*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Ivan Bures porównał kiedyś grupę ludzi do zbioru różnych dążeń. Na co dzień spotykamy się z odmiennymi poglądami do naszych. Zajęcia rozwijające umiejętności negocjacji uczą, jak radzić sobie z różnicami zdań w sposób efektywny i asertywny.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]
- Zastosuj w praktyce to, czego nauczyłaś się na zajęciach. Przeprowadź świadome negocjacje w życiu codziennym.
- Poznaj sylwetkę znanej negocjatorski.
- Poznaj techniki aktywnego słuchania. Podziel się swoją wiedzą z innymi.
- Zapoznaj inne osoby z tematem negocjacji- przeprowadź symulację w swojej grupie równieśniczej.
- Stwórz słowniczek negocjatorki, wytłumacz pojęcia takie jak facilitacje, mediacje, arbitraż, czy empatia.
Gra miejska “Śladami Chopina” jest bardzo dynamiczną grą wykorzystującą nowe technologie. Wymaga logicznego i kreatywnego myślenia, bardziej niż znajomości ternu gry, która też oczywiście się przyda.
Zadaniem zespołu liczącego od 4 do 8 osób jest odwiedzenie miejsc związanych z życiem i twórczością Chopina w wyznaczonym limicie czasu. Zespoły otrzymują wiadomość sms albo odczytują QR kody, w celu rozwiązania zagadki określającej kolejny punkt kontrolny. Każdy zespół zaczyna z innego punktu startowego. Po dotarciu na miejsce muszą odnaleźć hasło np. datę na tablicy pamiątkowej i przesłać ją do sztabu organizatorów i na podstawie kolejnej zagadki przechodzą do kolejnej lokalizacji. Dodatkowo uczestnicy będą mieli do wykonania zadania specjalne: fotograficzne, muzyczne i artystyczne, których wykonanie skutkować będzie bonusami czasowymi. Wygra ten zespół, który uzyska najlepszy czas realizacji zrealizowania wszystkich zadań, uwzględniając wszelkie bonusy czasowe.
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Rozmowa rekrutacyjna to moment, w którym dziewczyna występuje przed ważną publicznością i ma ją przekonać, że jest najlepszą osobą do pracy, do jakiej kandyduje. Często nawet największa wiedza nie wystarcza, żeby przekonać do siebie pracodawcę/pracowdawczynię i uzyskać wymarzoną pracę. Przećwiczona rozmowa rekrutacyjna, pozwala w trakcie naboru do pracy czuć się pewniej i swobodniej, umożliwia dużo lepszą prezentację siebie i umożliwia skupienie się na odpowiedziach.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).
- Napisz ogłoszenie rekrutacyjne, którego ty jesteś idealną docelową kandydatką. Wskaż w nim swoje mocne punkty.
- Przygotujcie z koleżanką scenkę przedstawiającą idealną rozmowę rekrutacyjną i ją nagrajcie.
- Przygotuj szablon pajacyka, który będzie miał ruchome części, pozwalające wyrazić różne uczucia.
- Narysuj gesty jakich należy unikać podczas rozmowy rekrutacyjnej.
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Start na rynku pracy dla młodej osoby bywa szczególnie trudny, jeśli wcześniej nie określi się swoich potrzeb względem przyszłości zawodowej. Dlatego warto poświęcić czas na to, aby przemyśleć, jaką chcę mieć przyszłość, jakimi umiejętnościami dysponuję oraz jak powinnam zaplanować swój rozwój. Poruszone obszary mają w szczególności obudzić w uczestniczkach motywację do odpowiedzialnego, przemyślanego i realnego (na miarę swoich możliwości) odkrycia, kim chcę i mogę być w przyszłości.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).
- Zlokalizuj w swoim mieście Biuro Karier, do którego pójdziesz po dodatkowe wskazówki, dotyczące planowania swojej kariery. Najczęściej takie biura mieszczą się przy uczelniach wyższych. Sprawdź, czy w najbliższym czasie organizowane są jakieś warsztaty, w których możesz wziąć udział.
- Zaproponuj klasie, swoim koleżankom wyjście do Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej, w którym doradcy/czynie zawodowi/e gromadzą i udostępniają informacje o zawodach, rynku pracy i możliwościach zdobywania kwalifikacji zawodowych oraz pomagają klientom w podejmowaniu decyzji zawodowych.
- Podejmij się wolontariatu w miejscu, w którym widzisz siebie w przyszłości. Wiele instytucji z chęcią przyjmuje pomoc wolontariuszy, pomóc w tym może Twoja pedagożka szkolna i/lub doradczyni zawodowa w szkole.
- Skontaktuj się z potencjalnym miejscem, gdzie siebie widzisz w przyszłości i dowiedz się, czy jest możliwość zrobienia spotkania/cyklu spotkań, aby dowiedzieć się czegoś więcej o danym zawodzie. Możesz w tym celu zachęcić swoje koleżanki.
- Weź udział w zajęciach realizowanych przez Szkolny Ośrodek Kariery.
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Najpopularniejszą formą pomocy jest wolontariat. Choć wolontariat to praca za darmo, można z niej czerpać dla siebie wiele różnych korzyści:
- wdzięczność od ludzi, którym się pomogło
- świadomość, że robi się coś naprawdę wartościowego i swoim działaniem choć trochę zmienia świat na lepszy
- możliwość nauczenia się wielu rzeczy w praktyce
- zdobycie doświadczenia, ważnego przy staraniu się o pracę (pracodawcy cenią ludzi, którzy są aktywni od szkolnych lat)
- rozwój interpersonalny, nauka tolerancji i wyrozumiałości dla ludzkiej słabości
- wchodząc w świat nowych relacji między ludźmi nabiera się wprawy w pracy w zespole
- możliwość nawiązania wielu ciekawych i wartościowych znajomości, które z czasem mogą przerodzić się w prawdziwą przyjaźń.
Zadania – Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]
- Zorganizujcie zbiórkę charytatywną – szlachetna paczka.
- Weźcie udział w zbiórce charytatywnej WOŚP.
- Pomóżcie wybranej organizacji pozarządowej w organizacji dużego przedsięwzięcia.
- Podejmijcie się wybranej pracy wolontariackiej.
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Nawet najdrobniejszy gest potrafi zmienić świat, kiedy pomagamy stajemy się lepszymi ludźmi. Korzyści płynące z pomagania to przede wszystkim satysfakcja i rozwój osobowości. Każde dziecko od najmłodszych lat powinno wiedzieć, że warto pomagać i każdy gest jest ważny. Taki scenariusz uczy nie tylko pomocy ale także rozwija umiejętności społeczne, tak ważne w dobie znieczulenia społecznego i wyższości technologii.
Zadania – Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]
- Zastanów się nad swoimi zainteresowaniami, jak możesz przez nie pomóc innym; wypisz pomysły.
- Wypisz listę swoich dobrych uczynków z całego tygodnia.
- Stwórzcie wspólnie listę osób, którym możecie pomóż i w jaki sposób.
- Zorganizujcie akcje pomocy dla kogoś wam znajomego wskazanego np. na liście pomocy.
- Przeprowadźcie w drużynie bądź klasie akcję dzień dobrego słowa.
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Bardzo ważnym elementem rozwoju młodego człowieka jest ukorzenienie w nim postaw społecznych odpowiednich w społeczeństwie. Pokazanie, że należy pomagać innym ludziom oraz że taka pomoc daje również wiele korzyści dla nas samych. Wzbudzenia aktywności w młodych dziewczętach zaowocuje w przyszłości lepszą pracą i wieloma doświadczeniami.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]
- Znajdźcie osoby w okolicy, które potrzebują pomocy np. opieka nad ludźmi starszymi. Pomóżcie!
- Rozpiszcie projekt pod hasłem „Pomagam bo chce”.
- Stwórzcie sprawność o pomocy innym i wprowadźcie w swojej drużynie.
- Stwórzcie w ciekawej formie dekalog pomagania innym.
- Nagrajcie filmik zachęcający młodych ludzi do pomocy innym.
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Często młode osoby, angażują się w różną pomoc dla innych zarówno na terenie szkoły jak i innych organizacji dlatego warto uświadomić im że często pełnią rolę wolontariuszki choć są tego nie świadomi. Dodatkowo ważne jest uświadomienie im, że posiadają nie tylko obowiązki ale także i swoje prawa, których mogą wymagać od przełożonych.
Zadania : Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]
- Znajdź organizacje zajmujące się wolontariatem w Twoim miejscu zamieszkania.
- Zaplanuj działania dla siebie jako wolontariuszki.
- Stwórzcie propozycje koła wolontariatu.
- Zorganizujcie spotkanie z znanymi wam wolontariusz(k)ami.
- Odwiedźcie strony internetowe wolontariat.org.pl, wolontariat.ngo.pl.
- Stwórzcie folder z możliwościami wolontariatu w waszym mieście.
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Dlaczego warto bezinteresownie pomagać innym ludziom? Przede wszystkim dlatego, że pomoc słabszym, pokrzywdzonym sprawia, że możemy naprawdę nazwać się ludźmi. Pomaganie innym bez oczekiwania na policzalne korzyści sprawia, że każdy czuje się lepszy, bardziej wartościowy. Pomoc innym nadaje życiu głębszy sens, sprawia, że można poczuć, po co się żyje. Miłosierdzie, zrozumienie, słuchanie drugiego człowieka pozwalają też dowiedzieć się wiele o nas samych, odkryć i poznać siebie. Pomoc innemu to najbliższa forma przebywania z drugim człowiekiem.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]
- Zorganizujcie ciekawe zajęcia integracyjne lub weź udział w zajęciach dla grupy dzieci z niepełnosprawnością.
- Zorganizujcie zbiórkę charytatywną dla zwierząt (zbiórka koców, karmy).
- Zorganizujcie lub weźcie udział w akcji szlachetna paczka.
- Zaproście na zajęcia osobę prowadzącą fundację pomagającą ludziom lub zwierzętom.
Gra fabularna polegająca na zdobyciu skarbu, ćwicząca wnioskowanie i komunikację.
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Pieniądze zapłatą za pracę, jednak to w jaki sposób są wytwarzane jest niemałą tajemnicą. Zajęcia uchylające jej rombka mogą zainspirować dzieci do zadawania pytań i poznawania świata. Dzięki uczestnictwie w zajęciach dzieci będą świadome, że pieniądze nie rosną na drzewach ani nie spadają z nieba.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]).
- Wybierz się na wycieczkę do mennicy/banku/innej instytucji finansowej. Dni otwarte oddziałów NBP w Polsce dostępne są na stronie nbp.pl
- Dowiedz się jak produkowane są monety i opowiedz o tym na zbiórce
- Dowiedz się, co to jest pieniądz wirtualny i jak się z niego korzysta, podziel się tą wiedzą z innymi
- Przeprowadź wywiad z pracownikiem/pracowniczką banku lub mennicy na temat jego/jej pracy
- Przygotuj listę przysłów związanych z pieniędzmi (możesz je zapisać lub narysować)
- Dowiedz się, co to jest NBP i jaka jest jego rola.
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Pomaganie drugiemu człowiekowi to bardzo ważne, a zarazem odpowiedzialne zadanie, dlatego bardzo ważne jest, aby uświadomić młodemu człowiekowi jak pomagać i że pomoc w niektórych przypadkach może nieść różne konsekwencje.
Zadania : Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]
- Zorganizujcie spotkania z organizacją, która zajmuje się pomaganiem innym.
- Zorganizujcie imprezyę charytatywną wspólnie z wybraną organizacją.
- Odwieźcie strony internetowej kampanie.spoleczne.pl – wybierzcie dwie kampanie i ich zrecenzujcie.
- Napisz rozprawkę na temat „ Odpowiedzialność za siebie i innych”
- Zrealizujcie projekt pomocy na rzecz lokalnej świetlicy środowiskowej.
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Pieniądze towarzyszą człowiekowi od momentu, gdy rozwinął on działalność wytwórczą. Tak jak świat ciągle ewoluuje, zmieniają się i pieniądze. Ich forma zmieniała się w czasie, lecz funkcja pozostaje taka sama. Zajęcia o historii pieniądza są również doskonałą lekcją dziejów świata.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]
- Zorganizujcie wizytę w muzeum, w którym są dawne monety (archeologiczne, entograficzne i inne)
- Dowiedz się i zaznacz na mapie świata w jakich krajach, obowiązywały jakie typy płacideł. Spróbuj wytłumaczyć dlaczego tak się działo. Na przykład: W Wielkopolsce płacono głowami wiewiórek ponieważ były ogólnodostępne i można było zrobić z nich pożywny posiłek oraz wykorzystać ich skórę, w Grecji było to żelazo, a w Polsce w PRLu rajstopy, gdyż były trudnodostępne i bardzo wartościowe.
- Dowiedz się, jak się nazywa osoba, która zbiera różne rodzaje monet. Spotkaj się z taką osobą i przeprowadź z nią wywiad, aby dowiedzieć się, dlaczego się tym zajmuje.
- Dowiedz się skąd się biorą skarby. Przeczytaj o jednym z takich skarbów w Twojej okolicy (Załącznik 5)
- Czy wszyscy mają takie same pieniądze? Dowiedz się jakimi walutami płacą ludzie w Europie, zaprezentuj w gromadzie wyniki poszukiwań, lub też wszyscy razem przygotujcie prezentację, w której zawrzecie informacje o tym, jakie waluty obowiązują w jakim kraju europejskim.
*Całość materiałów opracowanych w projekcie Ekonomia jest kobietą pisana jest w formie żeńskiej. Mimo to mogą być one swobodnie używane również w grupach koedukacyjnych. Jeśli masz jakieś przemyślenia na temat tego scenariusza, uważasz, że coś warto byłoby zmienić, ulepszyć, dodać – napisz do nas: [email protected]
Dlaczego warto: Reklamy, poza produktem, sprzedają nam pewną wizję świata, w którym kobiety i mężczyźni pełnią określone role, ubierają się i wyglądają w określony sposób, prezentują określone cechy charakteru, słabe strony i zdolności. Dominujący, stereotypowy przekaz medialny wpływa na nasze decyzje i wybory, podświadomie dyktując nam normy zachowania. Jedyny sposób, by temu zapobiec to świadome, krytyczne podejście do reklam, wymaga ono jednak pewnej wrażliwości i uważności, których poniższe zajęcia starają się nauczyć.
Zadania: Jeśli chcesz wziąć udział w propozycji programowej Ekonomia jest kobietą i zdobyć jedną z części plakietki, oprócz przeprowadzenia poniższego warsztatu, wykonaj jedno z poniższych zadań. Zadania mogą być wykonywane całą grupą lub indywidualnie. Możesz też wymyślić swoje własne zadanie związane z tematem warsztatu i wysłać do akceptacji na adres [email protected]
- Zorganizujcie dla swojej drużyny/klasy projekcję filmu „Delikatnie nas zabijają” dotyczącego obrazu kobiet w reklamach. Zaproście na projekcje znajome osoby spoza Waszej grupy (kontakt do osób posiadających uprawnienia do projekcji filmu pod adresem ekonomiajestkobietą@zhp.net.pl)
- Przygotujcie wybór reklam/kampanii społecznych prezentujących pozytywny, odmienny od dominującego wizerunek kobiety.
- Przygotujcie i przeprowadźcie warsztaty na temat wizerunku kobiet/mężczyzn w reklamach dla znajomej drużyny/klasy, dostosujcie przekaz do wieku uczestniczek.
- Przygotujcie listę firm, które dbają o różnorodny wizerunek kobiet i mężczyzn w reklamach. Pokażcie przykładowe reklamy.
- Napiszcie do firm, które stereotypowo ukazują kobiety i mężczyzn, wyraźcie swoją opinię w tym temacie.
- Przygotujcie swoją własną gazetę, która będzie przekazywać ważne dla Was wartości, nie opartą na dominującym, stereotypowym wizerunku.
Dla większości Polaków Afryka ma dwa oblicza. Jedno – to miejsce chorób, konfliktów, biedy. Drugie – to egzotyka, piękne widoki i safari. Każde z tych wyobrażeń zniekształca prawdziwy obraz Afryki i buduje szkodliwe stereotypy. I choć Afryka ma swoje problemy, to jednak jest to niezwykły kontynent z wielkim potencjałem na wcale nieodległą przyszłość. Największym bogactwem Afryki są jej mieszkańcy. Już dziś co siódmy człowiek na Ziemi jest Afrykańczykiem. Zdecydowana większość to młodzi ludzie, którzy są otwarci na świat i szybko się uczą, a pomaga im w tym dynamiczny rozwój telekomunikacji i dzięki temu prawie nieograniczony dostęp do informacji.Poznawanie Afryki i afrykańskich skautów może być zarówno niezwykłą przygodą, jak i szansą na osobisty rozwój. Skorzystajcie z niej, a pomoże Wam w tym propozycja programowa „Teraz Afryka. Od źródeł skautingu do kontynentu przyszłości!”. Oprócz scenariuszy zbiórek i wskazówek metodycznych znalazło się w niej mnóstwo informacji na temat Afryki i jej mieszkańców. Chcemy Was nie tylko nimi zainteresować, ale i zainspirować do samodzielnego odkrywania tego niezwykłego kontynentu.
Users who have LIKED this post:
Gra terenowa oparta o japońską łamigłówkę sudoku, ćwicząca matematyczne zdolności uczestników
Gra oparta na łączności radiowej, ucząca zastęp współpracy i delegowania zadań.
Gra oparta na grze planszowej Farmer, ucząca harcerzy myślenia ekonomicznego i przedsiębiorczości.
Jesteś farmerem, hodujesz zwierzęta. Twoje stado wciąż rośnie. Ale musisz uważać! W okolicy grasują lis i wilk. Twoje zwierzęta mogą stać się dla nich cennym łupem… Zbierz stado i zostań superfarmerem.

„Wachlarz możliwości”, czyli niektóre propozycje programowe, wspomagające realizację kierunków wyznaczonych w Uchwale XXXVIII Zjazdu Związku Harcerstwa Polskiego z dnia 8 grudnia 2013 r. w sprawie wzmocnienia działalności programowej
drużyn i gromad.
Najnowsza dostępna w Centralnym Banku Pomysłów wersja 4.0 “Wachlarza możliwości” jest ostateczna i nie będzie w przyszłości poszerzana o nowe pozycje.
Terenowa gra detektywistyczna dla harcerzy.
WIP GK ZHP w ramach poszukiwania inspiracji do działania tym razem proponuje skautową propozycję programową przygotowaną
przez WAGGGS. Weź Plecak na akcję lub po prostu Zadziałaj z plecakiem (Take Action Backpack) to propozycja programowa WAGGGS opublikowana w łączności z Dniem Myśli Braterskiej 2013 oraz z Milenijnymi Celami Rozwoju nr 4 (zdrowie dziecka) i 5 (zdrowie matki). Materiały w języku angielskim dostępne na stronie http://www.wagggs.org/en/take_action/mytakeactionbackback.
My – wędrownicy poszukujemy, ponieważ chcemy brać odpowiedzialność za podejmowane wybory, żeby stały się tymi najlepszymi. Wybory podejmowane w obszarze naszego rozwoju zawodowego w wielu przypadkach determinują nasz stosunek do pracy – poczucie satysfakcji, spełnienia i zatarcia granicy między pasją a pracą. „Kierunek przyszłość” to propozycja wspólnych działań ujętych w trzech obszarach, które określiliśmy jako „placówki”. Każda z nich odpowiada konkretnej dziedzinie: „Mój obszar” jest związany z poznaniem siebie, „Akcja rekrutacja” dotyczy poszukiwania pracy i „Moje miejsce na rynku pracy” – „placówka” mówiąca sama za siebie.
Druga edycja rozważań na każdy dzień wakacji. Tym razem zawierająca komentarz do przypadającej na dany dzień Ewangelii.
Users who have LIKED this post:
Krótki eksperyment pokazujący w ciekawy sposób biologiczne funkcjonowanie organizmu człowieka.
Zajęcia, na których w kreatywny sposób z domowych śmieci stworzymy piękne przedmioty, które posłużą jeszcze przez długi czas.
Propozycja programowa o pracy z tematyką bezpieczeństwa we wszystkich grupach metodycznych. Zawiera informacje o: roli ZHP w zarządzaniu kryzysowym, zagrożeniach występujących w Polsce oraz sposobach radzenia sobie z nimi, a także metodach pracy z harcerzami ww. tematyce.
Propozycja zawierająca pomysły na czas: adwentu, Bożego Narodzenia oraz przygotowania przekazania Betlejemskiego Światła Pokoju. Zawiera materiały, które można wykorzystać do pracy z grupą oraz wspierające indywidualny rozwój duchowy.
1 lipca 2011 r. Polska przejęła na pół roku przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej, w związku z czym Główna Kwatera ZHP wydała propozycję poruszającą tematykę krajów członkowskich UE. To wyczerpująca pozycja, przedstawiająca podstawowe informacje oraz ciekawostki dotyczące Unii oraz państw wchodzących w jej skład. Ponadto znajdziecie tam wiele ciekawych pomysłów, konkursów, piosenek i zadań do wykonania podczas kolonijnych i obozowych harców.
Propozycja wydana w roku beatyfikacji Jana Pawła II. Wyjaśnia, czym jest Wielki Post, jak wykonać harcerski oraz instruktorski Znajdziemy w niej także rozważania wielkopostne oraz opis stacji Drogi Krzyżowej. Propozycję opracowała hm. Jolanta Łaba.
Celem tej propozycji jest pokazanie młodym ludziom, że wakacje to czas, który należy spędzać aktywnie oraz bezpiecznie. Ukazanie walorów wsi oraz jej mieszkańców, a w szczególności umiejętności, wiedzy i doświadczenia młodzieży wychowanej na wsi. Zawiera liczne zadania oraz szczegółowe ich opisy. Kierunki programowe i zadania na NAL opisane w tej propozycji wzbogacą bazę NAL o wartościowe działania.
Bardzo obszerna propozycja realizowana w roku 2011, której zamysłem było poznanie swojej małej Ojczyzny. Wzięło w niej udział kilkaset środowisk, które rywalizowały ze sobą o miano Drużyny Roku Regionów. Każda z drużyn po przesłaniu raportu z podjętych działań otrzymywała Harcerską Odznakę Regionalną.

W poradniku znajdziemy informacje na temat racjonalnego odżywiania, aktywności fizycznej oraz wypoczynku, sposobów radzenia sobie ze stresem, oraz profilaktyki uzależnień. Zamieszczone są w niej propozycje dla zuchów, harcerzy, harcerzy starszych oraz wędrowników.
Materiał przygotowany z okazji 11 listopada. Zawiera informacje historyczne, pomysły na zbiórki dla wszystkich grup metodycznych, śpiewnik. Towarzyszyła jej akcja na Facebook’u.
Są to propozycje zbiórek na temat protektoratu prezydenta, jego osoby oraz roli jaką pełni w państwie. Proponowane są takie formy jak: dyskusja, gra, zwiad etc.
Program był skierowany do ówczesnych harcerzy starszych. Miał wzbogacić pracę drużyn, być inspiracją dla kadry. Autorzy w wyniku wielu konsultacji przygotowali 6 kierunków, które w harcerskiej pracy powinny wzajemnie się przenikać. Do każdego kierunku przygotowano bank pomysłów.
Poradnik składa się dwóch części. Pierwsza zawiera 7 drogowskazów prezentujących propozycje sprawności do zrealizowania, gry, quizy oraz zawierających wskazówki i pomysły na zbiórki, a nawet regionalne przepisy kuchni polowej. W drugiej części drugiej znajdują się wskazówki dotyczące współpracy zagranicznej oraz organizacji obozu zagranicznego.

Propozycja zawiera działania dla wszystkich grup metodycznych. Znajdują się w niej rozważania, piosenki, zdjęcia oraz pomysły na gry terenowe, kalendaria, założenia do sprawności Biała Służba 2011. Śladami, tropami, drogowskazami czy wędrówkami – zuchy, harcerze, harcerze starsi i wędrownicy mogą poznać drogę życia Ojca Świętego. W materiałach dotyczących tego doniosłego wydarzenia można się również dowiedzieć, co dla Jana Pawła II znaczy „czuwam” oraz jakich wydarzeń był inicjatorem.
W broszurze znajduje się repertuar, który dotyczy praw dziecka. Do każdego z praw zostało zaproponowanych kilka zadań. Zadania są przeznaczone dla organizatorów wszystkich form letniego działania: stanic NAL, zastępów NAL, obozów i kolonii, biwaków drużyn i gromad.

Propozycja powstała w 1997 r., ale jej przesłanie jest nadal aktualne. Zadania w tym projekcie są przewidziane dla harcerzy starszych i wędrowników, którzy mają podejmować samodzielne decyzje i budować samorządność w zespole. Wykorzystując propozycję programową „Paszport do Europy” pomożemy wyposażyć harcerzy w te cechy, postawy i wartości, które są niezbędne do dobrego funkcjonowania we wspólnej Europie.
Propozycja programowa z 2000 r., która powiązana jest z ideami poszczególnych punktów Prawa Harcerskiego. Wyjaśnia czym jest demokracja, jakie są prawa harcerzy oraz w jaki sposób przekazywać tą wiedzę podopiecznym. Dodatkowo zamieszczono w niej propozycje sprawności oraz wymagań na stopnie, które harcerze mogą realizować podczas zbiórek i działań związanych z propozycją.
Propozycja przygotowana wspólnie z Rzecznikiem Praw Dziecka. Część pierwsza poświęcona jest Konwencji o prawach dziecka. Część druga dotyczy wartości harcerskich. Drużynowy odnajduje w niej przykładowe gawędy, pomysły na zbiórki a także różnego rodzaju aktywności związane z Prawem Harcerskim/Zucha oraz Przyrzeczeniem/Obietnicą. Dla zuchów powstała osobista książeczka z gotowymi rebusami, zagadkami i krzyżówkami.
Jest to broszura zawierająca cytat na każdy dzień wakacji. Wybrane cytaty zwracają uwagę na rzeczy ważne jak emocje, postawy. Mogą posłużyć do przygotowania np. kuźnicy. Znajdziemy w niej cytaty m.in.: pisarzy, filozofów.
Propozycja Braterstwo przygotowywała nas do Zlotu 100-lecia w Krakowie. Jest to materiał wspierający pracę drużyn oraz gromad podczas Roku Braterstwa (2009). Została podzielona na 5 etapów: nasze podwórko, nasze osiedle, nasze miasto, nasz kraj oraz nasz świat. W ramach każdego z nich należało wykonać „braterskie” zadanie adekwatne do nazwy etapu.

Mimo że ten program ma już 12 lat, ciągle jest bardzo interesującą pozycją, która może wzbogacić działania drużyny. Opiera się na czterech filarach, które są ciągle aktualne: wychowanie patriotyczne, obywatelskie i europejskie, wspieranie harcerstwa na wsi, wychowanie ekonomiczne, wzmocnienie wychowawczego charakteru organizacji.
Zadanie programowe z okazji setnej rocznicy ukazania się pierwszego rozkazu Naczelnej Komendy Skautowej.
Cele zadania:
· Przygotowanie się i uczczenie setnej rocznicy wydania pierwszego rozkazu.
· Umocnienie poczucia przynależności do ZHP – zuchów, harcerek i harcerzy.
· Promowanie możliwości i korzyści, jakie daje członkostwo w ZHP.
· Nawiązanie przez zuchów i harcerzy przyjaźni z członkami z innych drużyn.
2 do 100 to zadanie programowe realizowane w latach 2004-2005. Zachęcało do wprowadzenia tematów skautowych do bieżącej pracy gromady lub drużyny. Przygotowywało do obchodów 100-tnej rocznicy I obozu skautowego. Zadanie składało się z trzech działań: harcerz=skaut, skautowe inspiracje, podaj lewą rękę.
Propozycja złożona z 10 zadań – kroków, które przybliżały historię harcerstwa (od 1910 do 2010 roku). Będzie doskonałą inspiracją podczas planowania zbiórek lub działań dotyczących zarówno początków harcerstwa jak i historii Szarych Szeregów.
15 pomysłów na… to zestaw 15 propozycji na to, jak spędzić wraz z drużyną dzień zwany Jamboree na Szlaku (druga sobota maja). Mimo że niektóre zadania są umiejscowione w Warszawie, nie stanowi to przeszkody do wykorzystania pomysłów w swojej miejscowości.
Świat koralików mimo ich małych rozmiarów daje wiele możliwości. Te małe kolorowe kuleczki w połączeniu z kawałkiem drutu i odrobiną Waszej wyobraźni mogą stać się tym, czym zechcecie. Na warsztatach poznacie tajniki wytwarzania m. in. trójwymiarowych figurek zwierząt.
Propozycja pojedynczych ćwiczeń praktycznych na zbiórkę o tematyce związanej z ekologią i recyklingiem.
Warsztaty, na których nauczysz się tworzyć świece, które pięknie wyglądają, pięknie pachną i nadają niepowtarzalny klimat.