Gra terenowa. Akcja Kutschera – Kat Warszawy

Kat Warszawy
Kat Warszawy, to historyczna gra terenowa podczas, której uczestnicy w sposób aktywny mają możliwość zapoznania się z przebiegiem Akcji Kutschera, która miała miejsce 1 lutego 1944 roku, na Al. Ujazdowskich w Warszawie.
Niniejszą grą chciałem przenieść uczestników (w wyobraźni), na Aleje Ujazdowskie w Warszawie, gdzie odbyła się Akcja Kutschera. Chciałbym, aby każdy z uczestników maksymalnie spróbował poczuć emocje jakie towarzyszyły uczestnikom akcji.
Dla kogo?
Gra była tworzona z myślą o harcerzach starszych, natomiast zachęcamy do udziału w grze również harcerzy, ale także cywili, którzy chcą wspólnie z nami poznać dzieje Akcji Kutschera. Jest to również doskonała propozycja dla rodzin z dziećmi.
Gra została stworzona w taki sposób, aby każdy uczestnik po zapoznaniu się z niniejszą instrukcją mógł sam pobrać i przygotować sobie niezbędne materiały do gry (mapa wraz z szkicem dróg w Warszawie)

Inspiracją do stworzenia gry była książka Zośka i Parasol autorstwa Aleksandra Kamińskiego. Gra powstała w trakcie realizacji próby przewodnikowskiej.

 

Kat Warszawy – instrukcja gry

Kat Warszawy – konspekt

0

Nadzieja na Święta

129958886_439602914098340_3478219356004114100_o

“Nadzieja na Święta” to propozycja stworzona przez Zespół ds. Etyki Środowiskowej Chorągwi Gdańskiej specjalnie z okazji tegorocznych, niezwykłych Świąt.

W propozycji znajdziecie 10 pomysłów na aktywności podczas (zdalnych) zbiórek  z drużyną w grudniu oraz 10 instrukcji wykonania ozdób i prezentów świątecznych.

Czeka na Was quiz na platformie Kahoot, gra online, pomysł na kolędowanie, zaskakujące prezenty i wiele wiele więcej. Wszystko w ekologicznym duchu!

 

Wybierz to, co interesuje Cię najbardziej, mieszaj różne aktywności, stwórz z nich jedno lub 3 spotkania – tak jak chcesz!

Pomysły możesz wykorzystać podczas spotkania z drużyną/gromadą, ale także w gronie instruktorskim.

Jest Nadzieja na te Święta!?
0

Jan Bytnar “Rudy” – Bohater Hufca

Przed Tobą propozycja programowa przygotowana specjalnie, aby na nowo spojrzeć na niezwykła postać, jaką jest Jan Bytnar „Rudy”. Dla nas jest nie tylko bohaterem hufca a wzorem do naśladowania! Dlatego przygotowaliśmy konspekty zbiórek, gier, dzięki którym przybliżycie w swoich środowiskach postać Janka Bytnara „Rudego”, przypomnicie sobie najważniejsze momenty jego życia, jego zainteresowania oraz umiejętności. Podczas różnych czynności cofniecie się do czasów II Wojny Światowej, dowiecie się, czym zajmowali się harcerze Szarych Szeregów oraz sami spróbujecie swoich sił w akcjach małego sabotażu!
Mamy wielką nadzieję, że skorzystacie z poniższej propozycji i że realizacja jej przyniesie Wam tyle samo radości, co nam jej pisanie!

0

Kalendarz Adwentowy 2021

Kalendarz Adwentowy 2021 jest materiałem stworzonym przez Hufiec ZHP Legionowo w którym znajdziecie zadania na każdy dzień Adwentu przypisane do poszczególnych grup metodycznych. Zachęcamy do pracy z nimi całe rodziny!

Instrukcja do kalendarza adwentowego:

1. Wydrukuj odpowiedni plik (np. kalendarz zuchowy).

2. Wytnij w miejscu gdzie znajdują się przerywane linie na stronie pierwszej i trzeciej (strony granatowe).

3. Sklej pierwszą i druga stronę tak by wycięte okienka znajdowały się centralnie nad tekstem zadań adwentowych pierwszej części adwentu.

4. Sklej trzecią i czwartą stronę tak by wycięte okienka znajdowały się centralnie nad tekstem zadań adwentowych drugiej części adwentu.

5. Sklej dwa gotowe zestawy pustymi stronami do siebie. 

6. Każdego dnia otwieraj okienko z odpowiednią datą i wykonaj zadanie.

Powodzenia!

1+

Komenda z Pandą

Przekazujemy na Twoje ręce materiał opracowany przez ZHP na podstawie programu WWF „Program z Pandą”. Poniższy materiał ma na celu pomóc Ci dokonać autoanalizy pracy Twojej komendy i środowiska oraz wskazać działania, jakie możesz podjąć w tym momencie.
Kolejne rozwiązania, związane z tworzeniem programu i pracą z kadrą, znajdziesz z załącznikach do Polityki Środowiskowej ZHP.

0

W poszukiwaniu wspólnego domu Warsztat o uchodźcach oraz o tym, jak poruszać społeczne i czasem kontrowersyjne tematy?

Warsztat skierowany dla wędrowników lub kadry, który może posłużyć jako inspiracja do podjęcia służby na rzecz tworzenia społeczności otwartej na drugiego człowieka. W swojej treści warsztat luźno nawiązuje do 3 faz ujętych w zdobywaniu Odznaki Skautów Świata: eksploracja, reakcja i podjęcie działania.

W każdej fazie warsztatu uczestnicy wchodzą w aktywności, które pochylają się nad zagadnieniem migracji pod kątem założeń każdej z faz. W eksploracji dowiadują się o zjawisku migracji, jego przyczynach i stanie aktualnym.

W fazie reakcji uczestnicy starają się przetworzyć zebrane informacje, przedyskutować i podsumować, by lepiej zrozumieć przyczyny i konsekwencje omawianych zagadnień.

W fazie podjęcie działania doświadczają inspiracji, w której przyglądają się cechom ważnym przy tworzeniu rozwiązania na wyzwania związane z migracją. Pomysły na działania w patrolach lub drużynach charakterystyczne dla wszystkich trzech faz są zbierane na koniec warsztatu.

7+

Aktywni Obywatele Świata

Edukacja globalna to część kształcenia obywatelskiego i wychowania, która rozszerza jego zakres przez uświadamianie istnienia zjawisk i współzależności łączących ludzi i miejsca. Jej celem jest przygotowanie odbiorców do stawiania czoła wyzwaniom dotyczącym całej ludzkości. Jest także globalnym wymiarem edukacji obywatelskiej i obejmuje edukację rozwojową, edukację o prawach człowieka, edukację o zrównoważonym rozwoju, edukację na rzecz pokoju i zapobiegania konfliktom oraz edukację interkulturalną.

Aktywni Obywatele Świata (AOŚ) to projekt poświęcony szeroko pojętej edukacji globalnej. Był realizowany w latach 2015-2017 przy Głównej Kwaterze ZHP. Jego celem było wzmacnianie propozycji programowych, rozwijanie wiedzy i kompetencji, a także postaw promowanych przez edukację globalną. Miła za zadanie kształtować wśród harcerek i harcerzy globalną postawę obywatelską, dążącą do stałego, ochoczego podejmowania działań na rzecz bardziej sprawiedliwego i przyjaznego świata. Harcerki i harcerze biorący udział w projekcie mieli szansę na zrozumienie globalnych współzależności oraz wzbudzenie poczucia wpływu – sprawczości poprzez bardziej świadome wybory w życiu codziennym. Potrafią wykorzystywać okazje i możliwości do działania w myśl zasady „Myśl globalnie, działaj lokalnie”.

Projekt skierowany był bezpośrednio do instruktorek i instruktorów, wędrowniczek i wędrowników oraz do drużynowych, a pośrednio do wszystkich grup metodycznych, z którymi oni współpracują.

Projekt „Aktywni Obywatele Świata” trwał 3 lata (2015-2017) i swoimi działaniami objął 7 krajów: Szkocja, Słowacja, Czechy, Niemcy, Polska, Słowenia, Grecja) oraz partnerstwo z WOSM i WAGGGS. Opierał się na współpracy organizacji skautowych z organizacjami pozarządowymi zajmującymi się edukacją globalną. Zakres tematyczny projektu był silnie związany z Celami Zrównoważonego Rozwoju sformułowanymi przez Organizację Narodów Zjednoczonych.

Projekt „Aktywni Obywatele Świata” jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2015 r. oraz ze środków Unii Europejskiej. Za treści odpowiada Związek Harcerstwa Polskiego, niekoniecznie odzwierciedlają one stanowisko Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP oraz stanowisko Unii Europejskiej.

Głównym działaniem projektu Aktywni obywatele Świata była propozycja programowa ŚWIATOZMIENIACZE: Cel dobro. Uwydatnia ona znaczenie edukacji globalnej w harcerskim wychowaniu oraz dostarcza wielu pomysłów na poruszanie tej tematyki w drużynach. Przy podejmowaniu akcji w ramach bycia światozmieniaczami bardzo pomocne mogą się okazać załączone materiały, a w dłuższym okresie Globalny Kompas i Indywidualny Globalny Kompas.

Niniejsza propozycja ma na celu podsumowanie 100 lat doświadczeń Związku Harcerstwa Polskiego i potwierdzanie aktualności słów Roberta Baden-Powella: „Być dobrym to coś, ale postępować dobrze to znacznie więcej”. Kierowani tą myślą zwracajmy większą uwagę na to, jakich harcerzy wychowujemy oraz na jakość podejmowanych przez nich i nas działań.

Materiały w CBP
ŚWIATOZMIENIACZE: Cel dobro.
Wytyczne do Odznaki Skautów Świata
Ekonomia jest kobietą
Connect. Propozycja programowa na DMB 2016
Każdy inny, wszyscy równi
Młodzieżowy przewodnik po bioróżnorodności
Gra “Przejścia” – materiał
Woda jest życiem
Seria związana z ochroną środowiska – Zielony Płomień
Poradni Harcerz w Lesie
Zajęcia “Działaj odpowiedzialnie”
Globalna Akcja Teraz
Kierunek Azja

Inne polecane źródła (w języku polskim):
Baza otwartych zasobów e-globalna
Kalkulator śladu węglowego
Fundacja Edukacja dla Demokracji
Nasz zielony footprint – artykuł Na Tropie
Fundacja “Kupuj odpowiedzialnie”
Cele Zrównoważonego Rozwoju
Akcja dla Globalnego Południa (Polska Zielona Sieć)
Fair Trade Polska
UNHCR Polska
Amnesty International Polska
UNICEF Polska
Polska Akcja Humanitarna
Raporty o Celach Zrównoważonego Rozwoju (Agenda 2030)
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka

Inne polecane źródła (w języku angielskim):
The Scout Donation Platform – platforma fundraisingowa dla skautów z całego świata
Time to be welcome – inicjatywa Irlandzkich skautów
Ureport – platforma komunikacyjna, ku inspiracji
UNHCR (najnowsze statystyki i raporty nt. sytuacji uchodzców)
How rich I am (możliwość sprawdzenia, którym z kolei najbogatszym człowiekiem świata jesteś)
Water Footprint (wszystko na temat śladu wodnego)
Messengers of Peace

0

ŚWIATŁO SŁUŻBY BETLEJEMSKIE ŚWIATŁO POKOJU 2020

„Służba” to wymagające słowo, czasem wydające się niemodne lub niedzisiejsze. Ale nie dla harcerza! To słowo, do którego ciągle trzeba wracać i patrzeć, jak realizuje wynikające z niego zobowiązania w swoim harcerskim życiu. Przyglądać się harcerskiej służbie będziemy w blasku ognia z Groty Narodzenia Pańskiego w Betlejem.

Dlatego tegoroczne hasło Betlejemskiego Światła Pokoju to „Światło służby”. Chcemy w nowonarodzonym Jezusie zobaczyć Syna Człowieczego, który nie przyszedł, aby Mu służono, lecz żeby służyć (por. Mk 10,45).

0

Fałszywe informacje? Czuwaj!

Fałszywe informacje? Czuwaj! to propozycja programowa Programowego Ruchu Odkrywców przygotowana we współpracy ze specjalistami z zakresu fact-checkingu ze Stowarzyszenia Demagog.

Związek Harcerstwa Polskiego zostanie zlikwidowany. Główna Kwatera ZHP będzie przejęta przez call center firmy zajmującej się sprzedażą cudownych garnków. Sami harcerze mają zostać zweryfikowani przez policję pod kątem tworzenia tajnej organizacji o charakterze zbrojnym.

Taka jest prawda. Znamy pięciu policjantów i człowieka z rządu, którzy mogą to potwierdzić. Poza tym sam wiesz, jaki hejt wylewał się od czasu do czasu na ZHP. Nie uważasz, że to możliwe?

Jeśli ciągle nam nie wierzysz, to szacun dla Ciebie. Przeszedłeś pierwszy test. A nawet jeśli przez chwilę myślałeś, że to wszystko fakty, nie przejmuj się. Wszyscy będziecie mieli okazję nabyć i rozwijać własną odporność na fałszywe informacje.

Takiej okazji nie można przepuścić. Nie dziś. Im mocniej jesteśmy związani z nowoczesnym światem, tym częściej zmagamy się z całą masą informacji. Internet jest nimi wprost zalewany. W 2019 roku co minutę na Twitterze pojawiało się 511 200 tweetów, a na Instagramie 55 140 zdjęć (źródło: Data Never Sleeps 7.0.). W bałaganie nowości internetowych, programów telewizyjnych, audycji radiowych, artykułów prasowych, wiadomości od rodziny, znajomych i ludzi zupełnie obcych czasem można zgubić orientację.

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Stowarzyszenie Demagog w 2019 roku, najpopularniejszym źródłem informacji wśród młodych ludzi jest Facebook (źródło: raport „Krytyczny umysł” 2019 r.). Problem w tym, że to właśnie w mediach społecznościowych publikuje się i udostępnia najwięcej nieprawdziwych informacji (źródło: raport „Dezinformacja w sieci”, 2018 r.). Mimo to co piąta młoda osoba nawet nie zastanawia się nad rzetelnością docierających do niej przekazów (źródło: Demagog 2019).

Na szczęście z informacyjnym chaosem i nieświadomością zagrożeń można sobie poradzić. Programowy Ruch Odkrywców, przy wsparciu doświadczonego w pracy z informacją Stowarzyszenia Demagog, proponuje Wam krótki poradnik i wiele zadań, dzięki którym dowiecie się:

  • Jak z ogromu informacji wybrać to, co naprawdę istotne?
  • Jak skutecznie docierać do informacji, których akurat potrzebujesz?
  • Jak analizować przekazy medialne, aby wyrobić na ich podstawie własną, niezależną opinię?
  • Jak uczciwie tworzyć informacje, posługiwać się nimi i przekazywać je innym osobom?

Przy okazji zdobywania odpowiedzi na te cztery pytania, konieczne będzie m.in. zdobycie umiejętności rozpoznawania fałszywych informacji, odróżniania faktów od opinii i korzystania z wiarygodnych źródeł. O wszystkim pamiętaliśmy.

Rozwijając własną zdolność do pracy z informacjami, możecie sprawić, że nasz świat będzie miejscem bliższym prawdzie, uczciwości i wzajemnemu zrozumieniu. Jeśli przyświecają Wam podobne ideały, zapoznajcie się z naszym poradnikiem i zorganizujcie dla Waszych drużyn zbiórki według proponowanych scenariuszy. Harcerze nieraz pokazywali, że są w stanie zmieniać świat na lepsze. Wierzymy, że i tym razem Wam się to uda. Powodzenia!

Materiały znajdziecie także na stronie odkrywcy.zhp.pl.

0

Gra fabularna “Kocur z kamienicy książąt mazowieckich”

Kocur z kamienicy Książąt Mazowieckich (okładka)Fabuła gry została napisana w oparciu o tekst legendy warszawskiej „Kocur z kamienicy Książąt Mazowieckich” i osadzona w realiach dynastii Piastów na przełomie XIV i XV wieku. Niniejszy materiał zawiera tekst legendy oraz opis przygotowań, przebiegu i zakończenia gry.

Uczestnicy biorąc udział w grze mają możliwość przeżycia interesującej i nietypowej przygody miejskiej, zdobycia nowych wrażeń i doświadczeń, co bezpośrednio wpływa na wzmocnienie patroli wędrowniczych. Poziom trudności gry jest dostosowany do możliwości młodzieży w wieku 16-21 lat, co powoduje, że stanowi ona dla nich wyzwanie, a wspólna wygrana przyjmuje znamiona wyczynu. Wędrownicy chcąc zmieniać świat na lepszy, swoje ulepszanie świata powinni zaczynać od samych siebie.

Gra „Kocur z kamienicy Książąt Mazowieckich” wymaga od młodych ludzi doskonalenia umiejętności współpracy, logicznego myślenia, wnioskowania, działań pod presją czasu, przezwyciężania trudności, rozwija zdolność wydawania sądów o zjawiskach/sytuacjach spotykanych w terenie, umożliwia młodzieży utrwalanie nawyków przydatnych w życiu społecznym, zmusza do konsultacji własnych poglądów/opinii/pomysłów, a nierzadko odrzucenia ich i wspólnego podążania za decyzją większości – co dzięki samoobserwacji każdego uczestnika gry daje mu informację o jego predyspozycjach, umiejętnościach pracy z grupą i w grupie, którym warto się przyjrzeć i poddać refleksji, a następnie pracy nad sobą, poszukując w sobie i doskonaląc to, co najlepsze przy eliminowaniu słabości.

Uczestnicy gry poznają historię z legendy warszawskiej, ciekawe miejsca na Starym Mieście oraz będą mieli możliwość podziwiania pięknej architektury starówki.

Gra  „Kocur z kamienicy Książąt Mazowieckich” powstała w ramach prac Referatu Wędrowniczego Chorągwi Stołecznej ZHP i jest przeznaczona dla wędrowników.

1+

Gra Miejska 2018 Barlinek

Gra miejska została stworzona przy współpracy Harcerskiego Szczepu Puszczy Barlineckiej i Muzeum Regionalnego w Barlinku,, na podstawie znanych historycznych faktów o miejscowości i legend o Barlinku napisanych przez Panią Romanę Kaszczyc. Gra odbyła się podczas Europejskiej Nocy Muzeów 19.05.2018 r.

Gra miejska przeznaczona jest dla wszystkich mieszkańców Barlinka i osób chętnych do wzięcia w niej udział.
W załączniku przykładowa karta patrolu z mapą oraz regulamin uczestnictwa w grze.

Opis zadań do gry miejskiej „ szlakiem Barlineckich legend”

1. Dwanaście uderzeń zegara.
Zadanie nawiązuje do Legendy o jezierze chmielowym, Nocy Świętojańskiej i zatopionym tam klasztorze.
Uczestnicy muszą przebiec od Gęsiarki znajdującej się na rynku miejskim do kościoła pw.NSNMP i wrócić – zostanie zmierzony czas.
Po czym uczestnicy będą musieli odpowiedzieć na 4 pytania.
1. Gdzie według legendy mają dobiec naprawdę? (do jeziora Chmielowego )
2. Ile mają czasu aby dam dobiec? (12 uderzeń zegara)
3. W jakim czasie mogą tam biec (Noc Świętojańska godz. 00.00)
4. Co się wydarzy według legendy, gdy uda im się spełnić wszystkie w/w warunki? (Pojawi się przed nimi zatopiony klasztor)
2.Młyn Papiernia
Zadaniem uczestnika jest odgadnięcie nazw znajdujących się na zdj. Młynów oraz podanie ich dawnej lokalizacji. ( większość obecnie już nie istnieje)

  1. Topielica
    Uczestnicy szukają na wyspę Delta topielicy- topielica ich straszy, aby uratować swoje życie muszą odpowiedzieć na pytania topielicy.
  1. Czemu stałam się Topielicą i kim byłam wcześniej ( dzieckiem niechcianym przez nikogo z którego wyrosła piękna dziewczyna, za którą oglądali się mężczyźni, a kobiety jej nie nawiedziły. Gdy urodziła dziecko niemające ojca, musiała uciec z miasteczka by je chronić, lecz nie miała schronienia, z rozpaczy w zimę weszła w tafle wody z dzieckiem w Ramonach, a złe moce zamieniły ją w brzydką, pragnącą zemsty rusałkę)
  2. Przed czym chciałam chronić dziecko i gdzie je ukryłam ( przed ludźmi i złem panującym na ziemi. Ukryła dziewczynkę pod jedną z wysp, gdy dziewczynka urosła zapragnęła wyjść na ląd , przerażona matka zamieniła ją w kamień i ukryła w najgłębszym zakątku jeziora )
  3. Gdzie można mnie spotkać.? ( Można ją spotkać w czasie pełni księżyca o północy. Ciągną się za nią, jak mgła, długie siwe włosy. U stóp wyrosły jej płetwy i słychać jak chlupie brodząc, gdzie woda jest płytka. Czasem wlecze za sobą jakieś gałęzie, by przegrabić tą wodną drogę zaśmieconą za dnia prze ludzi. Zatrzymuje się przy każdym mostku, rozgląda, wzdycha, potem się pochyla i przechodzi pod nim. Najdłużej zatrzymuje się pod torem kolejowym, gdzie rzeczka przepływa tunelem sklepionym w łuk i przecina aleję kasztanową. Tam brodzi, chlapie, przekłada gałęzie, zbiera kasztany. Nie jest groźna, raczej zasępiona.
  4. Co zrobić, aby uniknąć spotkania ze mną ? ( Jeżeli ktoś przechodzi przez mostek o północy, nie chce zobaczyć rusałki, powinien wrzucić do wody kasztan, by odwrócić jej uwagę.)
  1. Jezioro Barlineckie

Należy narysować z lotu ptaka j. Barlineckie, zaznaczyć warte uwagi miejsca wokół jeziora barlineckiego i odpowiedzieć na pytanie:
-Ile jest wysp i jakie noszą nazwy ( 4, Łabędzia, Sowia, Nadziei i Zielona, warto dodać ze Delta na której znajduje się park Emanuela Laskera też jest wyspą, z jednej strony otacza ją jezioro a z pozostałych rzeka wpływająca do jeziora.

5.Mury Miejskie
Uczestnicy mają za zadanie oszacować długość odcinka murów znajdujących się w parku Emanuela Laskera oraz odpowiedzieć na pytanie: dlaczego Barlinek nie cały obtoczony murami tak jak inne sąsiadujące miasta ( Barlinek w w. stał się miastem otwartym, w skutek tej decyzji część murów została wyburzona)

6.Wieża Kościoła
Uczestnicy mają za zadnie oszacować wysokość wieży  kościoła pw. NSNMP oraz odpowiedzieć na pytania:

  1. W którym wieku powstał kościół? (XIII w.)
  2. Jakie są inne ośrodki kultu w Barlinku i gdzie się znajdują?

kartapatrolu_mapa

regulamin1

2+

Sprawność Poszukiwacz prawdy

Sprawność Poszukiwacz Prawdy pozwala poznać bliżej temat weryfikowania informacji znalezionych w Internecie i sprawdzania czy nie są fałszywe. To także dobry punkt wyjścia do zorganizowania zbiórki na temat umiejętności krytycznego myślenia.

Czytaj dalej

2+

Wachlarz możliwości 5.0 – Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ

Okładka wachlarz możliwości 5.0

Najnowsza dostępna w Centralnym Banku Pomysłów wersja 5.0 “Wachlarza możliwości” została opracowana w oparciu o Cele Zrównoważonego Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych. Publikacja ma ułatwić korzystanie z propozycji programowych dostępnych w Centralnym Banku Pomysłów, które wspierają realizację co najmniej jednego z celów ONZ.

Przy każdej propozycji można znaleźć krótki opis, datę powstania materiału, bezpośredni link oraz cele, które realizuje.

5+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

“Do Roju!” propozycja programowa Hufca ZHP Wyszków

W Wasze ręce oddajemy propozycję programową naszego Hufca na rok harcerski 2016/ 2017 pod hasłem „Do Roju!”, której celem było zdobycie Odznaki Zośki. W naszym hufcu zdobyło ją 76 osób.

„Bohaterowie nie umierają. Żyją wiecznie w sercach i umysłach tych, którzy podążają ich śladem” – Emily Potter

Takim właśnie Bohaterem dla nas, środowiska harcerskiego wyszkowskiego „Roju Promienistych”, jest hm. Tadeusz Zawadzki „Zośka”. W naszej propozycji chcemy na nowo spojrzeć na jego postać, przypomnieć sobie najważniejsze momenty życia, a także szukać inspiracji dla pracy naszych harcerskich jednostek. Zawiera szereg zadań, w trakcie, których przeniesiemy się w czasie do pięknych i jednocześnie tragicznych lat II wojny światowej. Staramy się przenosić wartości harcerzy Szarych Szeregów w realia XXI wieku. Nasza propozycja programowa zakłada pracę naszych drużyn i zastępów, a z drugiej strony wykonywanie indywidualnych zadań, które pomogą każdemu z nas pracować nad sobą. Realizacja naszej propozycji programowej zbiegła się z rocznicą 100- lecia harcerstwa na ziemi wyszkowskiej. Od lat harcerzom naszego hufca bliska była “zośkowa” przygoda. Sieczychy zaś dla wielu harcerskich pokoleń stały się miejscem niezwykłym, kształtującym ich postawę, a niekiedy wpływającym na ich późniejsze losy.

“Poznaj”, “Działaj”, “Pamiętaj” – pod tymi hasłami kryją się kolejne etapy naszego poznawania druha Tadeusza Zawadzkiego. Po pierwsze – chodzi o otwarte oczy, o poszukiwanie nieznanych faktów, o odkrywanie życiorysu “Zośki”. Po drugie – chcemy
podejmować służbę, realizować kolejne przedsięwzięcia, doskonalić swoje umiejętności organizacyjne. Po trzecie – zależy nam na pamięci o bohaterstwie, na budowaniu patriotyzmu, na szacunku do ideałów i symboli.

1+

Poranna herbatka u Sherlock’a Holmes’a

Zuchy otrzymują zaproszenie na herbatkę do Sherlocka Holmes’a. Okazuje się, że ma on problem ze sprawą. Obiecuje pomóc nam w odnalezieniu Kleksa, jeśli tylko rozwiążemy jego sprawę.
Zuch po skończonych zajęciach będzie znał podstawy pierwszej pomocy, polepszy swoją pamięć i zdolność kojarzenia, rozwinie się manualnie i umysłowo.  Celem tych zajęć jest  nauka  logicznego myślenia, kojarzenia, pomagania innym, zapamiętywania, pierwszej pomocy, pobudzenie wyobraźni.

6+

Techniczna rozgrywka – inspirująca gra terenowa z technik harcerskich

Inspirująca gra terenowa dla drużynowych/przybocznych. “Jest  koniec XXII w.  Podróżujecie statkiem kosmicznym zahibernowani w specjalnych komorach. Wszystko idzie zgodnie z planem do momentu, gdy zderzacie się z niezidentyfikowanym obiektem.  Wskutek wstrząsu po katastrofie odzyskujecie przytomność na pewnej planecie wyznaczonej przez Imperatora Znanego Wszechświata na strefę walki, gdzie mieszkańcy probowkiImperium rozwiązują swoje spory na specjalnych arenach. Planeta jest podzielona na różnokolorowe sektory, nawiedzane przez różne zdalnie sterowane katastrofy. To niebezpieczne miejsce. Tylko najsilniejsi przetrwają. Musicie wytężyć wszystkie siły, żeby odnaleźć klucz do zatrzymania zegara odmierzającego czas do absolutnego zniszczenia. Tylko wtedy wydostaniecie się z planety. Będziecie musieli przy tym zapoznać się lub przypomnieć sobie techniki i technologie bardzo już w XXII wieku archaiczne.”

10+

GRA “ZUCHOPOLY”

plansza obrazek

ZUCHOPOLY jest grą opartą na popularnej grze MONOPOLY polegającą na zdobywaniu sprawności zuchowych, w celu rozwijania swoich umiejętności. Graczem w grze może być pojedyncza osoba, ale można ją przekształcić w rozgrywki szóstek – wtedy cała szóstka staje się jedną drużyną, posługuje się majątkiem i wspólnie podejmuje wszystkie decyzje.

10+

Zielony Płomień

Zielony Płomień – czyli zbiór dobry praktyk wypracowanych w różnych środowiskach (drużynach, zastępach, komendach itp.) dotyczących ekologii i polityki etyki środowiskowej.

Zbiór jest zarządzany i redagowany przez Zespół ds. Celów Zrównoważonego Rozwoju.

Masz nowy pomysł, którego nie ma w naszym zbiorze – napisz na [email protected]

Spis materiałów:

  1. Zlot Etyczny Środowiskowo – lista wskazówek dotyczących organizacji dużych zlotów i obozowisk, autor: hm. Anna Pospieszna, hm. Szymon Gackowski
  2. Harcerz w Lesie – kompleksowy poradnik o lesie, zawiera artykuły dotyczące wiedzy o lesie, przewodnik po harcerskich formach pracy w lesie, propozycje działań śródrocznych, podnoszących wiedzę na temat lasu, autor: hm. Anna Pospieszna
  3. Leśne Plemiona – propozycja programowa oparta o sprawności, stworzona z myślą o: zachęcaniu harcerzy do aktywności na świeżym powietrzu, poszerzaniu wiedzy ekologicznej i promocji puszczańskich form pracy, autor: hm. Szymon Gackowski,
  4. Leśne Harce – seria 6 publikacji wraz z gawędami, konspektami i materiałami metodycznymi dla każdej metodyki, redakcja: hm. Agata Erhardt-Wojciechowska, hm. Małgorzata Szwed.
  5. Podkładka kuchenna z materiału – Propozycja pojedynczych ćwiczeń praktycznych na zbiórkę o tematyce związanej z ekologią i recyklingiem, autorka pwd. Anna Bielawiec-Osińska
  6. Młodzieżowy przewodnik po bioróżnorodności – materiał opisujący bioróżnorodność Ziemi, problemy i wyzwania z tym związane – tłumacznie pwd. Dominika Pająk
  7. Drugie życie śmiecia – zajęcia dotyczące wykorzystywania ponownie odpadów, przygotowane w ramach programu “Ekonomia jest kobietą”, autor hm. Magdalena Karp
  8. DMB 2012 –  propozycja programowa dotycząca Dnia Myśli Braterskiej, mówiąca także o 7-mym Milenijnym Celu Rozwoju (stosowanie zrównoważonych metod gospodarowania zasobami naturalnymi). Zawiera propozycje zajęć oraz materiały do wykorzystania na zbiórkach.
  9. Etyka środowiskowa w ZHP – odcinek programu ZHP360 dotyczący etyki środowiskowej
  10. Woda jest życiem –  i doskonale przygotowanych propozycji programowych. Składa się z 3 książeczek: Fakty, Działanie, Harcerska Służba. Program „Woda jest życiem” opracowali w Załęczu Wielkim instruktorzy CSI.
  11. Pomyśl o wodzie – Materiał repertuarowy WAGGGS dotyczący wody. Tłumaczenie: phm. Dorota Włodarczak, hm. Inga Rusin
2+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Do Roju!

Bohaterem dla naszego środowiska harcerskiego wyszkowskiego „Roju Promienistych”, jest hm. Tadeusz Zawadzki „Zośka”. W naszej propozycji chcemy na nowo spojrzeć na jego postać, przypomnieć sobie najważniejsze momenty życia, a także szukać inspiracji dla pracy naszych harcerskich jednostek. Zawiera szereg zadań, w trakcie których przeniesiemy się w czasie do pięknych i jednocześnie tragicznych lat II wojny światowej, przenosząc wartości harcerzy Szarych Szeregów w realia XXI wieku. Nasza propozycja programowa zakłada pracę naszych drużyn i zastępów, a z drugiej strony wykonywanie indywidualnych zadań, które pomogą każdemu z nas pracować nad sobą. Mamy nadzieję, że i Wasze środowiska skorzystają z naszych pomysłów!

PROPOZYCJA MOŻE POSŁUŻYĆ JAKO INSPIRACJA DO TWORZENIA ELEMENTÓW ZBIÓREK O “SZARYCH SZEREGACH” DLA KAŻDEJ METODYKI.

1+

Dar ZHP na 100 HARCERSKIE DARY NA STULECIE URODZIN JANA PAWŁA II

Dzień 18 maja b.r. to 99. rocznica urodzin wielkiego Polaka – Jana Pawła II. W tym czasie w Polsce i na całym świecie rozpoczęto celebracje niezwykłych chwil z jego pontyfikatu: pielgrzymki, homilie, a także dokonania, spośród których wyróżnia się jego udział w upadku komunizmu i zjednoczeniu Europy. W tym dniu rozpoczął się projekt „Dar na Stulecie”, którego główną ideą jest wyzwalanie i pomnażanie dobra w każdej postaci. Modlitwa za chorych, wolontariat, wsparcie finansowe osób potrzebujących czy inne wydarzenia o charakterze społecznym, edukacyjnym i artystycznym.

To przykłady działań, poprzez które będzie można przyłączyć się do tej akcji. Przez cały rok organizatorzy będą zachęcać do działania i rejestrować na specjalnej platformie internetowej oraz aplikacji dokonania wszystkich uczestników. Zostaną one spisane i złożone w Centrum Jana Pawła II w Krakowie jako wotum – dar na stulecie urodzin świętego patrona. Będzie to oddolny wyraz wdzięczności społeczeństwa polskiego za łaskę życia papieża. Projekt tworzony jest pod patronatem Jego Eminencji ks. kard. Stanisława Dziwisza przez organizacje promujące dziedzictwo i dorobek Jana Pawła II: Stowarzyszenie Lednica 2000, Stowarzyszenie „Środowisko Wujka – Karola Wojtyły”, Centrum Myśli Jana Pawła II, Fundacja Dzieło Nowego Tysiąclecia, Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II, Instytut Tertio Millennio. Związek Harcerstwa Polskiego zaproszono jako partnera tego przedsięwzięcia.

Proponujemy dodatkowy materiał realizowany w ramach propozycji programowej Teczka serdecznej pamięci. “Dar ZHP na 100” to okazja przyłączenia się do projektu. Szczegółowe informacje zamieszczone są w plikach.

4+

Wielka Gra 2018

Wielka Gra 2018 była grą terenową trwającą od 1 października 2017 r. do 31 maja 2018 r.
W każdym z ośmiu miesięcy na uczestników czekało inne zadanie do wykonania. Mogli je oni wykonywać w dowolnie wybranym przez siebie czasie. Warunkiem zaliczenia zadania było przesłanie do organizatorów zdjęcia patrolu wraz z tajnym znakiem, który ukryty był na końcu każdej z tras. Terminem do którego należało to zrobić była godzina 2400 każdego ostatniego dnia miesiąca.
Trasy prowadziły uczestników do miejsc związanych z historią Polski i Związku Harcerstwa Polskiego. Zadania którym patrole stawiały czoła były nietypowe, niejednokrotnie wychodziły poza znane schematy, a przede wszystkim wymagające – pod wieloma względami.
Patrole wykonywały zadania terenie – w szeroko pojętym centrum Warszawy, ale też i w pozostałych hufcach naszej chorągwi, a czasami poza jej granicami. Część zadań trudno było wykonać w jednym podejściu, ale nie było to niemożliwe. Uczestnicy samodzielnie decydowali o sposobie pokonywania każdej z tras. Za wykonanie zadania patrole otrzymywały punkty. Na tej podstawie podczas gry prowadzona była tabela współzawodnictwa. Patrole mogły wydawać punkty na podpowiedzi, ułatwiające wykonanie zadania.

Wielka Gra Była przedsięwzięciem adresowanym do wędrowników i instruktorów Chorągwi Stołecznej ZHP. Poziom stawianych przed uczestnikami zadań był dostosowany do odbiorców w tych grupach wiekowych. Jej celem było uczczenie setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.

 

4+

Drużyna Niepodległości

11 listopada 1918 roku po 123 latach niewoli Polska odzyskała niepodległość. Dzień ten należy do najradośniejszych w dziejach narodu polskiego. Na placach i ulicach gromadziły się tłumy ludzi, śpiewając pieśni patriotyczne, wiwatując na widok polskich flag i pierwszych polskich żołnierzy. Spontanicznie usuwano obce symbole, a młodzi ludzie masowo wstępowali do tworzącego się Wojska Polskiego.

Zapraszamy Cię do szczególnego uczczenia obu setnych rocznic, tj. odzyskania niepodległości przez Polskę oraz stulecia Związku Harcerstwa Polskiego, które przypadają na rok 2018, czyli ustanowiony przez Senat Rzeczpospolitej Polskiej Rok Harcerstwa. Związek Harcerstwa Polskiego przygotował z  tej okazji wiele różnych przedsięwzięć, a  jednym z nich jest propozycja „Drużyna niepodległości”. Zainspiruje Cię ona do realizacji w drużynie/gromadzie programu, który rozbudzi ciekawość otaczającego świata, umocni postawy patriotyczne, podniesie świadomość obywatelską oraz uświadomi potrzebę pielęgnowania pamięci o  bohaterach walczących o  wolną, niepodległą Ojczyznę i umocni szacunek do symboli i tradycji narodowych. Ponadto dzięki realizacji propozycji członkowie Twojej drużyny/gromady poszerzą wiedzę dotyczącą historii odzyskania niepodległości przez Polskę, historii Związku Harcerstwa Polskiego, a także twórczo zaangażują się w życie Waszej społeczności lokalnej oraz naszej organizacji. Jednak przede wszystkim będzie to radosne świętowanie setnej rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę oraz stulecia istnienia Związku Harcerstwa Polskiego.

17+

Impact. Propozycja WAGGGS na DMB 2018

naZHP-pl_impactDzień Myśli Braterskiej 2018 wpisuje się tematycznie w obszar „Wpływ”, będący częścią trzyletniej strategii WAGGGS. Propozycja programowa „Impact” realizuje zadania tego obszaru, ponieważ pozwala nam dostrzec zmiany i wpływ ZHP na życie swoich członków oraz wspólnot, w których funkcjonują harcerki i harcerze. W tym roku zadania Światowego Dnia Myśli Braterskiej realizowane przez skautki i skautów na całym świecie utworzą wielką Mozaikę Zmian!

Małe kawałki czy elementy (takie jak nasze indywidualne zmiany), ułożone w odpowiedni sposób, tworzą razem kompletny obraz: większy wpływ, który możemy mieć, kiedy działamy wszyscy razem!

3+

Wędrowniku, kreatywnie promuj środowisko!

Często zastanawiacie się jak w kreatywny sposób wypromować swoją drużynę/środowisko? Przy okazji może chcielibyście ukazać harcerstwo od rzadko widzianej strony literackiej? Jeśli tak, zapraszam do zapoznania się z konspektem zajęć, opartych o warsztaty organizowane przez Loesje, dzięki którym rozruszacie trochę głowy, poznacie się lepiej i wyprodukujecie hasła promujące wasze środowisko!

Konspekt zbiórki opisuje pięć etapów działania, które można zrealizować podczas jednej zbiórki (minimum 3 godzinnej). Stworzone w toku zajęć hasła z powodzeniem wykorzystać można na plakat, ulotkę naborową czy stronę internetową.

5+

Prawa dziecka

Zbiórka zapoznająca harcerzy z prawami dziecka. Dzięki niej przybliżamy znaczenie tolerancji, uczymy asertywności.

14+

W Tobie jest Światło

Ciemne, grudniowe wieczory przypominają nam o tym, jak bardzo światło potrzebne jest w naszym życiu. W sensie dosłownym, nie ma raczej problemów z dostępem do tego „surowca”. Inaczej bywa jednak z dostępem do światła w rozumieniu metaforycznym, duchowym. Być może nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak wiele osób z naszego otoczenia jest z różnych przyczyn pogrążona w ciemności braku nadziei, zwątpienia, rozpaczy. Tegoroczne hasło Betlejemskiego Światła Pokoju przypomina nam jednak o tym, że w każdym z nas, harcerzy – niezależnie od historii naszego życia – obecne jest światło. Nawet, jeśli jest to niewielki promyk, warto się nim podzielić z tymi, którzy mają wrażenie, że otacza ich jedynie mrok. Nigdy nie wiemy, czy nie będzie to moment, w którym ktoś zobaczy światło po raz pierwszy w życiu.

 

2+

Święci Skauci

Świętość wyznacza drogę szlachetnego, moralnego postępowania – takiego, jakie zgodnie z ideą skautingu, powinno być udziałem każdego harcerza. Przykład osób, które swoim życiem dowiodły, że można łączyć radość, zabawę, a także czynienie dobra i odrzucenie egoizmu, może być dla młodych ludzi niezwykle budujący. Dla harcerzy katolików oraz prawosławnych niniejsza propozycja może być również pomocna w poszukiwaniu swojego orędownika po tamtej stronie Nieba.

1+

Sola Scriptura. Jubileusz 500 lat Reformacji

Historia świata jest zapisem nieustannych podziałów i pojednań. Pięć stuleci temu miał miejsce jeden z takich właśnie podziałów – narodziny protestantyzmu, czyli reformacja. Przyniosła ona wiele zmian w otaczającym nas świecie i na zawsze odmieniła oblicze Europy.
 
Chrześcijanie wyznań protestanckich wpływali na kulturę i naukę swoich czasów. Wśród nich znalazło się także wielu wybitnych Polaków. Piękne w polskiej historii jest to, że nasz kraj był otwarty na wyznawców różnych religii – stąd też nazywano go „państwem bez stosów”.
 
Niekiedy jednak stosy płoną w naszych sercach. Dzieje się to, gdy myślimy o kimś z pogardą, nieuzasadnionym lękiem lub gdy zamiast zrozumienia odmienności, próbujemy się wywyższać. W roku pięćsetlecia reformacji prezentujemy Wam materiały dla wszystkich grup metodycznych, które pomogą Wam zapoznać Waszych podopiecznych z reformacją i protestantyzmem. Być może także – na co mamy nadzieję – ugaszą niejeden stos i pomogą w budowaniu jedności.

3+

Pocztowiec Poleski. Propozycja programowa z okazji 60-lecia Hufca ZHP Łódź-Polesie

Nazywano ją Pocztą Polową lub po prostu Pocztą Harcerską i odegrała ona kluczową rolę w utrzymywaniu łączności pomiędzy ludnością Warszawy w czasie Powstania. Powstanie zaskoczyło wielu warszawiaków. Ludzie uwięzieni w piw-nicach czy w przypadkowych pomieszczeniach czuli potrzebę kontaktu i tym potrzebom wyszła naprzeciw Harcerska Poczta Polowa. Na długo przed Powstaniem harcerki i harcerze zdobywali sprawności łączników, listonoszy, gońców bojowych. Umiejętności te stały się nieocenione w momencie rozpoczęcia akcji powstańczej.

Autorzy zapraszają zuchy, harcerzy, harcerzy starszych oraz wędrowników w niesamowitą podróż tropem Harcerskiej Poczty Polowej proponując kilka gotowych rozwiązań w konspektach opatrzonych bogatymi materiałami. Dodatkowo opracowano 60 innych form, które z powodzeniem można wykorzystać  w pracy z drużyną.

 

1+

Śladami Reformacji na Ziemi Łódzkiej

W 2017 roku mija 500 lat od momentu, gdy ks. Marcin Luter przybił 95 tez do drzwi kościoła zamkowego w Wittenberdze. Wydarzenie to zmieniło bieg historii i zapoczątkowując okres Reformacji. Marcin Luter, Jan Kalwin oraz inni reformatorzy wpłynęli na kształt chrześcijaństwa, a także kultury i tradycji.

Zespół Wychowania Duchowego i Religijnego Chorągwi Łódzkiej ZHP zaprasza wszystkie gromady oraz drużyny do poznawania śladów wspólnot ewangelickich na Ziemi Łódzkiej.

 

0

Katastrofa

Katastrofa jest grą planszową stworzoną przez studentów Wydziały Inżynierii Bezpieczeństwa Cywilnego Szkoły Głównej Służby Pożarniczej z koła naukowego “Kuźnia Bezpieczeństwa” (http://www.sgsp.edu.pl). Projekt powstał jako współpraca SGSP z ZHP – studenci byli odpowiedzialni za stronę merytoryczną gry, instruktorzy za opracowanie graficzne i recenzję mechaniki.

Gra jest uzupełnieniem propozycji programowej BUM! http://cbp.zhp.pl/propozycje/bum/

3+

Z drużyny na wyżyny

Każdy, kto coś w życiu osiągnął, musiał być też na początku swojej wędrówki. Wielu Polaków przeszło jednak o wiele dłuższą drogę (a może przepłynęło lub przebiegło?) Zobacz, jak harcerstwo może zrobić z kogoś człowieka. Chcesz zaplanować drogę na szczyt, znaleźć swoje miejsce w społeczeństwie? Przyjdź!

Konieczne weź ze sobą urządzenie zdolne do skanowania kodów QR!

2+

Znam swoje prawa

Chciałbyś wiedzieć jak radzić sobie z prawem na co dzień? A może chciałbyś zobaczyć jak to jest być sędzią albo prokuratorem podczas symulacji rozprawy? Myślisz nad kontynuacją nauki na wydziale prawa? Jeżeli, na któreś pytanie odpowiedziałeś twierdząco to te zajęcia są dla Ciebie.

4+

Be a Star – Zjednoczeni dla Europy

Europa, to coś więcej niż 28 krajów członkowskich UE. Europa to kolebka demokracji, oświecenia i wolności, lecz także odmienne doświadczenia historyczne.

dpsg-ja17-logo-v8Wychodząc naprzeciw aktualnym wyzwaniom, z jakim mierzy się Europa tj. brexit, kryzys euro czy kwestia uchodźców przekazujemy w Wasze ręce opracowanie pod hasłem „Paszport Europejski” będący integralną częścią propozycji programowej „Be a Star – Zjednoczeni dla Europy”. Powstała ona w odpowiedzi na zaproszenie niemieckiej organizacji skautowej DPSG przy współpracy liderów z francuskiej organizacji SGDF i ZHP . W niniejszym opracowaniu znajdziecie propozycje podjęcia aktywności dla każdej grupy metodycznej pozwalającej tym samym na poznanie różnorodności i pogłębienie poczucia jedności europejskiej.

2+

Grow. Propozycja WAGGGS na DMB 2017

Całoroczna propozycja programowa WAGGGS związana z Dniem Myśli Braterskiej związana jest z realizacją Strategii WAGGGS na lata 2015-2017 (składających się z 3 etapów: CONNECT – GROW – IMPACT). Grow jest grą terenową skoncentrowaną na poszukiwaniu skarbów. W załączniku zarówno oryginalny tekst propozycji w j. angielskim, jak i skrót zasad w j. polskim.

6+

Gra “Ulica Zuchowa”

Gra “Ulica Zuchowa” jest prostym i ciekawym pomysłem na sprawdzenie podstawowej zuchowej wiedzy waszych członków gromady.

W prosty sposób można ją dostosować do własnych potrzeb opierając się na tych samych zasadach.

Ciekawa tematyka jest uniwersalna dla zuchów w każdym wieku. Przed rozpoczęciem gry można zapoznać graczy z występującymi w niej postaciami dzięki załączonym opisom.

Gra planszowa

17+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

INSPiRADA – Problemy wychowawcze na lata 2016-2018: Konsumpcjonizm i roszczeniowość

Uchwała nr 26/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 5 września 2015 r. w sprawie wskazania problemów wychowawczych, które zostaną uwzględnione w pracy wychowawczej Związku w roku harcerskim 2016/2017 i 2017/2018 wymieniła: roszczeniowość, konsumpcjonizm, oportunizm oraz malkontenctwo. Niniejsze zajęcia dotykają dwóch pierwszych z nich. Zbiórka przewidziana dla instruktorów poziomu hufca, z niewielkimi modyfikacjami może być przeprowadzona dla innych instruktorów (w tym drużynowych) oraz wędrowników.

2+

CHRZEST 966 – Propozycja programowa na 1050. Rocznicę Chrztu Polski

W roku 966 Książę Mieszko I przyjął chrzest co dało początek historii naszego narodu, odtąd wszystko zaczęło się zmieniać w Państwie Polan: zwyczaje, obyczaje, kultura, nauka, polityka, ludzie, naród, społeczeństwo, Kościół. Książę Mieszko tym samym wprowadził swoich rodaków w świat kultury łacińskiej i uczynił ich obywatelami wspólnoty ludów europejskich. Jego chrzcielnica stała się kolebką rodzącego się narodu, pozostając znakiem budującym jego tożsamość. 1050 lat historii państwa Polskiego i Kościoła na naszych ziemiach to wielkie dziedzictwo, które chcemy na nowo odkrywać i rozwijać. Celem propozycji programowej CHRZEST 966 jest:

  • przypomnienie wydarzenia Chrztu Polski, jego kontekstu i znaczenia
  • pogłębienie ducha patriotycznego w środowiskach harcerskich
  • twórcze podjęcie chrześcijańskiego dziedzictwa Polski
  • popularyzacja wiedzy historycznej o początkach Państwa Polskiego
  • pogłębienie znajomości znaczenia regionu Wielkopolski oraz Poznania i Gniezna w kształtowaniu państwa Polan
  • lepsze poznanie zabytków i miejsc kultury na terenie Wielkopolski związanych z wydarzeniem chrztu księcia Mieszka I
  • wspieranie realizacji wychowania do wartości w środowiskach harcerskich, zwłaszcza w obszarze wychowania duchowego i religijnego
6+

KAMYK NA SZAŃCU – Pomysł na zajęcia podczas zbiórki zuchowej o Aleksandrze Kamińskim pt. „Leśnicy Cwanego Wodza”

Hm. Aleksander Kamiński, jest dobrze nam znany jako autor „Kamieni na szaniec” czy „Antka Cwaniaka”. Jego dorobek trwale zapisał się na kartach historii harcerstwa, a sam druh Kamyk jest wzorcem osobowym dla współczesnych instruktorów po dziś dzień.
Wspominając druha Kamyka stworzyliśmy propozycję programową o jego życiu i twórczości – “Kamyk na szańcu”. W tym materiale znajdziecie kilka pomysłów, które można wykorzystać na zbiórkach, informacje o Kamyku oraz linki do innych materiałów.

4+

W zdrowym ciele – zdrowy druh – “Indiański bieg”

Element z propozycji programowej “W zdrowym ciele – zdrowy druh”. Propozycja programowa dla wszystkich, którzy chcą wzbogacić program swoich drużyn i gromad o odrobinę ruchu oraz wiedzy na temat zdrowego stylu życia. Zawiera materiały, które będą podstawą wiedzy, a także konspekty zbiórek, które w łatwy sposób można przekształcić na zajęcia obozowe, kolonijne, biwakowe. W części “Dogrywka” znaleźć można wiele propozycji gier i ćwiczeń dla dzieci i młodzieży w każdym wieku.

8+

W zdrowym ciele – zdrowy druh “TURNIEJ SPORTOWY ZASTĘPÓW”

Element z propozycji programowej “W zdrowym ciele – zdrowy druh”. Propozycja programowa dla wszystkich, którzy chcą wzbogacić program swoich drużyn i gromad o odrobinę ruchu oraz wiedzy na temat zdrowego stylu życia. Zawiera materiały, które będą podstawą wiedzy, a także konspekty zbiórek, które w łatwy sposób można przekształcić na zajęcia obozowe, kolonijne, biwakowe. W części “Dogrywka” znaleźć można wiele propozycji gier i ćwiczeń dla dzieci i młodzieży w każdym wieku.

3+

Stop bierności – “W grupie siła”

Zbiórka pochodzi z propozycji programowej ” Stop bierności”. Broszura ta realizuje zalecenia Uchwały nr 14/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 25 maja 2014 r. w sprawie wskazania problemów wychowawczych, uwzględniając w przyjętych celach wychowawczych kształtowanie rzetelności w działaniu oraz odpowiedzialności za siebie i swoje otoczenie, stymulowanie indywidualnego rozwoju, a także zaangażowanie w życie lokalnej wspólnoty. Broszura „Stop bierności. Wyzwolić energię” powstała w ramach projektu „Aktywni obywatele świata”.

1+

Potyczki Zastępów (Patrol System) – Gra planszowa

Gra planszowa “Potyczki Zastępów” jest tłumaczeniem narzędzia pt. “Patrol System” wydanego przez  World Organization of the Scout Movement (WOSM).  Gra została zaadaptowana do warunków harcerstwa.

rys_patrol_system

Głównym celem gry jest umożliwienie zastępom działania zespołowego. Gra ma za zadanie przybliżyć graczom w praktyce system małych grup, który jest jednym z elementów metody harcerskiej. Zaproponowane zadania pozwolą uczestnikom gry wzbogacić wiedzę o nowe rozwiązania w pracy z zastępem oraz sprawdzić się w działaniu. Jeśli zastępowi nie będzie szło najlepiej, można zastosować wskazówki oraz rady, które odnajdzie podczas gry.

 

 

3+

Zalogowani poprzez chrzest

Historia państw i narodów jest historią nieustannych przemian. Każdy z nich posiada jednak w swoich dziejach pewien punkt zwrotny, jakieś wydarzenie, które wpłynęło na jego dalsze funkcjonowanie. Takim wydarzeniem w dziejach Rzeczypospolitej jest niewątpliwie przyjęcie chrztu, od którego to w tym roku mija 1050 lat. Decyzja ówczesnego władcy, Mieszka I, sprawiła, że Polska, dotychczas funkcjonująca jedynie jako zbiór plemion, stała się scentralizowanym, liczącym się na arenie międzynarodowej państwem.

W niniejszej publikacji autorzy prezentują Wam pomysły na „lekcję historii” dla Waszych podopiecznych. Warto, by Wasi harcerze podjęli refleksję nad konsekwencjami religijnymi, politycznymi i kulturalnymi Chrztu Polski i, być może, lepiej zrozumieli, czym jest w życiu narodu religia i duchowość.

1+

Propozycja programowa na Imieniny Zucha

29 lutego, raz na cztery lata, zuch się staje pępkiem świata!
Imieniny Zucha, które przypadają w tym dniu to święto wszystkich zuchów – tych najmłodszych, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę w zuchowym świecie, jak i tych, które ten świat znają już bardzo dobrze.
W tym szczególnym dniu przygotowaliśmy dla Was propozycje kilku działań. Sami zdecydujcie, którą wersję wybierzecie, by odpowiednio uczcić ten dzień.
Trzymamy kciuki za dotarcie do celu i życzymy wspaniałej zabawy!

6+

Harcerski Rachunek Sumienia – Instruktorzy

HARCERSKI RACHUNEK SUMIENIA oparty jest na Prawie i Przyrzeczeniu Harcerskim, które na pewno dobrze znasz. Możesz korzystać z niego codziennie albo raz na tydzień. Możesz rozważać za każdym razem inny punkt Prawa albo wszystkie, nie zapominając przy tym o Przyrzeczeniu Harcerskim.
HARCERSKI RACHUNEK SUMIENIA to świetna modlitwa osobista na koniec dnia.

4+

Harcerski Rachunek Sumienia – Wędrownicy

HARCERSKI RACHUNEK SUMIENIA oparty jest na Prawie i Przyrzeczeniu Harcerskim, które na pewno dobrze znasz. Możesz zaglądać do niego codziennie albo raz na tydzień. Możesz rozważać za każdym razem inny punkt Prawa albo wszystkie, nie zapominając przy tym o Przyrzeczeniu Harcerskim.
HARCERSKI RACHUNEK SUMIENIA to świetna modlitwa osobista na koniec dnia.

2+

Harcerski Rachunek Sumienia – Harcerze Starsi

HARCERSKI RACHUNEK SUMIENIA oparty jest na Prawie i Przyrzeczeniu Harcerskim, które na pewno dobrze znasz. Możesz zaglądać do niego codziennie albo raz na tydzień. Możesz rozważać za każdym razem inny punkt Prawa albo wszystkie, nie zapominając przy tym o Przyrzeczeniu Harcerskim.
HARCERSKI RACHUNEK SUMIENIA to świetna modlitwa osobista na koniec dnia.

3+

Harcerski Rachunek Sumienia – Harcerze

HARCERSKI RACHUNEK SUMIENIA oparty jest na Prawie i Przyrzeczeniu Harcerskim, które na pewno dobrze znasz. Możesz zaglądać do niego codziennie albo raz na tydzień. Możesz rozważać za każdym razem inny punkt Prawa albo wszystkie, nie zapominając przy tym o Przyrzeczeniu Harcerskim.
HARCERSKI RACHUNEK SUMIENIA to świetna modlitwa osobista na koniec dnia.

6+

Leśne Plemiona

Propozycja programowa oparta o sprawności, stworzona z myślą o:

  • Zachęceniu harcerzy do zdobywania sprawności.
  • Zachęceniu harcerzy do aktywności na świeżym powietrzu.
  • Poszerzaniu wiedzy ekologicznej i sozologicznej wśród harcerzy.
  • Promocji tradycyjnych, puszczańskich form pracy.

Strona internetowa poświęcona propozycji: http://lesneplemiona.zhp.pl

[pliki z materiałem do pobrania znajdują się na dole strony]

ODWAŻYSZ

Czytaj dalej

5+

Artykuł z “Czuwaj” na Dzień Myśli Braterskiej

Myśleliście kiedyś, by zorganizować w Dniu Myśli Braterskiej coś innego niż poważny kominek o braterstwie? Jeśli nie, pomyślcie o tym. Może w tym roku harcerki i harcerze z waszych drużyn, zamiast siedzieć bezczynnie i słuchając gawędy, spędzą czas na bardziej aktywnym zgłębieniu idei DMB?

9+

Każdy inny, wszyscy równi

„Każdy inny, wszyscy równi” to nowe, uzupełnione w 2015 r. wydanie propozycji programowej, której zasadniczym celem – wynikającym z „Podstaw wychowawczych ZHP” – jest kształtowanie u młodych ludzi postaw otwartości, tolerancji i zrozumienia dla drugiego człowieka.

We współczesnym świecie, kiedy prawie każdy doświadcza kontaktu z innymi kulturami, wzajemna tolerancja stała się konieczna. Nie da się zamknąć okna na świat.
Uczymy otwartości i zrozumienia dla innych. To często wymaga wielkiego wysiłku, przełamania stereotypów i uprzedzeń, pokonania strachu przed nieznanym. To trudne zadanie, do którego potrzebna jest dobra atmosfera w gromadzie i drużynie, szczery kontakt z wychowankami, ale też przekazywanie im rzetelnej i kompletnej, a nie wyrywkowej wiedzy o tym, co się dzieje na świecie. Najbardziej boimy się przecież tego, o czym tak naprawdę wiemy bardzo mało.

9+

Wytyczne programowe Odznaki Skautów Świata

SWA badgeOdznaka Skautów Świata (Scout of the Word Award – OSŚ) stawia wyzwania wszystkim młodym ludziom (skautom i młodzieży niezrzeszonej), aby zastanowili się nad problemami świata i spróbowali rozwiązywać je w swoim środowisku lokalnym. To jedyna nagroda dla młodzieży niezrzeszonej przyznawana przez WOSM!

W ramach uczenia w działaniu zyskasz wiedzę, umiejętności oraz pomoce potrzebne do rozwiązywania problemów globalnych na poziomie lokalnym. Nagroda wymaga od Ciebie zaangażowania w czynieniu Twoje środowiska lokalnego lepszym miejscem. Po zakończeniu działań i projektu Twój wkład w społeczność lokalną, stanie się wkładem na rzecz społeczności międzynarodowej jako inspiracja do działania dla innych.

Zostaw świat odrobinę lepszym niż go zastałeś!

3+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Postaw na zastęp. Materiał wspierający wprowadzenie systemu zastępowego

„Postaw na zastęp!” to projekt skierowany do drużyn harcerskich, w których nie działa system pracy w małych grupach. Przygotowana przez instruktorów Hufca ZHP Sulejówek propozycja to zestaw gotowych pomysłów i materiałów, które każdy drużynowy może wykorzystać w codziennej pracy. Krok po kroku opisują w niej, jak wyglądało u nich wprowadzenie zastępów w drużynach harcerskich.

 

7+

Gra “Przejścia” – materiał

Celem tej gry jest kształtowanie wiedzy na temat trudności, jakich doświadczają uchodźcy zmuszeni
do ucieczki z domu i ojczystego kraju w nieznaną przyszłość.
Bardzo istotne jest, aby osoba prowadząca grę uświadomiła sobie te trudności oraz emocje, jakie one
powodują. Pierwszym krokiem w przygotowaniach będzie zatem wykonanie kilku prostych eksperymentów,
które dadzą Ci osobiste doświadczenie. Następnie sugerujemy lekturę proponowanych przez
nas materiałów. Na koniec zapoznasz się z zasadami gry, sposobem jej prowadzenia i przygotowania
potrzebnych materiałów.

 

2+

Konspekt zbiórki wędrowniczej o Żołnierzach Niezłomnych

Jest to konspekt zbiórki wędrowniczej na warszawskich Powązkach Wojskowych. Zbiórka składa się z dwóch głównych elementów: gawędy i kuźnicy. Podczas zbiórki wędrownicy poznają panteon Żołnierzy Wyklętych (Niezłomnych), przypomną sobie historię Polski, zostaną pobudzone ich uczucia patriotyczne, zdobędą wiedzę o powązkowskiej Kwaterze “Ł”. Podczas kuźnicy będą mieli okazję poznać tę formę dyskusyjną oraz ćwiczyć umiejętność wyrażania własnego zdania.

2+

Kierunek Azja- ze skautowego jamboree wędrujemy przez kontynent kontrastów

Powszechna wiedza na temat Azji w Polsce jest bardzo mała. Wielokrotnie podejmowane różne działania edukacyjne przynoszą wprawdzie pewien skutek, ale jest on daleki od zadawalającego. Żyjąc ze świadomością i wiedzą zaczerpniętą z A. Szklarskiego i przygód Tomka oraz filmów rysunkowych, nie tylko powielamy dawno już nieaktualne, krzywdzące innych stereotypy, ale przede wszystkim nie zauważamy szans na współpracę wynikających z ogromnego potencjału Azji. Postrzegamy ją jedynie przez pryzmat kilku państw czy obszarów. A przecież, jak mówi wielu – Azja to kontynent największych kontrastów.
Propozycja programowa

„Kierunek Azja – ze skautowego jamboree wędrujemy przez kontynent kontrastów” ma na celu zmieniać tę rzeczywistość. Wierzymy, że dzięki dobrym pomysłom i żądnym wiedzy młodym ludziom – a takimi są zuchy i harcerze – można to skutecznie robić.

kierunekAzja

8+

DMB – Dzień Myśli Braterskiej

Najważniejsze święto dla całego scoutingu  – Dzień Myśli Braterskiej.  22 lutego wspominamy rocznicę urodzin założycieli skautingu – Roberta Baden-Powella i jego żony Olave Baden-Powell. Wielu drużynowych zastanawia się, czym zaskoczyć swoich podopiecznych, gdzie szukać inspiracji. Z myślą o nich ppowstała propozycja programowa. Nie znajdziesz tutaj pomysł na obrzędowy kominek, którego jeszcze nie znasz. Nic bardziej mylnego. Musisz wiedzieć na starcie, że nie ma tutaj pomysłów na świeczkowiska, ogniska i podobne im formy, które wykorzystujemy (i powtarzamy) co roku.
Co znajdziesz na kolejnych stronach propozycji? Konspekty, pomysły i materiały do wykorzystania przy tworzeniu własnej zbiórki, akcji, zajęć, prezentów. Są to rzeczy niestandardowe, kreatywne, oryginalne, pomysłowe. Dla ułatwienia i przejrzystości materiały sa przyporządkowane do czterech grup wiekowych. Na końcu znajduje się wspólny dla trzech metodyk bank pomysłów. Zachęcamy do potraktowania broszury, w nieszablonowy sposób – łącz różne pomysły, modyfikuj, zmieniaj, dostosuj pomysł z innej metodyki do swojej grupy, zainspiruj się i wymyśl coś nowego…

8+

Upcycling i inne sposoby na radzenie sobie ze „śmieciami”

Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2015. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosownej licencji, o posiadaczach prawa oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej.

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons CC-BY-3.0-PL Uznanie autorstwa-3.0 Polska

Publikacja, wyraża wyłącznie poglądy autorki i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto:

Nasz świat wymaga coraz odpowiedzialniejszych konsumentów i konsumentek. Jeśli chcemy żyć w czystym, zdrowym środowisku musimy przyjrzeć się naszym nawykom i wprowadzić nowe, również te związane z odpadami. Podczas spotkania uczestniczki dowiedzą się czym jest upcycling oraz zasada 3R, poznają podstawowe zasady segregacji śmieci oraz inne efektywne metody na to, by sobie z nimi poradzić.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]

  1. Podarujcie wykonane z upcyclingu przedmioty wybranej organizacji lub instytucji, której mogą się one przydać. Sprawdźcie dokładnie czy będą one rzeczywiście użyteczne?
  2. Zorganizujcie wymianę używanych rzeczy (ubrać, książek…), zaproście osoby spoza Waszej grupy.
  3. Zastosujcie zasadę 3R w Waszym codziennym życiu. Przez kilka tygodni notujcie Wasze sukcesy i wyzwania, które się pojawiają. Porównajcie z innymi osobami z grupy.
  4. Przygotujcie akcje promującą zasadę 3R w wybranej grupie (np. szkoła, sąsiedzi/dki).
  5. Przygotujcie kosze do segregacji śmieci w pomieszczeniu, w którym najczęściej się spotykacie (harcówka, klasa). Zapiszcie zasady segregacji i zawieście nad każdym koszem, będzie to przydatna instrukcja dla tych, którzy nie zapamiętali jeszcze wszystkich reguł.
0

Daj się złowić! W drodze do ŚDM Kraków 2016

Nie sposób jest prowadzić harcerskiego wychowania bez wymagań i wyzwań. Takim wyzwaniem są dla nas, wspólnoty instruktorskiej, nadchodzące Światowe Dni Młodzieży, które odbędą się w 2016 roku w Krakowie. Niezależnie od tego, czy pojawisz się osobiście na tym wydarzeniu, czy też z jakichś powodów jest to niemożliwe, możesz (by nie rzec: powinieneś) wykorzystać tkwiący w nim jednoczący potencjał w pracy ze swoją gromadą czy drużyną. Jesteśmy świadomi tego, że nie jest to łatwe zadanie, dlatego też podsuwamy Ci kilka naszych pomysłów, jak uczynić to wielkie święto chrześcijańskiego świata początkiem fascynującej duchowej przygody.

0

Stop bierności. Wyzwolić energię

Broszura realizuje zalecenia Uchwały nr 14/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 25 maja 2014 r. w sprawie wskazania problemów wychowawczych, uwzględniając w przyjętych celach wychowawczych kształtowanie rzetelności w działaniu oraz odpowiedzialności za siebie i swoje otoczenie, stymulowanie indywidualnego rozwoju, a także zaangażowanie w życie lokalnej wspólnoty. Broszura „Stop bierności. Wyzwolić energię” powstała w ramach projektu „Aktywni obywatele świata”.

5+

Skąd się wziął mój telefon?

Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2015. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosownej licencji, o posiadaczach prawa oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej.

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons CC-BY-3.0-PL Uznanie autorstwa-3.0 Polska

Publikacja, wyraża wyłącznie poglądy autorki i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto:

Telefony komórkowe, mikrofalówka, telewizor – kto z nas wyobraża sobie życie bez nich? Korzystamy na co dzień z różnego rodzaju sprzętów elektronicznych nie mając świadomości gdzie i w jakich warunkach są produkowane. Scenariusz porusza różne zagadnienia związane z odpowiedzialnym kupowaniem elektroniki, poddaje refleksji nasze nawyki konsumenckie i zachęca do wprowadzenia realnych zmian.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]

  1. Skąd pochodzą sprzęty elektroniczne z Waszego domu? Sprawdźcie i zaznaczcie dane kraje na mapie świata. Porównajcie Wasze odpowiedzi.
  2. Jakie są warunki pracy ludzi wydobywających minerały niezbędne do tworzenia naszej elektroniki? Znajdźcie informacje na ten temat, przestawcie pozostałym osobom z grupy (możecie rozpocząć poszukiwania np. od strony ekonsument.pl).
  3. Obejrzyjcie inne filmiki z serii Historia rzeczy. Przeprowadźcie dyskusję temat wybranego filmiku.
  4. Wprowadźcie w życie jedną wybraną zmianę dotyczącą elektroniki i obserwujecie przez 2 tygodnie: co udało się osiągnąć bez trudu, a co stanowiło wyzwanie? Wymieńcie się wrażeniami z innymi osobami z grupy.
  5. Przygotujcie plakat/ulotkę/ikonografię na temat odpowiedzialnego kupowania elektroniki.
1+

Odpowiedzialna elektronika i kosmetyki

Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2015. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosownej licencji, o posiadaczach prawa oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej.

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons CC-BY-3.0-PL Uznanie autorstwa-3.0 Polska

Publikacja, wyraża wyłącznie poglądy autorki i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto:

Każdy z nas używa kosmetyków i elektroniki w codziennym życiu. Podczas zajęć uczestniczki dowiedzą się skąd dane produkty do nas przychodzą, jaka stoi za nimi historia, co wiąże się z ich produkcją, rozprowadzaniem i używaniem. Dowiedzą się też co jako konsumentki mogą zrobić, by przyczynić się do bardziej odpowiedzialnej produkcji elektroniki i kosmetyków.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]

  1. Przygotujcie podobny zestaw materiałów na jeden z wybranych tematów: zabawki, ubrania, żywność, papier.
  2. Wprowadźcie w życie jedną wybraną zmianę dotyczącą kosmetyków lub elektroniki i obserwujecie przez 2 tygodnie: co udało się osiągnąć bez trudu, a co stanowiło wyzwanie? Wymieńcie się wrażeniami z innymi osobami z grupy.
  3. Przygotujcie kampanię promującą odpowiedzialne kosmetyki lub/i elektronikę.
  4. Sprawdźcie które firmy produkują odpowiedzialne kosmetyki. Sporządźcie listę uwzględniając nazwę firmy, jej logo, a także miejsce, w którym można kupić dane kosmetyki.
  5. Przygotujcie plakat lub infografikę ukazującą uzyskane przez Was informacje na temat kosmetyków lub/i elektroniki. Rozpowszechnijcie ją wśród innych osób.
1+

Ekonomia jest kobietą. Propozycja programowa dotycząca wychowania ekonomicznego

Propozycja realizuje zalecenia Uchwały nr 14/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 25 maja 2014 r. w sprawie wskazania problemów wychowawczych, uwzględniając w przyjętych celach wychowawczych kształtowanie rzetelności w działaniu oraz odpowiedzialności za siebie i swoje otoczenie, stymulowanie aktywnego planowania własnej przyszłości, a także zaangażowanie w budowanie relacji społecznych i ekonomicznych opartych na zasadach zrównoważonego rozwoju.

7+

Kto wyprodukował moje zabawki?

Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2015. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosownej licencji, o posiadaczach prawa oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej.

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons CC-BY-3.0-PL Uznanie autorstwa-3.0 Polska

Publikacja, wyraża wyłącznie poglądy autorki i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto:

Otoczone pięknymi zabawkami często zapominamy, że do prawdziwej zabawy nie potrzeba wcale drogich przedmiotów, a prezenty mogą równie dobrze być niematerialne. Podczas spotkania uczestniczki dowiedzą się skąd pochodzą ich zabawki, zastanowią się jakie niematerialne prezenty mogą sprawiać im radość, a także stworzą swoje własne przedmioty do zabawy.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]

  1. Zorganizujcie kiermasz, na którym wymienicie się nieużywanymi zabawkami/książkami. Zaproście osoby spoza Waszej grupy.
  2. Zorganizujcie konkurs na najciekawszą (wymyśloną!) zabawkę.
  3. Sprawdźcie z jakich krajów pochodzą inne Wasze zabawki. Zaznaczcie je na mapie.
  4. Wymyślcie swoją własną grę planszową, wykonajcie samodzielnie wszystkie potrzebne w niej elementy.
  5. Przygotujcie kampanię „Czy zabawki są zabawne?” podczas której zwrócicie uwagę innych osób na problemy związane z zabawkami oraz zachęćcie je do tworzenia swoich.
1+

Czym jest Sprawiedliwy Handel

Utwór powstał w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej za pośrednictwem MSZ RP w roku 2015. Zezwala się na dowolne wykorzystanie utworu pod warunkiem zachowania ww. informacji, w tym informacji o stosownej licencji, o posiadaczach prawa oraz o programie polskiej współpracy rozwojowej.

Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons CC-BY-3.0-PL Uznanie autorstwa-3.0 Polska.

Publikacja, wyraża wyłącznie poglądy autorki i nie może być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP.

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto:

Większość z nas kieruje się podczas zakupów ceną lub jakością produktów nie wiedząc nawet skąd one pochodzą i w jakich warunkach były produkowane. Podczas zajęć uczestniczki dowiedzą się czym jest Sprawiedliwy Handel, skąd pochodzą niektóre ze spożywanych przez nas na co dzień produktów, odkryją również czym jest globalne Południe i jakie kraje do niego należą.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]

  1. Sprawdźcie gdzie w Waszej okolicy sprzedawane są produkty ze Sprawiedliwego Handlu. Zaznaczcie te miejsce na planie miasta.
  2. Organizując kolejne spotkanie, na które kupować będziecie herbatę czy ciasta, znajdźcie i kupcie takie, które pochodzą ze Sprawiedliwego Handlu.
  3. Narysujcie mapę świata, na której zaznaczycie skąd pochodzi herbata, a także inne napoje i produkty, które spożywacie na śniadanie.
  4. Które ze spożywanych przez Was rzeczy (owoców, warzyw i innych) pochodzą z Polski? Przygotujcie listę produktów, które można kupić lokalnie, które nie są przywożone z zagranicy.
  5. Przygotujcie akcję promującą Sprawiedliwy Handel, przeprowadźcie ją w swoim otoczeniu (szkole, osiedlu).
  6. Przygotujcie plakat wyjaśniający czym jest Sprawiedliwy Handel, powieście go w widocznym miejscu.
1+

Empatia czyli co?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: We współczesnym świecie mało mówi się o empatii, a jeszcze mniej się ją ćwiczy. Empatia jest kluczową umiejętnością nie tylko w relacjach międzyludzkich, ale i we wszelkich działaniach związanych z odpowiedzialnym pomaganiem i filantropią. Warto ją ćwiczyć i rozwijać już od najmłodszych lat.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).

  1. Zapytaj 5 wybranych osób o to czym dla nich jest empatia. Jeśli wykonujecie zadanie w grupie, niech każda z Was zada pytanie 5 osobom, porównajcie uzyskane odpowiedzi.
  2. Pomyśl o innych osobach, którym warto okazać wdzięczność. Przygotuj coś dla nich. A może jako grupa chciałybyście komuś za coś podziękować?
  3. Przez tydzień, codziennie wieczorem zapisuj jak się czułaś danego dnia. Nazwij konkretne emocje.
  4. Znajdźcie w słowniku definicję słowa empatia. Czy jest ona podobna do tej, którą stworzyłyście na spotkaniu? Czy ją rozumiecie? Jeśli nie – znajdźcie kogoś kto może Wam ją wyjaśni.
  5. Jak można rozwijać empatię? Stwórzcie listę pomysłów na to, jak możecie rozwijać w sobie empatię
  6. Znajdźcie osobę lub organizację, której warto pomóc. Zastanówcie się czego byłoby jej potrzeba? Co Wy możecie zrobić? I zróbcie to!
  7. Rozejrzyjcie się wokół siebie. Czy w Waszej grupie, klasie, w Waszym otoczeniu są jakieś dzieci, które częściej niż inne odczuwają smutek, strach lub złość? Jak myślicie, dlaczego tak się dzieje? Co mogłybyście zrobić żeby im pomóc?
  8. Przez kolejny miesiąc przynajmniej raz w tygodniu porozmawiajcie o Waszych emocjach. Rozpoczynajcie Wasze spotkania od rundki, w której każda osoba opowie o tym jak się w danej chwili czuje.
0

Czy empatii można się nauczyć?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: W naszym świecie i edukacji dużo mówi się o zdobywaniu wiedzy, coraz mniej jednak o emocjach i empatii, a przecież są one nieodłącznym elementem naszego życia. Podczas spotkania uczestniczki będą miały okazję przyjrzeć się swoim emocjom, nazwać je, porozmawiać o wyrażaniu emocji i adekwatnym reagowaniu na emocje innych osób.

Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).

  1. Zapytaj 5 wybranych osób o to czym dla nich jest empatia. Jeśli wykonujecie zadanie w grupie, niech każda z Was zada pytanie 5 osobom, porównajcie uzyskane odpowiedzi
  2. Przez tydzień, codziennie wieczorem zapisuj jak się czułaś danego dnia. Nazwij konkretne emocje.
  3. Jak można rozwijać empatię? Stwórzcie listę pomysłów na to, jak możecie rozwijać w sobie empatię
  4. Znajdźcie osobę lub organizację, której warto pomóc. Zastanówcie się czego byłoby jej potrzeba? Co Wy możecie zrobić? I zróbcie to!
  5. Rozejrzyjcie się wokół siebie. Czy w Waszej grupie, klasie, w Waszym otoczeniu są jakieś osoby, które częściej niż inne odczuwają smutek, strach lub złość? Jak myślicie, dlaczego tak się dzieje? Co mogłybyście zrobić żeby im pomóc?
  6. Przez kolejny miesiąc przynajmniej raz w tygodniu porozmawiajcie o Waszych emocjach. Rozpoczynajcie Wasze spotkania od rundki, w której każda osoba opowie o tym jak się w danej chwili czuje.

 

 

 

0

Mobbing w pracy i prześladowanie w szkole – czym są i jak się przed nimi bronić?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto:  Prześladowanie może się zdarzyć w każdym etapie życia człowieka a samotność i wykluczenie mogą rzutować na całe dorosłe życie dziecka. Warto żebyśmy wiedziały jak się przed tym bronić, a także jak pomóc innym osobom w takiej sytuacji.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).

  1. Zastanówcie się czy w Waszej klasie nie ma nikogo kto byłby prześladowany. Stwórzcie listę pomysłów jak możecie pomóc takiej osobie i kiedy planujecie to zrealizować.
  2. Rozejrzyjcie się po Waszej klasie a nawet szkole. Czy jest jakiś chłopiec lub dziewczynka, który się na przerwach nie bawi tylko siedzi sam/a? Koniecznie zaproście taką osobę na zbiórkę!
  3. Stwórzcie gazetkę ścienną informującą czym jest prześladowanie i jak się przed nim bronić. Za zgodą nauczyciela/ki powieście ją w klasie lub szkole.
  4. Wykonajcie z masy solnej lub papieru medal, który w środku będzie miał coś, co kojarzy Wam się z dobrocią. Regularnie przeprowadzajcie konkursy życzliwości. Po jakimś czasie porównywajcie komu udało się więcej razy zrobić coś dobrego dla otoczenia. Osoba, która wygra niech dostanie medal i trzyma go aż do momentu, w którym w następnym konkursie życzliwości wygra ktoś inny.

 

 

1+

Jak mówić aby nasze ciało mówiło razem z nami a nie wbrew nam

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Mowa ciała zazwyczaj kojarzy nam się z trudnymi książkami dotyczącymi psychologicznych aspektów życia. Jednak wcale tak nie jest. Ponad 70% przekazu jaki kierujemy do odbiorczyń jest przekazem niewerbalnym, który kreuje nasze ciało. Dzięki każdemu gestowi komunikaty nabierają zupełnie innej formy, nieraz sprzecznej z tym co sami chcemy powiedzieć. Dlatego tak ważna jest świadomość tego, co mówi nasze ciało gdy my też mówimy.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).

  1. Zapoznajcie się ze znaczeniami różnych gestów i postaw występujących w codziennej mowie ciała. Przedstawcie je w wybranej formie.
  2. Przeanalizujcie wystąpienia polityków skupiając się na wykorzystywanych przez nich gestach. Omówcie wspólnie, dlaczego akurat takie postawy ciała zostały zastosowane.
  3. Stwórzcie poradnik dotyczący stosowanych metod mowy ciała podczas prezentacji.
  4. Bez używania słów spróbujcie przeprowadzić negocjacje biznesowe.
  5. Stwórzcie wystawę zdjęć przedstawiających różne postawy oraz gesty.

 

 

0