi pytaniami instruktorzy ZHP spotykają się na co dzień. Zadają je rówieśnicy, rodzice harcerzy, dyrektorzy szkół. Idealne odpowiedzi nie istnieją, ale są rzeczy, które możemy zrobić i powiedzieć, by przedstawić sedno naszej działalności. Przy okazji realizowania próby podharcmistrzowskiej postanowiłam przygotować zbiór rad i dobrych praktyk, które przydadzą się na początku ścieżki instruktorskiej i nie tylko. Wszystkie przykłady, czy rady, oparte są na moim doświadczeniu jako instruktora. Mam nadzieję, że przygotowany przeze mnie materiał będzie dla Was cenną pigułką wiedzy.
Wzór diagramu został zamieszczony jako załącznik do propozycji programowej “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.
Wzór diagramu został zamieszczony jako załącznik do propozycji programowej “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.
Planer jest autorstwa phm. Aleksandry Nowak wypracowany po konferencji “Impuls – planuj w związku” jest załącznikiem do propozycji programowej “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.
Poniższy wypełniony diagram stanowi załącznik do propozycji “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.
Poniższy wypełniony diagram stanowi załącznik do propozycji “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.
Wypełniony planer jest załącznikiem do propozycji “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.
Materiał pokonferencyjny dotyczący harcerstwa na wsi. Pakiet zawiera koncepcję programową konferencji, prezentacje, które wzbogaciły prelekcje oraz wypracowane w ramach paneli wnioski.
W dniu 14 lutego 2015 roku w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim odbyła się Ogólnopolska Konferencja Instruktorska – „IMPULS – Planuj w Związku”. Podczas walentynkowego spotkania blisko 80 Instruktorów z całej Polski miało okazję pochylić się nad istotnym problemem planowania na różnych szczeblach ZHP. Organizatorem konferencji był Wydział Inspiracji i Poradnictwa Głównej Kwatery ZHP.
Materiały filmowe z konferencji:
Materiały graficzne z konferencji:
Poradnik przedstawiający w prostych słowach podstawy planowania. Jeśli chcesz przygotować program drużyny, albo przeprowadzić zajęcia na kursie przewodnikowskim na ten temat, warto abyś zaczął swoją pracę od pochylenia się nad tym materiałem.
Głównym celem opracowania jest przedstawienie korzyści płynących z pracy z Bohaterem, która powinna być źródłem inspiracji dla osób poszukujących pomysłu dla swojego środowiska.
Niniejsza praca została napisana na podstawie ankiety w ramach próby instruktorskiej na stopień Harcmistrza.
Wyprawa na szczyt “INSTRUKTOR ZHP”
Niniejsze opracowanie przeznaczone jest zarówno dla osób, które zamierzają otworzyć próbę przewodnikowską, jak i dla opiekunów prób na pierwszy stopień instruktorski. Omówienie tego tematu zostało zainspirowane brakiem jego kompleksowego i aktualnego ujęcia w harcerskiej literaturze.
W poradniku zostały przedstawione wszystkie etapy próby – począwszy od podjęcia decyzji o jej otwarciu, wyboru opiekuna i stworzenia programu, poprzez etap realizacji, aż do momentu jej zamknięcia. Ostatni rozdział zawiera podstawowe wskazówki dla opiekunów prób.
Users who have LIKED this post:
Poradnik dla drużynowych o pracy z systemem zastępowych. Poradnik jest dwuczęściowy – część właściwa oraz wkładka-ściąga, która jest skrótem długiego poradnika.
„Niesłychanie łatwo jest fałszować harcerstwo.
Wystarczy posługiwać się metodą harcerską bez jej zrozumienia, powierzchownie, jednostronnie, pomijając stawiane przez nią wymagania.
Wystarczy odrzucić system zastępowy.
Wystarczy ilość postawić nad jakością.
Wystarczy środki uznać za cele.
Stworzy się wtedy dziwoląg noszący miano harcerstwa, nawet w mundur harcerski ubrany, ale na pewno nie będący harcerstwem.
Wystarczy uznać harcerstwo nie za ruch i realizującą zasady tego rodzaju organizację, ale za jedno z wielu stowarzyszeń np. wyłącznie wychowania fizycznego czy przysposobienia wojskowego; podporządkowuje się wtedy harcerstwo przepisom regulującym prace tamtych organizacji i błądzi się w ślepych kanałach.”
[hm. Ewa Grodecka]
Najmłodsze dzieci, wstępując do ZHP, trafiają do gromad zuchowych, które są miejscem radosnej zabawy i niezapomnianych wrażeń. Na zuchowych zbiórkach – dzięki swej nieograniczonej wyobraźni – przez zabawę
poznają bliższe i dalsze otoczenie: przyrodę, kulturę, sport, historię… Ich pierwszym mistrzem na skautowej drodze jesteś właśnie Ty. Twoim obowiązkiem wobec podopiecznych jest gruntowne poznanie harcerskiej metody wychowawczej, stosowanie wszystkich jej elementów, przyglądanie się rozwojowi każdego zucha osobno. Warto skorzystać z ogromnego, różnorodnego bogactwa metodyki zuchowej, pokazywać dzieciom dobre ścieżki w życiu szkolnym i rodzinnym.
Obejmując funkcję drużynowego wędrowników, stajesz się primus inter pares – pierwszym spośród grona równych sobie przyjaciół. Razem przeżyjecie wielką harcerską przygodę, podążycie wspólnie wybranymi szlakami, odkryjecie nieznane
dotąd pola służby.
Pamiętaj o szczególnej roli, jaką pełni lider drużyny wędrowniczej. Także o tym, że nie jesteś dla członków swojej drużyny jedynym punktem odniesienia, mentorem we wszystkich sprawach. Twoja rola jest trudniejsza, zostałeś ich przewodnikiem na ścieżce samodzielnie podejmowanych decyzji. Wędrownicy obserwują, w jaki sposób postępujesz i jakich dokonujesz wyborów, jesteś dla nich ciągle przykładem – ale pamiętaj, że potrafi ą znakomicie odróżnić dobre decyzje od złych. Rola drużynowego wędrowniczego polega więc na zbudowaniu poczucia wartości i wzbudzeniu w młodych ludziach motywacji do podejmowania dobrych wyborów, odnalezienia pola służby w słusznej sprawie.
Wiek gimnazjalny to czas, w którym młodzi ludzie zastanawiają się nad swoją przyszłością, snują plany, wszystkie drzwi stoją przed nimi otworem. Harcerstwo powinno pomóc im w odnalezieniu najwłaściwszej ścieżki, która
teraz pozwoli im odkryć pasję i niesamowitą przygodę, a później może stać się ich życiową drogą. Dzięki Tobie piękne chwile, które harcerze starsi spędzają na rajdach, zbiórkach i obozach, będą wypełnione odkryciami, eksperymentami i wspólnymi projektami, które po kilku latach pomogą im wybrać kierunek studiów i ruszyć tą drogą, z której nie chce się zawracać.
Harcerstwo to wielka gra. Słowa hm. Stefana Mirowskiego, niezapomnianego Przewodniczącego ZHP, doskonale oddają ideę działania drużyny harcerskiej. Dzieci przychodzą do harcerstwa, aby zrealizować swoje marzenia o wielkiej przygodzie, wziąć udział w grze, której nie zapomną do końca życia. Twoim zadaniem jest spełnienie tych marzeń. W momencie, kiedy na Twoim ramieniu zawisł granatowy sznur, stałeś się mistrzem harcerskiej gry. Poradnik drużynowego, który właśnie otrzymałeś, będzie dla Ciebie zbiorem wskazówek, jak dobrze prowadzić drużynę, jak się doskonalić i zwyciężać w harcerskiej grze. Stosowanie harcerskiej metody wychowawczej, troska o rozwój podopiecznych to nie tylko Twój obowiązek, to też Twoja szansa na przeżycie harcerskiej przygody. Nie zapomnij nigdy, że jesteś wzorem, który będą naśladować wszystkie dzieci w drużynie. Osiągniesz sukces – dzieci będą chciały go powtórzyć. Potkniesz się – one także znajdą się w niebezpieczeństwie.
Users who have LIKED this post:
Jest to poradnik dla drużynowych mówiący o tym, czym jest motywacja, co sprawia, że ją tracimy oraz zyskujemy.
Pisanie o systemie zastępowym przypomina trochę pracę Syzyfa. Aby zebrać materiały do tego artykułu, przejrzeliśmy m.in. stare wątki na internetowym forum ZHP. W roku 2004 dyskutanci alarmowali:
system zastępowy nie działa głównie z tego powodu, iż instruktorzy (drużynowi albo ich zwierzchnicy) uważają, że „przepisy na to nie pozwalają”. Minęły 4 lata… i znów można spotkać na internetowych
forach identyczne skargi. Głosy o przywrócenie możliwości działania systemowi zastępowemu są jakby wołaniem na puszczy…
Niniejsza praca jest odzwierciedleniem doświadczeń, jakie towarzyszyły autorce przy wprowadzaniu systemu zastępowego w drużynie. 33 Wejherowska Wodna Drużyna Harcerska „Korsarze” im. Marynarki Wojennej RP przekształciła się w 1999 roku z drużyny
starszoharcerskiej w harcerską, kiedy to do drużyny przyszli zupełnie nowi, młodzi ludzie W 2002 roku mogę powiedzieć, że system zastępowy istnieje. Wprowadzenie go zajęło nieco ponad dwa lata. W dalszym ciągu dostrzegam pewne wady w jego funkcjonowaniu,
niedociągnięcia.
Praca ta jest właśnie efektem przemyśleń nad tym, co udało się, a co autorka mogła zrobić inaczej. Często podaję różne rozwiązania tego samego problemu, ponieważ nie ma dwóch
identycznych drużyn i wszędzie wprowadzanie systemu wyglądać będzie inaczej.
Zastępowe i zastępowi to klucz do sukcesu w pracy każdej drużyny.
Nie wszyscy doceniamy ten skarb, jakim są dobrze funkcjonujące zastępy – czasem też tracimy z oczu cel, jaki przyświeca ich działaniu.
Dlatego przyszedł chyba w naszym Związku czas na odrodzenie myśli R. Baden-Powella o systemie zastępowym i wspieranie drużynowych
w pracy z zastępowymi.