Zajęcia, które zachęcą harcerzy do podejmowania się służby w codziennym życiu dzięki ukazaniu jej jako doskonałej przestrzeni do realizacji własnych pasji, marzeń i spełniania się przy jednoczesnym zmienianiu świata na taki, w jakim chcielibyśmy żyć.
Fabuła gry została napisana w oparciu o tekst legendy warszawskiej „Kocur z kamienicy Książąt Mazowieckich” i osadzona w realiach dynastii Piastów na przełomie XIV i XV wieku. Niniejszy materiał zawiera tekst legendy oraz opis przygotowań, przebiegu i zakończenia gry.
Uczestnicy biorąc udział w grze mają możliwość przeżycia interesującej i nietypowej przygody miejskiej, zdobycia nowych wrażeń i doświadczeń, co bezpośrednio wpływa na wzmocnienie patroli wędrowniczych. Poziom trudności gry jest dostosowany do możliwości młodzieży w wieku 16-21 lat, co powoduje, że stanowi ona dla nich wyzwanie, a wspólna wygrana przyjmuje znamiona wyczynu. Wędrownicy chcąc zmieniać świat na lepszy, swoje ulepszanie świata powinni zaczynać od samych siebie.
Gra „Kocur z kamienicy Książąt Mazowieckich” wymaga od młodych ludzi doskonalenia umiejętności współpracy, logicznego myślenia, wnioskowania, działań pod presją czasu, przezwyciężania trudności, rozwija zdolność wydawania sądów o zjawiskach/sytuacjach spotykanych w terenie, umożliwia młodzieży utrwalanie nawyków przydatnych w życiu społecznym, zmusza do konsultacji własnych poglądów/opinii/pomysłów, a nierzadko odrzucenia ich i wspólnego podążania za decyzją większości – co dzięki samoobserwacji każdego uczestnika gry daje mu informację o jego predyspozycjach, umiejętnościach pracy z grupą i w grupie, którym warto się przyjrzeć i poddać refleksji, a następnie pracy nad sobą, poszukując w sobie i doskonaląc to, co najlepsze przy eliminowaniu słabości.
Uczestnicy gry poznają historię z legendy warszawskiej, ciekawe miejsca na Starym Mieście oraz będą mieli możliwość podziwiania pięknej architektury starówki.
Gra „Kocur z kamienicy Książąt Mazowieckich” powstała w ramach prac Referatu Wędrowniczego Chorągwi Stołecznej ZHP i jest przeznaczona dla wędrowników.
Sprawność Poszukiwacz Prawdy pozwala poznać bliżej temat weryfikowania informacji znalezionych w Internecie i sprawdzania czy nie są fałszywe. To także dobry punkt wyjścia do zorganizowania zbiórki na temat umiejętności krytycznego myślenia.
Czytaj dalej →

Najnowsza dostępna w Centralnym Banku Pomysłów wersja 5.0 “Wachlarza możliwości” została opracowana w oparciu o Cele Zrównoważonego Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych. Publikacja ma ułatwić korzystanie z propozycji programowych dostępnych w Centralnym Banku Pomysłów, które wspierają realizację co najmniej jednego z celów ONZ.
Przy każdej propozycji można znaleźć krótki opis, datę powstania materiału, bezpośredni link oraz cele, które realizuje.
Users who have LIKED this post:
Inspirująca gra terenowa dla drużynowych/przybocznych. “Jest koniec XXII w. Podróżujecie statkiem kosmicznym zahibernowani w specjalnych komorach. Wszystko idzie zgodnie z planem do momentu, gdy zderzacie się z niezidentyfikowanym obiektem. Wskutek wstrząsu po katastrofie odzyskujecie przytomność na pewnej planecie wyznaczonej przez Imperatora Znanego Wszechświata na strefę walki, gdzie mieszkańcy
Imperium rozwiązują swoje spory na specjalnych arenach. Planeta jest podzielona na różnokolorowe sektory, nawiedzane przez różne zdalnie sterowane katastrofy. To niebezpieczne miejsce. Tylko najsilniejsi przetrwają. Musicie wytężyć wszystkie siły, żeby odnaleźć klucz do zatrzymania zegara odmierzającego czas do absolutnego zniszczenia. Tylko wtedy wydostaniecie się z planety. Będziecie musieli przy tym zapoznać się lub przypomnieć sobie techniki i technologie bardzo już w XXII wieku archaiczne.”
Zbiórka ta jest podsumowaniem cyklu zbiórek artystycznych. Dzięki niej możemy uporządkować i poszerzyć wiedzę uczestników na temat szeroko pojętej sztuki.
Wielka Gra 2018 była grą terenową trwającą od 1 października 2017 r. do 31 maja 2018 r.
W każdym z ośmiu miesięcy na uczestników czekało inne zadanie do wykonania. Mogli je oni wykonywać w dowolnie wybranym przez siebie czasie. Warunkiem zaliczenia zadania było przesłanie do organizatorów zdjęcia patrolu wraz z tajnym znakiem, który ukryty był na końcu każdej z tras. Terminem do którego należało to zrobić była godzina 2400 każdego ostatniego dnia miesiąca.
Trasy prowadziły uczestników do miejsc związanych z historią Polski i Związku Harcerstwa Polskiego. Zadania którym patrole stawiały czoła były nietypowe, niejednokrotnie wychodziły poza znane schematy, a przede wszystkim wymagające – pod wieloma względami.
Patrole wykonywały zadania terenie – w szeroko pojętym centrum Warszawy, ale też i w pozostałych hufcach naszej chorągwi, a czasami poza jej granicami. Część zadań trudno było wykonać w jednym podejściu, ale nie było to niemożliwe. Uczestnicy samodzielnie decydowali o sposobie pokonywania każdej z tras. Za wykonanie zadania patrole otrzymywały punkty. Na tej podstawie podczas gry prowadzona była tabela współzawodnictwa. Patrole mogły wydawać punkty na podpowiedzi, ułatwiające wykonanie zadania.
Wielka Gra Była przedsięwzięciem adresowanym do wędrowników i instruktorów Chorągwi Stołecznej ZHP. Poziom stawianych przed uczestnikami zadań był dostosowany do odbiorców w tych grupach wiekowych. Jej celem było uczczenie setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości.
11 listopada 1918 roku po 123 latach niewoli Polska odzyskała niepodległość. Dzień ten należy do najradośniejszych w dziejach narodu polskiego. Na placach i ulicach gromadziły się tłumy ludzi, śpiewając pieśni patriotyczne, wiwatując na widok polskich flag i pierwszych polskich żołnierzy. Spontanicznie usuwano obce symbole, a młodzi ludzie masowo wstępowali do tworzącego się Wojska Polskiego.
Zapraszamy Cię do szczególnego uczczenia obu setnych rocznic, tj. odzyskania niepodległości przez Polskę oraz stulecia Związku Harcerstwa Polskiego, które przypadają na rok 2018, czyli ustanowiony przez Senat Rzeczpospolitej Polskiej Rok Harcerstwa. Związek Harcerstwa Polskiego przygotował z tej okazji wiele różnych przedsięwzięć, a jednym z nich jest propozycja „Drużyna niepodległości”. Zainspiruje Cię ona do realizacji w drużynie/gromadzie programu, który rozbudzi ciekawość otaczającego świata, umocni postawy patriotyczne, podniesie świadomość obywatelską oraz uświadomi potrzebę pielęgnowania pamięci o bohaterach walczących o wolną, niepodległą Ojczyznę i umocni szacunek do symboli i tradycji narodowych. Ponadto dzięki realizacji propozycji członkowie Twojej drużyny/gromady poszerzą wiedzę dotyczącą historii odzyskania niepodległości przez Polskę, historii Związku Harcerstwa Polskiego, a także twórczo zaangażują się w życie Waszej społeczności lokalnej oraz naszej organizacji. Jednak przede wszystkim będzie to radosne świętowanie setnej rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę oraz stulecia istnienia Związku Harcerstwa Polskiego.
Propozycja gry dla harcerzy, dzięki której dowiedzą się jak wyglądała praca konspiracyjna i życie podczas okupacji. Wykonując poszczególne zadania wcielą się w grupy Szarych Szeregów, by wykonać określone zadania w ramach Małego Sabotażu.
Users who have LIKED this post:
Często zastanawiacie się jak w kreatywny sposób wypromować swoją drużynę/środowisko? Przy okazji może chcielibyście ukazać harcerstwo od rzadko widzianej strony literackiej? Jeśli tak, zapraszam do zapoznania się z konspektem zajęć, opartych o warsztaty organizowane przez Loesje, dzięki którym rozruszacie trochę głowy, poznacie się lepiej i wyprodukujecie hasła promujące wasze środowisko!
Konspekt zbiórki opisuje pięć etapów działania, które można zrealizować podczas jednej zbiórki (minimum 3 godzinnej). Stworzone w toku zajęć hasła z powodzeniem wykorzystać można na plakat, ulotkę naborową czy stronę internetową.
Zbiórka zapoznająca harcerzy z prawami dziecka. Dzięki niej przybliżamy znaczenie tolerancji, uczymy asertywności.
Ciemne, grudniowe wieczory przypominają nam o tym, jak bardzo światło potrzebne jest w naszym życiu. W sensie dosłownym, nie ma raczej problemów z dostępem do tego „surowca”. Inaczej bywa jednak z dostępem do światła w rozumieniu metaforycznym, duchowym. Być może nie zdajemy sobie sprawy z tego, jak wiele osób z naszego otoczenia jest z różnych przyczyn pogrążona w ciemności braku nadziei, zwątpienia, rozpaczy. Tegoroczne hasło Betlejemskiego Światła Pokoju przypomina nam jednak o tym, że w każdym z nas, harcerzy – niezależnie od historii naszego życia – obecne jest światło. Nawet, jeśli jest to niewielki promyk, warto się nim podzielić z tymi, którzy mają wrażenie, że otacza ich jedynie mrok. Nigdy nie wiemy, czy nie będzie to moment, w którym ktoś zobaczy światło po raz pierwszy w życiu.
Posłuchajcie opowieści o tych, dla których wolność przyszłych Polaków była ważniejsza od własnego jutra.
Gra na zasadach gry TABU mająca harcerskie hasła. Aż 215 kart.
Grę można stosować oczywiście np. na biegu harcerskim, albo w ramach innych zajęć/zbiórek – jest świetnym utrwaleniem wiadomości lub konkursem.
W 2017 roku mija 500 lat od momentu, gdy ks. Marcin Luter przybił 95 tez do drzwi kościoła zamkowego w Wittenberdze. Wydarzenie to zmieniło bieg historii i zapoczątkowując okres Reformacji. Marcin Luter, Jan Kalwin oraz inni reformatorzy wpłynęli na kształt chrześcijaństwa, a także kultury i tradycji.
Zespół Wychowania Duchowego i Religijnego Chorągwi Łódzkiej ZHP zaprasza wszystkie gromady oraz drużyny do poznawania śladów wspólnot ewangelickich na Ziemi Łódzkiej.
Nauka/ powtórzenie obsługi busoli wplecione w grę fabularną.
Zastanawiasz się jak pokazać rodzicom co robicie na zbiórkach?
Przekazać im co to w ogóle jest ZHP?
Zachęcić rodziców do utworzenia Koła Przyjaciół Harcerstwa?
To konspekt dla Ciebie 🙂
Zbiórka o tym jak wyciągać wnioski bawiąc się w detektywa.
Gra w terenie podczas, której harcerze rozwiną się na wielu płaszczyznach. Zbiórka oparta na motywie labiryntów zaczerpniętym z literatury.
Katastrofa jest grą planszową stworzoną przez studentów Wydziały Inżynierii Bezpieczeństwa Cywilnego Szkoły Głównej Służby Pożarniczej z koła naukowego “Kuźnia Bezpieczeństwa” (http://www.sgsp.edu.pl). Projekt powstał jako współpraca SGSP z ZHP – studenci byli odpowiedzialni za stronę merytoryczną gry, instruktorzy za opracowanie graficzne i recenzję mechaniki.
Gra jest uzupełnieniem propozycji programowej BUM! http://cbp.zhp.pl/propozycje/bum/
Chciałbyś wiedzieć jak radzić sobie z prawem na co dzień? A może chciałbyś zobaczyć jak to jest być sędzią albo prokuratorem podczas symulacji rozprawy? Myślisz nad kontynuacją nauki na wydziale prawa? Jeżeli, na któreś pytanie odpowiedziałeś twierdząco to te zajęcia są dla Ciebie.
Prosta gra negocjacyjna, pozwalająca uczestnikom sprawdzić się w roli negocjatora, a także poszerzyć swoje horyzonty nt. potencjalnych sojuszników drużyny.
Europa, to coś więcej niż 28 krajów członkowskich UE. Europa to kolebka demokracji, oświecenia i wolności, lecz także odmienne doświadczenia historyczne.
Wychodząc naprzeciw aktualnym wyzwaniom, z jakim mierzy się Europa tj. brexit, kryzys euro czy kwestia uchodźców przekazujemy w Wasze ręce opracowanie pod hasłem „Paszport Europejski” będący integralną częścią propozycji programowej „Be a Star – Zjednoczeni dla Europy”. Powstała ona w odpowiedzi na zaproszenie niemieckiej organizacji skautowej DPSG przy współpracy liderów z francuskiej organizacji SGDF i ZHP . W niniejszym opracowaniu znajdziecie propozycje podjęcia aktywności dla każdej grupy metodycznej pozwalającej tym samym na poznanie różnorodności i pogłębienie poczucia jedności europejskiej.
W roku 966 Książę Mieszko I przyjął chrzest co dało początek historii naszego narodu, odtąd wszystko zaczęło się zmieniać w Państwie Polan: zwyczaje, obyczaje, kultura, nauka, polityka, ludzie, naród, społeczeństwo, Kościół. Książę Mieszko tym samym wprowadził swoich rodaków w świat kultury łacińskiej i uczynił ich obywatelami wspólnoty ludów europejskich. Jego chrzcielnica stała się kolebką rodzącego się narodu, pozostając znakiem budującym jego tożsamość. 1050 lat historii państwa Polskiego i Kościoła na naszych ziemiach to wielkie dziedzictwo, które chcemy na nowo odkrywać i rozwijać. Celem propozycji programowej CHRZEST 966 jest:
- przypomnienie wydarzenia Chrztu Polski, jego kontekstu i znaczenia
- pogłębienie ducha patriotycznego w środowiskach harcerskich
- twórcze podjęcie chrześcijańskiego dziedzictwa Polski
- popularyzacja wiedzy historycznej o początkach Państwa Polskiego
- pogłębienie znajomości znaczenia regionu Wielkopolski oraz Poznania i Gniezna w kształtowaniu państwa Polan
- lepsze poznanie zabytków i miejsc kultury na terenie Wielkopolski związanych z wydarzeniem chrztu księcia Mieszka I
- wspieranie realizacji wychowania do wartości w środowiskach harcerskich, zwłaszcza w obszarze wychowania duchowego i religijnego
Historia państw i narodów jest historią nieustannych przemian. Każdy z nich posiada jednak w swoich dziejach pewien punkt zwrotny, jakieś wydarzenie, które wpłynęło na jego dalsze funkcjonowanie. Takim wydarzeniem w dziejach Rzeczypospolitej jest niewątpliwie przyjęcie chrztu, od którego to w tym roku mija 1050 lat. Decyzja ówczesnego władcy, Mieszka I, sprawiła, że Polska, dotychczas funkcjonująca jedynie jako zbiór plemion, stała się scentralizowanym, liczącym się na arenie międzynarodowej państwem.
W niniejszej publikacji autorzy prezentują Wam pomysły na „lekcję historii” dla Waszych podopiecznych. Warto, by Wasi harcerze podjęli refleksję nad konsekwencjami religijnymi, politycznymi i kulturalnymi Chrztu Polski i, być może, lepiej zrozumieli, czym jest w życiu narodu religia i duchowość.
Propozycja programowa oparta o sprawności, stworzona z myślą o:
- Zachęceniu harcerzy do zdobywania sprawności.
- Zachęceniu harcerzy do aktywności na świeżym powietrzu.
- Poszerzaniu wiedzy ekologicznej i sozologicznej wśród harcerzy.
- Promocji tradycyjnych, puszczańskich form pracy.
Strona internetowa poświęcona propozycji: http://lesneplemiona.zhp.pl
[pliki z materiałem do pobrania znajdują się na dole strony]

Czytaj dalej →
Materiał metodyczny dotyczący akcji ZHP dla Syrii
Zbiór programów dotyczących zdobycia Tytułu i Odznaki Drużyny Grunwaldzkiej
Ciekawa zbiórka historyczna z motywem szpiegowskim w tle! Świetna propozycja dla każdego, kto chce przybliżyć harcerzom kulisy “Akcji pod Arsenałem”, a nie wie, jak zrobić to ciekawie.
Świetny pomysł na zbiórkę, która będzie formą rywalizacji pomiędzy zastępami oraz sprawdzenia i powtórzenia wiedzy harcerskiej.
Zbiórka poświęcona muzyce rozrywkowej.
Broszura realizuje zalecenia Uchwały nr 14/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 25 maja 2014 r. w sprawie wskazania problemów wychowawczych, uwzględniając w przyjętych celach wychowawczych kształtowanie rzetelności w działaniu oraz odpowiedzialności za siebie i swoje otoczenie, stymulowanie indywidualnego rozwoju, a także zaangażowanie w życie lokalnej wspólnoty. Broszura „Stop bierności. Wyzwolić energię” powstała w ramach projektu „Aktywni obywatele świata”.
Propozycja realizuje zalecenia Uchwały nr 14/XXXVIII Rady Naczelnej ZHP z dnia 25 maja 2014 r. w sprawie wskazania problemów wychowawczych, uwzględniając w przyjętych celach wychowawczych kształtowanie rzetelności w działaniu oraz odpowiedzialności za siebie i swoje otoczenie, stymulowanie aktywnego planowania własnej przyszłości, a także zaangażowanie w budowanie relacji społecznych i ekonomicznych opartych na zasadach zrównoważonego rozwoju.
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: We współczesnym świecie mało mówi się o empatii, a jeszcze mniej się ją ćwiczy. Empatia jest kluczową umiejętnością nie tylko w relacjach międzyludzkich, ale i we wszelkich działaniach związanych z odpowiedzialnym pomaganiem i filantropią. Warto ją ćwiczyć i rozwijać już od najmłodszych lat.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).
- Zapytaj 5 wybranych osób o to czym dla nich jest empatia. Jeśli wykonujecie zadanie w grupie, niech każda z Was zada pytanie 5 osobom, porównajcie uzyskane odpowiedzi.
- Pomyśl o innych osobach, którym warto okazać wdzięczność. Przygotuj coś dla nich. A może jako grupa chciałybyście komuś za coś podziękować?
- Przez tydzień, codziennie wieczorem zapisuj jak się czułaś danego dnia. Nazwij konkretne emocje.
- Znajdźcie w słowniku definicję słowa empatia. Czy jest ona podobna do tej, którą stworzyłyście na spotkaniu? Czy ją rozumiecie? Jeśli nie – znajdźcie kogoś kto może Wam ją wyjaśni.
- Jak można rozwijać empatię? Stwórzcie listę pomysłów na to, jak możecie rozwijać w sobie empatię
- Znajdźcie osobę lub organizację, której warto pomóc. Zastanówcie się czego byłoby jej potrzeba? Co Wy możecie zrobić? I zróbcie to!
- Rozejrzyjcie się wokół siebie. Czy w Waszej grupie, klasie, w Waszym otoczeniu są jakieś dzieci, które częściej niż inne odczuwają smutek, strach lub złość? Jak myślicie, dlaczego tak się dzieje? Co mogłybyście zrobić żeby im pomóc?
- Przez kolejny miesiąc przynajmniej raz w tygodniu porozmawiajcie o Waszych emocjach. Rozpoczynajcie Wasze spotkania od rundki, w której każda osoba opowie o tym jak się w danej chwili czuje.
Pracując z podopiecznymi, często zabieramy ich do krain odległych, czasem nawet baśniowych. W niniejszym zbiorze to my Was zapraszamy do zapoznania się w wyjątkową opowieścią – życiorysem świętego Jerzego, patrona skautów i harcerzy. Fikcja w tej historii przeplata się z faktami historycznymi, zaś niezaprzeczalnie prawdziwe jest jej przesłanie każdy z nas powinien „zwalczać w sobie smoka”, to znaczy walczyć z własnymi słabościami oraz pielęgnować dobro. Gorąco pragniemy, aby opracowane przez nas propozycje programowe stały się dla Was i Waszych środowisk inspiracją do pracy z naszym świętym Patronem.
„The Rise of the South: Human Progress in a Diverse World” to tytuł najnowszego (z 2013 roku) raportu Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju. Zawiera on aktualny wykaz państw świata uszeregowanych według Wskaźnika Rozwoju Społecznego – HDI, czyli kombinacji trzech sfer: wiedzy, długiego i zdrowego życia oraz dostatniego jego standardu. Raport dzieli państwa na 4 grupy: z bardzo wysokim, wysokim, średnim i niskim wskaźnikiem rozwoju społecznego. Jak na tym tle wypada współczesna Afryka? Czy aby na pewno zasila tylko ostatnią z grup?
Gra ma na celu promowanie odpowiedzialnego i świadomego podejścia do rozwoju pośród wędrowników i instruktorów ZHP. Eksponuje wagę zrównoważonej aktywności w sferze intelektualnej, społecznej, duchowej, emocjonalnej i fizycznej każdego człowieka oraz stopnie harcerskie i instruktorskie, jako narzędzia ułatwiające utrzymanie tej równowagi na każdym etapie życia (od licealisty do osoby pracującej). Gra oddziałuje na postawę oraz umiejętność strategicznego myślenia/planowania graczy. Można ją wykorzystać na zbiórce drużyny wędrowniczej, kręgu akademickiego czy kręgu instruktorskiego, a także w kształceniu (np. podczas kursu opiekunów prób instruktorskich, kursu przewodnikowskiego czy podharcmistrzowskiego).
Wydany przez WAGGGS materiał „Zmiany klimatyczne i suwerenność żywieniowa – przewodnik po odznace” został przygotowany we współpracy ONZ – FAO oraz konsorcjum organizacji młodzieżowych i różnych agend ONZ – YUNGA. Znajdziecie tu mnóstwo pomysłów na działania związane z ochroną klimatu oraz inspiracje do poszukiwań wiedzy o klimacie. Dowiecie się jak skutecznie zorganizować akcję informacyjną czy happeningi, a przede wszystkim przyczynić się do zmniejszenia swojego klimatycznego śladu. To wszystko, by ułożyć zestaw zadań do zdobycia wyjątkowej odznaki przygotowanej przez WAGGGS, którą będziecie mogli dumnie nosić na mundurze!
Zajęcia, na których w kreatywny sposób z domowych śmieci stworzymy piękne przedmioty, które posłużą jeszcze przez długi czas. Zajęcia zostały przewidziane dla instruktorów, którzy nowe umiejętności będą mogło następnie wykorzystać w swoich gromadach.
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Dzięki zajęciom uczestniczki zdobędą podstawową wiedzę na temat rynku pracy, dzięki czemu łatwiej będzie im się po nim poruszać. Poznają metody szukania pracy i zdobędą umiejętności niezbędne w procesie rekrutacji.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].
- Napisz CV i list motywacyjny w odpowiedzi na wybrane ogłoszenie o pracę.
- Przełóż swoje harcerskie doświadczenie na język zewnętrzny.
- Sprawdź zasady rekrutacji i wymagania na wybrane stanowiska pracy na stronach internetowych kilku wybranych firm.
- Porozmawiaj z osobą pracującą w dziale HR lub zajmującą się rekrutacją, dowiedz się na co zwraca szczególną uwagę.
- Porozmawiaj z osobą poszukującą pracy. Z czym ma największe problemy? Co jest jej największym zasobem? W jaki sposób możesz już dziś przygotować się do tego etapu?
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Podczas rozmowy rekrutacyjnej często brak przygotowania powoduje, że nie umiemy wykazać swoich mocnych stron. Nie patrzymy na oczekiwania pracodawcy/czyni wykazane w ogłoszeniu, nie umiemy prawidłowo ich zinterpretować. Zajęcia mają na celu zwrócenie uwagi na najważniejsze aspekty rozmowy o pracę.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].
- Napisz swoje CV na obecną chwilę w swoim życiu.
- Napisz ogłoszenie o pracę, dla której jesteś w chwili obecnej najlepszą kandydatką.
- Zastanów się jaka praca spełni twoją potrzebę samorealizacji. Opisz ją krótko.
- Zapytaj 5 wybranych osób o swoje mocne strony. Zapisz je.
- Nagrajcie na kamerę przykładową rozmowę o pracę. Zanalizujcie ją pod kątem mocnych stron i tego nad czym warto jeszcze popracować.
- Przejrzyj ogłoszenia o pracę na wybranym portalu. Wybierz trzy, na które na ten moment mogłabyś się ubiegać.
- Napisz list motywacyjny do wymarzonej firmy.
- Co musisz zrobić, by w przyszłości pracować w wymarzonym zawodzie? Przygotuj listę kroków. Co możesz zacząć robić już dziś?
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Żyjąc w Polsce mało kto zastanawia się nad tym jak wygląda sytuacja w innych częściach naszego świata. Opisana poniżej gra pozwala wgłębić się w sytuacje wybranych krajów Globalnego Południa, spróbować przynajmniej zrozumieć przyczyny i konsekwencje takiego stanu rzeczy.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].
- Dopracujcie prezentacje krajów które poznałyście w grze, zaprezentujcie ją innym osobom z hufca czy szkoły.
- Dowiedzcie się więcej o krajach Globalnego Południa, wybierzcie inne kraje i przygotujcie o nich prezentację dla swojej drużyny.
- Zorganizujcie grę/spotkanie o krajach Globalnego Południa dla innej drużyny/klasy. Możecie skorzystać z różnych materiałów: www.ceo.org.pl, www.edukacjaglobalna.ore.edu.pl, www.globalna.edu.pl, www.e-globalna.edu.pl, www.teg.edu.pl, pah.org.pl, ekonsument.pl.
- Znajdźcie przykładowe wnioski grantowe wybranej organizacji (np. Batory, wnioski z Ministerstw), przeczytajcie je, zaznaczcie fragmenty które są dla Was niezrozumiałe, znajdźcie kogoś, kto wyjaśni Wam wątpliwości (może osoba, która zajmuje się pozyskiwaniem środków w hufcu ZHP?)
- Zorganizujcie spotkanie z osobą, która zajmuje się pozyskiwaniem środków, porozmawiajcie o jej pracy.
- Rozpiszcie prawdziwy wniosek grantowy razem z drużyną/klasą. Sporo jest wniosków dla młodzieży do samodzielnej realizacji. Nie wiecie gdzie rozpocząć poszukiwania? Skontaktujcie się z nami: [email protected].
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Społeczna odpowiedzialność biznesu jest pojęciem bardzo ważnym, a zarazem bardzo modnym w dzisiejszych czasach. Możliwości podejmowanych takich działań podczas prowadzenia biznesu, które dają zarówno korzyść dla firmy jak i dla społeczeństwa jest bardzo ważnym elementem budowania świadomości młodych ludzi. Ważne jest, aby nie tylko wzmacniać cechy przedsiębiorczości, ale także odpowiedzialności podczas prowadzenia działań także za innych. Może się wydawać, że CSR jest pojęciem, które dotyczy tylko dużych korporacji, ale jest to złudzenie. Ponieważ krzewienie idei CSR od najmniejszych działań, także ludzi młodych przyniesie wiele korzyści w przyszłości nie tylko biznesu, ale także społeczeństwa.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].
- Stwórzcie swoją bazę pomysłów CSR.
- Odwiedźcie strony internetowe odpowiedzialnybiznes.pl i www.csrinfo.org/pl.
- Przeczytajcie raport Trendy CSR na 2014- wypiszcie najciekawsze dla was trendy.
- Nagrajcie spot z propozycją CSR wymyśloną przez was.
- Znajdźcie firmy w okolicy, które stosują CSR w swojej strategii.
- Zorganizujcie spotkanie z przedstawicielem/ką firmy, która stosuje CSR.
Users who have LIKED this post:
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Konsultacja scenariusza: harcerki i harcerze z 1RDH.
Dlaczego warto: Reklamy otaczają nas zewsząd, towarzyszą nam od rana do wieczora. Wobec takiego natłoku przekazów reklamowych warto stać się świadomą i krytyczną odbiorczynią!
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].
- Stwórzcie poradnik jak świadomie oglądać reklamy.
- Przygotujcie plakat pokazujący korzyści i zagrożenia płynące z reklam.
- Przygotujcie klasą/ drużyną reklamę społeczną mówiącą o ważnym problemie dotyczącym waszego otoczenia. Nagrajcie ją, tak aby powstał trwający do 3 minut film. Grupą docelową czyli adresatkami reklamy mają być wasze rówieśniczki. Pamiętajcie, aby mówiła o problemie w sposób zrozumiały dla osób, które nie mieszkają w waszej okolicy, kulturalny oraz nie godzący w niczyje dobre imię.
- Zorganizujcie w szkole/ hufcu festiwal dobrej reklamy (może być połączony z festiwalem parodii reklam). Tematem reklam powinny być przedmioty, zjawiska, zachowania – nie produkty konkretnej marki. Chyba, że postanowicie zareklamować własną klasę lub drużynę!
- Przeprowadźcie wywiad w swojej społeczności lokalnej dotyczący oddziaływania reklam na ludzi. Spróbujcie ustalić czy ludzie lubią oglądać reklamy, czy reklamy tylko drażnią czy też mogą się podobać, czy ludzie ulegają reklamom i kupują polecane w nich produkty, czy kupione produkty spełniły ich oczekiwania.
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Reklamy otaczają nas zewsząd, towarzyszą nam od rana do wieczora. W radio, kinie, gazecie, autobusie, a nawet przedszkolu! Wobec takiego natłoku przekazów reklamowych warto budować świadomość sposobów oddziaływania reklam już u dzieci. Tym bardziej, że twórcy reklam wiedzą jak silnie przekaz oddziałuje na dzieci i często do dzieci reklamy kierują. A dzieci nie tylko dysponują kieszonkowym, ale też mają znaczący wpływ na decyzje zakupowe rodziców. Niech zatem rosną na krytyczne odbiorczynie reklam!
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].
- Przygotujcie i przeprowadźcie rozprawę sądową nad reklamą.
- Narysujcie komiks z historyjką osoby, która pod wpływem reklamy kupiła produkt i była nim rozczarowana. Wymyślcie pomyślne zakończenie tej historyjki.
-
Przygotujcie ulotki zachęcające dzieci do świadomego kupowania.
-
Przygotujcie/ i przeprowadźcie kampanię reklamową zdrowego żywienia.
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Dzieci w wieku 4-6 klasy szkoły podstawowej bardzo często wymieniają się wśród rówieśników pomysłami, kim chciałyby być w przyszłości. Wszystko to opiera się głównie o ich marzenia/pragnienia, które chciałyby, aby były zrealizowane. W tym celu zajęcia mają przedstawić dziewczynkom chronologie pewnych działań od marzenia do realizacji swoich marzeń. W ten sposób zobrazują sobie ciąg różnych przyszłych zdarzeń, które stoją jeszcze przed nimi.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).
- Wspólnie z koleżankami wypiszcie z jakimi osobami z zawodu chciałybyście się spotkać. Poproście wychowawczynię/ pedagożkę, aby pomogła wam zorganizować spotkanie z tą osobą.
- Zróbcie klasowe/drużynie spotkanie z rodzicami pod hasłem „Rodzice podzielcie się swoimi zawodami”. Poproście o pomoc wychowawcę/wychowawczynie, aby zrobić zaproszenia dla waszych rodziców, którzy na takim spotkaniu przedstawią czym się zajmują.
- Zaproponujcie w klasie/drużynie wyjście do jakiejś instytucji np. straż pożarna, urząd miasta itp., abyście lepiej poznali ,co dokładnie robią takie osoby w swojej pracy.
- Wykonaj indywidualną pracę manualną „Ja za 20 lat”, przedstawiając w niej swój przyszły zawód.
- Ułóż krzyżówkę, gdzie głównym hasłem będzie „przyszłość”, a pytania do krzyżówki, będą się rymowały i będą dotyczyły różnych zawodów.
Scenariusz może być realizowany w powiązaniu z zajęciami “Wszystko w naszych rękach, czyli pomysły na działania zmieniające świat na lepszy”, jako wprowadzenie do tematu.
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Nauka i technika przyczyniają się do rozwoju naszej cywilizacji i kryją w sobie wiele niesłychanie ciekawych faktów i odkryć. Praca, wysiłek i pomysłowość wielu ludzi złożyły się na to, jak nasz świat wygląda dziś, z ilu udogodnień możemy korzystać, jak szybko możemy się komunikować. By zrozumieć, jak można zmieniać świat na lepszy, trzeba znać podwaliny tych zmian. To niektóre wynalazki dały kierunek dalszym działaniom, bez których istnienia nie byłoby mowy o rozwoju świata. Uczestniczki zajęć dowiedzą się, jak przez powstanie niektórych urządzeń świat stawał się lepszy i dawał wielu możliwość lepszego życia. Dziś warto zwrócić na to uwagę zwłaszcza dzieciom podczas codziennych czynności: jazdy samochodem, rozmowy telefonicznej, podczas korzystania z komputera. Kiedyś to wszystko było przecież niemożliwe!
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].
- Przygotuj prezentację o wybranym wynalazku zmieniającym świat na lepsze.
- Sporządź listę najciekawszych wynalazków ludzkości.
- Zdobądź jak najwięcej informacji o wybranej wynalazczyni, zaprezentuj zdobyte informacje koleżankom na zbiórce lub w szkole.
- Jakie cechy powinna mieć wynalazczyni? Przygotuj portret, który zaprezentuje te cechy.
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Na co dzień jesteśmy oceniani przez innych. Nie zawsze ta ocena jest zgodna z tym, co myślimy o sobie i jak chciałybyśmy być postrzegane. Udział w zajęciach na temat autoprezentacji uczy, jak świadomie i zgodnie ze swoją wolą prezentować siebie oraz kreować swój wizerunek.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).
- Przygotuj min. 2 minutowe wystąpienie na dowolnie wybrany przez siebie temat. Podczas jego prezentacji nagraj się na kamerę. Obejrzyj swój występ. Oceń się. Zastanów się, co można poprawić.
- Obejrzyj dostępne w Internecie przykładowe Elevator Pitch np. https://www.youtube.com/watch?v=Tq0tan49rmc. Na ich podstawie zrób listę rzeczy, które warto robić oraz tych, których warto unikać podczas Elewator Pitch.
- Wygłoś przemówienie na dowolny temat przed innymi. Następnie poproś ich o informację zwrotną na temat tego, jak wypadłaś.
- Obejrzyj co najmniej jeden fimik na stronie ted.com. Spisz co było zrobione dobrze, a co można poprawić. Opowiedz o tym drużynie/klasie, prezentując wybrany filmik.
- Dowiedz się, jak kolory wpływają na naszą percepcję. Przygotuj plakat na ten temat, który zaprezentujesz innym.
- Poznaj metody zwalczania tremy. Wygłoś na ten temat prezentację dla innych.
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Ivan Bures porównał kiedyś grupę ludzi do zbioru różnych dążeń. Na co dzień spotykamy się z odmiennymi poglądami do naszych. Zajęcia rozwijające umiejętności negocjacji uczą, jak radzić sobie z różnicami zdań w sposób efektywny i asertywny.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].
- Zastosuj w praktyce to, czego nauczyłaś się na zajęciach. Przeprowadź świadome negocjacje w życiu codziennym.
- Poznaj sylwetkę znanej negocjatorski.
- Poznaj techniki aktywnego słuchania. Podziel się swoją wiedzą z innymi.
- Zapoznaj inne osoby z tematem negocjacji- przeprowadź symulację w swojej grupie równieśniczej.
- Stwórz słowniczek negocjatorki, wytłumacz pojęcia takie jak facilitacje, mediacje, arbitraż, czy empatia.
Gra miejska “Śladami Chopina” jest bardzo dynamiczną grą wykorzystującą nowe technologie. Wymaga logicznego i kreatywnego myślenia, bardziej niż znajomości ternu gry, która też oczywiście się przyda.
Zadaniem zespołu liczącego od 4 do 8 osób jest odwiedzenie miejsc związanych z życiem i twórczością Chopina w wyznaczonym limicie czasu. Zespoły otrzymują wiadomość sms albo odczytują QR kody, w celu rozwiązania zagadki określającej kolejny punkt kontrolny. Każdy zespół zaczyna z innego punktu startowego. Po dotarciu na miejsce muszą odnaleźć hasło np. datę na tablicy pamiątkowej i przesłać ją do sztabu organizatorów i na podstawie kolejnej zagadki przechodzą do kolejnej lokalizacji. Dodatkowo uczestnicy będą mieli do wykonania zadania specjalne: fotograficzne, muzyczne i artystyczne, których wykonanie skutkować będzie bonusami czasowymi. Wygra ten zespół, który uzyska najlepszy czas realizacji zrealizowania wszystkich zadań, uwzględniając wszelkie bonusy czasowe.
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Rozmowa rekrutacyjna to moment, w którym dziewczyna występuje przed ważną publicznością i ma ją przekonać, że jest najlepszą osobą do pracy, do jakiej kandyduje. Często nawet największa wiedza nie wystarcza, żeby przekonać do siebie pracodawcę/pracowdawczynię i uzyskać wymarzoną pracę. Przećwiczona rozmowa rekrutacyjna, pozwala w trakcie naboru do pracy czuć się pewniej i swobodniej, umożliwia dużo lepszą prezentację siebie i umożliwia skupienie się na odpowiedziach.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).
- Napisz ogłoszenie rekrutacyjne, którego ty jesteś idealną docelową kandydatką. Wskaż w nim swoje mocne punkty.
- Przygotujcie z koleżanką scenkę przedstawiającą idealną rozmowę rekrutacyjną i ją nagrajcie.
- Przygotuj szablon pajacyka, który będzie miał ruchome części, pozwalające wyrazić różne uczucia.
- Narysuj gesty jakich należy unikać podczas rozmowy rekrutacyjnej.
Gra fabularna polegająca na zdobyciu skarbu, ćwicząca wnioskowanie i komunikację.
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Pieniądze zapłatą za pracę, jednak to w jaki sposób są wytwarzane jest niemałą tajemnicą. Zajęcia uchylające jej rombka mogą zainspirować dzieci do zadawania pytań i poznawania świata. Dzięki uczestnictwie w zajęciach dzieci będą świadome, że pieniądze nie rosną na drzewach ani nie spadają z nieba.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).
- Wybierz się na wycieczkę do mennicy/banku/innej instytucji finansowej. Dni otwarte oddziałów NBP w Polsce dostępne są na stronie nbp.pl
- Dowiedz się jak produkowane są monety i opowiedz o tym na zbiórce
- Dowiedz się, co to jest pieniądz wirtualny i jak się z niego korzysta, podziel się tą wiedzą z innymi
- Przeprowadź wywiad z pracownikiem/pracowniczką banku lub mennicy na temat jego/jej pracy
- Przygotuj listę przysłów związanych z pieniędzmi (możesz je zapisać lub narysować)
- Dowiedz się, co to jest NBP i jaka jest jego rola.
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Pieniądze towarzyszą człowiekowi od momentu, gdy rozwinął on działalność wytwórczą. Tak jak świat ciągle ewoluuje, zmieniają się i pieniądze. Ich forma zmieniała się w czasie, lecz funkcja pozostaje taka sama. Zajęcia o historii pieniądza są również doskonałą lekcją dziejów świata.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].
- Zorganizujcie wizytę w muzeum, w którym są dawne monety (archeologiczne, entograficzne i inne)
- Dowiedz się i zaznacz na mapie świata w jakich krajach, obowiązywały jakie typy płacideł. Spróbuj wytłumaczyć dlaczego tak się działo. Na przykład: W Wielkopolsce płacono głowami wiewiórek ponieważ były ogólnodostępne i można było zrobić z nich pożywny posiłek oraz wykorzystać ich skórę, w Grecji było to żelazo, a w Polsce w PRLu rajstopy, gdyż były trudnodostępne i bardzo wartościowe.
- Dowiedz się, jak się nazywa osoba, która zbiera różne rodzaje monet. Spotkaj się z taką osobą i przeprowadź z nią wywiad, aby dowiedzieć się, dlaczego się tym zajmuje.
- Dowiedz się skąd się biorą skarby. Przeczytaj o jednym z takich skarbów w Twojej okolicy (Załącznik 5)
- Czy wszyscy mają takie same pieniądze? Dowiedz się jakimi walutami płacą ludzie w Europie, zaprezentuj w gromadzie wyniki poszukiwań, lub też wszyscy razem przygotujcie prezentację, w której zawrzecie informacje o tym, jakie waluty obowiązują w jakim kraju europejskim.
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Reklamy, poza produktem, sprzedają nam pewną wizję świata, w którym kobiety i mężczyźni pełnią określone role, ubierają się i wyglądają w określony sposób, prezentują określone cechy charakteru, słabe strony i zdolności. Dominujący, stereotypowy przekaz medialny wpływa na nasze decyzje i wybory, podświadomie dyktując nam normy zachowania. Jedyny sposób, by temu zapobiec to świadome, krytyczne podejście do reklam, wymaga ono jednak pewnej wrażliwości i uważności, których poniższe zajęcia starają się nauczyć.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected].
- Zorganizujcie dla swojej drużyny/klasy projekcję filmu „Delikatnie nas zabijają” dotyczącego obrazu kobiet w reklamach. Zaproście na projekcje znajome osoby spoza Waszej grupy (kontakt do osób posiadających uprawnienia do projekcji filmu pod adresem ekonomiajestkobietą@zhp.net.pl)
- Przygotujcie wybór reklam/kampanii społecznych prezentujących pozytywny, odmienny od dominującego wizerunek kobiety.
- Przygotujcie i przeprowadźcie warsztaty na temat wizerunku kobiet/mężczyzn w reklamach dla znajomej drużyny/klasy, dostosujcie przekaz do wieku uczestniczek.
- Przygotujcie listę firm, które dbają o różnorodny wizerunek kobiet i mężczyzn w reklamach. Pokażcie przykładowe reklamy.
- Napiszcie do firm, które stereotypowo ukazują kobiety i mężczyzn, wyraźcie swoją opinię w tym temacie.
- Przygotujcie swoją własną gazetę, która będzie przekazywać ważne dla Was wartości, nie opartą na dominującym, stereotypowym wizerunku.
Dla większości Polaków Afryka ma dwa oblicza. Jedno – to miejsce chorób, konfliktów, biedy. Drugie – to egzotyka, piękne widoki i safari. Każde z tych wyobrażeń zniekształca prawdziwy obraz Afryki i buduje szkodliwe stereotypy. I choć Afryka ma swoje problemy, to jednak jest to niezwykły kontynent z wielkim potencjałem na wcale nieodległą przyszłość. Największym bogactwem Afryki są jej mieszkańcy. Już dziś co siódmy człowiek na Ziemi jest Afrykańczykiem. Zdecydowana większość to młodzi ludzie, którzy są otwarci na świat i szybko się uczą, a pomaga im w tym dynamiczny rozwój telekomunikacji i dzięki temu prawie nieograniczony dostęp do informacji.Poznawanie Afryki i afrykańskich skautów może być zarówno niezwykłą przygodą, jak i szansą na osobisty rozwój. Skorzystajcie z niej, a pomoże Wam w tym propozycja programowa „Teraz Afryka. Od źródeł skautingu do kontynentu przyszłości!”. Oprócz scenariuszy zbiórek i wskazówek metodycznych znalazło się w niej mnóstwo informacji na temat Afryki i jej mieszkańców. Chcemy Was nie tylko nimi zainteresować, ale i zainspirować do samodzielnego odkrywania tego niezwykłego kontynentu.
Users who have LIKED this post:
Gra terenowa oparta o japońską łamigłówkę sudoku, ćwicząca matematyczne zdolności uczestników
Gra oparta na łączności radiowej, ucząca zastęp współpracy i delegowania zadań.
Gra oparta na grze planszowej Farmer, ucząca harcerzy myślenia ekonomicznego i przedsiębiorczości.
Jesteś farmerem, hodujesz zwierzęta. Twoje stado wciąż rośnie. Ale musisz uważać! W okolicy grasują lis i wilk. Twoje zwierzęta mogą stać się dla nich cennym łupem… Zbierz stado i zostań superfarmerem.

„Wachlarz możliwości”, czyli niektóre propozycje programowe, wspomagające realizację kierunków wyznaczonych w Uchwale XXXVIII Zjazdu Związku Harcerstwa Polskiego z dnia 8 grudnia 2013 r. w sprawie wzmocnienia działalności programowej
drużyn i gromad.
Najnowsza dostępna w Centralnym Banku Pomysłów wersja 4.0 “Wachlarza możliwości” jest ostateczna i nie będzie w przyszłości poszerzana o nowe pozycje.
Terenowa gra detektywistyczna dla harcerzy.
My – wędrownicy poszukujemy, ponieważ chcemy brać odpowiedzialność za podejmowane wybory, żeby stały się tymi najlepszymi. Wybory podejmowane w obszarze naszego rozwoju zawodowego w wielu przypadkach determinują nasz stosunek do pracy – poczucie satysfakcji, spełnienia i zatarcia granicy między pasją a pracą. „Kierunek przyszłość” to propozycja wspólnych działań ujętych w trzech obszarach, które określiliśmy jako „placówki”. Każda z nich odpowiada konkretnej dziedzinie: „Mój obszar” jest związany z poznaniem siebie, „Akcja rekrutacja” dotyczy poszukiwania pracy i „Moje miejsce na rynku pracy” – „placówka” mówiąca sama za siebie.
Krótki eksperyment pokazujący w ciekawy sposób biologiczne funkcjonowanie organizmu człowieka.
Bardzo obszerna propozycja realizowana w roku 2011, której zamysłem było poznanie swojej małej Ojczyzny. Wzięło w niej udział kilkaset środowisk, które rywalizowały ze sobą o miano Drużyny Roku Regionów. Każda z drużyn po przesłaniu raportu z podjętych działań otrzymywała Harcerską Odznakę Regionalną.

Program był skierowany do ówczesnych harcerzy starszych. Miał wzbogacić pracę drużyn, być inspiracją dla kadry. Autorzy w wyniku wielu konsultacji przygotowali 6 kierunków, które w harcerskiej pracy powinny wzajemnie się przenikać. Do każdego kierunku przygotowano bank pomysłów.
W broszurze znajduje się repertuar, który dotyczy praw dziecka. Do każdego z praw zostało zaproponowanych kilka zadań. Zadania są przeznaczone dla organizatorów wszystkich form letniego działania: stanic NAL, zastępów NAL, obozów i kolonii, biwaków drużyn i gromad.

Propozycja złożona z 10 zadań – kroków, które przybliżały historię harcerstwa (od 1910 do 2010 roku). Będzie doskonałą inspiracją podczas planowania zbiórek lub działań dotyczących zarówno początków harcerstwa jak i historii Szarych Szeregów.
Świat koralików mimo ich małych rozmiarów daje wiele możliwości. Te małe kolorowe kuleczki w połączeniu z kawałkiem drutu i odrobiną Waszej wyobraźni mogą stać się tym, czym zechcecie. Na warsztatach poznacie tajniki wytwarzania m. in. trójwymiarowych figurek zwierząt.
Warsztaty, na których nauczysz się tworzyć świece, które pięknie wyglądają, pięknie pachną i nadają niepowtarzalny klimat.