Jan Bytnar “Rudy” – Bohater Hufca

Przed Tobą propozycja programowa przygotowana specjalnie, aby na nowo spojrzeć na niezwykła postać, jaką jest Jan Bytnar „Rudy”. Dla nas jest nie tylko bohaterem hufca a wzorem do naśladowania! Dlatego przygotowaliśmy konspekty zbiórek, gier, dzięki którym przybliżycie w swoich środowiskach postać Janka Bytnara „Rudego”, przypomnicie sobie najważniejsze momenty jego życia, jego zainteresowania oraz umiejętności. Podczas różnych czynności cofniecie się do czasów II Wojny Światowej, dowiecie się, czym zajmowali się harcerze Szarych Szeregów oraz sami spróbujecie swoich sił w akcjach małego sabotażu!
Mamy wielką nadzieję, że skorzystacie z poniższej propozycji i że realizacja jej przyniesie Wam tyle samo radości, co nam jej pisanie!

1+

Kalendarz Adwentowy 2021

Kalendarz Adwentowy 2021 jest materiałem stworzonym przez Hufiec ZHP Legionowo w którym znajdziecie zadania na każdy dzień Adwentu przypisane do poszczególnych grup metodycznych. Zachęcamy do pracy z nimi całe rodziny!

Instrukcja do kalendarza adwentowego:

1. Wydrukuj odpowiedni plik (np. kalendarz zuchowy).

2. Wytnij w miejscu gdzie znajdują się przerywane linie na stronie pierwszej i trzeciej (strony granatowe).

3. Sklej pierwszą i druga stronę tak by wycięte okienka znajdowały się centralnie nad tekstem zadań adwentowych pierwszej części adwentu.

4. Sklej trzecią i czwartą stronę tak by wycięte okienka znajdowały się centralnie nad tekstem zadań adwentowych drugiej części adwentu.

5. Sklej dwa gotowe zestawy pustymi stronami do siebie. 

6. Każdego dnia otwieraj okienko z odpowiednią datą i wykonaj zadanie.

Powodzenia!

1+

W poszukiwaniu wspólnego domu Warsztat o uchodźcach oraz o tym, jak poruszać społeczne i czasem kontrowersyjne tematy?

Warsztat skierowany dla wędrowników lub kadry, który może posłużyć jako inspiracja do podjęcia służby na rzecz tworzenia społeczności otwartej na drugiego człowieka. W swojej treści warsztat luźno nawiązuje do 3 faz ujętych w zdobywaniu Odznaki Skautów Świata: eksploracja, reakcja i podjęcie działania.

W każdej fazie warsztatu uczestnicy wchodzą w aktywności, które pochylają się nad zagadnieniem migracji pod kątem założeń każdej z faz. W eksploracji dowiadują się o zjawisku migracji, jego przyczynach i stanie aktualnym.

W fazie reakcji uczestnicy starają się przetworzyć zebrane informacje, przedyskutować i podsumować, by lepiej zrozumieć przyczyny i konsekwencje omawianych zagadnień.

W fazie podjęcie działania doświadczają inspiracji, w której przyglądają się cechom ważnym przy tworzeniu rozwiązania na wyzwania związane z migracją. Pomysły na działania w patrolach lub drużynach charakterystyczne dla wszystkich trzech faz są zbierane na koniec warsztatu.

7+

Aktywni Obywatele Świata

Edukacja globalna to część kształcenia obywatelskiego i wychowania, która rozszerza jego zakres przez uświadamianie istnienia zjawisk i współzależności łączących ludzi i miejsca. Jej celem jest przygotowanie odbiorców do stawiania czoła wyzwaniom dotyczącym całej ludzkości. Jest także globalnym wymiarem edukacji obywatelskiej i obejmuje edukację rozwojową, edukację o prawach człowieka, edukację o zrównoważonym rozwoju, edukację na rzecz pokoju i zapobiegania konfliktom oraz edukację interkulturalną.

Aktywni Obywatele Świata (AOŚ) to projekt poświęcony szeroko pojętej edukacji globalnej. Był realizowany w latach 2015-2017 przy Głównej Kwaterze ZHP. Jego celem było wzmacnianie propozycji programowych, rozwijanie wiedzy i kompetencji, a także postaw promowanych przez edukację globalną. Miła za zadanie kształtować wśród harcerek i harcerzy globalną postawę obywatelską, dążącą do stałego, ochoczego podejmowania działań na rzecz bardziej sprawiedliwego i przyjaznego świata. Harcerki i harcerze biorący udział w projekcie mieli szansę na zrozumienie globalnych współzależności oraz wzbudzenie poczucia wpływu – sprawczości poprzez bardziej świadome wybory w życiu codziennym. Potrafią wykorzystywać okazje i możliwości do działania w myśl zasady „Myśl globalnie, działaj lokalnie”.

Projekt skierowany był bezpośrednio do instruktorek i instruktorów, wędrowniczek i wędrowników oraz do drużynowych, a pośrednio do wszystkich grup metodycznych, z którymi oni współpracują.

Projekt „Aktywni Obywatele Świata” trwał 3 lata (2015-2017) i swoimi działaniami objął 7 krajów: Szkocja, Słowacja, Czechy, Niemcy, Polska, Słowenia, Grecja) oraz partnerstwo z WOSM i WAGGGS. Opierał się na współpracy organizacji skautowych z organizacjami pozarządowymi zajmującymi się edukacją globalną. Zakres tematyczny projektu był silnie związany z Celami Zrównoważonego Rozwoju sformułowanymi przez Organizację Narodów Zjednoczonych.

Projekt „Aktywni Obywatele Świata” jest współfinansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP w 2015 r. oraz ze środków Unii Europejskiej. Za treści odpowiada Związek Harcerstwa Polskiego, niekoniecznie odzwierciedlają one stanowisko Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP oraz stanowisko Unii Europejskiej.

Głównym działaniem projektu Aktywni obywatele Świata była propozycja programowa ŚWIATOZMIENIACZE: Cel dobro. Uwydatnia ona znaczenie edukacji globalnej w harcerskim wychowaniu oraz dostarcza wielu pomysłów na poruszanie tej tematyki w drużynach. Przy podejmowaniu akcji w ramach bycia światozmieniaczami bardzo pomocne mogą się okazać załączone materiały, a w dłuższym okresie Globalny Kompas i Indywidualny Globalny Kompas.

Niniejsza propozycja ma na celu podsumowanie 100 lat doświadczeń Związku Harcerstwa Polskiego i potwierdzanie aktualności słów Roberta Baden-Powella: „Być dobrym to coś, ale postępować dobrze to znacznie więcej”. Kierowani tą myślą zwracajmy większą uwagę na to, jakich harcerzy wychowujemy oraz na jakość podejmowanych przez nich i nas działań.

Materiały w CBP
ŚWIATOZMIENIACZE: Cel dobro.
Wytyczne do Odznaki Skautów Świata
Ekonomia jest kobietą
Connect. Propozycja programowa na DMB 2016
Każdy inny, wszyscy równi
Młodzieżowy przewodnik po bioróżnorodności
Gra “Przejścia” – materiał
Woda jest życiem
Seria związana z ochroną środowiska – Zielony Płomień
Poradni Harcerz w Lesie
Zajęcia “Działaj odpowiedzialnie”
Globalna Akcja Teraz
Kierunek Azja

Inne polecane źródła (w języku polskim):
Baza otwartych zasobów e-globalna
Kalkulator śladu węglowego
Fundacja Edukacja dla Demokracji
Nasz zielony footprint – artykuł Na Tropie
Fundacja “Kupuj odpowiedzialnie”
Cele Zrównoważonego Rozwoju
Akcja dla Globalnego Południa (Polska Zielona Sieć)
Fair Trade Polska
UNHCR Polska
Amnesty International Polska
UNICEF Polska
Polska Akcja Humanitarna
Raporty o Celach Zrównoważonego Rozwoju (Agenda 2030)
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka

Inne polecane źródła (w języku angielskim):
The Scout Donation Platform – platforma fundraisingowa dla skautów z całego świata
Time to be welcome – inicjatywa Irlandzkich skautów
Ureport – platforma komunikacyjna, ku inspiracji
UNHCR (najnowsze statystyki i raporty nt. sytuacji uchodzców)
How rich I am (możliwość sprawdzenia, którym z kolei najbogatszym człowiekiem świata jesteś)
Water Footprint (wszystko na temat śladu wodnego)
Messengers of Peace

0

ŚWIATŁO SŁUŻBY BETLEJEMSKIE ŚWIATŁO POKOJU 2020

„Służba” to wymagające słowo, czasem wydające się niemodne lub niedzisiejsze. Ale nie dla harcerza! To słowo, do którego ciągle trzeba wracać i patrzeć, jak realizuje wynikające z niego zobowiązania w swoim harcerskim życiu. Przyglądać się harcerskiej służbie będziemy w blasku ognia z Groty Narodzenia Pańskiego w Betlejem.

Dlatego tegoroczne hasło Betlejemskiego Światła Pokoju to „Światło służby”. Chcemy w nowonarodzonym Jezusie zobaczyć Syna Człowieczego, który nie przyszedł, aby Mu służono, lecz żeby służyć (por. Mk 10,45).

0

Gra fabularna “Kocur z kamienicy książąt mazowieckich”

Kocur z kamienicy Książąt Mazowieckich (okładka)Fabuła gry została napisana w oparciu o tekst legendy warszawskiej „Kocur z kamienicy Książąt Mazowieckich” i osadzona w realiach dynastii Piastów na przełomie XIV i XV wieku. Niniejszy materiał zawiera tekst legendy oraz opis przygotowań, przebiegu i zakończenia gry.

Uczestnicy biorąc udział w grze mają możliwość przeżycia interesującej i nietypowej przygody miejskiej, zdobycia nowych wrażeń i doświadczeń, co bezpośrednio wpływa na wzmocnienie patroli wędrowniczych. Poziom trudności gry jest dostosowany do możliwości młodzieży w wieku 16-21 lat, co powoduje, że stanowi ona dla nich wyzwanie, a wspólna wygrana przyjmuje znamiona wyczynu. Wędrownicy chcąc zmieniać świat na lepszy, swoje ulepszanie świata powinni zaczynać od samych siebie.

Gra „Kocur z kamienicy Książąt Mazowieckich” wymaga od młodych ludzi doskonalenia umiejętności współpracy, logicznego myślenia, wnioskowania, działań pod presją czasu, przezwyciężania trudności, rozwija zdolność wydawania sądów o zjawiskach/sytuacjach spotykanych w terenie, umożliwia młodzieży utrwalanie nawyków przydatnych w życiu społecznym, zmusza do konsultacji własnych poglądów/opinii/pomysłów, a nierzadko odrzucenia ich i wspólnego podążania za decyzją większości – co dzięki samoobserwacji każdego uczestnika gry daje mu informację o jego predyspozycjach, umiejętnościach pracy z grupą i w grupie, którym warto się przyjrzeć i poddać refleksji, a następnie pracy nad sobą, poszukując w sobie i doskonaląc to, co najlepsze przy eliminowaniu słabości.

Uczestnicy gry poznają historię z legendy warszawskiej, ciekawe miejsca na Starym Mieście oraz będą mieli możliwość podziwiania pięknej architektury starówki.

Gra  „Kocur z kamienicy Książąt Mazowieckich” powstała w ramach prac Referatu Wędrowniczego Chorągwi Stołecznej ZHP i jest przeznaczona dla wędrowników.

1+

Wachlarz możliwości 5.0 – Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ

Okładka wachlarz możliwości 5.0

Najnowsza dostępna w Centralnym Banku Pomysłów wersja 5.0 “Wachlarza możliwości” została opracowana w oparciu o Cele Zrównoważonego Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych. Publikacja ma ułatwić korzystanie z propozycji programowych dostępnych w Centralnym Banku Pomysłów, które wspierają realizację co najmniej jednego z celów ONZ.

Przy każdej propozycji można znaleźć krótki opis, datę powstania materiału, bezpośredni link oraz cele, które realizuje.

5+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

“Do Roju!” propozycja programowa Hufca ZHP Wyszków

W Wasze ręce oddajemy propozycję programową naszego Hufca na rok harcerski 2016/ 2017 pod hasłem „Do Roju!”, której celem było zdobycie Odznaki Zośki. W naszym hufcu zdobyło ją 76 osób.

„Bohaterowie nie umierają. Żyją wiecznie w sercach i umysłach tych, którzy podążają ich śladem” – Emily Potter

Takim właśnie Bohaterem dla nas, środowiska harcerskiego wyszkowskiego „Roju Promienistych”, jest hm. Tadeusz Zawadzki „Zośka”. W naszej propozycji chcemy na nowo spojrzeć na jego postać, przypomnieć sobie najważniejsze momenty życia, a także szukać inspiracji dla pracy naszych harcerskich jednostek. Zawiera szereg zadań, w trakcie, których przeniesiemy się w czasie do pięknych i jednocześnie tragicznych lat II wojny światowej. Staramy się przenosić wartości harcerzy Szarych Szeregów w realia XXI wieku. Nasza propozycja programowa zakłada pracę naszych drużyn i zastępów, a z drugiej strony wykonywanie indywidualnych zadań, które pomogą każdemu z nas pracować nad sobą. Realizacja naszej propozycji programowej zbiegła się z rocznicą 100- lecia harcerstwa na ziemi wyszkowskiej. Od lat harcerzom naszego hufca bliska była “zośkowa” przygoda. Sieczychy zaś dla wielu harcerskich pokoleń stały się miejscem niezwykłym, kształtującym ich postawę, a niekiedy wpływającym na ich późniejsze losy.

“Poznaj”, “Działaj”, “Pamiętaj” – pod tymi hasłami kryją się kolejne etapy naszego poznawania druha Tadeusza Zawadzkiego. Po pierwsze – chodzi o otwarte oczy, o poszukiwanie nieznanych faktów, o odkrywanie życiorysu “Zośki”. Po drugie – chcemy
podejmować służbę, realizować kolejne przedsięwzięcia, doskonalić swoje umiejętności organizacyjne. Po trzecie – zależy nam na pamięci o bohaterstwie, na budowaniu patriotyzmu, na szacunku do ideałów i symboli.

1+

Drużyna Niepodległości

11 listopada 1918 roku po 123 latach niewoli Polska odzyskała niepodległość. Dzień ten należy do najradośniejszych w dziejach narodu polskiego. Na placach i ulicach gromadziły się tłumy ludzi, śpiewając pieśni patriotyczne, wiwatując na widok polskich flag i pierwszych polskich żołnierzy. Spontanicznie usuwano obce symbole, a młodzi ludzie masowo wstępowali do tworzącego się Wojska Polskiego.

Zapraszamy Cię do szczególnego uczczenia obu setnych rocznic, tj. odzyskania niepodległości przez Polskę oraz stulecia Związku Harcerstwa Polskiego, które przypadają na rok 2018, czyli ustanowiony przez Senat Rzeczpospolitej Polskiej Rok Harcerstwa. Związek Harcerstwa Polskiego przygotował z  tej okazji wiele różnych przedsięwzięć, a  jednym z nich jest propozycja „Drużyna niepodległości”. Zainspiruje Cię ona do realizacji w drużynie/gromadzie programu, który rozbudzi ciekawość otaczającego świata, umocni postawy patriotyczne, podniesie świadomość obywatelską oraz uświadomi potrzebę pielęgnowania pamięci o  bohaterach walczących o  wolną, niepodległą Ojczyznę i umocni szacunek do symboli i tradycji narodowych. Ponadto dzięki realizacji propozycji członkowie Twojej drużyny/gromady poszerzą wiedzę dotyczącą historii odzyskania niepodległości przez Polskę, historii Związku Harcerstwa Polskiego, a także twórczo zaangażują się w życie Waszej społeczności lokalnej oraz naszej organizacji. Jednak przede wszystkim będzie to radosne świętowanie setnej rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę oraz stulecia istnienia Związku Harcerstwa Polskiego.

17+

Impact. Propozycja WAGGGS na DMB 2018

naZHP-pl_impactDzień Myśli Braterskiej 2018 wpisuje się tematycznie w obszar „Wpływ”, będący częścią trzyletniej strategii WAGGGS. Propozycja programowa „Impact” realizuje zadania tego obszaru, ponieważ pozwala nam dostrzec zmiany i wpływ ZHP na życie swoich członków oraz wspólnot, w których funkcjonują harcerki i harcerze. W tym roku zadania Światowego Dnia Myśli Braterskiej realizowane przez skautki i skautów na całym świecie utworzą wielką Mozaikę Zmian!

Małe kawałki czy elementy (takie jak nasze indywidualne zmiany), ułożone w odpowiedni sposób, tworzą razem kompletny obraz: większy wpływ, który możemy mieć, kiedy działamy wszyscy razem!

3+

Prawa dziecka

Zbiórka zapoznająca harcerzy z prawami dziecka. Dzięki niej przybliżamy znaczenie tolerancji, uczymy asertywności.

14+

W Tobie jest Światło

Ciemne, grudniowe wieczory przypominają nam o tym, jak bardzo światło potrzebne jest w naszym życiu. W sensie dosłownym, nie ma raczej problemów z dostępem do tego „surowca”. Inaczej bywa jednak z dostępem do światła w rozumieniu metaforycznym, duchowym. Być może nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak wiele osób z naszego otoczenia jest z różnych przyczyn pogrążona w ciemności braku nadziei, zwątpienia, rozpaczy. Tegoroczne hasło Betlejemskiego Światła Pokoju przypomina nam jednak o tym, że w każdym z nas, harcerzy – niezależnie od historii naszego życia – obecne jest światło. Nawet, jeśli jest to niewielki promyk, warto się nim podzielić z tymi, którzy mają wrażenie, że otacza ich jedynie mrok. Nigdy nie wiemy, czy nie będzie to moment, w którym ktoś zobaczy światło po raz pierwszy w życiu.

 

2+

Katastrofa

Katastrofa jest grą planszową stworzoną przez studentów Wydziały Inżynierii Bezpieczeństwa Cywilnego Szkoły Głównej Służby Pożarniczej z koła naukowego “Kuźnia Bezpieczeństwa” (http://www.sgsp.edu.pl). Projekt powstał jako współpraca SGSP z ZHP – studenci byli odpowiedzialni za stronę merytoryczną gry, instruktorzy za opracowanie graficzne i recenzję mechaniki.

Gra jest uzupełnieniem propozycji programowej BUM! http://cbp.zhp.pl/propozycje/bum/

3+

Grow. Propozycja WAGGGS na DMB 2017

Całoroczna propozycja programowa WAGGGS związana z Dniem Myśli Braterskiej związana jest z realizacją Strategii WAGGGS na lata 2015-2017 (składających się z 3 etapów: CONNECT – GROW – IMPACT). Grow jest grą terenową skoncentrowaną na poszukiwaniu skarbów. W załączniku zarówno oryginalny tekst propozycji w j. angielskim, jak i skrót zasad w j. polskim.

6+

INSPiRADA – Problemy wychowawcze na lata 2016-2018: Konsumpcjonizm i roszczeniowość

Uchwała nr 26/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 5 września 2015 r. w sprawie wskazania problemów wychowawczych, które zostaną uwzględnione w pracy wychowawczej Związku w roku harcerskim 2016/2017 i 2017/2018 wymieniła: roszczeniowość, konsumpcjonizm, oportunizm oraz malkontenctwo. Niniejsze zajęcia dotykają dwóch pierwszych z nich. Zbiórka przewidziana dla instruktorów poziomu hufca, z niewielkimi modyfikacjami może być przeprowadzona dla innych instruktorów (w tym drużynowych) oraz wędrowników.

2+

CHRZEST 966 – Propozycja programowa na 1050. Rocznicę Chrztu Polski

W roku 966 Książę Mieszko I przyjął chrzest co dało początek historii naszego narodu, odtąd wszystko zaczęło się zmieniać w Państwie Polan: zwyczaje, obyczaje, kultura, nauka, polityka, ludzie, naród, społeczeństwo, Kościół. Książę Mieszko tym samym wprowadził swoich rodaków w świat kultury łacińskiej i uczynił ich obywatelami wspólnoty ludów europejskich. Jego chrzcielnica stała się kolebką rodzącego się narodu, pozostając znakiem budującym jego tożsamość. 1050 lat historii państwa Polskiego i Kościoła na naszych ziemiach to wielkie dziedzictwo, które chcemy na nowo odkrywać i rozwijać. Celem propozycji programowej CHRZEST 966 jest:

  • przypomnienie wydarzenia Chrztu Polski, jego kontekstu i znaczenia
  • pogłębienie ducha patriotycznego w środowiskach harcerskich
  • twórcze podjęcie chrześcijańskiego dziedzictwa Polski
  • popularyzacja wiedzy historycznej o początkach Państwa Polskiego
  • pogłębienie znajomości znaczenia regionu Wielkopolski oraz Poznania i Gniezna w kształtowaniu państwa Polan
  • lepsze poznanie zabytków i miejsc kultury na terenie Wielkopolski związanych z wydarzeniem chrztu księcia Mieszka I
  • wspieranie realizacji wychowania do wartości w środowiskach harcerskich, zwłaszcza w obszarze wychowania duchowego i religijnego
6+

Stop bierności – “W grupie siła”

Zbiórka pochodzi z propozycji programowej ” Stop bierności”. Broszura ta realizuje zalecenia Uchwały nr 14/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 25 maja 2014 r. w sprawie wskazania problemów wychowawczych, uwzględniając w przyjętych celach wychowawczych kształtowanie rzetelności w działaniu oraz odpowiedzialności za siebie i swoje otoczenie, stymulowanie indywidualnego rozwoju, a także zaangażowanie w życie lokalnej wspólnoty. Broszura „Stop bierności. Wyzwolić energię” powstała w ramach projektu „Aktywni obywatele świata”.

1+

Potyczki Zastępów (Patrol System) – Gra planszowa

Gra planszowa “Potyczki Zastępów” jest tłumaczeniem narzędzia pt. “Patrol System” wydanego przez  World Organization of the Scout Movement (WOSM).  Gra została zaadaptowana do warunków harcerstwa.

rys_patrol_system

Głównym celem gry jest umożliwienie zastępom działania zespołowego. Gra ma za zadanie przybliżyć graczom w praktyce system małych grup, który jest jednym z elementów metody harcerskiej. Zaproponowane zadania pozwolą uczestnikom gry wzbogacić wiedzę o nowe rozwiązania w pracy z zastępem oraz sprawdzić się w działaniu. Jeśli zastępowi nie będzie szło najlepiej, można zastosować wskazówki oraz rady, które odnajdzie podczas gry.

 

 

3+

Propozycja programowa na Imieniny Zucha

29 lutego, raz na cztery lata, zuch się staje pępkiem świata!
Imieniny Zucha, które przypadają w tym dniu to święto wszystkich zuchów – tych najmłodszych, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę w zuchowym świecie, jak i tych, które ten świat znają już bardzo dobrze.
W tym szczególnym dniu przygotowaliśmy dla Was propozycje kilku działań. Sami zdecydujcie, którą wersję wybierzecie, by odpowiednio uczcić ten dzień.
Trzymamy kciuki za dotarcie do celu i życzymy wspaniałej zabawy!

6+

Artykuł z “Czuwaj” na Dzień Myśli Braterskiej

Myśleliście kiedyś, by zorganizować w Dniu Myśli Braterskiej coś innego niż poważny kominek o braterstwie? Jeśli nie, pomyślcie o tym. Może w tym roku harcerki i harcerze z waszych drużyn, zamiast siedzieć bezczynnie i słuchając gawędy, spędzą czas na bardziej aktywnym zgłębieniu idei DMB?

9+

Wytyczne programowe Odznaki Skautów Świata

SWA badgeOdznaka Skautów Świata (Scout of the Word Award – OSŚ) stawia wyzwania wszystkim młodym ludziom (skautom i młodzieży niezrzeszonej), aby zastanowili się nad problemami świata i spróbowali rozwiązywać je w swoim środowisku lokalnym. To jedyna nagroda dla młodzieży niezrzeszonej przyznawana przez WOSM!

W ramach uczenia w działaniu zyskasz wiedzę, umiejętności oraz pomoce potrzebne do rozwiązywania problemów globalnych na poziomie lokalnym. Nagroda wymaga od Ciebie zaangażowania w czynieniu Twoje środowiska lokalnego lepszym miejscem. Po zakończeniu działań i projektu Twój wkład w społeczność lokalną, stanie się wkładem na rzecz społeczności międzynarodowej jako inspiracja do działania dla innych.

Zostaw świat odrobinę lepszym niż go zastałeś!

3+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Kierunek Azja- ze skautowego jamboree wędrujemy przez kontynent kontrastów

Powszechna wiedza na temat Azji w Polsce jest bardzo mała. Wielokrotnie podejmowane różne działania edukacyjne przynoszą wprawdzie pewien skutek, ale jest on daleki od zadawalającego. Żyjąc ze świadomością i wiedzą zaczerpniętą z A. Szklarskiego i przygód Tomka oraz filmów rysunkowych, nie tylko powielamy dawno już nieaktualne, krzywdzące innych stereotypy, ale przede wszystkim nie zauważamy szans na współpracę wynikających z ogromnego potencjału Azji. Postrzegamy ją jedynie przez pryzmat kilku państw czy obszarów. A przecież, jak mówi wielu – Azja to kontynent największych kontrastów.
Propozycja programowa

„Kierunek Azja – ze skautowego jamboree wędrujemy przez kontynent kontrastów” ma na celu zmieniać tę rzeczywistość. Wierzymy, że dzięki dobrym pomysłom i żądnym wiedzy młodym ludziom – a takimi są zuchy i harcerze – można to skutecznie robić.

kierunekAzja

8+

Daj się złowić! W drodze do ŚDM Kraków 2016

Nie sposób jest prowadzić harcerskiego wychowania bez wymagań i wyzwań. Takim wyzwaniem są dla nas, wspólnoty instruktorskiej, nadchodzące Światowe Dni Młodzieży, które odbędą się w 2016 roku w Krakowie. Niezależnie od tego, czy pojawisz się osobiście na tym wydarzeniu, czy też z jakichś powodów jest to niemożliwe, możesz (by nie rzec: powinieneś) wykorzystać tkwiący w nim jednoczący potencjał w pracy ze swoją gromadą czy drużyną. Jesteśmy świadomi tego, że nie jest to łatwe zadanie, dlatego też podsuwamy Ci kilka naszych pomysłów, jak uczynić to wielkie święto chrześcijańskiego świata początkiem fascynującej duchowej przygody.

0

Stop bierności. Wyzwolić energię

Broszura realizuje zalecenia Uchwały nr 14/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 25 maja 2014 r. w sprawie wskazania problemów wychowawczych, uwzględniając w przyjętych celach wychowawczych kształtowanie rzetelności w działaniu oraz odpowiedzialności za siebie i swoje otoczenie, stymulowanie indywidualnego rozwoju, a także zaangażowanie w życie lokalnej wspólnoty. Broszura „Stop bierności. Wyzwolić energię” powstała w ramach projektu „Aktywni obywatele świata”.

5+

Empatia czyli co?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: We współczesnym świecie mało mówi się o empatii, a jeszcze mniej się ją ćwiczy. Empatia jest kluczową umiejętnością nie tylko w relacjach międzyludzkich, ale i we wszelkich działaniach związanych z odpowiedzialnym pomaganiem i filantropią. Warto ją ćwiczyć i rozwijać już od najmłodszych lat.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).

  1. Zapytaj 5 wybranych osób o to czym dla nich jest empatia. Jeśli wykonujecie zadanie w grupie, niech każda z Was zada pytanie 5 osobom, porównajcie uzyskane odpowiedzi.
  2. Pomyśl o innych osobach, którym warto okazać wdzięczność. Przygotuj coś dla nich. A może jako grupa chciałybyście komuś za coś podziękować?
  3. Przez tydzień, codziennie wieczorem zapisuj jak się czułaś danego dnia. Nazwij konkretne emocje.
  4. Znajdźcie w słowniku definicję słowa empatia. Czy jest ona podobna do tej, którą stworzyłyście na spotkaniu? Czy ją rozumiecie? Jeśli nie – znajdźcie kogoś kto może Wam ją wyjaśni.
  5. Jak można rozwijać empatię? Stwórzcie listę pomysłów na to, jak możecie rozwijać w sobie empatię
  6. Znajdźcie osobę lub organizację, której warto pomóc. Zastanówcie się czego byłoby jej potrzeba? Co Wy możecie zrobić? I zróbcie to!
  7. Rozejrzyjcie się wokół siebie. Czy w Waszej grupie, klasie, w Waszym otoczeniu są jakieś dzieci, które częściej niż inne odczuwają smutek, strach lub złość? Jak myślicie, dlaczego tak się dzieje? Co mogłybyście zrobić żeby im pomóc?
  8. Przez kolejny miesiąc przynajmniej raz w tygodniu porozmawiajcie o Waszych emocjach. Rozpoczynajcie Wasze spotkania od rundki, w której każda osoba opowie o tym jak się w danej chwili czuje.
0

Zwalczaj smoka w sobie!

Pracując z podopiecznymi, często zabieramy ich do krain odległych, czasem nawet baśniowych. W niniejszym zbiorze to my Was zapraszamy do zapoznania się w wyjątkową opowieścią – życiorysem świętego Jerzego, patrona skautów i harcerzy. Fikcja w tej historii przeplata się z faktami historycznymi, zaś niezaprzeczalnie prawdziwe jest jej przesłanie każdy z nas powinien „zwalczać w sobie smoka”, to znaczy walczyć z własnymi słabościami oraz pielęgnować dobro. Gorąco pragniemy, aby opracowane przez nas propozycje programowe stały się dla Was i Waszych środowisk inspiracją do pracy z naszym świętym Patronem.

3+

W zdrowym ciele – zdrowy druh

Propozycja programowa dla wszystkich, którzy chcą wzbogacić program swoich drużyn i gromad o odrobinę ruchu oraz wiedzy na temat zdrowego stylu życia. Zawiera materiały, które będą podstawą wiedzy, a także konspekty zbiórek, które w łatwy sposób można przekształcić na zajęcia obozowe, kolonijne, biwakowe. W części “Dogrywka” znaleźć można wiele propozycji gier i ćwiczeń dla dzieci i młodzieży w każdym wieku.

10+

Zmiany klimatyczne i suwerenność żywieniowa – przewodnik po odznace

Wydany przez WAGGGS materiał „Zmiany klimatyczne i suwerenność żywieniowa – przewodnik po odznace” został przygotowany we współpracy ONZ – FAO oraz konsorcjum organizacji młodzieżowych i różnych agend ONZ – YUNGA. Znajdziecie tu mnóstwo pomysłów na działania związane z ochroną klimatu oraz inspiracje do poszukiwań wiedzy o klimacie. Dowiecie się jak skutecznie zorganizować akcję informacyjną czy happeningi, a przede wszystkim przyczynić się do zmniejszenia swojego klimatycznego śladu. To wszystko, by ułożyć zestaw zadań do zdobycia wyjątkowej odznaki przygotowanej przez WAGGGS, którą będziecie mogli dumnie nosić na mundurze!

1+

Druh Wicek. Harcerz-instruktor w orszaku świętych

Zbiór propozycji programowych, związanych z  pracą z naszym patronem – bł. Wincentym Frelichowkim. Czas, w którym zbiór ten trafia w Wasze ręce, nie jest przypadkowy- w tym roku bowiem obchodzić będziemy 70. rocznicę śmierci naszego błogosławionego Patrona. Znajdziecie w nim pomysły i inspiracje, które – naszym zdaniem – mogą pomóc Wam i prowadzonym przez Was jednostkom poznawać i  odkrywać wciąż na nowo postać Druha Wicka, harcerza, prezbitera i  męczennika, patrona ZHP. Oczywiście, opracowane przez nas konspekty są jedynie sugestią. Bardzo istotne jest, abyśmy planując pracę swoich jednostek, nawiązywali do tej wyjątkowej postaci – nie tylko okazjonalnie. Zachęcajmy swoich podopiecznych do naśladowania naszego Patrona oraz indywidualnych poszukiwań. Mamy nadzieję, że opracowane przez nas materiały okażą się dla Was pomocne.

 

2+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Dzień Myśli Braterskiej 2015 – MCR 8

Tłumaczenie propozycji WAGGGS dotyczącej Milenijnego Celu Rozwoju 8. Propozycja składa się z instrukcji-poradnika oraz planszy do gry. Uczestnicy dzięki propozycji mogą zodbyć wiedzę na temat WAGGGGS, historii Dnia Myśli Braterskiej oraz Milenijnych Celów Rozwoju. Ostatni Milenijny Cel Rozwoju 8 zwraca uwagę na znaczenie partnerstw, które powinny sie tworzyć w celu podejmowania działań na rzecz innych ludzi.

6+

Wyzwania ekonomiczne świata – gra

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto:  Żyjąc w Polsce mało kto zastanawia się nad tym jak wygląda sytuacja w innych częściach naszego świata. Opisana poniżej gra pozwala wgłębić się w sytuacje wybranych krajów Globalnego Południa, spróbować przynajmniej zrozumieć przyczyny i konsekwencje takiego stanu rzeczy.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Dopracujcie prezentacje krajów które poznałyście w grze, zaprezentujcie ją innym osobom z hufca czy szkoły.
  2. Dowiedzcie się więcej o krajach Globalnego Południa, wybierzcie inne kraje i przygotujcie o nich prezentację dla swojej drużyny.
  3. Zorganizujcie grę/spotkanie o krajach Globalnego Południa dla innej drużyny/klasy. Możecie skorzystać z różnych materiałów: www.ceo.org.pl, www.edukacjaglobalna.ore.edu.pl, www.globalna.edu.pl, www.e-globalna.edu.pl, www.teg.edu.pl, pah.org.pl, ekonsument.pl.
  4. Znajdźcie przykładowe wnioski grantowe wybranej organizacji (np. Batory, wnioski z Ministerstw), przeczytajcie je, zaznaczcie fragmenty które są dla Was niezrozumiałe, znajdźcie kogoś, kto wyjaśni Wam wątpliwości (może osoba, która zajmuje się pozyskiwaniem środków w hufcu ZHP?)
  5. Zorganizujcie spotkanie z osobą, która zajmuje się pozyskiwaniem środków, porozmawiajcie o jej pracy.
  6. Rozpiszcie prawdziwy wniosek grantowy razem z drużyną/klasą. Sporo jest wniosków dla młodzieży do samodzielnej realizacji. Nie wiecie gdzie rozpocząć poszukiwania? Skontaktujcie się z nami: [email protected].
0

Dlaczego TO kupujemy?

Poniżej prezentujemy scneariusz szkolenia na temat zakładania własnej działalności gospodarczej, możeliwy do wykorzystania w pracy z wędrowniczkami.

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Często dokonując różnego rodzaju wyborów konsumenckich robimy to niemal nieświadomie, nie zastanawiając się nad tym co decyduje o cenie produktu ani jaki wpływ nasze wybory mają na resztę świata. Kierujemy się w głównej mierze reklamami, które często zniekształcają rzeczywistość. Podczas tych zajęć uczestniczki będą miały okazję przyjrzeć się różnym elementom mającym wpływ na nasze wybory konsumenckie.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Przedstawcie za pomocą plakatu co z Waszego punktu widzenia ważne jest przy wybieraniu produktu. Uzasadnijcie swoje odpowiedzi.
  2. Znajdźcie sklepy z produktami fair trade w Waszej okolicy. Zaznaczcie je na mapie.
  3. Dowiedzcie się gdzie i jak można w Waszej okolicy kupować produkty lokalne (np. warzywa). Zróbcie tam zakupy na następne Wasze spotkanie (lub do domu).
  4. Przeprowadźcie zajęcia na temat reklamy dla wybranej grupy.
  5. Przygotujcie przykłady reklam pokazujących różnego rodzaju manipulację. Mogą to być reklamy w gazetach, reklamy telewizyjne, radiowe, bilbordy czy ulotki. Opiszcie krótko jakiego rodzaju jest to manipulacja czy chwyt.
  6. Stwórzcie dekalog świadomej konsumentki.
  7. Jak możecie ograniczyć ilość reklam w Waszym życiu? Wypiszcie pomysły i wprowadźcie przynajmniej jeden w życie!
1+

Odpowiedzialne zakupy

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto:  W dobie konsumpcjonizmu większość z nas kupuje bez żadnej refleksji nad tym skąd biorą się nasze produkty i jak nasze wybory konsumenckie wpływają na ludzi na całym świecie. Podczas zaproponowanych zajęć uczestniczki dowiedzą się więcej o pochodzeniu produktów, konsekwencji jakie niosą za sobą niskie ceny produktów oraz sposobach na zmienienie swoich nawyków konsumenckich na bardziej odpowiedzialne.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Sprawdź gdzie w Twojej okolicy można kupić produkty ze Sprawiedliwego Handlu. Przygotuj mapę takich miejsc.
  2. Przygotowując biwak/wycieczkę lub poczęstunek dla znajomych zwróć uwagę czy kupowane przez Ciebie produkty są fair trade. Przygotuj posiłek korzystając tylko z takich produktów.
  3. Sprawdź gdzie i w jakich warunkach produkowana jest wybrana rzecz (np. czekolada lub kawa). Przedstaw wyniki swojej pracy znajomym.
  4. Zorganizuj razem ze znajomymi happening na temat odpowiedzialnej konsumpcji, mający na celu rozpowszechnianie wiedzy, którą zdobyłaś na zajęciach.
  5. Obejrzyj film Historia rzeczy (storyofstuff.com, youtube.pl). Opowiedz o nim znajomym lub zaprezentuj go na zbiórce/lekcji. Co najbardziej utkwiło Ci w pamięci?
  6. Sporządź dekalog odpowiedzialnej konsumentki.
  7. Przez tydzień zapisuj wszystkie zakupione rzeczy. Następnie podziel je na potrzeby i pragnienia.
1+

Jestem świadomą konsumentką

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto:  W dzisiejszym świecie konsumpcja nabrała szczególnej wartości. Kupujemy często bezrefleksyjnie, nie mając pojęcia skąd biorą się nasze produkty, kto na nie pracował i jak nasze konsumenckie wybory wpływają na ludzi na całym świecie. Scenariusz z jednej strony prezentuje zależności globalne związane z konsumpcją, z drugiej motywuje do zmiany i poddaniu refleksji naszych nawyków konsumenckich.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Przeprowadź zajęcia na temat odpowiedzialnej konsumpcji w wybranej grupie.
  2. Przygotuj historię wybranego produktu (skąd się wziął, przez jakie kraje przeszedł, kto przy nim pracował? Może to być np. kawa lub czekolada).
  3. Skorzystaj z jednej z zaproponowanych stron internetowych. Opowiedz o niej innym osobom, przygotuj krótkie podsumowanie co warto na niej przeczytać? Podaj konkretne linki do artykułów, raportów czy innych wiadomości.
  4. Obejrzyj inne historie z cyklu Historia rzeczy (np. historia butelkowanej wody, historia kosmetyków, historia elektroniki: storyofstuff.com, youtube.pl), opowiedz o nich innym osobom lub zaprezentuj i poprowadź dyskusję.
  5. Przyłącz się do wybranej akcji związanej z odpowiedzialną konsumpcją (np. happening, podpisywanie i promowanie petycji, dialog z firmami).
  6. Zorganizuj wymianę rzeczy (np. ubrań) dla wybranej grupy.
  7. Przygotuj mapę miejsc, w których w Twojej miejscowości można kupić rzeczy fair trade (sprawiedliwy handel).
0

Kupuj odpowiedzialnie

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Żyjemy w świecie opanowanym przez konsumpcję. Kupujemy ile się da i kiedy się da, nie zwracając uwagi na etyczne uwarunkowania, bez świadomości skąd biorą się nasze produkty, kto je wytwarza i w jakich warunkach. Scenariusz w formie ćwiczeń zapoznaje uczestniczki z tą wiedzą, zachęcając je do zmiany nawyków konsumenckich i bardziej odpowiedzialnego podejścia do kupowania.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Dowiedz się gdzie w Twoim mieście sprzedawane są produkty fair trade, sporządź listę takich miejsc.
  2. Przeanalizuj listę zakupów Twoją lub Twojej rodziny pod kątem odpowiedzialności i zasad które poznałaś podczas warsztatu. Co można by udoskonalić?
  3. Przez tydzień zapisuj dokładnie co kupujesz. Po tygodniu podziel zakupione przez siebie produkty na zachcianki i potrzeby.
  4. Przygotujcie plakat/y zachęcający/e do odpowiedzialnego kupowania, powieście go u siebie w szkole.
  5. Zorganizujcie wymianę rzeczy w swojej klasie/drużynie, przynieście nieużywane przez Was ubrania, przedmioty i wymieńcie się z innymi osobami na to, co chciałybyście mieć. Zaproście również osoby spoza Waszej grupy.
  6. Wybierzcie dowolny produkt i dowiedzcie się w jakich krajach był on produkowany (np. czekolada), zaznaczcie jego drogę na mapie świata.
  7. Zorganizujcie w Waszej klasie/drużynie kącik rzeczy do ponownego użytku. Zbierzcie tam rzeczy, które Waszym zdaniem są już do niczego nie potrzebne, razem wymyślcie zastosowanie przynajmniej części z nich.
  8. Zorganizujcie warsztaty plastyczne „coś z niczego”, podczas których wykorzystacie „śmieci” do produkcji zabawek lub dekoracji (np. zużyte butelki, kartony, rolki po papierze toaletowym, itd.).

 

 

1+

Działaj odpowiedzialnie

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Pomaganie drugiemu człowiekowi to bardzo ważne, a zarazem odpowiedzialne zadanie, dlatego bardzo ważne jest, aby uświadomić młodemu człowiekowi jak pomagać i że pomoc w niektórych przypadkach może nieść różne konsekwencje.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Stwórzcie mapę organizacji działających na rzecz innych w swojej okolicy.
  2. Zorganizujcie spotkanie z działającą organizacją np. wolontariatem szkolnym, MOPS.
  3. Stwórzcie listę – kiedy pomagam, uważam na?
  4. Odwiedźcie strony internetowy organizacji omawianych w czasie spotkania.
  5. Weźcie udział w jednej z akcji charytatywnych organizowanych na terenie Waszej miejscowości.
0

Z czym się je CSR (społeczna odpowiedzialność biznesu)

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto:  Społeczna odpowiedzialność biznesu jest pojęciem bardzo ważnym, a zarazem bardzo modnym w dzisiejszych czasach. Możliwości podejmowanych takich działań podczas prowadzenia biznesu, które dają zarówno korzyść dla firmy jak i dla społeczeństwa jest bardzo ważnym elementem budowania świadomości młodych ludzi. Ważne jest, aby nie tylko wzmacniać cechy przedsiębiorczości, ale także odpowiedzialności podczas prowadzenia działań także za innych. Może się wydawać, że CSR jest pojęciem, które dotyczy tylko dużych korporacji, ale jest to złudzenie. Ponieważ krzewienie idei CSR od najmniejszych działań, także ludzi młodych przyniesie wiele korzyści w przyszłości nie tylko biznesu, ale także społeczeństwa.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Stwórzcie swoją bazę pomysłów CSR.
  2. Odwiedźcie strony internetowe odpowiedzialnybiznes.pl i www.csrinfo.org/pl.
  3. Przeczytajcie raport Trendy CSR na 2014- wypiszcie najciekawsze dla was trendy.
  4. Nagrajcie spot z propozycją CSR wymyśloną przez was.
  5. Znajdźcie firmy w okolicy, które stosują CSR w swojej strategii.
  6. Zorganizujcie spotkanie z przedstawicielem/ką firmy, która stosuje CSR.
3+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Moja przyszłość

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Dzieci w wieku 4-6 klasy szkoły podstawowej bardzo często wymieniają się wśród rówieśników pomysłami, kim  chciałyby być w przyszłości. Wszystko to opiera się głównie o ich marzenia/pragnienia, które chciałyby, aby były zrealizowane. W tym celu zajęcia mają przedstawić dziewczynkom chronologie pewnych działań od marzenia do realizacji swoich marzeń. W ten sposób zobrazują sobie ciąg różnych przyszłych zdarzeń, które stoją jeszcze przed nimi.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).

  1. Wspólnie z koleżankami wypiszcie z jakimi osobami z zawodu chciałybyście się spotkać. Poproście wychowawczynię/ pedagożkę, aby pomogła wam zorganizować spotkanie z tą osobą.
  2. Zróbcie klasowe/drużynie spotkanie z rodzicami pod hasłem „Rodzice podzielcie się swoimi zawodami”. Poproście o pomoc wychowawcę/wychowawczynie, aby zrobić zaproszenia dla waszych rodziców, którzy na takim spotkaniu przedstawią czym się zajmują.
  3. Zaproponujcie w klasie/drużynie wyjście do jakiejś instytucji np. straż pożarna, urząd miasta itp., abyście lepiej poznali ,co dokładnie robią takie osoby w swojej pracy.
  4. Wykonaj indywidualną pracę manualną „Ja za 20 lat”, przedstawiając w niej swój przyszły zawód.
  5. Ułóż krzyżówkę, gdzie głównym hasłem będzie „przyszłość”, a pytania do krzyżówki, będą się rymowały i będą dotyczyły różnych zawodów.
5+

Zakładamy firmę!

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Podczas tych zajęć dzieci poznają wartość kupowanych rzeczy, zaznajomią się z pracą w firmie na różnych działach, od produkcji po sprzedaż i badanie opinii rynku.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Znajdź w sklepach 5 przykładów produktów zwykłych i luksusowych, porównaj ich wygląd i cenę.
  2. Zapytaj się rodziców czy bardziej opłaca się kupować hurtowo czy detalicznie i co to oznacza?
  3. Sprawdź u siebie w domu na jakie artykuły jest u was popyt. Zaprezentuj je na zbiórce.
  4. Ułóż dalsze przygody Łezki i Śmieszka, czy przez to, że ich rodzice wprowadzili produkty luksusowe będzie im się lepiej żyło?
  5. Postaraj się odpowiedzieć na pytanie: Czy opłaca się producent(k)om obniżać ceny swoich produktów poniżej cen ich wytworzenia?
0

Kobiety sukcesu

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Kobieta współcześnie dla wielu jest istotą silniejszą niż niejeden mężczyzna. Tematyka funkcjonowania współczesnej kobiety jest bardzo ważna i aktualna, szczególnie w czasie, kiedy kobietom stawiane są coraz wyższe wymagania, a także same kobiety je sobie stawiają. Kobiety stają się coraz bardziej świadome własnych możliwości, ale jednocześnie spotykają się z wieloma trudnościami ze strony otoczenia, oczekiwaniami innych i swoimi słabościami. Dlatego kobiety odnoszące sukces powinny być stawiane za wzór. Ukazanie kobiety odnoszącej sukces w pracy i godzącej to z osobistymi obowiązkami pokaże dziewczynkom, że wytrwałą praca i konsekwencją w dążeniu do celu można osiągnąć szczyt.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Przygotuj prezentację wybranej przez siebie kobiety sukcesu.
  2. Opowiedz o kobietach sukcesu które poznałaś na spotkaniu swojej rodzinie, klasie lub koleżankom z podwórka.
  3. Przeprowadź wywiad z 5 wybranymi osobami, spytaj o ważne dla nich kobiety sukcesu, poproś by powiedziały kilka słów o wybranych postaciach.
  4. Przygotujcie razem prezentację o kobietach sukcesu dla rodziców lub innej gromady/klasy.
  5. Jaka kobieta z Twojego najbliższego otoczenia jest dla Ciebie ważna? Może mama, siostra, pani nauczycielka? Napisz w kilku zdaniach dlaczego ta kobieta jest dla Ciebie ważna i powiedz jej o tym.
0

Wszystko w naszych rękach, czyli pomysły na działania zmieniające świat na lepszy

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Działalność na rzecz ulepszania świata brzmi bardzo pompatycznie. A przecież zmieniać świat na lepsze można bardzo prostymi sposobami – wystarczy zadbać o swoją okolicę, pomóc potrzebującemu, podzielić się czymś, czego mamy w nadmiarze, powiedzieć ciepłe słowo, nie wyrzucać papierków na ulicę. Jest mnóstwo małych rzeczy, które robimy co dzień, często nieświadomie, które sprawiają, że dzień nabiera koloru. Warto kształtować w najmłodszych poczucie, że właśnie takie drobiazgi i małe działania powodują zmianę świata. Warto także dlatego, by zaszczepić w dzieciach nawyk dobrych uczynków na rzecz innych. By to osiągnąć trzeba pokazać przyczyny i skutki, jakie wspólnie możemy osiągnąć.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Przez tydzień codziennie rób przynajmniej jeden dobry uczynek dziennie. Zapisuj co zrobiłaś i zaprezentuj innym koleżankom.
  2. Rozejrzyj się uważnie wokół siebie w klasie, w szkole, na osiedlu. Kto mógłby potrzebować Twojej pomocy? Przygotuj odpowiedź w wybranej formie.
  3. Razem z koleżankami przygotujcie Szlachetną Paczkę.
  4. Odwiedźcie działającą w Waszej okolicy organizację pozarządową, dowiedzcie się co organizacja robi i komu pomaga?
  5. Zorganizujcie razem zbiórkę karmy dla zwierząt i innych potrzebnych rzeczy dla pobliskiego schroniska.
1+

Ja pomagam, Ty pomagasz, My pomagamy

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Zajęcia pozwolą uczestniczkom pochylić się nad istotą pomocy innym. Uczestniczki rozważą zalety wynikające z pomagania, wolontariatu, dobroczynności. Uczestniczki będą miały okazję skonfrontować swoje poglądy na różne współczesne tematy związane z zaangażowaniem społecznym i dobroczynnością.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Nakręćcie kilkuminutowy film promujący ideę pomagania.
  2. Podejmijcie się organizacji „Szlachetnej Paczki” (więcej informacji na stronie: szlachetnapaczka.pl).
  3. Dowiedzcie się czego potrzeba w Miejskim/Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej (lub innej placówce) w Waszej okolicy i urządźcie zbiórkę w waszej społeczności lokalnej.
  4. Podejmij stały wolontariat na rzecz wybranej przez siebie organizacji, której celem jest pomoc innym.
  5. Skontaktuj się z przedstawicielem/ką organizacji pozarządowej pomagającej innym. Same wybierzcie najbardziej interesujący Cię obszar pomocy. Przeprowadź wywiad, spróbuj znaleźć odpowiedzi na nurtujące cię pytania, wywiad opublikuj na stronie drużyny, w lokalnej gazecie itp.
  6. Dowiedzcie się które z lokalnych organizacji, stowarzyszeń lub fundacji poszukuje wolontariuszek, zachęć znajomych/e do zastania wolontariusz(k)ami
  7. Zaproście na kolejne spotkanie kogoś kto brał udział w wolontariacie zagranicznym. Niech opowie wam o swoich motywacjach do podjęcia tego działania, doświadczeniach i przeżyciach. Zapoznajcie się z ofertą organizacji przyjmujących wolontariuszki, być może zainspiruje Was to do wyjazdu w wakacje lub innym wolnym czasie.
2+

Czy każda praca się opłaca – kim będę w przyszłości?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Praca jest ważnym elementem życia każdego człowieka, dlatego warto od najmłodszych lat kształtować swój wybór. Kariera zawodowa odgrywa dużą rolę w realizacji celów, marzeń jaki i rozwoju człowieka, a poniższe zajęcia mają na celu ukształtować drogę do doskonałego wyboru.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).

  1. Przeprowadź wywiad z osobą wykonującą zawód, który chciałabyś mieć w przyszłości.
  2. Dowiedz się jakie umiejętności trzeba mieć by wykonywać zawód, w którym chciałabyś pracować, przedstaw koleżankom te umiejętności w formie rysunku lub scenki.
  3. Dowiedz się w jakich miejscach może pracować osoba wykonująca Twój wymarzony zawód, zaprezentuj listę miejsc (np. w formie rysunków) swoim koleżankom z klasy/gromady.
  4. Przygotuj dla gromady/klasy krótką zabawę, która pokaże innym dzieciom na czym polega zawód, który chciałabyś wykonywać w przyszłości.
  5. Zapytaj pięciu wybranych osób (np. z rodziny albo klasy) jaki ich zdaniem zawód najbardziej do Ciebie pasuje, dopytaj dlaczego.
2+

Jak pokazać kim się jest, czyli o sztuce autoprezentacji

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Na co dzień jesteśmy oceniani przez innych. Nie zawsze ta ocena jest zgodna z tym, co myślimy o sobie i jak chciałybyśmy być postrzegane. Udział w zajęciach na temat autoprezentacji uczy, jak świadomie i zgodnie ze swoją wolą prezentować siebie oraz kreować swój wizerunek.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).

  1. Przygotuj min. 2 minutowe wystąpienie na dowolnie wybrany przez siebie temat. Podczas jego prezentacji nagraj się na kamerę. Obejrzyj swój występ. Oceń się. Zastanów się, co można poprawić.
  2. Obejrzyj dostępne w Internecie przykładowe Elevator Pitch np. https://www.youtube.com/watch?v=Tq0tan49rmc. Na ich podstawie zrób listę rzeczy, które warto robić oraz tych, których warto unikać podczas Elewator Pitch.
  3. Wygłoś przemówienie na dowolny temat przed innymi. Następnie poproś ich o informację zwrotną na temat tego, jak wypadłaś.
  4. Obejrzyj co najmniej jeden fimik na stronie ted.com. Spisz co było zrobione dobrze, a co można poprawić. Opowiedz o tym drużynie/klasie, prezentując wybrany filmik.
  5. Dowiedz się, jak kolory wpływają na naszą percepcję. Przygotuj plakat na ten temat, który zaprezentujesz innym.
  6. Poznaj metody zwalczania tremy. Wygłoś na ten temat prezentację dla innych.
6+

O sztuce negocjacji

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto:  Ivan Bures porównał kiedyś grupę ludzi do zbioru różnych dążeń. Na co dzień spotykamy się z odmiennymi poglądami do naszych. Zajęcia rozwijające umiejętności negocjacji uczą, jak radzić sobie z różnicami zdań w sposób efektywny i asertywny.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Zastosuj w praktyce to, czego nauczyłaś się na zajęciach. Przeprowadź świadome negocjacje w życiu codziennym.
  2. Poznaj sylwetkę znanej negocjatorski.
  3. Poznaj techniki aktywnego słuchania. Podziel się swoją wiedzą z innymi.
  4. Zapoznaj inne osoby z tematem negocjacji- przeprowadź symulację w swojej grupie równieśniczej.
  5. Stwórz słowniczek negocjatorki, wytłumacz pojęcia takie jak facilitacje, mediacje, arbitraż, czy empatia.
3+

Wiem co mam robić – rozmowa rekrutacyjna

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Rozmowa rekrutacyjna to moment, w którym dziewczyna występuje przed ważną publicznością i ma ją przekonać, że jest najlepszą osobą do pracy, do jakiej kandyduje. Często nawet największa wiedza nie wystarcza, żeby przekonać do siebie pracodawcę/pracowdawczynię i uzyskać wymarzoną pracę. Przećwiczona rozmowa rekrutacyjna, pozwala w trakcie naboru do pracy czuć się pewniej i swobodniej, umożliwia dużo lepszą prezentację siebie i umożliwia skupienie się na odpowiedziach.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).

  1. Napisz ogłoszenie rekrutacyjne, którego ty jesteś idealną docelową kandydatką. Wskaż w nim swoje mocne punkty.
  2. Przygotujcie z koleżanką scenkę przedstawiającą idealną rozmowę rekrutacyjną i ją nagrajcie.
  3. Przygotuj szablon pajacyka, który będzie miał ruchome części, pozwalające wyrazić różne uczucia.
  4. Narysuj gesty jakich należy unikać podczas rozmowy rekrutacyjnej.
0

Kim chcę zostać w przyszłości?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Start na rynku pracy dla młodej osoby bywa szczególnie trudny, jeśli wcześniej nie określi się swoich potrzeb względem przyszłości zawodowej. Dlatego warto poświęcić czas na to, aby przemyśleć, jaką chcę mieć przyszłość, jakimi umiejętnościami dysponuję oraz jak powinnam zaplanować swój rozwój. Poruszone obszary mają w szczególności obudzić w uczestniczkach motywację do odpowiedzialnego, przemyślanego i realnego (na miarę swoich możliwości) odkrycia, kim chcę i mogę być w przyszłości.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).

  1. Zlokalizuj w swoim mieście Biuro Karier, do którego pójdziesz po dodatkowe wskazówki, dotyczące planowania swojej kariery. Najczęściej takie biura mieszczą się przy uczelniach wyższych. Sprawdź, czy w najbliższym czasie organizowane są jakieś warsztaty, w których możesz wziąć udział.
  2. Zaproponuj klasie, swoim koleżankom wyjście do Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej, w którym doradcy/czynie zawodowi/e gromadzą i udostępniają informacje o zawodach, rynku pracy i możliwościach zdobywania kwalifikacji zawodowych oraz pomagają klientom w podejmowaniu decyzji zawodowych.
  3. Podejmij się wolontariatu w miejscu, w którym widzisz siebie w przyszłości. Wiele instytucji z chęcią przyjmuje pomoc wolontariuszy, pomóc w tym może Twoja pedagożka szkolna i/lub doradczyni zawodowa w szkole.
  4. Skontaktuj się z potencjalnym miejscem, gdzie siebie widzisz w przyszłości i dowiedz się, czy jest możliwość zrobienia spotkania/cyklu spotkań, aby dowiedzieć się czegoś więcej o danym zawodzie. Możesz w tym celu zachęcić swoje koleżanki.
  5. Weź udział w zajęciach realizowanych przez Szkolny Ośrodek Kariery.
0

Po co być wolontariuszką?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto:  Najpopularniejszą formą pomocy jest wolontariat. Choć wolontariat to praca za darmo, można z niej czerpać dla siebie wiele różnych korzyści:

  • wdzięczność od ludzi, którym się pomogło
  • świadomość, że robi się coś naprawdę wartościowego i swoim działaniem choć trochę zmienia świat na lepszy
  • możliwość nauczenia się wielu rzeczy w praktyce
  • zdobycie doświadczenia, ważnego przy staraniu się o pracę (pracodawcy cenią ludzi, którzy są aktywni od szkolnych lat)
  • rozwój interpersonalny, nauka tolerancji i wyrozumiałości dla ludzkiej słabości
  • wchodząc w świat nowych relacji między ludźmi nabiera się wprawy w pracy w zespole
  • możliwość nawiązania wielu ciekawych i wartościowych znajomości, które z czasem mogą przerodzić się w prawdziwą przyjaźń.

Zadania – Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Zorganizujcie zbiórkę charytatywną – szlachetna paczka.
  2. Weźcie udział w zbiórce charytatywnej WOŚP.
  3. Pomóżcie wybranej organizacji pozarządowej w organizacji dużego przedsięwzięcia.
  4. Podejmijcie się wybranej pracy wolontariackiej.
1+

Podaj dalej!

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Nawet najdrobniejszy gest potrafi zmienić świat, kiedy pomagamy stajemy się lepszymi ludźmi. Korzyści płynące z pomagania to przede wszystkim satysfakcja i rozwój osobowości. Każde dziecko od najmłodszych lat powinno wiedzieć, że warto pomagać i każdy gest jest ważny. Taki scenariusz uczy nie tylko pomocy ale także rozwija umiejętności społeczne, tak ważne w dobie znieczulenia społecznego i wyższości technologii.

Zadania – Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Zastanów się nad swoimi zainteresowaniami, jak możesz przez nie pomóc innym; wypisz pomysły.
  2. Wypisz listę swoich dobrych uczynków z całego tygodnia.
  3. Stwórzcie wspólnie listę osób, którym możecie pomóż i w jaki sposób.
  4. Zorganizujcie akcje pomocy dla kogoś wam znajomego wskazanego np. na liście pomocy.
  5. Przeprowadźcie w drużynie bądź klasie akcję dzień dobrego słowa.
0

Chcieć to móc

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto:  Bardzo ważnym elementem rozwoju młodego człowieka jest ukorzenienie w nim postaw społecznych odpowiednich w społeczeństwie. Pokazanie, że należy pomagać innym ludziom oraz że taka pomoc daje również wiele korzyści dla nas samych. Wzbudzenia aktywności w młodych dziewczętach zaowocuje w przyszłości lepszą pracą i wieloma doświadczeniami.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Znajdźcie osoby w okolicy, które potrzebują pomocy np. opieka nad ludźmi starszymi. Pomóżcie!
  2. Rozpiszcie projekt pod hasłem „Pomagam bo chce”.
  3. Stwórzcie sprawność o pomocy innym i wprowadźcie w swojej drużynie.
  4. Stwórzcie w ciekawej formie dekalog pomagania innym.
  5. Nagrajcie filmik zachęcający młodych ludzi do pomocy innym.
0

I Ty możesz zostać bohaterką!

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Często młode osoby, angażują się w różną pomoc dla innych zarówno na terenie szkoły jak i innych organizacji dlatego warto uświadomić im że często pełnią rolę wolontariuszki choć są tego nie świadomi. Dodatkowo ważne jest uświadomienie im, że posiadają nie tylko obowiązki ale także i swoje prawa, których mogą wymagać od przełożonych.

Zadania : Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Znajdź organizacje zajmujące się wolontariatem w Twoim miejscu zamieszkania.
  2. Zaplanuj działania dla siebie jako wolontariuszki.
  3. Stwórzcie propozycje koła wolontariatu.
  4. Zorganizujcie spotkanie z znanymi wam wolontariusz(k)ami.
  5. Odwiedźcie strony internetowe wolontariat.org.pl, wolontariat.ngo.pl.
  6. Stwórzcie folder z możliwościami wolontariatu w waszym mieście.
1+

Jak pomagać odpowiedzialnie?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Dlaczego warto bezinteresownie pomagać innym ludziom? Przede wszystkim dlatego, że pomoc słabszym, pokrzywdzonym sprawia, że możemy naprawdę nazwać się ludźmi. Pomaganie innym bez oczekiwania na policzalne korzyści sprawia, że każdy czuje się lepszy, bardziej wartościowy. Pomoc innym nadaje życiu głębszy sens, sprawia, że można poczuć, po co się żyje. Miłosierdzie, zrozumienie, słuchanie drugiego człowieka pozwalają też dowiedzieć się wiele o nas samych, odkryć i poznać siebie. Pomoc innemu to najbliższa forma przebywania z drugim człowiekiem.

Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Zorganizujcie ciekawe zajęcia integracyjne lub weź udział w zajęciach dla grupy dzieci z niepełnosprawnością.
  2. Zorganizujcie zbiórkę charytatywną dla zwierząt (zbiórka koców, karmy).
  3. Zorganizujcie lub weźcie udział w akcji szlachetna paczka.
  4. Zaproście na zajęcia osobę prowadzącą fundację pomagającą ludziom lub zwierzętom.
1+

Działaj: jak? gdzie? kiedy?

*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]

Dlaczego warto: Pomaganie drugiemu człowiekowi to bardzo ważne, a zarazem odpowiedzialne zadanie, dlatego bardzo ważne jest, aby uświadomić młodemu człowiekowi jak pomagać i że pomoc w niektórych przypadkach może nieść różne konsekwencje.

Zadania Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań.  Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].

  1. Zorganizujcie spotkania z organizacją, która zajmuje się pomaganiem innym.
  2. Zorganizujcie imprezyę charytatywną wspólnie z wybraną organizacją.
  3. Odwieźcie strony internetowej kampanie.spoleczne.pl – wybierzcie dwie kampanie i ich zrecenzujcie.
  4. Napisz rozprawkę na temat „ Odpowiedzialność za siebie i innych”
  5. Zrealizujcie projekt pomocy na rzecz lokalnej świetlicy środowiskowej.
0

Teraz Afryka – od źródeł skautingu do kontynentu przyszłości.

Dla większości Polaków Afryka ma dwa oblicza. Jedno – to miejsce chorób, konfliktów, biedy. Drugie – to egzotyka, piękne widoki i safari. Każde z tych wyobrażeń zniekształca prawdziwy obraz Afryki i buduje szkodliwe stereotypy. I choć Afryka ma swoje problemy, to jednak jest to niezwykły kontynent z wielkim potencjałem na wcale nieodległą przyszłość. Największym bogactwem Afryki są jej mieszkańcy. Już dziś co siódmy człowiek na Ziemi jest Afrykańczykiem. Zdecydowana większość to młodzi ludzie, którzy są otwarci na świat i szybko się uczą, a pomaga im w tym dynamiczny rozwój telekomunikacji i dzięki temu prawie nieograniczony dostęp do informacji.Poznawanie Afryki i afrykańskich skautów może być zarówno niezwykłą przygodą, jak i szansą na osobisty rozwój. Skorzystajcie z niej, a pomoże Wam w tym propozycja programowa „Teraz Afryka. Od źródeł skautingu do kontynentu przyszłości!”. Oprócz scenariuszy zbiórek i wskazówek metodycznych znalazło się w niej mnóstwo informacji na temat Afryki i jej mieszkańców. Chcemy Was nie tylko nimi zainteresować, ale i zainspirować do samodzielnego odkrywania tego niezwykłego kontynentu.

16+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Wachlarz możliwości (wersja 4.0)

Wachlarz

„Wachlarz możliwości”, czyli niektóre propozycje programowe, wspomagające realizację kierunków wyznaczonych w Uchwale XXXVIII Zjazdu Związku Harcerstwa Polskiego z dnia 8 grudnia 2013 r. w sprawie wzmocnienia działalności programowej
drużyn i gromad.

Najnowsza dostępna w Centralnym Banku Pomysłów wersja 4.0 “Wachlarza możliwości” jest ostateczna i nie będzie w przyszłości poszerzana o nowe pozycje.

5+

Weź Plecak na akcję

WIP GK ZHP w ramach poszukiwania inspiracji do działania tym razem proponuje skautową propozycję programową przygotowaną
przez WAGGGS. Weź Plecak na akcję lub po prostu Zadziałaj z plecakiem (Take Action Backpack) to propozycja programowa WAGGGS opublikowana w łączności z Dniem Myśli Braterskiej 2013 oraz z Milenijnymi Celami Rozwoju nr 4 (zdrowie dziecka) i 5 (zdrowie matki). Materiały w języku angielskim dostępne na stronie http://www.wagggs.org/en/take_action/mytakeactionbackback.

0

Duch na wakacjach 2.0

Druga edycja rozważań na każdy dzień wakacji. Tym razem zawierająca komentarz do przypadającej na dany dzień Ewangelii.

1+

Users who have LIKED this post:

  • avatar

Czerwone Maki

„Teka drużynowego. Czerwone maki” to kolejne wydawnictwo opracowane w celu wsparcia w gromadach i drużynach realizacji zadań i zbiórek o tematyce historycznej, kształtujących postawy patriotyczne. Przedstawione propozycje zbiórek czy gier prowadzą zuchy i harcerzy szlakiem walk 2.Korpusu. Zuchy przewędrują ten szlak w towarzystwie „Misia Wojtka”, harcerze, harcerze starsi i wędrownicy biorąc udział w grach a harcerki będą mogły bliżej poznać działania tzw. PESTEK – czyli Pomocniczej Służby Kobiet w 2 Korpusie Polskim.
Dodatkowo w tece znaleźć można 20 kart do wykorzystania podczas zbiórek czy gier – takie jak: prosta majsterka maku z filcu na mundur, komiks z przygodami niedźwiedzia Wojtka, zdjęcia „Pestek” podczas różnorodnych działań czy też znaki noszone przez żołnierzy 2 Korpusu Polskiego.

mc

3+

Harcerki i Harcerze w Powstaniu Warszawskim

Jest to materiał przygotowany dla wszystkich drużynowych w celu uczczenia 70. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego.
W tece znajdziecie pomysły na gry i zbiórki, projekty starszoharcerskie i zuchowe cykle sprawnościowe, a także materiały do dyskusji dla wędrowników jak również wiele tekstów źródłowych, zdjęć itp. Z materiału można korzystać nie tylko w sierpniu – do treści zawartych w tece można powracać w ciągu roku harcerskiego ale też na obozach czy koloniach.

2+

2014 kroków do wolności

Propozycja nawiązująca do 25. rocznicy Wyborów 4. Czerwca. Zawiera pomysły na zbiórki i akcje lokalne związane z demokracją, wolnością i prawami człowieka, szczególnie w kontekście pierwszych półwolnych wyborów z 1989 roku. Dodatkowo znajdą się w niej inspiracje dotyczące innych rocznic 2014 roku, w tym: Powstania Warszawskiego i Monte Cassino

0

Raduje się serce

Kompleksowy zestaw informacji i materiałów przydatnych dla drużynowego w pracy z tematyką niepodległościową. W skład „Raduje się serce” wchodzą informacje merytoryczne o wydarzeniach i postaciach z 1918 roku oraz zbiór wskazówek i pomysłów metodycznych.

1+

Zjednoczeni w różnorodności. HAL 2011.

1 lipca 2011 r. Polska przejęła na pół roku przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej, w  związku z czym Główna Kwatera ZHP wydała propozycję poruszającą tematykę krajów   członkowskich UE. To wyczerpująca pozycja, przedstawiająca podstawowe informacje oraz   ciekawostki dotyczące Unii oraz państw wchodzących w jej skład. Ponadto znajdziecie tam   wiele ciekawych pomysłów, konkursów, piosenek i zadań do wykonania podczas kolonijnych   i obozowych harców.

0

Rok regionów

Bardzo obszerna propozycja realizowana w roku 2011, której zamysłem było poznanie swojej  małej Ojczyzny. Wzięło w niej udział kilkaset środowisk, które rywalizowały ze sobą o miano   Drużyny Roku Regionów. Każda z drużyn po przesłaniu raportu z podjętych działań   otrzymywała Harcerską Odznakę Regionalną.

rr

1+

Program Harcerstwa Starszego

Program był skierowany do ówczesnych harcerzy starszych. Miał wzbogacić pracę drużyn,  być inspiracją dla kadry. Autorzy w wyniku wielu konsultacji przygotowali 6 kierunków, które   w harcerskiej pracy powinny wzajemnie się przenikać. Do każdego kierunku przygotowano   bank pomysłów.

0

Paszport do Europy

Propozycja powstała w 1997 r., ale jej przesłanie jest nadal aktualne. Zadania w tym projekcie są przewidziane dla harcerzy starszych i wędrowników, którzy mają podejmować samodzielne decyzje i budować samorządność w zespole. Wykorzystując propozycję programową „Paszport do Europy” pomożemy wyposażyć harcerzy w te cechy, postawy i wartości, które są niezbędne do dobrego funkcjonowania we wspólnej Europie.

0

Od samorządności do demokracji

Propozycja programowa z 2000 r., która powiązana jest z ideami poszczególnych punktów Prawa Harcerskiego. Wyjaśnia czym jest demokracja, jakie są prawa harcerzy oraz w jaki sposób przekazywać tą wiedzę podopiecznym. Dodatkowo zamieszczono w niej propozycje sprawności oraz wymagań na stopnie, które harcerze mogą realizować podczas zbiórek i działań związanych z propozycją.

0

Braterstwo. Propozycje dla gromad i drużyn

Propozycja Braterstwo przygotowywała nas do Zlotu 100-lecia w Krakowie. Jest to materiał wspierający pracę drużyn oraz gromad podczas Roku Braterstwa (2009). Została podzielona na 5 etapów: nasze podwórko, nasze osiedle, nasze miasto, nasz kraj oraz nasz świat. W ramach każdego z nich należało wykonać „braterskie” zadanie adekwatne do nazwy etapu.

braterstwo

0

Barwy Przyszłości

Mimo że ten program ma już 12 lat, ciągle jest bardzo interesującą pozycją, która może wzbogacić działania drużyny. Opiera się na czterech filarach, które są ciągle aktualne: wychowanie patriotyczne, obywatelskie i europejskie, wspieranie harcerstwa na wsi, wychowanie ekonomiczne, wzmocnienie wychowawczego charakteru organizacji.

2+

10 kroków do 100-lecia

Propozycja złożona z 10 zadań – kroków, które przybliżały historię harcerstwa (od 1910 do 2010 roku). Będzie doskonałą inspiracją podczas planowania zbiórek lub działań dotyczących zarówno początków harcerstwa jak i historii Szarych Szeregów.

0