Poradnik opiekuna prób wędrowniczych

Poradnik opiekunki lub opiekuna próby wędrowniczej powstał z potrzeby, która pojawiła się wśród wędrowniczek i wędrowników z 33 PDW „Goliard” z Hufca ZHP Poznań – Wilda (Chorągiew Wielkopolska ZHP). Osoby, które już zdobyły naramienniki wędrownicze, wciąż nie czuły się gotowe, by wspierać innych w realizacji tych prób. W końcu prowadzenie próby wędrowniczej oznacza bezpośredni wpływ na rozwój charakteru innej osoby, a to duża odpowiedzialność. Propozycja bycia opiekunem lub opiekunką to także wyraz ogromnego zaufania, dlatego też dobre przygotowanie do tej funkcji jest kluczowe, by udzielić właściwego wsparcia. Właśnie w tym celu powstał ten Poradnik. Pierwotnie był on przeznaczony dla osób z drużyny, jednak entuzjastyczne informacje zwrotne zachęciły do szerszej publikacji.

Autorów połączyła realizacja próby na stopień Harcerza Rzeczypospolitej, a sam materiał powstał w oparciu o doświadczenia nabyte zarówno w ramach relacji opiekunka próby – podopieczny, jak i w ramach innych realizowanych lub prowadzonych przez nich prób na naramienniki czy stopnie wędrownicze.

Sam Poradnik jest krótki – ma zaledwie 4 strony – ale zostało w nim zawarte wszystko to, co autorzy chcieliby wiedzieć, zanim sami pierwszy raz podjęli wyzwanie prowadzenia czyjejś próby wędrowniczej. Choć materiał jest poświęcony próbom na naramiennik wędrowniczy (pełniącym najczęściej funkcję prób członkowskich w drużynach wędrowniczych), to dopóki nie zostanie wydana jego kolejna część, z powodzeniem można go wykorzystywać również przy wspieraniu realizacji prób na stopnie HO i HR. Niektóre treści są na tyle uniwersalne, że mogą mieć zastosowanie również przy realizacji prób instruktorskich, choć temat ten nie jest przedmiotem niniejszego opracowania.

Zachęcamy do lektury, jeśli:

  • interesujesz się tematem prowadzenia prób, w szczególności tych wędrowniczych,
  • zastanawiasz się nad podjęciem funkcji opiekunki lub opiekuna próby,
  • chcesz się dobrze przygotować do prowadzenia próby wędrowniczej,
  • chcesz być lepszą opiekunką lub lepszym opiekunem prowadzonych prób wędrowniczych,
  • szukasz inspiracji do pracy z próbami w swojej drużynie,
  • chcesz wesprzeć harcerki i harcerzy starszych w odkrywaniu wędrownictwa, którego do tej pory nie było w Twoim środowisku.
0

Majsterka czyli wychowanie techniczne

Majsterkowanie to forma samoorganizacji, metoda tworzenia własnego otoczenia. Wystarczy trochę materiału, nieco przedsiębiorczości, aby własnymi rękami realizować własne pomysły. Można pomagać sobie nawzajem, wymieniać koncepcje i doświadczenia, mieć satysfakcję i korzyści. Można też doskonalić umiejętności i powiększać zasób wiedzy, aby nie być bez reszty zależnym od kaprysów „prawdziwych” fachowców, niedoborów na rynku czy braku pieniędzy.

Na przestrzeni wielu lat wypracowane zostało przekonanie, że majsterka jest formą pracy zarezerwowaną wyłącznie dla zuchów. Wynika to niestety z niezrozumienia celowości tej formy pracy w pozostałych pionach metodycznych. Majsterka obecna jest we wszystkich grupach metodycznych, a odpowiednio wykorzystywana wpływa na wszechstronny rozwój dzieci.

Zasadniczym celem niniejszego materiału metodycznego jest przybliżenie czytelnikowi mocno niedocenianej formy pracy jaką jest majsterka. Harcerskie zajęcia techniczne powinny wpisywać się w idee wszechstronnego rozwoju dostosowanego do wieku dzieci. Zajęcia realizowane w trakcie śródrocznej działalności gromad i drużyn rozwijając wielostronną aktywność poznawczą dzieci powinny pokazać im złożoność świata i miejsce człowieka w środowisku przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym. Zaznaczyć tu należy, że w realizacji tego celu nie może być pominięty ten zespół zjawisk, który opisuje współczesną technikę z jej historycznym rozwojem. To właśnie dzięki technice, poprzez dostarczane przez nią różnorodne środki, narzędzia oraz instrumenty i metody działań poznawczych – rzeczywistość ta może być pełniej niż kiedykolwiek dotąd poznawana i rozumiana.

0

Śladami starego wilka i jego watahy – czyli socjalizacja po harcersku.

Poradnik jest poszerzeniem wiedzy dla każdego instruktora po kursie przewodnikowskim i drużynowych.

W materiale jest odniesienie do cech i  elementów metody. Zostały w nim również opisane cechy, które mogą być bardziej zrozumiałe dla młodego instruktora dopiero uczącego się systemu.

0

Tworzenie nowego środowiska harcerskiego w mieście gdzie nie ma harcerstwa od lat

Czuwaj!
Czy wiesz, jakim wyczynem jest stworzyć coś zupełnie na nowo?
Czy chciałbyś zrobić coś wyjątkowego i zostać liderem w miejscowości, w której nie ma ruchu harcerskiego?
Jako instruktorzy, drużynowi chcemy, aby cała służba harcerska jako wychowawczy ruch trafiał do dzieci i młodzieży w każdym miejscu. Są takie miejscowości, gdzie nie ma ani jednej gromady czy drużyny
Jeżeli chciałbyś stworzyć własne środowisko, zapraszamy Cię do przeczytania cyklu artykułów na temat powrotu do ruchu harcerskiego tam, gdzie go nie ma .
Autorem artykułów jest instruktor Dolnośląskiego Referatu Harcerskiego – phm. Gilbert Tomal, a cała seria została napisana na bazie jego doświadczeń z powracającym harcerstwem
1+

Poradnik Smacznych zbiórek

Nie ma w życiu nic lepszego, jak łączenie kilku swoich pasji, by ludziom żyło się lepiej.

Zauważyłem spadek aktywności w zbiórkach zewnętrznych, na biwakach czy obozach. Coraz częściej zdarza się, że harcerze idą na łatwiznę, bo nikomu się nie chce wychodzić poza strefę komfortu. Może i mocne słowa, natomiast są to tylko moje
obserwacje i oczywiście mogę się mylić. Niemniej jednak wpadłem na pomysł jak za pomocą swojej wiedzy i doświadczenia stworzyć
coś, co będzie swego rodzaju wspomagaczem i zachętą. Mówi się, że przez żołądek do serca, a wiadomo że w życiu nie ma bardziej sensualnej rzeczy niż jedzenie. Zwłaszcza takie wspólnie przygotowane i spożyte w towarzystwie.

Stąd pomysł na poradnik.

Może nie jest to zbiór konspektów, ale na pewno też nie zwykła książka kucharska. Zależało mi bowiem, żeby tym poradnikiem zachęcić, ale oprócz tego żeby sami się nie zniechęcili. To zbiór wskazówek, od czego zacząć, jak działać krok po kroku od podjęcia decyzji o takiej zbiórce, przez przygotowanie się na wyjście,
przygotowywanie produktów, ale też rodziców na tego typu zbiórkę. O uwzględnianiu różności jak np. wegetarian, osób bezglutenowych,
uczulonych, czy po prostu na diecie, bo przecież nie ma nic gorszego od patrzenia na jedzących ludzi, samemu będąc głodnym. Są tu więc również przepisy, ale także mini poradnik zawierający wskazówki krok po kroku, sposoby układania ognisk, jak zadbać o zbilansowany posiłek, jak nikogo nie otruć, pierwsza pomoc przy poparzeniu, przecięciu nożem i zadławieniu, oraz oczywiście jak połączyć to z życiem ekologicznym dbając o naturę.

0

Obóz Wędrowny i nie tylko – Poradnik Obozów Wędrownych

Istotą wędrownictwa – jak sama nazwa wskazuje – jest wędrowanie. Może ono przejawiać się w wielu różnych formach w zależności od pory roku, długości wędrówki, sposobu, w jaki się przemieszczamy czy celu, jaki przed sobą stawiamy. Jak dobrze zaplanować te formy pracy? Postanowiliśmy zebrać w jedno kompendium różne poradnictwa i artykuły, jakie pojawiały się na ten temat, aby ułatwić Wam ich organizowanie.

0

PORADNIK „Stopnie instruktorskie na poziomie hufca” w Hufcu ZHP Białystok.

PORADNIK HARCERSKI „Stopnie instruktorskie na poziomie hufca” na podstawie Uchwały nr 43/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 2 października 2016 r. w sprawie systemu stopni instruktorskich oraz pracy ze stopniem przewodnika i podharcmistrza w Hufcu ZHP Białystok. phm. Monika Bartoszuk

0

Z perspektywy. Harcerski Punkt Widzenia. #11

„Z perspektywy” to czasopismo dla drużynowych i przybocznych. Znajdziecie w nim garść porad, pomysłów i inspiracji do codziennej pracy z jednostką. Poza tym przeczytacie o ogólnozwiązkowych i społecznie ważnych tematach. Miłej lektury!

„Z perspektywy” wydawane jest kwartalnie i powstało w grudniu 2015 roku i było wydawane do września 2017 roku. W lipcu 2019 roku ukazał się pierwszy po wznowieniu numer czasopisma.

Spis treści:

  1. Z WAŻNEJ PERSPEKTYWY – Co musisz wiedzieć o SIM – hm. Lucyna Czechowska
  2. Z PERSPEKTYWY ZAGRANICY – Dzień Myśli Braterskiej wymyśliły kobiety  – hm. Monika Grądecka
  3. Z PERSPEKTYWY HISTORII – Quiz o DMB 
  4. Z PERSPEKTYWY SŁUŻBY – Jak przeprowadzić świadomą służbę – phm. Kamila Smyczek, phm. Emilia Wadas
  5. Z PERSPEKTYWY PROGRAMU – Tego lata bądź PRO – pwd. Anna Kurakowska
  6. Z PERSPEKTYWY SPOŁECZEŃSTWA – Porozmawiajmy o polityce – hm. Aleksandra Berner
  7. Z PERSPEKTYWY ZWIĄZKU – Q&A z komendantem Europejskiego Jamboree 2020 –  pwd. Artur Lamali
  8. Z PERSPEKTYWY DUCHA – Harcerski mindfulness – hm. Jolanta Łaba
  9. Z PERSPEKTYWY EKSPERTA – Obóz w pigułce – hm. Katarzyna Krzak
  10. Z PERSPEKTYWY KUCHNI – Rozgrzewający obiad – phm. Adrian Łukaszewski
  11. Z PERSPEKTYWY BIBLIOFILA – „A Adi powiedział…” – pwd. Katarzyna Krawczyk

 

1+

“Islandzkie ABC”, czyli jak świadomie podróżować po Islandii i nie tylko!

Bez tytułu

Obóz na Islandii został zorganizowany dzięki współpracy 6 wędrowników z 82 Drużyny Wędrowniczej “Na Przełaj”, którzy poświęcili mnóstwo pracy i czasu na zapoznanie się z tym, co czeka ich na wyspie. Podczas naszej podróży wędrowaliśmy z plecakami i namiotami, nocowaliśmy na campingach oraz u wspaniałych osób, realizowaliśmy zajęcia dotyczące edukacji globalnej oraz zmagaliśmy się z islandzką pogodą i przede wszystkim, pełniliśmy służbę. Wyprawa miała na celu zbadanie, jak turystyka wpływa na środowisko i w jaki sposób funkcjonuje ochrona przyrody na wyspie. Poradnik ten powstał z myślą o tym, aby każdy turysta, podróżując po Islandii, ale i po innych krajach wiedział jak odpowiednio się przygotować oraz jak zachowywać w różnych kryzysowych sytuacjach. W poradniku przedstawione zostały praktyczne wskazówki i porady, którymi kierowaliśmy się przez cały czas trwania obozu, jak i przy jego planowaniu. Przez cały czas trwania projektu inspirowaliśmy się 7 zasadami „Leave No Trace”.

3+

Przewodnik dla przewodnika

 

Ten przewodnik powstał z myślą o osobach, która zamierzają otworzyć próbę przewodnikowską. Został on podzielony na 3 części:

  1. Przygotowanie do otwarcia – czyli jakie podjąć kroki do rozpoczęcia swojej pierwszej próby instruktorskiej. Tutaj dowiesz się, jak określić odpowiedni moment otwarcia, czym kierować się przy wyborze opiekuna, jak rozpisać próbę (od strony merytorycznej, jak i technicznej), jak rozłożyć w czasie realizację zadań oraz na co nastawić się podczas otwierania próby przed komisją;
  2. Realizacja próby – jak sama nazwa wskazuje odnosi się do procesu realizacji próby przewodnikowskiej. Znajdziesz tutaj porady członków komisji z całej Polski, wskazówki na temat tego skąd czerpać motywację, na jakie największe wyzwania się przygotować, a także dowiesz się jak inne komisje pracują z przyszłymi instruktorami w czasie trwania próby;
  3. Podsumowanie – ta część zwraca uwagę na ostatni etap realizacji próby, czyli na refleksję o tym, co nam się udało, a co nie. Tutaj dowiesz się po co podsumowywać próbę, jak to robić i jak podsumowywanie przebiega w różnych komisjach. Poruszona zostanie także kwestia jaki powinien być efekt próby przewodnikowskiej.

Plik do pobrania: przewodnik_po_przewodniku

0

Poradnik Dobrego i Skutecznego Lidera

Poradnik_Lidera 2017 jest to zbiór rad dla wszystkich liderów nie tylko harcerskich… Spisany na podstawie doświadczeń autora, napisany prostym językiem zawiera wiele anegdot oraz sporo obrazków sytuacyjnych.

8+

Formy pracy w drużynie wędrowniczej

Materiał powstały w 2013 roku, opisujący formy pracy najczęściej stosowane w pracy z wędrownikami. Zawiera opis form, wady i zalety ich stosowania, praktyczne rady jak przeprowadzić formę.

Materiał stworzyły instruktorki i współpracowniczki Referatu Wędrowniczego Chorągwi Krakowskiej.

1+

Osobista analiza sfer życia i własnego potencjału

Dwie, krótkie analizy, które w prosty sposób pozwolą nam lepiej przygotować się do rozpisania próby na stopień. Jako opiekun próby możemy także polecić je swojemu podopiecznemu.
 
Osobista analiza sfer życia – Koło Życia – Ta analiza pozwala nam sprawdzić czy nie zaniedbujemy ważnej dla nas sfery życia. Sprawdź czy rozwijasz równomiernie wszystkie obszary swojego rozwoju i które z nich chcesz jeszcze wzmocnić.
Analiza własnego potencjału – Ta analiza pozwoli Ci przygotować gotowe zadania do Twojej próby na stopień. Wystarczy wyciągnięte z niej wnioski odpowiednio przerobić na zadania stosując następujące zasady:  wzmacniaj mocne strony, nad słabymi pracuj, wykorzystuj swoje umiejętności i zdobywaj nowe. Marzenia przekuwaj w cele i dąż do ich realizacji wykorzystując swoje mocne strony i umiejętności.
1+

Planowanie projektu społecznego na podstawie zdobywania Odznaki Skautów Świata

Znajdują się tu materiały dedykowane planowaniu w kontekście projektu społecznego. Duża część z nich to wiedza, którą wędrownicy i instruktorzy pozyskują na kursach i warsztatach w naszej organizacji, choć można tu znaleźć także kilka nowości. Najważniejszą wartością tego poradnika jest zebranie materiałów odnośnie planowania krótkoterminowego w ZHP w jednym miejscu Celem poradnika jest  przygotowanie do całkiem realnego zaplanowania i przeprowadzenia projektu 80-godzinnej służby w ramach programu Odznaki Skautów Świata.

Materiały pochodzą z kursu e-learningowego dostępnego w Harcerskim Serwisie Szkoleniowym (zhp.edu.pl) pod nazwą: SWA_planowanie projektu społecznego (http://zhp.edu.pl/course/view.php?id=8).  Hasło dostępu dla gości: SWA_planowanie

1+

Harcerz w lesie

Harcerz w lesie to kompleksowy poradnik o lesie.
– Pierwsza część zawiera artykuły dotyczące wiedzy o lesie. O strukturze, budowie, a także o problemach leśnych (strefy umiarkowanej i nie tylko)
– Druga część to przewodnik po harcerskich formach pracy w lesie – obozach i biwakach. Jak je zorganizować w zgodzie z naturą i jak z nią obcować – dowiecie się właśnie tam.
– Trzecia część dotyczy propozycji działań śródrocznych, podnoszących wiedzę na temat lasu wśród zuchów, harcerzy, harcerzy starszych i wędrowników.

Całość opatrzona jest ramkami, w których znajdziecie elementy, na które należy zwrócić uwagę czy znaleźć więcej informacji.

Opracowanie i skład tego poradnika powstały dzięki wsparciu finansowemu programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2015 r.

Materiał na licencji Creative Commons. Uznanie autorstwa 3.0 Polska. Treść licencji dostępna na stronie:
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/pl/legalcode

2+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Analiza SWOT w kontekście rozwoju własnego

Tabelka pomocna przy korzystaniu z analizy SWOT ze  w kontekście wyznaczanie celów rozwoju własnego. Przydatna dla każdego w okresie budowania prób na stopnie lub w roli opiekuna próby.

1+

Sztuka wyznaczania celów – SMART + ER

Krótki opis korzystania ze schematu SMART + ER w kontekście wyznaczanie celów rozwoju własnego. Przydatny dla każdego w okresie budowania prób na stopnie lub w roli opiekuna próby.

3+

Młodzieżowy przewodnik po bioróżnorodności

Witajcie na planecie Ziemi, której mieszkańcami są zarówno kameleony, które mogą patrzeć w dwóch różnych kierunkach w tym samym czasie, owady, które nie posiadają powiek oraz słonie z niesamowitym zmysłem węchu.

To tylko kilka przykładów. Różnorodność zwierząt i roślin na Ziemi jest naprawdę zdumiewająca. Co więcej, jej ekosystemy, takie jak pustynie, oceany, rzeki, góry, bagna, lasy i równiny trawiaste są specjalnie dostosowane do stworzeń i roślin, które tam mieszkają. Ale zmiany w środowisku ekosystemu mogą oznaczać zagładę dla występujących tam rodzimych gatunków roślin i zwierząt, i niestety, to dzieje się zbyt szybko w dzisiejszych czasach. Wiele gatunków jest zagrożonych całkowitym wymarciem. Pomimo, iż wymieranie od zawsze było częścią procesu ewolucji, w obecnym tempie zwierzęta i rośliny wymierają setki, być może nawet tysiące razy szybciej, niż było to spowodowane naturalnymi procesami ewolucyjnymi. Eksperci od bioróżnorodności twierdzą, że w dzisiejszych czasach wymieranie gatunków jest spowodowane głównie działalnością człowieka, taką jak: wylesianie, kopalnie, przekształcanie gruntów, budowanie zapór, dróg i miast, nadmierne połowy ryb i inne działania, które prowadzą do niszczenia siedlisk zwierząt, zmiany klimatu i zanieczyszczenia środowiska.

Zapraszamy cię do zanurkowania w głąb tego obszernego przewodnika, by zagłębić się w świat bioróżnorodności, by poznać korzyści, jakie nam zapewnia, poznać problemy, z którymi musi się zmierzyć oraz by dowiedzieć się jakie działania musimy podjąć, aby ją chronić.

3+

Porozmawiajmy o ZHP

Po co to harcerstwo?

Co robicie na zbiórkach?

Biegacie ciągle po lesie?

Z takimi pytaniami instruktorzy ZHP spotykają się na co dzień. Zadają je rówieśnicy, rodzice harcerzy, dyrektorzy szkół. Idealne odpowiedzi nie istnieją, ale są rzeczy, które możemy zrobić i powiedzieć, by przedstawić sedno naszej działalności. Przy okazji realizowania próby podharcmistrzowskiej postanowiłam przygotować zbiór rad i dobrych praktyk, które przydadzą się na początku ścieżki instruktorskiej i nie tylko. Wszystkie przykłady, czy rady, oparte są na moim doświadczeniu jako instruktora. Mam nadzieję, że przygotowany przeze mnie materiał będzie dla Was cenną pigułką wiedzy.

0

Wzór diagramu Gantta w ujęciu rocznym

Wzór diagramu został zamieszczony jako załącznik do propozycji programowej “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

3+

Wzór diagramu Gantta w ujęciu dwudniowym

Wzór diagramu został zamieszczony jako załącznik do propozycji programowej “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

1+

Wzór planeru

Planer jest autorstwa phm. Aleksandry Nowak wypracowany po konferencji “Impuls – planuj w związku” jest  załącznikiem do propozycji programowej “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

1+

Przykładowy wypełniony diagram Gantta w ujęciu rocznym

Poniższy wypełniony diagram stanowi załącznik do propozycji “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

1+

Przykładowy wypełniony diagram Gantta w ujęciu dwudniowym

Poniższy wypełniony diagram stanowi załącznik do propozycji “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

2+

Wypełniony planer z konferencji “Impuls – planuj w Związku”

Wypełniony planer jest załącznikiem do propozycji “Stop bierności – wyzwolić energię” z rozdziału „Mniej gadania, więcej pracy”, czyli wdrażanie pomysłów w czyn.

1+

NIC NIE ZASTĄPI ZASTĘPÓW przewodnik dla drużynowych drużyn harcerskich, starszoharcerskich i wielopoziomowych

Poradnik dla drużynowych o pracy z systemem zastępowych. Poradnik jest dwuczęściowy – część właściwa oraz wkładka-ściąga, która jest skrótem długiego poradnika.

2+

W krainie zabawy. Poradnik drużynowego gromady zuchowej

Najmłodsze dzieci, wstępując do ZHP, trafiają do gromad zuchowych, które są miejscem radosnej zabawy i niezapomnianych wrażeń. Na zuchowych zbiórkach – dzięki swej nieograniczonej wyobraźni – przez zabawę
poznają bliższe i dalsze otoczenie: przyrodę, kulturę, sport, historię… Ich pierwszym mistrzem na skautowej drodze jesteś właśnie Ty. Twoim obowiązkiem wobec podopiecznych jest gruntowne poznanie harcerskiej metody wychowawczej, stosowanie wszystkich jej elementów, przyglądanie się rozwojowi każdego zucha osobno. Warto skorzystać z ogromnego, różnorodnego bogactwa metodyki zuchowej, pokazywać dzieciom dobre ścieżki w życiu szkolnym i rodzinnym.

1+

Niemała sztuka. Poradnik dla kadry wędrowniczej

Obejmując funkcję drużynowego wędrowników, stajesz się primus inter pares – pierwszym spośród grona równych sobie przyjaciół. Razem przeżyjecie wielką harcerską przygodę, podążycie wspólnie wybranymi szlakami, odkryjecie nieznane
dotąd pola służby.
Pamiętaj o szczególnej roli, jaką pełni lider drużyny wędrowniczej. Także o tym, że nie jesteś dla członków swojej drużyny jedynym punktem odniesienia, mentorem we wszystkich sprawach. Twoja rola jest trudniejsza, zostałeś ich przewodnikiem na ścieżce samodzielnie podejmowanych decyzji. Wędrownicy obserwują, w jaki sposób postępujesz i jakich dokonujesz wyborów, jesteś dla nich ciągle przykładem – ale pamiętaj, że potrafi ą znakomicie odróżnić dobre decyzje od złych. Rola drużynowego wędrowniczego polega więc na zbudowaniu poczucia wartości i wzbudzeniu w młodych ludziach motywacji do podejmowania dobrych wyborów, odnalezienia pola służby w słusznej sprawie.

0

W poszukiwaniu przygody. Poradnik drużynowego drużyny starszoharcerskiej

Wiek gimnazjalny to czas, w którym młodzi ludzie zastanawiają się nad swoją przyszłością, snują plany, wszystkie drzwi stoją przed nimi otworem. Harcerstwo powinno pomóc im w odnalezieniu najwłaściwszej ścieżki, która
teraz pozwoli im odkryć pasję i niesamowitą przygodę, a później może stać się ich życiową drogą. Dzięki Tobie piękne chwile, które harcerze starsi spędzają na rajdach, zbiórkach i obozach, będą wypełnione odkryciami, eksperymentami i wspólnymi projektami, które po kilku latach pomogą im wybrać kierunek studiów i ruszyć tą drogą, z której nie chce się zawracać.

0

Uczestnicząc w grze. Poradnik dla drużynowego drużyny harcerskiej

Harcerstwo to wielka gra. Słowa hm. Stefana Mirowskiego, niezapomnianego Przewodniczącego ZHP, doskonale oddają ideę działania drużyny harcerskiej. Dzieci przychodzą do harcerstwa, aby zrealizować swoje marzenia o wielkiej przygodzie, wziąć udział w grze, której nie zapomną do końca życia. Twoim zadaniem jest spełnienie tych marzeń. W momencie, kiedy na Twoim ramieniu zawisł granatowy sznur, stałeś się mistrzem harcerskiej gry. Poradnik drużynowego, który właśnie otrzymałeś, będzie dla Ciebie zbiorem wskazówek, jak dobrze prowadzić drużynę, jak się doskonalić i zwyciężać w harcerskiej grze. Stosowanie harcerskiej metody wychowawczej, troska o rozwój podopiecznych to nie tylko Twój obowiązek, to też Twoja szansa na przeżycie harcerskiej przygody. Nie zapomnij nigdy, że jesteś wzorem, który będą naśladować wszystkie dzieci w drużynie. Osiągniesz sukces – dzieci będą chciały go powtórzyć. Potkniesz się – one także znajdą się w niebezpieczeństwie.

1+

Users who have LIKED this post:

  • avatar